• Ei tuloksia

Hemánus & Tervonen: Totuuksista utopioihin

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hemánus & Tervonen: Totuuksista utopioihin"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

kulttuuripoliittiseen teokseen tai suoma- laista kulttuuria niinikään käsittelevään Snellman-seminaarin aineistoon.

Kun tämän poisrajaamisen pitää mielessä, voi hyödyntää Nordenstreng - Wiion niteen runsasta fakta-aineistoa.

Löydämme samojen kansien välistä mainoskustannusten kansainvälisen vertai- lun vuodelta 1982 ja saatavilla olevien videotallenteiden aihepiirien jakautuman aikavälillä 1982-1985, kuten myös elo- kuvien ensi-illat Suomessa toimistoittain 1980-1984. Voimme myös nähdä, että maassamme esitettyjen elokuvien ensi-il- lat tuottajamaittain ovat säilyneet karkeasti sanoen suunnilleen samoilla lukemilla: Yhdysvalloista on tullut suun- nilleen puolet kaikista ensi-illoista 1980-luvulla ja meidän omasta Suomes- tamme 4-7 %. Suomalaisen uutisvälityk- sen historiasta opimme Ullamaija Kivi- kurun ja Terhi Rantasen artikkelista hyvän kokonaiskuvan. Kirjatuotannon tulevaisuden näkymistä siteerataan lausuntoa, jonka mukaan kirjan kriisissä on yliherkkää suhteettomuutta.

Aikavertailuja kuitenkaan ei ole helppo löytää kulttuurin ydinongelmien valottamiseen, kun pitkätkään tilastolli- set vertailut eivät auta näkemään, olisiko laadullisia muutoksia esimerkiksi kaunokirjallisuudeksi kutsutussa luokassa päässyt sattumaan. Max Rand ja Eero Savisaari ovat saaneet aikaan lehdistön tarkastelun ilman yhtäkään viitettä oheiskirjallisuudeksi, ja niinpä Aku Ankka pääsee korkeaan levikkiinsä kirjan palstoilla ilman vähäistäkään kommentointia siihen keskusteluun, jota asiasta on käyty kansainvälisessä kirjallisuudessa. Poissa on Dorfmanin ja Mattelartin teos, muuten suomeksikin ilmestynyt, jossa on tarkkaa dokumen- tointia. Ja muuta sellaista.

Kirja, jotta olisi hyödyllinen, vaatii lukijaltaan suurta muiden tietolähteiden löytämistaitoa. Siitä vaan.

Yrjö Littunen

Revisioitu objektiivisuus

,

HEMANUS, Pertti ja TERVONEN, Ilkka.

Totuuksista utopioihin. Keuruu, Otava, 1986. 336s.

Totuuksista utopioihin on suoraa jatketta tekijäkaksikon Objektiiviselle joukkotie- dotukselle (1980) ja sen käynnistämälle keskustelulle. Tuloksena on varsin ansio- kas, mutta rosoinen kirja. Sillä on mahdollisuus nostaa journalismikeskustelu uudelle tasolle, mutta se edellyttää lukijoilta avaraa mieltä ja epäolennai- suuksien sivuuttamista.

Kirjan perustarkoitus on toisaalta terävöittää objektiivisuus-paradigmaa ja toisaalta upottaa K. Pietilän uusi journalismi itsenäisenä projektina. Edelli- sessä tekijät onnistuvat, jälkimmäisessä eivät. Päinvastoin, nyt ainakin mma olen vakuuttunut siitä, että molemmat koulukunnat ovat terveellä ja hedelmälli- sesä pohjalla keskeneräisyyksistään huolimatta.

Opuksen ärsyttävät ja epäoikeuden- mukaiset piirteet on syytä kirjata heti aluksi. Ensinnäkin: uudessa kirjassa vanha objektiivisuus-paradigma osittain revisioidaan, mutta tekijät esittävät teesinsä aivan kuin mikään ei olisi muuttunut. Kaksikko on marjastanut kriitikoiltaan joukon tärkeitä ajatuksia ja sulauttanut ne paradigmaansa, mutta ei ole puhettakaan että kukaan opponen- teista saisi kunnian itselleen.

Toiseksi: sillon kuin vastustajien näkemyksiä käsitellään, niitä useimmiten kohdellaan epäobjektiivisesti - ts. taker- rutaan niiden epäolennaisiin piirteisiin ja tulkitaan olennaiset sisällöt väärin.

Itselleen he suovat esim. oikeuden käyttää dikotomioita ideaalityyppeinä, jäsentävinä työkaluina, mutta vastustajien tyypittelyjä he järjestelmällisesti käsitte- levät absoluuttisina väitteinä. Habermasin herruudettoman kommunikaation he hylkäävät mahdottomana tavoitteena, mutta hyväksyvät jalomielisesti pyrki- myksen mahdollisimman herruudettomaan kommunikaation. K. Pietilän projektin he tulkitsevat tähtäävän absoluuttisen uuteen ja absoluuttisen tasa-arvoiseen journalismin ja toteavat moisen pyrki-

myksen illusoriseksi; sen sijaan jatkuvat muotokokeilut ovat järkeviä ja lähettäjän ja vastaanottajan etäisyyttä on syytä pyrkiä kaventamaan. Virittäjät hakevat absoluuttisen virittäviä valistusmuotoja ja ••• jne.

Tällaista metodia käytettiin 70-luvulla niin tiuhaan, että nyt se pikemminkin masentaa kuin suututtaa - vaikka kaksik- ko ilmoittaa haluavansa nimenomaan vihastuttaa kriitikoitaan. Kirjassa on kuitenkin niin paljon tuoreita näkemyksiä ja teräviä oivalluksia, että jatkokeskuste- lun soisi rakentuvan mieluummin niiden kuin keskinäisen tuohtumisen varaan.

Objektiivisuudesta perusteltavuuteen

Uusi opus hahmottaa journalismin vät huomattavasti selkeämmin aikaisempi. Toisiinsa kietoutuneita viä on kolme:

tehtä- kuin tehtä- todellisuuden kuvaaminen ja selittämi- nen,

- todellisuuden arvottaminen sekä

toimintavirikkeiden antaminen ja muutoksen voimien organisoiminen.

Olennaista on, että vanha paradigma ("Sanoma on objektiivinen jos ja vain jos sanoma vastaa todellisuutta") pätee enaa vain ensimmäiseen tehtävään, nykyhetken todellisuuden kuvaamiseen ja selittämiseen. Tässä suhteessa sisällön todenmukaisuus ja olennaisuus pysyvät peruskriteereinä, kaksikko korostaa.

Ja syystä.

Mutta tämän vanhan perusväitteen todentamiseksi kaksikko käyttää puolet koko kirjasta ja raskaimman filosofisen arsenaalin, · mitä löytävät. Ja mma kun en vieläkään usko, että tässä suh- teessa olisi todellista erimielisyyttä:

ruumista siinä tapetaan.

Kuva ja kuvattu kohde ovat eri asioita. Kuva voi vastata kohdettaan paremmin tai huonommin: se voi lähetä identtisyyttä (absoluuttista totuutta), muttei sitä koskaan saavuta. Olemassa- olevat totuudet ovat aina suhteellisia.

Näin kaksikko sanoo, ja haluaisinpa tietää, kuka todella on eri mieltä.

Aikaisempi kritiikki iski vasta tätä seuraavaan kaksikon ajatukseen, jota nimittäisin tuomari-kaipuuksi. Tuomari- ajatuksen kärjistäisin näin: vaikka totuus on suhteellinen, on mahdollista varmasti

~anoa? mikä olemassaolevista totuus-tar- ]~kk?Ista tällä ?~tkellä on paras. Siksi aikaisemman klqan journalistill

·r·

hdl e 01

v1e a ma o lista saavuttaa totu

S~lvitetty~än

aihee?sa "loppuun

saak~:,;

hanen ol.l mahdollista osoittaa "mitkä siinä esitetyt väitteet ovat oikeita mitkä vain osaksi oikeita, mitkä vääriä jne".

Uudessa kirjassa pätevää aikalaistuo- maria ei enää vahvassa mielessä ole, parhaan totuuden haltijaa ei voi välittö- mästi nimetä. Siksi totuuden löytymisek- si totuustarjokkaiden on annettava hankautua toisiaan vasten - mahdolli~im- . man herruudettomana diskurssina! Yksit- täiset jutut ovat enää vain puheenvuoroja journalismi-nimisessä keskustelussa:

"Journalismi on tavallaan koskaan päät- tymätöntä ja koskaan ehdottomiin loppu- tuloksiin päätymätöntä keskustelua yhteiskunnallisesta todellisuudesta" (s. 174).

Koska näin on, voidaan keskenään ristiriitaisia näkemyksiä sijoittaa esim. lehteen samalle sivulle, ilman että 'tuo.mari' lausuu lopullisen totuuden. Näin K. Pietilän yksi keskeinen teesi - ristiriitajournalismi - tulee nielaistuksi rakennelmaan - ilman viittauksia.

Mutta tuomarista luopuminen ei käy ihan helposti. Sivulta 238 löytyy seuraavanlainen ehdotus: "Miltä tuntuisi esim. lehtijuttuun tai radio- tai tv-oh- jelmaan liitetty työtoverin arvio siitä, mistä syystä juuri tämän kollegan edel- lytykset saada aikaan luotettava kuvaus ja erittely jostakin ilmiöstä saattavat olla rajalliset?"

Varsinainen muutos koskee kuitenkin journalismin kahta muuta tehtävää. Uusi paradigma esitetään kuin ohimen- nen, mitenkään oman ajattelun muuttu- mista reflektoimatta: "Objektiivisuus aiemmin täsmentämässämme suhteellises- sa mielessä soveltuu journalistisen ku- vaamisen ja oman näkemyksemme mu- kaan vielä erittelynkin kriteeriksi, mutta kun on kyse vaikutusmahdollisuuksien realistisuudesta, toimintakehotuksista ja muutoksen voimien organisoimisesta, mittapuu muuttuu asteittain toiseksi. Tämän uuden mittapuun naseva nimi on mielestämme hyvä perusteltavuus." (ss. 176-177)

Aivan. Mutta juuri tästähän kritiikki lähti. Journalismin ainoa ongelma ei

(2)

kulttuuripoliittiseen teokseen tai suoma- laista kulttuuria niinikään käsittelevään Snellman-seminaarin aineistoon.

Kun tämän poisrajaamisen pitää mielessä, voi hyödyntää Nordenstreng - Wiion niteen runsasta fakta-aineistoa.

Löydämme samojen kansien välistä mainoskustannusten kansainvälisen vertai- lun vuodelta 1982 ja saatavilla olevien videotallenteiden aihepiirien jakautuman aikavälillä 1982-1985, kuten myös elo- kuvien ensi-illat Suomessa toimistoittain 1980-1984. Voimme myös nähdä, että maassamme esitettyjen elokuvien ensi-il- lat tuottajamaittain ovat säilyneet karkeasti sanoen suunnilleen samoilla lukemilla: Yhdysvalloista on tullut suun- nilleen puolet kaikista ensi-illoista 1980-luvulla ja meidän omasta Suomes- tamme 4-7 %. Suomalaisen uutisvälityk- sen historiasta opimme Ullamaija Kivi- kurun ja Terhi Rantasen artikkelista hyvän kokonaiskuvan. Kirjatuotannon tulevaisuden näkymistä siteerataan lausuntoa, jonka mukaan kirjan kriisissä on yliherkkää suhteettomuutta.

Aikavertailuja kuitenkaan ei ole helppo löytää kulttuurin ydinongelmien valottamiseen, kun pitkätkään tilastolli- set vertailut eivät auta näkemään, olisiko laadullisia muutoksia esimerkiksi kaunokirjallisuudeksi kutsutussa luokassa päässyt sattumaan. Max Rand ja Eero Savisaari ovat saaneet aikaan lehdistön tarkastelun ilman yhtäkään viitettä oheiskirjallisuudeksi, ja niinpä Aku Ankka pääsee korkeaan levikkiinsä kirjan palstoilla ilman vähäistäkään kommentointia siihen keskusteluun, jota asiasta on käyty kansainvälisessä kirjallisuudessa. Poissa on Dorfmanin ja Mattelartin teos, muuten suomeksikin ilmestynyt, jossa on tarkkaa dokumen- tointia. Ja muuta sellaista.

Kirja, jotta olisi hyödyllinen, vaatii lukijaltaan suurta muiden tietolähteiden löytämistaitoa. Siitä vaan.

Yrjö Littunen

Revisioitu objektiivisuus

,

HEMANUS, Pertti ja TERVONEN, Ilkka.

Totuuksista utopioihin. Keuruu, Otava, 1986. 336s.

Totuuksista utopioihin on suoraa jatketta tekijäkaksikon Objektiiviselle joukkotie- dotukselle (1980) ja sen käynnistämälle keskustelulle. Tuloksena on varsin ansio- kas, mutta rosoinen kirja. Sillä on mahdollisuus nostaa journalismikeskustelu uudelle tasolle, mutta se edellyttää lukijoilta avaraa mieltä ja epäolennai- suuksien sivuuttamista.

Kirjan perustarkoitus on toisaalta terävöittää objektiivisuus-paradigmaa ja toisaalta upottaa K. Pietilän uusi journalismi itsenäisenä projektina. Edelli- sessä tekijät onnistuvat, jälkimmäisessä eivät. Päinvastoin, nyt ainakin mma olen vakuuttunut siitä, että molemmat koulukunnat ovat terveellä ja hedelmälli- sesä pohjalla keskeneräisyyksistään huolimatta.

Opuksen ärsyttävät ja epäoikeuden- mukaiset piirteet on syytä kirjata heti aluksi. Ensinnäkin: uudessa kirjassa vanha objektiivisuus-paradigma osittain revisioidaan, mutta tekijät esittävät teesinsä aivan kuin mikään ei olisi muuttunut. Kaksikko on marjastanut kriitikoiltaan joukon tärkeitä ajatuksia ja sulauttanut ne paradigmaansa, mutta ei ole puhettakaan että kukaan opponen- teista saisi kunnian itselleen.

Toiseksi: sillon kuin vastustajien näkemyksiä käsitellään, niitä useimmiten kohdellaan epäobjektiivisesti - ts. taker- rutaan niiden epäolennaisiin piirteisiin ja tulkitaan olennaiset sisällöt väärin.

Itselleen he suovat esim. oikeuden käyttää dikotomioita ideaalityyppeinä, jäsentävinä työkaluina, mutta vastustajien tyypittelyjä he järjestelmällisesti käsitte- levät absoluuttisina väitteinä. Habermasin herruudettoman kommunikaation he hylkäävät mahdottomana tavoitteena, mutta hyväksyvät jalomielisesti pyrki- myksen mahdollisimman herruudettomaan kommunikaation. K. Pietilän projektin he tulkitsevat tähtäävän absoluuttisen uuteen ja absoluuttisen tasa-arvoiseen journalismin ja toteavat moisen pyrki-

myksen illusoriseksi; sen sijaan jatkuvat muotokokeilut ovat järkeviä ja lähettäjän ja vastaanottajan etäisyyttä on syytä pyrkiä kaventamaan. Virittäjät hakevat absoluuttisen virittäviä valistusmuotoja ja ••• jne.

Tällaista metodia käytettiin 70-luvulla niin tiuhaan, että nyt se pikemminkin masentaa kuin suututtaa - vaikka kaksik- ko ilmoittaa haluavansa nimenomaan vihastuttaa kriitikoitaan. Kirjassa on kuitenkin niin paljon tuoreita näkemyksiä ja teräviä oivalluksia, että jatkokeskuste- lun soisi rakentuvan mieluummin niiden kuin keskinäisen tuohtumisen varaan.

Objektiivisuudesta perusteltavuuteen

Uusi opus hahmottaa journalismin vät huomattavasti selkeämmin aikaisempi. Toisiinsa kietoutuneita viä on kolme:

tehtä- kuin tehtä- todellisuuden kuvaaminen ja selittämi- nen,

- todellisuuden arvottaminen sekä

toimintavirikkeiden antaminen ja muutoksen voimien organisoiminen.

Olennaista on, että vanha paradigma ("Sanoma on objektiivinen jos ja vain jos sanoma vastaa todellisuutta") pätee enaa vain ensimmäiseen tehtävään, nykyhetken todellisuuden kuvaamiseen ja selittämiseen. Tässä suhteessa sisällön todenmukaisuus ja olennaisuus pysyvät peruskriteereinä, kaksikko korostaa.

Ja syystä.

Mutta tämän vanhan perusväitteen todentamiseksi kaksikko käyttää puolet koko kirjasta ja raskaimman filosofisen arsenaalin, · mitä löytävät. Ja mma kun en vieläkään usko, että tässä suh- teessa olisi todellista erimielisyyttä:

ruumista siinä tapetaan.

Kuva ja kuvattu kohde ovat eri asioita. Kuva voi vastata kohdettaan paremmin tai huonommin: se voi lähetä identtisyyttä (absoluuttista totuutta), muttei sitä koskaan saavuta. Olemassa- olevat totuudet ovat aina suhteellisia.

Näin kaksikko sanoo, ja haluaisinpa tietää, kuka todella on eri mieltä.

Aikaisempi kritiikki iski vasta tätä seuraavaan kaksikon ajatukseen, jota nimittäisin tuomari-kaipuuksi. Tuomari- ajatuksen kärjistäisin näin: vaikka totuus on suhteellinen, on mahdollista varmasti

~anoa? mikä olemassaolevista totuus-tar- ]~kk?Ista tällä ?~tkellä on paras. Siksi aikaisemman klqan journalistill

·r·

hdl e 01

v1e a ma o lista saavuttaa totu

S~lvitetty~än

aihee?sa "loppuun

saak~:,;

hanen ol.l mahdollista osoittaa "mitkä siinä esitetyt väitteet ovat oikeita mitkä vain osaksi oikeita, mitkä vääriä jne".

Uudessa kirjassa pätevää aikalaistuo- maria ei enää vahvassa mielessä ole, parhaan totuuden haltijaa ei voi välittö- mästi nimetä. Siksi totuuden löytymisek- si totuustarjokkaiden on annettava hankautua toisiaan vasten - mahdolli~im- . man herruudettomana diskurssina! Yksit- täiset jutut ovat enää vain puheenvuoroja journalismi-nimisessä keskustelussa:

"Journalismi on tavallaan koskaan päät- tymätöntä ja koskaan ehdottomiin loppu- tuloksiin päätymätöntä keskustelua yhteiskunnallisesta todellisuudesta"

(s. 174).

Koska näin on, voidaan keskenään ristiriitaisia näkemyksiä sijoittaa esim.

lehteen samalle sivulle, ilman että 'tuo.mari' lausuu lopullisen totuuden.

Näin K. Pietilän yksi keskeinen teesi - ristiriitajournalismi - tulee nielaistuksi rakennelmaan - ilman viittauksia.

Mutta tuomarista luopuminen ei käy ihan helposti. Sivulta 238 löytyy seuraavanlainen ehdotus: "Miltä tuntuisi esim. lehtijuttuun tai radio- tai tv-oh- jelmaan liitetty työtoverin arvio siitä, mistä syystä juuri tämän kollegan edel- lytykset saada aikaan luotettava kuvaus ja erittely jostakin ilmiöstä saattavat olla rajalliset?"

Varsinainen muutos koskee kuitenkin journalismin kahta muuta tehtävää.

Uusi paradigma esitetään kuin ohimen- nen, mitenkään oman ajattelun muuttu- mista reflektoimatta: "Objektiivisuus aiemmin täsmentämässämme suhteellises- sa mielessä soveltuu journalistisen ku- vaamisen ja oman näkemyksemme mu- kaan vielä erittelynkin kriteeriksi, mutta kun on kyse vaikutusmahdollisuuksien realistisuudesta, toimintakehotuksista ja muutoksen voimien organisoimisesta, mittapuu muuttuu asteittain toiseksi.

Tämän uuden mittapuun naseva nimi on mielestämme hyvä perusteltavuus."

(ss. 176-177)

Aivan. Mutta juuri tästähän kritiikki lähti. Journalismin ainoa ongelma ei

(3)

ole se, miten kuvata todellisuutta sellai- sena kuin se on; vähintäin yhtä tärkeä kysymys on se, miten kuvata todellisuut- ta siten, että se esittäytyisi ihmisten luomana, muutettavissa olevana, mahdol- lisuuksia pursuavana. Mahdollisuudet ja utopiat eivät taas voi olla objektiiyi- sia, koska niillä ei ole vastaavuutta olemassaolevan todellisuuden kanssa.

Tämä oli K. Pietilän lähtökohta, ja samaa puhuu Cees J. Hamelink, jonka kaksikko kirjan prologissa marssit- taa esiin tyypillisenä objektiivisuus-krii- tikkona, epäilyttävänä subjektivistina ja antirationalistina. Hamelinkin mukaan tiedettä voidaan käyttää joko emansipaa- tion tai sopeuttamisen välineenä. "Tämän valinnan pohjana on todellisuuden ontolo- ginen määritteleminen joko mahdollisuuk- siksi, jotka on toteutettava, tai rajoittu- neiksi tosiasioiden ilmenemismuodoiksi •••

Me tarvitsemme rohkeutta valitaksemme konkreettiset utopiat. Me tarvitsemme luottamusta siihen, että ihmiset kykene- vät konstruoimaan oman tulevaisuutensa."

(s. 20-21)

Luonteenomaista kaksikon omimistek- niikalle on, että vastustajaksi esitetyn Hamelinkin perusajatus muitta mutkitta kahmaistaan omaan paradigmaan. Itse asiassa vanhaa paradigmaa vastaan esitetyn keskeisen kritiikin sisältö on nyt tiivistetty - koko kirjan motoksi!

("Tähän asti journalistit ovat pääasiassa vain kuvanneet ja selittäneet maailmaa, mutta tehtävänä on sen muuttaminen").

Eikä lukija sitten hämmästykään, kun kirja päättyy kokonaiseen lukuun uto- pioista, jossa kuvataan niiden tärkeyttä ja välttämättömyyttä maailman muutta- misessa.

Kaksikon kunniaksi on kuitenkin sanottava, että heidän ratkaisunsa on aito synteesi, joka ylittää sekä heidän vanhan näkemyksensä että kriitikoiden teesit. Maailma on samanaikaisesti sekä 'objektiivinen' (merkityksessä lain- alainen, välttämätön) että potentiaalinen, mahdollinen, muutettavissa oleva. Kak- sikko tekeekin erinomaisen käsiteselven- nyksen sivulla 88 puhumalla objektivitee- tista ja subjektiviteetista, jolloin edelli- nen tarkoittaa "prosessin objektisidonnai- sia piirteitä, eräänlaista objektiivista eli tajunnasta riippumatonta välttämät- tömyyttä, joka myös toteutuu subjektin tahdosta riippumatta vaikkakin usein

hänessä tai hänen 'kauttaan', kuten esimerkiksi palkkatyö kapitalismissa".

Vastaavasti "subjektiviteetilla voitaisiin ymmärtää subjektisidonnaisuutta: jolloin yksilöllinen tai kollektiivinen subjekti toimii prosessin aitona aktorina."

Erottelu on tärkeä, koska se antaa pohjan arvojen ja utopioiden arvioimiselle eli juuri perusteltavuus-kriteerille.

Paremman tulevaisuuden täytyy olla paitsi toivottava, myös reaalisesti mah- dollinen, ja tämän · perusteleminen juuri edellyttää nykytodellisuuden rakenteen ja dynamiikan tarkkaa tuntemusta mahdollisimman objektiivista kuvaa todellisuudesta.

J atkohuomautuksena voi kuitenkin sanoa, ettei hyvä perusteltavuuskaan vielä riitä. Realistisuutensa lisäksi utopian on kyettävä valtaamaan ihmisten mielet, sen on vastattava ihmiskunnan esiinnousevia todellisia tarpeita ja toivei- ta. Lopullinen kriteeri on kansa itse.

Sisältö ja muoto

Kirjan mielenkiintoisin yritys on kaksikon pyrkimys sovittaa yhteen omansa ja K. Pietilän paradigmat.

Kaksikko lähtee siitä, että journalis'- milla on vain yksi uniikki tehtävä:

informoida kansalaisyhteiskunnan jäseniä todellisuudesta, nimenomaan sen muuttu- vista osista. Toki joukkotiedotus on myös muotoa, jossa solmiutuu sosiaalisia suhteita ja yhteisyysrakenteita, mutta ne ovat toissijaisia. Kuitenkin journalis- mia voi tarkastella kummastakin näkö- kulmasta, ne eivät sulje toisiaan pois.

Molemmat näkökulmat ovat sallittuja - mutta eivät rinnakkain, vaan ainoas- taan sisäkkäin. Kaksikko haluaa nimen- omaan yhdistää ne, mikä tarkoittaa, että "se mikä on olennaista journalismille sosiaalisena suhteena selittyisi ratkaise- vasti journalismin sisällöllä, ts. sillä tavalla jolla journalismi konkreettisesti kuvaa, selittää ja arvottaa todellisuutta jne. Emme väitä edellisen selittyvän jälkimmäisellä jäännöksettömästi, mutta kylläkin ratkaisevasti".

Näin määritellen kaksikko nappaa omalle paradigmalleen pääroolin K.

Pietilän joutuessa tyytymään sivuroolin, joskin kunniakkaan, esittäjäksi.

Yritys ei kuitenkaan ole vakuuttava.

Ensinnäkin: sisältö ja muoto ovat itsenäi-

sta tarkastelukulmia. Toiseksi: niiden tärkeysjärjestystä ei voi määritellä, niiden välinen suhde on historiallinen, empiirinen kysymys. Aivan hyvin voi joskus ja jossakin olla niin, että se mikä on olennaista journalismille sisältö- nä selittyy ratkaisevasti journalismilla sosiaalisena muotona.

Perustelen mutkan kautta. Alvin Toffler kirjoittaa kirjassaan Kolmas aalto, että koululaitoksella on koko historiansa ajan ollut sekä 'avoin' että 'salainen' lukujärjestys. Avoimeen ohjel- maan on kuulunut lukemisen, kirjoittami- sen, laskemisen ja muutamien yleisainei- den perusteiden opetus. Salaiseen on puolestaan kuulunut kolme oppiainetta:

täsmällisyys, tottelevaisuus, yksitoikkoi- suus - valmiudet joita teollinen työelämä on tähän asti erityisesti vaatinut. Kumpi on mahtanut olla tärkeämpi tässä ta- pauksessa, sisältö vai muoto?

Ja olennaista on, että lukujärjestykset todella ovat pitkälti toisistaan riippumat- tomia. Samalla salaisella ohjelmalla voidaan opettaa niin suomalaista isän- maallisuutta, fasismia kuin kommunismia- kin kuten on 30-luvulla ja miksei myös myöhemmin opetettukin. Sama pätee journalismiin toisaalta sisältönä ja toisaalta sosiaalisena kokonaismuoto- na: niitä voidaan - ja pitää - tutkia erillisinä, mutta myös suhteessa toisiin- sa.

Tässä valossa K. Pietilän projekti on todella itsenäinen ja tärkeä, ja sen kaksikko olisi aivan hyvin voinut todeta myös suoraan, ilman määritelmäl- listä alistusyritystä. Vastaavan oikeutuk- sen Hemanus-Tervoselle vo1s1 myös K. Pietilä antaa, jotta turhanaikaisesta arvovaltataistelusta päästäisiin.

Projektin aito itsenäisyys selittää seuraavan K. Pietilän teesin: "Minulle alkoi selvitä, että eteenpäin päästäkseni

0'1 tieto-opilliset kysymykset hylättävä ja lähdettävä tarkastelemaan kysymystä sosiologisesti: millainen on se sosiaalinen tila, jonka joukkotiedotustapahtuma virittää?" Tämän lausunnon kaksikko tulkitsee todistavan K. Pietilän filosofis- ta subjektivismia. Paljon oikeampi tulkin- ta on se, että K. Pietilä siirsi tietoisesti sivuun tieto-opilliset kysymykset, mutta ei hylännyt niitä epärelevantteina, tarpeettomina smansä. Jos toisin on, niin todella hämmästyn.

Sen sijaan kaksikon kritiikki K. Pietilän takertumisesta muotoironiaan keskeisenä keinona järkyttää staattista sosiaalista suhdetta on aivan paikallaan. Mutta virhe on vain snna, että K. Pietilä on nostanut yhden keinon itse tavoitteen asemaan. Uutta vauhtia taiteesta virikkeitä ottavalle projektilleen K. Pietilä sa1s1 lukemalla tarkkaan kaksikon kirjaansa poimiman Sklovski-si- taatin: "Taiteen tehtävä on karkoittaa havainnon kaikenlainen automatisoiminen. Kirjallisuus pyrkii välttämään automati- soitumista paaasiassa vieraannuttamalla ja muotojaan komplisoimalla. Taide

· siis pyrkii tekemään esineet ja asiat oudoiksi. Vieraannuttamisen keinoja ovat asian kuvaaminen siten kuin näkisi ne ensimmäistä kertaa, oudon näkökul- man käyttö, eufemismit, parallellismit, rytmin särkeminen, kronologian murtami- nen, soinnuttelu jne." (s. 96)

Näin nähtynä vieraannuttaminen on yksinkertaisesti tehdä toisin kuin vallitsevat ajattelu-, tuntemis- ja havait- seruistavat edellyttäisivät. Tässä valossa Bre9ht on ymmärtänyt formalistien perusidean vaann, kun hän edellyttää perinteisestä eläytymiseen perustuvasta teatterista luopumista. "E;läytyminen on mahdollista vain silloin, kun ihmiskun- ta ja maailma nähdään muuttumattomi- na", Brecht kirjoittaa - täysin metsään. Ei vierauden pidä sijaita katsojan ja esityksen tai tekstin välillä, vaan urautu- neen ja tuoreen havaitseruistavan välillä. Tuore, uusi havaitseruistapa nimenomaan edellyttää siihen eläytymistä, jotta mitään välimatkaa, vierautta vanhaan tapaan havaita voi syntyä.

Tällainen tuoreuttaminen ei voi olla sidottu mihinkään keinoon sinänsä, vaan ainoastaan kullakin hetkellä vallit- seviin, urautuneisiin keinoihin. Esim. ironiset tai parodiset keinot saattavat toimia joskus ja silloin tällöin, mutta jatkuvana toimintatapana ne helposti latistuvat ja muuttuvat sietämättömiksi, kuten Hemanus ja Tervonen huomautta- vat. Kaksikko onkin oikeassa painottaes- saan jatkuvaa keinojen vaihtelua, journa- listista luovuutta.

Tästä suoraan seuraa, ettei minkään esityksen tai tekstin tai jutun vaikutuksia voi suoraan 'johtaa' siitä itsestään. Tekstin toimivuus on aina sidottu vallit- sevaan kulttuuriin, vallitseviin tajunnan-

(4)

ole se, miten kuvata todellisuutta sellai- sena kuin se on; vähintäin yhtä tärkeä kysymys on se, miten kuvata todellisuut- ta siten, että se esittäytyisi ihmisten luomana, muutettavissa olevana, mahdol- lisuuksia pursuavana. Mahdollisuudet ja utopiat eivät taas voi olla objektiiyi- sia, koska niillä ei ole vastaavuutta olemassaolevan todellisuuden kanssa.

Tämä oli K. Pietilän lähtökohta, ja samaa puhuu Cees J. Hamelink, jonka kaksikko kirjan prologissa marssit- taa esiin tyypillisenä objektiivisuus-krii- tikkona, epäilyttävänä subjektivistina ja antirationalistina. Hamelinkin mukaan tiedettä voidaan käyttää joko emansipaa- tion tai sopeuttamisen välineenä. "Tämän valinnan pohjana on todellisuuden ontolo- ginen määritteleminen joko mahdollisuuk- siksi, jotka on toteutettava, tai rajoittu- neiksi tosiasioiden ilmenemismuodoiksi •••

Me tarvitsemme rohkeutta valitaksemme konkreettiset utopiat. Me tarvitsemme luottamusta siihen, että ihmiset kykene- vät konstruoimaan oman tulevaisuutensa."

(s. 20-21)

Luonteenomaista kaksikon omimistek- niikalle on, että vastustajaksi esitetyn Hamelinkin perusajatus muitta mutkitta kahmaistaan omaan paradigmaan. Itse asiassa vanhaa paradigmaa vastaan esitetyn keskeisen kritiikin sisältö on nyt tiivistetty - koko kirjan motoksi!

("Tähän asti journalistit ovat pääasiassa vain kuvanneet ja selittäneet maailmaa, mutta tehtävänä on sen muuttaminen").

Eikä lukija sitten hämmästykään, kun kirja päättyy kokonaiseen lukuun uto- pioista, jossa kuvataan niiden tärkeyttä ja välttämättömyyttä maailman muutta- misessa.

Kaksikon kunniaksi on kuitenkin sanottava, että heidän ratkaisunsa on aito synteesi, joka ylittää sekä heidän vanhan näkemyksensä että kriitikoiden teesit. Maailma on samanaikaisesti sekä 'objektiivinen' (merkityksessä lain- alainen, välttämätön) että potentiaalinen, mahdollinen, muutettavissa oleva. Kak- sikko tekeekin erinomaisen käsiteselven- nyksen sivulla 88 puhumalla objektivitee- tista ja subjektiviteetista, jolloin edelli- nen tarkoittaa "prosessin objektisidonnai- sia piirteitä, eräänlaista objektiivista eli tajunnasta riippumatonta välttämät- tömyyttä, joka myös toteutuu subjektin tahdosta riippumatta vaikkakin usein

hänessä tai hänen 'kauttaan', kuten esimerkiksi palkkatyö kapitalismissa".

Vastaavasti "subjektiviteetilla voitaisiin ymmärtää subjektisidonnaisuutta: jolloin yksilöllinen tai kollektiivinen subjekti toimii prosessin aitona aktorina."

Erottelu on tärkeä, koska se antaa pohjan arvojen ja utopioiden arvioimiselle eli juuri perusteltavuus-kriteerille.

Paremman tulevaisuuden täytyy olla paitsi toivottava, myös reaalisesti mah- dollinen, ja tämän · perusteleminen juuri edellyttää nykytodellisuuden rakenteen ja dynamiikan tarkkaa tuntemusta mahdollisimman objektiivista kuvaa todellisuudesta.

J atkohuomautuksena voi kuitenkin sanoa, ettei hyvä perusteltavuuskaan vielä riitä. Realistisuutensa lisäksi utopian on kyettävä valtaamaan ihmisten mielet, sen on vastattava ihmiskunnan esiinnousevia todellisia tarpeita ja toivei- ta. Lopullinen kriteeri on kansa itse.

Sisältö ja muoto

Kirjan mielenkiintoisin yritys on kaksikon pyrkimys sovittaa yhteen omansa ja K. Pietilän paradigmat.

Kaksikko lähtee siitä, että journalis'- milla on vain yksi uniikki tehtävä:

informoida kansalaisyhteiskunnan jäseniä todellisuudesta, nimenomaan sen muuttu- vista osista. Toki joukkotiedotus on myös muotoa, jossa solmiutuu sosiaalisia suhteita ja yhteisyysrakenteita, mutta ne ovat toissijaisia. Kuitenkin journalis- mia voi tarkastella kummastakin näkö- kulmasta, ne eivät sulje toisiaan pois.

Molemmat näkökulmat ovat sallittuja - mutta eivät rinnakkain, vaan ainoas- taan sisäkkäin. Kaksikko haluaa nimen- omaan yhdistää ne, mikä tarkoittaa, että "se mikä on olennaista journalismille sosiaalisena suhteena selittyisi ratkaise- vasti journalismin sisällöllä, ts. sillä tavalla jolla journalismi konkreettisesti kuvaa, selittää ja arvottaa todellisuutta jne. Emme väitä edellisen selittyvän jälkimmäisellä jäännöksettömästi, mutta kylläkin ratkaisevasti".

Näin määritellen kaksikko nappaa omalle paradigmalleen pääroolin K.

Pietilän joutuessa tyytymään sivuroolin, joskin kunniakkaan, esittäjäksi.

Yritys ei kuitenkaan ole vakuuttava.

Ensinnäkin: sisältö ja muoto ovat itsenäi-

sta tarkastelukulmia. Toiseksi: niiden tärkeysjärjestystä ei voi määritellä, niiden välinen suhde on historiallinen, empiirinen kysymys. Aivan hyvin voi joskus ja jossakin olla niin, että se mikä on olennaista journalismille sisältö- nä selittyy ratkaisevasti journalismilla sosiaalisena muotona.

Perustelen mutkan kautta. Alvin Toffler kirjoittaa kirjassaan Kolmas aalto, että koululaitoksella on koko historiansa ajan ollut sekä 'avoin' että 'salainen' lukujärjestys. Avoimeen ohjel- maan on kuulunut lukemisen, kirjoittami- sen, laskemisen ja muutamien yleisainei- den perusteiden opetus. Salaiseen on puolestaan kuulunut kolme oppiainetta:

täsmällisyys, tottelevaisuus, yksitoikkoi- suus - valmiudet joita teollinen työelämä on tähän asti erityisesti vaatinut. Kumpi on mahtanut olla tärkeämpi tässä ta- pauksessa, sisältö vai muoto?

Ja olennaista on, että lukujärjestykset todella ovat pitkälti toisistaan riippumat- tomia. Samalla salaisella ohjelmalla voidaan opettaa niin suomalaista isän- maallisuutta, fasismia kuin kommunismia- kin kuten on 30-luvulla ja miksei myös myöhemmin opetettukin. Sama pätee journalismiin toisaalta sisältönä ja toisaalta sosiaalisena kokonaismuoto- na: niitä voidaan - ja pitää - tutkia erillisinä, mutta myös suhteessa toisiin- sa.

Tässä valossa K. Pietilän projekti on todella itsenäinen ja tärkeä, ja sen kaksikko olisi aivan hyvin voinut todeta myös suoraan, ilman määritelmäl- listä alistusyritystä. Vastaavan oikeutuk- sen Hemanus-Tervoselle vo1s1 myös K. Pietilä antaa, jotta turhanaikaisesta arvovaltataistelusta päästäisiin.

Projektin aito itsenäisyys selittää seuraavan K. Pietilän teesin: "Minulle alkoi selvitä, että eteenpäin päästäkseni

0'1 tieto-opilliset kysymykset hylättävä ja lähdettävä tarkastelemaan kysymystä sosiologisesti: millainen on se sosiaalinen tila, jonka joukkotiedotustapahtuma virittää?" Tämän lausunnon kaksikko tulkitsee todistavan K. Pietilän filosofis- ta subjektivismia. Paljon oikeampi tulkin- ta on se, että K. Pietilä siirsi tietoisesti sivuun tieto-opilliset kysymykset, mutta ei hylännyt niitä epärelevantteina, tarpeettomina smansä. Jos toisin on, niin todella hämmästyn.

Sen sijaan kaksikon kritiikki K.

Pietilän takertumisesta muotoironiaan keskeisenä keinona järkyttää staattista sosiaalista suhdetta on aivan paikallaan.

Mutta virhe on vain snna, että K.

Pietilä on nostanut yhden keinon itse tavoitteen asemaan. Uutta vauhtia taiteesta virikkeitä ottavalle projektilleen K. Pietilä sa1s1 lukemalla tarkkaan kaksikon kirjaansa poimiman Sklovski-si- taatin: "Taiteen tehtävä on karkoittaa havainnon kaikenlainen automatisoiminen.

Kirjallisuus pyrkii välttämään automati- soitumista paaasiassa vieraannuttamalla ja muotojaan komplisoimalla. Taide

· siis pyrkii tekemään esineet ja asiat oudoiksi. Vieraannuttamisen keinoja ovat asian kuvaaminen siten kuin näkisi ne ensimmäistä kertaa, oudon näkökul- man käyttö, eufemismit, parallellismit, rytmin särkeminen, kronologian murtami- nen, soinnuttelu jne." (s. 96)

Näin nähtynä vieraannuttaminen on yksinkertaisesti tehdä toisin kuin vallitsevat ajattelu-, tuntemis- ja havait- seruistavat edellyttäisivät. Tässä valossa Bre9ht on ymmärtänyt formalistien perusidean vaann, kun hän edellyttää perinteisestä eläytymiseen perustuvasta teatterista luopumista. "E;läytyminen on mahdollista vain silloin, kun ihmiskun- ta ja maailma nähdään muuttumattomi- na", Brecht kirjoittaa - täysin metsään.

Ei vierauden pidä sijaita katsojan ja esityksen tai tekstin välillä, vaan urautu- neen ja tuoreen havaitseruistavan välillä.

Tuore, uusi havaitseruistapa nimenomaan edellyttää siihen eläytymistä, jotta mitään välimatkaa, vierautta vanhaan tapaan havaita voi syntyä.

Tällainen tuoreuttaminen ei voi olla sidottu mihinkään keinoon sinänsä, vaan ainoastaan kullakin hetkellä vallit- seviin, urautuneisiin keinoihin. Esim.

ironiset tai parodiset keinot saattavat toimia joskus ja silloin tällöin, mutta jatkuvana toimintatapana ne helposti latistuvat ja muuttuvat sietämättömiksi, kuten Hemanus ja Tervonen huomautta- vat. Kaksikko onkin oikeassa painottaes- saan jatkuvaa keinojen vaihtelua, journa- listista luovuutta.

Tästä suoraan seuraa, ettei minkään esityksen tai tekstin tai jutun vaikutuksia voi suoraan 'johtaa' siitä itsestään.

Tekstin toimivuus on aina sidottu vallit- sevaan kulttuuriin, vallitseviin tajunnan-

(5)

muotoihin niin yhteisö- kuin yksilötasol- la. Siksi ei voi muuta kuin hartaasti yhtyä Hemänuksen ja Tervosen toivomuk- seen, että molemmat koulukunnat vähi- tellen pystyisivät nousemaan abstraktista konkreettiseen.

Ideologi valloittaa demokratian

Matti Virtanen

RUSI, Alpo. Gallup ja kansanvalta.

Kokemäki, SPOY, 1985. 124 s.

Kaikkihan tietää, mitä demokratia on. Se on kansanvaltaa (kreik. demos

=

kansa ja kratein

=

halli ta). 1 a kansan- valta vms1 olla vaikkapa järjestys,

"jossa jokaisella kansalaisella on oikeus vapaasti osallistua yhteisiä asioita koske- vaan päätöksentekoon, ja jossa itsehallin- nollisesti ja yleistahtoon nojautuen edistettäisiin samaan aikaan sekä yleistä että yksilön hyvää" (Rusi, 97).

Demokratian käsitteellä on monien muiden käsitteiden tavoin normatiivinen ja deskriptiivinen puolensa. Normina demokratia sanoo jotakin siitä, miten ihmisten suhteita pitäisi yhteiskunnassa järjestää. Normia voimme käyttää mitta- puuna tarkastellessamme, miten ihmisten yhteiskunnalliset suhteet sitten ovat todellisuudessa järjestyneet: ovatko valtiojärjestykset demokraattisia vai eivät (tai miten demokraattisia/epä- demokraattisia ne ovat).

Normilla mitattuna selviytyvät yhteis- kunnat Rusin testissä huonosti; yllä mainittu "klassinen demokratia-malli .•. on osoittautunut kaikkialla utopiaksi"

(mallin utooppisuudella Rusi tarkoittaa, ettei sen mukaista demokratiaa ole eikä tule.).

Nyt näyttää siltä, että Rusin arvio demokratian (kansan vallan; kansan suvereniteetin) mahdottomuudesta on hänelle peruste luopua demokratiasta normatiivisena prinsiippinä, joka veivoit- taisi siitä riippumatta, miten epäonnistu- neita sen toteutukset ovatkin. Rusi ei näet edes normatiivisessa mielessä

52

pidä kiinni demokratiasta, joka olisi kansalaisten oikeutta osallistua vapaasti yhteisiä asioita koskevaan päätöksente- koon, itsehallintoa ja sen sellaista.

Demokratia saa ei-klassisen määritelmän;

luemme, että "demokratian ihanteena tulisi pitää tilannetta, jossa jokaisella kansalaisella on oikeus ja mahdollisuus"

- ei enää osallistuakaan yhteiskunnalli- seen päätöksentekoon, vaan - "häiriöttö- mästi konsultoida suoraan hallitsijan kanssa" (7).

Tämän määritelmän näkökulmasta demokratia ei olekaan tasa-arvoisien kansalaisien välisten suhteiden muoto, vaan se on suhde, jonka toisessa päässä ovat halUtsijat ja toisessa - eivät tieten- kään kansalaiset, vaan hallitut/alamaiset.

Voisimme ajatella, että Rusin näkö- kulma demokratiaan ja sen mahdollisuu- teen on vain realistinen, kun se ottaa huomioon, että yleensä yhteiskunnat jakautuvat hallitseviin ja hallittuihin.

Mutta juuri sillä tavalla realistinen yhteiskuntakonseptia sisältääkin aina kaksi vastakkaista näkökulmaa yhteiskun- taan, nimittäin tietenkin hallitsijoiden ja hallittujen perspektiivit. Ehkei edelli- sestä ole selvinnyt, kummalta puolelta Rusi asioita tarkastelee? Kirjassaan hän ei piinaa lukijoita epätietoisuudella:

Viimeisen lukunsa Rusi otsikoi yleväs- ti: "Demokratia: uskoa tavalliseen ihmi- seen" (97). Mutta mistä positiosta näh- dään 'tavallisia · ihmisiä'? Tietenkin positiosta, jossa ei ole tavallisia ihmisiä, vaan epätavallisia, erikoisia, poikkeuksel- lisia ihmisiä: sanalla sanoen hallitsijoita.

Hallitsijoiden ylevän alentuvaa puhetapaa on puhua 'tavallisista ihmisistä' ja varsinkin omasta uskostaan niihin. Taval- linen ihminenhän ei sellaisenaan ole kunnollinen tai hyvä; se on vain ytimel- tään terve. Mutta ytimen ympärille on kertynyt vaikka mitä epäilyttävää.

Siksi tarvitaan (lujaa) uskoa tavalliseen ihmiseen - uskoa siihen, että se kaikesta huolimatta tajuaisi lopulta, mikä sille on hyväksi.

Tällaiset ajatuskulut eivät ole vain tulkinnan pelkistämiä taustavirtoja Rusin yhteiskunta-ajattelussa. Hän ilmai- see ne aivan avoimesti. Kun yhtäällä on 'tavallisia ihmisiä', niin toisaalla on tietenkin 'suurmiehiä' (45). 1 a 'suurmies' on se mies, joka "kohottaa yleisempään tietoisuuteen sen, mikä

-

vähemmän tietoisena vaikuttaa muissa ihmisissä". 'Suurmiehillä' on harteillaan valkoisen miehen taakka: "Suurmiesten ja erilaisten mielipidejohtajien roolin merkitystä ei tule ..• korostaa 'goethe- läisittäin', ts. niin, että mielipidemuok- kaajien pyrkimyksenä olisi tietämättö- mien alistaminen: säilyttää tietämättö- mien 'tyhjän mielen harmonia'. Pikem- minkin tavoitteena on saattaa suurmies- ten ja mielipidejohtajien julkisuus koko kansan julkisuudeksi, ei pakottamana vaan avoimen keskustelu- ja sivistyspro- sessin kautta." (46)

Rusi ei varsinaisesti pohdi demokra- tian luonnetta, vaan kysymystä mieli- pidetutkimusten merkityksestä demokra- tiassa. Hänen näkökulmansa demokratiaan itseensä on hallitsijan näkökulma: demo- kratia on hallitsijan ja 'tavallisten ihmisten' konsultaatiosuhde, ei kansalais- ten itsehallintoa. Samoin: "Ulkopoliittisen johdon tehtävänä on tehdä joskus päätök- siä jopa kansakunnan elämästä ja kuole- masta" (78) - eikä tietenkään kansalais- ten (tavallisesti muiden kuin itsensä) elämästä ja kuolemasta. Ja tietenkin samoin: "mielipidemittausten avulla voidaan - jos mittaukset tehdään itsenäi- sesti ja asiantuntevasti parantaa hallitsijan ja kansalaisten konsultaatio- suhdetta: syventää demokratiaa" (49-50);

ne eivät ole kansan kaikkivaltiaan keino karistaa halUtsijat niskastaan.

Mutta tällainen yltiödemokraattinen vaara mielipidetutkimuskäytäntöön kui- tenkin sisältyy. Rusi paikantaa aivan oikein mielipidekartoituskäytännön uhkan;

kysymys on vielä piilevästä peruslaillises- ta konfliktista hallitsijoiden ja 'tavallis- ten ihmisten' välillä. Rusi asettaa on- gelman nam: "Demokratian kannalta on oleellista pyrkiä arv101maan, mtssa maann päätöksentekijän olisi a priori (?) otettava huomioon yleisen mielipiteen välittämät sanomat" (51).

1 älleen siis hallitsijan näkökulma:

Miten hallitsijat selviytyvät hallitsijoina säilyen mielipidetutkimusten uudesta instituutiosta? Miten taltuttaa ja sovittaa se olemassa olevan valtiojärjestyksen puitteisiin sitä pahemmin järkyttämättä?

Vaaroja näet on: päätöksentekijä voi ajautua yleisen mielipiteen vangiksi (63), "presidentti saattaa joutua asioita huonosti tuntevan yleisen mielipiteen vangiksi" (65), 'tavallisten ihmisten'

idealismi uhkaa syödä hallitsijoide~ realismin (66-68) - sillä "suosittu poli- tiikka voi olla tietenkin väärää politiikkaa" (51). Kaikessa tässä "ei ole kyse moraalisesta korruptiosta, joka smansä edellyttää tietoisuutta moraalisista arvoista, vaan todellisesta moraalin rappiosta" (64). Sillä mielipide- tutkimuksellinen yleinen mielipide ei ole moraalista, koska se ei ole vastuul- lista, ja vastuullista se ei ole, koska se ei ole perustuslaillista. Rusi noutaa Solzhenitsynin avukseen: "Lehdistöstä on tullut voimakkain vallankäyttäjä länsimaissa, voimakkaampi kuin lainsää- . däntövallasta, toimeenpanovallasta ja

oikeuslaitoksesta. Voitaneenkin tehdä kysymys: minkä lain nojalla lehdistö on valittu ja kenelle se on vastuullinen?" (Rusi, s. 57) Samoin perustein suljemme saman tien kansan yhteiskunnallisesta päätöksenteosta, sillä minkäpä lain nojalla kansa olisi valittu ja kellepä se muulle olisi vastuullinen kuin pelkäs- tään itselleen. Saamme demokratianormin hallitsijoiden ja 'tavallisten ihmisten' konsultaatiosuhteena.

Mutta kaikkia näitä asioita voitaisiin tarkastella paitsi hallitsijoiden myös hallittujen näkökulmasta. Silloin ei polttavana ongelmana ole, miten uusi emergentti demokraattinen käytäntö saataisiin taltutettua ja sovitettua tukemaan olemassa olevaa herruuden järjestystä. Hallittujen näkökulmasta kysymys on pikemmin siitä, miten saada sille valtio-oikeudellinen tunnustus samal- la tavoin kuin varhaisemmille demokra- tiakäytännäille oikeutena osallistua päätöksentekoon: kansalaisille äänioikeus (ja tietenkin: ihmisille kansalaisuus), lehdistölle painovapaus, puolueille ko- koontumis- ja yhdistymisvapaus jne.

Rusin ehdotukset ja neuvot suuntautu- vat luonnollisesti hallitsijoille: "Päätök- sentekijän ei ... tule lähestyä yleistä mielipidettä tarkoituksella hakea toimin- nalleen suunta; hänen tulisi lähestyä yleistä mielipidettä 'välineellisesti', hakeakseen tukea aiemmin tekemälleen päätökselle tai tarkistaakseen aiemmin tekemäänsä päätöstä" (69). - Kysymys on nyt siitä, tyydymmekö päätöksenteki-

jäin toiminnan välineiksi Rusin antidemo- kraattisen, jyrkän autoritaarisen ohjelman mukisesti. Mitä meillä on viskata vasta- punnukseksi? Ohjelmamme voisi olla

53

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vuoden 1929 pörssiromahdus romah- dutti myös velkaantuneiden yritysten rahoitus- aseman ja pakotti ne parantamaan taseitaan velkaantuneisuutta vähentämällä samalla taval- la

Varmaa on, että virukset ovat olennainen osa maapallolla esiintyvän elämän kokonaisuutta ja että maapallon elämä on riippuvainen vi- ruksista sekä evolutiivisesti

Tama kaikki edellyttaa tietenkin, etta taulukot on varmasti oikein laadittu (mika tuskin sataprosenttisesti pita.a paik- kansa). Joka tapauksessa on kiintoisaa

minen (myos sellaisen kielen, jota ei ai­.. kaisemmin ole kirjoitettu); 2) kahden tai useamma n kielen keskinainen

Tä- mä itse asiassa ei ole paras tapa, vaan yleisesti ot- taen olisi parempi laskea eliminointi-ideaali Gröbner- kantojen avulla. Tämän avulla nähdään, että wxMaxi-

Because the occurrence of aapamires is fundamentally based on specific climate conditions, aapamire is clearly a regional mire massif type.. The northern parts of Fennoscandia

Therèze on aina ollut lahjakas, hänellä oli tuo ominaisuus, joka minulta on ikävä kyllä aina puuttunut ‒ minä sain tyytyä elämäntapaan, josta Therèzen kaiken aikaa

Liian useat filosofit hyväksyvät aja- tuksen, jonka mukaan totuus saavutetaan parhaiten aja- tusten markkinoilla, jossa kaikki keinot ovat sallittuja.. Mutta