• Ei tuloksia

Oikea perspektiivi vie kohti profetian oikeaa tulkintaa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Oikea perspektiivi vie kohti profetian oikeaa tulkintaa "

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Oikea perspektiivi vie kohti profetian oikeaa tulkintaa

MARKO JAUHIAINEN

Raamattua lukiessa voi törmätä siihen, että jotkut näennäisesti selkeätkin Raamatun pro- fetiat ovat toteutuneet tavalla, jota olisi ollut mahdoton tietää etukäteen tai joka ei täysin vastaakaan alkuperäistä ennustusta. Ovatko profeetat erehtyneet vai mistä oikein on kysymys?

rofetian ajatellaan usein olevan ensi sijassa ennustamista, jonka tarkoitus on antaa tark- kaa tietoa tulevaisuudesta. Raamatun pro- feettojen perspektiivi on kuitenkin toinen. Jumala ei ole ensi sijassa kiinnostunut tyydyttämään mei- dän uteliaisuuttamme, vaan haluaa profeetan välit- tämän sanoman avulla vaikuttaa meidän käytök- seemme ja asenteisiimme.

Suurimman osan Raamatun profeetallisista teksteistä voidaankin ajatella olevan joko keppiä tai porkkanaa Jumalan kansalle: jos se ei tee pa- rannusta, sitä kohtaa tuomio ja liiton kiroukset, ja jos se tekee parannuksen, se kokee pelastuksen ja liiton siunaukset. Mukana voi toki olla ennustuk- sia, joiden kansa saa nähdä toteutuvan, mutta nii- den tehtävänä on yleensä vahvistaa profeetan muu- ta sanomaa.

Hyvä esimerkki tästä ovat Ilmestyskirjan toi- sessa ja kolmannessa luvussa mainitut lupaukset.

Tulisiko ”voittajien” eri seurakunnissa odottaa nii- den perusteella erilaisia palkintoja taivaassa? Jo- hanneksen painopisteenä ei ole tarjota yksityiskoh- taista tietoa taivaan olosuhteista, vaan yhdessä lu- kuihin sisältyvien varoitusten kanssa motivoida lu- kijoita tekemään parannus ja pysymään Jeesuksel- le uskollisena loppuun asti.

Osana profeetallisen kielitajun kehittymispro- sessia on siis sen oivaltaminen, että profeetta ei ole kiinnostunut niinkään informaatiosta, tiedon tarjo- amisesta, kuin transformaatiosta, meidän muuttu- misestamme taivaallisen Isämme kaltaisuuteen.

Muuttunut tilanne nykylukijan haasteena Tänä päivänä profeetallisten tekstien lukijalla on vielä yksi ongelma voitettavanaan: miten sovittaa Vanhan testamentin profetiat yhteen sen kanssa,

mitä myöhemmin syntynyt Uusi testamentti opet- taa? Jeesuksen ylösnousemuksen ja ensimmäisen helluntain jälkeen olosuhteet ovat monilta osin teologisesti täysin erilaiset kuin Vanha testamentti olettaa. Tätä muuttunutta perspektiiviä ei profetioi- den tulkinnassa voi jättää huomioimatta.

Tärkein muutos koskettaa Jumalan ja uskovi- en välistä liittosuhdetta. Israel rikkoi liiton ja lo- pulta Jumala teki Jeesuksen kautta uuden liiton kansansa kanssa. Uudessa liitossa on paljon samaa kuin vanhassakin, mutta toisaalta myös radikaaleja eroja. Tällainen on esimerkiksi se, että Uuden tes- tamentin mukaan Jumalan kansa muodostaa nyt Jumalan temppelin ja Kristuksen lopullisen uhrin myötä koko uhrijärjestelmä on käynyt tarpeetto- maksi.1 Kuinka siis tulkita Hesekielin kirjasta löy- tyvää profeetallista tekstiä uudesta temppelistä, jossa uhrataan jälleen eläimiä?2 Voidaanko van- haan liittoon perustuvat profetiat tulkita sellaise- naan kirjaimellisesti aivan kuin uutta liittoa ei oli- sikaan?

Toiseksi, uuden liiton myötä myös Jumalan kansa on laajentunut. Ratkaisevaa ei enää ole lihan vaan sydämen ympärileikkaus, ja uskon kautta myös pakanoista on tullut Abrahamin jälkeläisiä.3 Ne, jotka eivät ennen ”olleet kansa”, ovat nyt Ju- malan kansaa.4 Kuinka siis tässä muuttuneessa ti- lanteessa tulee tulkita niitä tekstejä, jotka olettavat pyhien joukon koostuvan melkein yksinomaan et- nisistä Jaakobin jälkeläisistä? Ovatko esimerkiksi Jumalan kansan viimeisen ahdistuksen aikana pe- don vainon kohteena vain juutalaiset pyhät Jerusa- lemissa, vai kaikki pyhät ympäri maailmaa?5

P

(2)

Ilmestyskirja avuksi

Niin yllättävältä kuin se tuntuukin, Ilmestyskirja auttaa omaksumaan oikean perspektiivin Vanhan testamentin profetioihin. Kirjassa on satoja viit- tauksia Vanhaan testamenttiin ja monet ovatkin huomanneet, kuinka Johannes niiden avulla esittää tärkeimmistä toteutumista odottavista profetioista oman, yleensä hieman muutetun versionsa. Usein toistuvana piirteenä Ilmestyskirjan profetioissa on toisaalta Jeesuksen astuminen siihen rooliin, joka Vanhassa testamentissa on Jahvella, ja toisaalta Israelia tai Juudaa koskevien ennustusten laajentu- minen koko maailmaa koskeviksi.

Yksinkertainen esimerkki tästä on Ilmestys- kirjan ensimmäisessä luvussa esitetty profetia Jee- suksen paluusta: ”Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaike- roitsevat hänen tullessansa.”6 Kohta viittaa muun muassa Sakarjan kirjan alkuperäiseen profetiaan, jossa lävistettynä on Jahve ja vaikeroijina Juudean juutalaiset sukukunnat.7

Toinen, usein siteerattu esimerkki Uuden tes- tamentin muuttuneesta perspektiivistä on Ilmestys- kirjan lopusta löytyvä kuvaus uudesta Jerusalemis- ta.8 Tekstikatkelmasta löytyy niin runsaasti viittei- tä Hesekielin kirjan lukuihin 40 – 48, että yleensä ajatellaan Johanneksen mukailevan Hesekielin nä- kyä. Siksi on merkittävää, että siinä missä Hese- kielille temppelin kuvaus oli keskeisintä, Johannes toteaakin: ”mutta temppeliä minä en siinä nähnyt;

sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.”9

Juutalaisten pyhiin kirjoituksiin perehtyneille alkuperäisille lukijoille toteamus on saattanut olla hätkähdyttävä, mutta Uuden testamentin lukijoina meidän perspektiivimme on erilainen. Koska teo- logisesti ajateltuna temppeli on Jumalan läsnäolon paikka, niin Pyhän Hengen tulemisen jälkeen se ei enää ole sidottu yhteen rakennukseen tietyssä kau- pungissa, vaan se on kaikkialla siellä, missä hänen kansansakin on.

Vanhan testamentin profetioiden lukeminen on aina hyvä aloittaa kysymällä, miten alkuperäi- set lukijat olisivat sanoman ymmärtäneet. Samalla tulee kuitenkin muistaa, että Jumala on ”näinä vii- meisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta”10 ta- valla, joka muuttaa perspektiiviämme. Yhtäältä lu- kijalla pitää olla profetiaan sama perspektiivi kuin profeetalla – tavoitteena on vastaanottajan muuttu- minen. Toisaalta varsinkin Vanhan testamentin profetioiden kohdalla näkökulman tulee olla siinä

mielessä eri, että tulkinnassa pitää huomioida Uu- den testamentin tuomat teologiset muutokset.

Kestävä profeetallisten tekstien tulkinta ottaa huomioon Raamatun koko ilmoituksen.

Viitteet:

1) 1. Kor. 3:16; Hepr. 10:1-18.

2) Hes. 40-48.

3) Room. 2:28-29; 4:1-12.

4) 1. Piet. 2:4-10.

5) Dan. 7, 9; Ilm. 13.

6) Ilm. 1:7.

7) Sak. 12:10-14.

8) Ilm. 21:9-22:5.

9) Ilm. 21:22.

10) Hepr. 1:1-2.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Samalla rukoi- 'lemme, että se toisi meille Jumalan rakkauden ja valon niin tuoreena ja elähdyttävänä, että koko elämämme saisi uuden tuoreuden, uuden valon. ja

Uuden liiton myötä Jumalan kansan perintöosa on parempi kuin se, mikä Vanhassa testamentissa menetettiin.. Yksi Vanhan testamentin tärkeistä teemoista on maa, jonka Jumala

Meidän onneksemme Jumalan siunaus ja armo eivät kuitenkaan ole sidottuja siihen, että hänen omillaan on kaikilta osin täysin oikea oppi tai että heidän järjestäytymisensä

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

Jumalan armo on sekä täydel- listä että yleistä: täydellistä sikäli kuin Hän tahtoo täyttää tarpeet ja tekee niin, yleistä sikäli kuin Hänen armonsa sulkee piiriinsä

Koko Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta ja on kokonaan jumalallinen ja kokonaan inhimillinen, niin kuin myös Jeesus Kristus, Jumalan varsinainen Sana ja ilmoitus,

Matt.. 6:44: Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä. 15:14: Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain

”Useita kertoja tämän seudun kansa sai kuulla Jo- kijärven kirkon saarnatuo- lista ja alttarilta Jumalan rakkaudesta evankelista Johanneksen sanat: Sillä niin on Jumala maailmaa