• Ei tuloksia

Marianna Laiho & Iiris Ruoho (toim.): Naisen naamio, miehen maski

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Marianna Laiho & Iiris Ruoho (toim.): Naisen naamio, miehen maski"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

tujournalisrni rakentaa

Siinä

popu- laanjou;na!ismi hajottaa.

On kcJrtenkrn orna kysymyksen- m,ta popr)aar> Ja laatw;oc:rna- iisrn:n nava~tut erot

orkeastaar

:TJerkitsevat casen perustar:a ole- van valtaprob!e:natirkar kanna1ta Kune!rus päatyy -wrvee!,lstä kyllä - h ukan epäilevälle :<ar.nalle sen SL:h:een,

m1tä

:eiationaal;se:l vaL tdteoriar rdmlin vannor·.eet ovat esrttäneet populaarijcurnaLsmin 'ukiJoill<'en tarJoarnasta valta vastar:ntapotentiaai<sta. fv1enisin :tse vielä prtemr1älle

ja

tulk:tsis'n hänen tuio~s~aan slihe!l sLurtaan, että cliden mL,kaan populaarijour- nahsml oalve:ee lähinnä vojrnatto- 'lllen Jil val'attom,en kokeman

!urhat~tGrPisen purkautumistien~) heitä sinänsä ensinkään voiMista-

•natta.

Epärlen myös Kunelloksen kantaa, populaarijournal:s- l"Y~JO !ukemine,'l vaatisi tai ennaKoi-

erityisen aktirvista lukiJaa 358) Päinvaswrn vo si vätttä2,

etta

kos~a laatcjournalism,

on

si- sällöllisesti vaativampaa b:n po- pclaari;ournalismr, :ukemi- seen or. paneuduttava pakostakin akcitv•semfYla!ia otteella kuin mitä iltaoäiva'.e'lden lä prse:aarntnen oluttuoo;n ääressä edustaa.

itse as,assa käsrllä olevassa osa tutk,muksessa Kunel'uksen tekstt- keskerren ote aikaa törmätä rajoi- hinsa Tekstrntutkirnuksen poh;al- ta voidaan tob päåteilä,

eaä

po- pu~aarijournallsmi Oi1 karnevalist;- sest' hajottavampaa kurn ryppyot- sainen laatujournalisn:;, mutta on kokonaan to·nen kysymys, or1ko tuolla Journalrsmilla lukijoilleen tutk•Jan olettarnaa rnerkitystä

Kantaen

viisaast1 vaikutur<.sen

kä-

st'että Kunel'us katsoo populaan- Journaiism·:n taqoavan "er'laisra avauksra syrnbolrseen vastaval- taan" (s 354) 1\tlutla jotta edes tar;oamisesta vorsi peruste!lustr puhua, tarv:ttaisirn käsitystä luki- jorden näkökulmista se, mikä

tutKijasta saattaa näy':tää avauk-

selta syr~bo:iseen vastarintaan, saattaa 1uki;oista näyttää vallan muulta. Niinpä kysymys, srsältyykö populaarijournairsrniin Järjestel- rnåä vastustavaa potenssra vai jää käsillä olevassa kirjassa vielä vastausta varlle.

VEIKKO PIETILÄ

Marianna Laiho & Iiris Ruoho (toim,):

NAISEN NAAMIO, MIEHEN MASKI.

Katse ja sukupuoli media kuvassa.

Helsrnkr KSL 1996. 207

s.

Kuva politisoitui 1960-luvun :o- pulla. Tuolloin marxilarset ranska- la,skrii:ikot !arttoivat Iänsirnaisen kuval;isen kulttuurin kertabeitoila

1ärjestykseen toteamalla, että vi- suaalrnen representaatro oli vaiJas- tettu etuoäässä keir.operspektrivin kautta JO renessanssissa por;Janllr- se~ yksilökultin ja kap'talism'n palvelukseen. Sittemmin va:okuva Ja elokuva ovac uskollisesti jatka-

neet

samaa perinnettä. Tämä ideologisen positioinnin eli

ase-

moinnin teoria sar hetrm:ten oun- saastr vastakarkua rdeolog··ateo- reetrkorden pirrissä. Niinpä 1970- luvun alkupuolrsko\la ruod',ttiin kiivaastr etenkin elokuvan kapita- i'stisen värväyksen kerno1a Ja ser mahdollisra vastalääkkeitä mm. Ie-

gendaarrsen Screen-lehden pals.

torlla Englannrssa

Vuonna 1975 samarnen Screen"lehti JU:kaisi ~uitenkrn Lau-

ra

Mulvey~ art1k.kelin Visual P!easure and Narrative Cinema, minkä seurauksena rintamalinJat muuttuivat Mulveyn femiq;stlnen artikkelr sukupuolistr sekä kuvan

että

katsojan esittärnäl;ä (elo)ku- vaiiiSen kulttuunn patnarkaalisen ideologian läpitcnkemaksi. Scnä rrrssä marxr'a'nen mal/; näki kaik~i katsojat yhtälä'.sen ~ap'.:al'stisen ri1ston ja värväykser koh:erna, 1\tlurveyn :eesi stirsi miehet kuvan eli patnarkaalisten riistaJ'en lerriin Jätt' arnoastaan naiset alrstami·

sen ob'ekteiksr Toisin sanoen vi- suaalisen kulttuurin nähtrin uusrn"

tavan patnarkaaltsta ~atserden poritrikkaa, JOssa rnres määritty:

katseen kantaJaksi Ja tästä seuraa- van vallankäytön mielrhyvän lähteeksi. Na:seile jäi vain katseet toman passiivrsen alistuJan mie!i- hyvätön oositio

Vaikka tätä toivottoman luk- kiutunutta aset<:lrnaa arvostelivat niin monet femrnistit kurn rnuut- krn ia Muiveykrn hieman lavensi näkemyksiään, oikeastaan vasta

(2)

1980-luvulla visuaalisen kulttuurin tutkimukseen läpimurron tehnyt cultural stud1es -näkökulma ja Sii- hen kytkeytynyt feminismin so- siaalisen sukupuolen (gender) teo- ria onn1stu1vat teoreettisesti kun- nolla horjuttamaan mulveylaista katseiden pol1t11kkaa. Mulveyn psykoanalyyttisesti konstruo1tu ja historiat on Nainen Ja Mies kyseen- laistettlin Ja alettiin puhua diskur- si1visest1 Ja kontekstuaal1sesti tuo- teluista naiseuksista Ja mieheyk- sistä, si1s monista Ja enlaisista so- siaalisista sukupuolista kahden historiatloman sijasta Samalla tämä teoreettinen murros toi mu- kanaan myös miestutkimuksen - mieskin vo1t1in nyt alistaa tutkivan katseen kohteeksi.

Johdantoa kaivattaisiin

Marianna Laihon Ja Iiris Ruohon toimittama Naisen naamio, mie- hen maski -art1kkelikokoelma hei- jastaa aina otsikkoaan myöten tätä uutta kontekst1a. Vaikuttaa tosin siltä, että aivan kaikki kirjoit- tajat eivät tätä teoriahistonallista paradigmanvaihdosta kov1n hyvin tunne. Mulveyn pioneeriartikkeli toimii monella edelleenkin pon- nistuslautanaJa dialogikumppanl- na, Ja kirJoittajat joutuvat 1kään kuin puolustelemaan tämän tee- sejä kyseenala1stavia näkemyksl- äan

Toimittajien olisikin kenties kannattanut li1ttää mukaan lyhyt muutosta valaiseva teoriahistorial- linen Johdanto, sillä nyt asiaan vih- kiytymätön saattaa saada sen kä- sityksen, että kuvallista kulttuuria tutkitaan edelleenkin pääOSin Mulveyn psykoanalyyttisessä hen- gessä.

Tämä mahdollisesti syntyvä mielikuva on sikäl1k1n harhaanjoh- tava, että nykymen gender-tutki- mus ei välttämättä edes noteeraa essentialist1sena pitämäänsä psy- koanalyysiä. Muuten Naisen naa- mJO, miehen maski on aihevalikoi- maitaan miellyttävän monipuoli- nen kokoelma Ja liikkuu tapaus- tutkimuksissaan enimmäkseen ilahduttavan kotoisissa konteks- teissa. Mukaan ovat päässeet niin Panu-tyttö kuin Sarasvuo ja Ran- talainenkin, niin suomalaiset ur-

heilijat kuin suomalaiset kansan- miehet yleensäkin.

En1ten tuntuvat aiheestaan saavan 1rti - h1eman yllättäen - yhteen spesifiin tapaukseen kes- kittyvät kirJOittaJat Yllättäen Sikä- li, että varsin usein kulttuurintutki- muksen teorioiden käytäntöön soveltaminen SUJUU kankeahkosti.

Vaikka Janne Seppänen käykm dialogia JUUri Laura Mulveyn kans- sa Panu-tyttö analyysissään, hän onnistuu suorastaan musertavast1 dekonstruoimaan markkinatuo- mioistuimen mainoksen kleltä- neen kuulun päätöksen. Seppä- nen osoittaa Mulveyn pohjalta vastaansanomattomasti, että markkinatuomioistuin ei ymmär- tänyt koko mainosta, ei sen ironi- aa eikä m1ehen voyeurism1a pilk- kaavaa emansipatomta poten- tiaalia. Pitäisiköhän markkinatuo- mioistuin passittaa kuva-analyysin kursseille'

Hienosti selviää myös Pertti Nä- ränen Sarasvuon Ja Rantalaisen hyvää, pahaa ja rumaa maskuliini- suutta analysoidessaan. Näräsen kohdelähtöisestä artikkelista Jää tosin kaipaamaan miestutkimuk- sen runsasta viimeaikaista teonaa taustasubstanssiksi, mutta toisaal- ta kirjoittaJa paikkaa puutteen omilla luovilla oivallukslllaan ja teor~akehitelmillään. Er~tyisest1 juontajaparin suosion kytkemmen miesruumiin problematiikkaan on osuva havainto. Myös Irma Kaari- na Halosen konkretiaan pureutu- va artikkeli na1sten funktioista so- takuvissa on teoreettiselta taustal- taan suppeahko, mutta avaa siltä huolimatta aiheeseensa aivan uusia näkökulmia. Syvällekäyvä artikkeli perustuu Ilmiselvästi pit- kään tutkimustyöhön ja sen huo- maa.

Kaarina N1kusen pohd1nnat na1skatsoJan suhteesta pomoku- viin Ja Mananna La1hon analyysit äideistä muotikuvissa pohjaavat kumpikin historialliseen taustoi- tukseen, toisin sanoen lähtevät li1kkeelle historiallisesti tuotetusta

"kunnon naisesta" Kumpikin kir- JOittaja s1too analyysinsä varsin ha- vainnollisesti konkreettisiin esi- merkkeihin, mutta Nikusen teo- reettisista taustavoimista jää kai- paamaan uutta naisnäkökulmais- ta pomotutkimusta (es1m. L1nda

Will1ams) Ja Laihalta puolestaan lähes kokonaan puuttuvaa äitiy- den representaatioiden teoriaa (esim. E. Ann Kaplan).

Urheilu ja isä-poika -suhde

Kokoelman yleisemmällä tasolla liikkuvat art1kkelit luovat sinällään sop1vaa kontekst1a tapaustutkl- muksille, mutta pyyhkivät usein turhankm lavealla Ja epämääräi- sellä sektorilla. Tosin l1ris Ruohon lievästi abstrakti artikkeli pohtii miestutkimuksen problematiikkaa s1käli teoreettisesti, että s·1itä olisi pienellä muokkauksella saanut vaikka kokoelman yle1sen johdan- non. Sen siJaan Jorma Hännisen ja Arto Ti1hosen suomala1smiestä kylläkin avartavasti valottavista pohdinnoista puuttuu teoreetti- nen punainen lanka, ja ne vaikut- tavat turhankin esseistisiltä teok- sen muiden artikkelien rinnalla.

Hännisen "suomalaisen kansan- miehen" kategoria on kiinnosta- va, mutta olisi kaivannut teoreet- tista perustelua; nyt koko käsite vaikuttaa kehäpäätelmältä. Vas- taavasti Ti1hosen olisi odottanut kehittelevän enemmänkin vähän tutkittua isä-po1ka -suhdetta ur- heilevia isiä Ja poikia käsittelevässä artikkelissaan. Tällaisenaan koko maskuliinisuuden tutkimuksen kannalta tärkeä isä-poika-urheilu -kytkentä tuntuu hukkuvan tar- peettoman laveaan konkreetti- seen esimerkkiaineistoon.

Yhteenvetona kirjattakoon siis plussapuolelle Naisen naamio, miehen maski -kokoelman moni- puolisuus, suomalaisen ajankoh- taisen kontekstin painottuminen sekä JOidenkin tapausanalyysien teonan Ja käytännön oiva sulaut- taminen. Sapiskaa vo1si antaa puolestaan monien kirjoittai1en kapea-alaisuudesta sekä aivan uu- den gender- Ja representaatiotut- klmuksen tuntemattomuudesta.

Oriento1va teoreettinen katsaus olisi sitten nostanutkin JO teoksen käyttöarvoa vaikkapa tenttikirja- na.

VEIJO HIETALA

Tiedotustutkimus 1997:1 75

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

[r]

Vaikka kertoja nimeää itsensä vain nimikirjaimin eikä juuri kronikoi torakkaa edel- tävää elämäänsä muuten kuin vih- jaillen, hän tulee lukijan iholle.. On helppo

Hyvät herrat, kannatan näkemystänne: naisen tulee olla vapaa ja miehen kanssa tasavertainen; lisään ainoastaan, että hänen toimensa on huoltaa, säästää, kasvattaa

Häiriintymättömän ajan vastakohta on häiritty ja keskeytetty aika, joka on aikataulutettu, jaksotettu, mitattu, ja annettu myös muiden kuin toimijan itsensä

Median mer- kitsemät -teosta edeltäneessä Naisen naamio, miehen maski -teoksessa kirjoittajat keskit- tyivät tarkastelemaan kriittisesti sukupuo- len esittämiseen

Kiinnostavaa on, että maakuntalehtien, ja samalla maakuntien, &#34;maakunnallisuus&#34; näyttäytyy Hujasen tutkimuksen valossa ilmiönä, jolla on eri kasvot maan eri

&#34;Väitän esimerkiksi, että mie- hen on helpompi saada parempi palkka kuin naisen tullessaan taloon ja että miehen palkkakehitys on nopeampi kuin naisen, koska

Artikkeli pohtii median roolia urheilun sosiaalisten merkitysten muodostumisessa ja toisaalta katsojien naisjalkapallolle antamia merkityksiä.. Turtiaisen mukaan