• Ei tuloksia

Sokraattinen dialogi®

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sokraattinen dialogi®"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

124 niin & näin 2/2014

otteita ajasta

Timo Purjo (vas.) ja Henning Herrestad käyvät dialogia.

(2)

2/2014 niin & näin 125

otteita ajasta

N

äin kiteytti antiikin filosofian ytimen edesmennyt ranskalainen filosofian historian tutkija Pierre Hadot (1922–

2010). Saman sokraattisen ihanteen nimeen vannoo myös erityisiä filosofisia vastaanottoja ympäri maailmaa perustanut liike. Se sai al- kunsa 1981, kun saksalainen Gerd Achenbach (s. 1947) perusti filosofisen praktiikkansa. Ideana oli käsitellä eri- laisia elämänkysymyksiä ja -ongelmia filosofin ja ei-filo- sofin välisissä keskusteluissa.

”Liikkeestä” puhuminen saattaa tosin olla ilmiön kohdalla liioiteltua. ”Mitään yhtä filosofiaa tai työsken- telytapaa, joka yhdistäisi kaikki filosofisen praktiikan harjoittajat, ei ole eikä tarvita”, toteavat tuoreen teoksen Filosofi tavattavissa toimittajat Pia Houni ja Perttu Salo- vaara2.

Samainen vaikutelma jäi päällimmäisenä mieleen Helsingissä huhtikuussa järjestetystä neljännestä yhteis- pohjoismaisesta filosofisen praktiikan seminaarista. Sen teemana oli ”merkityksellinen elämä”. Esitelmien aiheet vaihtelivat stoalaisesta filosofiasta itävaltalaisen Viktor Franklin (1905–1997) logoterapiaan ja psykiatrisen hoidon sekä filosofisen praktiikan vuorovaikutukseen.

Yliopistosta filosofia pääaineenaan valmistuneesta vaikutti toisinaan siltä kuin olisi eksynyt jonkin vieraan heimon pariin. Kuullun kielen sanat olivat etäisesti tuttuja mutta silti vieraita. Useissa puheenvuoroissa lii- kuttiinkin akateemisen filosofian ja siitä esitelmöimisen raja-alueilla.

Tuntemus saattoi olla asianmukainen. Filoso- finen vastaanottotoiminta kun ”ei pyri korvaamaan sen enempää akateemista filosofian tutkimusta kuin psykote- rapiaakaan, vaikka osa sen luonteesta saattaakin selittyä tietoisesta irtiotosta näistä kummastakin”, Houni ja Salo- vaara toteavat3.

Vaikka filosofisen praktiikan harjoittajat korosta- vatkin menetelmättömyyttä, joitakin metodia muistut- tavia käytäntöjä on muodostunut. Tunnetuimpiin näistä kuuluu ’sokraattinen dialogi’, jonka olemuksesta kuultiin useita esitelmiä. Tässä ryhmäkeskustelumuodossa py-

ritään jonkin yhteisen teeman tai filosofisen käsitteen kä- sittelyyn ja keskusteluun osallistujien oman elämänkoke- muksen pohjalta.

Sari Mattila kertoi seminaarilaisille sokraattisesta dialogista kulttuurien välisen kommunikaation mene- telmänä, siinä missä Ferdinand Garoff tarkensi katseen merkityksen muodostumiseen porukalla keskustelemisen kuluessa. Sitten Bernt Österman sattui vastaamaan re- portterin mielessä pyörineeseen kysymykseen. Sok- raattinen dialogi tai jotkin muut filosofisen praktiikan muodot saattavat olla oivia apuneuvoja ryhmädyna- miikan ongelmien setvimiseen tai tarjoavat keinoja it- seymmärryksen lisäämiseen, mutta miksi niitä pitäisi kutsua ennen muuta ”filosofisiksi”?

Alustuksessaan Österman onnistui osoittamaan, että kaikki sokraattista dialogia parhaimmillaan määrittävät arvot ovat luovuttamattomia myös filosofialle ylimalkaan.

Hänen mukaansa esimerkiksi vapaus, luovuus ja itse- ilmaisu ovat jotakin, jotka muodostavat myös filoso- foinnin arvon ja merkityksen elämälle.

Seminaarissa antoisaa oli myös pyrkimys saada osallis- tujat vaihtamaan ajatuksia keskenään pelkän yksinpuhe- lukavalkadin sijaan. Yhtä vilpitöntä halua vuoropuheluun tapaa harvassa filosofian tapahtumassa, vaikka niistä jokaisessa taatusti vannotaan keskustelun, vuorovaiku- tuksen ja tieteidenvälisyyden nimiin. Ehkä lopulta on niin, että jotakin filosofian olemuksesta tavoittaakseen on välttämätöntä kokeilla filosofisia käytännön harjoituksia myös liiemmittä akateemisitta kehyksittä.

Viitteet & Kirjallisuus

1 Pierre Hadot, Philosophy as a Way of Life (Exercices spirituels et philosophie antique, 1981). Käänt. Michael Chase. Blackwell, Oxford 1995, 265.

2 Pia Houni & Perttu Salovaara, Lukijalle. Teoksessa Filosofi tavat- tavissa. Ajatuksia filosofisesta elämästä. Toim. Pia Houni & Perttu Salovaara. niin & näin, Tampere 2014, 7–11 (8).

3 Pia Houni & Perttu Salovaara, Filosofinen praktiikka. Historiasta ja käsitteestä nykykäytäntöihin. Teoksessa Filosofi tavattavissa. niin

& näin, Tampere 2014, 21–56 (27).

Jaakko Vuori

Sokraattinen dialogi®

”[F]ilosofia oli elämäntapa, niin harjoituksessa kuin pyrkimyksenä viisauden saavuttamiseen, sekä päämääränä, itse viisautena. Sillä todellinen viisaus ei ainoastaan saa aikaan tietoa: se tekee olemisestamme erilaista.”

1

Valokuva: Jaakko Vuori

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Maakunnallisten politiikkojen kanssa dialogin koettiin toimineen hyvin: kaikki yhtä lukuun ottamatta olivat täysin tai melko samaa mieltä siitä, että dialogi maakunnan

Kes- kustelun on joskus oletettu käsitelleen maan liikkumattomuutta 2 , mutta itse asiassa kyse oli siitä, voidaanko vielä Einsteinin jälkeen esittää maan kiertoliikkeen

Haastateltava: No ei kyl se oli, kaikki oli vastaan, kaikki oli vastaan, mutta ei, ei sille mahta mitään. Ei saksmanni, kun ei se osaa Suomen sanaa eikä ku- kaan puhu saksaa ja kun

(Ensimmäinen kuningas sanoi:) 1 ”Si- tä, etä kehtaa jatkuvasti (katsella) tanssia palatsissaan ja juoda sekä laulaa huoneissaan, sanotaan lankeamiseksi noita-akkojen

Niin tai näin, itse asia eli Heideggerin natsismi ei sulkulau- seesta juuri hetkahda, varsinkaan, koska sodan jälkeinen Heidegger ei vain muista

Se ei kuitenkaan ole sama kuin ei-mitään, sillä maisemassa oleva usva, teos- pinnan vaalea, usein harmaaseen taittuva keveä alue on tyhjä vain suhteessa muuhun

”Minä olen lähempänä kuin kirjain, vaikka se puhuisi, ja Minä olen kauempana kuin kirjain, vaikka se olisi vaiti.” 16 Paradoksaalinen kieli operoi antipodaalisesti: se

Tilasuudessa on työpajoja filosofi- Tilasuudessa on työpajoja filosofi- an opetusaineistoista, menetel- an opetusaineistoista, menetel- mistä opettaa filosofiaa peruskou- mistä