• Ei tuloksia

Postmodernisuuden ja etiikan epäpyhä allianssi näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Postmodernisuuden ja etiikan epäpyhä allianssi näkymä"

Copied!
8
0
0

Kokoteksti

(1)

POSTMODERNISUUDEN JA ETIIKAN

EPÄPYHÄ ALLIANSSI

- Zygmunt Baumanin haastattelu

Professori Zygmunt Bauman, haastattelijanaan Tuomas Nevanlinna

“Postmoderneiksi” leimattuja ajattelijoita pidetään usein “nihilis- teinä” tai “kyynikkoina”, jotka juhlivat nykyisyyttä jonkinlaisen edesvastuuttoman estetismin hengessä. On kyseenalaista, onko tämä näkemys kenenkään merkittävän ajattelijan suhteen kovin- kaan osuva tai oikeutettu, mutta ainakaan se ei päde professori Zygmunt Baumaniin (s. 1925), joka tunnetaan nimenomaan post-

modernisuuden ja sen avaamien eettisten mahdollisuuksien teoreetikkona.

KASVOTUSTEN

(2)

kejä sen mahdollisuuksien murenemisesta. Us- kon romahtaminen Valistuksen totuuksiin ja in- stituutioihin, yhteiskunnallisten moraaliaukto- riteettien kyseenalaistuminen, lisääntyvä yksi- löllistyminen ynnä muut postmodernin yhteis- kunnan mahdolliset tunnusmerkit voidaan näh- dä kehityssuuntina ja avauksina, joita vasten etiikan merkitys ja mahdollisuudet juuri koros- tuvat. Mitään ei silti ole taattu.

Modernin, valistukseen perustuneen yhteis- kunnallisen ohjailun lähtökohta oli aina se, että moraalinen anomia, yhteiskunnallinen vieraan- tuneisuus ja eettinen tyhjyys ovat seurausta yh- teiskunnallisen moraalikasvatuksen, sosialisaa- tion ja integraation puutteellisuudesta. Ongel- ma oli aina se, ettei meillä ole tarpeeksi yhteis- kunnallista ohjailua, asioihinpuuttumista, orga- nisaatioita, ammattilaisia, elimiä.

Mutta entä jos tämä oletus ja sitä vastaa- vat käytännöt ovatkin - tai niistä on tullut - osa ongelmaa pikemminkin kuin sen ratkaisu? Is- kulauseenomaisesti modernin ja postmodernin yhteiskunnan eroa voisikin Baumanin henges- sä luonnehtia sanomalla, että moderni yhteis- kunta on “liian vähän”-yhteiskunta - on liian vähän lehdistönvapautta, ruokaa, uudelleenkou- lutusta, lakeja, asioihinpuuttumisen ammatti- laisia, valtion turvaverkkoja - kun taas post- modernin ongelmat ovat “liian paljon”-ongel- mia, eräänlaisia poliittisia, kulttuurisia ja talo- udellisia “elintasosairauksia”: median ylläpitä- mä keinoinformaation tulva, ruumiin ja aivo- jen ylhäältä muokkaaminen, yliprofessionalisoi- tunut sosialisaatio, politiikan ja etiikan valtiol- listuminen.

Mutta panoksena on vieläkin “suurempia”

asioita. Sillä eivätkö juuri keinotekoiset yrityk- set “pakottaa” moraali ihmisiin ole synnyttä- neet tämän vuosisadan suuret tragediat - fasis- mista reaalisosialismiin ja lännessä riehuvaan teknokratiaan? Otetaan esimerkiksi natsismi ja juutalaisten tuhoaminen. Keskitysleirit olivat mahdollisia vain sillä ehdolla, että ne oli etään- nytetty - sekä fyysisesti että henkisesti - ihmi- sen kasvokkaisesta kanssakäymisestä ja siihen vääjäämättä kytkeytyvästä vuorovaikutusetii-

kuten Himmler valitti. Näin ollen moraali ei kumpuakaan yhteiskunnasta, vaan se syntyy al- kuperäisessä ihmisenvälisessä yhteisöllisessä ko- kemuksessa, jota yhteiskunta instituutioineen voi sitten korkeintaan muokata, manipuloida ja jopa tärvellä tai tuhota.

- Tunnetuimpia Baumanin teoksia ovat Le- gislators and Interpreters (1987), Modernity and Holocaust (1989), Modernity and Ambivalen- ce (1991) sekä Postmodern Ethics (1993). Bau- manin vaimon, Janina Baumanin omaelämän- kerrallinen teos Winter in the Morning (1986) on yksi holocaust-kirjallisuuden avainteoksis- ta.

Professori Bauman, teidät tunnetaan post- modernismin teoreetikkona, silti ette tun- nu nojaavan mihinkään tiettyyn aikaisem- paan teoriaan postmodernisuudesta. Voit- teko kuvata sitä tietä, jota kulkemalla pää- dyitte näkemyksiinne? Mitkä olivat ratkai- sevimmat vaikutteenne?

Suurimman osan “sosiologisesta elämästäni”

olen kuluttanut modernin elämisen eri ulottu- vuuksien tutkimiseen.

80-luvun puolivälissä tapahtui tietynlainen kiinnostukseni siirtymä. Miltä kannalta tahan- sa ajattelinkin moderneja yhteiskunnallisia jär- jestelyjä, tulin samankaltaisiin johtopäätöksiin:

tietyt modernisuuden piirteet, jotka periytyvät sen “klassiselta ajalta”, valistuksen ja järjen ai- kakaudelta, ovat läpikäymässä syvää muutos- ta, jopa hajoamassa. Askel askeleelta yritin löy- tää yhteyksiä näiden uusien piirteiden välillä ja lopulta tuloksena oli “postmoderni yhteiskun- ta” - tai modernisuuden postmoderni vaihe. Se on uusi sosiaalinen muodostuma. Yhtäältä se muodostaa jatkumon modernin yhteiskunnan luonteenpiirteiden kanssa, mutta merkitsee toi- saalta selkeää katkosta “klassisen modernin”

malliin. Näkemykseni “postmodernisuudesta”

on siis sukua sille, mitä muut nykyelämän ana- lysoijat ovat kutsuneet “myöhäismoderniksi”

(Giddens), “ylimoderniksi” (Balandier) tai “ref- leksiiviseksi moderniksi” (Beck), mutta koros-

(3)

tan eri piirteitä ja järjestän kokonaiskuvan hie- man toisin.

Näennäisestä vastakkaisuudestaan huoli- matta yhteistä kapitalismille ja sosialismille oli ohjailu ja hallinta. Se oli niiden keskeinen on- gelma. Kummassakaan ei tunnustettu inhimil- lisen kanssakäymisen perustavuutta eikä sitä myöskään kunnioitettu sen itsensä takia. Yh- teiskunta on rakennettava, alusta alkaen ja ko- konaan. Ensin ikään kuin muodostettiin selkeä kuva siitä, minkälainen ihanteellinen, täydelli- nen tai onnellinen yhteiskunta olisi, sitten se pyrittiin rakentamaan tuon mallin mukaan.

Itse asiassa suurin osa modernia aikakaut- ta koki itsensä väliaikaisena tilana, joka ylitet- täisiin ja jätettäisiin taakse huomenna. Se oli tulevaisuuteen suuntautunut yhteiskunta.

Kuten ehkä tiedätte, minua on erityisesti kiinnostanut tämän suhtautumistavan kieltei- set puolet. Jos muodostetaan ihanteellisen yh- teiskunnan käsitteet ja toimitaan sen mukaan, seurauksena on aina se, että jotkut ihmiset ei- vät sovi siihen. Siksi heidät on siirrettävä pois, kitkettävä tai tuhottava...

Onko mikään tässä suhteessa muuttunut?

Tämä on tietysti visainen ongelma. Paljon ei ole muuttunut, olemme yhä sangen moderneja.

Postmodernisuus ei minun tulkintani mukaan ole jotakin, joka syntyy modernisuuden kuole- man jälkeen korvaamaan sitä. Aikamme on yhä modernisuutta, joka kuitenkin on päässyt eroon joistakin vääristyneistä haaveista - toiveesta, että inhimillinen kärsimys ja onnettomuus voidaan poistaa yhdellä pamauksella, jahka luomme ide- aalisen järjestelyn.

Ja olemme yhä moderneja myös siinä mie- lessä, että meillä on tapana nähdä elämä rat- kaistavien ongelmien sarjana. Mutta ongelmat ovat osittaisia, ja voimme vain reagoida tiettyi- hin korjausta vaativiin tilanteisiin. Ei ole mi- tään yleistä tai globaalia näkökulmaa, joka voisi taata meille absoluuttisen ja täydellisen yhteis- kunnan, mistä elämän kaikki epämiellyttävät ulottuvuudet olisi puhdistettu pois. Fasismi ja kommunismi olivat tietenkin poikkeuksellisen ilkeitä versioita tämäntyyppisestä utopiasta.

Olemme siis yhä moderneja sikäli, kun nä-

emme elämän ratkaisuja vaativien ongelmien seuraantona. Mutta emme enää ole moderneja sikäli, että emme usko yhteen ongelmaan, jon- ka ratkaiseminen poistaisi myös kaikki muut ongelmat. Tämä on pääasiallinen ja ratkaiseva ero.Nykytilanteessa on omat hyvät ja omat huonot puolensa. Suuri etu on se, että hyvin todennäköisesti tuo hullu, mielipuolinen yritys tuhota tai eliminoida toinen puoli yhteiskun- nasta toisen puolen onnellistuttamiseksi ei enää toistu Euroopassa. Vaikeus on tietysti se, että syntyy kroonisen epävarmuuden ja ambivalens- sin tilanne.

Haluaisin korostaa, etten usko epävarmuu- den sinänsä olevan postmodernisuuden keksin- töä - inhimillinen olemassaolo on aina ollut epä- varmaa. Mutta suurta osaa historiaa on vallin- nut ajatus, että tämä epävarmuus voitaisiin ylit- tää tai voittaa. Tällä hetkellä olemme kenties hitaasti oivaltamassa, että epävarmuuden alla eläminen on mitä luultavimmin kohtalomme.

Seuraava askel on yrittää opetella elämään tä- män epävarmuuden, sporadisuuden kanssa.

Tämä on nykyinen haasteemme.

Käsityksiä postmodernisuuden luonteesta on liikkellä sadoittain. Onko jokin sellai-

"Epävarmuus ei ole sinänsä postmodernisuuden kek- sintö - elämä on aina ollut epävarmaa."

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

(4)

erottautua?

Jokaisessa yhteiskunnassa on ihmisiä, jotka us- kovat yhteiskunnan, jossa he elävät, olevan jon- kinlainen täydellisyyden ruumillistuma; ihmi- siä, jotka juhlivat vallitsevaa todellisuutta par- haimpana mahdollisena. Nähdäkseni on aika paljon kommentaarikirjallisuutta - nimenomaan kommentaarikirjallisuutta - joka epäkriittisesti ylistää postmodernisuutta elämäntyylinä, uute- na seksuaalisena vapautumisena, vapautena si- tovista ihmissuhteista. Ikään kuin elämän ai- kana voisi olla ääretön määrä kump-paneita, joiden kesken voi valita samaan tapaan kuin hammastahnoja supermarketista. Tällainen va- pauden ja sitoutumattomuuden ylistys voi men- nä niinkin pitkälle, että tuotetaan hoivasta ja huolenpidosta täysin riippuvaisia jälkeläisiä, il- man että ollaan valmiita vastuunottoon. Tär- keää on vain omien itsellisten projektien toteut- taminen; että saisi kaiken hyvän maksamatta siitä mitään. Kyseessä ovat toisin sanoen ihmi- set, jotka juhlivat vapauden ihanuuksia mutta eivät ole valmiita ottamaan huomioon siitä tuol- le samalle vapaudelle mahdollisesti koituvia ka- tastrofaalisia seurauksia.

En usko, että tähänkään ongelmaan on olemassa ideaalista ratkaisua. Epäkriittinen postmodernismi jopa hehkuttaa kaaosta jonkin- laisena itseisarvona. Uskon, että postmoderni yhteiskunta, niin kuin mikä tahansa muukin yhteiskunta, tarvitsee hyvin, hyvin kriittisen ja syvälle pureutuvan katseen. Ongelma on vain se, että postmodernin yhteiskunnan ongelmat ovat hyvin erilaisia kuin modernin yhteiskun- nan. Ne tarvitsevat ja edellyttävät myös aivan toisenlaisia toimenpiteitä, suhtautumistapoja ja asenteita, uudenlaista politiikkaa. Jos teesken- nellään, ettei mitään ole tapahtunut, että yh- teiskunta on peruspiirteiltään aivan sama kuin sata vuotta sitten, suljetaan vapaaehtoisesti sil- mät tapahtuneilta muutoksilta ja ajaudutaan so- veltamaan vanhoja ratkaisuja uusiin ongelmiin.

Seuraukset voivat olla onnettomat. Mitä hyvän- sä tehdäänkin, on lähtökohdaksi otettava post- moderni todellisuus. Hic Rhodos, hic salta...

missä määrin filosofinen etiikan tulkintan- ne oikeastaan voidaan “muuntaa” sosio- logiseksi, tai oikeastaan yhteiskunnallis-po- liittiseksi?

Moraali on yksi niistä alueista, joista sosiologi- alla on hyvin vähän syitä ylpeyteen. Parhaim- millaan, tai pahimmillaan, sosiologinen moraa- liteoria on ollut vain byrokraattipuheen tieteel- linen versio.

Sosiologiassa moraalia on pidetty ryh- män sidosaineena ja sellaisena täysin relatiivi- sena kyseiseen ryhmään nähden. Kääntöpuolen- aan juuri tämä näkemys synnyttää ne funda- mentalistiset filosofiset kannat, joissa uskotaan voitavan säätää moraalista lainomaisesti; että voidaan, ainakin periaatteessa, teoreettisesti ratkaista, mitä kussakin inhimillisessä tilantees- sa olisi tehtävä.

Kumpikaan näistä ääripäistä ei ole hy- väksyttävä. Sosiologis-relativistinen lähestymis- tapa ei ole hyväksyttävä siksi, ettei se tarjoa mitään pohjaa tai perustaa kritisoida kulloista- kin, olemassaolevaa tilannetta. Esimerkiksi nat- si-Saksassa lähes jokainen uskoi, että luotu yh- teiskunta oli mallikelpoinen. Jos tämä oli ryh- män yleinen mielipide, ei sosiologisten standar- dien mukaan ole mitään perustaa sanoa, että se on vastoin moraalia - moraalihan ilmaisee vain kollektiivin tahtoa. Siinä on kaikki, eikä ole mitään ylijäämää, joka voisi tarjota perustan kritiikille.

Jos toisaalta hyväksytään vastakkainen ab- solutistinen kanta moraalista, silloin ei enää vil- jellä moraalisen minän moraalista vastuuta, vaan pikemminkin konformismia: tässä on laki ja ollaksesi moraalinen sinun on opeteltava elä- mään sen mukaan.

Tuhannen taalan kysymys - niin kuin amerikkalaiset sanoisivat - on se, miten välttää tämä relativismin ja sokean fundamentalismin kaksoisansa. Peruskysymys kuuluu: tarjoaako todellisessa inhimillisessä kokemuksessa mikään pohjaa muotoilla ideaa loukkaamattomista moraalisista arvoista. Ja että sellaisia arvoja loukkaava yhteiskunta on moraaliton yhteiskun-

(5)

ta. Tällöin voisimme olla suvaitsevaisia inhi- milliselle erilaisuudelle, mutta samalla tietäisim- me, missä tämän suvaitsevaisuuden raja kulkee.

Uskoakseni Emmanuel Levinasilla ja Knud Lögstrupilla (ks. viite sivu 11) todella on tällai- nen idea: moraalisuudesta voidaan puhua ja sitä voidaan ajatella, ennen kuin yhteiskunta tulee mukaan kuvaan, koska moraalisuuden juuret piilevät jossakin perustavammassa, nimittäin ihmisten välisessä kasvokkaisessa vuorovaiku- tuksessa.

On kiinnostavaa huomata, että Levinas käyttää usein sanaa “käsky”, mutta kuitenkin nimeää kirjoituksissaan (ja uskoakseni olen lu- kenut kaiken, minkä hän on kirjoittanut) vain yhden käskyn: “Älä tapa”. Ihmiset pitävät tätä perustavimpana käskynä, koska jos päätän, et- ten tapa sinua, tunnustan oikeutesi elää; tun- nustan sinun subjektiutesi toisena ihmisolento- na. Ja silloin voimme ryhtyä keskustelemaan, niin kuin mekin juuri nyt teemme, puhumaan ongelmista ja meillä on ainakin mahdollisuus saavuttaa meille molemmille suotuisia ratkai- suja.

Mutta sympatiani Levinasia and Lög- strupia kohtaan ei juonnu ainoastaan näistä puhtaan akateemisista ja teoreettisista näkökoh- dista. Heidän moraalia koskevissa kirjoituksis- saan on näet piirteitä, joiden vuoksi ne sopivat erityisen hyvin valaisemaan sitä, mistä nykyti- lanteessa oikeastaan on kysymys.

Isojen ja pienten - “mikromoraalisten”

ja “makromoraalisten” - kysymysten välinen suhde on Levinasilla päinvastainen siihen näh- den, mihin on totuttu. Perinteisessä sosiologi- sessa lähestymistavassa ajateltiin ensinnäkin, että olemme ikään kuin raaka-ainetta, johon yhteiskunta voi ulkopuolelta - kasvatuksen ja opetuksen, painostuksen, rangaistusten, yhteis- ten ideoiden jne. avulla - pakottaa jonkinlaisen moraalin. Levinas lähestyy asiaa toisin: moraa- li perustuu esiyhteiskunnalliseen todellisuuteen.

Ensin on vain silkka ja valmistelematon kah- den ihmisen välinen kohtaaminen ja yhteiskun- ta tulee näyttämölle vasta, kun se ryhtyy muok- kaamaan tätä moraalista kykyä ja impulssia ja

“kääntämään” sitä “isompien” kysymysten kie- lelle. Tämä on vaikea ongelma, mihin Levinas ja Lögstrupkin tarjoavat vain vähän opastusta.

Uskoakseni kysymys “kääntämisestä” tai kul- kureitistä moraalista yhteiskunnalliseen oikeu- denmukaisuuteen (joka on yksilöllisen kasvok- kaisen moraalin makrotason vastine) ei niinkään ole eettinen tai filosofinen ongelma (mitkä sään- nöt meidän tulisi löytää), vaan poliittisen käy- tännön kysymys. Miten järjestää poliittiset insti- tuutiomme niin, että moraalisella impulssillam- me olisi vaikutusta siihen, mitä yhteiskunnan tasolla teemme?

Hans Jonas on todennut, että kykenem- me nykyisin tekoihin, jotka vaikuttavat sellais- ten ihmisten kohtaloihin, joita emme koskaan näe, jopa ihmisiin, jotka eivät ole vielä synty- neet, mutta samalla moraaliset kykymme ovat yhtäkaikki rajoittuneet siihen, mitä voimme omin silmin nähdä - läheisiin ihmisiin. Jonas uskoi, että tämän kuilun ylittämiseksi tarvitsem- me uutta eettistä koodia. Siinä määritettäisiin ne periaatteet, joihin “etäisyyteen vaikuttavien tekojen” tulisi alistua. Uskon, että hän oli vää- rässä...

Päästä periaatteista yksimielisyyteen on tehtävän yksinkertaisin osa; itse asiassa olem- me kaikki - ainakin melkein kaikki - jo yhtä mieltä siitä, ettei ihmisiä pitäisi tappaa eikä heidän tulisi nähdä nälkää eikä maapalloa pi- täisi saastuttaa tai tyhjentää resursseistaan. Sil- ti ihmisiä tapetaan, he näkevät nälkää, estoton saastuttaminen jatkuu ja jokainen meistä osal- listuu epäsuorasti kaikkeen tähän... Nähdäkse- ni ongelma on se, että moraaliset tuntemuksem- me ohjaavat meitä toiseen suuntaan ja arkielä- män instituutionaalinen logiikka toiseen suun- taan. Ja tässä piilee suurin haaste sosiologialle ja muille yhteiskuntatieteille. Meiltä ei puutu etiikkaa, mutta meillä ei ole instituutioita, jot- ka saisivat tämän eettisen sanan lihaksi. Yhteis- kunnalliset instituutiot saattavat hyvinkin tu- Meiltä ei puutu etiikkaa, mutta meillä

ei ole instituutioita, jotka saisivat tämän eettisen sanan lihaksi. Yhteis-

kunnalliset instituutiot saattavat hyvinkin tukahduttaa moraalisia impulssejamme - toivon, että ne

voisivat myös edistää niitä.

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

(6)

Jos lähtökohdaksi otetaan ihmisten kasvok- kainen kohtaaminen, vastuu ja niiden si- sältämä “alkuperäinen transsendenssi”, eikö käytännön näkökulmasta tilanne ole oikeastaan aina sama? Eivätkö siis histori- allis-poliittiset instituutiot ole aina jonkin- laisen “huonon uskon” tyyssijoja, joiden niskoille moraalinen vastuu on siirretty?

Moraalinen vastuuhan on kuitenkin Levi- nasin perspektiivistä luovuttamaton, eikä mikään institutionaalinen järjestely voi saa- da meitä sanomaan, että nyt tämä oikeu- denmukaisuusasia on ikään kuin hoidettu.

Ihmiset haluavat päästä vastuun taakasta. Tämä on kaikkien yhteiskuntien ongelma, koska ku- kaan ei pidä vastuunkantamista erityisen miel- lyttävänä - paitsi ehkä pyhimykset, mutta heitä ei ole kovin paljon.

On lukuisia tapoja tyydyttää kiusaus siir- tää vastuu pois omilta hartioilta. Yksi on niistä

“adiaforisaatio”. Se tarkoittaa keinoa, jonka avulla joitakin käyttäytymisen muotoja voidaan ruveta pitämään moraalisesti yhdentekevinä.

Esimerkiksi jos hoitaa toimensa byrokraattisessa organisaatiossa moitteettomasti, voi vakuuttaa itselleen, ettei syytä huonoon omaantuntoon ole, koska tekee vain sen, minkä työ edellyttää.

Markkinat ovat toinen, kenties vielä suurempi

“adiaforisaation” mekanismi. Jos jokin on ta- loudellisesti tuottoisaa tai tehokasta, se on hy- vää. Tämä on hyvin yleistä postmodernilla ajal- la. Tähän ongelmaan ei ole olemassa täydellis- tä tai ideaalista ratkaisua. Mutta jos olisi, etiik- kaa ei ensinkään tarvittaisi.

Onko postmodernisuudessa piilevät tietyt

“etiikan mahdollisuudet” tulkittava niin, että aikamme tietyt ominaispiirteet ovat teh- neet joitakin näistä vastuunsiirtämisen muo- doista vaikeampia ylläpitää?

Kyllä. Etiikka on aina “ennen olemista” eikä sillä ole muuta paikkaa olla. Ja historia on täyn- nä savuverhoja, jotka ovat pyrkineet peittämään tämän tosiseikan. Kun nyt viimeisin näistä sa- vuverhoista - moderni yllyke korvata moraali-

haamme mukaan yrittäneet kiertää.

Kirjassanne Postmodern Ethics näyttää ole- van jännite kahden eri postmodernisuuden luonnehdinnan välillä: toisaalta postmoder- nisuus avaa edelläkuvattuja eettisiä mah- dollisuuksia ja toisaalta sitä teidän mukaan- ne hallitsee eettisesti välinpitämätön, este- tisoiva tilallistaminen.

Olette paikantaneet ristiriidan aivan oikein.

Mutta kyse ei ole kuvauksessa piilevästä vir- heestä, vaan postmodernia todellisuutta kylläs- tävän ambivalenssin esiintuomisesta. Toistan kyllästymiseen saakka, että moraalisuuden kan- nalta postmoderni näyttämö on taistelukenttä eikä mikään tasoitettu polku. Tämän taistelun tulos on kaikkea muuta kuin määrätty - se on itse asiassa vasta alkamassa. Paras palvelus, jon- ka sosiologi tai filosofi voi tehdä, on arvioida tuon taistelun panokset ja tehdä inventaario aseista, joita eri osapuolilla on käytössään.

Koska vastuukysymystä ei voi koskaan lo- pullisesti “ratkaista” tai siirtää muiden kan- nettavaksi, seurauksena tuntuu olevan jat- kuva huono omatunto ja moraalinen syyl- lisyydentunne. Entä armo? Onko ajattelus- sanne tilaa armon käsitteelle?

Armo on kaksiteräinen käsite. Toisaalta se viit- taa siihen, että pidättäytyy tuottamasta tuskaa toiselle; “antaa toisen olla”; epäilee argument- teja, joiden mukaan on olemassa jokin “korke- ampi tarkoitus”, joka antaa luvan vahingoittaa toista “pienemmän pahan” periaatteen nimis- sä. Kun Levinas pitää kiinni “älä tapa”-käskyn keskeisyydestä, hän tuo esiin juuri näin ymmär- retyn armon moraalisen merkityksen. Mutta armolla on myös toinen merkitys: se, että tekee (tai ei tee) jotakin toiselle säälistä pikemmin- kin kuin kunnioituksesta... Näin ymmärretty- nä armo jättää vastaamatta paljon korkeam- paan moraaliseen vaatimukseen ottaa huomi- oon Toisen autonomia, ihmisarvo, ainutlaatui- suus ja kunnioittaa kaikkea tätä. Tästä syystä

(7)

moraalista vastuuta ei voi palauttaa armoon.

Yksilön autonomia kaikkine mahdollisuuk- sineen ja ongelmineen on suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Mutta eikö maail- ma ole samaan aikaan myös homogeeni- sempi kuin koskaan ennen?

“Homogeenisuus” on paljon väärinkäytetty idea. Toki maailma on homogeenisempi kuin koskaan sikäli, että niin Helsingistä kuin Fidzi- saarilta saa samalla reseptillä valmistetun MacDonald’s-hampurilaisen. Ja molemmissa katsotaan samaa saippuaoopperaa tai ajetaan samanmerkkistä autoa. Mutta tämä “homogee- nisuus” typistyy loppujen lopuksi siihen, että tietyt kulttuuriset merkit ja esiintymät ovat maailmanlaajuisesti saatavilla. Mutta siinä, mi- ten järjestämme ne ja miten yhdistelemme ne, erot ovat hyvin suuret. Juuri kulttuuriesineiden levinneisyys tekee myös yhdistelymahdollisuuk- sista loputtomia. Nämä kulttuuriesineet ovat merkkejä, jotka ikään kuin etsivät itselleen merkitystä. Homogenisoituminen ja erilaistu- minen kulkevat käsi kädessä; ne ehdollistavat toisiaan, pikemminkin kuin taistelevat toisiaan vastaan.

Mitkä ovat kasvatusta ja koulutusta kos- kevan analyysinne pääpiirteet sen jälkeen, kun valistuksen projekti on korvautunut valistuksen valistuneella epäilyllä, postmo- dernisuudella?

En koskaan ole sanonut, että yhteiskunnalliset instituutiot kykenisivät pääasiassa kielteisiin vaikutuksiin moraalin kannalta! Vielä vähem- män sanoisin näin kasvatuksesta ja koulutuk- sesta. Uskon päinvastoin, että koulutuksella on valtavan keskeinen asema nykyisessä kamppai- lussa vastuunottoon kykenevän roh-keuden puolesta. Kuitenkin tapahtuneet muutokset pa- kottavat ajattelemaan uudestaan koulutuspon- nistusten tavoitteita ja strategioita.

Gregory Bateson puhui “oppimaan op- pimisesta” (deutero-learning) ja katsoi, että oppimisen ja opettamisen prosesseissa sosiaali- sella kontekstilla ja tavoilla, joilla viesti välite- tään, on ensisijainen ja paljon ratkaisevampi asema, kuin opetuksen sisällöllä. Sisällöt - jot-

ka ovat, Batesonin termein, “proto-oppimisen”

kohteena - voidaan nähdä paljaalla silmällä, niitä voidaan tarkkailla, seurata ja jopa suun- nitella; mutta “oppimaan oppiminen” on niin sanoaksemme maanalainen prosessi, johon tus- kin koskaan kiinnitetään tietoista huomiota.

Vielä harvemmin se on osallistujien yksityiskoh- taisen seurannan kohteena ja usein se liittyy vain löyhästi opetuksen viralliseen aiheeseen. Juuri tämän oppimaan oppimisen kuluessa, joka siis on vain harvoin kouluttajiksi ja kasvattajiksi julistautuneiden tietoisesti kontrolloimaa, kas- vatustoiminnan kohteet omaksuvat ne tuleval- le elämälleen tärkeät kyvyt, jotka ovat paljon tärkeämpiä kuin julkilausutun tai piilevän ope- tussuunnitelman välittämät, usein huolellisesti ennaltavalitut sisällölliset tiedot. Juuri siinä oppijat Batesonin mukaan omaksuvat tavan etsiä jonkintyyppisiä konteksteja ja seuraanto- ja pikemminkin kuin toisia, tavan “etapoida”

tapahtumien virtaa saadakseen toistoista ulos merkityksellisen lauseen. Ne mielentilat, joita kutsutaan ‘vapaaksi tahdoksi’, välineelliseksi ajatteluksi, hallinnaksi, passiivisuudeksi jne.

omaksutaan siis prosessissa, jota voidaan pitää

“oppimaan oppimisena”.

Myöhemmin Bateson vielä vahvisti kan- tojaan. Hänen mukaansa oppimaan oppiminen on paitsi väistämätöntä, myös täysin välttämä- tön proto-oppimisen täydenne. Ellei oppimaan oppimista olisi, ensimmäisen asteen oppimisen tuloksena syntyisi hajaantunut mieli, joka ei kykenisi sulauttamaan itseensä muuttunutta tai odottamatonta tilannetta. Vielä paljon myöhem- min Bateson katsoi tarpeelliseksi täydentää tätä ajatuskulkua “kolmannen asteen oppimisella”, joka koostuu kyvystä muunnella niitä vaihto- ehtoja, joita oppimaan oppimisen kuluessa opi- taan odottamaan ja käsittelemään, ja jopa luo- pua niistä.

Oppimaan oppimisen arvo sopeutumis- kyvyllemme, sen välttämätön anti, voi pysyä yllä vain sikäli kuin oppijoilla on hyviä syitä odot- taa kohtaamiensa sattumusten muodostuvan jonkinlaiseksi stabiiliksi kuvioksi. Tai, toisella tavalla ilmaistuna, oppimaan oppimisen kulu- essa omaksuttujen tapojen hyödyllisyys tai hai- tallisuus ei riipu niinkään oppijoiden lahjakkuu- desta ja omaksumiskyvystä tai opettajien päte-

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

KASVOTUSTEN

(8)

astetta vastaavat ihmislajin evoluutiossa muo- toutunutta luonnetta ja esiintyvät siten muo- dossa tai toisessa kaikissa inhimillisissä kulttuu- reissa. Sen sijana oppimisen kolmannella asteel- la saattaa olla - ja usein on - patogeenisiä seu- rauksia, jotka tuottavat ajelehtivan, skitsofree- nisen persoonallisuuden.

Omasta ajastamme voidaan sanoa, että siinä kohotetaan normiksi se, mitä Bateson piti epänormaalisuutena - tilanne, joka sotii ihmis- lajin perittyä ja sisäsyntyistä välineistöä vastaan ja joka on ihmisluonnon kannalta patologinen.

Jokaikinen orientaatiopiste, joka ennen sai maailman näyttämään lujatekoiselta ja suosi logiikkaa elämänstrategioiden valitsemisessa.

Työt, taidot, ihmissuhteet, näkemykset tervey- destä ja sairaudesta, ajamisen arvoisiksi katso- tut asiat ja koetellut tavat edistää niitä - kaikki nämä aikanaan stabiilit orientaatiopisteet näyt- tävät nyt olevan jatkuvan virtaamisen tilassa.

Useita pelejä näyttää olevan käynnissä yhtai- kaa ja jokainen peli muuttaa sääntöjään sitä mukaa, kun sitä pelataan.

Nykyaika on ylittämätön viitekehysten hylkäämisessä ja pysyvien kuvioiden haihdut- tamisessa sattumanvaraisesti ja ilman ennakko- varoitusta. Tällaisissa olosuhteissa “kolmannen asteen oppiminen” - oppia se miten säännön- mukaisuuksia rikotaan, miten vapaudutaan ta- voista ja estetään ajautuminen tottumusten or- jaksi, miten pirstaleiset kokemukset järjestetään uudelleen tähän asti tuntemattomiksi kuvioiksi ja samaan aikaan pidetään kaikkia mahdollisia kuvioita hyväksyttävinä kunnes “aika toisin näyttää” - kaikki tämä ei suinkaan merkitse koulutus- ja kasvatusprosessin raiteiltaanmenoa ja sen todellisesta tarkoituksesta poikkeamista, vaan sillä on ylitsekäyvä, sopeutumiskykyä edis- tävä arvo ja se on tulossa “elämänvälineistön”

keskeiseksi piirteeksi.

Postmoderneilla ihmisillä ei ole tarjolla ylellisyyttä olettaa Shakespearen sankarin ta- voin, että “tässä hulluudessa piilee menetelmä”.

Jos he odottavat löytävänsä johdonmukaisen ja kiinteän rakenteen sattumanvaraisten tapahtu- mien sekamelskasta, he ajautuvat jatkuviin vir-

donmukaisia tapoja ja tekemään teoistaan riip- puvaisia niiden löytämisestä, he ovat todellisis- sa vaikeuksissa. Postmodernien ihmisten on siksi kyettävä purkamaan henkiset kaavansa lyhyel- lä varoitusajalla ja repimään alas huolella ra- kennetut lavasteet yhdellä terävällä mielenliik- keellä, pikemminkin kuin kaivamaan tapahtu- maryppäästä piilevä logiikka tai löytämään mielekkäitä kuvioita satunnaisten väriläiskien joukosta. Heidän on opittava käsittelemään kokemustaan kuin lapsi joulupaketista löyty- nyttä kaleidoskooppia.

Postmodernien miesten ja naisten elämän- menestys (ja siten myös rationaalisuus) riippuu enemmän siitä nopeudesta, jolla he onnistuvat pääsemään eroon vanhoista tavoistaan, kuin siitä, miten nopeasti he onnistuvat hankkimaan uusia. Parasta on olla välittämättä juurikaan säännönmukaistamisesta. “Kolmannen asteen oppimisessa” omaksutaan tapa tulla toimeen ilman tapoja...

Tarvitsemme kasvatusta ja koulutusta, joka kannustaa ihmisiä tekemään vastuullisia valintoja. Tämä on ehkä se suuri palvelus, jon- ka koulutus voi tehdä moraalin asialle. Se ei ole helppo tehtävä - koulutuksen ammattilaiset ovat peruuttamattomasti menettäneet mo-no- polin tietoon ja tiedon välittämiseen, joka ai- kanaan teki heistä niin suuren mahdin suku- polvien profiilin muokkaamisessa. Ja koulun ulkopuolisessa maailmassa moraalisen vastuun osakkeet ovat alhaalla. Tämä on kuitenkin se maailma, jossa meidän on toimittava - ainoa maailma, joka meillä on.

Viite

Emmanuel Levinas on tällä vuosisadalla elänyt liettualais- ranskalainen filosofi ja talmudin tutkija. Knud Lögstrup on vuorostaan Levinasin aikalainen ja tanskalainen protes- tantti teologi. He eivät koskaan kohdanneet ja todennä- köisesti edes lukeneet toistensa tekstejä, mutta päätyivät samankaltaisiin päätelmiin moraalista ja epävarmuudesta sekä moraalisten ristiriitojen luonteesta.

Haastattelu: TUOMAS NEVANLINNA Valokuvat: KALEVI KESKI-KORHONEN

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

2017, 8–11) kuvaavat sitä heilahteluksi modernin ja postmodernin välillä; liikkeeksi, joka liikkuu eteenpäin tietäen, ettei saavuta määränpäätään; ja tilanteeksi, joka

Spinozan Etiikan ja Pie- tarisen OSEn samanmuotoisuuden ja -sisältöisyyden aste on kuitenkin aivan eri tasolla kuin Etiikan ja sen jostain filosofian historiasta

Mutta yhteiskunnallistumisesta – yhteiskunnan toteutumista ja tapahtumia ilmentävistä muodoista, suhteista, välityksistä, rih- mastoista – voi aivan hyvin puhua myös siten,

Vaikka John Maynard Keynes ja keynesiläiset ovat hyväksyneet tämän mikroteoreettisen peruslähtökohdan, he ovat puolustaneet interventionismia makropolitiikas- sa: talous voi

Kantiin palaamisen tunnus muun muassa sivuuttaa ne oikeudellisen säänte- lyn logiikassa tapahtuneet muutokset, jotka ovat Håkan Hydenin artikkelin teemana; sama kritiikki

Postmodernin villeillä aalloilla on muka- va, ehkäpä myös terveellistä keinahdella, mutta — auktoriteettiin eli Habermasiin nojautuakseni: onko modernin emansipatoriset

Toista kvantiteettimaksiimia on syyta noudattaa juuri siksi, etta siten estetaan syntymasta tilanteita, joissa par- aikaa puhuva h enkilo keskeytetaan, kun kuulija

Toisin kuin niin sanotut kesyt ongelmat, jotka voidaan helposti määritellä ja todeta ja sitä kautta mahdollisesti myös ratkaista, pirulliset tai ilkeät ongelmat ovat sotkuisia