• Ei tuloksia

Arkkitehtuurin kohtaaminen : modernistisen kirkkoarkkitehtuurin tutkielma

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arkkitehtuurin kohtaaminen : modernistisen kirkkoarkkitehtuurin tutkielma"

Copied!
98
0
0

Kokoteksti

(1)

ARKKITEHTUURIN KOHTAAMINEN

MODERNISTISEN KIRKKOARKKITEHTUURIN TUTKIELMA

LAB ammattikorkeakoulu Muotoiluinstituutti

Muotoilun koulutusohjelma Sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu

Opinnäytetyö Ronja Huovinen Kevät 2021

(2)

O

pinnäyteyöni tavoitteena oli selvittää, miten ihmis- ten tilallinen ymmärrys ja tulkinta ympäristöstä muo- dostuivat ja millaiset asiat vaikuttivat tilalliseen tulkin- taan. Tutkin tätä aihetta modernistisen ajan Kristillisen kirkkoarkkitehtuurin ja sakraaliarkkitehtuurin kautta, sillä nämä tilat olivat kaikessa kiehtovuudessaan, usein myös puhuttelevampia kuin monet muut ympäristöt.

T

ietoperustastani nousivat vahvasti esiin aistien ja ym- päristöpsykologian ymmärtäminen tilallisen tulkinnan muodostumisessa. Näiden aihealueiden laajan tutki- muksen kautta pystyin muodostamaan yhteyksiä sak- raaliarkkitehtuurin käyttämiin elementteihin ja käyt- täytymisen malleihin, sekä psykologiseen tulkintaan.

T

apaustutkimuksien kautta analysoin modernistisen arkkitehtuurin käyttämiä sisustuksellisia elementtejä ja niiden aiheuttamia psykologisia ja fysiologisia vai- kutuksia ihmisen tilalliseen ymmärrykseen. Tapaustut- kimusten kautta pystyin myös antamaan konkreettisia

AVAINSANAT

TIIVISTELMÄ

LAB ammattikorkeakoulu Muotoiluinstituutti

Muotoilun koulutusohjelma Sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu

Opinnäytetyö sivut 98

Ronja Huovinen Kevät 2021

ARKKITEHTUURIN KOHTAAMINEN

MODERNISTISEN KIRKKOARKKITEHTUURIN TUTKIELMA

(3)

T

he aim of my thesis was to find out how people ’s spatial understanding and interpretation of the envi- ronment formed and what things influenced the spatial interpretation. I study this subject through Christian church architecture and sacral architecture of the mo- dernist era, as these spaces were, in all their fascination, often also more thought provoking than many other environments.

F

rom my knowledge base, the understanding of the senses and environmental psychology in the formation of spatial interpretation emerged strongly. Through extensive research on these topics, I was able to make connections to the elements and patterns of behavior used by sacred architecture.

T

hrough case studies, I analyze the decorative ele- ments used by modernist architecture and the psycho- logical and physiological effects they cause on human spatial understanding. Through case studies, I was also able to give concrete examples of data, theories, and concepts that emerged through my knowledge base.

KEYWORDS

church architecture, Sacred architecture, Interior architecture, Interpretation of space, Environmental psychology, senses

ABSTRACT

LAB University of Applied Sciences Institute of Design

Degree Programme in Design Interior architecture and furniture design

Bachelor thesis 98 pages Ronja Huovinen Spring 2021

ENCOUNTERING OF ARCHITECTURE

THESIS OF MODERN CHURCH ARCHITECTURE

(4)

SISÄLLYS 1

JOHDANTO

1.1 Aiheen esittely ja taustat 1.2 Tutkimusmenetelmät 1.3 Keskeiset käsitteet

2

KIRKKOARKKITEHTUURIN MERKITYS JA VAIKUTUS

2.1 Historia

2.2 Modernistinen kirkkoarkkitehtuuri 2.3 Sakraalit tilat

3

TILAN KOHTAAMINEN

3.1 Tilan kohtaaminen

3.2 Yksilöllinen kohtaaminen tilan kanssa

4

AISTIT

4.1 Aistit tilan tulkitsijoina 4.2 Näkö

4.3 Tunto 4.4 Kuulo 4.5 Haju 4.6 Maku

5

YMPÄRISTÖPSYKOLOGIA

5.1 Ympäristöpsykologia

6

MATERIAALINEN JA VISUAALINEN ULOTTUVUUS 6.1 Rakenteelliset ja materiaaliset vaikutukset 6.2 Materiaalit

6.3 Valo ja visuaalisuus 6.4 Taide

6.5 Akustiikka

7

TAPAUSTUTKIMUKSET

7.1 Kampin kappeli 7.1.1 Pohjatiedot

7.1.2 Tilan kohtaaminen ja tulkinta 7.2 Ristinkirkko

7.2.1 Pohjatiedot

7.2.2 Tilan kohtaaminen ja tulkinta 7.3 Sovituksen kirkko

7.3.1 Pohjatiedot

7.3.2 Tilan kohtaaminen ja tulkinta 7.4 Temppeliaukion kirkko

7.4.1 Pohjatiedot

7.4.2 Tilan kohtaaminen ja tulkinta

8

PÄÄTÄNTÖ

8.1 Yhteenveto 8.2 Arviointi

1-3

2 2 3

4-12

5-6 7-8 9-12

13-17

14-15 16-17

18-29

19-20 21-22 23-24 25-26 27 28-29

30-39

31

40-51

41 42-45 46-49 50 51

52-86

53 54-55 56-61 62 63-64 65-69 70 71-72 73-78 79 80-81 82-86

87-90

88 88

(5)

1 JOHDANTO

1.1 Aiheen esittely ja taustat 1.2 Tutkimusmenetelmät

1.3 Keskeiset käsitteetäEISET KÄ�

SITTEET

(6)

O

pinnäytetyöni on tutkielma, jonka tar- koituksena on selvittää kirkkoarkkiteh- tuurin kautta, miten ihmiset tulkitsevat tiloja ympärillään ja millaisia tunteita tilat voivat ihmisissä herättää. Tavoit- teena on selvittää, miten tilaan luodaan esimerkiksi pyhyyden tunnetta sisustuk- sellisilla ja arkkitehtonisilla ratkaisuilla, ja millaisia psykologisia ja fysiologisia vaikutuksia näillä elementeillä on.

T

utkielman rajauspintana toimii moder- nistinen Kristillinen kirkkoarkkitehtuuri ja sakraaliarkkitehtuuri. Sivuan aiheena myös Kristillisen arkkitehtuurin ja mo- dernin ajan suhdetta ja sitä millainen merkitys ja vaikutus sakraalilla arkkiteh- tuurilla on nykypäivän ihmisille.

T

ietoperustastani esiin nousevat aistien ja ympäristöpsykologian soveltaminen sisustusarkkitehtonisen tulkinnallisen ymmärryksen muodostamisessa. Nämä

P

aul Valéryn lainaus kiteyttää hy- vin näkemykseni kirkollisen ark- kitehtuurin tärkeydestä ja vaikut- tavuudesta. On varsin kiehtovaa pyrkiä ymmärtämään syvemmin tämän vahvan ja merkityksellisen arkkitehtonisen suuntauksen vai- kutusta ihmisiin.

1.1 AIHEEN JA TAVOITTEEN AVAUS

K erro minulle, koska olet niin herkkä arkkitehtuurin vaikutuk- sille, etkö ole huomannut kävellessäsi läpi kaupungin, että sen rakennusten joukossa jotkut ovat mykkiä, toiset puhuvat ja lo- puksi harvinaisimmat laulavat?

(Valéry, Daelemans 2015, V, mukaan).

1.2 TUTKIMUSASETELMA

A

ihealueina toimivat sakraalia- ja kirkkoarkkitehtuuria käsittelevät lähteet, sekä ympäristöpsykolo- giaa ja aistien toimintaa käsittele- vät lähteet. Kuin myös näiden yh- tälöt kuten Pallasmaan teos, jossa käsitellään aistien toimintaa ark- kitehtuurin kautta.

T

utkielmaan kuuluu myös nel- jän eri sakraalin tilan tapaustutki- mukset ja niiden laajat analysoin- nit opinnäytetyön teoria osuuden

O

pinnäytetyön tietoperusta koos-

(7)

1.3 KESKEISET KÄSITTEET

SAKRAALIARKKITEHTUURI

Sakraalitila tarkoittaa Kristinuskossa pyhää tilaa, joka on vihitty jumalan- palvelus käyttöön. Sakraalitila sanana sisältää kirkot, kirkkosalit ja kappelit.

PROFAANI

Profaani on sakraalin vastakohta, ja se tarkoittaa epäpyhää, maallista ja arkista asiaa tai elementtiä.

SEKULARISAATIO

Sekularisaatio tai maallistuminen tarkoittaa uskonnollisten arvojen ja perinteiden väistymistä yhteiskun- nasta, ei-uskonnollisten arvojen ja maallisten käytäntöjen tieltä.

MODERNISMI

Modernismi on 1900-luvulla alka- nut uudistusmielinen kulttuurillinen suuntaus. Modernistinen arkkitehtuu- ri on yksi 1900-luvun tyylisuuntauk- sista, joka on tunnistettava minimalis- tisuudesta ja funktionalismista.

ANTEPENDIUM

Antependium on kirkon alttarilla oleva paramentti eli kirkollistekstiili.

Antependium on yksi kirkon arvok- kaimpia tekstiilejä.

EKUMENIA

Ekumenia on kristillisten kirkkojen ja tunnustuskuntien pyrkimystä lähei- sempään yhteyteen ja yhteistyöhön.

Nykyajan ekumeninen liike on 1800- luvulta.

LEHTERI

Lehteri on kirkossa tai kokoushuo- neessa oleva parveke. Kirkoissa lehteriä käytetään usein tilana lisä istumapaikoille.

KIRKKOARKKITEHTUURI

Kirkkoarkkitehtuuri on arkkitehtuu- rin suuntaus, joka keskittyy kirkkoi- hin. Kirkkoarkkitehtuuria tutkitaan taiteen tutkimuksen ja teologian kautta.

YMPÄRISTÖPSYKOLOGIA

Ympäristöpsykologia on psykologian ala, joka tutkii ihmisiä ja heidän suh- dettaan ympäristöön.

TILAN KOHTAAMINEN

Tilan kohtaaminen on tässä opin- näytetyössä olennainen termi. Tilan kohtaaminen käsitteenä tarkoittaa tässä opinnäytetyössä ihmisen muo- dostamaa tulkintaa tietystä tilasta, psykologisten ja fysiologisten vaikut- teiden kautta.

(8)

2

2.1 Historia

2.2 Modernistinen kirkkoarkkitehtuuri 2.3 Sakraalit tilat

KIRKKOARKKITEHTUURIN

MERKITYS JA VAIKUTUS

(9)

2.1 HISTORIA

K

ristinuskon kirkkoarkkitehtuurilla on pitkä ja merkittävä historia. Tämä his- toriallinen aikajana on täynnä erilaisia arkkitehtonisia tyylisuuntia, joista osa on saanut stereotyyppistä asemaa oikea- oppisena kirkkoarkkitehtuurin tyylinä.

Esimerkiksi Uusgotiikalla oli pitkään vahva asema oikeaoppisena pidettynä tyylisuuntana ja tätä ennen hallitsevina tyyleinä nähtiin esimerkiksi renessans- si, klassismi ja barokki. Uskonnolliset rakennukset ovat historiassa saaneet runsaita rahoituksia osakseen ja uusim- pia arkkitehtonisia rakennustapoja käy- tettiin kirkkojen luomiseen. Kirkkojen rakentamiseen käytettiin erityisen paljon huomiota ja aikaa, sillä tarkoituksena oli luoda kunniaa Kristinuskon Jumalalle ja ilmentää jotain maallisesta poikkeavaa.

Uskonnollisella arkkitehtuurilla onkin vahva jalansija arkkitehtonisen kehityk- sen edustajana ja kirkkoarkkitehtuuria pidetäänkin yhtenä hienoimmista arkki- tehtonisista saavutuksista.

A

rkkitehtuurilla on ollut useimmissa uskonnoissa, kulttuureissa ja aikakausissa vahva asema henkisenä ilmaisun välinee- nä (Grimm 2010, 46).

Uskonnolle ja arkkitehtuurille on muo- dostunut vahva side toisiinsa, ja ne ovat vuosia kulkeneet rinnakkain. Arkkiteh- tuuri ja uskonto ovat kietoutuneet ajan saatossa vahvasti toisiinsa luoden kirk- koarkkitehtuurin suuntauksen arkki- tehtuurin sisälle. Kuitenkaan varsinaista teologista kirjausta uskonnollisesti oi- keaoppisesta kirkosta ei ole, ei myöskään arkkitehtuurin sisällä. Vaikka niin teo- logian kuin arkkitehtuurin saralta mie- lipiteitä oikeaoppisuudesta on olemassa.

Uudemmat modernistisen ajan kirkot tuntuvat vielä vierailta historiallisten tyylisuuntien rinnalla. Näin myös joitain elementtejä tai järjestelyjä on alettu ajan saatossa suosia, ja niitä pidetään melkein säädöksinä hyvälle kirkkoarkkitehtuu- rille. Ristin sijoittamisessa on suosittu itäseinää, sillä se symboloi eskatologista ristiä, joka edustaa Kristinuskon katso- musta maailmanlopusta, jolloin Jeesuk- sen uskotaan laskeutuvan idästä (Dae- lemasn 2015, 306). Kirkkoarkkitehtuuri kuitenkin heijastelee teologiaa, sen ei ole tarkoitus ilmentää tarkkaa teologiaa vaan ennemmin luoda tilallista ilmapiiriä uskonnon harjoittamiseen.

T

eologisesti kirkon merkitys on kui- tenkin enemmän sen funktiossa olla kohtaamispaikka yhteisölle ja harjoitus- paikka uskonnolle. Kirkon alkuperäinen merkitys oli olla kohtaamispaikka yh- teisölle, jossa voitiin kertoa uskonnosta ja toteuttaa sen traditiota. Tradition ja riittien toteuttaminen on edelleenkin kirkon tärkeimpiä tehtäviä ja kirkkoark- kitehtuurissa oleellista onkin ymmärtää tilan konsepti ja funktio. Kirkossa tilalta vaaditaan kykyä mukautua sen erilaisiin rutiininomaisiin riitteihin ja rituaalei- hin, kuten siirtymäriitteihin, joita ovat muun muassa häät, kaste ja hautajaiset.

Kirkot usein saatetaan mieltää staattisiksi tiloiksi ja arkkitehtonisesti tilat saattavat näyttääkin liikkumattomilta ja kiveen hakatuilta, mutta liike, äänet ja vaihtu- vat elämäntilanteet ovat yhtä lailla osa kirkon tunnelmaa kuin hiljainen rukous.

Jumalanpalveluksen musiikki ja puhe kaikuvat huolella suunnitelluissa kirkko- saleissa kauniisti ja selkeästi, ja ehtoolli- selle alttarille kerääntyessä on ihmisten liikkuminen otettu huomioon.

(10)

P

aikalla ei alkujaan ollut uskon- nollista painoarvoa vaan vasta myöhemmin se alkoi saada asemaa pyhänä elementtinä ja pyhiksi koetuille paikoille alettiin rakentaa ensimmäisiä rakennuksia eli kirk- koja. Tämän jälkeen kirkkojen arvo yhteiskunnassa on ollut vahvassa nousussa, aina nykyajan sekulari- saatioon saakka.

U

skonnollisilla rakennuksilla on kautta historian ollut tapana myös mukautua vallalla olevien uskon- nollisten suuntausten mukaan.

Hyvä esimerkki on Pantheon, jonka Roomalaiset jumalat ja planeetat vaihtuivat Kristilliseen narratiiviin, Kristinuskon levitessä Roomassa, kuitenkin arkkitehtonisesti raken- nus pysyi laajalti osin ennallaan. Eri uskontojen pyhät tilat jakavat myös usein hyvin samanlaisia elementte- jä, esimerkiksi valon ja mittakaavan käytöllä usein pyritään herättämään kunnioituksen ja hurskauden tun- teita (Shen 2018.)

(11)

N

ykyaikainen eli Modernistinen kirkkoarkkitehtuuri juontaa juu- rensa 1900- luvulta tähän päi- vään, sen tunnusomaisia piirteitä ovat selkeät geometriset muodot, minimalismi ja funktionalismi.

Käytännössä voimakas vastakohta perinteisille runsaille kirkkoarkki- tehtuurin tyyleille. Modernistisen kirkkoarkkitehtuurin vastaanotto on ollut ristiriitaista, osalle van- hoista tutuista kirkkoarkkitehtuu- rin tyyleistä poikkeaminen on ollut jopa huolestuttavaa. Esimerkiksi Lahden Kolkanmäellä sijaitse- van Ristinkirkon rakentamisesta vanhan kirkon tilalle kiisteltiin lähes seitsemän vuotta (Lahden seurakunnat & Ristkari 2017).

Daelemans (2015, 106) kertoo myös Spiritus Locissa kuinka osa roomalaiskatolisista arkkitehdeista ja historioitsijoista ovat ilmaisseet huolensa kirkollisesta arkkiteh- tuurista ja ehdottaneet paluuta historiallisiin tyyleihin. Daelemans (2015, 106) mainitsee esimerkkeinä Rosen Ugly as Sin (2001), Doorlyn No Place for God (2007) ja McNa- maran Catholic Church Architec-

2.2 MODERNISTINEN KIRKKOARKKITEHTUURI

H

istorialliset tyylit nähdään usein enemmän oikeaoppisina kirkkoina, kuin uudemmat modernistiset kir- kot. Tämä juontaa juurensa osittain siitä, että historiallisilla tyyleillä on useiden sukupolvien ajan muo- dostunut auktoriteettia oikeana kirkkona, koska niin on aina ollut.

Uudemmat kirkot eivät näytä kir- koilta, koska niistä usein puuttuu arkkitehtonisia elementtejä, joista vuosituhansien ajan on kirkot tun- nistettu. Kuten vaikka torni, risti tai muita perinteisiä muotoja ja omi- naisuuksia. Monille kirkkoa ajatel- lessa mieleen juolahtaa Gotiikan ajan yksityiskohtaiset ornamen- tiikat, jotka täyttävät tilat kattoon saakka, tai Sikstuksen kappelin upeat ja valtavat freskot. Näihin historiallisiin tyyleihin verrattuna modernistinen minimalistisuus voi tuntua tyhjältä ja vieraalta. Kui- tenkin modernististen kirkkojen tyhjyydelläkin on merkityksensä.

Yleensä kirkoilla on tapana yrittää erottautua profaanista eli maalli- sesta maailmasta ja modernistisella, hektisyyden ajalla parhaiten erot- tuu tyhjyydellä ja hiljaisuudella.

(12)

M

ikäli esimerkiksi Hollolan Sovituksen kirkko, ei olisikaan kirkko, mutta rakennus pysyisi arkkitehtonisesti samanlaisena, menettäisikö tila kyvyn herättää ihmisissä psykologisesti pyhyy- den ja hengellisyyden tunteita?

Todennäköisesti ei, ei ainakaan kokonaan. Sillä rakennuksen kohtaamisesta pyhän tai hen- gellisen kokemuksen tekee niin arkkitehtuuri kuin uskonnolli- nen narratiivi. Se kuinka pyhä- nä tai hengellisenä tila koetaan, riippuu taas paljolti yksilön maailmankatsomuksesta ja tavasta tulkita ympäristöä. Hyvä kysymys olisikin mitä pyhälle tilalle tapahtuu sen kohdatessa aivan erilainen maailmankatso- mus. Toisaalta ymmärrys siitä millainen on pyhä tunnelma, on varmasti riippuvainen myös tulkitsijasta. Kuitenkin yleinen tulkinta tästä tunnelmasta on yleensä rauhallinen, arvokas ja hurskas.

M

odernistisen ajan kirkko- arkkitehtuuri kohtaa myös uudenlaisen kysymyksen sen merkityksestä nykyajan ihmi- sille, laajan sekularisaation eli maallistumisen johdosta. Shen (2018) kysyy artikkelissaan samaa kysymystä. Hän pohtii kirkkojen merkitystä ajatto- mina, kunnioitettuina ja Louis Khan ja Le Corbusierin mukaan sanoin kuvaamattomina ra- kennuksina. Katoavatko nämä merkitykset sakraaleista raken- nuksista, uskonnollisuuden mukana (Shen, 2018). Millainen merkitys sakraaleilla tiloilla on, jotka ovat sekularisaation myötä menettäneet uskonnollista auk- toriteettia ja asemaa? Ovatko tilat menettäneet arvostustaan visuaalisesti kauniina ja pyhinä tiloina? Tarkoittaako pyhyyden konseptin poistaminen tilan visuaalisen hämmästyttävyyden katoamista ja tarkoittaako se sitä, ettei tilasta voi enään saada pyhyyden tai hengellisyyden

(13)

S

akraalitila tarkoittaa Kristinus- kossa pyhää tilaa, joka on vihitty jumalanpalvelus käyttöön. Sak- raalitila sanana sisältää kirkot, kirkkosalit ja kappelit. Uskon- nollisesti pyhän ja hengellisen tilan ja tunnelman ero on myös hyvä ymmärtää. Uskonnosta irrallinen hengellinen tunne rakennuksesta voi tapahtua oikeastaan missä vain, tätä tun- nelmaa voi kohdata niin kirkos- sa, kuin kirjastossa, kotona tai juna-asemalla (Daelemans 2015, 6). Turistit kiertelevät katsele- massa eri kulttuureiden kirkkoja ja pyhiä tiloja, niiden upeuden ja vaikuttavuuden vuoksi, kui- tenkin matkalla kohtaa varmasti myös muita tiloja, jotka herät- tävät samankaltaisia ihailun ja ihmetyksen tunteita.

Pyhyyden ja henkisyyden tunnetta nostattavan tilan ei aina tarvitse olla kirkko ja joskus kirkotkaan eivät pu- huttele meitä samalla tavalla kuin toiset. Useat rakennukset voivat sisältää samoja vahvoja, psykologisesti hämmästyttäviä elementtejä kuin kirkot. Nämä samankaltaiset elementit, kuten valon ja skaalan käyttö, voivat luoda tilaan pyhyyden tai hen- gellisyyden tunnetta. Arkkiteh- toniset elementit itsessään eivät ole pyhiä, hengellisiä tai uskon- nollisia, mutta voivat viisaasti muotoiltuna herättää ihmisissä näitä tunteita.

2.3 SAKRAALIT TILAT

(14)

Uskonnollinen narratiivi ilme- nee niin uskonnollisista ele- menteistä, kuten alttarista, kuin tilan tiedostetusta asemasta uskonnollisena rakennuksena.

Narratiivilla ja konseptilla on merkitystä tilaa tulkitessa, sillä uskonnollista narratiivia tietävä henkilö tulkitsee tilan element- tejä eri lailla kuin niistä tietä- mätön. Risti on yleisesti hyvin tunnettu Kristillinen symboli, joka useimmissa kirkoissa nähdään. Kristinuskon narra- tiivia tuntevalle risti kuvastaa paljon muutakin, kuin uskon- non symbolia, kuten toivoa ihmiskunnan pelastuksesta tai lohtua kuoleman kysymyksissä (Daelemasn 2015, 52). Nämä ovat auttamatta valtavia tuntei- ta ja tila, jossa risti sijaitsee, on raami ja peili näille tunteille.

Kuitenkin ympäristön haptinen ja aistillinen ulottuvuus ovat molemmille henkilöille suh- teellisen samat. Uskonnollisen tilan kohtaaminen muodostuu subjektiivisesta tunte-

muksesta ja suhtautumisesta tilaan, kuin myös objektiivisem- masta kehollisesta ja psykologi- sesta tulkinnasta. Yksiselitteistä ja kaikkia kattavaa tulkintaa tilan kohtaamisesta ei voida to- dentaa sillä tulkinta on loppujen lopuksi aina yksilöllinen, mutta jonkinlaista arviota voidaan luoda, kun saadaan ymmärrys ihmisen tavasta aistia ja tulkita ympäristöä.

M

ikä merkitys näillä sakraaleil- la tiloilla on nykyajan ihmiselle?

Uskonnollisilla rakennuksilla pyritään luomaan ylistystä Ju- malalle ja rakentamaan paikka, jossa hänet voidaan kohdata.

Teologisessa mielessä Jumala on kaikkialla maailmassa, samoin kuin ihmisessä. Kuitenkaan Ju- malaa ei voi nähdä tai kokonai- suudessaan kokea, joten tämä yhtälö luo arkkitehdille mie- lenkiintoisen paradoksin tilan luomisesta, jossa ihminen voi tuntea kohdanneensa kohtaa- mattoman (Daelemasn 2015, 5).

M

utta kumpi oli ensin? Näem- mekö tietyt arkkitehtoniset elementit pyhinä ja hengellisinä, koska ne ovat sakraalinarkki- tehtuurin käyttämiä ja popu- larisoimia. Vai luovatko nämä elementit itsessään mielikuvan pyhyydestä, mahdollisesti alita- juntaisesti ihmisen ja elementin välisen historian kautta. Esimer- kiksi luonnon valon visuaalinen käyttö tilassa koetaan useasti pyhäksi. Kuitenkin luonnon- valolla on myös kiinteä yhteys ihmisen historiaan, sillä päivän- valolla on ollut aina elämää oh- jaava ja strukturoiva merkitys.

Koemmeko visuaalisen luon- nonvalon tilassa pyhäksi, koska sillä on vahva historia kirkko- arkkitehtuurin elementtinä vai luoko oma luonnollinen yhtey- temme päivänvaloon alitajuisen arvostuksen siihen elementtinä sisätiloissakin.

U

skonnollisesti pyhään tilaan taas kuuluu, mahdollisen arkki- tehtonisen arvostuksen lisäksi,

(15)

N

ykyajan hyperyhteyden ja kulutusyhteiskunnan myötä kuva, melu ja tietotulva ovat päättymättömiä, joka taas luo tarvetta tiloille, joissa on mahdollista hiljentyä ja hei- jastella ajatuksiaan rauhassa.

Tämän vuoksi hengelliset tilat voidaan irrottaa täysin järjestäytyneestä uskonnosta ja antaa niille uusi merkitys arkkitehtuurina, joka luo tilaa pohdinnalle ja rauhalle nykyajan hektisessä yhteis- kunnassa (Shen 2018.)

N

ykyajan yhteiskunnassa ihmisten aistit ovat jatkuvi- en voimakkaiden signaalien alaisena, ja tästä aistikuor- mituksen suuruudesta on vuosien saatossa tullut normi. Jokainen aisti on jokaisessa kohtaamisessa mukana. Vaikka kaikkia ärsykkeitä ei mielessä huo- mioisi, se ei tarkoita sitä, etteikö kehossa olisi tapah- tunut tulkintaa ärsykkeestä.

Hiljaisuus on monelle niin vierasta, että kotonakin tilaa täytetään esimerkiksi musii- killa tai taustalla pyörivällä televisiolla.

K

aiken tämän hälinän keskellä sakraalit tilat, kuten Kristinuskon kirkot, tun- tuvat jo hiljaisuudessaan voimakkaalta kokemukselta.

Nämä mystisen pysähtyneet tilat houkuttavatkin luok- seen, erottumalla radikaa- listi arkielämän vilinästä.

Vaikka aikojen saatossa ihminen on jokseenkin tot- tunut valtavaan aistiärsyk- keiden tulvaan, eroaa tämä elämäntapa valtavasti luon- nonläheisemmästä tavasta, kuten ihmiskunta on vuosia elänyt. Ehkä kirkot vetoavat, koska ne osaltaan muistut- tavat luonnon rauhasta ja hiljaisuudesta.

(16)

K

ristinuskon sakraalista ark- kitehtuurista puhuttaessa, kiinnostavaksi vertailukohdak- si nousee niin sanotut moni- uskonto tilat. Näissä tiloissa arkkitehtuuri ja visuaalisuus on riisuttu tyhjäksi. Tiloihin ei yleensä käytetä suunnitellussa paljoakaan aikaa ja tila pyritään pitämään mahdollisimman neutraalina, jota uskonnollinen kokemus olisi jokaisen subjek- tiivinen tuntemus. Tällöin us- konnollinen tai pyhä kokemus on yksin tilan narratiivissa ja yksilön toteuttamissa traditiois- sa, ei arkkitehtonisissa elemen- teissä. Kun tähän verrataan erityisesti uskonnollisen ja py- hän tunnelman luomista varten rakennettuja kirkkoja, voidaan argumentoida, että tunnelman kokeminen ei ole pelkästään yksilön subjektiivinen vaan, jo- tain arkkitehtonisia objektiivisia elementtejä on löydettävissä.   

Tai ehkä tunne turvassa olemi- sesta herää, kun mahdollisen vaaran aistiärsykkeet vähenty- vät ympäristön rauhallisuuden myötä. Tai ehkä kiehtovuus juontaa juurensa erilaisuudesta muihin arjessa kohdattuihin tiloihin. Nämä mystisen py- sähtyneet tilat houkuttavatkin luokseen, erottumalla radikaa- listi arkielämän vilinästä. Vaik- ka aikojen saatossa ihminen on jokseenkin tottunut valtavaan aistiärsykkeiden tulvaan, eroaa tämä elämäntapa valtavasti luonnonläheisemmästä tavas- ta, joten ihmiskunta on vuosia elänyt.

(17)

3 TILAN KOHTAAMINEN

3.1 Tilan kohtaaminen

3.2 Yksilöllinen kohtaaminen

tilan kanssa

(18)

A

rkkitehtuuriin oleellinen elementti on tilallinen ulottuvuus. Tärkeää on ymmärtää, että tilaa ei tulkita ulkoisena objektina vaan näkemys tilasta muodostuu itsemme kautta ulkoisten elementtien avulla. Tilal- linen arkkitehtuuri tulisi ymmärtää elävänä kokemuksena, ennen kuin staattisena objektina. Tilallisen ark- kitehtuurin ymmärtäminen elävänä kokemuksena, ennen kuin staattise- na objektina, antaa myös uskonnol- liselle liikkuvalle hengelle ja tulkin- nalle paremmat mahdollisuudet tulla elävöittävästi esille (Grimm 2010, 128).

T

ilallista tulkintaa kirkosta muo- dostaessa rationaalinen mieli, joka tuottaa tulkintaa yhdessä subjektiivi- sen emootion ja objektiivisen tiedon kanssa, pyrkii luomaan yhtenäisen käsityksen koetun visuaalisen tilan ja saatavilla olevan uskonnollisen nar- ratiivin ja perinteen välille (Daele- mans 2015, 71). Tällöin muodostuu tulkinta ympäristön tilallisesta mer-

3.1 TILAN KOHTAAMINEN

Tilan visuaalinen ja haptinen este- tiikka vaikuttavat kehoon, kun taas niiden tarinalliset ominaisuudet vaikuttavat mieleen. Tila kohdataan kuitenkin myös henkilökohtaisen suhtautumisen kautta, joka voi muovata muodostuvaa mielipidettä tilasta paljonkin arkkitehtonisesta visuaalisuudesta riippumatta.

S

akraalit tilat ovat tässä mielen- kiintoinen jakauma, sillä tilojen uskonnollinen merkitys jakaa kansaa vahvasti. Osalle sakraalien tilojen uskonnollinen konsepti on erityi- sen tärkeä ja merkityksellinen kun taas toisille uskonnollinen puoli ei merkitse oikeastaan mitään. Uskon- nollisuus on tunteena usein vielä voimakas ja siksi varmasti muovaa uskonnollisina nähtyjen tilojen asemaa ja tulkintaa voimakkaasti.

Tietynlainen sakraalien tilojen ar- vostus on kuitenkin edelleen näh- tävillä sekularisaationkin myötä ja moni kirkkoon saapuva hiljentyy tai ainakin kuiskaa, jos ei uskonnollisen

(19)

H

engellisyyden ja uskonnollisuu- den ero ja niiden merkitys tilojen tulkinnassa on kirkkoarkkitehtuuria tulkitessa huomattavan tärkeä aihe.

Tärkeää on myös ymmärtää näi- den elementtien subjektiivisuus ja monimuotoisuus. Uskonnollisuus ja hengellisyys ovat moniulottei- sia käsitteitä ja tuntemuksia, jotka muodostuvat suhteestamme ym- päristöön ja sen ominaisuuksiin, mielemme ja tietämystemme välille.

Ympäristöön vaikuttavia muuttuvia ominaisuuksia ovat muun muassa aika ja kulttuuri. Grimm selventää, että henkisyyden ja arkkitehtuurin assosiaatiosta puhuttaessa on tärkeää ymmärtää myös niiden merkitykset;

Arkkitehtuuri on konkreettinen ja hengellisyys on tunne, arkkitehtuuri on staattinen ja hengellisyys ohikii- tävä (Grimm 2010, 21-22, 60.)

T

ilan tulkinta tapahtuu kehon kaut- ta. Ymmärrettävä on ainakin kunkin aistin merkitykset ja vaikutukset ja näiden luoma yhtälö, jota psykologi- sesti havainnoidaan.

Nämä elementit otetaan tietoises- ti tai tiedostamattomasti mukaan arkkitehtoniseen toteutukseen ja ymmärrykseen. Tiloilla pyritään siis vaikuttamaan ihmisten mieliin ja luomaan tietynlaisia mielikuvia ja käyttäytymistapoja. Tämä ei varsi- naisesti ole uutta tietoa ja ympäris- töpsykologian tutkimusten kautta esimerkiksi monia kaupallisia tiloja suunnitellaan vaikuttamaan ihmis- ten mieliin ja käytöksiin. Kauppa- keskuksissa on todettu hitaamman musiikin soittamisen lisäävän myyn- tiä, sillä ihmiset alitajuisesti hidasta- vat askeliaan musiikin tahtiin, jolloin kaupassa oloaika pitenee (Näin meitä manipuloidaan 2018). Dae- lemans (2015, 36) mainitsee myös monien fenomenologien huoman- neen tilojen kyvystä muuttaa kävijän mielentilaa, samalla tavoin kuin mu- siikin on todettu vaikuttavan. Mutta kuinka paljon tilallista vakuuttelua on sakraaleissa tiloissa?

G

rimm´n mukaan tilalliseen ko- kemukseen vaikuttaa monet tekijät niin evoluution ja genetiikan muka- na muovautuneet, kuin kulttuurilli- set ja yksilölliset vaikutteet (Grimm 2010, 168). Nämä tekijät vaikuttavat tilalliseen kokemukseen ja muun muassa ympäristöpsykologian kautta näitä tekijöitä voidaan tutkia ja selventää. Tilalliseen kokemukseen pohjana ovat kuitenkin aistit, joiden kautta tilan hahmotamme.

(20)

Y

ksilön henkilökohtainen emotio- naalinen tunne ja hahmotus tiloista on aina muuttava tekijä tilallisen tulkinnan ymmärtämisessä. Tunteet ja ajatukset ovat muuttuvia ja mo- nimutkaisia, kuitenkin tunnetta ja ympäristöä on hankala erotella, sillä tunteilla on useasti tilallista kon- tekstia. Tämä huomautuksena, sillä tulkitessa tiloja ympäristöpsykologi- an kautta on ymmärrettävä, etteivät havainnot luo lopullista ja kaikkia kattavaa vastausta. Kuitenkin on olemassa argumentteja myös niin sanotusti omien tunnereaktioiden ja tulkintojen muovaavien elementtien puolesta. Monesti jopa kaikista hen- kilökohtaisimmilta tuntuvat asenteet ovat todennäköisesti muutakin kuin niin kutsuttua psykologista yksityi- syyttä, sillä kokemus on aina vuoro- vaikutusta ihmisen kokonaisuuden, muutkin kuin mentaalinen ulottu-

Hyvä on ymmärtää, että jopa henki- lökohtaiset ajatuksemme ovat aina kielellä, joka on julkinen ja yhteinen, näin myös aistillinen kokemukselli- suus on jossain määrin jaettua, sen perustuessa fysiologiseen, mutta kielellisesti ja kulttuurillisesti tai- vuteltuun “normiin” (Dewey 1934, Grimm 2010, 52, mukaan).

Y

ksilöllisestä kokemuksesta puhut- taessa on hyvä mainita myös visuaa- lisen kauneuden ja mieltymyksen käsitteellisyys. Kauneus ja estetiikka ovat henkilökohtaisia näkemyksiä, joihin vaikuttavat kulttuuri, aika ja henkilökohtaiset emootiot. Kau- neus, estetiikka ja mieltymykset ovat suhteellisia ja “kauneus on katsojan silmässä”.

3.2 YKSILÖLLINEN KOHTAAMINEN TILAN KANSSA

(21)

Pohtiessa estetiikan kysymyksiä tuleekin huomioida, ettei tilan muo- dolliset ja materiaaliset ominaisuu- det yksinään määrittele sen kauneut- ta tai uskonnollisuuden tunnetta, vaan ennemmin suhde ja kokemus katsojan ja tilan välillä (Grimm 2010, 17). Yksilö yhdistää tilan sisustuk- sen materiaaleihin arvoja, käytöksiä, olettamuksia ja mielipiteitä. Suuri osa näistä on yksilön henkilökohtai- sen arvioinnin tulosta, mutta toinen puoli muodostuu kulttuurillisesti opituista ja yleisitä arvoista ja stereo- typioista. Vapaasta tahdosta riip- pumatta ihmisillä on halu ja tarve sopia joukkoon, jonka vuoksi usein seurataan jo olemassa olevia käytös malleja.

Tämä näkyy tilallisessa kokemuk- sessa esimerkiksi niin, että liiallisen uudet ja koskemattomat tilat vala- vat usein epävarmuutta, kun taas asutummissa tiloissa toiminta on varmempaa ja rennompaa. Tämä tuo esiin osittain evoluutiollista selviytymisvaistoa; jos muutkin, niin miksi en minäkin tai onkohan tur- vallista, kun kukaan muu ei ole vielä kokeillut.

(22)

4 AISTIT

4.1 Aistit tilan tulkitsijoina 4.2 Näkö

4.3 Tunto

4.4 Kuulo

4.5 Haju

4.6 Maku

(23)

T

ilan kohtaaminen tapahtuu en- sisijaisesti kehollisen tulkinnan eli aistien kautta. Aistien keräämät tiedot ja luomat signaalit toimivat pohjana tilallisen tulkinnan ja ensi- vaikutelman syntymiselle. Ihmisen saapuessa uuteen tilaan jokainen aisti havahtuu hakemaan ympäris- töstä mahdollisimman paljon tietoa ja näin luomaan tulkinnan tilasta.

E

voluution mukaan ihmisen selviy- tyminen on ollut ympäristön tulkin- nan tärkeydessä. Käsitys ympäristön turvallisuudesta tai turvattomuudes- ta on ollut tärkeää ja ymmärrettäväs- ti nykyajan ihmisillä on vielä rippeitä tästä selviytymisstrategiasta. Aistien luoman datapohjan perustalle ih- minen alkaa luomaan omaa emoti- onaalista ja kognitiivista tulkintaa ympäristöstään. Tämä prosessi voi vaihdella paljonkin ihmisten välillä, sillä vaikuttavia tekijöitä on paljon, kuten jo aikaisemmin mainitut kult- tuurilliset ja ajalliset erot (Free 2007, 306.)

4.1 AISTIT TILAN TULKITSIJOINA

T

utkiessa ihmisten tilallista tulkin- taa ei voi unohtaa yksilön henkilö- kohtaisia tunteita ja käsityksiä. Ais- tien tulkinta saattaa tapahtua paljolti alitajuisesti, mutta vahvojen aistiär- sykkeiden kautta tulemme tietoisiksi ympäristön elementeistä, löydämme itsemme ajasta ja paikasta, mielem- me stimuloituu tulkitsemaan aisti- miaan ärsykkeitä ja voimme alkaa tunnistaa ja arvioimaan tilaa niiden kautta (Cold 2011, Grimm 2010, 3, mukaan). Aistit toimivat yhdessä kehon ja mielen kanssa ja aistien yksilölliset havainnot yhdistyvät mielessämme yhtenäiseksi dataksi.

U

skonnollisessa tilassa aistien huomioiminen suunnittelussa on ensiarvoisen tärkeää, aistien vahvan aseman takia tilallisena tulkitsijana.

Pallasmaa (2005, 11) painottaa myös aistien tärkeyttä arkkitehtuurissa, jos tarkoituksena on luoda vahvoja positiivisia tunteita herättävä tila.

Kirkkosalien hiljaisuus herättää muut aistit valppaammaksi ja siksi näissä tiloissa ollessa huomio saattaa kiinnittyä asioihin, joihin normaalis- ti ei huomaisi, kuten tilan kaikuun, istuinten tuntumaan, Raamatun sivujen haptisuuteen ynnä muuhun.

Sama ilmiö on huomattavissa hil- jaisissa kirjastoissa, joissa yhtäkkiä huomio saattaa kiinnittyä kiireisessä arjessa huomaamattomampiin ele- mentteihin. Kuten kirjojen kansien tai sivujen tuntumaan sormenpäissä tai omien kenkien askelien ääneen, sillä hiljaisuus antaa tilaa muille ais- teille. Muiden aistien saadessa tilaa ne alkavat tutkia ympäristöä laa- jemmalla otteella, tavallaan täyttäen paikkaa aistille, joka ei saa tilasta tarpeeksi irti, esimerkiksi ihmisen sokeutuessa tunto- ja kuuloaistin on todettu herkistyvän (Vamma vahvis- taa hyviä aisteja 2018).

(24)

N

ykyajan yksi ongelma on kasvavat vieraantumisen, irtautumisen ja yksinäisyyden tunteet, jotka voivat liittyä aistien patologiaan. Todettu on, että juuri teknisesti edistyneim- mät puitteet, kuten sairaalat ja lentokentät herättävät paljon näitä tuntemuksia (Pallasmaa 2005, 19.)

S

akraaleissa tiloissa on, ainakin vielä, kaikissa myös oleellista elektroniikan vähäisyys. Tämä luo merkittävän kontrastin muille nykyaikaisille tiloille, joissa enenevissä määrin eriali- sia elementtejä automatisoidaan ja digitalisoidaan. Tämä kont- rasti sakraalien tilojen ja muun nykyaikaisen maailman välillä luo sakraaleille tiloille mielen- kiintoa ja erottuvuutta. Monien mielestä tällainen tila voi tuntua myös paljon luonnollisemmalta ympäristöltä ihmiselle ja ihmis- mielelle.

(25)

N

äkö on nykyajan ihmisille dominoiva aisti ja monesti arkki- tehtuurinkin saralla tiloista pu- hutaan puhtaasti visuaalisuuden ja kuvallisuuden kautta. Tiloihin kuitenkin kuuluu paljon muutakin kuin vain näöllinen ulottuvuus.

Näkö ei myöskään ole aina ollut dominoiva aisti, sillä evoluutiolli- sen selviytymisen kannalta myös muiden aistien yhteistyö on ollut ensiarvoisen tärkeää. Pallasmaan mukaan monien antropologien kirjallisuudesta käy myös edelleen ilmi lukuisien kulttuurien arvostus haju-, maku- ja kosketusaisteille ja niiden merkitykselle käyttäytymi- sessä ja viestinnässä. Näkö toimii yhdessä kehon ja muiden aistien kanssa luoden ymmärryksen ym- päröivästä maailmasta (Pallasmaa 2005, 24.)

4.2 NÄKÖ

P

erifeerinen näkö tarkoittaa ää- reisnäköä, joka muodostaa taustan katsottaville asioille. Eli esimer- kiksi kättä katsoessa, näemme sen tarkennetulla näöllä, mutta ympä- ristö on perifeerinen. Tilallisuus ja tilallinen hahmotus muodostuu paljolti perifeerisen näön kautta.

Ihmiset myös sijoittavat itsensä maailmaan ja tilaan perifeerisen näön kautta, kun taas tarkenne- tulla näöllä tarkastellaan asioita ja elementtejä tarkemmin (Pallasmaa 2005, 13.)

(26)

arkkitehtuuri toimii myös kauniin rauhallisena taustana perifeeriselle näölle. Valot, varjot ja geometriset muo- dot seinissä ja katoissa luovat kaunista syvyyttä ja kontrastia himmeään perifeeriseen taus- taan (Pallasmaa 2005, 46). Näkö aistille on myös muodostunut psykologinen määritelmä, jonka mukaan se erottaa meitä muus- ta maailmasta, kun taas muut aistit yhdistävät meitä siihen (Abhiammu).

visuaalisuus on tarkasti harkit- tua, vaikka verrattain perinteik- käämmät tilat saattavat tuntua visuaalisesti runsaammilta.

Kuitenkin “pyhä tyhjyys”, josta Daelemans myös puhuu paljolti kirjassaan Spiritus Locissa, on oleellinen elementti nykyai- kaisessa tilallisessa sakraalissa arkkitehtuurissa. Tilallisella tyhjyydellä pyritään luomaan tilaa näkymättömälle pyhyy- delle. Modernistinen, sakraali tilallinen

M

odernistisissa sakraaleissa tiloissa näöllä on vahva asema tulkitsevana aistina. Kirkko- salit aukeavat suureellisina ja mahtipontisina heti ovesta astuttuna, luonnon valo heijas- telee sisään tarkasti sijoitelluis- ta ikkunoista ja uskonnollinen taide vetää katsetta puoleensa.

Sakraalien rakennusten tilalli- nen arkkitehtuuri on yleensä varsin visuaalista, joten näölle on paljon töitä. Myös moder- nististen sakraalien tilojen

(27)

T

unto on aisteista ylivoimaisin, sillä se toimii kaikkien muiden aistien kanssa yhteistyössä ja muut aistit ovat kosketusaistin jatkeita. Aistit ovat ihokudoksen erikoisaloja, ja kaikki aistikokemukset ovat muun- noksia kosketuksesta (Pallasmaa 2005, 10). Hyviä esimerkkejä tästä fuusiosta ovat esimerkiksi tiettyjen hajujen “pistävyys” ja tiettyjen mate- riaalien näkeminen jo kertoo niiden kosketustuntumasta. Tuntoaistiin perustuva eli haptinen ulottuvuus onkin oleellisen tärkeää tilallises- sa suunnittelussa, jossa ihmisen toiminta tilassa on prioriteettina.

Sakraalissakin tilassa tuntoaisti tekee paljon huomioita ympäristöstä, istuimen ergonomiasta, oven kahvan lämpötilaan. Iho lukeekin lämpöti- laeroja tarkasti, niin materiaaleista kuin ympäristöstä (Pallasmaa 2005, 56). Tilallisessa tulkinnassa esimer- kiksi huoneen lämpötila vaikuttaa tilalliseen ilmapiiriin. Viileä tila kuumana kesäpäivänä voi

4.3 TUNTO

nostaa huoneiston tilallista arvos- tusta. Lämpötilan lisäksi tuntoaisti lukee muun muassa painon, teks- tuurin ja kovuuden (Pallasmaa 2005, 56). Tämän vuoksi tilallisessa suun- nittelussa materiaalien haptisuus on otettava huolella huomioon. Tietyn- laiset tuntumat herättävät ihmisissä tietynlaisia ajatuksia. Esimerkiksi puut materiaaleina mielletään pehmeämmäksi ja lämpöisemmiksi materiaaleiksi kuin metallit. Kirk- koarkkitehtuurissa perinteikkäät puiset penkkirivit ovat todennäköi- sesti todettu hyväksi, materiaalin ergonomisuuden ja ajatuksellisten mieltymysten vuoksi. Puiset penkit kutsuvat lämmöllä ja pehmeydellä istumaan tehokkaammin kuin esi- merkiksi metalliset versiot.

O

ven kahva on rakennuksen kä- denpuristus (Pallasmaa 2005, 56).

Tilallisen tulkinnan luominen alkaa ovelta ja ensimmäinen asia,

johon koskemme on ovenkahva.

Tämä on tilallisen tulkinnan kannal- ta vahva hetki, sillä se luo ensivai- kutelman oven takana avautuvalle tilalle. Esimerkiksi iso, vankka ja pai- nava puinen ovi herättää enemmän arvostusta kuin perinteiset kevyet sisäovet. Ajan patinoimat kupariset ovenkahvat, niin kuin Lahden Ris- tinkirkossa, muistuttavat kuluvasta ajasta ja ihmisen kosketuksesta.

Kun taas kliiniset uudet metalliset ovenkahvat herättävät ehkä ajatuksia puhtaudesta ja modernistisuudes- ta. Nähtävästi käytetty kahva antaa myös kuvaa muiden ihmisten ku- lusta ja yleensä ihmiset alitajuisesti pyrkivät seuraamaan muiden ihmis- ten jälkiä. Tämän vuoksi tietynlainen askelien kuluma lattiassa tai nahka- istuimen halkeilu herättää turval- lisuuden ja kotoisuuden tunteita.

Yleensä liiallinen käyttämättömyy- den hehku valaa epävarmuutta toimia tilassa.

(28)

erottaa, sillä elämme ympäristö- jemme kautta. Seuraava tuntoais- tiin oleellisesti liittyvä aistimus on painovoima. Painovoima on kaikista aistimuksista maadutta- vin. Painovoiman voimallisuuden tuntee jalanpohjassa ja jalanpohja tulkitsee tämän kautta tuntemaan- sa maata (Pallasmaa 2005, 58).

Tilallisessa tulkinnassa tällä on

T

ilallinen ulottuvuus muodostuu vahvasti myös liikkeen kautta.

Liikkeessä tuntoaisti on oleellisesti läsnä. Liike ja keho ovat jatkuvasti vuorovaikutuksessa keskenään;

maailma informoi minuutta ja minuus määrittelee maailmaa muodostaen jatkuvan olemuksen kokemuksen (Pallasmaa 2005, 40).

Kehoa, mieltä ja paikkaa ei voi

merkitystä lattiamateriaalien valin- nassa. Sileät laatat tuntuvat aivan erilaiselta, kuin karkea betoni, ken- gänkin läpi. Karkeammat materi- aalit ja epätasaisempi pohja miel- letään luonnollisemmaksi, kuin täydellisyyteen tasoitetut pohjat, jotka taas muistuttavat nykyaikai- suudesta ja sisätiloista.

(29)

K

uuloaistilla mitataan ym- päröivää tilaa ja ympäristön mittakaava selkeytyy kaiun kautta (Pallasmaa 2005, 51). Ti- lan tulkinta tapahtuu siis myös kuuloaistin avustuksella. Ny- kyaikaisessa maailmassa kuulo kuitenkin joutuu tulkitsemaan ympäristöään monien eri ää- nilähteiden kautta, ja monissa vilkkaissa ja äänekkäissä tiloissa kuulon tilallinen hahmotusky- ky on vähäistä, jos olematonta.

Kuuloaistin signaalit jäävät paljolti alitajunnan tulkintaan ja siksi emme, suuria äänieroja lukuun ottamatta, tiedosta tätä taustalla tapahtuvaa tilallista mittakaavan tulkintaa.

4.4 KUULO

P

allasmaan (2005, 51) mukaan nykyaika on sokaissut kuu- loaistin. Hän selventää kuinka nykyaikaiset leveät ja avoimet kadut eivät palauta ääntä niin kuin ennen ja kuinka sisätilois- sa kaiut sensuroidaan ja häivy- tetään. Myös kauppakeskuksis- sa ja julkisissa tiloissa pauhaava musiikki eliminoi mahdolli- suuden kuulla tilojen akustisia tilavuuksia.

(30)

J

okaisella tilalla on oma ääni- maailmansa ja akustiikkansa.

Ääntä haihduttavalla akustiikalla voidaan tilaan luoda rauhallista ja levollista tunnelmaa. Kun taas esimerkiksi kauppakeskuksien musiikilla pyritään usein viemään tilaa ajatuksilta ja siten mahdol- lisesti heikentämään ihmisten arviointikykyä ja nostamaan impulsiivisuutta (Näin meitä manipuloidaan 2018).

K

uuloaisti on sakraalissa kirk- koarkkitehtuurissa usein hyvin huomioitu elementti. Modernis- tiset kirkot ovat monesti tunnet- tuja kaiustaan ja akustiikastaan.

Sakraaleissa tiloissa akustiikka on yleensä suunniteltu mahdollisim- man kaikuvaksi, jolloin kirkol- listen ohjelmien aikana puhe ja musiikki saavat mahdollisimman voimaannuttavan ja suureellisen tilallisen vaikutuksen. Hiljaisessa kirkkosalissa puhe tuntuu kaiku- van kiusallisen helposti, ja tämä

hiljaisuuteen ja kuiskaamiseen.

Hiljaisuudella onkin suuri mer- kitys kirkkosalien tilallisessa sävyssä. Daelemans (2015, 206) selventää kirjassaan, että hil- jaisuuden merkitys sakraalissa arkkitehtuurissa on luoda tilaa

“pyhälle tyhjyydelle” ja tilaa koh- data ajatuksissaan minuutensa ja Kristinuskon Jumala. Musiikki, puhe ja muut äänet valtaavat tilaa mielestä, jolloin ajatuksille ja niiden kohtaamiselle ei jää paljoa aikaa. Hiljaisuus antaa tilaa koh- data tilallinen ympäristö aivan eri tavalla. Hiljaisuudella on myös tapana luoda mystiikkaa tilaan, joka uskonnollisissa ja hengelli- sissä tiloissa on useasti merkittä- vä elementti. Sakraalien tilojen hiljaisuus ja kaikuva akustiikka luo niin vahvan kontrastin muille nykyaikaisille tilallisille puit- teille, että jo tämä yksinään luo tilaan mystiikkaa ja kiinnostusta.

Varmasti myös arvostusta tälle uudenlaiselle kokemukselle.

(31)

4.5 HAJU

H

ajuaisti on monesti yksi vähiten arvostetuista ais- teista, kuitenkin tilallisessa tulkinnassa sillä on paljon- kin merkitystä. Pallasmaan (2005, 53) mukaan ihminen on kykeneväinen havait- semaan yli 10 000 erilaista hajua. Monesti vahvimpana mustiin jäävänä elementtinä voi tilasta jäädä sen haju, sillä hajulla on vahvoja muistillisia ominaisuuksia. (Pallasmaa 2005, 53). Tietynlaiset hajut voivat herättää muistamaan tarkkojakin muistikuvia, jotka muutoin ovat päässeet unoh- tumaan. Yksi haju saattaa saada muistelemaan muiden aistien kautta vahvoja muis- tikuvia. Niin kuin Pallasmaa kirjassaan totesi “Nenä saa sil- mät muistamaan” (Pallasmaa 2005, 53, kirjoittajan suomen- nos). Hajulla on myös nopea ja melko tajunnallinen yhteys suoraan mieltymyksiin, joten tilan hajulla on

nopea ja vahva vaikutus sen antamaan mielikuvaan. Hajut liitetään usein myös tiettyyn aikaan, paikkaan tai tapahtu- maan. Hyvä esimerkki tästä on tietyn hajuveden herättä- mät muistot lomamatkasta tai henkilöstä. Mielikuvat ja muistot voivat olla niin vahvoja, että ne vaikuttavat ti- lalliseen mielikuvaan alitajun- taisen ennakko kokemuksen pohjalta. Vahvat hajut voivat vaikuttaa myös keholliseen hyvinvointiin, kuten vahvo- jen hajuvesien aiheuttamat migreenit tai hengitysvaikeu- det astmaatikoilla. Sakraaleis- sa tiloissa hajullinen maailma pidetään neutraalina, jotta tila sopisi sitä kautta kaikille niin henkisesti kuin fyysisesti.

Tila ei tällöin herätä ihmisissä olemassa olevia mielikuvia tai mielipiteitä, jotka voisivat henkilöstä riippuen olla nega- tiivisiakin.

(32)

4.6 MAKU

M

akuaisti kuulostaa tilalli- sessa arkkitehtuurissa kaukaa haetulta ja turhalta keskuste- lunaiheelta. Kuitenkin useasti monia värejä ja materiaaleja voidaan kuvailla herkullisiksi tai syötävän hyviksi. Ihmisillä on myös mielenkiintoinen tapa pystyä arvioimaan mil- tä, jokin materiaali mahtaisi tuntua tai maistua kielellä vain katsomalla tai koskemalla sitä.

Niin kuin jo tuntoaisti kappa- leessa todettiin, kaikki aistit ovat yhteydessä tuntoaistiin ihon ja kehon kautta. Var- sinkin tunto ja makuelämyk- sen välillä on hienovarainen siirtymä, mutta myös näkö on yhteydessä makuaistiin (Pallasmaa 2005, 59). Tämän vuoksi tietyt värit ja struktuu- rilliset muutokset herättävät makuaistin signaaleja.

M

iksi tällä on sitten merki- tystä tilallisessa arkkitehtuu- rissa? Makuaisti on osa aistien kokonaisuutta, jolla ympäröi- vää maailmaa arvioidaan ja tulkitaan. Myös makuaistilla on siis osansa tilallisen tulkin- nan ja mielipiteen lopputulok- sessa. Makuaisti on tilallisessa tulkinnassa mukana ehkäpä kaikista aisteista alitajuisim- min, mutta se kuitenkin on siellä. Pallasmaakin (2005, 59) totesi kirjassaan arkkiteh- tonisen tilan arkaaisimman alkuperän olevan suuontelos- sa, kielenpäällä.

(33)

LYHYT YHTEENVETO AISTEISTA

T

ilallinen kohtaaminen ja tulkinta muodostuvat kehon ja sen kaikkien aistien yhteis- työstä. Tilallista kokemusta ei siis voida irrottaa yksilöstä, sillä yksilö sijoittaa itsensä ympäröivään maailmaan ais- tien kautta, jotka tutkivat ja tulkitsevat ympäristöä. Tämä luo vahvempaa minuuden käsitystä ja sijaintia ajassa ja paikassa. Aistien luoma yhteinen näkemys tilallisesta ulottuvuudesta luo pohjan henkilökohtaiselle tulkinnalle ja mielipiteelle tilasta. Tämän vuoksi aistien huomioimi- nen arkkitehtonisen tilallisen suunnittelun ja arvioinnin pohjana on tärkeää. Tilallista ymmärrystä ja psykologisia käsitteitä ei voisi tulkita ilman aistien luomaa pohjaa. Ilman aistien luomaa pohjaa, psyko- logista ja emotionaalista tul- kintaa tiloista ei voisi syntyä.

(34)

5 YMPÄRISTÖPSYKOLOGIA

5.1 Ympäristöpsykologia

5.2 Ympäristöpsykologian merkitys tilallisessa tulkinnassa

5.3 Luonnollisen symboliikan merkitys

5.4 Ympäristöpsykologian soveltaminen

sakraalin tilan tulkintaan

(35)

5.1 YMPÄRISTÖPSYKOLOGIA

Y

mpäristöpsykologia tutkii ihmisen ja fyysisen ympä- ristön vuorovaikutusta psy- kologisesta näkökulmasta.

Psykologian kautta tutkitaan ihmisten mieltymyksiä, asen- teita ja tarpeita ympäristön kannalta. Ympäristöpsyko- logian kautta tarkoituksena on pystyä luomaan entistä ihmisläheisempiä ja toimivia tiloja. Ympäristöpsykologiaa sovelletaan muun muassa arkkitehtuurissa ja sisustus- arkkitehtuurissa. Ympäristö- psykologian tutkimus alkoi 1950- luvulla muun muassa sairaalaympäristöjen tutkin- nan kautta (Korpela, 2010.)

R

oger S Ulrichin (1984) teetti tutkimuksen, jossa sairaa- lapotilaiden paranemista ja mielialoja seurattiin huoneis- sa, joista toisen ikkunasta näkyi vehreä puisto ja toisesta sairaalan tiiliseinä. Ulrich- in tutkimuksessa todettiin, että vehreän puistonäkymän potilaat muun muassa pää- sivät poistumaan sairaalasta nopeammin ja kipulääkkeiden käyttö oli vähäisempää. Tilal- lisella ulottuvuudella on siis todetusti henkisiä ja fyysisiä vaikutuksia yksilöön. Tämän vuoksi tilallisella suunnittelul- la on tärkeä asema muunkin kuin visuaalisuuden miellyttä- vyyden ja tilallisen toiminnan vuoksi.

(36)

5.2 YMPÄRISTÖPSYKOLOGIAN MERKITYS TILALLISESSA TULKINNASSA

M

inkälainen merkitys ympäristöp- sykologialla ja tilojen tutkinnalla on nykyajan yhteiskunnassa? Moderni- najan teknologisoituvissa ympäris- töissä, ihmisillä on kasvavia yksinäi- syyden ja vieraantumisen tunteita.

Pallasmaa (2005, 19) toteaa näiden kokemusten ja tunteiden kumpua- van mahdollisesti aistien patologi- asta. Pallasmaa lisää argumenttiinsa myös, että useasti juuri sairaalat, lentokentät ja muut teknisesti edis- tyneet tilat herättävät näitä ahdis- taviakin tunteita. Aistit kappaleessa selviää tarkemmin aistien merkityk- sestä ja tarpeellisuudesta tilallisessa suunnittelussa ja tulkinnassa. Aistien tutkiminen johti myös päätelmään niiden tärkeydestä yksilön tilallisen tulkinnan pohjana. Tästä johdettuna on uskottavaa, että aistien ylikuor- mittuminen ja huomioimattomuus nykyaikaisessa tilallisessa suunnit- telussa voisi vaikuttaa negatiivisesti

Myös Roessler (2012) kertoo vie- raantumisen pelon vaikuttavan tilalliseen näkemykseen. Hän uskoo tilallisen ahdistuksen tulevan niin yksinäisyyden pelosta kuin muiden ihmisten paljouden pelosta, ihmi- set ovat lakkaamatta tietoisia ym- päristön rajaavista ja erottelevista elementeistä. Tähän väliin on huo- mioitava 2019 alkanut COVID-19 pandemia, joka on huomattavalla ta- valla lisännyt ihmisten ympäristöllis- tä ja tilallista erottelua ja eristämistä viruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

Millaisia pitkäaikaisia psykologisia ja emotionaalisia vaikutuksia tällä uu- della, ajankohtaisella, elämäntavalla on? Miten tämä ratkaistaan tilallisen eristämisen suunnittelussa, tekemät- tä siitä mentaalisesti ahdistavaa tai ilmiselvää.

(37)

I

lmiselvää on, että tekno- logisesti kehittyvässä ja modernisoituvassa ympäris- tössä on vähenevissä määrin kohtaamisia luonnollisten elementtien tai viittauksien kanssa. Näiden luonnollisten rakenteiden ja entiteettien tilalla on runsain määrin luonnottomia ja elottomia esineitä ja asioita. Voisiko tällä luonnon katoamisella elinympäristöstämme olla tekemistä vieraantumisen ja yksinäisyyden tunteilla?

Ympäristöpsykologian alan tutkimusten kautta on todet- tu, että ihmisillä on edelleen

vaikuttava suhde tiettyi- hin luonnon elementteihin ja ympäristöihin, johtuen ihmisen evoluutiosta luon- nollisessa ympäristössä (Free 2007, 323). Katsaus ympäris- töpsykologian tutkimuksiin tuo esille ihmisten houku- tuksen esteettisesti luonnol- lisiin sisältöihin tai ympä- ristöihin (Free 2007, 305).

Luonnollisten ympäristöjen ja tilallisten elementtien on myös todettu vaikuttavan positiivisesti ihmisten

toimintakykyyn ja stressi- tasoihin (Free 2007, 305 &

Roessler 2012). Free (2007) kertoo myös ympäristöp- sykologian alalla olevasta väittämästä, että luonnosta vieraantumisella voi olla hienovaraisia evoluutiollisia haittavaikutuksia psykologi- seen ja fysiologiseen kehityk- seen.

(38)

5.3 LUONNOLLISEN SYMBOLIIKAN MERKITYS

R

oger Ulrichin (1983) psyko- evoluutionaarisen kehyksen mu- kaan ihmiset luovat tunnepitoisia reaktioita ympäristöihin ja tiloihin nopeilla alitajuntaisilla ja automaat- tisilla prosesseilla, jotka määrittele- vät pidetäänkö tilasta vai ei. Ulrichin teorian mukaan nämä nopeat tun- nepitoiset reaktiot ovat yhteydessä ihmisen evoluution historiaan ja ovat muokkautuneet tarvittavalla tavalla. Ihmisten historiassa tämä on näkynyt esimerkiksi alueiden tulkinnassa niiden vaarallisuudes- ta tai asuttavuudesta. Vaarallisia elementtejä omaavat ympäristöt ovat saaneet aikaan negatiivisia tunneta- son reaktioita, jotka ovat johtaneet välttelevään käytökseen. Kun taas turvalliseksi koetut ympäristöt ovat luoneet positiivisia tunteita ja tutki- vaa ja lähestyvää käytöstä.

Oletettavaa on, että psykoevoluu- tionaarisen selviytymisen mahdol- lisuuksien nostamiseksi, näiden tunnetason reaktioiden on ollut oltava periytyviä, jotta ympäristön tulkintaa ei aina tarvinnut aloittaa nollasta, tuhlaten näin kallisarvoista ympäristöön reagointiaikaa. Ulrich (1983) lisää huomiota myös ihmi- sen historialliseen tarpeeseen luoda nopea tulkinta ympäristöstä, esimer- kiksi pakenemisen varalta, jolloin olisi mahdollista, että ympäristöl- lisen tiedon keruun alkuvaiheessa tapahtuisi alitajuinen tunnetasoinen pohjustus, jolle tietoisempi käsitys muodostuisi (Kaplan 1987, 1988, Ul- rich 1983, Free 2007, 306 mukaan.)

(39)

U

lrichin (1983) mukaan modernis- tuvan ympäristön niukat viittaukset ja kosketuspinnat luontoon vähentä- vät evoluutiollisesti perittyjä positii- visia tunne reaktioita ympäristöön.

Tällainen ympäristö Ulrichin (1983) mukaan voi altistaa ihmisiä negatii- visen sävytteisille tunteille ja täten laukaista niihin liittyviä hormonaa- lisia stressireaktioita. (Ulrich 1983, Free 2007, 311, mukaan.)

S

elvää on, että tilallisella suun- nittelulla tarkoituksena on luoda ihmisystävällisiä tiloja, ei stressita- soja lisääviä. Ympäristöpsykologi- an tutkinnan kautta on kuitenkin huomattu nykyaikaisen teknologian ajan arkkitehtuurin monesti herät- tävän negatiivisia ja stressaantuneita tuntemuksia. Ympäristöpsykologian tutkimusten kautta selvänä ja vah- vana positiivisena elementtinä esiin nousee luonto.

Luonto onkin ollut kautta aikain arkkitehtonisen, muotoilullisen ja taiteellisen suunnittelun lähteenä, varsinkin kirkkoarkkitehtuurissa.

Kirkkoarkkitehtuurissa on am- mennettu tilallisen visuaalisuuden inspiraatiota luonnosta ja luonnon elementeistä, jotka ovat myös uskon- nolle tärkeitä.

K

eskustelu luonnon elementtien tärkeydestä myös sisustusarkkiteh- tuurissa on saanut alkunsa ympä- ristöpsykologian löydösten kautta.

Todettu on, että ihmisen luonnossa tapahtuneen evoluutiollisen his- torian kautta, luonnollisilla ympä- ristöillä ja elementeillä on edelleen vahva yhteys ihmisten mieliin.

Kuitenkin nykyaikainen ympäris- tö vähenevissä määrin edesauttaa tätä yhteyttä. Miten ja miksi nämä luonnolliset elementit vaikuttavat meihin?

Tunneperäisten reaktioiden her- mostollisena alkuperänä pidetään aivokuoren alaista aluetta, etenkin mantelitumaketta (Parsonos 1991, Free 2007, 306, mukaan). Näiden ra- kenteiden on todettu olevan osallisia myös stressiin liittyvien hormonien tuotantoon, mikä selittää miksi poik- keavat ympäristöt herättävät ihmi- sissä erilaisia autonomisia stressi reaktioita (Parsonos 1991, Free 2007, 306, mukaan).

Y

mpäristöä tulkitessa aivotoimin- nasta on mielenkiintoista huomata, että tietyt alueet aivoissa aktivoituvat tietyistä ärsykkeistä, kuten vaikka kasvot herättävät aivojen kasvojen- tunnistus mekanismin. Kuitenkin on huomattu, että aivot eivät varsinai- sesti välitä siitä ovatko sen näkemät asiat aitoja ja elollisia vai kuvituksia tai symbolisia.

(40)

Pintaa syvällisemmin asiaa avaten, mainitut hermoalueet pyrkivät aktivoitumaan myös elementeil- le, jotka ovat edes jossain määrin samankaltaisia varsinaisen elemen- tin tunnistuskohtaisen järjestelmän kanssa. Tämän vuoksi saatamme nähdä kasvoja elottomissakin objek- teissa, kuten vaikka auton keulassa.

Tämän vuoksi tunnetasolla saattaa herätä myös tulkintaa kasvojen ilmeestä ja sen vaikutuksesta omaan mielialaan. Tämän vuoksi on erittäin oletettavaa, että myös luonnollisten elementtien ja rakenteiden muodol- lisuutta ja visuaalisuutta symboloi- vat objektit voivat herättää meissä samoja reaktioita kuin alkuperäiset (Pinker 1997, Sperber & Hirschfeld 2004, Free 2007, 313–314, mukaan.)

T

ätä tulkintaa perustelee myös huo- mio siitä, että monet tutkimukset, niin kuin myös ympäristöpsykolo- gian tutkimukset, tehdään kuvien, videoiden tai maalausten avulla, jot- ka esittävät luontoa, mutta eivät ole aitoja luonnontiloja (Free 2007, 314).

Silti samanlaisia reaktioita on nähtä- vissä, joten sillä onko kyse oikeasta luonnosta, vai kuvatusta luonnosta ei ole aivoille tutkitusti niin paljon merkitystä kuin luulisi. Tämä on sisustusarkkitehtuurin kannalta kiin- nostavaa, sillä päätellä voi, että myös luonnosta inspiraatiota hakeneet geometrisetkin muodot herättävät samoja positiivisia tunnereaktioita kuin aito luonto (Free 2007, 313- 314). Niin kuin Ulrichin (1983) sai- raalaympäristön tutkimuksessa to- dettiin, luonnolla on mieltymyksen lisäksi, myös fyysisiä ja psykologisia parantavia vaikutuksia. Tästä väit- teestä puhuu myös Free (2007, 308).

Hyvä on kuitenkin ymmärtää, ennen kuin laittaa tilat täyteen luonnollis- ta symboliikkaa, että positiivisten viestien lisäksi luonnolliset elementit voivat herättää myös negatiivisia tuntemuksia. Esimerkiksi liiallisuu- teen koristeltu ja täpötäyteenkalus- tettu tila voi muistuttaa hankalasti edettävää paikkaa, jossa on mahdol- lisuus eksyä tai jäädä jumiin (Free 2007, 312).

(41)

5.4 YMPÄRISTÖPSYKOLOGIAN SOVELTAMINEN SAKRAALIN TILAN TULKINTAAN

T

ässä kappaleessa käydään läpi kaksi yleistä ympäristöpsykolo- gian mallia, jolla ihmisten olete- taan käyttäytyvän ja tulkitsevan tiloja. Ensimmäisenä Appletonin turvapaikkateoria, jonka mukaan ihmiset tulkitsevat tilaa näkö- piirin ja turvapaikan kannalta.

Tilasta halutaan löytää suojaa ja suojelusta tarjoavia elementtejä, sekä näkyvyyttä ympäröivään ympäristöön (Free 2007, 306.)

T

oinen on Kaplanin malli, jossa todetaan ihmisten tulkitsevan ympäristöä sen osallistavuu- den ja tutkittavuuden mukaan.

Kaplanin mukaan nämä voidaan jakaa neljään rakenteellisen tulkinnan osa alueeseen, jotka auttavat ymmärtämään tilallista kokonaisuutta. Osallistavuuden sisällä on ajatus siitä, kuinka paljon tilassa on nähtävää tai tehtävää ja kuinka paljon tila luo mystiikkaa. Mystiikkaa luodaan tilallisesti esimerkiksi rajaamalla näkökenttää ja

tilallista kokonaisuutta, tällä ta- valla ihminen saadaan tutkimaan tilaa tarkemmin ja syvällisem- min. Tilallisen tutkittavuuden ja ymmärrettävyyden sisällä on johdonmukaisuus ja luotet- tavuus. Johdonmukaisuudella tarkoitetaan maiseman element- tien kykyä lisätä tilallista ymmär- rettävyyttä ja jäsennettävyyttä, kuten symmetria, elementtien ja materiaalien yhdistävyys tai ra- jaavuus. Luotettavuudella Kaplan taas viittaa tilan luomiin ominai- suuksiin, jotka auttavat ennus- tamaan ja ylläpitämään tilallista suuntautumista, sitä edelleen tutkittaessa (R. Kaplan & Kaplan 1989, S. Kaplan 1987, 1988, Free 2007, 307, mukaan.)

V

iimeiseksi perusteluksi luon- nollisten elementtien käytön voi- makkaasta vaikutuksesta sisus- tusarkkitehtuurissa tuo eteemme historia. Luonnon symboliikkaa ja estetiikkaa on kautta historian

käytetty sisustusarkkitehtoni- sessa visualisoinnissa, varsinkin kukkamaiset muodot ovat olleet suosiossa ornamentiikassa. Tämä viittaa siihen, että jostain syystä, alitajuisesti tai ymmärryksen kanssa, sitä on aina jatkettu. Tä- mäkin kertoo luonnollisen muo- tokielen ja symboliikan olleen kautta aikojen meihin vahvasti vaikuttava. Kuitenkin on ym- märrettävä, että siltikin kulttuu- rilliset ja asenteelliset asemoinnit vaikuttavat tilan tulkintaan.

F

ree tuo esiin, että heräävät tunnetilat voivat nopeasti jäädä korkeamman opintoasteen tai kulttuurin uskomusten alle. Hän huomauttaa, että esimerkiksi arkkitehtiyhteisö saattaisi harkita jäljennöksiä ja jäljitelmiä rihka- mana. Kuitenkin huomattavaa on, että asiantuntijoiden ja maal- likkojen mielestä houkuttelevissa asioissa on usein ristiriitaisuuksia (Free 2007, 313.)

(42)

MODERNISTISEN SAKRAALIN SISUSTUSARKKITEHTUURIN KAUTTA

M

odernistisen sakraalin tilallisen arkkitehtuurin yksi voima on sen kohtaamisessa.

Tilan kohtaamisessa, mutta myös muiden ihmisten ja uskovaisten kohtaamisessa.

Ihminen tuntee kuuluvansa niin uskonnolliseen joukkoon, kuin sakraaliin tilaan.

T

ilallisessa kohtaamisessa mielenkiintoista on huomi- oida sakraalien tilojen koh- taamisen harvuus arjessa, jolloin nämä rakennukset ja tilat säilyttävät mullistavalta tuntuvan hämmästyttävyy- tensä pidempään, kuin jos vierailua tapahtuisi päivittäin.

Tilallisen kirkkoarkkiteh- tuurin kohtaamisen voima osittain muodostuu siitä, ettei siellä pysytä koko ajan, jolloin kirkkosali ei niin sanotusti arkistu ja menetä hämmäs- tystään, vaan harmoninen ja

U

skonnollinen ja hengellinen tunne ilmentyy hengellisessä kanssakäymisessä yksilöiden kanssa ja uskonnon rituaa- leissa. Ympäristöpsykologian kautta voidaan argumentoida, että sakraali tila tarjoaa yksi- lölle yhteisön ja rakennuksen tarjoamaa suojaa ja turvaa, kuin myös aktiivisesti osallis- tavuutta ja tilallista avoimuut- ta tutkia.

N

iin Appletonin turvapaikka malli, kuin Kaplanin malli toteutuvat sakraalissa moder- nistisessa sisustusarkkitehtuu- rissa. Appletonin turvapaikka mallin mukaan modernis- tinen kirkkoarkkitehtuuri tarjoaa rakenteellisesti, mutta myös mentaalisesti turvapaik- kaa kaikille, niin uskonnolli- sen narratiivin kautta kuin jo historian kautta. Historiasta tutun käsityksen kautta, että

(43)

tiloihin, rakennuksen sijoitus kor kealle paikalle, parvekkeet ja niin edelleen (Free 2007, 312.)

F

reen näkemyksestä nousee mieleen modernistiset kirkkosalit. Korkeat, suuret ja selkeät kirkkosalit, joissa näkyvyys on tarkoin mietitty laa- jaksi, valoisuus ja luonnon valon runsaus ikkunoista, parvekkeina toimii useasti parvelle sijoitetut lisä istuimet ja papin saarnatuoli. Ym- päristöpsykologian kautta parvet ja parvekkeet luovat mahdollisuuksia nähdä ympäröivää tilaa paremmin, verraten luonnollisessa ympäristös- sä ihmisen mahdollisuuteen kiivetä esimerkiksi kukkulalle ympäristön näkemiseksi, ja siksi niistä nousee ihmisille yleensä positiivisia mielty- myksiä (Free 2007, 306).

sen materiaaleihin ja tuntumiin. Esi- merkiksi messun aikana kirkkosalin penkkien materiaalinen tuntuma ja ergonomia tulevat tutuksi ja ehtool- liselle polvistuessa taas tunnustellaan liikettä istumapaikalta salin eteen ja polvistumisen paikalle.

T

ietynlaiset arkkitehtoniset elemen- tit voivat herättää ihmisissä erilai- sia näkemyksiä esimerkiksi tilan turvallisuudesta ja suojaavuudesta.

Piiloutumisen mahdollisuutta ku- vastavat himmeä valaistus, matalat tilakorkeudet, pienet tilat, vähäisesti ikkunoita ja paksut seinät. Kun taas tilallisesti mahdollisuuksien ulot- tuvuutta kuvastavat vastakohtaiset elementit; korkeat, suuret ja valoista tilat, ohuet seinät ja läpinäkyvyys ja esteetön näkymä ympäröiviin Rakenteellisesti modernistiset kirkot

ovat usein jykeviä rakennuksia, vahvoine rakennus materiaalei- neen, jotka luovat myös intuitiivista tunnetta turvallisesta ja kestävästä oleskelu paikasta. Kaplanin mallin osallistava osuus taas tulee esiin li- turgisessa ja rituaalisessa toiminnas- sa, kirkon konseptissa. Jopa messua kuunnellessa tapahtuu paljon osal- listavaa liikettä, kuten nousemiset ja laskemiset, kääntyminen kohtaa- maan puhuja tai urut, laulaminen ja rukouksen lausunta. Daelemans (2015, 307) huomauttaa, että tietyillä fyysisillä hetkillä ja liikkeillä tapah- tumien aikana voi olla suurtakin psykologista merkitystä, esimerkiksi kääntymisenä kohti samaa, yhteis- tä tavoitetta. Tiettyjen toimintojen suorittaminen antaa ihmiselle myös laajempaa kosketuspintaa tilaan ja

(44)

6

6.1 Rakenteelliset ja materialistiset vaikutukset

6.2 Materiaalit

6.3 Valo ja visusaalisuus 6.4 Taide

6.5 Akustiikka

MATERIAALINEN JA

VISUALINEN ULOTTUVUUS

(45)

6.1 RAKENTEELLISET JA MATERIAALISET VAIKUTUKSET

E

stetiikka onkin ensim- mäinen asia johon ihminen kiinnittää huomiota tilaan saapuessaan, sen jälkeen tila kohdataan materiaalien ja tuntumien kautta (Cold 2001, Grimm 2010, 3, mukaan).

Grimmin (2010, 3) mukaan uskonnollinen tai hengellinen kokemus tilasta muodostuu- kin estetiikan havainnoinnin kautta, kun ymmärrämme, käsittelemme, ilmennämme, koemme ja havaitsemme arkkitehtuuria ympärilläm- me. Daelemans (2015, 200) taas usko, että pyhä tunnelma muodostuu nimenomaan arkkitehtonisten elementtien käytöstä, kuten massojen, tekstuurien ja valon.

T

ilallisen tulkinnan luovat siis fysiologiset ja psykologi- set tekijät yhteistyössä, mutta millaisia vaikutuksia moder- nistisessa sakraalissa sisustus- arkkitehtuurissa käytetyillä elementeillä on löydettävissä?

Tilan visuaalinen ja materi- aalinen ulottuvuus ovat niitä elementtejä, joiden kautta ihminen luo tilallisen ymmär- ryksen. Hyvä on taas muistaa, että vaikka tietyille materiaa- leille ja elementeille on todet- tu jonkinlaisia vaikutuksia ihmisiin, on erilaisen yksilöl- liseen reaktion mahdollisuus aina olemassa.

(46)

6.2 MATERIAALIT

M

odernistisessa sakraalissa sisus- tusarkkitehtuurissa on tavattavissa tilasta riippuen moniakin erilaisia materiaaleja, mutta tiettyjä tyy- pillisempiä materiaalivalintoja on löydettävissä. Kuten puun käyttö kirkkosalien penkeissä, betonisia sei- närakenteita, kivi- ja laattalattioita ja metallisia yksityiskohtia. Sisustami- sella tilaan materialistisesti yhdiste- tään arvoja, käytöksiä ja mielipiteitä.

Modernistisessa sakraalissa sisus- tusarkkitehtuurissa suositaan aitoja, luonnon omaisia materiaaleja ja yleensä materiaalivalinnoissa mieti- tään elementin kuluminen kestävällä ja arvokkaalla näyttävällä tavalla.

Esimerkiksi useasti kirkko istuimien pehmikkeistä löytyvä nahka, koetaan klassisena ja arvokkaasti vanheneva- na materiaalina.

K

aikki materiaalit ovatkin ajan ja kuluman kohteena. Varsinkin julkisissa tiloissa, jolloin kestävyys ja arvokas kuluminen tulee ottaa suun- nittelussa huomioon. Ajan patina muistuttaa ajan kulumisesta ja liik- keestä, kun taas kulumattomuutta esittävät materiaalit kuten lasi, ema- loidut metallit ja synteettiset muovit hämmentävät mieltä kertomatta materiaalin ikää tai käyttöä (Pallas- maa 2005, 31–32). Modernistisen ajan rakennukset ja tilat ovat yleensä pyrkineet tähän ikääntymättömään täydellisyyteen, eikä niissä ole ha- vaittavissa ajallista ulottuvuutta, joka olisi ihmiselle merkittävä ja luon- nollinen elementti (Pallasmaa 2005, 31–32). Betoni on hyvä esimerkki vahvasta kivimäisestä materiaalista, joka siltikin ajan kanssa vanhenee, hyvin suunniteltuna ja toteutettuna

arvokkaasti. Betoni tilallisena ma- teriaalina antaa rohkean ja ylivoi- maisen vaikutelman ja sen koetaan viittaavan yhdenmukaisuuteen ja liikkumattomuuteen (Zaidi). Toinen samankaltainen elementti on kivi, joka antaa käsittelemättömän, var- man ja luonnollisen tunteen, tuoden samalla ulkomaailmaa sisätilaan (Zaidi).

L

uonnonmateriaalit ja aitous mate- riaalien käytössä on modernistisen sakraalin arkkitehtuurin yksi kulma- kivistä ja hyvästä syystä. Luonnon materiaalien on todettu vaikuttavan positiivisesti muun muassa ihmisten stressitasoihin ja toiminnallisuu- teen (Free 2007, 305). Luonnollisten materiaalien ja elementtien käyttö koetaankin enimmäkseen

positiiviseksi tilassa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, missä mielessä kaikki yksinhuoltajaäidit eivät ehkä aina itse jaksa kokea, että heidän perhemallinsa on aivan yhtä hyvä kuin

On hyvä muistaa, että se, mikä on käypää valuuttaa muualla, saattaa olla toisaalla jopa miinusmerkkistä (Ylijoki 1998, 73).. Sukuselvitys voitaisiin aloittaa vaikkapa

Sita voidaan kayttaa seka aktiivisena etta pas- siivisena, yhta hyvin konkreettisesta kuin abstraklisestakin toiminnasta tai tapah- tumisesla, niin pysyvasla tilasla kuin lilan

Artikkelissa tarkastellaan Tampereen kehyskuntien yhdeksäsluokkalaisten (N=843) elämäntarkoitusta sekä sitä, miten heidän ajatuksissaan näkyy William Damonin

On myös hyvä muistaa, että matematiikka ei tainnut kiinnostaa minua silloin niin paljon kuin se kiinnostaa nyt.. Osaan oikeastaan vasta nyt kunnolla

On tärkeää, että porinaryhmään saadaan hyvä ja rento ilmapiiri, jossa voidaan irrotella ja kehitellä villejäkin ideoita.. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että kaikki

Mielestäni on hyvä että tämä työ aloitetaan, mutta pitää muistaa, että kirjastot ovat erilaisia (tiedekunta, erillislaitos jne.) ja henkilöstöstrategian jokaisessa vaiheessa

Olimme kuulleet paljon erilaisia kommentteja ja kokemuksia petotestejä koskien, osa puolesta ja osa vähän jopa vastaankin. Testaajiahan on muitakin ja Youtubessa on ollut