• Ei tuloksia

"Yhtenäisyyttä moninaisuudessa": Indonesian väkivaltaiset ihmisoikeusloukkaukset 1990-luvulla kulttuurirelativismin ja aasialaisten arvojen valossa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa ""Yhtenäisyyttä moninaisuudessa": Indonesian väkivaltaiset ihmisoikeusloukkaukset 1990-luvulla kulttuurirelativismin ja aasialaisten arvojen valossa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Helsingin yliopisto - Helsingfors universitet - University of Helsinki

ID 2004-2741 Tiedekunta-Fakultet-Faculty

Valtiotieteellinen tiedekunta

Laitos-Institution-Department

Yhteiskuntahistorian laitos

Tekijä-Författare-Author

Sirén, Henna

Työn nimi-Arbetets titel-Title

"Yhtenäisyyttä moninaisuudessa": Indonesian väkivaltaiset ihmisoikeusloukkaukset 1990-luvulla kulttuurirelativismin ja aasialaisten arvojen valossa

Oppiaine-Läroämne-Subject

Poliittinen historia

Työn laji-Arbetets art-Level

Pro gradu

Aika-Datum-Month and year

2004-04-29

Sivumäärä-Sidantal-Number of pages

93 + liitteet 7, yhteensä 100 sivua

Tiivistelmä-Referat-Abstract

Kylmän sodan päätyttyä kansainvälisessä politiikassa avautui tilaa uusille aiheille, jotka eivät olleet keskeisiä kylmän sodan pohjalle

rakentuvassa maailmanjärjestyksessä. Yhtenä tällaisena kysymyksenä ihmisoikeudet nousivat kansainvälisiin suhteisiin vaikuttavaksi tekijäksi.

Keskusteluissa mahdollistui myös YK:n ihmisoikeusnormiston luomaa viitekehystä moniarvoisempi debatti, jossa kulttuurirelativismin käsittein kyseenalaistettiin YK:n normiston universalismi. Tämän keskustelun puitteissa useiden Aasian maiden edustajat korostivat maanosansa länsimaisesta poikkeavaa arvomaailmaa, joka tulisi huomioida arvioitaessa alueen ihmisoikeuskysymyksiä.

Pro graduni tutkii Indonesiassa 1990-luvulla tapahtuneita ihmisoikeusloukkauksia. Tavoitteena on selvittää, millaisia väkivaltaisia ihmisoikeusloukkauksia Indonesiassa tapahtui ja miten niitä voidaan ymmärtää kulttuurirelativismin ja indonesialaisen arvomaailman ja ideologian avulla. Lisäksi pyrkimyksenä on selvittää kansainvälisen yhteisön suhtautumista näihin ihmisoikeusloukkauksiin ja toisaalta Indonesian vastareaktioita kansainvälisen yhteisön suhtautumiseen. Lähtöoletuksena on, että Indonesian ihmisoikeusloukkauksien taustalla vaikuttivat aasialaiset arvot ja velvollisuuskeskeisyys, joilla oli indonesialaisessa yhteiskunnassa suurempi painoarvo kuin YK:n

ihmisoikeusjulistusten vapauksia painottavilla artikloilla. Oletan erityisesti Indonesian yhtenäisyyteen tähtäävän valtionideologian ja kansallisen moton, ”yhtenäisyyttä moninaisuudessa”, selittävän väkivaltaisten ihmisoikeusloukkauksien laajuutta.

Keskeisenä lähdeaineistona tutkimuksessa ovat YK:n yleiskokouksen ja ihmisoikeustoimikunnan dokumentit sekä kansainvälisten

ihmisoikeusjärjestöjen Indonesiaa koskevat raportit. YK:n dokumenttien kautta on mahdollista selvittää kansainvälisen yhteisön suhtautumista Indonesiassa tapahtuneisiin ihmisoikeusloukkauksiin. Kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjen raportit puolestaan antavat käsityksen Indonesiassa tapahtuneiden ihmisoikeusloukkausten luonteesta ja laajuudesta. Lisäksi kulttuurirelativismia, indonesialaista yhteiskuntaa, valtionideologiaa ja historiaa kuvaava tutkimuskirjallisuus tarkentaa sitä viitekehystä, jonka sisällä lähestyn Indonesiassa tapahtuneita ihmisoikeusloukkauksia.

Indonesian väkivaltasten ihmisoikeusloukkauksien taustalta voidaan erottaa etnisiä, poliittiseen toisinajatteluun ja alueelliseen separatismiin liittyviä syitä. Useimmiten väkivaltaisten ihmisoikeusloukkauksien toteuttajana toimivat maan armeija ja poliisi. Kulttuurirelativismin käsittein ja indonesialaisen yhteiskunnan arvojen avulla tapahtuneita loukkauksia voidaan osittain ymmärtää: aasialainen yhteisön harmoniaa korostava perinne ja indonesian kansallinen ”yhtenäisyyttä moninaisuudessa” korostava ideologia asettivat valtion yhtenäisyyden arvona yksilön tai yksittäisen väestöryhmän yläpuolelle. Vaikka Indonesian ihmisoikeusloukkauksia voidaankin näin ymmärtää, niiden väkivaltaisuutta kulttuurirelativismi ja ideologiset seikat eivät selitä.

Kansainvälisen yhteisön Indonesiaan kiinnittämä huomio pysyi koko 1990-luvun rajallisena. YK:ssa Indonesiaa koskeva keskustelu rajoittui pitkälti vain Itä-Timorin kysymykseen, ja saarivaltion muut ihmisoikeusloukkaukset otettiin puheeksi vain harvoin. Indonesian status

näennäisesti demokraattisena valtiona vaikutti kansainvälisen yhteisön haluun puuttua sen toimintaan. Indonesia puolestaan kävi YK:ssa yleensä voimakkaaseen vastahyökkäykseen harvoja kritisoijiaan kohtaan. Sen puheenvuoroissa toistui kaksi teemaa: yhtäältä raivoisa puolustautuminen maan ihmisoikeustilanteeseen kohdistuvaa kritiikkiä vastaan, ja toisaalta valtioiden itsemääräämisoikeuden ja aasialaisten arvojen korostaminen.

Näiden puolien korostaminen palveli selkeästi Indonesian omia tarkoitusperiä, ja tällä keinolla se pyrki minimoimaan kansainvälisen yhteisön roolin omien rajojensa sisällä.

Avainsanat-Nyckelord-Keywords Indonesia

ihmisoikeudet kulttuurirelativismi 1990-luku

Säilytyspaikka-Förvaringsställe-Where deposited

Muita tietoja-Övriga uppgifter-Additional information

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vaikka laskentatoimen kuvaan ei sisälly mitään erityistä yrityksen tavoitteista, voitto ja menestyminen ymmärretään pitkälle samaksi asiaksi, johon pyritään.. Voitto edustaa

Ilman ja veden CT –arvojen erotuksen avulla voidaan määrittää näytteen vesipitoisuus, eli veden määrä suhteessa ilmaan materiaalin huokosissa. 7.1.7

Suomalaisten arvot -teos on ra- kennettu tarkastelemaan arvoja kolmella tavalla: suomalaisia yh- distävien arvojen, arvojen yksi- löllisten erojen ja arvojen ja toi- minnan

Siten maailmassa esiintyvät pahat asiat eivät välttämättä johdu arvojen puutteesta, vaan myös arvostusten kovenemisesta, yksipuolistu­. misesta, vääristymisestä

minaarissa alustanut OTL Peter Ekholm EVA:sta puolestaan näki, että Suomessa ovat vuorotelleet 1900-luvulla yksilölliset ja kollektiiviset arvot.. Yhteisöllisten arvojen

On epäilemättä selvää, että kielen ja kommunikaation tutkimus ulottuu laaja-alaisesti yhteisöjen ja yhteiskunnan eri osa-alueisiin.. Kielen ja kommunikaation tutkimus ei

kokonaistuottavuuden mittausmenetelmien tarkastelun siten, että ne voidaan kuvata, luo- kitella ja ymmärtää eksplisiittisin ja yksise- litteisin käsittein ja termein, 2)

Kylmän sodan jälkeen Suomi on osallistunut kansainvälisiin ope- raatioihin, joiden luonne ja kes- keiset tehtävät ovat erilaisia kuin kylmän sodan aikana.. Suomi on