• Ei tuloksia

Taloustiede ja arjen järki

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Taloustiede ja arjen järki"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

116 niin & näin 4/2014

kolumni

T

aloustieteilijä Ha-Joong Changin mukaan meille ei kerrota viittä asiaa taloustieteestä (economics): 1) 95 % taloustieteestä on arkijärkeä, 2) taloustiede ei ole tiede, 3) taloustiede on politiikkaa, 4) älä koskaan luota taloustieteilijään ja 5) talous(tiede) on liian tärkeää jätettäväksi asiantuntijoille.1

Keskusteltuani sähköpostin välityksellä erään talo- ustieteilijän kanssa, minulla on suuri kiusaus hyväksyä yllä mainitut ajatukset pelkästään sen perusteella, että hän tulee tavalla tai toisella kieltäneeksi kaikki väitteet.

Tieteilijämme antaa ymmärtää, että taloustieteen ulko- puolisten ei tule siihen puuttua. Taloustiede on yhteis- kuntatieteiden kuningas, jolle muilla tieteillä on vain marginaalista annettavaa. Onhan niin, että taloustieteen metodilla pystytään käsittelemään myös kaikki normatii- viset ja poliittiset kysymykset.

En kuitenkaan anna kiusaukselle periksi, koska koh- taamiseni eräiden muiden taloustieteilijöiden kanssa ker- tovat toista. Luotan heihin. Nämä oppineet ovat aidosti kiinnostuneita tieteenalansa filosofisista, normatiivisista ja poliittisista sidoksista. Sekä filosofian että taloustieteen ulkopuolelle on mahdollista kurotella ja pyrkiä laajen- tamaan näköalojaan.

Changin huomautukset viittaavat kuitenkin yksilöl- lisiä kohtaamisiamme laajempaan kysymykseen: talous- tieteen asema aikamme vaikutusvaltaisimpana yhteiskun- tatieteenä on ongelmallinen.

Ei käy kieltäminen, että taloudelliset kysymykset määrittävät tärkeimpiä yhteiskunnallisia ratkaisujamme.

Viime vuosien kriisipuheet ovat nostaneet tämän entistä selvemmin esille. Taloudellisen hegemonian taustalla voidaan nähdä moderneihin mieliimme juurtunut nä- kemys, että asioita täytyy voida tarkastella tasamittaisella ja laskennallisella tavalla. Puhe hyödystä ja sen maksi- moinnista on iskostunut talouspolitiikan lähtökohdaksi.

Sitä analysoivat talouden tasapaino- ja tehokkuusmallit ovat myös tuottaneet tulosta – samalla kuitenkin häm- mentäen mieliämme.

Ajatus kansainvälisen kaupan suhteellisista eduista – siitä, että jokaisen maan kannattaa panostaa vahvuuk-

siinsa – ei ole teoreettisilta lähtökohdiltaan sen avarampi tai realistisempi kuin monet muutkaan taloustieteelliset mallit, mutta historiallisessa katsannossa sen perusajatus näyttää toimineen. Toisaalta vuoden 2008 finanssikriisin taustalla oleva yksipuolinen teoria rationaalisista toimi- joista ja riskien hallinnasta paljastui onnettomaksi ai- kansa elettyään. Mikä erottaa teoreettisia ajattelutapoja toisistaan? Ehkä voidaan ajatella, että suhteellisen edun teoria onnistui kiteyttämään jotakin keskeistä markki- noiden toiminnasta, sallien kuitenkin samalla erilaiset käytännön ratkaisut sen soveltamisessa. Rationaalisen toiminnan teoria sen sijaan ei kantanut, koska sen käy- täntö perustui ja rajoittui niin vahvasti teoreettiseen ana- lyysiin rationaalisista toimijoista, hienostuneista finanssi- instrumenteista ja riskien hajaannuttamisesta. Käytännön pelivara ja teorian mahdollinen järkevä ydin hautautuivat laskennallisen vakuuttavuuden alle.

Koska taloustiede – muiden yhteiskuntatieteiden tapaan – luo rajoitetun näkökulman todellisuuteen, tulee sen pohjalta tehtyihin talous- ja politiikkasuosi- tuksiin suhtautua varauksella. Teorian maailmallisen toi- mivuuden lisäksi on kiinnitettävä huomio taloustieteen normatiivisiin ja poliittisiin sidoksiin.

Esimerkiksi juuri suhteellisen edun periaate ja talou- dellisen tehokkuuden ideaali ovat normatiivisia aja- tusmalleja. Ne muiden muassa rajoittavat toimijoiden tapaa tehdä päätöksiä. Ei ole sattumaa, että WTO:n pyrkiessä toteuttamaan taloudellisen tehokkuuden ide- aalia, se on supistanut kansallisvaltioiden itsemäärää- misoikeutta ja demokraattisen päätöksenteon aluetta.

Suopean tulkinnan mukaan nämä rajoitukset on tehty hyvinvointinäkökulmasta: poliittinen sählääminen, po- pulistinen toiveajattelu ja ryhmäetujen puolustaminen sotkisivat pahan kerran sen mekanismin, joka lopulta koituu kaikkien hyödyksi. Vaihtoehtoisen tulkinnan mukaan kyseessä on uusliberalistinen pyrkimys muuttaa politiikkakonseptio omia ideologisia päämääriä palvele- vaksi.

Joka tapauksessa taloustiede tuottaa poliittista ide- ologiaa. On poliittinen valinta panostaa taloudellisesti määriteltyihin hyvinvointipyrkimyksiin kansallisen itse-

Petri Räsänen

Taloustiede ja arjen järki

(2)

4 /2014 niin & näin 117

kolumni

määräämisoikeuden kustannuksella. Tällöin ei myöskään innosta miettiä demokratian vahvempia muotoiluja.

Taloustiede on niin ikään sitoutunut liberalistiseen tul- kintaan vapaudesta, jota asiallisesti rajoittavat lähinnä elämän, turvallisuuden ja omaisuuden suoja. Samoin oikeudenmukaisuus määrittyy henkilöiden koskematto- muuden ja keskinäisten sopimusten turvaamisen kautta.

Taustalla on vahva usko autonomisiin ja individualis- tisiin toimijoihin.

Onko tässä sitten jotain vikaa? Eräässä mielessä ei:

liberaalit ihanteet ovat hyviä ihanteita. Toisaalta talo- usliberalismissa on sama vika kuin muissakin ideolo- gioissa: teoreettisina ajattelutapoina ne kohtaavat maailman vain osittain. Tilanne tulee ongelmalliseksi, kun ohjaava ideologia näyttäytyy kaikenkattavana vii- tekehikkona, jonka lähtökohtia ei tule kyseenalaistaa.

Tällaisen aseman taloustiede saa joidenkin taloustie- teilijöiden ajattelussa. Vielä tärkeämpää on kuitenkin tunnistaa talousliberalistisen ajattelutavan kulttuurinen kyseenalaistamattomuus. Se korostaa teoriaa käytännön kustannuksella – samaan tapaan kuin teoreettisten mallien voidaan ajatella toimivan vain käytännöllisen joustavuuden ehdoilla.

Käytännön tasolla käsityksemme hyvinvoinnista, individualismista, vapaudesta ja oikeudenmukaisuu- desta eivät samastu niiden liberaaleihin ihanteisiin. Ne ovat osittain yhtä niiden kanssa, mutta samalla ne ovat osittain yhtä vaihtoehtoisten ideologisten ihanteiden kanssa. Hyvinvointimme riippuu ostovoimastamme, mutta myös ihmissuhteistamme, paikastamme yhteisössä ja kyvystämme toimia oikein. Olemme itsejämme, mutta vain toisten kautta. Ulkopuoliset tekijät uhkaavat vapaut- tamme, mutta arvostamme joitakin vapauksia enemmän kuin toisia. Teemme myös arvottavia erotteluja elämän- valintojemme kohdalla, ja koemme vapautuvamme löy- täessämme oikean suunnan. Oikeudenmukaisuudessa on kyse sekä yksilön loukkaamattomuudesta, tasa-arvoisesta yhteiskunnasta, palkkioista ansioiden mukaan – ja sitä rataa.

Puheemme ja tekomme paljastavat asemamme suh- teessa ideologioiden kirjoon. Jonkin ideologian laaja-

mittainen kyseenalaistamattomuus (joko pelkän mu- kautumisen tai tietoisen harhauttamisen myötä) estää ajattelua. Talousliberalismin kohdalla tämä tarkoittaa yhteiskunnallisten rakenteiden sementoimista taloudel- lista tehokkuutta ajavaan muotoon ja ratkaisujen hake- mista sen sisällä. Itse rakenteita ei teoreettisista syistä voi kyseenalaistaa. Kritiikin ja kyseenalaistamisen tielle on tietysti vaikea lähteä. Ainakaan globaalin kilpailu- talouden ehtoihin sitoutuminen ei kannusta vaihtoeh- toisten rakenteellisten ja poliittisten ratkaisumallien tarkasteluun. Sen sijaan omaa näkemystä pidetään hel- posti ainoana mahdollisena. Esimerkiksi halpatyön hy- väksikäytölle kehittyvissä maissa ei haluta talousnobe- listi Paul Krugmanin tapaan nähdä vaihtoehtoja, vaan pidetään omaa sanaa harkittuna ja kriitikkojen näke- myksiä keskeneräisinä.2

Samaan tapaan kuin taloustiede ohjaa talouden tai vaikkapa työn luonteen käsitteellistämistä ja ymmärtä- mistä, viitoittaa se tulkintojamme vapauden ja demo- kratian kaltaisista poliittisista käsitteistä. Ei sillä, ettei- vätkö vallitsevat tulkinnat voisi pahassa maailmassa olla parasta mitä on tarjolla. Vastaus tähän kysymykseen vaan on jo valmiiksi annettu. Ongelmallisinta taloustieteel- lisessä ajattelutavassa on sen synnyttämä välinpitämät- tömyys muita lähestymistapoja kohtaan. Aikamme tekee tämän entistä ongelmallisemmaksi. Ilmastonmuutos etu- nenässä, kriisit ja elämän perspektiivit perässä korostavat vaadetta moniääniseen tarkasteluun, jossa ideologiat ja äänet voisivat kohdata. Arjen järki kehottaa näkemään ideologiat tavanomaisuuden taustalla – mitä sieltä sitten paljastuukaan talousliberalismin kannattajille ja sen krii- tikoille.

Viitteet & Kirjallisuus

1 Ha-Joon Chang, Economics. The User’s Guide, Pelican, London 2014. Mainitut viisi huomiota löytyvät kirjan mukana tulevasta läpyskästä.

2 Ks. Paul Krugman, In Praise of Cheap Labour. Verkossa: http://

tigger.uic.edu/~bost/teaching/intromacro/article13b.pdf

”Talousliberalismi korostaa

teoriaa käytännön kustannuk-

sella – samaan tapaan kuin

teoreettisten mallien voidaan

ajatella toimivan vain käytännöl-

lisen joustavuuden ehdoilla.”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Liiketaloustieteellistä käsitteistöä ja teo- riaa saatetaan tietenkin onnistua kehittämään empiirisenkin tutkimuksen yhteydessä ja ehkä joskus jopa niin, että

Siihen kuuluu kyvykkyys hahmottaa niin arjen kuin työelämänkin pieniä ja suuria käytännön ongelmia, joita voi ratkaista.. laskennallisin menetelmin käyttämällä

• Kuvata käytännön prosessi, miten lähestymistapaa voidaan soveltaa eri tarkoituksiin. • Esitellä käytännön soveltamiseen

arvot ja välineet (1994) lauseen: “On vää- rin ajatella ‘frankfurtilaiseen’ tapaan, että välineellinen järki olisi sinänsä paha

Universumia syleilevien teoreettisten rakennelmien sijaan Berger ja Luckmann yrittävät tässä teokses- saan korostaa arjen tapahtumista ja arkea elävän ihmisten roolia tiedossa

Juuri käy- tännön kirjastotyön osalta olisi tärkeää ratkais- ta, mitä »omalla alalla» tarkoitetaan ja mikä olisi teoreettisten opintojen ja käytännön työtaidon

Viimeistään 1990-luvun laman jälkeen uusklassinen taloustiede ja uusliberaali politiikka ovat kuitenkin omineet itselleen valtavirtaisen taloustieteen aseman niin

Tämän perusteella hän kyseenalaistaa PipeQual-mallin käytännön sovellukset ja samalla elintoimintoihin perustuvien mallien sovellukset yleensä.. Ensinnäkin on väärä