• Ei tuloksia

Oikeus & Järki näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Oikeus & Järki näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

RUNOTON VALTIO JA ORFINEN OIKEUS • T&E 2/02

89

Tiede & edistyksen tässä numerossa käsitel- lään Platonia ja oikeusfilosofiaa. Artikkelit ovat syntyneet noin vuoden kestäneessä poikkitieteellisessä tutkijatyöpajassa. Työ- pajan taustalla on laajempi Platonin oikeus- filosofiaa tutkiva Miettimö-hanke. Miettimö järjesti joulukuussa 2001 “Oikeus ja järki”

-symposiumin, johon osallistui noin 50 eri humanististen alojen tutkijaa. Symposiumin esitelmät ovat olleet pohjana nyt julkaistavil- le kirjoituksille.

Antiikin teksteistä kiinnostuu oletettavas- ti ihminen, joka ei täysin viihdy omassa ajassaan. Platonin kirjoitukset taas puhutte- levat ehkä sellaista, joka ei viihdy sen pa- remmin nykyisyydessä kuin menneessäkään.

Hän arvelee tunnistavansa lukukokemuk- sessa jotain yleispätevää ja ikuistakin. Pla- tonin monimielinen ajattelu ei suoraan alistu- kaan välineeksi ajan muuttuville tarpeille.

Platonin teksti valloittaa edelleen myös kirjal- lisuutena, monitasoisena kerrontana ja uskot- tavina ja uskomattomina sankareina, vaikka lähes 2400 vuotta on kulunut.

Platon on niin ajaton, että ei olisi tyylikästä ruveta esittelemään, kuinka ajankohtaisia platoniset aiheet ovatkaan juuri tällä hetkellä.

Nykylukijalla ei ole yhtään entistä parempaa syytä lukea Platonista kirjoitettuja artikke-

leita; tämä koskee myös oikeusfilosofiaa.

Eräs oikeusfilosofian ikivihreistä kysymyk- sistä on legitiimi vaihtoehto pelkälle voima- politiikalle. Dialogissa Valtiomies Platonin elealainen vieras päätyy ehdottamaan järjes- telyä, jota nykyisin kutsumme oikeusvaltiok- si. Oikeusvaltiota hallitaan sellaisten lakien mukaan, jotka alamaiset hyväksyvät vapaa- ehtoisesti. Vallankäytön hyväksyttävyyden ongelma siirtyy tällä tavalla kuitenkin vain eteenpäin lakien hyväksyttävyyden ongel- maksi, minkä Platon hyvin tiesi.

Kysymys voimapolitiikasta ja hyväksyttä- västä vallankäytöstä saa erään oikeustieteel- lisen ilmaisun luonnonoikeudellisen periaat- teen (veritas non auctoritas facit legem) sekä positivistisen periaatteen (auctoritas non veritas facit legem) välisenä kiistana.

Siinä on kysymys oikeuden ylipositiivisista elementeistä, jotka ovat kaiken neuvottelun, sopimisen ja lainsäätämisen tavoittamatto- missa. Onko jotain, joka on ymmärryksen eikä tahdon varassa? Mikä takaa, että se jokin ei pelkästään oikeuta olevia oloja vaan toimii myös kritiikin mittapuuna? Jos oikeusjärjes- tys on viimeinen linnake mielivaltaa vastaan, niin mistä tulee oikeusjärjestyksen itsensä oikeudenmukaisuus?

Näitä kysymyksiä varten Tiede & edistyk-

O I K E U S & J Ä R K I

S A M U L I H U R R I

(2)

90

T&E 2/02 • RUNOTON VALTIO JA ORFINEN OIKEUS

sessä oli teemanumero edellisen kerran 14 vuotta sitten (4/88). Tuon numeron avauk- sessa Kaarlo Tuori kirjoitti aiheesta Jürgen Habermasia tulkiten seuraavasti: “Myös po- liittisen alueella Järjen on määrä kesyttää Valta, ja tämä tapahtuu Vallan Legitimiteetin takaavan Oikeuden avulla; Oikeuden on mää- rä ruumiillistaa Järkeä. Vallan vastapainoksi saamme yhtälön Legitimiteetti = Oikeus = Järki” (s. 261). Vuoden 1988 jälkeen tiede on edistynyt huimasti ja maahan on muun muas- sa säädetty uusi perustuslaki, puhumatta- kaan kaikesta muusta aiheeseen liittyvästä, maailmassa tapahtuneesta ja koko ajan ta- pahtuvasta.

Käsillä olevassa numerossa pohdiskeluja ei kuitenkaan jatketa tältä pohjalta, aksioo- mista eteenpäin, niin kuin Platon sanoo ma- temaatikkojen tekevän. Sen sijaan teemme niin kuin platoniset dialektikot ja palaamme takaisin lähtökohtiin ja jatkamme vielä pitkäl- le siitä taaksepäin, ainakin aatehistoriallisesti.

Tarkoituksena on mennä Järjen varaan kas- vaneen poliittisen ymmärryksen alkulähteil- le Platoniin, jonka ajattelussa Järjelle alistettu valtio oli olevien olojen kritiikki, ei niinkään toteuttamiskelpoinen vaihtoehto.

Miettimössä huomion kohteena ei ole

ollut se, mitä Platon järkevästi perustellen sanoo yhteiskunnasta tai sen hallinnon hy- västä ja huonosta järjestämisestä. Ennemmin olemme etsineet sitä paikkaa, jonka itse järki saa Platonin oikeusfilosofisissa teksteissä.

Taustalla on luonnollisesti myös latentti kysy- mys siitä, sopiiko järki samalle paikalle myös

“oikeasti toteutettavissa” yhteiskunnassa.

Miettimössä on työstetty varsin erilaisia luku- tapoja Platonin teksteihin ja tämä näkyy myös nyt julkaistavissa kirjoituksissa. Tästä huolimatta keskusteluyhteys on säilynyt ja tekstit viittaavat toisiinsa, vaikka jokainen kirjoittaja selvästi sijoittaa Platonin oman ajat- telunsa kontekstiin.

Miettimö-työpaja kiittää yhteisesti kaik- kia Oikeus ja järki -symposiumiin osallistu- neita hyvästä keskustelusta ja kriittisistä huo- mioista. Erityinen kiitos kuuluu kanssamme työskennelleille Lars D. Erikssonille, Ari Hir- voselle, Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttilalle, Simo Knuuttilalle, Kevät Nousiaiselle, Holger “lo- gos elää!” Thesleffille sekä Miettimön opis- kelijajäsenille oikeustieteellisessä tiedekun- nassa. Tiede & edistystä kiitämme kirjoituk- sien julkaisemisesta ja Suomen Kulttuuri- rahastoa taloudellisesta tuesta.

PLATON-TEEMA: JÄRKI JA OIKEUS • T&E 2/02

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vaikka Kant piti Porthanin tavoin onnellisuutta tärkeänä tavoitteena ihmiselämässä, Kantin mukaan onnellisuus ei voinut olla universaalin, aina ja kaikkialla pätevän

Se korostaa teoriaa käytännön kustannuksella – samaan tapaan kuin teoreettisten mallien voidaan ajatella toimivan vain käytännöllisen joustavuuden ehdoilla..

Kohteina ovat ennen muuta lääkärit, mutta myös muu

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

Tahto valtion olemuksena ja järki tahdon määrittäjänä..

Pohjoismaisten so- siaalityön tutkimuksen seurojen (Forsa Nordic) ja sosiaalityön koulujen (NOUSA) joka toinen vuosi järjestämä Nordic Social Work Conference 2018 pidetään Hel-

Suorat ja peh- mentämättömät direktiivit kielivät nähdäkseni myös siitä, että live-tviittaajien solidaa- risuuden kohteena on tviitin yleisö, ei puhuteltu (ks. Se,