• Ei tuloksia

Saate Chuck Dyken esseeseen "Bruno Latourin Äänetön kevät"

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Saate Chuck Dyken esseeseen "Bruno Latourin Äänetön kevät""

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2018 niin & näin 89

C

huck oli ennen kaikkea opettaja. Se- minaari- ja luentosalikokemukset eivät muistuttaneet mitään muuta eivätkä toisiaan. Joskus opetusvälineenä oli Chuckin veistämä hyrrä, toisinaan poh- dinnat rucolapuskasta. Opettaja saattoi pyytää opiskeli- joita huojumaan rytmikkäästi piirissä, mutta ei viedäkseen heitä kukkaislasten sukupolven tunnelmiin (Chuck oli eri maata) vaan havainnollistaakseen tietynlaisten kom- pleksisten systeemien rytmien synkronoitumista. Yhteistä näille opetusvälineille oli, että ne johtivat yllättäviin paik- koihin, joilla ei heti ajattelisi olevan mitään tekemistä läh- tökohtien kanssa. Mutta niinhän ne menevät, elämä ja maailma.

Ei olekaan ihme, että Chuck päätyi avustamaan bio- logian pedagogiikkaa kehittävää BioQUEST-ryhmää (ks.

bioquest.org), joka on pyrkinyt uudistamaan sekä ope- tuksen metodeja että sen päämääriä. Hän eksyi elämässään moniin epätavallisiin paikkoihin, koska kaikki kiinnostava tapahtui siellä. Chuckille opetuksen päämääränä oli tönätä sekä opiskelijat että opettajat ennakoimattomiin suuntiin.

Chuck oli myös rajojen ylittäjä. Hän muistutti suoma- laisiakin oppilaitaan toistuvasti laajan tieteellisen ja kult- tuurisen lukeneisuuden tarpeesta – mutta ei siksi, että se olisi itseisarvo, vaan koska se oli välttämätöntä asioiden ymmärtämiseksi. Monitieteisyydestä, tieteiden välisyy- destä, transdisiplinäärisyydestä ja sen sellaisesta puhutaan paljon, mutta Chuck eli sitä käytännössä ilman pinnis- telyä. Hän sanoo olleensa BioQUESTin biologien ja oh- jelmistokehittäjien parissa ”klingoni ihmisten joukossa”, mutta mahtaako olla niin. Star Trekin maailmasta löytyisi varmasti osuvampiakin esimerkkejä.

Yhteistyö BioQUESTin kanssa on toisaalta tässä es- seessä samanlainen kierrepallo kuin monet muutkin hänen opetusvälineensä. Se vie lukijan tieteen luonnetta käsitte- levien peruskysymysten äärelle, ja otsikossa vitsiltä kuu- lostava Rachel Carsonin ja Bruno Latourin yhdistäminen alkaa tuntua mitä luontevimmalta tavalta päästä sinne.

Chuck muistutti yhä uudelleen, että etenkin käytännöl- listen luontosuhteiden ja ympäristökysymysten pohdin-

nassa luonnontieteet ovat välttämätön aines, ”the only game in town”, kuten hän joskus sanoi. Yhtä tiukasti hän painotti, että faktat ja loogiset argumentit eivät riitä, vaan tieteeseen kuuluvat aina liittolaisuudet, neuvottelu, va- kuuttaminen ja kaikenlainen muu arkielämän sotkuisuus, jota perinteiset tieteenihanteet vieroksuvat. ”Sometimes we have to be snake oil salesmen” oli hänen viimeisiä op- pituntejaan minulle, vaikken vieläkään ole aivan varma, mitä kaikkea hän sillä tarkoitti ja ei tarkoittanut. Chuck varmaan sanoisi, ettei hänkään.

Chuckilla ei ollut juuri kärsivällisyyttä pelkälle käsit- teelliselle pyörittelylle – vaikka hän toimi nimellisesti filo- sofina, hän oli jättänyt taakseen paljon siitä, mitä perintei- sesti tuon nimilapun alla kulkee. Tämä ei tarkoita, että fi- losofia ei kiinnostanut häntä: en ole tavannut yhtään häntä lukeneempaa ihmistä. Filosofinen lukeneisuus kuitenkin purkautui yleensä hypertiivistettynä pikakirjoituksena, jonka avulla hän niputti yhteen joko hedelmällisten kes- kustelujen perheyhtäläisyyden tai aimo joukon asioita, joista pitäisi luopua. Esseen ilmaus ”joko rationalistiselta metafysiikalta ja tieteenfilosofialta perityssä tilassa tai edelleen kryptopositivistisen yhteiskuntatieteen rajoissa”

on tästä erinomainen esimerkki. Tavallaan epäreilusti sa- nottu, mutta silti ihan osuvaa.

Oheisen esseen kärki osuu sellaiseen tieteenfiloso- fiseen keskusteluun, joka pysyttelee korkealla abstraktio- tasolla tai ontologisissa pohdinnoissa. Väittely tieteellisen tieteen luonteesta yleisesti ottaen tuskastutti häntä. Maa- ilman myrskyissä eläville otuksille monet ”peruskysy- mykset” ovat irrelevantteja. Etenkin ontologisella tasolla pitäytyvä vääntö konstruktivismista ja sitä vastaan tus- kastutti häntä. Kun oppilas kysyi, eikö raha ole lopulta

”vain” sosiaalinen konstruktio, Chuck vaati tältä viittä- sataa dollaria. Vitsissä on vinha perä silloin, kun aika- kauden tärkeimmät kysymykset pyörivät vaikkapa yh- täältä ilmastojärjestelmän kouriintuntuvan todellisuuden ja toisaalta tieteen, talouden, politiikan, uskonnon ja moraalin yhtä todellisen kuohunnan ympärillä. Näiden kysymysten keskellä Latour ja Carson lyövät kättä.

Howdy, podner.

Ville Lähde

Saate Chuck Dyken esseeseen

”Bruno Latourin Äänetön kevät”

Edellisessä niin & näin -lehden numerossa muisteltiin helmikuussa edesmennyttä Chuck Dykea (1938–2018), joka oli tullut tutuksi lukijoillemme vuosien varrella lukuisilla kirjoituksillaan. Kaukonäköinen ajattelija ja opettaja jätti jälkeensä rikkaan korpuksen aina ajattelemaan pakottavia ja toisinaan kertakaikkisen kummallisia kirjoituksia. Tähän numeroon käännetty essee on mitä ajankohtaisin aikana, jolloin tiede on elintärkeiden kysymysten äärellä ja perin juurin kiistojen kohteena.

Mira Kankaanranta:Nimetön, 2017, öljy kankaalle.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Teoksen Emme ole koskaan olleet moderneja viimeinen kolmannes osoittaa, että koloniaaliset epäsymmetriat ovat olleet Latourin tekemän rationalistisen tieteen

Näin hän tutkii jatkuvasti filosofian käsitettä ja voi tutkimuksessaan luovasti hyödyntää paitsi filosofian eri traditioita myös akateemisen filosofian rajoille ja

(Ja hän muistuttaa myös, että välitilat ovat nekin välttämättömiä ja tärkeitä.) Hänen korostamassaan ”syvä- ekologisessa” vakaumuksessa on kuitenkin usein aimo annos

ISK:n näkemys on siten se, että kopulalause on yläkäsite, joka kattaa sekä perinteiset predikatiivilauseet (Pekka on suomalainen) että muut olla- verbin ympärille rakentuvat

Kestävän kehityksen osa- alueet voidaan suhteuttaa toisiinsa siten, että ni- menomaan ekologinen kestävyys nähdään kult- tuurisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden

Toista kvantiteettimaksiimia on syyta noudattaa juuri siksi, etta siten estetaan syntymasta tilanteita, joissa par- aikaa puhuva h enkilo keskeytetaan, kun kuulija

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18

Näiden vastausten perusteella lukiolaiset kokevat kult- tuurisen moninaisuuden myöntei- seksi asiaksi sekä itselleen että myös Suomelle useammin kuin ammattiin opiskelevat.