• Ei tuloksia

Stigman historiaa ja nykypäivää näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Stigman historiaa ja nykypäivää näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

72 TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2021 KIRJALLISUUS

Stigman historiaa ja nykypäivää

Imogen Tyler: Stigma. The Ma- chinery of Inequality. Zed Books 2020.

Sana stigma tarkoittaa tarkoit- taa negatiivista tai halveksuvaa leimaa, joka on lyöty toiseen ih- miseen. Kun ihminen ”stigma- tisoidaan”, hänet häpäistään ja suljetaan yhteisön ulkopuolelle.

Stigma ei kuitenkaan ole pelkkä yksilöpsykologinen ja yksilöiden väliseen vallankäyttöön liityvä il- miö, vaan myös rakenteellinen ja poliittinen kysymys.

Näitä kysymyksiä käsittelee brittiläisen nykysosiologian kär- kinimen, Lancasterin yliopiston sosiologian professorin Imogen Tylerin uutuusteos. Teoksen tar- koituksena on laajentaa ymmär- rystä stigmasta, sen toiminnasta nyky-yhteiskunnissa ja sen histo- riasta. Kirja on itsenäinen sisar- teos Tylerin aiemmalle teokselle Revol ting Subjects: Social Abjec- tion and Resistance in Neoliberal Britain (2013), joka käsitteli uusli- beralistisen kapitalismin kytkey- tymistä Tylerin kehittämään kä- sitteeseen ”sosiaalinen abjektio”

(social abjection). Käsitteellä tar- koitetaan muun muassa koko- naisten ihmisryhmien leimaamista huonoiksi ja vastenmielisiksi ta- louspuheesta lainatuilla termeillä.

Nämä syrjimisen muodot ovat Ty- lerin mukaan vain kärjistyneet.

Stigma ja valta liittyvät Tylerin mukaan aina yhteen. Stigma on

aina tuottavaa Michel Foucalt’n hengessä ja se vahvistaa yhteis- kunnissa vallitsevaa eriarvoisuutta ja ulossulkemista. Vaikka stigma- tisoiminen on käytännössä ulko- näön tuomitsemista, leimaamista, nimittelyä ja nettikiusaamista, niin Tylerin mukaan se kietoutuu aina rasismiin, seksismiin, yhteiskunta- luokkien väliseen taloudelliseen eriarvoisuuteen ja muihin laajoi- hin yhteiskunnallisiin rakenteisiin.

Tämä moniulotteinen ja intersek- tionaalinen ote on teoksen selkeä vahvuus.

Teoksessa käydään johdonmu- kaisesti läpi stigman historia, kä- site ja sen merkitys nykypäivän yhteiskunnissa. Johdannossa Ty- ler ottaa esiin Oxford English Dic- tionaryn vuodelta 1916, joka mää- rittelee stigman erääksi ihmisen ihon polttomerkitsemisen muo- doksi. Tämän jälkeen Tyler nostaa esiin runsaasti esimerkkejä histo- riasta.

Antiikin Kreikassa ja Roomas- sa rikollisia, orjia ja uskonnollisia vähemmistöjä tatuoitiin joko mer- kitsemis- tai rankaisemistarkoituk- sessa. Kreikkalaiset pitivät tatuoi- mista rangaistuksena, ja yhdistivät vapaaehtoiset tatuoinnit aina ”bar- baareihin”, joten tatuointi mer- kitsi äärimmäistä stigmaa. Roo- massa karkaamista yrittäneet ja omistajilleen palautetut orjat jou- tuivat kantamaan teräksestä teh- tyä ”orjankaulusta”, josta kävi ilmi omistajan nimi, ammatti ja osoite.

Myös 1700-luvun Britanniaan kaa- patut afrikkalaiset orjat käyttivät samanlaista kaulusta. Samaan ai- kaan Itä-Intian kauppakomppania tatuoi oman intialaisen työvoiman- sa, mikä teki työntekijöistä yhtiön omaisuutta. Ihmisten rankaisemi- nen tatuoinnein oli ollut olemassa Intiassa jo aiemmin osana kasti- laitosta, ja brittiläinen kolonialismi vain vahvisti tätä perinnettä.

Historiallisten esimerkkien run- saus tukee Tylerin argumentin teo- reettista ulottuvuutta. Tyler tuo esiin myös stigman käsitteen histo- riaa yhteiskuntatieteiden ja filoso- fian klassikoiden parissa, kuten Karl Marxin Pääomassa (1867–83), his-

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2021 73 KIRJALLISUUS

torioitsija E. P. Thompsonin teok- sessa The Making of the English Working Class (1963) ja Erving Goff- manin teoksessa Stigma: Notes on Management of Spoiled Identi- ty (1963).

Stigman ei kuitenkaan tarvitse olla konkreettinen merkki kehos- sa: antiikissa naiset – yhteiskun- taluokasta riippumatta – katsot- tiin aviomiestensä omaisuudeksi, ja naisten tuli vaieta yhteiskun- nassa. Puhuva nainen oli pilkan, huumorin ja vihan kohde niin näy- telmissä kuin filosofiassakin. Ty- ler havainnollistaa tärkeän analo- gian – sosiaalisessa mediassa aktiiviset naiset saavat raiskaus- ja tappouhkauksia. Analogioiden muodostaminen on eräs Tylerin teoksen vahvuus ja myös näiden analogioiden vakuuttava peruste- lu. Stigma voi siis olla myös sym- boli, joka asetetaan ihmisiin ja ih- misryhmiin valtasuhteiden avulla.

Tyler kutsuu näitä yllä kuvailtu- ja stigmatisoimisen muotoja stig- man rangaistusfunktioksi. Teoksen argumentti on, että stigman ran- gaistusfunktio ei ole kadonnut mi- hinkään yhteiskunnista, vaan se elää yhä riiston ja yhteiskunnalli- sen kurin sekä autoritaarisuuden eri muodoissa. Nämä rangaistus- funktioiden erilaiset muodot ovat vahvistuneet maailmanlaajuises- ti vuonna 2007 alkaneen finanssi- kriisin ja siihen kietoutuneen sääs- tö- ja talouskuripolitiikan myötä.

Erityisen huomionsa Tyler suo näille stigman uusille muodoil- le brittiläisessä yhteiskunnassa:

stigman uudet muodot kohdistu- vat ruokajonoissa käyviin ihmi- siin, työttömiin ja ”laittomiin maa- hanmuuttajiin”, joihin kohdistuu esimerkiksi voimakasta ja ste- reotypioita ruokkivaa vihapuhet- ta. Stigmaa ruokitaan ja vahvis- tetaan Tylerin mukaan erityisesti iltapäivälehdistössä, joissa talous- kurin aikaansaamia köyhyysvai- kutuksia vähätellään ja niitä pilka- taan. Tylerin mukaan on erityisen huolestuttavaa, miten brittipoliiti- kot toistavat näitä samoja väitteitä ja ovat valmiit kiistämään tilastolli- set raportit esimerkiksi siitä, miten

yli 10 % briteistä elää ruokapank- kien ja muun kolmannen sektorin tarjoa man avun varassa.

Stigma on hyvä esimerkki roh- keasti yhteiskunnalliseen keskus- teluun osallistuvasta teoksesta.

Tyler tekee tämän osallistumisen voimakkaiden historiallisten esi- merkkien nojalla ja kytkee nämä esimerkit analogioiden avulla hy- vin osaksi nykyaikaisia länsimai- sia yhteiskuntia kuvaavan teorian- sa tueksi.

EERO K. V. SUORSA

Kirjoittaja on filosofian tohtorikoulutetta- va Turun yliopistossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

12 Soikkasen esiin- tuoma aineisto viittaa siihen, että 1970-luvun alkupuolella Kekko- nen harjoitti Suomen sisällä muut- tuvien koalitioiden politiikkaa nä-

Tällöin kuitenkin johtamisen käsite tulee ymmärtää myös laajemmin, sekä managementin että leadershipin näkökulmasta.. Tässä artikke- lissa ilmiö ymmärretään laajemmin

Monikielisyyteen panostetaan tänä vuonna myös sillä, että lehden ohjeistukset käännetään ruotsiksi ja englanniksi.. Alan keskeisen terminologian kehittymistä myös

Rintamalla ei puolustettu vain Saari- järveä tai Pylkönmäkeä, vaan omaa kotiseutua, joka antoi työtä ja leipää, antoi vaimot ja miehet, antoi perheen, joka

Jos lapsella on näiden lisäksi vaikeutta muis- taa sanojen merkityksiä, kielen omaksuminen voi olla erittäin hidasta, ja on mahdollista, ettei lapsi tai nuori koskaan

Myös siementen alkuperäluokitus – sekä vuonna 1979 maa- ja metsätalousministeriön päätöksessä määritelty että EU-direktiivin myötä vuonna 2003 voimaan tullut

Vertailua tosin vaikeuttaa se, että eräiden pienten itämeren- suomalaisten kansojen historian kuvaukset ovat eri syistä jääneet teoksessa vajaiksi tai ne ovat yhteismitattomia

Toista kvantiteettimaksiimia on syyta noudattaa juuri siksi, etta siten estetaan syntymasta tilanteita, joissa par- aikaa puhuva h enkilo keskeytetaan, kun kuulija