• Ei tuloksia

Nähdä metsä puilta : yhteismitallisuus ympäristökysymyksenä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Nähdä metsä puilta : yhteismitallisuus ympäristökysymyksenä näkymä"

Copied!
33
0
0

Kokoteksti

(1)

87 T&E 2 |2019

JANNE SÄYNÄJÄKANGAS

n ähdä metsä puilta

YHTEISMITALLISUUS YMPÄRISTÖKYSYMYKSENÄ

Suomessa on viime aikoina kiistelty paljon sii- tä, kuinka paljon metsiä voidaan hakata. Met- sien hakkuut ovat nousseet ennätyslukemiin (Luonnonvarakeskus 2018), ja paineet lisätä hakkuita kasvavat edelleen. Suunnitteilla on ollut useita suuria teollisuushankkeita, jotka toteutuessaan kasvattaisivat kotimaisen puun kysyntää huomattavasti. Samalla myös paine hakkuiden vähentämiseksi on kasvanut, mikä johtuu osaltaan kansainvälinen ilmastonmuu- tospaneelin lokakuussa 2018 julkaiseman ra- portin (IPCC 2018) saamasta poikkeuksel- lisen laajasta huomiosta. IPCC:n raportissa suositeltiin ihmiskunnan hiilidioksidin netto- päästöjen pudottamista nollaan vuoteen 2050 mennessä. Nettonollapäästöjen saavuttaminen vaatii varsinaisten päästöjen vähentämisen li- säksi, että kasvatetaan hiilinieluja, jollaisia metsät ovat.

Sopivan hakkuutason määrittämisen on- gelmaa voi ajatella arvojen yhteismitallisuuden näkökulmasta. Laajasti ymmärrettynä yhteis- mitallisuus on erilaisten asioiden keskinäistä vertailtavuutta. Metsästä saatavien puutuot- teiden rahallista arvoa ei voida suoraan verrata metsän arvoon hiilinieluna. Hiilinieluna toi- mimisen lisäksi metsällä on lukuisia muitakin arvoja, joita ei voida mitata rahalla tai vält- tämättä millään muullakaan mittarilla. Yksi sellainen arvo on luonnon monimuotoisuus.

Maaliskuussa 2019 julkaistussa kansallisessa uhanalaisuusarviossa annettiin entistä useam- mille lajeille uhanalaisuusluokitus ja todettiin metsien hakkuut sekä tärkeimmäksi uhan- alaisuuden syyksi että tulevaisuuden uhaksi

(Hyvärinen, Juslén, Kemppainen, Uddström

& Liukko 2019, 264). Biodiversiteetin arvoa on vähintään yhtä vaikeaa verrata puunkäytön taloudelliseen arvoon kuin hiilinielun arvoa.

Ei-inhimilliseen elämään liittyvien itseisarvo- jen lisäksi pitäisi ottaa huomioon myös moni- muotoisuuden rooli ihmisen hyvinvoinnin ja taloudellisen toiminnan mahdollistajana.

Erilaisten arvojen yhteismitallistamisen ongelman lisäksi keskustelu hakkuutasoista ja hiilinieluista tarvitsee taustalleen yhteis- mitallisuutta myös tiedollisessa mielessä. Esi- merkiksi hiilinielukysymyksen kannalta olen- nainen nettonollapäästöjen käsite edellyttää ihmisen ilmastoon vaikuttavien toimien keski- näistä yhteismitallisuutta. Nettonollapäästöjen tapauksessa mittana käytetään hiilidioksidi- ekvivalenttia, joka mittaa erilaisten kaasujen ja nielujen ilmastoa lämmittävää tai viilentävää vaikutusta. Hiilidioksidiekvivalentteja käytet- täessä moninaiset tekijät muunnetaan vastaa- maan hiilidioksidin globaalia ilmastoa läm- mittävää vaikutusta (GWP), joka puolestaan ilmaistaan hiilidioksidin massana. Hiilidioksi- diekvivalentit ovat vain yksi esimerkki mitta- reista, jotka kuvaavat ihmistoiminnan ympä- ristövaikutuksia yhteismitallisina lukuarvoina.

Hakkuiden lukuisat vaikutukset ympäris- tölle ja niiden merkitys erilaisten arvojen kan- nalta pitäisi huomioida hakkuutasosta päätet- täessä. Tyypillinen keino tuoda taloudellisen toiminnan ympäristövaikutukset osaksi pää- töksenteon mekanismeja on tehdä päästöjen tai muiden ympäristövaikutusten tuottami- sesta markkinoilla vaihdettavia hyödykkeitä.

(2)

Esimerkiksi päästökaupassa päästöjen mit- taamista hiilidoksidiekvivalenteissa tarvitaan jotta päästöt voitaisiin muuntaa markkinoilla vaihdettaviksi oikeuksiksi. Toimijakohtaiset kiintiöt puolestaan on mekanismi, jossa popu- laatioon kohdistuvien korjuumahdollisuuksien arviointiin kehitettyä suurimman mahdollisen kestävän tuoton (maximum sustainable yield) käsitettä käytetään luotaessa markkinoilla vaihdettavia kalastuskiintiöitä.

Ympäristön käyttöoikeuksien kaupallis- tamisen yhteydessä puhutaan myös tavara- muotoistumisesta (commodification), jonka voi määritellä vaihdannan ulkopuolelle aiemmin kuuluneiden asioiden siirtymiseksi markkinoi- den piiriin. Tavara on tässä merkityksessä siis mitä tahansa, jolla on rahallinen arvo. Rahal- linen arvo tekee tavaroista keskenään yhteis- mitallisia ja siten tavaramuotoistuminen on määritelmällisesti myös yhteismitallistamista.

Yksi tapa määritellä tavaramuotoistuminen hyvin yleisellä tasolla onkin kutsua sitä pro- sessiksi, jossa ”laadullisesti erilaisista olioista tehdään rahan välityksellä kaupattavissa ole- via toistensa vastineita” (Castree 2003, 278).

Erotuksena edellä mainitusta arvojen yhteis- mitallistamisesta tai tiedollisesta yhteismitalli- suudesta, tavaramuotoisuus edustaa sosiaalista yhteismitallistamista.

Hakkuukysymys on yksi esimerkki sii- tä, että sen ymmärtäminen, mitä ympäristön käyttöä koskevissa poliittisissa kiistoissa on pelissä, vaatii ymmärrystä yhteismitallisuu- teen liittyvistä ongelmista. Tässä artikkelissa tarkastellaan yhteismitallisuutta kaikissa yllä esitellyissä merkityksissä. Yhteismitallisuutta pohditaan arvojen yhteismitallisuuden, ihmis- toiminnan ympäristövaikutusten mittareihin liittyvän tiedollisen yhteismitallistamisen ja sosiaalisessa toiminnassa käytännössä toteu- tuvan yhteismitallistamisen merkityksessä.

Sosiaalisen yhteismitallistamisen muotona tarkastellaan tavaramuotoisuutta, ja erityistä huomiota kiinnitetään ympäristövaikutusten tieteellisen jäsentämisen ja tavaramuotoisuu- den välisiin eroihin.

Ihmisen ympäristövaikutusten mittareiden edustaman tiedollisen yhteismitallisuuden ta- pauksessa voidaan puhua yhteismitallisuudesta toisaalta mittauksen kohteen ominaisuuden ja toisaalta mittarin ominaisuuden mielessä. Ta- varamuotoisuudessa yhtä jyrkkää eroa ei voida tehdä, sillä sosiaalinen yhteismitallistaminen tuottaa oman kohteensa. Tätä eroa jäsennetään tiedollisen ja ontologisen yhteismitallisuuden välisenä erona. Vaikka ympäristövaikutusten mittaaminen ja tavaramuotoisuus eroavat toi- sistaan yhteismitallisuuden muotoina, tava- rantuotannon hallitsevasta roolista nykyisissä kapitalistisissa yhteiskunnissa seuraa, että ta- varamuotoisuudella on merkitystä sen kannal- ta, mitä ihmisen ympäristövaikutusten mittaa- misesta pitäisi ajatella ja sillä näyttäisi olevan merkitystä myös sen kannalta, miten mittarei- ta käytännössä käytetään. Lopuksi pohditaan, millaisen näkökulman kyseisen dynamiikan huomioiminen voisi tuoda hakkuukiistojen tarkasteluun.

YMPÄRISTÖN YHTEISMITALLISUUS

Laajimmassa mielessä yhteismitallisuus tar- koittaa kokonaisten maailmankuvien, kult- tuurien ja traditioiden kykyä kommunikoida keskenään (Laitinen 2013, 40). Suppeammas- sa merkityksessä yhteismitallisuudella voidaan tarkoittaa ordinaalista yhteismitallisuutta, yk- sittäisten asioiden keskinäistä vertailtavuutta, mahdollisuutta asettaa ne järjestykseen. Or- dinaalisesta yhteismitallisuudesta on kysymys esimerkiksi silloin, kun osataan sanoa, että on parempi olla kylläinen kuin nälissään. Tiu- kimmassa mielessä yhteismitallisuus on kar- dinaalista, mikä tarkoittaa, että on olemassa mittayksikkö, jolla laadullisesti erilaisille asi- oille voidaan määrittää täsmällinen lukuarvo.

(Laitinen 2013, 35.)

Kaikessa mittaamisessa on kysymys yh- teismitallisuudesta kardinaalisessa mielessä.

Niinpä yhteismitallisuus on läsnä aina kun ih-

(3)

FAT BURNER (DAS EISMEER), 2018

(4)

misen ympäristövaikutuksia mitataan jollakin mittarilla. Hiilidioksidiekvivalenttien lisäksi tällaisia mittareita on lukuisia muitakin. Eko- loginen jalanjälki mittaa ihmisen kulutusta globaaleina hehtaareina, joiden on tarkoitus kuvata sitä osaa maapallon pinta-alasta, joka tarvitaan ihmisen kulutuksen ylläpitämiseen.

Globaalit hehtaarit ilmaisevat samalla mitta- yksiköllä niin kalastusta, viljelymaita, laidun- maita, rakennettua maata, metsätaloutta kuin hiilinielujakin. Tuotteen niin sanottua ekote- hokkuutta mitataan ekologisella selkärepulla.

Erilaisten luonnonvarojen käytön, etenkin kalatalouden ja metsätalouden yhteydessä käytetään puolestaan kestävän tuoton käsitet- tä. Kestävällä tuotolla tarkoitetaan sitä mää- rää tiettyä uusiutuvaa resurssia, joka voidaan vuotuisesti korjata talteen ilman, että tuotto vähenee.

On vaikea yliarvioida sitä roolia, joka ih- mistoiminnan ympäristövaikutusten mitta- reilla on ympäristökysymyksiä koskevassa keskustelussa ja päätöksenteossa. Ympäristö- toimijat nojaavat kyseisiin mittareihin tiedo- tuksessaan, erilaisia mittayksiköitä käytetään säätelymekanismeissa, kuten päästökaupassa, monen tason toimijat arvioivat mittareiden avulla omia ympäristövaikutuksiaan ja niihin viitataan usein kun julkisuudessa keskustellaan ympäristökysymyksistä. Mittareiden avulla tieteellistä tietoa saadaan tiivistettyä yksise- litteisiksi lukuarvoiksi, mikä vähentää asian hahmottamiseen vaadittavan informaation määrää ja yksinkertaistaa päätöksentekoa (Es- peland & Stevens 1998, 316).

Ympäristövaikutusten mittarit eroavat toi- sistaan kuitenkin siinä, missä määrin yhteis- mitallisuus on mitattavan kohteen oma omi- naisuus ja missä määrin se on pikemminkin mittarin ominaisuus. Kohteen omana ominai- suutena yhteismitallisuutta voitaisiin kutsua materiaaliseksi yhteismitallisuudeksi erotuk- sena tiedollisesta yhteismitallisuudesta mitta- rin ominaisuutena. Tästä syystä on hyödyllistä erottaa toisistaan mittaaminen varsinaisessa mielessä ja yhteismitallistaminen, aktiivinen

toiminta, jossa laadullisesti toisistaan eroavien asioiden välille luodaan suhde, joka mahdol- listaa niiden vertailun yhdellä mittayksiköllä (Espeland & Stevens 1998, 316). Mittaamista ja yhteismitallistamista ei aina ole välttämättä helppo erottaa toisistaan, mutta monia ihmi- sen ympäristövaikutusten mittareita tarkastel- taessa erottelu on kuitenkin hyödyllinen. Ero tulee vastaan, kun vaikkapa ekologista jalan- jälkeä ja hiilidioksidiekvivalentteja verrataan keskenään.

Hiilidioksidiekvivalenttien tapauksessa on hyviä syitä puhua pikemminkin mittaamisesta kuin yhteismitallistamisesta. Ilmaston lämpe- nemiseen vaikuttavilla kaasuilla ja nieluilla on monenlaisia ominaisuuksia, joita ei voi mitata hiilidioksidiekvivalenteissa. Hiilidioksidi ja dityppioksiduuli eroavat toisistaan muutenkin kuin ilmastopakotteensa osalta. Ilmastoa läm- mittävän vaikutuksensa osalta niillä on kuiten- kin tiettyä yhteismitallisuutta, joka kumpuaa siitä, että ilmastonmuutos on todellinen glo- baali prosessi. Tässä mielessä hiilidioksidiekvi- valenteissa ei ole niinkään kysymys laadullisesti erilaisten asioiden yhteismitallistamisesta kuin aidosti yhteismitallisen asian mittaamisesta.

Päästöjen ilmastoa lämmittävä vaikutus ei ole mittarin luoma ominaisuus vaan on todellinen, päästöihin itseensä kuuluva mitattava ominai- suus. Mittarista itsestään peräisin on lähinnä se aikajänne, joka ilmaston lämpenemisen tarkasteluun otetaan. Hiilidioksidiekvivalentit ilmaisevat eri kaasujen ilmastoa lämmittävän vaikutuksen (GWP) sadan vuoden aikajän- teellä. Koska eri kaasut lämmittävät ilmastoa eri nopeuksilla, on niiden ilmastoa lämmittävä vaikutus eri riippuen siitä, mikä tarkastelujak- so valitaan, mistä syystä GWP:lle on esitetty joitain vaihtoehtoja (Shine, Fuglestvedt, Hai- lemariam, & Stuber, 2005).

Ekologisen jalanjäljen osakseen saama mittava kritiikki puolestaan kertoo oireellisella tavalla siitä, millaisia ongelmia liian yhteismi- tattomien asioiden yhteismitallistaminen voi tuottaa. Ekologisen jalanjäljen olisi esimer- kiksi tarkoitus mitata ylikulutusta kuudella

(5)

91 T&E 2 |2019

NÄHDÄ METSÄ PUILTA

eri sektorilla (hiilijalanjälki, rakennettu maa, metsänkäyttö, kalastus, viljelty maa, laitumet), mutta näistä sektoreista vain hiilijalanjälki näyttää yksin olevan vastuussa ylikulutukses- ta (Giampietro & Saltelli 2014, 618). Toinen esimerkki on se, että ekologinen jalanjälki las- kee biodiversiteetiltään rikkaan vanhan met- sän muuttamisen yhteen lajiin keskittyneeksi viljelymetsäksi biokapasiteettia kasvattavaksi toimenpiteeksi (Lenzen, Hansson, & Bond 2007, 7). Ekologista jalanjälkeä on kritisoitu lukuisista muistakin vastaavista ongelmista (ks. esim. Lähde 2018). On esitetty, että eko- logisen jalanjäljen ongelmia ei saada korjattua pelkästään mallia parantamalla, vaan koko ih- misten planeetan kantokykyyn kohdistaman paineen yhdellä asteikolla mittaamisen sijaan on mielekkäämpää käyttää suosiolla useita mittareita (Giampietro & Saltelli, 2014, 620).

Siinä missä ilmastonmuutoksessa on glo- baalin luonteensa vuoksi tiettyä yhteismital- lisuutta, ovat monet merkittävät ihmisen toi- minnasta ympäristölle aiheutuvat seuraukset paitsi keskenään, myös sisäisesti yhteismitat- tomia. Biodiversiteetti on tästä hyvä esimerk- ki. Vaikka luonnon monimuotoisuuden tärke- ys tunnustetaan laajasti, kuuluu määrittelyjä kaihtava moninaisuus elonkirjoon niin kiinte- ästi, ettei biodiversiteetille ole yhtä yksiselit- teistä määritelmää. Haila kirjoittaa biodiversi- teetistä seuraavasti:

”Se on yhtäältä empiirisiin tuloksiin perustu- va päätelmä, että eliölajeja ajautuu kiihtyvästi sukupuuttoon ihmistoimien seurauksena. Tä- män rinnalla on kulkenut näkemys, että biodi- versiteetti on viime kädessä se luonnon omi- naisuus, joka määrittää inhimillisen kulttuurin luonnonehdot. Nämä ulottuvuudet eivät ole yhteismitallisia. Tiedossa ei ole nimittäin us- kottavaa tapaa osoittaa, että joidenkin lajien sukupuutto olisi syy-seuraussuhteessa tietty- jen inhimillisen toimeentulon ehtojen kanssa.

” (Haila 2018)

Monimuotoisuus vastustaa yhteismitallista-

mista. Lajien lukumäärää voidaan kyllä laskea, mutta jokainen laji on ainutkertainen ainut- kertaisine ominaisuuksineen, joten sen läsnä- olo vaikuttaa myös kokonaisuuteen ainutker- taisella tavalla. Lajien väliset erot puolestaan vaihtelevat tavalla jota tieto pelkistä lukumää- ristä ei kerro.

”Onko laulujoutsenen ja metsähanhen (mo- lemmat vesilintuja) ero yhtä merkittävä kuin laulujoutsenen ja ketun ero? Selvästikään ei ole, mutta millaisissa vertailuissa tämä on merkityksellistä?” (Haila 2018)

Myös lajien sisäinen ja ekosysteemityyppi- en välinen vaihtelu on osa biodiversiteettiä.

Inhimillisestä maailmasta voidaan todeta sa- maa. Kuten jokainen ihminen, myös jokainen kulttuuri ja sille ominainen tapa vuorovaikut- taa ympäristönsä kanssa on ainutkertainen.

Inhimillisen ja ei-inhimillisen todellisuuden luonteeseen kuuluu siis jotain palauttamatto- malla tavalla yhteismitatonta. Koska ihmisen vaikutukset ympäristöön ovat vaihtelevissa määrin yhteismitallisia tai yhteismitattomia, myös mahdollisuudet niiden mittaamiseen vaihtelevat, kuten hiilidioksidiekvivalenttien ja ekologisen jalanjäljen väliset erot osoittavat.

ARVOJEN YHTEISMITALLISUUS

Mittareiden lisäksi yhteismitallisuus on mu- kana ympäristökeskustelussa arvojen yhteis- mitallisuuteen liittyvien kysymysten kautta.

Arvojen yhteismitallisuus on enemmän tai vähemmän läsnä esimerkiksi silloin kun poh- ditaan, missä määrin ihmisen ja ympäristön edut ovat yhteensovitettavissa ja kummasta tulisi ensisijaisesti tinkiä. Voidaan esittää, että erilaiset arvot ovat keskenään niin erilaisia, ettei yksinkertaisesti ole mielekästä pyrkiä asettamaan niille kaikille yhteistä mittaa tai edes asettamaan niitä tärkeysjärjestykseen.

Tällainen käsitys arvoista sopii hyvin siihen,

(6)

mitä Meikle (2001) kutsuu klassiseksi arvon käsitteeksi, jonka hän katsoo löytyvän jo Aris- toteleelta ja säilyvän vielä klassisilla taloustie- teilijöillä, kuten Smithillä, Ricardolla ja myös näitä kritisoineella Marxilla.

Klassisten taloustieteilijöiden arvokäsi- tyksen perustana oli jaottelu kahdenlaiseen arvoon. Toisaalta markkinoilla vaihdettavien tavaroiden vaihtoarvoon, toisaalta käyttöar- voon, kunkin tavaran omaan erityiseen käyt- tötarkoitukseen. Koska tavarat ovat keskenään erilaisia ja niitä käytetään erilaisiin tarkoituk- siin, myös niiden käyttöarvot ovat erilaisia.

Vasaran käyttöarvo ei ole vertailukelpoinen hevosen käyttöarvon kanssa, sillä vasaraa ja hevosta käytetään eri asioihin. Käyttöarvoja on niin paljon kuin asioilla on käyttötarkoituksia, eikä yhdellä käyttöarvolla voi korvata toista.

Käyttöarvot ovat yhteismitattomia.

1800-luvun aikana jaottelu käyttöarvoon ja vaihtoarvoon alkoi kuitenkin kadota taloustie- teessä, jossa etenkin Jevons kamppaili laadul- listen käsitteiden korvaamiseksi määrällisiin arvoihin perustuvilla käsitteillä. Käyttöarvon tilalle astui olennaisesti yhteismitallinen uti- liteetin käsite. Utiliteetti merkitsee yleistä, homogeenista, abstraktia ja kontekstistaan irrotettavissa olevaa ”hyödyllisyyttä” (Meikle 2001.)

Jos hyväksytään klassinen käsitys arvosta, jonka Meikle katsoo tulevan lähelle terveen järjen arvokäsitystä, tai mikä tahansa arvokä- sitys, jossa ei oleteta universaalia ja abstraktia utiliteettia, voidaan esittää, että arvot eivät yksinkertaisesti ole yhteismitallisia. Tuskin juuri kukaan ajatteleekaan nykyään, että kaik- ki arvot olisivat yhteismitallisia. Vaihtoarvon ja käyttöarvon lisäksi ympäristökeskustelussa tunnustetaan muunkinlaisia arvoja. Vaihtoar- vo ja käyttöarvo ovat instrumentaalisia arvoja, joiden lisäksi on myös itseisarvoja. Puhutaan esimerkiksi olemassaoloarvosta (existence va- lue), arvosta, joka jollakin on pelkästään sen nojalla, että se on olemassa. Olemassaoloar- vosta voidaan puhua esimerkiksi silloin kun

jonkin eliölajin säilymistä pidetään itsessään tavoiteltavana päämääränä (ks. Brennan 1992.)

Myös nykyisen uusklassisen taloustieteen utiliteetti-käsitys eroaa 1800-luvulla käytössä olleesta siinä, ettei arvojen enää oleteta olevan yhteismitallisia kardinaalisessa merkityksessä (Meikle 2001, 39). Jyrkimmillään taloustie- teessä lähdetään siitä, että yksilöiden prefe- renssit ovat keskenään yhteismitattomia ja ainoastaan niiden ilmaisuja voidaan analysoi- da (Eskelinen 2013, 24). Kun yksilö tekee va- linnan eri vaihtoehtojen välillä, katsotaan, että kyseinen vaihtoehto on korkeammalla sijalla tämän preferenssien ordinaalisessa utiliteetti- järjestyksessä.

Kuten Eskelinen huomauttaa, uusklassisen taloustieteen olettamasta arvojen yhteismitat- tomuudesta seuraa paradoksaalisesti entistä voimakkaampi tarve yhteiselle mittayksikölle:

”Koska yhteistä kieltä hyvinvoinnille ei ole, ainoastaan markkinakommunikaatio kelpaa analyysin lähtökohdaksi, ja markkinakommu- nikaatio tuntee vain rahan arvon mittana. Näin raha saa roolin jonkinlaisena mittaamisen ul- kopuolisena yhteismitallisena hyvänä.” (Eskeli- nen 2013, 24-25)

Samantyyppinen ajatuskulku on suosittu silloin, kun puolustetaan ympäristöarvojen yhteismitallistamista rahallisen arvon mää- rittämisen kautta. Esimerkiksi ekosystee- mipalveluiden rahallisen arvon mittaamisen hyödyksi katsotaan, että siten ”luonnon arvoa voidaan kommunikoida erilaisille ihmisille kielellä, jota hallitsevat taloudelliset ja poliitti- set näkemykset ympäri maailmaa ymmärtävät”

(Liekens, Nocker, Broekx, Aertsens, & Mar- kandya 2013, 14).

Ympäristöarvojen yhteismitallistaminen rahallisen arvon määrittämisen mielessä ei ole suosittua vain taloustieteilijöiden parissa, vaan myös

”...tiedemiehet, vaikuttajat ja suuri yleisö pi- tävät rahallista lähestymistapaa äärimmäisen

(7)

BEGOTTEN, 2018-2019

(8)

puoleensavetävänä: suuri joukko biologeja on myös sitä mieltä, että taloudellisten arvojen liittäminen ekologisiin palveluihin on ensisi- jaisen tärkeää biosfäärin säilyttämiseksi ja te- hokkaan päätöksenteon tukemiseksi kaikissa tilanteissa, joissa ympäristö on kyseessä” (Gat- to & Leo 2000, 347)

Arvojen yhteismitattomuuden hyväksymises- tä ei siis automaattisesti seuraa, että arvoja ei kannattaisi yrittää yhteismitallistaa. Voidaan esittää, että juuri arvojen yhteismitattomuu- den vuoksi tarvitaan yhteinen yksikkö, jonka avulla erilaisten toimenpiteiden hyötyjä ja haittoja voidaan arvioida ja joka voi siten toi- mia rationaalisen keskustelun perustana. Tyy- pillisimmin tällaiseksi yksiköksi valitaan raha.

YHTEISMITALLISUUDESTA YHTEISMITALLISTAMISEEN

On hyödyllistä muistaa erottaa mittarit nii- den käyttötarkoituksista. Mittareita voidaan käyttää pelkästään yksityistä tai julkista pää- töksentekoa tukevana tietona. Esimerkiksi Global Footprint Networkin sivuilla jokainen voi laskea henkilökohtaisen ekologisen jalan- jälkensä arvioidakseen, kuinka paljon oma elämäntapa kuluttaa ympäristöä (http://www.

footprintcalculator.org). Ympäristövaikutus- ten mittareiden käyttötavat eivät kuitenkaan rajoitu vain päätöksenteon informointiin vaan niistä on tehty myös säätelymekanismien komponentteja. Mekanismit perustuvat tyy- pillisesti joko julkisen vallan harjoittamaan suoraan säätelyyn tai markkinaehtoisempiin lähestymistapoihin. Markkinaehtoiset me- kanismit täytyy erottaa pelkästä rahallisen arvon määrittämisestä ympäristöön liittyville arvoille. Jälkimmäistä harjoitetaan esimerkiksi ekosysteemipalveluiden rahallista arvoa mää- ritettäessä (Liekens et al. 2013, 13), jolloin asialle vain lasketaan enemmän tai vähemmän

hypoteettinen rahallinen arvo, kun taas mark- kinaehtoiset mekanismit perustuvat yleensä ympäristön käyttöoikeuksien tavaramuotois- tamiseen, siihen, että niistä tehdään markki- noilla vaihdettavia tavaroita.

Päästökauppa ja toimijakohtaiset kiintiöt ovat esimerkkejä mekanismeista, joissa ym- päristövaikutusten mittarit, rahallinen arvot- taminen, säätely ja markkinaehtoistaminen yhdistyvät. Päästökaupassa toimija voi ostaa oikeuksia aiheuttaa päästöjä tietyn hiilidi- oksidekvivalenteissa lasketun määrän verran.

Ympäristövaikutuksen mittayksikkönä toimii tällöin siis hiilidioksidiekvivalentti ja kau- pattavana tavarana päästöoikeudet. Toimija- kohtaiset kiintiöt ovat kalastajille myytäviä oikeuksia kalastaa tietty osuus suurimmaksi kestäväksi tuotoksi lasketusta määrästä. Suu- rin kestävä tuotto on se määrä kalaa, joka ajatellaan olevan mahdollista kalastaa ilman, että kanta pienenee. Tällöin ympäristövaiku- tusta mitataan siis kalastuksen vaikutuksena populaation kokoon ja kaupattavana tavarana on oikeus kalastaa tietty osuus tuosta popu- laatiossa.

Sekä päästökauppaan, että toimijakohtai- siin kiintiöihin liittyy kaksi toisistaan peri- aatteessa erillistä osaa, joita hyvin kuvastava ilmaus on päästökaupassa käytetty termi ”cap and trade”. Ensinnäkin ympäristövaikutuksil- le asetetaan jokin yläraja (cap), josta voidaan myydä (trade) osuuksia (Mackenzie 2009, 442). Toisin muotoillen kysymys on toisaalta sääntelystä, toisaalta markkinaehtoistamisesta ja siten tavaramuotoisuudesta. Resurssien käy- tön määrien rajoittamiseen perustuvaa säänte- lyä voidaan perustella melko yksinkertaisesti siten, että luonnonresurssit ja ympäristön sietokyky ovat rajallisia ja siksi materiaalien käyttöä ja päästöjen tuottamista täytyy hillitä.

Resurssin käytön määrällisessä rajoittamises- sa tosin on omat ongelmansa, joista monet liittyvät lähestymistavan yksiulotteisuuteen.

Aiheeseen palataan myöhemmin artikkelin loppupuolella.

(9)

BEGOTTEN, 2018-2019

(10)

Kysymys markkinaehtoistamisen tarpeelli- suudesta ja syyt sen suosioon ovat monimut- kainen kysymys, mutta yleisimpien perustelui- den ydinkohdat voidaan muotoilla esimerkiksi siten, että ympäristövahingot ovat taloudelli- sen toiminnan negatiivisia ulkoisvaikutuk- sia, toisin sanoen luontoa hyödyntävä taho ei joudu itse kustantamaan hyödyntämisestä koituvia haittoja, ja että ongelmista päästään, kun hyötyjä joutuu itse myös maksamaan toi- mintansa kustannukset. Kun sama taho jou- tuu toimimaan sekä hyötyjen että haittojen maksajana tulee mahdolliseksi laskea, onko hyödyntäminen todellisuudessa kannattavaa.

On tärkeää korostaa, että tämä lähestymistapa edellyttää oletusta, että luonnon hyödyntämi- sestä syntyville hyödyille ja haitoille voidaan laskea jokin hinta ja niiden yhteismitallistami- nen on siis mielekästä. Samaan hengenvetoon on kuitenkin myös todettava, ettei arvojen yh- teismitallisuutta tässäkään tapauksessa tarvitse olettaa. Ympäristövaikutusten tavaramuotois- tamisen puolustaminen on täysin sovitettavis- sa edellä kuvattuun uusklassisen taloustieteen oletukseen arvojen yhteismitattomuudesta.

John O'Neill löytää argumentin historial- lisen esikuvan viime vuosisadan alkupuolella käydystä ns. Socialist Calculation Debatesta, jonka varsinaisena kiistakapulana oli kysymys siitä, onko sosialistinen suunnitelmatalous ylipäätään mahdollinen, mutta jossa tultiin samalla muotoilleeksi monet nykyisenkin ym- päristön yhteismitallisuutta koskevan keskus- telun kannalta olennaiset argumentit. Debatin katsotaan alkaneen Ludwig von Misesin alun perin vuonna 1920 julkaisemasta artikkelista

”Economic Calculation in the Socialist Com- monwealth” (von Mises, 1963). Misesin argu- mentti oli suunnattu sosialistista suunnitel- mataloutta vastaan, mutta yhteismitallisuuden kannalta oleellisinta siinä oli Misesin väite, että vähänkin monimutkaisemmissa yhteis- kunnallisissa olosuhteissa tarvitaan väistämät- tä universaali yksikkö, jonka avulla taloudelli- sia laskelmia voidaan tehdä. Mises katsoi, että raha täyttää tällaisen yksikön vaatimukset.

Misesin argumentin ytimessä on erottelu alemman kertaluvun ja korkeamman kertalu- vun hyödykkeiden arvojen välillä. Alemmalla kertaluvulla Mises tarkoittaa hyödykkeitä, joita yksilöt kuluttavat välittömästi. Korke- amman kertaluvun hyödykkeet ovat taas niitä, joita yksilöt kuluttavat välillisesti, sillä ne osal- listuvat kulutushyödykkeiden tuotantoproses- siin. Tuotantoprosessiin osallistuvat hyödyk- keet ovat esimerkiksi työ, luonnonresurssit ja tuotantovälineet. Kukin kykenee tekemään rationaalisia valintoja alemman kertaluvun hyödykkeiden välillä, toisin sanoen päättä- mään mitä kulutushyödykkeitä haluaa enem- män ja mitä vähemmän. Robinson Crusoen talous perustuu suoraan alemman kertaluvun hyödykkeiden kuluttamiseen, eikä hän näin ollen tarvitse rahaa päätöksentekoon. Crusoen ei tarvitse tietää käyttämiensä hyödykkeiden hintoja osatakseen päättää tekeekö hänen tä- nään ennemmin mieli kalaa vai kookospäh- kinää. Mittayksikön tarve astuu kuvaan kor- keamman kertaluvun hyödykkeiden kohdalla.

Vaikka ihmiset kykenevät tekemään rationaa- lisia valintoja alemman kertaluvun hyödykkei- den välillä, ei ilman rahan kaltaista yhteismi- tallisuuden mittaa ole Misesin mukaan keinoa valita resursseja tehokkaammin ja vähemmän tehokkaammin käyttävien tuotantotapojen välillä, sillä erilaisten korkeamman kertaluvun hyödykkeiden kustannuksia ei voida vertailla:

”Jos työtunteja, rautaa, hiiltä, kaikenlaisia ra- kennusmateriaaleja, koneita ja muita rauta- tien rakentamiseen tarvittavia asioita ei voida ilmaista yhteisellä yksiköllä, ei ole mahdollista tehdä minkäänlaisia laskelmia.” (von Mises, 1963, 108)

Hinnoittelu antaa informaatiota edullisim- man, siis resursseja tehokkaimmin hyödyntä- vän valmistusmenetelmän valitsemiseksi.

Misesin katsannossa kaikissa vähänkin moni- mutkaisemmissa yhteiskunnissa resurssien ra- tionaalinen, tuhlailematon käyttäminen edel- lyttää siis resurssien hintojen määrittymistä

(11)

97 T&E 2 |2019

NÄHDÄ METSÄ PUILTA

markkinoilla. Siellä missä on yhteisomistusta ei ole hintainformaatiota korkeamman ker- taluvun hyödykkeiden valmistuskustannuk- sista ja näin ollen resursseja ei osata käyttää säästäväisesti. Ympäristökysymysten kannalta väite on huolestuttava. Misesin logiikan voi nimittäin laajentaa koskemaan niitä ”ekosys- teemipalveluita”, joita kulutetaan tuotanto- prosessissa, mutta joille ei ole markkinoita.

Ilmasto ja muut luonnonvarat, joita teollisessa tuotantoprosessissa kulutetaan ilmaiseksi, voi- daan näin ollen laskea korkeamman kertalu- vun hyödykkeiksi. Mises kylläkin sivuaa hin- noittelemattomien luontoarvojen kysymystä artikkelissaan, mutta ajattelee niissä olevan kysymys kauneuden kaltaisia ihanteita edus- tavista ”ideaalisista hyödykkeistä”, jotka kuulu- vat alemman kertaluvun hyödykkeisiin:

”Kaikki nuo ideaaliset hyödykkeet ovat alem- man kertaluvun hyödykkeitä ja ne voidaan tä- ten välittömästi huomioida arvoja arvostelta- essa. Niiden huomioiminen ei näin ollen tuota vaikeuksia, vaikka ne jäävätkin rahallisen arvon piirin ulkopuolelle.” (von Mises, 1963, 99) Misesin argumentti ei ilmastonmuutoksen kaltaisten vaikeuksien edessä lohduta, sillä vaikka taloudelliset toimijat osaisivatkin ottaa riittävästi huomioon osan oman toimintan- sa vaikutuksista, kuten Misesin käyttämässä esimerkissä sen, miten patoaminen vaikut- taa vesiputouksen kauneuteen, vaatii monien merkittävien ympäristövaikutusten huomioi- minen huomattavasti enemmän tietoa ja kan- nustimia kuin pelkästään tietoisuuden omasta preferenssijärjestyksestä.

Misesin logiikasta voidaan kuitenkin joh- taa myös ratkaisu: ekosysteemipalvelut on tuo- tava hinnoittelumekanismin piiriin. Näin on myös tehty:

”Uusklassinen taloustiede jakaa Misesin ole- tuksen, että rationaalinen valinta edellyttää yhtä yksikköä, jonka avulla vertailla eri vaihto- ehtoja. Uusklassinen kanta on, että ympäris-

tölle tuotettu vahinko johtuu siitä, että ym- päristöllisiä hyödykkeitä koskevat preferenssit eivät näy markkinahinnoissa. Ratkaisu on varmistaa, että ne näkyvät, joko ympäristölli- siin hyödykkeisiin kohdistuvien kaupattavien omistusoikeuksien muodossa tai luomalla ym- päristöllisille hyödykkeille varjohinnat kustan- nus-hyötyanalyysia varten.” (O’Neill 2002, 141) John O'Neill argumentoi debattiin Misesin opponentin roolissa osallistuneen Otto Ne- urathin jalanjäljillä, että ajatus yhden mitta- yksikön välttämättömyydestä rationaaliselle päätöksenteolle perustuu kapeaan käsitykseen rationaalisuudesta, jossa rationaalisuus ym- märretään mekaaniseksi lukuarvojen opti- mointiin tähtääväksi algoritmiseksi proses- siksi. O'Neillin mukaan todellisuudessa ei ole olemassa rahamuotoisia mittareita, jotka kykenisivät tavoittamaan sosiaalisten valinto- jen kaikki ulottuvuudet (O’Neill 2002, 141).

Algoritmisen käsityksen keskeinen heikkous on, että kun rationaalisuus redusoituu tehok- kaimmaksi keinoksi tavoitella jotain päämää- rää, jää kysymys päämäärän valitsemisen syistä rationaalisuuden määritelmän ulkopuolelle:

”Markkinaratkaisut tarjoavat konfliktien rat- kaisua ilman rationaalista arviointia ja debat- tia. Koska ympäristökonfliktit ovat kuitenkin avoimia järkiperustaiselle keskustelulle, jonka tavoitteena on myös preferenssien muuttami- nen, eikä vain niiden toteaminen, tarvitaan nii- den ratkaisemiseksi erilaisia institutionaalisia muotoja.” (O’Neill 2002, 144)

Tähän voidaan periaatteessa vastata, ettei re- surssien käytön matemaattiseen optimointiin pyrkiminen sulje pois pyrkimystä preferenssien muuttamiseen. Voidaan ajatella, että rajallisten resurssien käyttötavat ja niiden käyttötarkoi- tukset ovat kaksi eri asiaa ja että kysymys ei näin ollen ole kahdesta toisensa poissulkevas- ta, vaan pikemminkin täydentävästä prosessis- ta. Toisaalta on hyvä miettiä, mihin resursseja halutaan käyttää, toisaalta on myös mietittävä,

(12)

miten tämä käyttö voidaan toteuttaa mah- dollisimman optimaalisesti. Voidaan siis ar- gumentoida, että on kaksi eri asiaa miettiä, halutaanko tuottaa kenkiä vai sateenvarjoja ja se, miten niiden tuotanto toteutetaan mahdol- lisimman tehokkaasti ja resursseja säästävästi.

Lukuarvojen optimointiin tähtäävää algorit- mista rationaalisuutta ei siis näin ollen tarvit- se pitää rationaalisuuden koko kuvana, mutta sille voi silti myöntää oman rajatun tehtävän- sä, joka liittyy sen laskemiseen, miten asetet- tuun tavoitteeseen päästään mahdollisimman tehokkaasti, kun tavoite on ensin päätetty, mikä puolestaan voi edellyttää muun muassa O'Neillin peräänkuuluttamaa järkiperustaista keskustelua. Tällöin voidaan esimerkiksi tul- la siihen tulokseen, että jotkin resurssit eivät yksinkertaisesti ole hinnoiteltavissa. Näinhän myös toimitaan käytännössä, mikä näkyy esi- merkiksi siinä, että ihmiskauppa lasketaan rikolliseksi toiminnaksi. Järkiperäisen kes- kustelun pohjalta voidaan myös tulla siihen tulokseen, että on luotava markkinat jollekin aiemmin markkinoiden ulkopuolelle kuulu- neelle, kuten päästöoikeuksien kohdalla on tehty. Voidaan myös Otto Neurathin tavoin ehdottaa Misesin puolustaman rahamuotoi- sen laskennan tilalle luontoislaskentaa (Natu- ralrechnung), jossa ei käytettäisi yhtä yksikköä kaikille hyödykkeille, vaan sen sijaan lasku- toimitukset perustuisivat resurssien fyysisiin ominaisuuksiin (Neurath, 1973).

Näiden vaihtoehtojen ei kuitenkaan tarvitse ajatella merkitsevän puhtaan algoritmisen, yh- den mittayksikön lukuarvojen laskelmoinniksi ymmärretyn rationaalisuuden täydellistä hyl- käämistä, vaan ainoastaan sen kieltämistä, että kaikki taloudelliset laskutoimitukset tulisi pe- rustaa yhdelle yksikölle. Tällöin voidaan edel- leenkin käyttää erilaisia yhteismitallisia yksi- köitä ja niiden piirissä suorittaa optimointiin tähtääviä laskutoimituksia. Kysymys ei näin ollen ole yhteismitallisten yksiköiden hylkää- misestä, vaan ainoastaan sen esittämisestä, että yhden yksikön sijaan tarvitaan monia. Voidaan käyttää erilaisia mittayksiköitä, kuten kilowat-

titunteja, litroja, kiloja, mutta kaikki nämä ovat yhteismitallisia omassa lajissaan ja niiden las- kenta on aivan yhtä algoritmista kuin rahan- kin. Voidaan esittää, että mittayksikön valinta riippuu siitä, minkä yksikön määrää kulloin- kin halutaan laskea. Päätös ei välttämättä ole algoritminen prosessi vaan vaatii harkintaa ja debattia.

SOSIAALINEN YHTEISMITALLISTAMINEN ONTOLOGISENA PROSESSINA

Jotta ympäristöön kohdistuvalle toiminnal- le voidaan asettaa rahallinen hinta, tai jotta sitä voidaan rajoittaa määrällisesti, toiminnan vaikutusten on oltava yhteismitallistettavissa.

Edellä on tarkasteltu erikseen asian omaa, materiaalista, yhteismitallisuutta ja sen tiedol- lista esittämistä yhteismitallisena. Erottelu on- kin tärkeä silloin kun halutaan pohtia, miten hyvin erilaiset mittarit kuvaavat sitä, mitä ne väittävät kuvaavansa ja se voi olla hyödyllinen myös pohdittaessa millaisia ympäristövaiku- tuksia voidaan ylipäätään säädellä määrällisinä suuruuksina. Esimerkiksi kasvihuonekaasujen ilmastopakotteissa ja kalapopulaatioiden suu- ruuksissa on jo kohteina tiettyä materiaalista yhteismitallisuutta. Vaikutukset ilmaston läm- pötilaan mahdollistavat kasvihuonekaasujen yhteismitallistamisen, kun taas kalat muodos- tavat selkeästi toisistaan erotettavia yksilöitä, joiden lukumäärää voidaan näin ollen laskea.

Ei siis ihme, että kalastukselle ja päästöille on onnistuttu luomaan jonkinlaisia rajoittei- ta ja markkinoita. Kaikki ihmisen toiminnan vaikutukset, kuten biodiversiteetin heiken- tyminen, eivät kuitenkaan ole materiaalisesti yhteismitallisia, mikä antaa aihetta epäillä, että mahdollisuuksilla säädellä ihmisen vai- kutusta ympäristöön yksiköiden lukumääriä säätelevillä mekanismeilla on rajoitteensa.

(13)

MY LOVE IT KILLS ME SLOWLY, 2019

(14)

Tähän huomioon tosin voidaan periaattees- sa vastata, ettei ilmiön tarvitse itsessään olla suoraan mitattavissa, vaan tarvitaan ainoas- taan jokin riittävän hyvä sijaismittari (proxy).

Steinmann, Schipper, Hauck, Giljum, Wernet

& Huijbregts (2017) esimerkiksi esittävät, että resurssijalanjäljillä voidaan selittää suuri osa ihmisten terveydelle ja biodiversiteetille aiheutuneesta vahingosta.

Eronteko tiedollisen ja materiaalisen yh- teismitallisuuden välillä kuitenkin vaikeutuu, kun mittaamisen teoreettisesta maailmasta siirrytään ihmisen ja ympäristön välisen vuo- rovaikutuksen konkreettiseen todellisuuteen ja yhteismitallistamisesta tulee ”sosiaalinen prosessi” (Espeland & Stevens 1998, 318).

Siinä missä puhtaasti akateemisena toimin- tana ymmärretyn mittaamisen voi ymmärtää materiaalisen ja tiedollisen yhteismitallisuu- den välisenä yksisuuntaisena vaikutuksena, jossa mittaaminen vain rekisteröi siitä erillisen materiaalisen tason tapahtumia, sosiaalinen yhteismitallistaminen on tiedollisen ja mate- riaalisen yhteismitallisuuden välistä suhdetta molempiin suuntiin välittävä prosessi. On eri asia mitata ja tehdä mitasta ihmisen ja ympä- ristön vuorovaikutusta säätelevä instituutio.

Kun entuudestaan olemassa olevan kohteen mittaamiseen suunniteltu mittari otetaan aka- teemisesta ympäristöstään ja istutetaan sosiaa- listen ja yhteiskunnallisten prosessien osaksi, mittari ei enää vain mittaa, vaan myös osallis- tuu aktiivisesti sen todellisuuden muokkaami- seen, jonka objektiivisena tarkkailijana sen oli määrä esiintyä.

Mittaamisen ja sosiaalisena prosessina ymmärretyn yhteismitallistamisen olennai- sen eron voi määritellä viittaamalla edelliseen yhteismitallisuuden epistemologisena ja jäl- kimmäiseen yhteismitallisuuden ontologisena ulottuvuutena. Siinä missä epistemologinen näkökulma kiinnittää huomiota tiedon ja tie- detyn väliseen suhteeseen, ontologia liittyy sanan juuren mukaisesti olla-verbiin. Histori- allisesti ontologisen tarkastelun mielenkiinto on kiinnittynyt etenkin kahteen olla-verbin

merkitykseen, joihin on viitattu monilla eri käsitepareilla, kuten essentia, olemus, ja exis- tentia, olemassaolo (ks. Heidegger 1997, 400- 401; Backman 2015, 54). Ensinnäkin olla- verbiä käytetään kun pohditaan, mikä jokin oikeastaan on, kun toisin sanoen puhutaan asialle itselleen ominaisesta luonteesta. Tässä mielessä ontologian voi ajatella koskevan sitä, mitä johonkin kuuluu sen ”oman luonteen no- jalla” (καθ᾽ αὑτό, Aristoteles 1003a). Tällöin ontologia siis tarkastelisi asioiden ominaisinta luonnetta, sitä, mikä tekee asiasta sen mikä se on – olemusta. Toiseksi olla-verbiä käytetään myös silloin kun sanotaan, että jokin on, kun puhutaan toisin sanoen jonkin olemassaolos- ta. Näin ymmärrettynä ontologian perusky- symyksen voi Quinen (1963) tavoin ajatella olevan ”Mitä on olemassa?”

Kysymys olemassaolosta tai olemuksesta esitetään aina tietyssä maailmassa. Maailmas- ta voidaan puolestaan yhtäältä puhua kaiken sisällään pitävän maailmankaikkeuden merki- tyksessä (Prozorov 2014, 43), jolloin kysymys liittyy siihen, mitä ylipäätään on olemassa ja mikä on sen olemus. Toisaalta maailmasta voidaan puhua myös spesifinä ympäristö- nä, rajattuna suhteiden kokonaisuutena, joka antaa merkityksen siihen kuuluville asioille (Prozorov 2014, 52). Ymmärrettiin maailma sitten maailmankaikkeutena tai rajatumpana alueena, sen voi joka tapauksessa ymmärtää kontekstina, joka määrittää sekä olemusta että olemassaoloa. Toisaalta maailma on niiden asioiden kokonaisuus, jotka ovat olemassa ky- seisessä maailmassa, toisaalta maailma määrit- tää siihen kuuluvien asioiden olemuksen.

Siinä missä yhteismitallisuuden epistemo- logisen ulottuvuus liittyy siihen, miten tieto esittää entuudestaan olemassa olevan asian entuudestaan määrittyneen olemuksen, so- siaalisena prosessina yhteismitallistamiseen tulee ontologinen ulottuvuus, sillä se ei enää vain esitä, vaan myös luo kokonaan uusia oli- oita (ks. Espeland & Stevens 1998). Tätä yh- teismitallisuuden kaksoisluonnetta voi havain- nollistaa Mooren osoittamalla erolla kellon ja

(15)

101 T&E 2 |2019

NÄHDÄ METSÄ PUILTA

”kello-ajan” (clock-time) välillä (Moore 2015, 233). On kaksi eri asiaa mitata aikaa ja saada koko yhteiskunta noudattamaan tiettyä aikaa.

Kirkonkellon kumahdus ei vain ilmoita aikaa, vaan myös luo sosiaalista aikaa antamalla jae- tun kontekstin, johon ihmiset sovittavat omat askareensa. Kirkonkellon ääni on pala yhteistä maailmaa kuuloetäisyydellä oleville. Sosiaa- linen yhteismitallistaminen on ontologista siksi, että se ei vain esitä maailmaa, vaan luo sellaista. Mittaamisessa on siis ikään kuin kak- si puolta. Yhtäältä mittaamista voi tarkastella yhteismitallisen mittarin ja sen enemmän tai vähemmän yhteismitallisen kohteen välisenä tiedollisena suhteena, toisaalta mittareilla on myös rooleja, joita ei ole mielekästä tarkastella niinkään tiedon ja tiedetyn välisinä suhteina kuin maailmaa tuottavina prosesseina.

Kun esitetään, että ympäristöarvojen muuntaminen markkinoilla vaihdettavissa oleviksi hyödykkeiksi edistää ihmisen ympä- ristövaikutusten säätelemistä ja rajoittamista, täytyy kiinnittää huomiota siihen, että tällöin ei ainoastaan luoda instituutiota entuudestaan olemassa oleviin asioihin kohdistuvien vaiku- tusten säätelemiseksi vaan luodaan samalla uusia olioita ja muutetaan sitä maailmaa, jossa ihmiset toimivat. Toimijakohtaisten kiintiöi- den järjestelmä ei ainoastaan säätele toimin- taa, joka kohdistuu olemassa olevaan todelli- suuteen, kalakantoihin, vaan luo uusia olioita, tavaramuotoisia kalastusoikeuksia. Päästöoi- keudet eivät ainoastaan säätele ihmisen vai- kutusta ilmastoon, vaan tekevät erilaisista päästöjä tuottavista aktiviteeteista keskenään yhteismitallisia myös sosiaalisessa mielessä (ks.

Mackenzie 2009).

Paitsi että sosiaalinen yhteismitallistami- nen ei näin ollen pelkästään säätele ihmisen ja ympäristön vuorovaikutusta, vaan myös tuottaa sosiaalista todellisuutta, vaikuttaa se myös siihen, millaisena ympäristö kohda- taan. Esimerkiksi kirkonkello ei ainoastaan määritä ihmisten välistä kanssakäymistä, vaan myös sitä, millaisena ei-inhimillinen ympä- ristö kohdataan. Kirkonkello ei vain kerro,

milloin aurinko on zeniitissä, vaan myös an- taa keskipäivän auringolle tietyn sosiaalisen merkityksen, esimerkiksi lounaan tai iltapäi- vän levon merkkinä. Kun yritetään selvittää, miten ihmisen ympäristövaikutusten säätely erilaisten yhteismitallistamiseen perustuvien instituutioiden välityksellä todella onnistuu, ei näin ollen riitä, että yhteismitallisuutta tarkastellaan vain materiaalisen ja tiedollisen yhteismitallisuuden yksisuuntaisena suhteena.

Yhteismitallistamista on tarkasteltava proses- sina, joka ei välttämättä jätä mitään ennalleen, sen enempää materiaalisesti, tiedollisesti kuin ontologisestikaan.

Prosessin voi nähdä eräänlaisena olemas- saolon ja olemuksen dialektiikkana, jossa historialliset olosuhteet määrittävät ihmises- tä riippumatta olemassa olevan ympäristön historiallisen olemuksen, tai ”historiallisen luonnon” (historical nature), kuten Moore sitä kutsuu. Moore kiteyttää ajatuksen huomaut- tamalla:”[...] hiili on hiiltä. Vain tietyissä olo- suhteissa siitä tulee fossiilinen polttoaine [...]”

(Moore 2015, 200)

Luonto on ollut olemassa ennen ihmisiä, mutta luonnon ontologinen määrittyminen yhteisesti jaetussa todellisuudessa tapahtuu aina tietyissä historiallisissa olosuhteissa. Ih- misen toiminnan ympäristövaikutukset ovat itsessään mitä ovat riippumatta siitä, millai- siksi ihminen ne määrittää, mutta ihminen kohtaa ympäristön aina tietystä historiallisesti määrittyneestä näkökulmasta. Luonto on (ole- massaolon mielessä) ihmisestä riippumatta, mutta se mitä luonto kulloinkin on (olemuk- sen mielessä) riippuu ihmisestä.

YMPÄRISTÖ TAVARANA

Nykyisissä yhteiskunnissa suuri osa ihmisen ja ympäristön välisestä vuorovaikutuksesta ja siten ympäristön ontologisesta määrittymi- sestä tapahtuu tietyn sosiaalisen yhteismital- lisuuden muodon, tavaramuodon välityksellä,

(16)

sillä luonnonresurssien käyttö on suurilta osin tavarantuotantoa. Toimijakohtaisten kiinti- öiden ja päästökaupan kaltaiset instituutiot, jotka pyrkivät tietoisesti ihmisen ympäristö- vaikutusten säätelyyn, ovat vain yksi ympä- ristön tavaramuotoisuuden taso, joka luodaan jo entuudestaan olemassa olevien kalakantoja hyödyntävien ja päästöjä tuottavien tavaran- tuotannon muotojen rinnalle. Niinpä suurella osalla ihmisen ympäristövaikutuksista on ta- varatuotannon välityksellä jo valmiiksi sosi- aalisesti yhteismitallistettu puoli riippumatta siitä, onko näille vaikutuksille luotu mittarei- ta. Tavarantuotanto vaikuttaa näin ollen yhtä aikaa siihen, millaisia seurauksia ihmisen toi- minnasta ympäristölle todellisuudessa koituu, siihen, millaiseksi sosiaalinen todellisuus muo- dostuu, ja siihen, millaisen hahmon historialli- nen luonto saa.

Kuten historiallista luontoa, myös tavaraa voi tarkastella olemassaolon ja olemuksen tai materiaalisen ja sosiaalisen välisen jännit- teen kannalta. Tavara on jotakin, jolla on sekä vaihtoarvo että käyttöarvo (Marx 1974, 48).

Käyttöarvo on puolestaan jotain ihmiselle hyödyllistä, mitä sitten milloinkin pidetään hyödyllisenä. Tavaroiden luonne käyttöarvoina kytkeytyy niiden materiaalisiin ominaisuuksiin ja siten käyttöarvoina tavaroita on niin paljon kuin materiaalisilla kappaleilla on materiaa- lisia eroja. Vasaran ja kynän käyttöarvot ovat yhteismitattomia, sillä kynällä ei voi naulata, eikä vasaralla kirjoittaa. Tiettyä materiaalista yhteismitallisuutta kuitenkin esiintyy siinä mielessä, että jotkin tavarat voivat käyttöomi- naisuuksiltaan olla riittävän samankaltaisia, että tietyn käyttöarvon kannalta niillä ei ole käytännöllistä eroa. Erääksi standardisoinnin tehtäväksi voikin tulkita materiaalisen yhteis- mitallisuuden tuottamisen tavaroiden käyt- töarvojen välille. Sosiaalinen yhteismitallista- minen antaa tavaroille niiden toisen puolen vaihtoarvoina. Vaihtoarvo mahdollistaa käyt- töarvoltaan erilaisten tavaroiden arvon mit- taamisen yhdellä mittayksiköllä ja tekee niistä toistensa vastineita. Puhtaasti vaihtoarvoina

tavarat ovat aina täysin yhteismitallisia, sillä ne ylipäätään ovat vaihtoarvoja vain sikäli kuin ne ovat yhteismitallisia. Tavara esittää siis kahta roolia. Toisaalta tavara toimii oman erityisen ja kouriintuntuvan käyttöarvonsa omaavana hyödykkeenä, toisaalta luonteeltaan puhtaasti määrällistä ja abstraktia vaihtoarvoa kantavana anonyyminä hahmona.

Vaihtoarvoina tavaroiden luonteeseen kuuluu tietty abstraktio: tavaroiden vaihdanta edellyttää tavaroiden käsittelyä ikään kuin ne olisivat toistensa vastineita, mikä vaatii niiden yksilöllisten ominaisuuksien sivuuttamista.

Tässä mielessä tavarat ovat vaihtoarvoina ra- dikaalisti homogeenisiä verrattuna heterogee- nisiin käyttöarvoihin. Lisäksi vaihtoarvona tavara eroaa käyttöarvosta siinä, että erillisen identiteetin omaavana yksikkönä toimimi- nen kuuluu perustuvalla tavalla sen luontee- seen vaihtoarvona. Fyysisenä esineenä tavara näyttäytyy moninaisine käyttöarvon kannalta olennaisine ominaisuuksineen: kokenut va- saroija tekee ostopäätöksen vasta arvioituaan vasaran painoa, muotoa ja muita ominaisuuk- sia, jotka aistihavainto kaikessa rikkaudes- saan paljastaa. Nämä aistihavainnot voidaan jakaa loputtomiin moniin eri osatekijöihin.

Samoin vasara fyysisenä kappaleena voidaan jakaa loputtoman moniin osiin. Mikään ta- varassa itsessään materiaalisena kappaleena ei pakota pitämään sitä vain yhtenä esineenä, eikä välttämättä edes ympäristöstään erilli- senä asiana. Jokin maa-alue voidaan myydä seudustaan erillisenä tavarana, ilman että sen erillisyyttä voi mitenkään havaita maastossa.

Vaihdannan kohteena tavara joutuu kuitenkin esittämään roolia, jossa se edustaa yhtä, yh- tenäistä, muista kappaleista selkeästi erillistä ja jatkuvaa identiteettiä. (Sohn-Rethel 1989, 39.) Materiaalisena esineenä ja subjektiivisten mielteiden kokoelmana vasara on siis hete- rogeeninen moneus, mutta vaihdettuna tava- rana se on homogeeninen yksikkö, tai kuten Sohn-Rethel asian ilmaisee: ykseys on tavaran

”vaihdettavuusmuoto” (Austauschbarkeitsform, Sohn-Rethel 1989, 41)

(17)

OUR RELATIONSHIP HAD BEEN PROBLEMATIC FOR A WHILE, 2019

(18)

Tavaroilla on ollut vaihtoarvoja niin kauan kuin on ollut kaupankäyntiä, eikä vaihtoar- vossa sinänsä siis ole mitään kapitalismille eri- tyistä. Kapitalismin erikoisuus ponnistaa siitä, miten pääomasta –vaihtoarvojen tuottamises- ta vaihtoarvojen avulla – tulee keskeinen tuo- tantoa organisoiva periaate, mikä puolestaan edellyttää työn itsensä muuttamista markki- noilla myytäväksi tavaraksi. Kun vaihdanta yleistyy yhteiskunnassa riittävästi niin, että tavaroita aletaan tuottaa niiden käyttöarvon sijaan ensisijaisesti vaihtoarvon vuoksi, alkaa vaihtoarvo saada yhä enemmän konkreetti- sista käyttöarvoista itsenäisiä piirteitä (Marx 1974, 79). Vaihtoarvosta tulee olio, joka alkaa vapautua käyttöarvojen ikeestä ja luoda omaa maailmaansa. Kun tuotantopäätökset tehdään vaihtoarvoa silmälläpitäen, alkavat vaihtoar- voon liittyvät asiat vaikuttaa yhä enemmän siihen, millaiseksi yhteisesti jaettu osa todel- lisuutta muotoutuu. Pohjimmiltaan vaihtoar- von itsenäisyys on näennäistä. Todellisuudessa vaihtoarvo on yhteiskunnallinen suhde – Mar- xin mukaan se perustuu siihen, kuinka paljon yhteiskunnallisesti välttämätöntä työtä tavaran valmistamiseen on käytetty (Marx 1974, 80).

Tästä huolimatta vaihtoarvo näyttäytyy ikään kuin tavaraan itseensä itsenäisesti kuuluvana piirteenä (Marx 1974, 78). Tätä yhteiskunnal- lisen työn näyttäytymistä tavaran omana omi- naisuutena, sen vaihtoarvona, Marx kutsuu fetisismiksi.

Vaikka vaihtoarvo ei todellisuudessa kuu- lukaan tavaraan itsenäisenä kappaleena, sen näyttäytymistä tavaran omana itsenäisenä ominaisuutena ei tule kuitenkaan tulkita pelk- känä mielikuvituksen tuotteena, tai tiedollise- na virheenä. Fetisismissä on syvempi ontologi- nen ulottuvuus. Tavarasta ei tule vaihtoarvoa, koska vaihdannan osapuolet kuvittelevat sen vaihtoarvoksi, vaan koska vaihdannassa se on sosiaalisesti vaihtoarvo. Tavaran sosiaalinen oleminen vaihtoarvona täytyy ymmärtää jyr- kän ontologisesti: siinä ei ole kysymys asian käsittämisestä jonkinlaisena vaan siitä, että se oman luonteensa nojalla on sitä. Vaihtoarvona

tavara on abstraktio, mutta ei ihmisen mielen tuottaman ajatusabstraktion vaan sosiaalisesti todellisen reaaliabstraktion merkityksessä. Se tosiasia, että tavara vaihdetaan rahasta, merkit- see sen postuloimista, että tavara ja raha ovat samanarvoisia, mutta tämä ”postulaatti” (ks.

Sohn-Rethel 1989, 44) ei tapahdu vaihdan- nan osapuolten mielessä. Päinvastoin: kaupan- tekijän näkökulmasta koko vaihdanta voi olla mielekästä ainoastaan, mikäli vaihdossa saa jotain poisannettua mieluisampaa. Vaihdan- taan osallistuva henkilö voi olla vaikka kuin- ka kiinnostunut tavaran käyttöarvosta, mutta vaihdannan kohteena tavara on pelkkä vaih- toarvo (ks. Marx 1974, 87-88). Se konteksti, josta käsin tavarat määrittyvät ontologisesti vaihtoarvon omaaviksi tavaroiksi ei ole vaih- dannan osapuolten subjektiiviset mielteet vaan heidän sosiaalinen toimintansa.

Tavaranvaihdannassa on kysymys saman- aikaisesta liikkeestä kahdella eri tasolla, ma- terian ja sosiaalisten muotojen tasolla. Kun tavara siirtyy ihmiseltä toiselle, ei prosessissa siirry ainoastaan fyysinen kappale, toisin sa- noen käyttöarvo, vaan myös siinä ruumiillistu- va vaihtoarvo. Alfred Schmidtin mukaan

”suorassa työprosessissa, siis ihmisen ja luon- non välisessä aineenvaihdunnassa, materiaali- nen puoli hallitsee historiallisesti määrittynyttä muotoa, kun taas vaihdannassa, joka on riip- puvainen työprosessista, historiallisesti mää- rittynyt muoto hallitsee materiaalista puolta”

(Schmidt 1971, 92).

Koska kapitalismissa tuotantoratkaisut teh- dään viime kädessä vaihtoarvojen, eikä käyt- töarvojen ehdoilla, säätelevät vaihtoarvot viime kädessä myös ihmisen ja ympäristön välistä kanssakäymistä. Sekä biologisten or- ganismien, että luonnollisten talouksien vuo- rovaikutus ympäristönsä kanssa perustuu suoraan ympäristön tarjoaminen materiaalien ominaisuuksiin. Sen sijaan ihmisten välisessä vaihdannassa ei ole enää kysymys suorasta vuorovaikutuksesta materiaalisten asioiden

(19)

105 T&E 2 |2019

NÄHDÄ METSÄ PUILTA

ominaisuuksien kanssa vaan vuorovaikutuk- sesta, joka tapahtuu tavaramuodon abstraktin hahmon välityksellä. Abstraktiossa ei tällöin ole kysymys vain yksinkertaistamisesta tie- don organisoinnin helpottamiseksi vaan sii- tä, että ihmisten vuorovaikutus materiaalisen todellisuuden kanssa tapahtuu abstraktioiden välityksellä. Ihminen toisin sanoen vuorovai- kuttaa abstraktioiden kanssa, jotka puolestaan organisoivat yhteiskunnan toimintoja, jotka säätelevät yhteiskunnan ja ympäristön välistä aineenvaihduntaa.

Erilaiset ympäristövaikutukset voidaan ylipäätään rekisteröidä yhteisesti jaetun maa- ilman tavarantuotannon hallitsemissa osissa vain sikäli, kuin ne ovat ilmaistavissa tavara- muotoisuuden kanssa ontologisesti yhteen- sopivalla tavalla. Olivat ihmisen toiminnan ympäristövaikutukset sitten materiaalisesti yhteismitallisia tai eivät, tavarantuotannon kontekstissa niitä ylipäätään on vain sikäli kuin ne ovat vaikutuksia tavarantuotannon tarvitsemien resurssien määrissä. Ympäristöllä on monenlaisia arvoja, mutta tavarantuotanto voi rekisteröidä vain vaihtoarvoja. Tavaran- tuotannon kannalta merkityksellisiä arvoja on vain vaihtoarvoina. Ympäristön olemassaolo tavarantuotannon piirissä toteutuu ainoastaan vaihtoarvon olemuksellisesti määrittämäs- sä hahmossa. Vaikka ympäristö on muuta- kin kuin resurssi, missään tavarantuotannolle oleellisessa merkityksessä se ylipäätään ei ole olemassa minään muuna kuin suurena yhteis- mitallisten resurssien varantona. Tällä tavalla tavarantuotanto tuottaa tavaroiden lisäksi myös ympäristöä yhteismitallisten resurssien varantona.

RESURSSIEN VASTAVUOROISUUS

Eivätkö kaikki elävät olennot sitten käytä resursseja? Mikä tekee tavarantuotannosta tässä suhteessa erityisen? Tavarantuotannolle ominaisen resurssienkäytön kuvaamista aut-

taa, kun tehdään ero kahdelle erilaiselle re- surssi-sanan merkitykselle. On eri asia puhua resursseista tavarantuotannon tarvitsemien raaka-aineiden merkityksessä ja laajemmassa mielessä minä tahansa, mitä elävät olennot, mukaan lukien ihminen, käyttävät.

Vandana Shiva kuvaa resurssin merkitys- historiaa seuraavasti:

”’Resurssi’ merkitsi alun perin elämää. Sen juuri on latinan verbi ’surgere’, joka herät- ti mielikuvan jatkuvasti maasta kohoavasta lähteestä. Lähteen tavoin ’re-surssi’ kohoaa uudelleen ja uudelleen, vaikka käytettäisiin ja kulutettaisiin toistuvasti. Käsite näin ollen korosti luonnon elpymisvoimaa ja kiinnitti huomion sen valtaisaan luomiskykyyn. Lisäksi käsite viittasi muinaiseen ajatukseen ihmisen ja luonnon välisestä suhteesta, jonka mukaan maa suo lahjoja ihmisille, joiden puolestaan on syytä huolella varoa olla tukahduttamasta tä- män anteliaisuutta. Varhaismodernina aikana

’resurssi’ ehdotti näin ollen vastavuoroisuutta ja elpymistä.” (Shiva 2010, 228)

Resurssilla ei siis alun perin ole ollut sitä miel- leyhtymää kuolleeseen ja manipuloitavissa olevaan materiaan, joka siihen nykyään usein yhdistetään. Shivan käyttämä ilmaus ”vasta- vuoroisuus” kuvaa hyvin elävien organismien ja ekosysteemien suhdetta. Ensinnäkin resurs- sien käyttö ei ole automaattisesti ympäristöltä pois. Organismien ympäristöstään hyödyn- tämät aineet tapaavat palata takaisin osaksi ekosysteemiä, mitä kutsutaan ravinnekierroksi.

Ravinnekierrossa maaperän ravinteet siirtyvät hajottajien kautta kasveihin, joista ne siirtyvät kasvinsyöjiin, niistä edelleen lihansyöjiin ja lopulta maatuvista ruhoista hajottajien kautta takaisin maaperään. Resurssien vastavuoroi- suuden voi siis ymmärtää eliön ja ekosystee- min vastavuoroisena suhteena, jossa eliöt saa- vat tarvitsemansa resurssit ekosysteemistä ja ekosysteemi saa tarvitsemansa resurssit eliöil- tä. Vastavuoroisuuden voi ymmärtää vieläkin

(20)

laajemmassa mielessä, kun ravinnekierron li- säksi myös muut eliöiden tehtävät ekosystee- missä otetaan huomioon. Petoeläimet esimer- kiksi säätelevät saaliseläinten kantoja, millä on tasapainottava vaikutus ekosysteemiin (Stokes

& White 2014).

Eliöiden ja resurssien vastavuoroisuudelle voi antaa lisäksi ontologisemman merkityksen, kun otetaan huomioon, että resurssiksi määrit- tyminen jonkin elävien olentojen tarvitseman asian merkityksessä on resurssin käyttäjän ja resurssin vastavuoroinen suhde. Resurssit eivät ole automaattisesti mitään valmiita luonnolli- sia luokkia, vaan resurssina oleminen ”liittyy aina olion tai asian omaan laatuun sekä sen käyttäjään ja käyttötapaan. Asioista tulee re- sursseja vasta, kun ne otetaan käyttöön” (Läh- de 2013, 75). Näin ollen ”evoluution ja eko- logian ymmärtämiseksi on olennaista nähdä, että resurssien ja niiden käyttäjien suhde on aina historiallisen muutoksen tulos” (Läh- de 2013, 76). Resurssi on resurssi eliölle vain siinä välittömässä ajallisessa ja paikallisessa kontekstissa, jossa sitä käytetään. Resurssien vastavuoroisuuden voi siis ajatella merkitsevän vastavuoroisuutta ensinnäkin siinä perin ma- teriaalisessa merkityksessä, että ekosysteemit ja eliöt ovat toistensa olemassaolon mahdollis- tajia. Toiseksi resurssien vastavuoroisuuden voi tulkita myös siinä ontologisessa mielessä, että resurssi ei ole resurssi itsessään vaan resurssin ja eliön vuorovaikutuksessa. Luonto on luonto;

resurssi siitä tulee vain tietyissä olosuhteissa.

Resurssi tavarantuotannon raaka-aineen merkityksessä eroaa eliöiden käyttämistä re- sursseista ekosysteemien kannalta monin merkittävin tavoin, joita voi hahmotella vas- tavuoroisuuden katkeamisena. Ensinnäkin vastavuoroisuus katkeaa ontologisesti. Re- surssin oleminen resurssina ei näyttäydykään enää resurssin ja sen käytön välisenä suhtee- na vaan ikään kuin sen omana objektiivise- na ominaisuutena. Siinä missä asia on eliölle resurssi vain, mikäli se tarvitsee sitä ja sitä esiintyy sen välittömässä elinpiirissä, on kilo vehnäjauhoja kilo vehnäjauhoja riippumatta

siitä, kuka sitä tarvitsee ja mistä se on peräi- sin. Tavaran maantieteellinen sijainti ei saa olla este sen vaihdettavuudelle (Castree 2003, 279-280). Jopa silloin, kun tavaraa on fyysi- sesti mahdotonta siirtää, esimerkiksi maata myytäessä, ilmenee se tavarana ikään kuin vain satunnaisesti paikkaansa sidottuna. Ta- varoina resurssit ovat yksittäisiä kappaleita, jotka ovat selkeästi erotettavissa välittömästä ympäristöstään (Castree 2003, 280). Samalla tiettyä resurssia edustavat kappaleet ovat kes- kenään homogeenisia (Castree 2003, 281). On tosin korostettava, että resurssin ilmeneminen kaikista paikallisista suhteista ja intresseistä irrotettuna homogeenisena yksikkönä on ta- varamuotoisuuteen kuuluva fetisistinen vaiku- tus, joka peittää sen, että resurssi on tavarana- kin ontologisesti määrittynyt siksi mitä se on tietyn ”tarpeen” pohjalta, joskin tarve ei tässä tapauksessa merkitse tiettyä käyttöarvoa tai eliön konkreettisia metabolisia tarpeita vaan vaihtoarvoa.

Sen lisäksi, että resurssit ilmenevät tava- roina, tai että ne ovat olemassa sosiaalisen yh- teismitallistamisen tasolla homogeenisinä yk- sikköinä, on tavarantuotantoon historiallisesti kuulunut ympäristön materiaalista yhteismi- tallisuutta tuottava ulottuvuus. Worster katsoo, että kapitalistisen maatalouden piiriin kuuluvilla ekosysteemeillä on eräs silmiinpistävä piirre:

”Huolimatta monista ajallisista ja paikallisista vaihteluista, kapitalistisella agroekosysteemillä on koko modernin historian ajan ollut yksi sel- keä taipumus: liike kohti luonnollisen ekologi- sen järjestyksen radikaalia yksinkertaistamista, mitä tulee alueella löytyvien lajien määrään ja niiden välisten yhteyksien monimutkaisuu- teen.” (Worster 1990, 1101)

Hyvä esimerkki Worsterin kuvaamasta ilmiös- tä ovat monokulttuurit, yhden lajin kasvatta- miseen valjastetut pellot tai viljelyjärjestelmät.

Toisaalta tavarantuotannon kiinnostus mate- riaalisesti yhteismitalliseen luontoon näkyy myös kiinnostuksena jo valmiiksi materiaa-

(21)

YLEISKUVA OSASTA GHOSTLY INHABITATIONS -NÄYTTELYÄ, 2018-2019

(22)

lisilta ominaisuuksiltaan mahdollisimman yhteismitallisiin resursseihin. Kapitalismin ja fossiilisten polttoaineiden ja etenkin öljyn yhteinen historia on tästä oiva esimerkki. Öl- jyllä on ominaisuuksia, jonka ansiosta öljy an- tautuu yhteismitallistettavaksi kaikkia muita energiamuotoja auliimmin. Öljy on pitkälti homogeenista helposti liikuteltavissa olevaa energiarikasta nestettä, mikä vapauttaa sen sellaisista yhteismitallistamista vastustavista piirteistä kuin vesivoiman paikkasidonnaisuus tai tuulivoiman riippuvuus sääolosuhteista (ks.

Salminen & Vadén 2013).

Lisäksi tavarantuotannon raaka-aineena resurssin ja ekosysteemin välinen vastavuo- roisuus voi katketa myös hyvin materiaalisessa merkityksessä, jonka John Bellamy Foster on tavoittanut Marxilta ammentavassa metabo- lisen repeämän käsitteessään. Marx havaitsi omana aikanaan, että brittiläinen tehomaa- talous johti maaperän köyhtymiseen. Kasvi- en maaperästä imemät ravinteet eivät enää päätyneet maaperään takaisin, sillä suuri osa niistä päätyi maataloustuotteina kasvavan ur- baanin väestön ravinnoksi ja lopulta jätteeksi kaupunkeihin. Menetettyjen ravinteiden tilal- le jouduttiin kuljettamaan massiivisia määriä guanoa toiselta puolelta maapalloa (Foster &

Clark, 2018). Samoin kuin eläinten ja kasvi- en ja niiden ympäristön aineenvaihdunnassa, myös ihmisten ympäristöstä ottamat ravinteet voivat palata takaisin kiertoon muodossa, jossa muut organismit voivat hyödyntää niitä, mikä- li ravinteet eivät kulkeudu muualle. Globaalin tavarantuotannon tarpeiden näkökulmasta ympäristöstä otettujen ravinteiden kuljetta- minen mahdollisimman kauas lähteeltään on kuitenkin pikemminkin hyve kuin haitta.

Koska ihmisen ympäristövaikutusten mit- tarit mittaavat ihmisten ympäristövaikutuk- sia universaalien, homogeenisten yksiköiden kautta, näyttävät ihmisen ympäristövaikutuk- set niiden kautta tarkasteltuna ontologisesti yhdenmuotoisilta tavarantuotannon resurs- sienkäytön kanssa. Tavarantuotanto käyttää kalakantoja homogeenisten yksiköiden varan-

toina, jollaisina kalakannat näyttäytyvät myös silloin kun ihmisen vaikutusta kalakantoihin mitataan kalastettujen yksilöiden määrissä.

Tavaroina viljapellot koostuvat homogeeni- sista hehtaareista, jollaisina myös ekologinen jalanjälki mittaa viljelyyn käytettyä maapinta- alaa. Tällöin viljapellot lasketaan samanlaiseksi rasitteeksi planeetan biokapasiteetille riippu- matta siitä, millaisia vaikutuksia siinä käyte- tyillä viljelymenetelmillä on maaperän ravin- nekiertoon (Fiala 2008).

Ympäristövaikutusten mittaaminen yh- teismitallisten yksiköiden määrissä on myös sikäli osuva tapa kuvata tavarantuotannon re- surssienkäyttöä, että kun raaka-ainetta poiste- taan ympäristöstä tai sinne tuotetaan päästöjä, on usein todella kysymys siitä, että ympäris- töstä otetaan jotain pois tai sinne laitetaan jotain lisää. Ravinnekierrossa tapahtuvassa re- surssienkäytössä ravinteet sen sijaan kiertävät ekosysteemissä, eikä niiden kokonaismäärissä siis tapahdu muutoksia. Tällaisessa tilanteessa ei ole samalla tapaa mielekästä puhua resurs- seista jonkin ympäristöstä pysyvästi poistet- tavan merkityksessä. Raaka-aineet siirtyvät tavaroiden muodossa globaaleilla markkinoil- la planeetan muihin kolkkiin palaamatta kos- kaan kotiin. Ei siis ole ekosysteemin kannalta välttämättä sama asia, käytetäänkö sen resurs- seja resursseina laajassa mielessä vai nimen- omaan tavaroiden resursseina.

Kun ihmisen ja ympäristön vuorovaikutus hahmotetaan yhteismitallisten resurssiyksi- köiden kulutuksena, sivuutetaan myös yleensä se seikka, että resurssiyksiköksi määrittyminen on ihmisen konkreettisesta toiminnasta riip- puvaista. Otetaan esimerkiksi jokin vesistö.

Se muuttuu rajalliseksi ja kilpailluksi resurs- siyksiköiden varannoksi vasta, kun siitä tulee hyödykkeen raaka-aine. Tätä ennen se voi olla toisenlainen ”resurssi”. Ihminen, joka ihailee vettä tai ui vedessä kyllä käyttää vettä, mutta ei kuluta sitä resurssiyksikön muodossa. Ihmi- nen tai eläin, joka juo vettä omiin tarpeisiinsa, mutta jonka käyttämästä vedestä suuri osa pa- lautuu vesistöön, ei myöskään kuluta sitä sa-

(23)

109 T&E 2 |2019

NÄHDÄ METSÄ PUILTA

malla tavalla resurssiyksiköiden merkityksessä kuin vettä pullottava yhtiö. Paikallinen vesistö voi olla paikallisille ihmisille aivan toisenlai- nen resurssi kuin niille, joille kyseinen vesistö näyttäytyy vain kaupasta ostettavien tuottei- den muodossa. Paikallisille ihmisille yhteis- mitallisuuden näkökulmasta homogeenisena resurssiyksiköiden kokoelmana näyttäytyvä resurssi voi olla pikemminkin heterogeenisista suhteista rakentuva kokonaisuus, joka samalla ylläpitää heidän elämäntapansa kokonaisuutta.

Tällöin ekosysteemin kestävyydellä näyttäisi olevan aivan toisenlaista arvoa yhteisölle, kuin sillä on pelkkänä resurssiyksiköiden varantona.

Resurssin hahmottaminen yksiköistä koostu- vana varantona on ontologisesti spesifi näkö- kulma, joka kytkeytyy tietynlaisiin tapoihin hyödyntää resursseja.

SOKEAT PISTEET

Mitä tähänastisten pohdintojen perusteella tulee ottaa huomioon, kun yhteismitallistavia mittayksiköitä käytetään ihmisen ympäristö- vaikutusten arvioinnissa ja niihin liittyvien toimenpiteiden suunnittelussa? Ensinnäkin ympäristövaikutusten mittareiden ja tavara- muotoisuuden ontologisesta yhdenmuotoi- suudesta seuraa yhtäältä se, että yhteismitalli- set mittarit on helpointa taivuttaa kuvaamaan sellaisia ihmisen ympäristövaikutuksia, jotka ovat jo oman materiaalisen luonteensa kan- nalta sellaisia, että niitä voidaan kuvata ta- varantuotannon resurssienkäytön kanssa yh- denmuotoisina ilmiöinä. Samaan aikaan on kuitenkin olemassa monia sellaisia ihmisen toiminnan ympäristövaikutuksia ja resurssi- en käytön tapoja ja piirteitä, jotka eivät taivu yhteismitallistettaviksi, minkä vuoksi homo- geenisiä yksikkömääriä ilmaisevat lukuarvot pikemminkin peittävät kuin paljastavat niitä.

Ne resurssienkäytön vaikutukset, jotka jäävät yhteismitallisten mittareiden ulkopuolelle sattuvat myös usein liittymään tavarantuo-

tannolle tyypillisiin ekologisiin ongelmiin. Li- säksi yhteismitalliset mittarit eivät välttämättä kykene huomioimaan sellaisia muiden kuin tavarantuotantoon keskittyvien resurssienkäy- tön tapojen piirteitä, jotka parantavat resurssi- enkäytön kestävyyttä.

Yhteismitallistamisessa peittyvät seikat liittyvät esimerkiksi resurssienkäytön mene- telmien ja tarkoitusten välisiin eroihin, paik- kasidonnaisuuksiin ja järjestelmien holisti- siin piirteisiin. Tarkastelen seuraavaksi näitä kolmea ulottuvuutta. On korostettava, että seuraavien tarkasteluiden on määrä kiinnit- tää huomiota tiettyihin tavaramuotoisuuteen tyypillisesti kytkeytyviin ympäristöongelmiin, ei esittää, että tavaramuotoisuus olisi ympä- ristöongelmien välttämätön tai riittävä syy.

On tärkeä muistaa niin se, että ympäristöon- gelmia on esiintynyt niin kauan kuin ihmisiä ja kauemminkin, kuin sekin, että tietynlaiset ympäristöongelmat ovat ominaisia tietynlai- sille olosuhteille.

Kun ympäristön hyödyntämistä tarkastel- laan pelkissä kulutettujen resurssien määrissä, resurssien käyttötapojen väliset erot peittyvät.

Esimerkiksi ekologinen jalanjälki on sokea sil- le, miten viljely vaikuttaa maaperään, kuten jo aiemmin tuli mainittua. Toisen hyvän esimer- kin antavat Stefano Longo, Rebecca Clausen ja Brett Clark, jotka ovat tarkastelleet kalata- loutta metabolisen repeämän käsitteen kautta ja ehdottaneet yhteismaan tragedian korvaa- mista tavaran tragedian (tragedy of the com- modity) käsitteellä. Tavaran tragedia on mo- nivaiheinen. Longo kollegoineen esittää, että ylikulutus muodostui heidän tarkastelemiensa tonnikala- ja lohikantojen ongelmaksi vasta kun tonnikalasta ja lohesta tuli globaaleilla markkinoilla arvostettuja tavaroita. Kalastuk- seen ravinnon lähteenä nojaavat yhteisöt oli- vat ehtineet satojen ja jopa tuhansien vuosien aikana kehittää kalastuksen määrää ja keinoja sääteleviä monimutkaisia sosiaalisia instituu- tioita, joiden ansiosta kalastus ei merkittäväs- ti häirinnyt ekosysteemin aineenvaihduntaa.

Vasta kaupallinen kalastus synnytti Hardinin

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jos kirjastasi ilmestyy arvostelu ulkomailla, saat kaksi pistettä; Bulgariassa arvosteluja pitää olla neljä, jotta saisit samat pisteet.. Kongressi- ja konferenssiesiintymiset

Halme-Tuomisaari, Miia (2020). Kun korona mullisti maailmamme. KAIKKI KOTONA on analyysi korona-ajan vaikutuksista yhteis- kunnassa. Kirja perustuu kevään 2020

päristöön, mutta taloustoimittaja ei välttämättä ole henkilö, joka suhtautuu myönteisesti

Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus (2005), joka nyt käsillä olevaa teosta edeltäen evästää tutkijaa monin tavoin aineiston rakentamisessa ja suhteessa kenttään.

Tästä seuraa se, että ohjaavan tahon (esim. ministeriö) tarjoaman informaation vaikuttavuus riippuu ensinnäkin siitä, miten informaatio läpäisee ohjattavan tahon

Syvät kokemisen hetket, esimerkiksi luonnon parissa, ovat merkityksellisiä myös oman identiteetin nä- kökulmasta.. Ainakin tämän kirjoituskampanjan

Kun Kansantalous 2028 nyt julistaa osaa- misen hyvää sanomaa, on kuitenkin syytä muis- tuttaa, että tulevaisuudentutkijoiden piirissä alettiin puhua osaamisen yhteiskunnasta

Alanko-Kahiluoto esittää, että Blanchot pyrkii ajatuk- sellaan kirjallisuuden kielen mahdollisuudesta vastustamaan Hegelin ajatusta, jonka mu- kaan nimeäminen negaatio- na