• Ei tuloksia

Antti Eskola – 60-luvun liberaali sosiologi ja individualisti näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Antti Eskola – 60-luvun liberaali sosiologi ja individualisti näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

66 TIETEESSÄ TAPAHTUU 4 2021 MUISTIKUVIA

MUISTIKUVIA

Jokainen yhteiskuntatieteiden opiskelija 1960-lu- vulla aloitti menetelmäopintonsa ”eskolaykkö- sestä”, Antti Eskolan (1934–2018) teoksesta So- siologian tutkimusmenetelmät I. Minäkin tutustuin ensimmäisenä opintovuonnani 1964 ensin esko- laykköseen ja vasta paljon myöhemmin, 1970-lu- vulla, Eskolaan henkilökohtaisesti. Eskola oli pa- radoksaalinen sekä tutkijana että henkilönä. Hän väitteli vuonna 1962 Helsingin yliopistossa omi- en sanojensa mukaan ”iloisella, innostavalla ja va- paalla” Allardtin sosiologian laitoksella. Väitöskirja pani alulle suomalaisen kokeellisen sosiaalipsy- kologian, jonka Eskola myöhemmissä teoksissan melkein tuhosi – tosin tässä tuhotyössä oli hyvänä apuna vuoden 1968 opiskelijavallankumous.

Väitöskirjaa seurasi nopeasti joukko suomalai- sen yhteiskunnan ongelmia käsitteleviä julkaisuja, mm. maalaisia ja kaupunkilaisia käsittelevä kirja sekä maanpuolustusasenteita ja isänmaallisuutta koskeva artikkeli. Eskolan RUK-kurssitoveri Pek- ka Tarkka kertoo muistelmissaan, että ”kahdek- santoista turkulaista vänrikkiä lähti rynnäkköön”, kun Eskola ”pyrki määrittelemään isänmaallisuu- den niin, että kaikki yhteiskuntaryhmät voisivat tuntea sen omakseen. Vänrikkien mielestä Eskola oli individualisti ja materialisti”. Liberaalin ame- rikkalaisen edistysuskon hengessä laadituilla tut- kimuksillaan Eskola kilpaili tasaväkisesti Suomen ensimmäisestä sosiaalipsykologian professuurista Helsingissä opettajansa Kullervo Rainion (1924–

2020) kanssa ja sai jo kolme vuotta väittelynsä jälkeen nimityksen Tampereen yliopiston sosiaa- lipsykologian professoriksi.

Vuosi 1968 polarisoi sekä yhteiskuntaa että yhteiskuntatieteitä. Rainio päätyi eduskuntaan kokoomuksen ja myöhemmin perustuslaillisten edustajaksi, Eskola taas ryhtyi kirjoittamaan pam- fletteja, joissa hän ilmoitti kannattavansa sosia- lismia. Eskolasta ja Rainiosta tuli entisiä ystäviä.

Ensimmäinen pamfletti oli vuonna 1968 ilmesty- nyt Suomi sulo Pohjola, jossa näkyy kolme Eskolaa:

liberaali 50-lukulainen intellektuelli, sosialismia

kannattava yhteiskuntakriitikko ja saarnaaja, joka puhuu ”lapsuutensa moraalis-uskonnollisella paa- toksella”, lainatakseni Risto Alapuroa.

Sosiaalipsykologina Eskola yhdisti kaksi en- sin mainittua minäänsä hylkäämällä entisen asen- ne–normi-ajattelumallin ”pinnallisena ja naiivi- na” ja ottamalla teksteihinsä mukaan marxilaisia ja yhteiskuntakriittisiä aineksia, esimerkiksi en- simmäisessä suomalaisessa sosiaalipsykologian johdantokirjassa vuonna 1970. Teokselle oli yhteis- kunnallinen tilaus, sillä se käännettiin viidelle kie- lelle. Siitä alkoi myös Eskolan sosiaalipsykologian teoreettisiin ja metodologisiin perusteisiin kohdis- tuva tutkimus, joka jatkui koko 1980-luvun, mm.

Suomen Akatemian tutkijaprofessuurissa 1982–87.

Vaikka Eskola arvosteli kirjoituksissaan individua- lismia, hän oli tutkijana individualisti, mikä näkyy myös melko harvalukuisina yhteisjulkaisuina. Es- kola sanoi joskus minulle, että mieluummin hän olisi tehnyt yksin töitä, mutta kun tutkijaprofes- suuri edellytti ryhmän muodostamista, niin olihan se mukava tapa tarjota töitä nuoremmille.

Myös persoonallisuutena Eskola oli äärim- mäisyyksien ihminen, milloin lempeä ja leppoisa, milloin poleeminen ja hyökkäävä, periaatteenaan

”normit on tehty rikottaviksi”. Monet kollegat muistavat illanvietot, joissa Antti innostui paini- maan, yhtä hyvin suomalaisten kuin venäläisten- kin kollegoiden kanssa.

Keväällä 1979 Moskovassa oli ensimmäinen neuvostoliittolais-suomalainen persoonallisuu- den psykologian symposio, johon Antti ja minä molemmat osallistuimme. Symposio jatkui vielä Leningradissa, jonne siirryttiin junalla. ”Värikäs”

on mieto sana kuvaamaan tuon kaikille suomalai- sille osanottajille unohtumattoman junamatkan tapahtumia, jotka päättyivät siihen, että neuvokas tulkkimme onnistui kaunopuheisuudellaan pelas- tamaan Antin joutumasta poliisin putkaan. Osan- ottajat majoitettiin Leningradissa kahden hengen huoneisiin, Antti ja minut – ilmeisesti sosiaalipsy- kologeina – samaan huoneeseen. Vaikka päivä oli

Antti Eskola – 60-luvun liberaali sosiologi ja

individualisti

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 4 2021 67 MUISTIKUVIA

jatkunut värikkäissä merkeissä myöhään iltaan, Antti puki aamulla verryttelypuvun ylleen ja lähti aamulenkille, jonka jälkeen hän ryhtyi rauhallisesti kirjoittelemaan kolumnia Tiedonantajaan. En voi- nut kuin ihmetellä karhumaisen vanhemman kol- legan uskomatonta kestävyyttä ja nopeaa psykolo- gista metamorfoosia.

Vaikka tapasimme Antin kanssa monissa pai- koissa, Amsterdamissa poliittisen psykologian kongressissa, Varnassa Tonavan maiden (!) psyko- logien konferenssissa ja Espoossa Euroopan sosi- aalipsykologian yhdistyksen kokouksessa, parhaat tieteelliset keskustelut kävimme legendaarisessa Moskovan-junassa. Keskustelu meni tyypillisesti niin, että Antti testasi minuun kulloinkin tekeil- lä olevan kirjansa ideoita. Näin sain tutustua esi- merkiksi vuonna 1985 ilmestyneeseen Persoonalli- suustyypeistä elämäntapaan -teokseen, jossa yhtenä keskeisenä ideana oli venäläisen kulttuurihistori- allisen koulukunnan toiminnan teorian käyttämi- nen yhteiskuntatieteellisiin selityksiin.

Kun Rainio lähti eläkkeelle vuonna 1986, Es- kola haki hänen virkaansa 13 muun hakijan kanssa ja sijoittui asiantuntijalausuntojen perusteella yk- köseksi (allekirjoittanut oli kakkonen). Ehdollepa- non jälkeen syksyllä 1988 hän kuitenkin peruutti hakemuksensa, valittuaan ”huolellisen harkinnan jälkeen vähimmän vaivan tien”. Olen varma, että hän oli tuon muistelmissaan mainitsemansa huo- lellisen harkinnan jo tehnyt, kun tapasimme joil- lakin kutsuilla. ”Peruutan hakemukseni, jos tulet dosentiksi Tampereelle”, hän sanoi. Pidin dosent- tiopetukseni perjantaisin ja aika usein iltapäiväl- lä luentoni jälkeen Antti vinkkasi minut huonee- seensa, missä valkoviinilasin ääressä juttelimme sosiaalipsykologiasta. Uskonnosta emme puhu- neet koskaan.

Jossain suomalaista sosiaalipsykologiaa käsit- televässä lehtikirjoituksessa todettiin, että vuosi 1968 tappoi suomalaisen kokeellisen sosiaalipsyko- logian miltei kehtoonsa. Vaikka Antin nimeä ei ju- tussa mainittu, hän reagoi tähän hieman ”se koira älähtää” -periaatteen mukaan – olihan hän kirjois- saan leimannut kokeet niin vahvasti kapitalistisek- si manipulaatioksi, että lukijat tulkitsivat hänen torjuneen koko menetelmän. Muistelmakirjassaan Mikä henki meitä kantaa vuonna 2009 suomalaisen kokeellisen sosiaalipsykologian perustaja kirjoitti:

”… sen lauseen, että koe on menetelmä, ’jollaisia jokainen järkevä tieteellinen tutkimussuunta käyt- tää’, ne pirulaiset ilmeisesti jättivät lukematta.”

Reservin luutnantti Eskola oli aktiivinen sekä rauhantutkimuksessa että sotilassosiologisessa seurassa; vielä vuonna 2013 hän kirjoitti lausun- non maanpuolustuskorkeakoulun sotilassosio- logian professuurin hakijoista. Hän toimi myös kansainvälisen politiikan psykologian yhdistyk- sen johtokunnassa.

Syksyllä 2006 Eskolan kirja Yksinkertainen usko osui Rainion käsiin kirjakaupassa ja teki tä- hän niin syvän vaikutuksen, että hän kirjoitti An- tille kirjeen. Sosiaalipsykologian perustajien välille solmiutui uudelleen ystävyys. Kun näin Antin vii- meisen kerran Tampereen yliopistolla virkaanas- tujaisissa päivää ennen hänen kuolemaansa, hän lähetti Kullervolle terveisiä. Viimeisestä tapaami- sestamme välittyi Antista minulle suuri tyyneys ja rauha, aika myrskyisen elämän jälkeen.

KLAUS HELKAMA

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian emeritus- professori.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kokonaistyöajasta laskettuna tilalla A tehdään 28 tuntia töitä lehmää kohden vuodessa ja tuotetaan 390 litraa maitoa työtuntia kohden.. Vastaavasti tilalla B tehdään töitä

Teurastuksen sivutuotteena syntyvien taljojen hyödyntämisen varmistaminen ja niiden arvon nostaminen tuovat poronomistajille lisäansioita, edistävät kiertotalouden toteutumista

ja vielä ja vielä jaksetaan jaksetaan tehdä töitä tehdä töitä.. Onnea perjantaille

Orja myös teki vähemmän töitä kuin moderni ylityöhön tottunut ihminen, joka saa hyvän omantunnon vain töitä tekemällä.. ”Täytyy ajatella joskus terveyttänsä”,

Terkossa paiskittava kunnolla töitä Terkossa olen saanut tehdä töitä ihan kuin ”oikea” työntekijä.. Töitä on tarjottu, eikä niistä ole

Toiviaisen kaudella ilmestyneissä nume- roissa (yhteensä yhdeksän) oli päätoimittajan laatima pääkirjoitus, mutta Eskolan aikana käytäntö muuttui: Hän kirjoitti itse

Muutok- sia aikaisempaan on vielä se, että Goldberg laajentaa konstruktion merkitystä ehkä vielä pragmaattisempaan suuntaan: hän korostaa koko teoksen läpi sitä,

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18