Jäljennös johtaja Paavo Tirkkosen laatimasta esitelmästä
Muutamia piirteitä entisajan saarijärveläisistä kauppiaista
Kirjoittaja
—itsekin tunnettu kauppias, ” Tirkkosen kulm an ” haltija
—on laatinut oheisen esitelmän alunperin
kauppiaitten tilaisuuteen ja p itä n yt sen L C Saarijärven kuukausikokouksessa
v.1958.
Eri virkamies- ja am m attikunnat ovat vuosikymmenien kuluessa lyö
neet monella tavalla leimansa kan
sakuntam m e om alaatuiseen ja eri
koiseen eläm änk ulkuun. N iistä kiertelee monenlaisia enemmän tai vähemmän huvittavia kaskuja su
kupolvesta sukupolveen ja jokainen paikkakunta om istaa om at tari- nainsa ja leikinlaskujensa kohteet;
toisten maine luonnollisesti joskus on levinnyt ympäri m aankin.
Kauppiaskunta on hyvin monella paikkakunnalla m uodostunut mie
lenkiintoisten muistelmien kohteek
si ja ei aiheetta, sillä yhtä hyvin en
tisajan kuin nykyisenkin aikakau
den eläm ään ovat kauppiaat aina ja kaikkialla lyöneet om an arvokkaan leimansa. Varsinkin entisaikana, jolloin ei ollut radioita eivätkä sa- nom alehdetkään olleet yhtä yleisiä kuin nyt, m uodostui kauppias ja kauppiaan puoti erikoisen m erki
tykselliseksi keskuspaikaksi paikka
kunnallaan. Kauppiaan puotiinhan kokoontuivat iltaisin, puotiahan pi
dettiin ennen auki 9— 10 asti illalla, kyläkunnan miehet tarinoim aan ja keskustelemaan asioistaan ja kaup
pias, jo k a liikematkoillaan pääsi ai
na kurkistam aan avaram paan m aa
ilm aan, toi aina uuden ja tuoreen li
sän näihin keskusteluihin. — He toivat kukin paikkakunnalleen eri
laisten koulujen perustam isajatuk- sia; säästöpankit ovat suurelta osal
taan yksityiskauppiaiden perusta
mia jne. Vain harva am m attikunta maassamme voi kauppiaskunnan kanssa kilpailla hyvien asioiden aloiterikkaudessa ja eteenpäin vie
misessä. Kuten muissakin am m atti
kunnissa, niin myöskin kauppiaissa toinen kohoaa päätään korkeam malle toisista ja voim akkaalla per
soonallisuudellaan vaikuttaa vielä vuosikymmeniä elävien joukosta poistuttuaankin.
Kauppias Mahlberg
Alettaessa muistella Saarijärven m ennyttä kauppiaspolvea kohoaa sieltä ensimmäisten joukossa m ah
tavan patriarkkaalisena kauppias Carl Daniel Mahlbergin hahm o.
Täm än, sen aikuisista kauppiaista ehkä m ahtavim m an, elämän ja toi
minnan ympärillä oli jotakin sala
peräistä, jok a oli om iaan luom aan jonkinlaista tarunom aista hohdetta hänen ympärilleen ja toiselta puo len hänen elämänasenteeseensa si
sältyy sellaistakin, jonka me anka
rim m an m oraalimme m ukaan tu o mitsisimme, m utta kaikki hänen erikoisuutensa, hyveensä ja heik
koutensa tekivät hänestä aikalaisil
leen ja vielä jälkipolvien muistelles- sakin mielenkiintoisen persoonalli
suuden. Missä ja minkälaisissa olo
suhteissa kauppias Mahlberg oli kerran nähnyt päivänvalon ei mi
nulla eikä tuskin kellään saarijärve- läisellä ole varm aa tietoa, m utta m uuttokirjan N :o 73 m ukaan, jolla hän m uutti vuonna 1853 Jyväsky
lästä Saarijärvelle, on hän syntynyt helmikuun 5 päivänä 1824. Hänen alkuperäisestä kansallisuudestaan- kaan ei oltu varm oja, sillä toiset kuiskailivat hänen olleen ju u talai
nen. Täm ä olettamus johtui luulta
vasti siitä, että hän pitkine partoi
neen ja jykevine olemuksineen muistutti raam atullista patriarkkaa ja vanhat ihmiset muistelevat hänen tarkasti noudattaneen Mooseksen lakia, vaikka ei hän yleensä uskon
toon kiinnittänyt huom iota siinä mielessä, kuin me sen ym m ärräm me.
Ylem pänä m ainittuna vuonna hän siis siirtyi Jyväskylästä Saari
järvelle ryhtyen Sjövikistä (Kukon
hiekka) ostam assaan torpassa h ar
joittam aan pitäjän värjärin am m at
tia. H än oli siis ” Sockenfärgare”
kuten senaikuiset kirkonkirjat ker
tovat. Millaista oli hänen am m at
tinsa ja elämänsä Sjövikissä, sitä tuskin kukaan enää elävistä muis
taa. Se vain tiedetään, että jotakin salaperäistä siellä oli, oliko se sitten värjärin am m attisalaisuuksien peit
täm istä vai m uuta, ei tiedetä, m utta vihainen kahlekoira vartioi tarkasti porttia, ettei kukaan sivullinen il
man lupaa päässyt pujahtam aan si
sään. M ikä on tästä ajasta jäänyt
jälkipolville kertom aan, on hyvin hoidetut ja laajennetut Sjovikin pel
lot. Niitä M ahlberg hoiteli erikoisel
la huolella ja hänen myöhemmin m uuttaessaan pois sieltä, jäi sinne talous renkeineen ja karjoineen ja usein nähtiin myös itse isäntä siellä töitä tarkastam assa.
Noin vuoden 1860 paikkeilla m uutti Mahlberg liikkeensä ja am m attinsa Palaavasalmen sillan k or
vaan. Täällä hän värjärin am m atin ohella alkoi h arjoittaa myös kaup
paa. Täm ä kauppiastoim i m uodos
tui yhä enemmän hänen varsinai
seksi elämäntehtäväkseen ja kym
menessä vuodessa se oli paisunut niin laajaksi, että hänen oli pakko ryhtyä suunnittelem aan uutta ja ajanm ukaista liiketaloa itselleen.
Vuonna 1870 hän rakensikin sitten Saarijärven kirkonkylään nykyisen KOP:n liiketalon, jo k a oli varm aan silloisen kirkonkylän kom eim pia ja suurim pia, koska se vieläkin 70 vuoden jälkeen kykenee täyttäm ään varsin korkeitakin vaatimuksia. T ä
män rakennuspuuhansa hän suoritti luonteeseensa kuuluvalla perinpoh
jaisuudella ja tarm olla. R akennuk
sen tilkkeiksikään eivät kelvanneet sen aikuiset tavalliset tilkkeet, vaan pitkin pitäjää hän kokosi tilkkeiksi hienoim mat rohtim et, joilla raken
nus sitten tilkittiin. Tilkitsijöittensä työtä tarkastaessaan hän kerrankin huom autti: "T ilkitkää se nyt niin hyvin, että jos minä siellä sisällä haisen, niin se vielä vuodenkin
p ää stä tu n tu u ” . T ässä talossa Mahlberg sitten hoiti kauppaliiket
tään kuolem aansa asti ja m uodostui siksi voimakasotteiseksi kauppiaak
si ja erikoiseksi persoonallisuudek
si, jollaisena hänet vanhem m at saa- rijärveläiset vielä m uistavat. Myy
m änsä tavarat Mahlberg itse kävi ostam assa ja hakem assa aina P ieta
rista saakka. P itkiä Pietarin m atko
ja hän tekikin usein ja näillä m at
koillaan kerrotaan hänen sen ajan tavan m ukaan ryöstäneen laukku- ryssiä. Kerrankin eräällä Pietarin m atkallaan hän jossakin Uuraisilla tapasi kaksi laukkuryssää lepää
mässä m aantien poskessa ja aikoi ryöstää heidän laukkunsa. M utta silloin ampuikin toinen ryssistä pa- perikuulaisella pyssyllä niin, että Mahlberg lensi säikähdyksestä se
lälleen ja kerrotaan, ettei hän sen jälkeen enää koskaan hätyytellyt laukkuryssiä. M uuten elämässään ja m atkoillaan hän oli äärimmäisen vaatim aton ja yksinkertainen. T a
vallisilla työrattailla hän teki pitkät Pietarin m atkansa. Kärryillä istues
saan hän tavallisesti kääriytyi suu
reen villasaaliin.
"Saatte m ennä!" sanoi Malaperi köyhille
Tulinen ja vaativa luonne hän yleensä oli. Palvelusväen piti häntä salam annopeasti totella. Kerrankin, vielä sillankorvassa asuessaan, hän
pyysi apulaiseltaan Samulilta m aka
siinin avainta. Samuli kuitenkin koetti jotakin salatakseen selittää, ettei hän sitä löytänyt. Tulistuneena päästi Mahlberg silloin m uutam an voim akkaan kirosanan ja nuolena lensi Samuli silloin avainta hake
m aan. H än toi tulisen kuum an m a
kasiinin avaimen rautaisen koukun nenässä. M ahlberg tarttui avai
meen, m utta viskasi luonnollisesti sen heti lattialle ja nakkasi lakkinsa sen päälle ja hyppäsi sille seisomaan ja alkoi kirota niin rajusti kuin ih
minen voi Samulin seisoessa takana pelosta kalpeana. Ä kkiä kääntyi kuitenkin M ahlberg Samuliin ja ai
van lauhtuneena kysyi: "M iksikä sitä sellaisena to it? " Nyt Samuli vasta uskalsi kertoa, että avain oli vääntynyt ja hän koetti sitä pesässä kuum entaa ja oikaista. Vaikka Mahlberg oli kiihkeä ja kiukkuinen, leppyi hän samassa ja oli entistä leppoisampi. Samulista puheen ol
len voidaan m ainita, että täm ä Mahlbergin m onivuotinen apulai
nen oli hyvinvoipaa kauppiasta m uistuttava, aina huolellisesti p u keutuva vanhapoika. H än auttoi kovasti veljiään, ja täm ä veljien auttam inen aiheutti erinäisiä kuis- kailuja naapurien kesken Samulin rehellisyydestä, m u tta täm ä seikka ei kuitenkaan m illään tavalla kos
kaan tullut todistetuksi, että se
mahdollisesti oli kokonaan kateel
listen juttupuhetta. Näiden veljien luona Samuli sitten vietteli vanhuu
tensa leppoisan illan.
Varsinaista puotikauppaa teki Mahlberg itse vain harvoin. Kaupan tekivät aina puotilaiset. R ahat hän sitä vastoin vaihtoi aina itse. Jos joskus sattui niin, että joku tuli il
m oittam aan saaneensa väärin rahaa esim. liikaa, niin M ahlberg sanoi ai
na: ” M inkä m inä laskin, sen minä laskin, saatte m ennä” . T ätä ” saatte m ennä” lausetta hän viljeli siksi ah
keraan, että se on levinnyt miltei yli koko m aan sananpartena: ” Saatte mennä, sanoi M ahlberg köyhille” . Jokaiseen alottam aansa asiaan hän tahtoi perehtyä erinomaisella perin
pohjaisuudella. Täm ä tuli erikoises
ti näkyviin mm. hänen tehdessään ostoksia liikkeeseensä. Kun hän mm. kerran Pietarin m atkallaan pistäytyi Myllymäellä sijaitsevaan Carl Finnilän liikkeeseen ja puheek
si tuli puuvillavanun kauppa, niin hän ei uskonut tehtaitten m erkkejä, vaan itse paalista oli ukolle haettava näyte ja vasta sitten saatiin kauppa syntymään.
keudentuntoinen ja avulias. Mihin hän luotti, sitä hän aina oli valmis auttam aan ja varsinkin m aanvilje
lykseen innostuneet nuoret miehet saivat häneltä tukea runsain mitoin.
Yleisiin asioihin hän otti innokkaas
ti osaa ja hänen mielipiteilleen p an
tiin arvoa ja hänen käsitystään asi
oista kunnioitettiin. Kun hän itse oli omassa elämässään äärimmäisen säästäväinen ja tunsi ehkä parem min kuin moni m uu, että om a apu on paras apu, oli hän yksi innok
kaimmista Saarijärven Säästöpan
kin perustajista. H än oli m atkoil
laan tutustunut säästöpankkiaja- tukseen, jo k a juuri niihin aikoihin n. 80 vuotta sitten, levisi m aassam me ja tuon ajatuksen oikea kansan
taloudellinen perusta, m inkä m uut jaksavat säästää, se pannaan palve
lemaan sen om an paikkakunnan hyvinvointia ja että vain säästäen
•voidaan turvata niin yksityisen kuin koko yhteiskunnankin menestys, sai hänestä heti innokkaan kann at
tajan. Ensimmäiset vuosikymmenet hoidettiinkin säästöpankkia Mahl- bergin puotikam arissa, ja hän itse toimi sen tarm okkaana ja tunnolli
sena johtajana. Kerran kassanlas- kun aikana putosi pennin rah a latti
alle ja sitä ei tahdottu millään löy
tää, sanoi M ahlberg, että se on löy
dettävä, sillä satanen ei ole satanen jos siitä pennikin puuttuu. Kun sit
ten kerran tarjottiin hänelle palk
kaa jo htajan toim esta ja vuokraa huoneustosta, sanoa tokaisi M ahl
berg: ” M istä p:stä sellainen m ak
saa, jolla ei vielä itselläkään m itään ole?!”
Maanviljelys oli Mahlbergin eri
koisen harrastuksen kohteena. H än omisti paitsi Sjövikissä olevaa tilaa, myös Kolkanlahden tilan, jonka pinta-ala oli n. 673 ha ja siitä viljel
tyä m aata n. 50 ha. Kun hän halusi myydä tilansa, oli sillä varsin ru n saasti ostajia, m utta M ahlberg, jo l
le kunnan ja yhteiskunnan asiat oli
vat läheisiä, sanoi: ” En myy tilaani muille kuin kunnalle, vaikka m itä m aksaisitte, kunta sen saa ja kunta
Persoonallisuus
Vaikka M ahlbergin luonteeseen sisältyi aika annos karkeutta ja ko
vuuttakin, oli hän pohjaltaan oi-
sen tarvitsee” . Vuonna 1896 28/3 päivätyllä kauppakirjalla kunta sit
ten ostikin m ainitun tilan arvokkai
ne irtaimistoineen 35.000 m arkalla ja oli se senaikuistenkin hintojen m ukaan melkein lahjaksi saatu. Sa
malla tilalla sijaitsee nykyisin Saari
järven kunnalliskoti. Täm äkin to disti M ahlbergin yhteiskuntatie- toutta ja epäitsekkyyttä, jo k a voi
m akkaana piili hänen karun kuo
rensa alla.
Kaskujen aihe
Kuten aina suurten ja voimak- kaitten luonteitten ympärille, kertyi Mahlberginkin ympärille lukem a
ton joukko kaskuja. Ja kieltäm ättä olikin hänen tem pperam enttinsa ja rajuin ottein asioihin tarttuva luon
teensa om iaan synnyttäm ään tilan
teita, jo tk a meille jäykille keskisuo
malaisille antoivat joskus naurun joskus ihmettelyn aiheita. Olipa kerrankin M ahlbergin kauppaan vetäm ässä tavaraa satakunta hevos- miestä, ja m istä lie ukko niin paljon pieniä rah oja saanut, niin hän kui
tenkin maksoi saajien suureksi ih
meeksi koko miesten rahtim aksun pennin rahoilla. Erään kerran hän taas tapansa m ukaan meni katso
maan Sjövikissä olevia viljelyksiään ja alkoi moitiskella siellä kyntäm äs
sä ollutta renki Collianderia. Täm ä mies oli m uuten niin suuri ja voim a
kas sekä m usta m uodoltaan, että si
tä tuskin kukaan m uu olisi tohtinut m oittiakaan. Kun kauppias oli kot
van kiroillut kaikella mahdollisella tavalla, meni renki hevosen luo, pis
ti kätensä hevosen alle, nosti sen kynnökseltä ja astui itse hevosen ti
lalle ja alkoi m anata sen kuin kerke
si, käyttäen voim asanoina mm.
kalkkivuoresta köm pivä, suosta rämpivä p:kele. T ätä kauppias taas vuorostaan kuunteli ääneti ja alkoi sitten röhöttäen nauraa. Miehet erosivat hyvässä sovussa ja Mahl- berg vielä kehaisikin kynnöstä.
Mahlberg vihasi erikoisesti pitäjä
läisiä akkoja, jo tk a tulivat jo lauan
taina kirkkoon ja maleksivat hänen puodissaan, sillä hän piti heitä teko
pyhinä. Kun hän ei tahtonut heitä suorastaan käskeä ulos ovesta, kek
si hän aina jonkin koirankurin, jo l
la sai akat lähtem ään. E räänä Mik- ko-lauantai-iltana oli taas puodissa runsaasti akkoja ja M ahlberg miet
ti, miten saisi heidät pihalle. Siinä eräs mies alkoi kysellä, miten M ahl
bergin pellot niin hyvin kasvavat, alkoi täm ä suuriäänisesti kehua:
” Kun valitsee siemenen, sonnittaa pellon, kyntää hyvin, niin kasvaa pellot, vaikka s:tana olisi.” Kirosa
noja tuli sitten vielä yhtenä ryöppy
nä perässä. Silloin ryntäsivät akat pihalle ja Mahlberg nauraa röh ö t
täen sanoi: ” Jo menivät tekopy
h ä t” .
Ahkera ja puuhakas kun oli, vaa
ti hän sitä aina m uiltakin. A rkipäi
visin ei ollut hyvä työmiesten tulla palkkaansa nostam aan. Vaimot kyllä saivat tulla. Heiltä Mahlberg
tapasi kysäistä: ” Onko miehenne työssä?” Ja jos vaimo ilmoitti esim.
miehensä olevan sairaana, tokaisi Mahlberg, että voihkiiko kovasti, epäillen laiskuuden olevan sairau
den syynä.
Kun M ahlberg joutui sairasvuo- teelle ja tunsi loppunsa lähestyvän, antoi hän m ääräyksen, että hänen kuukausia sitten ostam ansa kirstu oli tuotava hänen sairasvuoteensa äärelle. Kun täm ä hänen toivom uk
sensa oli täytetty, lausui hän: ” Nyt minä olen järjestänyt kaikki m aalli
set asiani kuntoon ja odotan vain H erran tu lo a .”
Näin viime hetkellä täm ä karu ja kova mies todisti, että iäisyysasiat olivat syvällä hänenkin sielussaan, vaikka ne tulivatkin sieltä ulos näin omalaatuisella ja oudolla tavalla.
Vielä ennen kuolem aansa, joka tapahtui kesäkuun 18 päivänä 1896 m ääräsi Mahlberg, että hänen hau
tajaisiinsa oli kutsuttava koko pitä
jä ja annettava heille kuppi ja lusik
ka muistoksi. Näin tapahtuikin.
H autajaisissa syötettiin satoja ihmi
siä ja kuppi ja lusikka seurasi kotiin Mahlbergin muistoksi.
Olen viipynyt näin kauan muis
tellessa kauppias M ahlbergia, sillä niinkuin jo tästä pienestä ja h aja
naisesta muistelm astakin huom aa, olisi hänen eläm äntyönsä ja elä
mäntyylinsä tutkimiselle om istetta
va vielä paljon enemmän aikaa, ja
tulos tällaisesta tutkim isesta olisi varm aan arvokas ja herkullinen lisä kauppiaskuntam m e historiaan.
Muita mainittavia kauppiaita Mahlbergin aikalaisista yksityis- kauppiaista on m ainittava mm.
nahkuri Erik Sillman, jolla oli nah- kapuotinsa nykyisen kunnantoim is
ton paikalla. Tässä nahkapuodis
saan hän piti kaupan myöskin ly
hyttavaraa ja junttapullaa. Juntta- pullaa kävivät varsinkin koululaiset sieltä ahkeraan ostam assa, koska kymmenen pennin ju n tta oli Sillma- nilla todistettavasti parempi kuin m uualla. Pullia tosin säilytettiin sa
malla hyllyllä nahkojen kanssa ja ne tuoksuivat kovasti parkkihapol- le, m utta siitäkös koulupojat vähät välittivät. Heikki Hongell kuului myös sen ajan kauppiaisiin. H än te
ki usein pitkiä tavaranostom atkoja aina Pietariin asti. Näistä m atkois
taan hänellä oli paljon kertom ista ja mielellään hän niistä tarinoikin asiakkailleen. H ongell h arjo itti myöskin m aatilojen välityskauppaa m aanvilj. Luhdan kanssa. Kansa ei aina kyllä pitänyt tästä m aatilojen välityskaupasta, varsinkin Hongel- lin liikekumppani Taavetti Luhta sai osakseen arvosteluja. M uutam at riim inikkarit sepittivät heistä pilk
kalaulujakin ja eräässä laulussa sa
nottiin m m .:
Stoltin M atti suutari on ja räätäli on Jäntti,
ja Luhdan T atun päässä on hivukseton läntti.
Hongellilla oli puotilaisena mm.
Joh. Sjögren ja O tto Klaar, joista kum m astakin tuli myöhemmin itse
näiset kauppiaat nimillä Juho Kau- ....
no ja O tto Heino. Juho Kauno, ai
na hyväntuulinen ja leikkisä mies, perusti kaupan nykyistä Säästö
p an k k ia (S äästö lä) v a sta p ä ä tä , m utta siirtyi myöhemmin hoita
m aan kunnan asioita ja h arjoitta
m aan asianajajan tehtäviä. Otto Heinon elämänvaiheisiin palaamme myöhemmin.
Nykyisen T am m ion kahvilan (Työväentalon vastapäätä) paikalla työskenteli kauppias Vihtori Mäki.
Hän oli hilpeä, hyväntahtoinen ja sopuisa luonne, jo nk a kanssa ei rii
taa tullut. Eli ja toimi hiljaisuudes
sa.
Vihtori P lathan toimi ja työsken
teli nykyisen kauppias Äijäsen pai
kalla. H än oli työteliäs, uuttera ja toimelias mies, jo k a kykeni ja pys
tyi vaativimpiinkin yhteiskunnalli
siin toimiin. Hänellä oli auttavainen ja hyvä luonne.
Nykyisen m atkahuollon (M arjo
maa) paikalla oli kauppiaana Joh.
Törm änen. H än oli lyhytkasvuinen, tukeva porvari, aina hienosti ja säännöllisesti pukeutunut, melkein aina ” kovat kaulassa” . H änen k ar
tanonsa m äärättiin m uutettavaksi syystä, että se oli liian lähellä hau
tausm aata ja sen jälkeen hän raken
si talon, jossa nyt on Varvikon ruo kala ja kahvila (M arjom aata vasta
päätä). Törm änen oli köyhästä ker- juupojasta kohonnut vakavaraisek
si kauppiaaksi ja siten elämällään osoittanut, m itä tarm o ja sitkeys saavat aikaan. Kerran eräs hänen kerjuupoikatoverinsa oli tullut T ö r
mäsen puotiin ja sinutellut kauppi
asta yleisön kuullen. Törm änen, hieno mies kun oli, loukkaantui hiukan siitä, kun tuntem aton työ
mies häntä sinuttelee ja kysäisi:
” Missäs me olemme sinunm aljat juoneet?” , johon toinen vastasi:
” Ei niitä juo tu, ne syötiin kerjuu- palasina K uorelahden u u n illa.”
Törm änen toimi myös mielellään yleisissä riennoissa ja oli miellyttävä ja iloinen seuramies.
Pohjoispäässä Saarijärven kir
konkylää oli jostain ruotsalaisseu- dusta tänne m uuttanut kauppias Nils Petter Kristiansson, kookas, paksu mies, osasi huononlaisesti suomea. H än oli kuitenkin täysin
kiintynyt suomalaiseen seutuun ja varsinkin Saarijärveen ja oli mielel
tään täysin suomalainen. H än oli ihmisenä hyvä, työteliäs ja luotetta
va toveri. Hän rakennutti nykyisen Onnelan (Työväentalon vieressä) ja piti kauppaa siinä. Hänen kauppi- aspuuhansa ylettyi tosin Saarijärveä laajemmallekin, sillä hän piti ym pä
ri Keski-Suomea ja aina Kokkolaa myöten ylettyvää raakanahkakaup- paa.
H än teetti myöskin rukkasia, jo i
ta kiertelevät nahanostajat, jo ita hänellä oli useita, myivät nahanos- tom atkoillaan. H änellä oli mm.
eräs Samuel Aakku niminen nahan- hankkija, saarijärveläinen synty
jään, joka opetteli puhum aan yhtä hienosti ja ruotsinvoittoisesti kuin isäntänsäkin, vaikka ei yhtään ruot- sinsanaa taitanutkaan. Kun hän tuli taloon, tapasi hän kysyä: ” Onkkos täillä nyt vasikka kooria m yyrä?”
Kerran eräs Pohjanm aan ruotsalai
nen oli luullut häntä ruotsia taita
vaksi ja alkanut puhua ruotsia hä
nen kanssaan, m utta Aakku pelasti tilanteen sanoen sukkelasti: ” Puhu sine vaan soome, ei m inä ym m ärrä sinä hoono ro o tti” .
Puoli vuosisataa sitten vaikutta
neista kauppiaista olisi kai vielä mainittava A rthur Lindholm, joka oli oikeastaan apteekkilainen toi
mien proviisorina Viitasaaren ja Saarijärven apteekeissa sekä ap teekkarina Pielavedellä. H änkin toimi jonkun aikaa kauppiaana Saarijärvellä ja tänä aikana otti in
nokkaasti osaa kaikkiin edistyspuu- hiin ja rientoihin paikkakunnalla.
Myöhemmin hän jälleen siirtyi ap
teekkialalle ja m uutti pääkaupun
kiin.
Om an erikoisen kertomuksensa ansaitsisivat myöskin yhtiökump- panit Jussi Kalmari ja M atti R aita
nen. He olivat nuoria, reippaita, hymyileviä nuorukaisia, joilla var
m aan yhdessäkin olisi ollut loista
vat tulevaisuuden m ahdollisuudet, ellei M atti Raitanen olisi saanut kutsua parem m ille kaupanteko- maille jo aivan nuorena, ja jättää näm ä maiset puuhansa. Jussi Kal
mari jatkoi sitten yksin puuhiaan ja hänestä on erikoisesti jäänyt jälki
polvien muistiin se, että hän rakasti
kotiseutuaan ja koetti kaikin tavoin työskennellä sen eteen.
Olen tahallani jättänyt näin vii
meiseksi vielä kaksi Saarijärveläistä kauppiasta, vaikka aikajärjestystä noudattaen olisi heidän vuoronsa jo ollut olla pakinani kohteena. He ovat August Väätänen ja O tto Hei
no, kumpikin kauppiaskunnan p ar
haita ja sellaisia, joiden eläm än
työstä meillä kaikilla on paljon op
pimista.
Väätänen & Klaar
August Väätänen syntyi Saarijär
vellä v. 1865 köyhissä, varattom issa oloissa ja om alla sitkeydellään rai- vasi tiensä omalle alalleen. Kun me ajattelemme nykyaikaista aseveli- hengen läpitunkem aa yhteiskuntaa, jossa toisen palveleminen on koho
tettu oikeaan asemaansa, olisi mei
dän saatava August Väätäsen kuva kirkastetuksi esimerkiksi meidän ai
kamme kauppiaille. Kun hänen ai
kalaisensa ovat hänestä todistaneet, että hän oli kauppias sanan kau
neimmassa merkityksessä, hän oli hienotunteinen, rehellinen ja ahke
ra sekä ystävällinen ja kun hän li
säksi osasi arkiset kuivat asiat lep
poisasti koristaa myhäilevällä huu
morilla, niin me ym m ärräm m e, ku in k a syvällisen ystävälliseksi m uodostui Väätäsen ja hänen asia- kaspiirinsä väliset suhteet. On sa
nottu, että niin arkinen toim itus, kun tavallinen kaupanteko onkin, m uuttui Väätäsen puodissa elämyk
seksi ja herkästi luistavaksi. Ihm i
sethän usein osaavat olla hienoja ja loistavia juhlien hum ussa, m utta hän osasi tehdä arjestakin juhlan.
Taloudellisiin saavutuksiin, yhtä loistaviin kuin jo ku m uu ei V äätä
nen ehkä koskaan päässyt, m utta hän eli silti rikasta eläm ää. On kah
denlainen tapa rikastua, koota näi
tä maallisia aarteita, jo tk a täm än maallisen elämämme kulun m ää
rääjinä ovat niin tuiki tärkeitä ja välttäm ättöm iä ja toinen tapa on osata elää rikkaasti. Väätänen osasi elää syvällistä ja sytyttävää elämää.
H än rakasti kotiaan ja eläm änteh
täväänsä kaupantekoa, jo ta hän piti arvokkaana p alveluteh täv än ä, niin että hän vain harvoin poistui sen parista. H än uhrasi sille koko elä
mänsä. Yksin ei hänen silti tarvin
nut olla, sillä hänellä oli läheisiä ys
täviä, jo tk a mielellään hakivat hä
nen seuraansa, eikä suotta, sillä hy
vä ihminen on kuin tuli, jo k a valai
see ja läm m ittää.
Vuonna 1887 m uutti P arantalan myllyltä myllärin poika O tto Hei
no, silloin vielä nim eltään Klaar, kauppa-apulaiseksi enolleen kaup
pias Hongel’ille Saarijärven kirkol
le. Jo nuorena hän osoitti om aavan
sa erinomaiset liikemiehen lahjat.
Hän oli työteliäs, raitis, säännölli
nen ja tarm okas. P itkä päivätyö kauppapuodissa ei tyydyttänyt hä
nen toim intahaluaan, vaan hän il
taisin ja vapaa-aikoinaan myi posti
kortteja, kengännauhoja ym. ansai
ten sillä ylim ääräistä tuloa itselleen.
Varmaan hän jo silloin suunnitteli olevansa kerran kokonaan itsenäi
nen yrittäjä. M uutam ia vuosia ku
lui näin toisen palveluksessa, m utta sitten poika päättikin itse yrittää, it
se olla om an onnensa seppä. H än vuokrasi Karstulasta Korpelan ta losta liikehuoneen itselleen ja alkoi siellä eläm äntehtävänsä itsenäisenä kauppiaana. O ltuaan jo nkun vuo
den vuokralaisena hän osti om an talo n K arstulan k irk o n k y lä stä , m utta täm ä talo kuitenkin paloi pi
an. Täm ä onnettom uus ei kuiten
kaan m asentanut n uo rta miestä, vaan hän rakensi talon uudestaan ja entistä parem m an. Karstulassa ol
lessaan Heino jo osoitti harrastusta yhteiskunnallisiin asioihin ja oli sii
nä om inaisuudessa m ukana perus
tam assa Karstulaan Säästöpankkia, jo ka perustettiin 28/12 1891. Heino oli pankin ensimmäisessä hallituk
sessa jäsenenä vuodesta 1892— 1904 ja siitä ajasta esimiehenä ja sihteeri
nä vuodesta 1892— 1897 ja vuodet 1901— 1903. Saarijärvelle Heino m uutti vuonna 1903 ja osti silloin apteekkari Lindholm ilta sam an lii
ketalon, jossa kauppias Mahlberg kerran oli pitänyt niin voim akasta kauppaliikettä, nim ittäin KOP:n nykyisen talon. Liike oli Heinon ai
kana ehdottom asti Keski-Suomen suurin, jopa lähenteli koko m aam me suurinta m aalaissekatavaralii- kettä. T avaraa tilattiin vaunulastit- tain, jo pa niinkin suuria eriä, että samalla kertaa tilattiin 60 vaunulas
tia ruisjauhoa ja pum pulilankoja 600—700 kim ppua kerralla. Sokeri -
akin tilattiin vaunulastittain, sa
moin lapioita, taikkoja ym. Kahvia saattoi Heino tilata 100— 150 säk
kiä kerralla. Täm ä kaikki kuvat
koon sitä liikkeen laajuutta, jonka tarm okasta peräsintä Heino vuosi
kymmenet hoiteli. H einosta voisim
me sanoa sam aa kuin Väätäisestä- kin, että hän oli esimerkillinen ylei
sön palvelija. H änkin näki työnsä arvokkaana kanssaihm istensä pal- velustehtävänä ja sille hän uhrasi koko elämänsä ja rakasti ja arvos
sa piti am m attiaan. H än rakasti myös kaikella m uulla tavalla koti
seutuaan ja sen parasta. Miltei heti Saarijärvelle m uutettuaan hänet va
littiin Saarijärven Säästöpankin hallitukseen. Siihen hän kuului vuo
det 1905— 1918 ollen siitä ajasta vuodet 1910— 1918 hallituksen esi
miehenä. Eräs kauneim pia m uisto
ja , m itä O tto Heino on jättänyt jäl
keensä Saarijärvelle on Saarijärven Yhteiskoulu, sillä niin ratkaisevasti on hän sen alkuvaiheisiin m yötävai
kuttanut, että h äntä oikeastaan voi
daan pitää täm än koulun perustaja
na. Olihan julkisuudessa ensimmäi
sen kerran puhe yhteiskoulun pe
rustam isesta juuri O tto Heinon ko
dissa, jonne huhtikuun 24 päivänä 1908 oli kokoontunut joukko asian
harrastajia asiasta keskustelemaan.
Tässä neuvottelutilaisuudessa valit
tiin väliaikainen toim ikunta asiaa edelleen ajam aan ja tähän toim i
kuntaan tuli myöskin kauppias O t
to Heino. Saman vuoden kesäkuun 16 päivänä pidetyssä ylimääräisessä kuntakokouksessa N uorisoseuran talolla tuli koulu lopullisesti perus
tettua. O tto Heino valittiin sittem min koulun ensimmäiseen jo h to kuntaan ja sen puheenjohtajaksi, jossa toimessa hän oli aina vuoteen
1920 saakka. H än toimi uupum atta koulun hyväksi ja varsinkin sen ta louden järjestäm iseksi. Heinon toi
mesta ja rahoittam ana ostettiin koululle sen nykyinen talokin.
(Vanha yhteiskoulu).
O tto Heino, jo k a toimi menes
tyksellisesti yksityiskauppiaana, oli ihmisenä auttavainen, palveleva ja hyvä toveri. H än on jättäny t syvät jälkensä Saarijärven henkisen vilje
lyn vainiolle ja siksi hänen m uis
toansa tulee aina kunnioittaa.
M onia m uitakin kauppiaita on Saarijärvellä elänyt ja vaikuttanut kuluneiden vuosikymmenien k u luessa, m utta yhden esityksen puit
teissa on niitä m ahdoton yksityis
kohtaisesti kaikkia käsitellä, vaikka heidän jokaisen eläm äntyönsä sen hyvin ansaitsisi. Ja heidän eläm än
työnsä ja m uistonsa kirjallisestikin säilyttämiseen olisi kotiseutumm e heille velkaa, siksi paljon he kukin ovat kotiseutunsa yhteiseksi hyväk
si tehneet.
Olen kertonut nyt Teille hyvät herrat m uutam ia piirteitä Saarijär
ven pitäjän vanhem m an kauppias-
polven historiasta. N äm ä kuvat ei
vät millään tavalla ole täydellisiä, ja m onta ehkä paljonkin vaikuttanut
ta nimeä on jäänyt m ainitsem atta, m utta käsitykseni m ukaan näm ä pienet m uistikuvat jo osoittavat, kuinka valtavan laajaa ja m onipuo
lista on ollut se työ, jo ta am m atti
kuntam m e on omien kotiseutujensa ja siten koko yhteiskuntam m e hy
väksi tehnyt. Uskaltaisin vieläkin väittää, ettei tuskin m ikään m uu am m attikunta voi historiastaan löy
tä ä valtavam paa ja suurem paa yh- teiskuntaharrastusta ja aikaansaan
noksia kuin kauppiaskunta. Tutki
kaa hyvät herrat om an kotiseutun
ne historiaa, etsikää sieltä hyvien niin taloudellisten kuin henkisten- kin harrastusten alkusanojen lausu
ja a , niin te löydätte sieltä varm aan aina am m attito verin ne, v anhan ajan yksityiskauppiaan. Jos ajatte
lemille koko m aata, sen taiteen, tie
teen ja hengellisen elämän tukem is
ta, niin eikö siellä näkyvillä kohdin aina ole yksityisyrittäjä. On siis ai
van turh aa se puhe, jo ta vastusta
jam m e käyttävät, että yksityisyrit- teliäisyys on vain om aan pussiin ko
koam ista.
Olkoot näm ä pienet muistelmat myös kunniantekona niille raivaa
jille, jo tk a ovat raivanneet sitä pol
kua, jo ta me nykypolven yksityis- kauppiaat vaellamme.