• Ei tuloksia

Opastusta arvokeskusteluun näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Opastusta arvokeskusteluun näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

64 TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2016 KIRJALLISUUS Robbins, Joel 2001. ”This Profound Diffe-

rentiation of Mankind”: On the Unin- vited Guest and the Invention of Cul- ture. Suomen Antropologi 26 (1): 29–34.

Viljanen, Anna Maria ja Minna Lahti (toim.) 1997. Kaukaa haettua: Kirjoituk- sia antropologisesta kenttätyöstä. Helsin- ki: Suomen Antropologinen Seura.

TIMO KALLINEN

Kirjoittaja on filosofian tohtori, joka työs- kentelee yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston kulttuuri- ja sosiaaliantropolo- gian laitoksella ja on Suomen Antropo-

logi -lehden päätoimittaja.

Opastusta

arvokeskusteluun

Klaus Helkama: Suomalaisten arvot. Mikä meille on oikeas- ti tärkeää? Suomalaisen Kirjalli- suuden Seura 2015.

Arvot ovat jotain, mitä me pidäm- me arvossa tai arvokkaana. Jos- kus väitetään jonkun olevan ar- votyhjiössä, joku toinen taas on heittänyt perinteiset arvot romu- koppaan. Millaiset asiat ovat arvo- ja, miten niitä voidaan tutkia ja mil- laisia arvoja suomalaiset pitävät tärkeinä?

Klaus Helkaman Suomalais- ten arvot -kirjassa on johdannon lisäksi yhdeksän lukua, joissa kä- sitellään muun muassa luontoa, tasa-arvoa, työtä ja kunniaa, re- hellisyyttä, maanpuolustustahtoa sekä sivistystä, koulutusta ja vii- sautta sekä niihin liittyvää arvo- maailmaa. Kunkin luvun lähdeluet- telo on erikseen kirjan lopussa.

Varsinaisia lähdeviitteitä ei teks- tissä ole. Lähdeluettelon lopussa kirjoittaja kuitenkin lupaa pyydet- täessä lähettää täydellisen kirjalli- suusluettelon lähdeviitteineen.

Suuri osa kirjan suomalaisis- ta tutkimuksista on tehty Values, Emotions, Morality and Personality -tutkimushankkeessa, joka on al- kanut vuonna 1998. Pitkäaikaista tutkimusta on tehty erityisesti Pyh- tää-tutkimuksessa, jossa on haas- tateltu pyhtääläisiä ensimmäisen kerran vuonna 1975 ja useita ker- toja sen jälkeen. Arvojen ja stereo- tyyppien tutkimushankkeissa on tehty kansainvälistä yhteistyötä.

Mukana on monia yksittäistutki- muksia esimerkiksi luontoarvojen

ja taloudellisten arvojen suhteesta sekä maanpuolustusta koskevis- ta asenteista, mutta myös vertai- lua eri maiden arvoista ja arvojen muutoksista. Helkama konkretisoi ja havainnollistaa arvoja erilaisilla arkipäivän esimerkeillä. Aleksis Ki- ven Seitsemän veljeksen tarkaste- lu arvojen näkökulmasta on myös mielenkiintoinen.

Arvojen tutkiminen

Mutta miten arvoja oikeastaan voidaan tutkia? Helkama esitte- lee yleisesti käytettyjä malleja, joi- den avulla arvoja on tutkittu maa- ilmanlaajuisesti ja joita on käytetty myös Suomessa.

Ronald Inglehartin ohjelma käynnistyi 1970-luvulla. Siinä tut- kittiin aluksi erityisesti poliitti- sia arvoja, mutta tutkimus laajeni myöhemmin myös muihin arvoi- hin. Inglehartin mallissa keskeistä on liikkuminen materialismi−post- materialismi-akselilla. Aineistoja on kerätty yli kahdestakymmenes- tä maasta ja ne ovat mahdollis- taneet myös ajallisen muutoksen tarkastelun. Inglehartin kyselyssä oli aluksi vain neljä väittämää, ja hän saikin kritiikkiä kapealta poh- jalta tekemistään vahvoista yleis- tyksistä. Inglehart on kuitenkin parannellut mittariaan monipuoli- semmaksi useiden vaiheiden kaut- ta. Uusimmissa kyselyissä on mu- kana yli 60 maata ja yli 150 000 vastaajaa.

IBM:n tutkimusjohtaja Geert Hofstede keräsi 1970-luvulta al- kaen IBM-yhtiön eri maiden työn- tekijöiltä ison aineiston, joka kos- ki lähinnä työhön liittyviä arvoja.

Hofsteden malli perustuu neljään kulttuuriseen ulottuvuuteen, jot- ka ovat valtaetäisyys, individua- lismi, epävarmuuden välttäminen sekä suoriutuminen ja yhteistyö.

Viimeksi mainitun ulottuvuuden osalta miehet ja naiset erosivat toisistaan siten, että usein miehillä oli ihanteena eteenpäin pääsemi- nen ja hyvät ansiot, kun taas nai- sille tyypillisempiä ihanteita olivat yhteistyö ja hyvät ihmissuhteet.

Hofstede käyttikin tästä ulottu- vuudesta alkuvaiheessa nimitys-

Parhaat lahjat

Tiedekirjasta

www.tiedekirja .f i

7.–22.12. myymälä on auki pidennetysti:

ma–to klo 10.30–18, pe klo 10–16.

Aatonaattona 23.12. klo 10–15.

Välipäivinä 27.–30.12.

myymälä on suljettu.

Snellmaninkatu 13

Helsinki

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2016 65

KIRJALLISUUS

tä maskuliinisuus−feminiinisyys.

Hofstedin mallia on täydennetty myöhemmin vielä kahdella uudel- la ulottuvuudella, joita Helkama ei käsittele, koska niiden osalta on Suomesta vain vähän tietoa.

Milton Rokeach pyrki laatimaan mittarin, jossa olisivat kaikki maail- man arvot. Hän kokosi arvoja mo- nista eri lähteistä ja yhdisti samaa merkitseviä arvoja yhteen. Lopul- ta hän sai kokoon kaksi 18 arvon luetteloa. Toisessa luettelossa oli Rokeachin päätearvoksi nimeämiä asiaintiloja kuvaavia tavoitteita, kuten tasa-arvo ja maailmanrauha.

Toisessa luettelossa oli toiminta- tapoja koskevia ilmauksia, kuten rehellisyys ja kohteliaisuus. Näitä Rokeach nimitti välinearvoiksi. Tut- kittavia pyydetään listaamaan ar- vot tärkeysjärjestykseen. Vaikka tämä voi tutkittavista tuntua vai- kealta, tulokset on todettu luotet- taviksi. Rokeachin mittarista tuli yksinkertaisuutensa ansiosta no- peasti maailman käytetyin arvojen mittausväline.

Shalom Schwartz aloitti 1980-lu- vulla henkilökohtaisia arvoja kos- kevan tutkimuksen, jonka aineisto kerättiin opettajilta ja yliopisto- opiskelijoilta. Schwartzin mallista on tullut arvotutkimuksen valtavir- taa. Schwartzin arvojen mallissa on neljä pääulottuvuutta, nimittäin it- sensä ylittäminen ja itsensä koros- taminen, muutosvalmius ja säilyttä- minen. Kymmenen eri arvotyyppiä taas sijoittuvat pääulottuvuuksien muodostamaan ympyrämalliin. Tut- kimuksissa tietyt määritelmät ja ar- vo-osiot kuuluvat tiettyyn tyyppiin, esimerkiksi virikkeisyyteen kuu- luvat jännitys, uutuus ja haasteet elämässä, kun taas yhdenmukai- suuteen kuuluu sellaisten tekojen, taipumusten ja impulssien hillintä, jotka häiritsevät tai vahingoittavat toisia ja rikkovat sosiaalisia odo- tuksia tai normeja. Suomalaises- sa tutkimuksessa on lisäksi käytet- ty Schwartzin malliin kuulumatonta arvotyyppiä työ, johon kuuluvat ah- keruus, täsmällisyys, tunnollisuus, järjestelmällisyys, pitkäjänteisyys ja säästäväisyys. Suomalaisten ar- vot -kirjan etu- ja taka-aukeamille

on sijoitettu Schwartzin mallin ar- vokartta sekä arvojen tarkemmat kuvaukset.

Yksilö ja arvot

Suomalaisuuteen on liitetty sellai- sia myönteisiä piirteitä kuin ahke- ruus, isänmaallisuus, sisukkuus ja rehellisyys, mutta myös negatiivi- sia asioita, kuten alkoholin väärin- käyttö. Kansallinen omakuva on Helkaman mukaan yleensä suh- teellisen vakaa. Vaikka käsitys omasta ryhmästä muuttuu hitaasti, mielikuvat muista kansoista saat- tavat vaihtua poliittisten suhdan- teiden mukana nopeastikin. Näis- tä Helkama tarjoaa esimerkkejä läheltä ja kaukaa.

Helkama tarkastelee suoma- laista arvomaailmaa kolmella eri tasolla. Kansallisen omakuvan ta- solla monet suomalaiset jakavat käsityksiä siitä, millaisia asioita suomalaiset pitävät arvossa ja tär- keinä. Käsitys suomalaisten yhtei- sistä arvoista on osa suomalaista kulttuuria eikä ole sidoksissa ih- misten omiin, yksilöllisiin arvoihin.

Toisella tarkastelutasolla huomio kiinnitetään yksilöllisiin eroihin.

Näiden pohjalta löytyy arvoja, jot- ka ovat keskimäärin suomalaisil- le tärkeitä tai vähemmän tärkeitä.

Kolmannella tasolla Helkama kä- sittelee teoissa ilmeneviä arvoja, sitä, mitä ihmiset toiminnan tasolla toteuttavat. Ei ole yllätys, että ih- misen tutkimustilanteessa tärkeik- si mainitsemat arvot eivät kaikki toteudu aina hänen käytännön toi- mintansa tasolla.

Sukupuoli ja ympäröivän yh- teiskunnan odotukset vaikutta- vat jonkun verran yksittäisten ih- misten arvoihin, samoin ikä, mutta erot ovat Helkaman mukaan pie- niä. Näitä paljon suurempi merki- tys on työalalla. Kauppatieteiden opiskelijoiden arvot näyttävät ole- van melko samanlaisia Suomessa, Ruotsissa ja Virossa, samoin toi- saalta humanististen alojen opis- kelijoiden arvot. Ihmiset valitsevat työ- ja opiskelualojaan arvojen- sa mukaan, mutta todennäköisesti myös ala vaikuttaa arvoihin.

Yksityisen ihmisen arvot muut- tuvat yleensä hitaasti. Ympäristöl- lä on kuitenkin vaikutusta, esimer- kiksi koulutus ja uusi tieto voivat vaikuttaa arvoja muuttavasti. Jo aikaisemmin mainittu Shalom Schwartz on jakanut arvot puu- tearvoihin ja kasvuarvoihin. Esi- merkiksi turvallisuusarvot ovat sel- laisia puutearvoja, joiden merkitys lisääntyy, kun turvallisuutta on vä- hän. Kun ihminen tuntee olonsa uhatuksi, turvallisuus nousee ar- voasteikossa, turvallisessa ym- päristössä se sijoittuu alemmak- si. Kasvuarvoja taas ovat sellaiset, joiden saavuttaminen vain lisää niiden tärkeyttä, tällainen on esi- merkiksi tasa-arvo.

Kansallinen omakuva heijastaa yhteisön arvoja

Mikä on arvo, ja mikä on hyvä- nä tai tavoiteltavana pidetty omi- naisuus tai asiaintila? Onko näillä eroa? Suomalaisten arvot käsitte- lee myös arvojen määrittelemis- tä ja niiden tutkimusta. Arvojen mittaaminen ja varsinkin niiden vertaileminen voi vaikuttaa ensi- ajattelulla hyvin vaikealta ja osin sattumanvaraiseltakin. Helkama kuvaa selkeästi ja ymmärrettävästi erilaisia malleja, joilla arvoja tutki- taan. Yksittäisen ihmisen vastauk- set eivät paina kovin paljoa, mutta suuren ryhmän vastausten käsit- tely tuottaa mielenkiintoisia tulok- sia. Ällistyttävä on myös huomio, että jotkut asiat näyttävät tutki- musten mukaan isoissa otannois- sa kytkeytyvän toisiinsa, vaikka ar- kijärjellä ajateltuna niillä ei yksilön kohdalla tuntuisi olevan yhteyttä.

Kiinnostavia ovat myös esimerkik- si protestanttisia ja katolisia maita koskevat vertailut.

Suomalaisten arvot on run- sas ja monipuolinen tietopaket- ti arvoista ja arvojen tutkimuk- sesta sekä Suomessa että myös muualla. Helkama to teaa, ettei- vät tutkimukset ole vahvistaneet erityisen kansanluonteen ole- massaoloa. Kansallinen omaku- va, johon voi liittyä käsitys kan- sanluonteesta, heijastaa kuitenkin yhteisön arvoja. Esimerkiksi työ

(3)

66 TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2016 KIRJALLISUUS

ja ahkeruus näyttävät suomalais- ten mielissä liittyvän vahvasti suo- malaisuuteen. Vaikka yksittäisten suomalaisten arvot voivat poike- ta toisistaan paljonkin, useimmille suomalaisille tärkeitä arvoja näyt- tävät olevan työn lisäksi esimer- kiksi luontoon, tasa-arvoon ja si- vistykseen liittyvät arvot.

Kirjan lopussa on arvotesti, jon- ka avulla lukija voi laskea oman arvoprofiilinsa ja verrata sitä suo- malaisten keskimääräiseen arvo- profiiliin.

MERJA LEPPÄLAHTI

Kirjoittaja on filosofian lisensiaatti ja tie- tokirjailija.

Levoton Nordenskiöld

Martti Blåfield: Nordenskiöld.

Suomalaissyntyisen tutkimus- matkailijan & tiedemiehen elä- mä. Into 2016.

Adolf Erik Nordenskiöldistä (1854–

1901) on kirjoitettu paljon, onhan hän yksi Pohjoismaiden maineik- kaimmista tieteenhistoriallisista hahmoista. Omana aikanaan hä- nestä tuli maailmanluokan julki- suuden hahmo viimeistään, kun Koillisväylä purjehdittiin ensi ker- ran hänen johdollaan yhtäjaksoi- sesti ja sen jälkeen kierros Eu- raasian ympäri vuosina 1878–80.

Hänen elämästään ei myöskään puuttunut dramaattisia käänteitä.

Liikkeellä nuoresta pitäen Martti Blåfieldin elämäkertatut- kimuksen lähteenä on varsinkin Nordenskiöldin ja hänen piirinsä laaja kirjeenvaihto. Tärkeimpinä kokoelmina ovat olleet Kansallis- kirjastossa säilytettävä Frugårdin kartanon arkisto, kuninkaallisen tiedeakatemian arkisto Tukhol- massa ja Nordenskiöldin suvun hallussa olevat arkistot.

Nordenskiöldin lapsuudesta tiedetään, että hän oli jo varhain kiinnostunut luonnosta ja retkei- li paljon. Hänen isänsä Nils joh- ti Suomen vuoritointa ja häntä on kutsuttu Suomen mineralogi- an isäksi. Adolf lienee perinyt isäl- tään innostuksen sekä kiviin ja mi- neraaleihin että matkustamiseen.

Vastuu lapsuuden kodista ja las- ten kasvatuksesta jäi äidin, Sofia von Haartmanin, vastuulle. Myö- hempinä vuosinaan Adolf muiste- li lämmöllä ja kiitollisuudellaan äi- tiään.

Tulevan tutkijan uran muo- toutumiselle tärkeä oli isän saa- ma konsultintehtävä Siperiassa.

Kutsujana oli Aurora Karamzin (s.

Stjernvall), joka oli päässyt keisa- rinnan hovineidiksi Pietariin vuon- na 1835 ja avioitunut seuraavana vuonna hovijahtimestari Pavel De- midovin kanssa. Demidov, joka oli Venäjän rikkaimpia miehiä, omis- ti Uralilla yli kuusi miljoonaa heh- taaria maata kaivoksineen ja teh- taineen. Demidovin varhaisen kuoleman jälkeen Aurora avioitui eversti Andrei Karamzinin kans- sa. Aurora Karamzin jäi uudelleen leskeksi, kun eversti kaatui Krimin sodassa vuonna 1854. Isä ja poi- ka Nordenskiöld matkustivat tutki- mus- ja kehittämistehtävää varten Nižni Tagiliin. Paikka on edelleen tärkeä kaivos- ja metalliteollisuu- den keskus. Se on tunnettu en- nen muuta panssarivaunuteolli- suudestaan.

Kirjeissä vilahtelee ajankoh- dan suuri henkilögalleria. Blåfield avaa sen lukijalle ja selittää huo- lella, kenestä on kysymys, mikä on ollut henkilön asema ja vaikutus.

Niin muodostuu avara ja yksityis- kohtainen kuva aikakauden ihmi-

sistä, ins tituutioista, verkostoista ja vuorovaikutuksista. Tärkeä ym- päristö on Aleksanterin yliopisto Helsingissä. Sen rakenne, luonne ja toiminta muuttuivat 1850-luvun vilkkaina vuosina. Blåfield kuvaa poliittisen tilanteen ja jännitteet täsmällisesti ja dokumentoi aika- laistunnot kirjeiden kertomuksilla.

Nordenskiöld oli tieteen moni- ottelija, muun muassa mineralogi ja pohjoisten alueiden tutkija. Myö- häisvuosinaan hänestä tuli kartan- laadinnan historian uranuurtaja.

Kirjassa on useista aiheista koottu katsauksia sopiviin kohtiin tietolaa- tikoiksi. Niistä lukija saa vastaukset kysymyksiinsä, kuinka eri tieteen- alat ovat kehittyneet ja käsitykset muuttuneet tähän päivään men- nessä. Naparetken valmisteluun in- nostuva lukija oppii, mistä on ky- symys, vaikkapa lukemalla luvun

”Proviantti”. Se kertoo yksityiskoh- taisesti, kuinka monenlaista ravin- toa varustettiin pohjoiselle retkel- le olettaen, että matka voisi kestää jopa 70 viikkoa, siis lähes puoli- toista vuotta. Lista on häkellyttävä, vaikka retken kokki saattoikin olet- taa, että lintu- ja porosaalista oli jatkuvasti tarjolla. Myös tutkimus- matkojen osallistujaluettelot paljas- tavat, kuinka monia tieteenaloja ja kansallisuuksia tutkimusmatkoilla oli mukana. Moni Suomesta pääsi osallistumaan.

On ilmeistä, ettei Norden- skiöld ollut kanssakäymisessään luonteeltaan helppo. Blåfield to- teaa yhteenvetona: ”… tulee hy- vin näkyviin Adolf Nordenskiöldin luonteenomaiset piirteet: sitkeys, jääräpäisyys ja peräänantamatto- muus”. Nuori tutkija kirjoitti Siperi- assa työmatkalla olleelle isälleen väitöstilaisuuttaan seuraavana päivänä:

Opinnäytteeni tarkastettiin eilen.

[Adolf] Moberg [fysiikan professori]

oli opponenttina, [A E] Arppe [kemi- an professori] Preeseksenä, [Fredrik]

Woldstedt [tähtitieteen professori]

kustoksena. Väitöstilaisuus kesti kelo 12:een asti. Pidin hyvin puoliani sil- loin kun olin oikeassa ja silloin kun olin väärässä – ja siinä, etten kertaa- kaan myöntänyt, etten ollut oikeassa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Möglich ist, dass die Verwechslungsfehler zwischen nicht und kein Interferenzen sind, denn im schwedischen Satz kann immer die zweiteilige Form inte någon statt ingen stehen und

Kuva-analyysin suhteen tarkastelen viittä eri kuva-analyysin menetelmään, jotka ovat ikonografinen analyysi, formalistinen analyysi, semioottinen analyysi, biografinen

Jos Luther oli yksi katalysaattori (varhais)modernille yksilöllistymiskehitykselle, taisim- me päätyä sillä uralla niin pitkälle, että mestari kääntyilee pelkästään jo

Suomalaisten arvot -teos on ra- kennettu tarkastelemaan arvoja kolmella tavalla: suomalaisia yh- distävien arvojen, arvojen yksi- löllisten erojen ja arvojen ja toi- minnan

Toisaalta Elinikäisen oppimisen strate- gia-mietintö vuodelta 1997 sekä Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille 1999–2004 luovat varsin yhtenäisen tavoiteke-

minaarissa alustanut OTL Peter Ekholm EVA:sta puolestaan näki, että Suomessa ovat vuorotelleet 1900-luvulla yksilölliset ja kollektiiviset arvot.. Yhteisöllisten arvojen

Tietomme hei- dän tämänhetkisistä tarpeistaan ovat heikot, vielä hämärämpiä ovat käsityksemme hei- dän tarpeistaan tulevaisuudessa.. Miten muu- ten voisikaan olla,

Tämä heijastuu myös aihepiirien valintoihin sekä tunnistettuihin ilmiöihin ja asioihin. Itäsuomalai- sesta perspektiivistä on yllättävää esimerkiksi se,