• Ei tuloksia

Tiede ja edistys näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tiede ja edistys näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Tiede ja edistys

Tiede & Edistys -lehti täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Lehden kehityksestä ollaan — ja oltakoon — monta mieltä. Yksi asia näyttää kuitenkin varmalta: tiede ja edistys eivät ole lehden tekijöille ja luki- joille enää yhtä itsestään selviä käsitteitä kuin kymmenen vuotta sitten.

Ehkä kärjistän mutta teen sen kuitenkin jotain havainnollistaakseni.

Kun tiede saatettiin määritellä absoluuttisen ja "viattoman" totuuskäsit- teen avulla, edistyksen nimeen vannominenkaan ei tuottanut vaikeuk- sia: totuuden paljastava tai ainakin sitä lähenevä tiede oli edistyksen asialla, tieteen avulla ihmiskunta saattoi ottaa kohtalonsa rationaaliin hallintaansa. Näin oli ainakin yhteiskuntatieteissä; luonnontiede sinänsä yhteiskunnallisesti neutraalina, totuusarvon omaavien lauseiden joukko- na oli kyllä valjastettavissa muidenkin kuin yhteiskunnallista edistystä merkitsevien tavoitteiden palvelukseen. Yhteiskuntatiede, joka antoi to- tuuden yhteiskunnasta, oli marxismi: marxismi paljasti todellisuuden porvarillisen yhteiskunnan ja yhteiskuntatieteen ideologisen sumuver- hon alta.

Epäilijöiden ja epäilysten joukko näyttää kasvavan. Entäpä jos yleis- päteviä kriteereitä tieteen (totuuden) ja ideologian erottamiseksi ei ole- kaan? Jos totuus onkin määriteltävissä vain tietyn itseään tieteeksi kut- suvan diskurssimuodon (kielipelin) sisällä? Entäpä jos yhdestä ainoasta Totuudesta kiinni pitäminen yhteiskuntatieteessä sisältääkin terrorin sie- menen?

Voimme tietysti livahtaa veräjästä jättämällä jäähyväiset hankalaksi osoittautuneelle totuuskriteerille ja määrittelemällä tieteen vain näin kutsutu(i)ksi diskurssimuodo(i)ksi tai kielipel(e)iksi. Mutta edistyksen ongelmasta emme näin vielä pääse.

Edistys-sana tuo ehkä liiankin helposti mieleen 1800-luvun edistysop- timismin tieteisuskoineen ja produktionistisine yhteiskuntautopioineen.

Mutta jos luonnon- ja yhteiskuntatieteiden yhä laajeneva käytäntöön soveltaminen johtaakin luonnon ja ihmisen lisääntyvään repressioon?

Entäpä jos produktionistinen yhteiskuntautopia onkin ristiriidassa "ai- don" emansipaation kanssa?

Nämä ovat tuttuja kysymyksiä ei vain suomalaisesta vaan myös yleiseurooppalaisesta keskustelusta. Ilmentävätkö ne vain vuoden 1968 sukupolven pettymyksiä? Oliko niin, että vuoden 1968 kapina ja sen jälkeinen optimismi elikin vain sosiaalivaltioprojektin siivellä? Me- nikö sosiaalivaltio-optimismin myötä hautaansa myös vuoden 1968 su- kupolven optimismi?

Minusta on hyvä, että kysymyksiä esitetään, myös T&E:ssä. Mutta projektistamme en haluaisi luovuttavan, kutsuttakoon sitä jos ei edis- tykseksi niin emansipaatioksi. Postmodernin villeillä aalloilla on muka- va, ehkäpä myös terveellistä keinahdella, mutta — auktoriteettiin eli Habermasiin nojautuakseni: onko modernin emansipatoriset potentiaa- lit, joihin luen myös marxismin, todella käytetty loppuun? Entäpä jos

(2)

82 Tiede ja edistys 2/86 TIEDE&EDISTYS

— toiseen auktoriteettiin tukeutuakseni — postmodernia seuraakin mo- derni? Mutta — ja tämä on oma lisäykseni — kenties moderni uudel- leen tulkittuna?

Kysymyksen tieteestä ja edistyksestä esitimme myös lehtemme entisille päätoimittajille. Seuraavassa heidän vastauksensa.

Kaarlo Tuori

Seppo Toiviainen:

Suuri projekti ei ole ohi

Täytyy myöntää, että olen tällä hetkellä hieman ymmälläni.

Siitäkin huolimatta, että taas kerran kuuntelin Beethovenin 9. sinfo- nian, Oodin vapaudelle, virittäytyäkseni Hegelin Logiikkaan ja Goeth- en Faustiin. Jostain syystä ne ovat minulle läheisempiä kuin Schön- bergin musiikki, Bourdieun rajahyötyanalogiat tai Claude Simonin ro- maanit.

Siinä vaiheessa, kun Tieteessä & Edistyksessä ryhdyttiin puhumaan

"postmodernista", ja siitä on jo aikaa, ajattelin, että jotain on tapahtu- massa. Mutta kun täyttyi hetki, jolloin Helsingin Sanomien jokaikisessä sunnuntainumerossa ruvettiin puhumaan postmodernista, oli jo pakko tajuta, että jotain on tapahtunut. Eteeni nousee kysymysmerkkien met- sä. Ilmassa on jotain, mutta mitä se täsmällisesti ottaen oikein on? Vä- liaikaista vai pysyvää? Olenko auttamattomasti pudonnut kelkasta?

Edustanko konservatiivista radikalismia vai radikaalia konservatismia?

Onko vuoden 1968 sukupolvi haudattu — eri hautoihin?

Minun on vaikea sietää seuraavanlaista tekstiä, enkä tarkoita sen mahtipontista ilmaisua, vaan sen ilmentämää ajatusmuotoa. Lyotard:

"Jatkuva derivoituva funktio on menettämässä ensisijaisuutensa tietä- myksen ja ennakoinnin paradigmana. Kiinnittäessään huomiota rat- keamattomuuksiin, yksityiskohtaisen valvonnan rajoihin, kvanttei- hin, epätäydellisen informaation vallitessa tapahtuviin konflikteihin, 'fraktaaleihin', katastrofeihin, pragmaattisiin paradokseihin postmoder- ni tiede rakentaa teoriaa omasta epäjatkuvasta, katastrofiluonteisesta, ei oikaistavissa olevasta ja paradoksaalisesta kehityksestään. Se muut- taa sanan tieto merkitystä, osoittaen samalla miten tuo muutos on mah- dollinen. Se ei tuota tunnettua, vaan tuntematonta. Ja se esittää legiti- maatiomallin, joka on mahdollisimman kaukana suorituskyvyn paranta- misesta: perustuu eroon paralogiaksi ymmärrettynä."

Mitä paralysiaa tämä on? Post-teollista Yhteiskuntaa vastaa Postmo-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

Turnerin (1990) mukaan postmodernin hahmot- taminen vaatii ensin modernin sisällõп maarittä- mistä, jossa hän suosittelee tukeuduttavan juuri Weberin ideaan

Burnhamia vain vähän vapaasti tulkiten voidaan väittää, että tiede ei aidossa mielessä ole koskaan ollut kovin arvostettua; viime vuosi-... 2 • Pääkirjoitus

Ministeri Kivistö ja muut Opetusministeriön edustajat totesivat vetoo- muksen luovutustilaisuudessa mielipiteenään, että Tiede ja edistys kuuluisi periaatteessa Suomen

Rauhantaistelu, neutronipommin ja muiden joukkotuhoaseiden vastustami- nen, aseriisunta, sorron ja sitä oikeuttavien aatteiden torjuminen; nämä ja mo- net muut ovat tehtäviä,

Tsaregorodtsev myönsi Tiede ja l edistys -lehdelle haastattelun, jossa hän esittelee ongelman merkitystä lää- ketieteen - tulosten filosofisille yleistyksille. Haastattelun

Toisessa artikkelissa 'Volunteer tour- ism - postmodern pilgrimage?' (Journal of Tourism and Cultural Change 2005) tarkastellaan esimodernin, modernin ja postmodernin

Tämä sivistyneistön patriarkaalinen ja familiaarinen mentaliteetti sai aikaan myös sen, ettei meillä syntynyt kovin suurta repeämää modernin, edistystä ihannoivan ja