• Ei tuloksia

Totuuden tavoittelusta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Totuuden tavoittelusta näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

50 TIETEESSÄ TAPAHTUU 4 2019 kESkUSTElUA

Totuuden tavoittelusta

Pragmatistisen filosofian käsitys tiedosta ja to- tuudesta on puhuttanut filosofeja ja lähialojen edustajia vuosikymmenestä toiseen. Tämän leh- den numerossa 3/2019 Sami Pihlström teki monia hyödyllisiä täsmennyksiä näihin ongelmiin. Koska hän kutsuu näkökulmaansa metafilosofiseksi, on kuitenkin aihetta mainita, ettei hän ottanut esille pragmatismin perustavinta metafilosofista oletus- ta, sen oletusta prosessiontologiasta.

Pihlströmin pragmatismitutkimukset ovat kä- sitelleet eniten suuntauksen toista perustajaklas- sikkoa, William Jamesia. Jamesinkin metafyysinen pääteos, A Pluralistic Universe (1909), edustaa kiis- tatta prosessiajattelua, mutta varovaisemmin kuin suuntauksen muiden klassikoiden, Charles Peir- cen, John Deweyn ja George H. Meadin, ajattelu, eikä tämä kanta tule yhtä selvästi esille Jamesin muussa tuotannossa. Prosessiontologiaa voi silti pitää määrittelevänä piirteenä klassisessa pragma- tismissa, ja edellä mainitut filosofit ovat omaksu- neet sen evoluutioteorian pohjalta tekemiensä joh- topäätösten kautta. Kun Peirce piti ampliatiivisten, eli tietoa etsivien ja kartuttavien, päättelymuotojen tutkimusta logiikan päätehtävänä, hän perusteli tätä sillä, että tämä antaa mahdollisuuden jossain määrin varautua maailman odottamattomiin muu- toksiin (esim. Peirce CP 2.173). Kun Dewey (1925) kutsui maailmaa ihmisen kannalta vaaralliseksi ja pelottavaksi, hän tarkoitti, että sen epäsäännölli- nen prosessiluonne saa sen näyttämään tällaiselta.

Pragmatismin klassikoista vähiten tunnettu Mead meni prosessiontologisissa oletuksissaan heistä kaikista kenties pisimmälle (ks. Mead 1932; 1938).

Sana ”toiminta” mainitaan melkein aina prag- matismista puhuttaessa, mutta sitä ei useinkaan mainita sen pragmatistisessa merkityksessä. Pro- sessiontologian olettavalle pragmatismille toimin- ta ei ole pelkkä empiirinen ilmiö, joka voi tapah- tua tai olla tapahtumatta ja tapahtuessaan kaipaa jotain selitystä. Pragmatismi tarkoittaa toiminnalla erottamatonta suhdetta toimivan olion (filosofias- sa tietenkin useimmin: ihmisen) ja sitä ympäröivän aineellisen todellisuuden välillä − ihminen tosin pyr- kii kohtaamaan todellisuuden mieluiten symbolien kautta. Tässä toimintasuhteessa aloite on toisinaan toimijalla, toisinaan taas todellisuudella. Tästä seu- raa pragmatistiseen ajatteluun erottamattomasti si-

sältyvä fallibilismin periaate, jonka tämä filosofia kä- sittää kattavammin kuin muut suuntaukset (esim.

Karl Popper). Fallibilismi koskee yhtä aikaa ja yhtä paljon sekä käsitystä toiminnasta että käsitystä tie- dosta. Toiminta voi epäonnistua, ja tietona pidetyt uskomukset osoittautuvat aina joskus erehdyksik- si. Kumpikin prosessi, sekä konkreettinen toiminta että tiedostaminen, on kuitenkin ajan myötä kehit- tynyt jossain määrin) itseään korjaavaksi.

Filosofiaa askarruttavaan kysymykseen ob- jektiivisesta totuudesta tarjoaa valaisua pragma- tismin pohjalta esimerkki, jota Aki-Petteri Lehti- nen (2019) on tässä lehdessä äskettäin käyttänyt.

On sanottu (Ward 2010; lainannut Lehtinen 2019, 19), että objektiivisuuden vaatimus tieteellises- sä tutkimuksessa ja viestinnässä, ”on liian vaati- va [koska] emme pääse irti inhimillisistä ja sosi- aalisista rajoituksistamme, joten objektiivisuus jää ikuisesti saavuttamattomaksi”. Siinäkin utooppi- sessa tapauksessa, että pääsisimme irti rajoituk- sistamme, täydellinen objektiivisuus ei silti olisi saavutettavissa, koska epäsäännöllisesti muuttu- va maailma saattaa koska tahansa romuttaa teo- riamme ja uskomuksemme. Juuri siksi, sanoisin, objektiivisuutta on tavoiteltava, koska siihen pyr- kiminen varmasti vie meitä lähemmäs sitä. Pyrki- mättä jättäminen taas ei vain jätä tutkimusta jau- hamaan tyhjää, vaan vie niitä taaksepäin.

Kirjallisuutta

Dewey, John (1981 [1925, 1929]). Experience and Nature. Laitokses- sa John Dewey: The Late Works. Päätoimittaja Jo Ann Boydston.

Carbondale: Southern Illinois University Press.

James, William (1977 [1909]). A Pluralistic Universe. Laitoksessa The Works of William James. Cambridge, MA & London, Eng- land: Harvard University Press.

Lehtinen, Aki-Petteri (2019). Sisältöä totuudenmukaisuudelle. Tie- teessä tapahtuu 2/2019: 17–22.

Mead, G. H. (1932). The Philosophy of the Present. Toimittanut ja johdan- nolla varustanut A. E. Murphy. La Salle, IL: Open Court. (Uusin- tapainos, Chicago & London: University of Chicago Press, 1980.) Mead, G. H. (1938). The Philosophy of the Act. Toimittaneet ja joh-

dannolla varustaneet C. W. Morris ym. Chicago: University of Chicago Press.

Peirce, C. S. (1931–58). Collected Papers of Charles Sanders Peirce.

8 osaa, toimittaneet C. Hartshorne, P. Weiss ja A. W. Burks.

Cambridge, MA: Harvard University Press. (Viittaamistapa tähän laitokseen tunnuksella CP sekä osa- ja pykälänumeron, ei sivunumeron mukaan.)

Pihlström, Sami (2019). Totuus, pragmatismi ja rohkeus uskoa. Tie- teessä tapahtuu 3/2019: 11–18.

Ward, Stephen (2010). Global Journalism Ethics. Montreal: McGill- Queen’s University Press.

ERKKI KILPINEN

Kirjoittaja on dosentti Helsingin yliopistossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Puun juuret ovat fysiikka, runko kemia ja oksisto biologia.. Nämä ovat kovia tieteitä – niitä, jot- ka voidaan reduktionistisesti palauttaa fysiikan lakeihin ja

Marjastukseen ja sienestykseen sekä maastohiihtoon ja vapaa-ajan metsätyöhön käytettiin liki yhtä paljon aikaa, mutta metsästyk- seen ja lasketteluun hieman vähemmän.. Lasket-

Yhtä itsevarmasti he korostivat, että tie- teen kuva fysikaalisesta todellisuu- desta on kuin kuollut ”pysäytysku- va”, mutta sen sijaan filosofia tuo paremmin

Käyhkö korostaakin, että keskusteluista näyttää usein unohtuvan se, että kaikilla ei ole välttämättä halua tehdä ”oikeita”, keskiluokkaisen kouluttautumisen valintoja..

Myös kolme suomalais-ugrilaista EU-maata on rakentanut identiteettiään folkloren varaan.” Monille symposiumissa puhuneille kielentutkijoille nämä lauseet merkitsivät sitä,

Spike Leestä alkanut mustan elokuvan uusi aal- to on nostanut esiin nuoria lahjakkaita oh- jaajia, jotka osaavat tehdä myös valtavä- estöä niellyttäviä elokuvia Kysymys ei ole

Kodissa pitää siis niin aikaisin kuin mahdollista opetettaman, että eläin tun- tee kipua yhtä hymin kuin lapsi itse, että jos kissaa medetään hännästä, niin siihen koskee

Onhan todellakin kyse siitä, että maa- ilman pienentyessä myös tieto on entistä lähem- pänä ja sulautumassa yhdeksi.. Kokoelma ei ole enää kaukana vaan täällä, tässä