• Ei tuloksia

Anna Mäkelä, Liina Puustinen & Iiris Ruoho (toim.): Sukupuolishow

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Anna Mäkelä, Liina Puustinen & Iiris Ruoho (toim.): Sukupuolishow"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

92

Tiedotustutkimus 2007:3

SUKUPUOLI MEDIASSA

Anna Mäkelä, Liina Puustinen &

Iiris Ruoho (toim.)

SUKUPUOLISHOW. JOHDATUS

FEMINISTISEEN MEDIATUTKIMUKSEEN.

Helsinki: Gaudeamus. 2006. s. 310.

Anna Mäkelän, Liina Puustisen ja Iiris Ruohon toimittama teos Sukupuolishow käsittelee sukupuolen esittämistä ja tuot- tamista mediassa. Teos koostuu johdan- nosta ja kahdestatoista artikkelista, jot- ka on jaettu kahteen näytökseen: kuvat ja lajityypit. Ensimmäisen näytöksen artik- kelit tarkastelevat sukupuolen represen- taatioita mediaesityksissä. Toisen näytök- sen artikkelit pureutuvat sukupuolisidon- naisuuteen median lajityypeissä. Teok- sen rakenteellinen jako kuviin ja lajityyp- peihin vaikuttaa hieman ontuvalta, kos- ka käytännössä kuvat ja lajityypit limitty- vät mediaa tulkitessa. Lajityypit-osuudes- sa tulkitaan myös kuvien sisältämiä mer- kityksiä ja kuvien osiossa viitataan myös lajityyppeihin. Esimerkiksi Susanna Paa- sosen artikkelissa ”Identiteetti interne- tissä” käsitellään minuuden esittämisen tapojen lisäksi myös lajityypille ominai- sia vuorovaikutusmuotoja. Kaarina Niku- sen artikkeli ”Feministiset keskustelut pornosta” avaa enemmän keskusteluja ja puhetapoja pornosta kuin analysoi suora- naisesti pornokuvastoa.

Sukupuolishow’ta kuvataan perusop- pikirjaksi feministiseen mediatutkimuk- seen, mutta se soveltuu myös usean eri tieteenalan poikkitieteellisiin keskuste- luihin sukupuolesta, mediasta ja viestin- nästä. Teos onnistuu hyvin kuvaamaan feministisen mediatutkimuksen ajankoh- taista tutkimuskenttää. Jokainen artikke- li keskittyy omaan teemaan ja valottaa sen taustoja ja aiempaa tutkimusta. Feministi- nen mediatutkimus on esipuheessa (s. 7) määritelty selkeästi: feministinen media- tutkimus on sukupuolen tuottamisen tar- kastelua median tuottamisessa, esityksissä ja vastaanotossa. Teoksessa tarkastellaan monipuolisesti sukupuolta eri viestimissä ja erilaisissa yhteyksissä. Teoksen raken- teessa ja nimessä on tavoiteltu sukupuo- len performatiivisuutta.

Teoksen toimittajien kirjoittama joh- dantoartikkeli ”Feministisen mediatutki- muksen näkökulmat” esittelee feministi- sen tutkimuksen näkökulmaa ja historiaa.

Se esittelee feministisessä mediatutkimuk- sessa käytettyjen teoreetikoiden määritel- miä sukupuolesta ja sukupuolen raken- tumisesta viestinnässä. Se raottaa myös mediatutkimuksen perinteisiin liittyneitä ajatusmalleja ja tutkimuksen kehittymis- vaiheita. Se ohjaa lukijaa ymmärtämään feministisen tutkimuksen ja mediatutki- muksen kytköksiä sekä feministisen kult- tuurintutkimuksen kehittymistä. Johdan- toartikkeliin on ladattu paljon asiaa, mikä voi uuvuttaa opiskelijan, jolle asia ei ole tuttua.

Teos tuo ansiokkaasti esille sukupuo- len tuottamisen näkökulmaa biologi- sen jaon sijaan. Sukupuolen käsitettä on avattu lyhyesti johdantoartikkelin luvussa Sukupuolijärjestelmä (s. 17–19). Suku- puolen käsite toistuu artikkeleissa, mut- ta sen tarkempi avaaminen johdantoar- tikkelissa olisi toivottavaa, koska asia on feministiseen tutkimukseen tutustuvalle media opiskelijalle perustavanlaatuinen ja useimmiten hankala ymmärtää.

Sukupuolishow pureutuu tarkastele- maan sukupuolijärjestysten rakenteelli- sia tuotantoja esimerkiksi Iiris Ruohon artikkelissa ”Julkisuudet, naiset ja journa- lismi”. Ruoho kuvaa julkisen ja yksityisen rajankäynnin historiallista rakentumis- ta ja pohtii sukupuolten välisiä eroja jul- kisuuden kamppailussa. Kaupallistunut ja popularisoitunut uutisointi mielletään helposti naisellistumiseksi, koska journa- lismin historia on tuotettu kovalla, mas- kuliinisella ”tosiuutisoinnilla”. Ruohon mukaan on kuitenkin ristiriitaista väit- tää journalismin feminisoituneen, koska uutisoinnissa naisten asemaa vähätellään edelleen. Lisäksi ajatusmalli olettaa, että yksityispiirin asiat kiinnostavat naisia jul- kisia asioita enemmän ja että yksityisten julkiseksi tekeminen heikentäisi poliit- tista keskustelua (s. 183). Esimerkkeinä Ruoho tuo pääministerin rakkauselämän käsittelyn lööpeissä ja Anneli Jäätteen- mäen kohun Irak-vuodosta. Popularisoi- tu journalismi ei kuitenkaan tee näkyväksi sukupuolitettuja valtarakenteita eikä tasa- arvoista sukupuolten äänten kuulumista.

KIRJ A -A RV IO T

(2)

93

Tiedotustutkimus 2007:3

Leena-Maija Rossi tuo hyviä ajatuk- sia uusliberalistisen markkinatalouden keskusteluun pohtiessaan artikkelissaan

”Mainonta sukupuolituotantona” katso- jan osallisuutta mainosviestien kerron- nassa. Rossi näkee feministisen elokuva- tutkimuksen edesauttaneen mainonnan tutkimusta, koska kuvien sisällön lisäksi tarkastellaan myös sitä, miten kuvia kat- sotaan ja miten erilaiset katsomisen ja näkemisen tavat vaikuttavat kuvien tuot- tamiseen (s. 69). Katsoja osallistuu mai- nosten merkitystuotantoon aktiivisem- min ja enemmän omista lähtökohdis- taan kuin mitä perinteisen tutkimuksen mukaan on ajateltu. Asetetut ehdot voi- vat toisille olla mahdollisuuksia toisin toistamiseen ja poliittiseen toimijuuteen, toisille rajoituksia toimia vallalla olevien rakenteiden mukaisesti (s. 67).

Jatko-opiskelijalle mieleistä tiiviistä ja syvällistä teoreettista pohdintaa teokses- sa on runsaasti, mutta vähemmälle jää- vät empiiriset sovellusesimerkit. Loistava esimerkki teorian ja tulkinnan yhdistämi- sestä toisiinsa on Anu Koivusen artikke- li ”Queer-feministinen katse elokuvaan”.

Koivunen analysoi keskustelua herättä- neen Lapsia ja aikuisia -elokuvan suku- puolen merkityksiä ja sukupuolijärjestyk- siä. Koivunen konkretisoi heteromatrii- sin murtumista ja murtamista elokuvalli- sessa kerronnassa. Vaikka elokuva kertoo lapsettomasta heterosuhteesta lähtevän naisen rakastumisesta toiseen naiseen, se ei riko heteronormatiivista järjestystä.

Koivunen toteaa: ”[p]aitsi, että Lapsia ja aikuisia -elokuva kaapittaa seksuaalisten erojen aihetta, elokuvan saama julkisuus kesyttää lesboseksuaalisuuden ”tyttöjen väliseksi ystävyydeksi” sekä miessuhtei- den aiheuttaman pettymyksen laastaroin- niksi” (s. 101). Koivusen mielestä elokuva onkin ehkä pervoimmillaan esitys hete- roudesta eikä lesboudesta, koska se tuot- taa heteroutta outona verrattuna naisten suhteeseen ja ulkopuolelle jääkin hetero- mies, kun naiset saavat toisensa.

Katariina Kyrölä avaa keskustelua eri- laisista ruumiskuvista mediassa artikke- lissaan ”Ruumis, media ja ruumiinkuvat”.

Kyrölän mukaan hoikkuuden tutkimuk- seen keskittyvä keskustelu ruumiillisuu- desta on jättänyt ulkopuolelle länsimai-

sen ruumisihanteen normista poikkeavan lihavan ruumiin. Mediassa tarjotut ruu- miin kuvat ovat rakennettuja ja valtara- kenteisiin kytkeytyviä. Mediassa lihavat naiset esitetään usein säälin, naurun tai inhon kohteena. Lihavan naisen ruumista halun ja katseen kohteena on lähes mah- dotonta esittää, koska erotisoitu, objekti- voitu naisruumis mielletään kulttuurises- ti hoikaksi.

Tutkimusalueensa ensimmäisenä suo- menkielisenä perusoppikirjana Sukupuoli- show tuo esille kattavasti feministisen tut- kimuksen sovellusta mediatutkimuksen erityisalueelle. Lisäksi teoksessa on huo- mioitu myös määrällinen sukupuolitutki- mus Minna Aslaman artikkelissa ”Suku- puoli numeroina”. Feministinen media- tutkimus on enimmäkseen laadullista tutkimusta, mikä osaltaan saattaa heiken- tää määrällisen tutkimuksen merkitystä tällä tutkimussaralla.

Sukupuolishow’n lukijoina perusopis- kelijoiden lisäksi voivat olla myös eri tie- teenalojen tutkijat, jolloin tekstin kirjoit- taminen on haastavaa. Koska teos sisäl- tää runsaasti tiivistettyä feminististä teo- riaa, se soveltuu ennen kaikkea naistut- kimukseen perehtyneille opiskelijoille ja tutkijoille. Esipuhe korostaakin, että usein sukupuolta mediakuvastoista ja median lajityypeistä tarkastelevat tutki- jat eivät koe itseään mediatutkijoiksi (s.

8). Mediatutkijoiksi itsensä nimeävät tut- kijat voisivat taas hyötyä feministisestä sukupuolentutkimuksesta ja sukupuolen ymmärtäminen kulttuurisena rakenteena antaisi syvyyttä erojen tarkasteluun.

Aiheeseen tutustumattomalle teos avaa silmiä sukupuolen erilaisiin tuottamisen tapoihin, mutta tutkijoiden tekstejä aiem- min lukeneelle teos ei välttämättä tarjoa paljon uutta. Sukupuolishow sopii erin- omaisesti naistutkimuksen opiskelijalle ja tarjoaa feministisen tutkimuksen kysy- myksenasetteluja mediatutkimuksesta kiinnostuneille opiskelijoille esimerkiksi mediakasvatuksessa.

TANJA MANNER-RAAPPANA

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Teoksen toimittajien Paula Kyrön ja Anna Ripatin artikkelissa tarkastellaan, miten yrittäjyys on muuttunut integroi- tuen yhteiskunnallisiin ja poliittisiin tavoitteisiin,

Median mer- kitsemät -teosta edeltäneessä Naisen naamio, miehen maski -teoksessa kirjoittajat keskit- tyivät tarkastelemaan kriittisesti sukupuo- len esittämiseen

Kiinnostavaa on, että maakuntalehtien, ja samalla maakuntien, "maakunnallisuus" näyttäytyy Hujasen tutkimuksen valossa ilmiönä, jolla on eri kasvot maan eri

Tosin l1ris Ruohon lievästi abstrakti artikkeli pohtii miestutkimuksen problematiikkaa s1käli teoreettisesti, että s·1itä olisi pienellä muokkauksella saanut vaikka

Kokoamansa laajan aineiston avulla Linkola on pyrkinyt selvittämään, miten ja miksi juuri näitä kuvia on käytetty, miten kuvien sisältö on vaih- dellut ja miten nämä

Närhisen projektien olennainen yhteinen piirre on ollut siinä, että sekä luonnonilmiöt että taiteilija itse ovat olleet kuvia tuottavissa prosesseissa toimijoita,

Teos sisältää elokuva- ja mediahistoriallisten näkökulmien lisäksi myös elokuvien tuotan- topoliittista analyysiä, tutkimusta elokuvien esteettisistä ja

Tutkijoiden johto- päätös on, että mikäli ammatillista koulutus- ta halutaan uudistaa työntekijälähtöisesti niin, että kokemus työn mielekkyydestä säilyy tai parantuu,