• Ei tuloksia

Mitä kummaa? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mitä kummaa? näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2017 73 KIRJALLISUUS

lestaan ostettiin eniten luonnon- varoja ja teollisuuden tarvitsemia raaka-aineita. Joillain sektoreilla, kuten aseteollisuuden ja ydinvoi- man alueilla, tehtiin myös laite- ja rakennehankintoja. Neuvostoliitto oli 1970- ja 1980 -luvulla Suomelle merkittävä kauppakumppani, mut- ta idänkaupan kokonaisvaltaista merkitystä ei pidä siltikään liioitella.

Pääsopimuskaupan toimijata- hojen selvittämisen lisäksi kerro- taan rajakaupasta ja sitä harjoit- taneista organisaatioista. Vaikka toiminta tapahtui pienemmässä mittakaavassa, rajakaupasta anne- taan kuva merkittäviäkin kaupalli- sia siteitä avanneena toimintana, joka laajeni myös niin sanottujen raja-alueiden ulkopuolelle.

Telakkateollisuus ja sen tuot- teiden eli laivojen vienti on saanut oman lukunsa, sillä sotakorvaus- ajasta lähtien se näytteli merkit- tävää osaa idänkaupassa. Tämän lisäksi tarkastellaan niin sanotun neuvottelu- ja sopimustason toi- mintaa, jossa sovittiin tuotteista, ostoista ja hinnoista. Selväksi tu- lee, että suomalaisetkin osasivat pitää kansallisen edun nimissään puoliaan eivätkä taipuneet kaikis- sa asioissa Neuvostoliiton odo- tuksiin.

Kekkosen sydämenasia Hyvän tuoreen tietoteoksen kri- teerit täyttyvät aina, jos se pys- tyy tuomaan esiin uutta tietoa ja avaamaan uusia näkökulmia ai- heeseen. Itse opin, että Neuvosto- liiton päätös alentaa vuonna 1948 jäljellä olleet sotakorvausvelvoit- teet puoleen oli helpotus myös tuotetarkastajina Suomessa toimi- neille neuvostoinsinööreille, kos- ka heidän oman työmääränsä vä- hentyi. Mielenkiintoinen on myös esiin nostettu näkemys, jonka mu- kaan Kostamuksen kaupungin ra- kennushankkeen venyneet neu- vottelut olisivat olleet yksi syy siihen, miksi kainuulaistaustai- suutensa takia hankkeen sydä- menasiakseen kokenut Kekkonen suostui 1970-luvun lopulla vie- lä yhteen presidenttikauteen. Sai- maan kanavasta ei tule helposti

ajatelleeksi, että se on itse asias- sa ruotsalaisen insinöörin ja ruot- salaisten neuvonantajien luomus.

Tämä kiusalliseksi koettu asia ha- luttiin painaa julkisuudelta piiloon jo kanavan valmistumisen aikoihin 1800-luvulla.

Tekijät esittävät yhtä lailla asiaan kuuluvaa ajattelua herät- täen, että edes autonomian ai- kana Suomi ei olisi ollut varsinai- sesti miehitetty, koska venäläinen armeija eli varsin erillistä elämää etäällä suomalaisesta yhteiskun- nasta. Osuvalta tuntuu myös nä- kemys, jonka mukaan Suomi olisi säilynyt koko itsenäisyytensä ajan toimintakykyisenä ja demokraat- tisena, koska – muista ensimmäi- sen maailmansodan jälkeen synty- neistä valtioista poiketen – sillä oli jo itsenäistyessään valmiina suu- rin osa tavallisimmista valtiollisista ins tituutioista.

Rahat pois bolsevikeilta -teosta leimaa vahvasti se, että siinä on laitettu teksti puhumaan ja kerto- maan asioista. Muutamia taulu- koita toki esiintyy, mutta kokonai- suutta olisi voinut kenties rikastaa laajemmallakin visuaalisella ja graafisella aineistolla, jossa olisi selvitetty erilaisten aikavälien ke- hitystä. Joka tapauksessa Hirven- salo ja Sutela ovat kirjoittaneet perusteellisen ja kiitettävän seik- kaperäisen teoksen, jonka tiedot on haalittu useasta eri lähteestä.

Kirjaa tehtäessä on myös kuultu niitä ihmisiä, jotka olivat mukana idänkaupan kuvioissa.

AKI ALANKO

Kirjoittaja on filosofian maisteri ja his- toriaan erikoistunut kriitikko ja toimittaja.

Mitä kummaa?

Sandra Hagman: Seitsemän kummaa veljestä. Kertomuk- sia suomalaisen homoseksuaa- lisuuden historiasta. Gaudea- mus 2016.

Sandra Hagmanin kirjan kätee- ni saatuani aloin ihmetellä, miksi juuri naiset ovat tehneet niin hy- viä tutkimuksia suomalaisista ho- moista. Tuula Juvonen on laatinut alalta kaksi perusteellista historia- kirjaa. Varjoelämää ja julkisia sa- laisuuksia ilmestyi vuonna 2002 ja Kaapista kaapin päälle vuo- na 2015. Niissä on esillä homo- jen lisäksi laajasti lesbohistoriaa.

Myös Kati Mustola on ollut ahkera kirjoittaja. Sandra Hagman pitäy- tyy käsillä olevassa kirjassa mies- homoihin. Miespuolisista tutki- joista on mainittava etenkin Olli Stålström ja Jan Löfström. Alan pioneerit 1960-luvulla olivat mie- hiä, muun muassa Ilkka Taipale ja Christer Kihlman, mutta he eivät olleet tutkijoita.

Kirjan Seitsemän kummaa vel- jestä aineistona ovat suomalaiset oikeudenpöytäkirjalähteet ja tie- dekirjallisuus. Hagman mainitsee menetelmänsä mikrohistoriaksi.

Hän kertoo seitsemän esimerkki- tapauksen, seitsemän ”kumman”

veljeksen, kautta Suomen mies- homojen kohtaloista 1900-luvun alusta vuoteen 1971, jonka jälkeen homous ei enää ollut rikos Suo- messa. Esimerkkien nimet ovat Aleksis Kiven seitsemän veljestä Juhanista Eeroon.

Tuo sana ”kumma” on peräisin englannin queer-sanasta. Käsitet- tä ovat käyttäneet muun muassa

(2)

74 TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2017 KIRJALLISUUS

poststruktualistit, siksi säikähdin: ei kai taas! Olen suhtautunut tuohon lähestymistapaan epäillen – ku- ten myös siihen, että sukupuoli tai homous olisivat sosiaalisia konst- ruktioita.

Kirjaa lukiessa epäluulo kum- minkin hävisi. Hagmanin kirja on mainio. Kirja avaa uutta myös lu- kijalle, joka jo tuntee aihepiiriä.

Kuinka moni esimerkiksi tietää, että miesten välisiin intiimeihin suhteisiin ei agraarisessa Suo- messa 1900-luvun alkuvuosikym- meninä kiinnitetty juuri huomiota?

Maalaisjärki kai sanoi, että mitäpä mokomasta.

Silloin harvoin kun 1900-luvun alussa ja sen jälkeen nousi oikeus- prosesseja Suomessa vuonna 1894 voimaan tulleen, homoseksuaali- suuden kriminalisoineen lain perus- teella, taustalla oli usein muita syi- tä, kuten naapuririidat.

Tähän sopinee välihuomautus myöhemmästä historiasta. Neu- vostoliitossa systeemin kriitikkoja saatettiin pistää vankilaan syyttä- mällä homoudesta, kun ei muu- ta syytä keksitty. Vankilaan joutui esimerkiksi etevä elokuvaohjaaja Sergei Paradžanov, joka oikeudes- sa kuuluu sanoneen tuomareille:

”Te täällä rikollisia olette!”

Herrasmiesten välisiä suhteita- kaan ei 1900-luvun alun Suomes- sa paheksuttu. Hagmanin selvitys- ten perusteella oikeusprosesseja miesten välisistä suhteista nostet- tiin 1900-luvun ensimmäisinä vuo- sikymmeninä vain harvoin, aina ei edes vuosittain.

Hagman tarkastelee kirjas- saan miesten välisten halujen his- toriaa, kuinka sitä on eletty ja ym- märretty. Hyvä termi on hänen käyttämänsä ”samansukupuoliset suhteet”. Sitä sopisi käytettämän yleisemminkin, koska ”ho mous”

on sanana yhä jossain määrin lei- maava. Nykyajan silmissä saat- taa tuntua uskomattomalta, et- tei myöskään miesten ja nuorten poikien suhteita ilmeisesti pidetty sata vuotta sitten juuri minään.

Hagman punoo esimerkkitapa- uksensa kunkin ajan tieteen ja kir- jallisuuden yhteyksiin, yhteiskun-

nallisiin tilanteisiin sekä kulloinkin vallinneisiin käsityksiin homou- desta. Viime vuosisadan alun tun- netuin tutkija alalla on saksalai- nen seksologi ja aktivisti Magnus Hirsch feld. Tietoa hänen ajattelus- taan oli rantautunut Suomeenkin.

Hänen teoriansa ”kolmannesta su- kupuolesta” ei tietenkään kestä kritiikkiä, mutta silti se on ollut kel- po yritys vapauttaa homot syylli- syydestä. Ei yksilöillä voi olla mää- räysvaltaa siihen, mitä he tuntevat, koska ovat syntyneet sellaisiksi kuin ovat syntyneet. Ei voi torjua itsestään taipumusta rakastua ja rakastaa. Hirschfeldin ajatuksille on omalla tavallaan jatkoa nykyi- nen, todennäköisesti pätevä, käsi- tys homouden ja lesbouden biolo- gisesta alkuperästä.

Natsi-Saksa katkaisi Hirschfel- din aloittaman kehityksen kym- meniksi vuosiksi suuressa osassa Eurooppaa, ei tosin koko Fenno- skandiassa. Ranskakin meni omia teitään. Alfred Kinseyn merkittä- vät tutkimukset alkoivat häivyt- tää virheellisiä käsityksiä homois- ta toisen maailmansodan jälkeen.

Kinseyn vaikutus ylti Suomeen hitaasti. Samanaikaisesti vallit- si kylmä sota ja Yhdysvalloissa eli vahvana myös homovastainen il- mapiiri. Toisen maailmansodan voittajavaltiosta tuli laajalti ideaali hyvässä ja pahassa.

Suomessa eläteltiin pitkään harhaluuloa, että homoksi voidaan vietellä. Uskottiin, että homoutta on kahta lajia, synnynnäinen ja hankittu. Jälkiä uskomuksesta jäi vuoden 1971 lakiin, jossa homous dekriminalisoitiin, mutta lakiin kir- joitettiin myöhemmin kumottu niin sanottu kehotuskielto.

Vuonna 1967 julkaistussa yli- opistotason oppikirjassa Suomen rikosoikeus, yleiset opit kirjoit- taja, professori Brynolf Honkasalo antaa ymmärtää, että homouden rangaistavuudella on vaikutusta il- miön pitämiseksi kurissa. Kirja ku- vastaa muutenkin sen ajan usko- muksia, kuten ilmenee sivulta 61:

Homoseksualiteetissa erotetaan syn- nynnäinen ja hankittu muoto. Ensik- si mainittu johtuu ruumiissa pii- levistä taipumuksista ja on usein psy ko patian kanssa yhteydessä. Syn- nynnäisen homoseksualiteetin vai- vaamilla henkilöillä on usein ulko- naisia merkkejä taipumuksestaan:

samantapaista rasvanmuodostus- ta lantiossa kuin naisilla, sipsuttava käynti, kimeä ääni, haaveileva luon- ne.

Luulo viettelyn vaikutuksesta ilmeni myös piispojen paimenkir- jeessä Ajankohtainen asia (1966):

Homoseksuaalisuuden vaarallisuu- desta on oltava selvillä, sillä se leviää ja tuottaa turmiollista vaikutusta suojattomiin yksilöihin.

Myös viihde on esittänyt homot kummajaisina, mikä on pitänyt yllä negatiivisia asenteita.

Suomalaista homohistoriaa esimerkkien kautta

Ensimmäisenä esimerkkitapaukse- na kummista veljeksistä Hagman käsittelee tuusniemeläistä miesra- kastajaa ”Juhania”. Tämä on ollut taitava, arvostettu kansankynttilä, silmäätekevä, paljon aikaan saa- nut, mutta myös ilmeisesti jonkin verran holtiton mies.

”Tuomas” on ollut kotkalainen viinatrokari. Häntä syytettiin itse- saastutuksesta 1920-luvulla.

Kiintoisimpia kirjan hahmois- ta on helsinkiläinen kulttuurihen- kilö ”Aapo”. Häntä on luonnehdit- tu ”rikkaaksi vanhaksi hinttariksi”.

Tapauksen käsittelyssä julkisuu- dessa on poliittisia piirteitä. Esi- merkiksi Suomen Sosialidemo- kraatti -lehti on suominut Aapoa,

”rikasta elostelijaa”. 1930-luvun alun pula-aikana Aapolla lienee ol- lut helppoa saada yökylään luok- sensa nälkäisiä asunnottomia.

1930-luvun edetessä syytteet miesten välisistä intiimeistä suh- teista alkoivat lisääntyä Suomes- sakin. Trendiin vaikuttivat muun muassa Saksasta tulleet aatteet.

Saksassahan homous muutettiin rikokseksi 1930-luvulla, poliittisis-

(3)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2017 75 KIRJALLISUUS

ta ja valtasyistä. Samoihin aikoihin homous kriminalisoitiin myös Neu- vostoliitossa, mutta se ei liene vai- kuttanut Suomessa tuolloin.

”Simeon” on kertomus säälittä- västä reppanasta. ”Timo” taas on surullinen tarina sotilasrakkaudes- ta toisessa maailmansodassa.

Sodanaikaisista miesten väli- sistä suhteista esiintyy ristiriitaisia kuvauksia. Touko Laaksonen (Tom of Finland), on kertonut minullekin, että pommikoneiden harhauttami- seksi pimennetyssä Helsingissä kontaktien solmiminen sotilai- den ja muiden miesten kesken oli helppoa, raitiotiepysäkeillä ja puis- toissa. Samoilta ajoilta on toisaal- ta kuvauksia, joissa jopa itsetyy- dytystä on paheksuttu rintamalla.

Runkkari oli yhtä kuin homo.

Homotuomioitten huippu ke- hittyi Hagmanin julkaisemien tilas- tojen mukaan Suomessa toisen maailmansodan aikana ja jälkeen, ensiksi siis luultavasti Saksan vai- kutuksesta, sitten myös 1950-lu- vulla Yhdysvalloista rantautu- neiden aatteiden vaikutuksesta.

Eniten syytteitä nostettiin 1950- ja 1960-luvulla. Kehkeytyi jopa ho- movainoja, mikä voi nyt tuntua kä- sittämättömältä, kun kumminkin elettiin jonkinlaisen edistyksen aikaa. Poliisit kyttäsivät miesten oleskelua puistoissa, ikään kuin virkavallalla ei olisi ollut parem- paa tekemistä. Kyttäyksen huippu lienee savutettu olympiavuonna 1952: eihän meillä Suomessa voi olla tuollaista eikä sitä ainakaan voi näyttää olympiavieraille! Se oli aikaa, jolloin Yhdysvalloissa usko- teltiin, että homous on kommunis- tien juoni amerikkalaisen perheen tuohoamiseksi. Samanaikaisesti Neuvostoliitossa puolestaan ope- tettiin, että homous on kapitalisti- nen pahe.

Noin tuhat homoa on päätynyt Suomessa oikeuteen sotien jäl- keen. Sandra Hagman otsikoi tuon ajan: ”Vaara vaanii”. ”Laurin” tari- na ajoittuu 1950-luvulle. Lauri oli Suomen armeijassa pitkään kun- niallisesti palvellut mies, hyvä per- heenisä, joka oli mieltynyt miehiin.

Poliisi pidätti hänet puistosta.

Vapauden tuulet

1960-luvun lopulla syytteet ja tuo- miot sitten vähenivät. Ilmeisesti alettiin voimassa olleesta laista ja muista sen kaltaisista riippumatta vähitellen käsittää, että homouden tuomitseminen rikokseksi, sairau- deksi ja synniksi ei ollut päte- viä perusteita. Asetettiin komitea, joka alkoi Inkeri Anttilan johdolla sommitella lainmuutosta.

Seitsemän kumman veljeksen viimeinen on ”Eero”. Hän on ai- noa, jonka henkilöllisyys kerrotaan kirjassa. Hän oli Holger von Glan, homoaktivisti, Psyke ry:n ensim- mäisiä puheenjohtajia.

Hagman on perehtynyt aihee- seensa kiitettävästi. Hän kirjoittaa selvää ja helposti ymmärrettävää suomea. Homouden tuomitsemi- sen absurdius selviää kirjasta hy- vin, vaikka tutkija ei kantaansa suoraan sanokaan.

Joitain asioita on kirjoittajalta jäänyt tarkistamatta. Niinpä Psy- ke ry on perustettu vuoden 1968 lopussa, ei vuoden 1969 lopus- sa. Yhdistysrekisteriin se on mer- kitty vuoden 1969 alussa. Sivulla 241 mainitaan Veli-Pekka Hänni- nen, mutta kyseessä lienee ollut Veli-Pekka Hämäläinen. Matti Pe- täjäjärven (s. 258) pitäisi olla Mart- ti Petäjäjärvi.

Sitä en ymmärrä, miksi Ysikuto- nen-nimisestä lehdestä (aluksi 96) on laitettu kuvaksi lehden histo- rian rumin sivu. Lehteä julkaistiin vuosina 1969–1986 satakunta nu- meroa. Siistejä sivuja olisi ollut va- littavissa tuhansia.

Pitää myös panna merkille, että syytteisiin päätyneet homot olivat vain pieni osaa 1900-luvun Suo- men homoista. Lain kanssa teke- misiin heistä joutui arviolta pro- sentti. Tavallisten homojen historia on yhä kirjoittamatta. Emme esi- merkiksi tiedä, kuinka monta it- semurhaa on seurannut viallisen lain, kirkon propagandan ja vallin- neitten tai sellaiseksi käsitettyjen kielteisten asenteiden seuraukse- na. Paljon väkeä päätyi varmasti manan majoille oman käden kaut- ta, piinaavassa yksinäisyydessä.

Nuorten miesten itsemurhat näet

alkoivat vähentyä merkittäväs- ti sen jälkeen kun homous lakkasi olemasta rikos ja asenteet homoja kohtaan ovat parantuneet.

VELI HYVÄRINEN

Psyke ry:n puheenjohtaja 1970-luvulla.

Koditon

maailmankansalainen

Silja Vuorikuru: Aino Kallas.

Maailman sydämessä. SKS 2017.

Aino Kallas (s. Krohn, 1878−1956) syntyi ja kuoli Suomessa, mutta oli suurimman osan elämäänsä vi- rolainen. Hän julkaisi runoja, no- velleja, romaaneja ja näytelmiä, lisäksi hän kirjoitti virolaisesta kir- jallisuudesta ja kirjailijoista. Kallak- sen tuotantoa tutkitaan, luetaan ja julkaistaan edelleen sekä käänne- tään yhä uusille kielille.

Kallaksen tuotantoa on tutkittu useissa väitöskirjoissa, lisäksi Kal- laksen päiväkirjat on julkaistu. Ma- teriaalia siis on, mutta varsinaista elämäkertaa ei muutamista yrityk- sistä huolimatta ole aikaisemmin kirjoitettu. Silja Vuorikuru on pe- rehtynyt huolellisesti kohteeseen- sa jo ennen elämäkerran kirjoit- tamista, sillä hän on tarkastellut Kallaksen tuotantoa väitöskirjas- saan Kauneudentemppelin ovella.

Aino Kallaksen tuotanto ja raama- tullinen subteksti (2012).

Aino Kallaksen elämänvaiheet Aino Julia Maria Krohn syntyi 2.8.1878. Hänen isänsä Julius

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

paan ei kuitenkaan ole luon- toperäistä siinä mielessä kuin luonnossa ja eläimissä havait- tava kasvu, vaan ihmisen on itse kehitettävä itseään, "tul- tava

Hatakan tutki- mus käsittelee 1901–1965 välillä syntyneiden naisten ja miesten omaelämäkertojen sisältämiä parisuhdekuvauksia, joiden pohjalta tutkija hahmottaa heteroseksuaalisen

Ne, joilla oli ollut seksiä useamman kuin yhden kumppanin kanssa, olivat yleisem- min joko yli 500 000 asukkaan tai alle 100 000 asukkaan paikkakunnalla asuvia, opistotason

Mutta kartta voidaan laatia myös niin, että jokaista tut- kimusalueen yksikköä verrataan tiettyyn yksikköön; vertailukohteeksi voidaan valita vaikkapa alueen maantieteellinen

( aennaistii termino logista han kaluutta aiheutuu siita. et tii merkitysten lu okittelu ede lly ttiiii niiden e ineistamistii e li ko hte- le mis ta muotojen ka ltaisina:

Aristoteleen ajatteluun sisältyi oivallus ilman tihentymien merkityksestä: hän selitti, että lyömällä kaksi kappaletta yhteen voidaan synnyttää ääntä vain, jos

Lilja-Viherlampi ja Rosenlöf (2019) kiteyttivät kulttuurihyvinvoinnin yhtäältä viittavan yksilölliseen tai yhteisöllisesti jaettuun kokemukseen siitä, että kulttuuri ja

Tämän kysymyksen olen esittänyt itselleni lähes päivittäin, kun olen ollut Kult­..