• Ei tuloksia

Protestanttista etiikkaa, sosiaalista pääomaa ja luottamusta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Protestanttista etiikkaa, sosiaalista pääomaa ja luottamusta näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

150

kirja-arviot

Kevään 2015 eduskuntavaalien äänet on laskettu ja tulevan hal- litusyhteistyön arvopohjaa ap- rikoidaan. Arvoja ja arvoeroja ei elämässä pääse muutoinkaan pa- kenemaan.

Poliittisten arvoerojen lisäk- si olemme pakotettuja aika ajoin puntaroimaan omia valintojam- me, ihmettelemään lähipiirin va- lintoja ja totuttelemaan kulttuuri- en välisiin arvostuseroihin.

Sosiaalipsykologisen arvotut- kimusten lähtökohtana oletetaan, että lintuperspektiivistä tarkastel- tuna kaikilla ihmisillä, maailman mailla ja yhteisöillä on samanlai- set tarpeet ja toiminnalliset vaati- mukset, ja arvot heijastavat niitä omalla tavallaan.

Haasteisiin, vaihteluun ja ais- tinautintoihin liittyvien virikkei- syys- ja mielihyväarvojen taus- talta löytyvät biologiset tarpeet.

Yhteisöjen toiminta vastaavasti

Protestanttista etiikkaa,

sosiaalista pääomaa ja luottamusta

Klaus Helkama (2015). Suomalaisten arvot. Mikä meille on oikeasti tärkeää?

SKS. 252 s. ISBN 978-952-222-550-4

edellyttää universalismin ja hy- väntahtoisuuden kaltaisia arvoja ja yhteiselämän sujuvuus ja jatku- vuus perinteiden ja turvallisuuden arvostusta. Yhteiskuntien hierak- kisuus sekä ihmisluonnon ja -ryh- mien hallinta tuottavat valtaan ja suoriutumiseen liittyviä arvoja ja yhteisöjen uudistuminen edellyt- tää innovaatioiden perustana ole- via luovuuden ja vapauden kaltai- sia arvoja.

LUKIJALTA VAADITAAN TARKKUUTTA

Suomalaisten arvot -teos on ra- kennettu tarkastelemaan arvoja kolmella tavalla: suomalaisia yh- distävien arvojen, arvojen yksi- löllisten erojen ja arvojen ja toi- minnan suhteiden näkökulmista.

Helkama murtaa kuivaa tieteelli- sen kirjoittamisen tapaa yhdistä- mällä empiiristä arvotutkimusta ja käsitetarkasteluja milloin kau-

nokirjallisuuden kansainvälisiin ja kansallisiin klassikkoihin, po- pulaarimusiikin sanoituksiin tai omakohtaisiin kulttuurien välisten erojen havainnointeihin.

Kirjoittamisen tapa tuo hyvin esille kirjoittajan laaja-alaisen liik- kuvuuden erilaisten yhteiskunnal- listen ja kulttuuristen kysymysten alueilla ja samalla havainnollistaa, selkiinnyttää ja keventää lukuko- kemusta.

Teos antaa ”matkanjohtajasta”

ja kirjoittamisen tavasta johtuen näennäisenkin helpon tai selkeän vaikutelman. Kuitenkin tekstin ollessa kooste erilaisista tutkimuk- sista, käsiterajauksista ja tulosten kuvauksista yksityiskohtia on val- tavasti. Tämä vaatii myös lukijalta tarkkuutta sen ymmärtämisessä, mitä oikeastaan sanotaan ja millä perusteella.

(2)

151 AIKUISKASVATUS 2’2015 KIRJA-ARVIOT

KANSALLISET STEREOTYPIAT

Arvotutkimusten ymmärtämisen lähtökohdaksi tehdään kaksi kä- sitteellistä erontekoa.

Ensimmäinen liittyy persoo- nallisuuden, arvojen ja normien tarkasteluun. Lähtökohdaksi per- soonallisuuden piirteet määritel- lään biologispohjaisiksi ja ihmis- ten välisten persoonallisuusero- jen oletetaan säilyvän läpi elämän.

Arvot nähdään tietoisemmin va- lituiksi ja niiden oletetaan voivan myös muuttua ihmisen iän ja ko- kemusten karttuessa. Arvot kuvas- tavat ja perustelevat toimintaam- me ohjaavia normeja, jotka ovat muodostuneet ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.

Toinen eronteko liittyy kan- sallisen omakuvan ja kansanluon- teen käsitteisiin. Tarkastelulla pohjustetaan kansallisuuksia yh- distävien arvojen ja kulttuurien vä- listen arvoerojen tarkastelua. Kat- tavien empiiristen tutkimusten perusteella lukijaa vakuutetaan siitä, että sosiaalista identiteettiä kuvaava kansallinen omakuva näyttää kulttuurisesta kontekstis- ta riippumatta säilyvän ajan myö- tä suhteellisen vakaana, kun taas kuvamme muista on altis muut- tumaan suhteellisen nopeastikin myönteisemmäksi tai kielteisem- mäksi.

Sosiaalipsykologisesti ilmiötä selitetään taipumuksilla muodos- taa ja ylläpitää käsityksiä sisä- ja ul- koryhmistä. Ihmisillä on yleisesti vallitsevia kansallisia stereotypioi- ta eri kansallisuuksista. Suomessa esimerkiksi voidaan ajatella, että suomalaiset ovat rehellisiä, slaavi- laiset ovat melankolisia, ranskalai-

set ovat itsetietoisia ja ruotsalaiset omahyväisiä.

MIKÄ ON SUOMALAISILLE TÄRKEÄÄ?

Tutkimusten mukaan vain har- van kansan omakuva on pelkäs- tään positiivinen. Kuitenkin, mitä myönteisemmin näkee oman maansa kansalaiset sitä voimak- kaammin samaistuu maahansa.

Tämä samaistuminen omaan si- säryhmään on isänmaallisuuden kokemuksen ydintä.

Nationalismin taustalta puo- lestaan löytyy essentialistinen lä- hestymistapa ulkoryhmiin: ”ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi”.

Sitkeistä stereotypioista huoli- matta persoonallisuuden kaltaista kansanluonnetta ei ole empiirises- ti löydetty. Edellisestä huolimatta kansan omakuva ja naapurikan- san stereotypia lankeavat usein yhteen. Esimerkiksi suomalaisten ruotsalaiskuvaan sisältyvä omahy- väisyys sisältyy myös ruotsalaisten itsekriittiseen omakuvaan. Sosiaa- lipsykologisen selityksen mukaan naapurimaiden asukkailla saattaa olla tarve erottautua toisistaan lii- oittelemalla niitä pieniä eroja, joita on olemassa.

Kansallisen omakuvan havait- tua vakautta puolestaan selitetään kansallisia arvoja ja omakuvaa tukevilla tarinoilla ja oheiskerto- muksilla, joita muun muassa taide tehokkaasti välittää. Suomalaisille Seitsemän Veljeksen kautta välit- tyneet kardinaalihyveet (Juhanin rohkeus, Eeron viisaus, Aapon oikeudenmukaisuus, Laurin itse- hillintä, Simeonin usko, Timon toivo, Tuomaksen rakkaus) ovat

arvoja, jotka juontuvat sekä pro- testanttisesta etiikasta että eu- rooppalaisen keskiajan traditiois- ta ja aina Tuomas Akvinolaisesta.

Helkaman teos kohdentuu ensimmäisellä tasollaan tähän ydinkysymykseen: mikä meille suomalaisille on tärkeää ja ovatko suomalaisten arvot niin herkkiä muuttumaan ajassa kuin usein esitetään? Kirjan keskeinen teema on, että meillä on taipumus yliko- rostaa arvomuutosta ja aliarvioida arvojen pysyvyys.

40 PERUSARVOA

Teoksessa esitellään sosiaalipsy- kologisen arvotutkimuksen vai- heita ja viime vuosikymmenten arvotutkimuksia, jolloin esitellyik- si tulevat Rokeachin, Inglehartsin ja Hoefsteden klassikoiksi muo- dostuneet tutkimushankkeet. Lu- kija perehdytetään näiden yhteis- kunnallisten erojen tutkimukseen tähdänneiden hankkeiden lähtö- kohtiin, taustoihin ja haasteisiin.

Uusimpien arvotutkimusten esittelyssä nojaudutaan Shalom Schwartzin kehittämään arvomal- liin, joka kuvaa arvojen järjestel- mäluonnetta. Mallissa 40 perus- arvoa ryhmittyvät 10 arvotyypiksi (valta, suoriutuminen, mielihyvä, virikkeisyys, itseohjautuvuus, universalismi, hyväntahtoisuus, perinteet, yhdenmukaisuus, tur- vallisuus). Malli sisältää vain universaalisti esiintyviä motivaa- tiolta puhtaita arvoja, ja näin siitä puuttuu esimerkiksi uskontojen mukaan vaihtelevat uskonnolliset arvot. Järjestelmäluonne näkyy mallissa arvojen muutoksessa:

kun yksi arvo tulee tärkeämmäk-

(3)

152

si, vahvistuvat myös Schwartzin kehämallissa sitä lähellä olevat ar- vot. Samalla kehän vastakkaisella puolella olevien arvojen tärkeys heikkenee.

Schwartzin tutkimusten mu- kaan 40 perusarvoa ryhmittyvät erilaisiksi järjestelmiksi myös sen mukaan, tarkastellaanko yksilöl- lisiä vai kulttuurisia arvoja. Yksi- löille tärkeiden arvojen vaihtelua voidaan kuvata kehämallin kah- della ulottuvuudella: itsensä ko- rostaminen‒itsensä ylittäminen ja säilyttäminen‒ muutosvalmius.

Yhteisötason ulottuvuuksia ovat hierakkia‒tasa-arvo, yhteisö‒yksi- lökeskeisyys ja harmonia‒hallinta.

Teorian mukaan kulttuuriset ar- vot eivät ole palautettavissa yksi- löllisten arvojen keskiarvoiksi.

Arvot, jotka yhdistävät meitä kansallisesti eivät siis välttämättä ole arvoja, jotka ovat meille yksi- löinä omassa arkielämässämme tärkeitä. Schwartzin järjestelmä- kuvaus on saanut vuosikymmen- ten saatossa vahvaa empiiristä tukea laajoista vertailevista tutki- muksista, joihin suomalaisetkin ovat keskeisesti osallistuneet.

ARVOSOPUSOINTU RUOKKII HYVINVOINTIA

Globalisaation ja uusliberalistis- ten kehitystrendien aikakaudella yhteiskunnalliset kiistat ja kes- kustelut hyvinvoinnin ja kilpailu- kyvyn ympärillä ovat arkipäivää.

Myös vertaileva arvotutkimus on kytketty osaksi tätä keskustelua.

Hyvinvoinnin osalta tulokseksi on saatu, että arvojen osalta vahvin ja johdonmukaisin hyvinvointia se- littävä tekijä on ihmisen ja hänen

ympäristönsä arvojen yhteenso- pivuus. Ihminen voi hyvin silloin kun hänen arvonsa ovat sopusoin- nussa hänen ympäristönsä arvo- jen kanssa – olivatpa nuo arvot itsessään mitä hyvänsä.

On myös tutkittu, miten ar- voilla voidaan selittää ja ennustaa kansallisia eroja kilpailukyvyssä.

Rakenteelliselle kilpailukyvylle on kehitetty erilaisia makrotaloudel- lisia indikaattoreita, joiden on to- dettu OECD-maissa ennustavan talouskasvua. Monitieteisissä ja laajoissa, parhaimmillaan 64 maa- ta kattavissa tutkimushankkeissa on selvitetty kansallisten arvo- jen yhteyttä kilpailukykyyn. Olisi luontevaa olettaa, että arvoina it- seohjautuvuus ja muutosvalmius olisivat yhteydessä taloudelliseen kilpailukykyyn. Selkeitä yhteyksiä arvojen suhteen ei ole kuitenkaan löytynyt, ja OECD:n pitkälle ke- hittyneissä teollisuusmaissa mi- kään arvomaailman piirre ei ole ollut yhteydessä kilpailukykyyn.

Tästä huolimatta on kuitenkin löytynyt kiistatonta näyttöä talou- dellisen kilpailukyvyn erojen selit- tymiselle. Helkama nostaa oman tieteellisen uransa yllättävimmiksi ja vahvimmiksi tutkimustuloksik- si havainnot, joiden mukaan ‒ toi- sin kuin yksittäiset arvot ‒ maiden erot sosiaalisessa pääomassa ovat kiinteästi ja selkeästi yhteydessä maiden kilpailukykyyn.

SOSIAALINEN PÄÄOMA, KILPAILUKYKY JA USKONTO

Eri maissa toteutetuissa World Value Survey -tutkimuksissa sosi- aalista pääomaa on mitattu ihmis- ten välisellä luottamuksella ja yh-

distystoimintaan osallistumisella.

OECD-maat asettuvat kauniin lineaarisesti jokseenkin samaan järjestykseen sekä sosiaalisen pää- oman että taloudellisen kilpailu- kyvyn suhteen. Mitä enemmän sosiaalista pääomaa, sitä parempi kilpailukyky. Tuloksissa Suomi on saanut suurimpia pisteitä sekä sosiaalisessa pääomassa että kil- pailukyvyssä. ”Tuhannen taalan”

kysymykseksi teoksessa nostetaan sen pohtiminen miten sosiaalinen pääoma linkittyy kilpailukykyyn.

Eri maiden välisissä vertailuis- sa on kerta toisensa jälkeen todet- tu, että talous on tärkein arvoihin vaikuttava tekijä. Talouskasvu laa- jentaa ihmisten valinnan mahdol- lisuuksia, ja arvomaailma muut- tuu yksilökeskeisempien arvojen suuntaan. Arvotutkimuksin ker- rotaan meille myös, että mitä ke- hittyneempi talous, sitä suurempi arvoyhtenäisyys.

Myös uskonnon on todettu olevan yhteydessä arvoihin talo- udesta riippumatta. Valtioiden ra- joja laajempiin Euroopan alueisiin kohdistuneessa tutkimuksessa to- dettiin, että yhtä vauraiden protes- tanttisten ja katolisten alueiden välillä on arvoeroja Schwartzin pääulottuvuuksilla siten, että pro- testantit kannattivat vähemmän säilyttämiseen ja itsensä korosta- miseen liittyviä arvoja.

KONSENSUS-SUOMI VOI HYVIN

Helkama toteaa, että vaikka Län- si-Euroopassa on onnistuttu suh- teellisesti parhaiten yhdistämään vapaus ja tasa-arvo, erottuu Länsi- Euroopan sisällä vielä protestantti- nen Eurooppa omaksi alueekseen,

(4)

153 AIKUISKASVATUS 2’2015 KIRJA-ARVIOT

jolle on luonteenomaista vahva universalismi ja hyväntahtoisuus.

Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Hollanti eivät eroa vauraudeltaan katolisen Länsi-Euroopan mais- ta. Nämä viisi maata ovat kuiten- kin ainoat maailman maat, joissa enemmistö väestöstä on sitä miel- tä, että toisiin ihmisiin voi luottaa.

Teoksessa pohditaan, mikä on se mekanismi, jonka kautta ihmisten välinen luottamus joh- taa kilpailukykyyn. On ilmeistä, että suuremman ihmisten välisen luottamuksen takana on tasa-arvo eri muodoissaan. Protestantti- suuteen liittyvät arvot, kuten tasa- arvo, työ ja rehellisyys ovat meillä Suomessa vahvoilla.

Kansainvälisissä arvovertai- luissa suomalaiset erottuvat EU:n jäsenmaista erityisesti kahden sei- kan suhteen. Ensinnäkin suoma- laisille sellaiset universalismiarvot kuin kaikkien ihmisten hyvin- vointi ja suvaitsevaisuus ovat ol- leet keskimäärin tärkeämpiä kuin muille. Toinen arvotyyppi on yh- denmukaisuus. Konsensus-Suomi on siis ollut enemmän kuin pelkkä myytti.

ARVOTKIN MUODOSTAVAT JÄRJESTELMÄN

Arvotutkimusta tehdään sekä määrällisin että laadullisin tutki- musottein. Määrällisen arvotut- kimuksen näkemykset tiedosta, tiedon tuottamisen tavoista ja tie- don varmuudesta herättävät vä- lillä pohdintaa. Tulee kysyneeksi, mitä kannanotot sanaluetteloihin ja keskiarvoksi taivutettu arvoil- maus tavoittaa arvojen kaltaisista monimutkaisista ilmiöistä.

Suomalaisten arvot -teosta lu- kiessa ei kuitenkaan ole vaikea havaita kvantitatiivisen lähesty- mistavan etuja arvotutkimukses- sa. Yksilöiden ja ryhmien arvoja muuttavia tekijöitä on paljon, ja niiden vaikutukset ovat pääosin vaikeasti todennettavia. Arvo- muutokset ovat hitaita prosesseja.

Yhteyksien ja ilmiöiden välisten, usein ennakoimattomien, ten- denssien havaitseminen ja näky- väksi saaminen edellyttää isoja aineistoja ja ristiin validoivia mit- tauksia.

Monimuotoisten analyysien tutkimustuloksina esitetyt pää- telmät muodossa ”mitä kehitty- neempi talous, sitä suurempi arvo- yhtenäisyys” tai ”mitä enemmän sosiaalista pääomaa, sitä parempi kilpailukyky” saavat päästään pyö- rällä olevan lukijan kiittämään: li- sää näitä yksinkertaistuksia! Hel- kama itse korostaa, että on hyvä pitää mielessä arvotutkimuksen suhteellisuus. Tulokset riippuvat vahvasti siitä arvojen joukosta, jota kulloinkin arvioidaan sekä sii- tä, miten arvo sanallisesti määritel- lään. Arvomuutoksista puhuttaes- sa on siis hyvä katsastaa ja verrata erilaisia mittaustapoja.

Suomalaisten arvot -teoksen ehdoton ansio on vuosikymmen- ten kuluessa monipuolisin mene- telmin, erilaisiin kohderyhmiin, kansallisiin ja kansainvälisiin ai- neistoihin perustuvan kumuloitu- neen arvoihin liittyvän tutkimus- tiedon kokoaminen ja näkökul- mallistaminen.

Siinä missä talous ja politiikka ovat järjestelmiä, näyttävät arvot- kin muodostavan selkeämmän

järjestelmän kuin aikaisemmin kuviteltiin. Lukijan ei ole vaikea vakuuttua perusteellisen taustoi- tuksen ja käsitteellisesti moni- muotoisten meta-analyysien an- siosta. Teos muodostaa inspiroi- van ja jännittävän kudelma, jossa lukijaa kuljetetaan läpi erilaisten historiallisten juonteiden, yhteis- kunnallisten kysymysten ja kult- tuuristen ilmiöiden. Päämääränä on erilaisten arvoitusten ratkaise- minen.

Teoksen läpikulkevan jännitys- näytelmän mielenkiintoisimmat näytökset käsittelevät kansallises- ti ja yhteiskunnallisesti keskeisiin arvoihin liittyviä aatehistoriallisia juonteita. Näiden juonteiden, ja niihin liittyvien arvotutkimusten, tunteminen tarjoaa yhteiskunnal- liselle aikuiskasvatustieteellekin uusia oivalluksia, näkökulmia ja tieteidenvälisiä oppimisen paik- koja.

Merja Ikonen-Varila yliopistonlehtori, dosentti Helsingin yliopisto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Työssä tarkasteltiin millaisia arvoja museot ovat määritelleet itselleen ja miten arvot vaikuttavat niiden käytännön toimintaan.. Museoiden arvojen muodostumista ja

Suomalaisten arvot on run- sas ja monipuolinen tietopaket- ti arvoista ja arvojen tutkimuk- sesta sekä Suomessa että myös muualla.. Helkama to teaa, ettei- vät tutkimukset

Työssä on haluttu tuoda esille myös arvojen merkitys yksilölle ja organisaatiolle, mutta ennen sitä on ym- märrettävä, mitä arvot todella ovat.. 2.1 Mitä

Koetko, että on ollut tilanne, jossa yrityksenne arvot ovat olleet ristiriidassa sponsorointikohteen arvojen kanssa. o Onko se

Puohiniemi (2003, 177–178) esittääkin sipuli-mallin arvojen, yrityskulttuurin sekä yrityskuvan suhteena, jossa toi- mintaa ohjaavat arvot näkyvät yrityksen ulkopuolelle

Tavoitteena on haastatella Rakennusalan työttömyyskassan henkilöstöä eli etuuskäsittelijöitä kevään aikana ja saada selville, miten arvot toteutuvat

Arvoja voidaan tulkita monesta eri näkökulmasta, ja arvojen luokitteluunkin on useita eri keinoja. Arvot voidaan jakaa käyttötarkoituksen mukaan, jolloin arvotyypeistä voi-

Yhdensuuntaisuus edellyttää, että myös johdon ja ympäröivän yhteiskunnan arvot olla linjassa organisaation arvojen kanssa.. Arvoristiriitaa ja sitä kautta henkilöstön