• Ei tuloksia

Totuuden jälkeen näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Totuuden jälkeen näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

50 TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2016 TEkSTInTUTkIjAn TUUmAT

Totuuden jälkeen

Brexit ja Trump, trollit ja populistit – elämme yhteiskunnassa, jossa totuut- ta tärkeämpää on tunnelma, tietoa tärkeämpää vaikutelma. Viis faktois- ta, kunhan on kiva fiilis! Kaikenlainen tutkimuksis- ta piittaamaton hölynpöly kuuluu asiaan, ja valeh- dellakin saa, jos se on tarpeen omien tavoitteiden saavuttamiseksi.

Mitä oikein on tapahtunut yhteiskunnalle, jonka eteen vastikään soviteltiin yhdessä tuumin määritettä tieto? Viime aikoina on alettu puhua ti- henevään tahtiin postfaktuaalisesta tai totuuden jälkeisestä ajasta, maailmasta ja demokratiasta.

Puheenvuorot ovat olleet kriittisiä, ainakin pääl- lisin puolin. Äänekkäästi ja perustellustikin on ar- vosteltu esimerkiksi sitä, että poliittisessa pää- töksenteossa ei enää piitata tutkimuksista eikä tutkijoiden asiantuntemuksesta. Onpa myös väi- tetty, että leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuk- sesta ovat omiaan suistamaan Suomea tietämättö- myyden ja osaamattomuuden suohon.

Tiedon halveksuntaa on tulkittu niin tavalli- sen kansan kielenkäytöstä kuin johtavien poliitik- kojenkin puheenvuoroista. Tuoreessa muistissa ovat yhä pääministerin heitto ”kaiken maailman dosenteista” sekä opetus- ja kulttuuriministerin myllykirje, jossa rökitetään yliopistoja ”isoista puutteista”.

Ehkä todella on niin, että elämme aikaa, jolle on leimallista tiedon ja totuuden tavoittelun vä- heksyminen. Postfaktuaalisessa demokratiassa.

***

Totuuden jälkeinen aika. Jokin tässä iskevässä ni- meämisessä jää kaihertamaan. Verrataanpa lau- seketta usein käytettyyn lausekkeeseen sotien TEKSTINTUTKIJAN TUUMAT

jälkeinen aika. Puheena olevat sodat ovat histo- riankirjoittajienkin mukaan todella tapahtuneet.

Mutta entä totuus lausekkeessa totuuden jälkei- nen aika? Kielitieteilijä saattaisi puhua presuppo- sitiosta eli olettamuksesta: lausekkeessa annetaan ymmärtää, että jonkinlainen totuuden aika on ol- lut olemassa ennen tätä nykyistä aikaa, joka taas on totuuden jälkeistä. Kuinkahan kauan tuota to- tuuden aikaa kesti? Kenen totuus vallitsi, ja mikä se oli?

Monenlaisia väittämiä on pidetty aikojen saa- tossa tosina: Maapallo on pannukakku. Rakkole- vä oli ihmisen esi-isä. Valkoiset ovat älykkäämpiä kuin mustat. Tupakka on terveellistä. Rokotukset vaarantavat terveytesi. Ihmisen kohtalo voidaan päätellä taivaankappaleista.

Aikamoista huuhaahuttua meille siis on syö- tetty jo ennen tätä nykyistä totuuden jälkeistä ai- kaammekin! Puhumattakaan siitä, kuinka tieteel- lisiäkin tosiasioita on käytetty valikoiden omien ideologisten päämäärien palveluksessa.

Mutta miksi juuri nyt halutaan kertoa tarinaa menneistä totuuden päivistä? Ehkä kyse on tiedon ystävien ja asiantuntemusta arvostavien päättäjien vastaiskusta populismipölhöilyä ja mutu-demokra- tiaa vastaan. Tällaisessa vastaiskussa on käyttöä te- hokkaalle nimeämiselle.

On tosin harmillista, että totuuden jälkeistä ai- kaa kritisoivat sortuvat samalla itse perustavaan epäkriittisyyteen. Totuuden jälkeinen aika on jy- kevä iskulause. Mutta ei siitäkään ihan totuudek- si ole.

VESA HEIKKINEN

Kirjoittaja on suomen kielen dosentti ja tietokirjailija.

Twitter: @tosentti.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kotitaloustaito mahdollistavan mahdollistavana eli kanavana antaa paikan totuuden tapahtumiselle. Kotitaloustaito antaa paikan totuudelle eli tapahtumiselle, joka

Hän kuitenkin toteaa, että ajat todellakin ovat muuttuneet radikaalisti ja kertoo ehkä vielä julmemman totuuden.. ”Jokin aika sitten kutsuimme jopa kandi- daatti Vahvasen

Ei vain siinä mieles- sä, että vapaasti itseään toteuttava yksilö aiheut- taa haittakustannuksia koko yhteiskunnalle, vaan myös siinä, että hän ei onnistu elämään tervettä ja

Diplomi-insinööri Heikki Mäntylä sanoo totuu- den (Tieteessä tapahtuu 2/2011) korrespon- denssiteoriasta: ”Onhan totuuden korrespon- denssiteoria kaikkien

Aristoteleen mukaan on kuitenkin olemassa myös toisentyyppistä tietoa, joka ei perustu teoreettiseen tietoon vaan käytännön »kokemukseen» (praksis).. Kokemus ei siis

Maamme on sikäli erikoisasemassa, että Suomessa ei ole yhtään antiikin historian tai klassillisen arkeologian oppituolia; lähes kaikki korkein opetus on institutionalisoitu

Kirjoittajat – yleisen kirjalli- suustieteen professori Sari Kivistö Tampereelta ja uskonnon filosofi- an professori Sami Pihlström Hel- singistä – arvostelevat sitä, että

(2017) ovat analysoineet mai- den eroavaisuuksia ja tulleet siihen johtopää- tökseen, että maiden erot ovat suuria, mutta niin ovat erot maiden sisällä, kuten myös Yh-