• Ei tuloksia

Itsekkyyden filosofian perusteet näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Itsekkyyden filosofian perusteet näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2018 61 KIRJALLISUUS

lut kysymys. Saavuttaakseen toi- mivat ja hedelmälliset suhteet tarvittiin useiden sukupolvien pi- tuinen työ. 1800-luvun puolivälin ensimmäisen sukupolven ”hum- boltilaiset” tieteen tekijät lähetti- vät myöhemmin omat oppilaansa keskelle uutta tieteellis-teknillis- tä vallankumousta. Vaikka suo- malaista tiedeyhteisöä kuvataan usein nurkkakuntaiseksi, tämä suppea yhteisö on ollut kiinteäs- sä kontaktissa tieteen keskuksiin.

Huolimatta pienistä suomalaisre- sursseista jatkuva virta eri-ikäisiä opiskelijoita ja tutkijoita riitti pitä- mään suomalaisen tiedeyhteisön aivan kansainvälisen kehityksen tuntumassa. Erityisesti luonnon- tieteilijöiden suorat yhteydet ai- kakautensa huippututkimukseen ovat sääntö eikä poikkeus.

Kehityksen suunta perus- tui jopa harkittuun menettelyyn.

Snellmanin pohdinnoista 1860- ja 1870-luvulla käy selvästi ilmi tie- teen ja teknologian siirron talou- dellinen tausta. Missä on kulke- nut se raja, jolloin pienen maan on kannattanut luoda oma tie- dontuottamisjärjestelmänsä, kuin- ka pitkään on edullisempaa tuo- da tieto ja osaaminen ulkomailta?

Kysymys on yksittäistä tutkijaa tai opiskelijaa suuremmasta ilmiös- tä. Snellmaninkin aikalaisten tie- depoliittiset lausunnot on helppo ymmärtää väärin, jos asian mitta- kaava ja perimmäinen tarkoitus unohtuvat.

Hietalan teoksessa ei puutu- ta kovinkaan paljon tiedepolitii- kan liian kin helposti laajaksi pai- suvaan kysymykseen. Kyse ei ole vain yksilöistä, jotka matkustavat ulkomaille etsimään kiinnostuksel- leen kiintopisteitä. On hyvä lisäk- si muistaa tieteellisten vaihtosuh- teiden taustalla vaikuttava yleinen kansansivistyksen tason nousu, joka perustui kansakoulun ja op- pikoulujärjestelmän rakentami- seen 1860-luvun jälkeen. Suomen ja Saksan suhteiden avulla raken- nettiin koko kansakunnan hyvin- vointia.

Teoksessa aika lailla sivuun jäävä tarina liittyy teknillisen ja

yleensä käytännöllisten alojen kor- keakouluopetuksen yhteydessä muodostuneisiin suhteisiin Saksan keskuksiin. Lyhyessä asiaa käsit- televässä luvussa toki asia maini- taan, mutta juuri tekniikan koulu- tuksen järjestelmän kehityksessä käytetyn menettelyn takia asia on mielenkiintoinen. Sen lisäksi, että Suomesta lähdettiin insinööriopin- toihin Saksaan, Hannoverista vär- vättiin joukko saksalaisia nuoria opettajia 1860–61 luomaan perus- teet suomalaisille teknillisille tie- teille. Tekniikan kotimaistaminen tapahtui myös tässä yhteydessä sukupolven kuluttua 1890-luvulla, mutta prosessi järjestettiin käytän- nössä kotimaassa. Menettely on näin peilikuva siitä, mitä yliopiston edustamien niin kutsuttujen van- hojen tieteiden saralla tapahtui.

Hietalan ansiokkaassa teok- sessa puretaan konkreettisella ta- valla toisen maailmansodan ajan tiedesuhteiden kehitystä. Vaikka monia tarinoita ja niiden taustoja tunnetaankin jo varsin hyvin, luu- len että aikakauden tieteen histo- rian tutkimus on vasta alkamassa.

Sama koskee tietysti sodan jäl- keistä aikaa. Hietalan teos luo hy- vää, perusteellista ja helposti lä- hestyttävää pohjaa myös tulevalle tutkimustyölle.

PANU NYKÄNEN

Kirjoittaja on dosentti ja Suomen Tie- deakatemiain määräaikainen akatemia- sihteeri.

Itsekkyyden filosofian perusteet

Ayn Rand: Kun maailma järkkyi (Atlas Shrugged). Suomentanut Jyrki Iivonen. Minerva 2017.

Ayn Rand ja Kun maailma järkkyi ovat oleellinen portti Yhdysvalto- jen ymmärtämiseen. Jyrki Iivosen sanoin:

Jos ei tiedä tai tunne Randia, on iso aukko Amerikkaa koskevassa sivis- tyksessä. Emme ymmärrä Yhdysval- toja, jos emme tiedä randilaisesta ajattelusta. Ajatussuuntana randismi tarkoittaa hienostunutta nimeä ame- rikkalaiselle unelmalle. Hän antaa eettiset perusteet sille, miksi voiton- tavoittelu on niin hyvää.

Vaikuttaa siltä, että osa maail- man taloudellisesta eliitistä on omaksunut Randin filosofian ja etiikan, tulos näkyy esimerkik- si Panaman tietovuodon paljasta- mista tiedoista eliitin veronkierron yleisyydestä.

Kuka oli Ayn Rand?

Kirjan ymmärtämiseksi on tarpeel- lista tuntea Ayn Randin tausta ja historia. Hän syntyi vuonna 1905 Pietarissa venäjänjuutalaisen ap- teekkarin Zinovy Rosenbaumin tyttäreksi alkuperäiseltä nimeltään Alisa Rosenbaum. Vallankumouk- sen puhjettua perhettä vainottiin, ja he joutuivat pakenemaan Kri- mille. Palattuaan Pietariin Rosen- baumin perhe eli vaikeissa oloissa nähden ajoittain jopa nälkää.

Ayn Rand kävi koulunsa Krimil- lä ja suoritti yliopistotutkinnon joi- denkin muiden porvaristyttöjen kanssa kohtaamiensa vaikeuksien jälkeen Petrogradin valtionyliopis- tossa vuonna 1924. Hänen ensim- mäinen kirjansa oli amerikkalaista

(2)

62 TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2018 KIRJALLISUUS

filmitähteä Pola Negria käsittele- vä tutkielma. Rand pääsi vuonna 1926 turistiviisumilla Yhdysvaltoi- hin, jossa hän muutti nimensä Ayn Randiksi. Etunimi Ayn on peräisin Aino Kallakselta.

Kun maailma järkkyi ilmestyi vuonna 1957. Rand oli siis ennen kirjan kirjoittamista kokenut Venä- jän vallankumouksen ja Venäjän äärimmäisen raa’an sisällissodan.

Hän oli seurannut Yhdysvallois- ta käsin natsismin nousua, juuta- laisten joukkomurhaa Euroopassa, toista maailmansotaa ja sitä seu- rannutta perusteollisuuden kan- sallistamista muun muassa Eng- lannissa.

Rand tuomitsi jyrkästi kommu- nismin, fasismin ja Nietzschen fi- losofian. Kun maailma järkkyi on Randin viimeinen kirja. Sen jäl- keen hän keskittyi filoso fiansa vii- meistelyyn. Filosofialleen hän an- toi nimeksi objektivismi, koska hänen sanojensa mukaan nimi ek- sistentialismi oli jo varattu. Rand kuoli Yhdysvalloissa vuonna 1982.

Teoksen perusasetelma Kirjan päähenkilö on Dagny Tag- gart, Taggart Transcontinental -rautatieyhtiön operatiivinen joh- taja ja toinen omistajista. Yhtiötä johtaa nimellisesti hänen veljensä James Taggart, mutta käytännös- sä Dagny on koko yhtiön johta- ja. Hank Rearden on perustaman- sa teräsyhtiön omistaja ja johtaja.

Hän on keksinyt täysin ylivoimai- sen teräslaadun, Reardenin metal- lin, josta valmistetut rautatiekiskot, sillat ja moottorit ovat kilpailijoihin- sa verrattuina täysin omaa luok- kaansa. Hankista ja Dagnystä tu- lee kirjan edetessä rakastavaisia.

Eddie Willers on Dagnyn lap- suuden ystäviä ja Taggartin rauta- tieyhtiön kantavia voimia. Francis- co d’Anconia on argentiinalaisen suuren kupariyhtiön perijä, omis- taja ja Dagnyn ja Eddien lapsuu- denystäviä. Ellis Wyatt on Colo- radossa sijaitsevan öljy-yhtiön perustaja, omistaja ja rautatie- yhtiöi den tärkeä asiakas. Ragnar Danneskjöld on merirosvoksi ryh- tynyt valtion pyrkimysten vastusta-

ja. John Galt on tiedemies, keksijä ja valtion toimia vastustavan liik- keen johtaja. Hänestä tulee Dag- nyn rakastaja.

Edellä olevat henkilöt lukuun ottamatta James Taggartia Rand kuvaa tarmokkaiksi, älykkäiksi, vastuuntuntoisiksi, rehellisiksi ja ennen kaikkea tuottaviksi. Ulkoi- sesti he ovat solakoita, urheilulli- sia ja Fransiscoa lukuun ottamatta vaaleita. Kirjan sankareilla on koti- joukoissaan valtion toimien laajen- tamista kannattavia heikkoluon- teisia ihmisiä, kuten nimenomaan James Taggart ja lisäksi Reardenin vaimo, veli ja äiti.

Valtion edustajia ovat valtion johtaja Thompson, tohtorit Ro- bert Stadler ja Floyd Ferris, lob- bari Wesley Mouch ja hallituksen Dagnyn rautatieyhtiön valvojaksi määräämä uniformussa esiintyvä ja pistoolia kantava Cuffy Meigs.

Nämä Rand kuvaa vallanhimoisik- si, epäluotettaviksi, pälyileviksi, ammattitaidottomiksi ja ulkoiselta olemukseltaan veltoiksi, ylipainoi- siksi ja epäsiisteiksi. Heistä Rand käyttää yleisnimityksiä syöpäläi- set, saalistajat ja vetelehtijät.

Teoksen juoni

Suuresta sivumäärästään huoli- matta Kun maailma järkkyi on hel- posti luettava, loogisesti etenevä klassinen kuvaus hyvän ja pahan taistelusta. Kirjan toiminta keskit- tyy Dagnyn ponnisteluihin pelas- taa Taggart Transcontinental. Hän joutuu investoimaan rataosuuk- siin, jotka eivät ole kannattavia, ja taistelemaan kannattavien rata- osuuksien rakentamisesta ja kun- nostamisesta sekä kiskojen ja kuljetuskaluston hankinnasta. Tär- keän osajuonen muodostaa Dag- nyn ponnistelut Ellis Wayattin öljy- kuljetusten varmistamiseksi.

Valtio laajentaa koko ajan mää- räysvaltaansa ja säännöksiä kilpai- lun rajoittamiseksi ja teollisuusaloit- tain tapahtuvaksi yhteisvastuun ja yhteenliittymien edistämiseksi.

Valtion ja sen ylivaltaa vastustavi- en toimet johtavat vähitellen koko maan talouselämän lamaantumi- seen, kuljetusten ja teollisuuden

romahtamiseen ja lopuksi nälänhä- tään. New York tyhjenee, kun sinne ei saada valtion edustajan Meigsin virheiden vuoksi kuljetetuksi elin- tarvikkeita. Kuljetuskalusto on va- rattu etelän soijasadon kuljetuksiin.

Yllät täen soijasato kuitenkin ho- mehtuu ja pilaantuu.

Dagny ja Hank löytävät erääs- tä raunioituneesta tehtaasta val- lankumouksellisen moottorin jään- nökset. Moottori voisi toimiessaan muuttaa ilmakehän staattisen säh- kön käyttökelpoiseksi kineettisek- si energiaksi. He etsivät moottorin keksijää. Valtion toimia vastusta- vat tuhoavat teollisuuslaitoksen- sa ja katoavat. Merirosvo Ragnar Danneskjöld tuhoaa teollisuus- laitoksia ja merikuljetuksia. Kirjan loppuosassa käy ilmi, että teolli- suuden kadonneet ja tehokkaat johtajat ovat asettuneet Colora- dossa olevaan John Galtin johta- maan laaksoon. Laakso on suo- jattu nerokkaalla ylhäältäpäin näkyvyyttä harhauttavalla ilman suojakerroksella. Laaksossa ele- tään Randin objektivismista tuttu- jen arvojen mukaan. Mikään ei ole ilmaista ja kaikki saavat palkkion- sa ansioidensa mukaan. Kirjan lo- pussa paljastuu, että ihmemoot- torin keksijä on John Galt ja että moottori toimii Galtin laaksossa.

Ero julkishallinnon ja yksityi- sen puolen luovuudessa on kirjan mukaan erittäin selvä. Kun kirjan sankarit ovat keksineet Reardenin metallin, Galtin kehittämän moot- torin ja laaksoaan suojaavan ilma- kerroksen, niin julkishallinnon kek- sinnöt ovat yksinomaan tuhoavia.

Tohtori Ferrisin kehittämä ääniaal- loilla toimiva ase tuhoaa kirjan lo- puksi kaiken 100 mailin säteellä mukaan lukien Taggert Transcon- tinentalin Missisipin ylittävän sil- lan. Toinen julkisella puolella tehty keksintö on sähköllä toimiva kidu- tuskone.

Perusasenne työhön ja vastuu- seen on julkisella ja yksityisellä puolella kirjan mukaan selvästi eri- lainen. Dagny tekee päätökset ra- tionaalisesti, panee ne toimeen ja valvoo toteutusta loppuun saak- ka. Hyvä esimerkki on hänen tar-

(3)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2018 63 KIRJALLISUUS

mokkuutensa Taggart Transcon- tinentalille oleellisen tärkeän Rio Norte Linen rakentamisessa. Vas- toin valtion edustajien tahtoa Dag- ny päättää käyttää Reardenin me- tallista valmistettuja kiskoja. Samaa metallia Dagny käyttää Missisipin ylittävän sillan rakentamiseen. Pa- nettelusta ja väärien tietojen le- vittämisestä huolimatta rata ja sil- ta valmistuvat ajoissa. Dagny on itse veturissa, kun juna ensimmäis- tä kertaa ylittää sillan. Päätösten ja vastuun pakoilu on tyypillistä jul- kiselle puolelle. Ongelmien tulles- sa eteen tavallinen kommentti on:

”Minä olen noudattanut kaikkia oh- jeita enkä ole voinut tehdä mitään muuta – ei minua voi syyttää.”

John Galtin agentit houkuttele- vat tuottavia ihmisiä laakson asuk- kaiksi. Siinä värväystoiminnassa on mukana myös Ragnar Danne- skjöld, joka yrittäessään saada Hank Reardenin muuttamaan laak- soon lupaa tälle, että saat takaisin kaikki maksamasi tuloverot. Kirjan lopussa Yhdysvallat on käytännös- sä tuhottu, ja se on jossain 1800-lu- vun alun tasolla. Teollisuutta ei enää ole, ja ihmiset liikkuvat he- vosvankkureilla. Laakson asukkaat valmistautuvat ottamaan maan ta- kaisin ja nostamaan sen toimillaan ja arvoillaan takaisin jaloilleen. Läpi kirjan seurataan myös Dagnyn ja Hankin sekä lopussa Dagnyn ja Johnin rakkaustarinoiden kehitty- mistä. Rakkaustarinoiden kuvauk- set ovat hyvinkin romanttisia mutta rakastelukohtausten kuvaukset vä- kivaltaisia.

Kirjan eettinen ja moraalinen asetelma

Kirjan loppupuolella Galt ottaa koko maan radioaallot haltuunsa ja pitää valtionjohtaja Thompsonin sijasta koko kansakunnalle tarkoi- tetun puheen. Tuossa 70-sivuises- sa puheessa kuvataan Randin filo- sofian perusteet.

Kirja tuo esille Randin perusfi- losofian eettisestä egoismista eli rationaalisesta itsekkyydestä. Ih- misen hyveet ja paheet ilmenevät hänen olemassaolonsa peruspila-

reista: rationaalisuus, rehellisyys, oikeudenmukaisuus, itsenäisyys, lahjomattomuus, tuotteliaisuus ja ylpeys.1

Kuvattu eettinen egoismi ja ra- tionaalinen itsekkyys johtavat lais- sez-faire-kapitalismiin. Altruismi ja sosiaaliset tulonsiirrot ovat tuomit- tavia. Kehittäessään kirjan jälkeen filosofiaansa objektivismiksi Rand päätyi määrittelemään julkishal- linnon ainoiksi tehtäviksi sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden varmis- tamisen, eli poliisin ja armeijan, ja oikeuslaitoksesta huolehtimisen.

Toisin sanoen esimerkiksi alussa mainittu Panaman paperien pal- jastama verojen kierto olisi ollut Randin ja kannattajiensa mukaan moraalisesti oikein.

Kirjan lopussa ehdotetaan Yh- dysvaltain perustuslakiin lisäys- tä ”Kongressin ei tule säätää mitään sellaisia lakeja, jotka rajoit- tavat tuotannon ja kaupankäyn- nin vapautta”2. Vaikka kirja selväs- ti karrikoi sosialismia ja fasismia, se jäljittelee ihanneihmistä kuva- tessaan kansallissosialistien ku- vaa ”arjalaisesta rodusta”. Se ku- vaa myös ihanneihmistään samoin kuin kommunistit kaadereitaan.

Randin kannattajista ja vastustajista

Rand ei jätä kylmäksi vaan herät- tää kannattajissaan ja vastustajis- saan voimakkaita tunteita. Lisäksi kannanotot Randin oppeihin ovat selvästi politisoituneet. Kannat- tajista nimekkäimpiä ovat olleet tai ovat presidentit Ronald Rea- gan, Donald Trump ja keskuspan- kin johtaja Alan Greenspan, joka otti kyllä etäisyyttä Randin oppei- hin sääntelyn höllentämisen jäl- keen ilmi tulleiden talouselämän skandaalien ja väärinkäytösten seurauksena. Lukuisat republi- kaaniset senaattorit ja kuvernöö- rit vannovat Randin oppien ni- meen, esim. Paul Ryan, Rand Paul, Ron Johnson ja Mark Sanford, sa- 1 https://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_

Shrugged

2 Ayn Rand: Atlas Shrugged, New Ame- rican Library, a division of Penguin Group (USA) Inc, s. 1069.

moin korkeimman oikeuden tuo- mari Clarence Thomas. Randin opit ovat saaneet laajaa kannatus- ta Yhdysvaltain talouselämän joh- tajilta ja uuskonservatiiveilta. Opit ovat levinneet ympäri maailmaa esimerkiksi opiskelijoiden ja eu- rooppalaisten konservatiivien kes- kuuteen.

Randin vastustajat ovat am- mattifilosofeja ja leimallisesti li- beraaleja. Erityisen voimakasta vastustusta on herättänyt Randin eettinen egoismi. Vastustajat viit- taavat ihmisen luontaiseen sosiaa- lisuuteen ja siihen, että ilman yh- teistyötä muiden ihmisten kanssa tuloksia ei saavuteta. Randin ihai- lemat ”yli-ihmiset” seisovat mui- den ihmisten harteilla.

Vastustajat viittaavat tavallises- ti Randin kieltämään tämänhetki- sen moraalifilosofian kulmakiveen Kantin kategoriseen imperatiiviin3. Toinen, johon Randin moraaliop- pia verrataan, on David Humen fi- losofia.4 Samoin arvostelijat arvioi- vat Randin väittettä, että kaiken toiminnan ja myös moraalin tulisi perustua vain järkeen. Tosin tämä lienee mahdotonta, koska ihminen ei voi koskaan ohittaa tunteitaan, vaikka kuinka yrittäisi.

Mihin Randin yhteiskuntamal- li toteutuessaan on johtanut? Ly- hyellä 10 vuoden tähtäyksellä nor- mien ja sääntelyn purulla on ehkä onnistuttu kiihdyttämään talouden kasvua. Randin kuvaaman yltiö- kapitalismin pitkän kantaman he- delmistä on riittävästi kokemuksia.

Äärimmäiset tulojen ja omaisuu- den jakautumisen epätasaisuudet ja yhteiskunnan polarisoituminen johtivat Ranskan ja Venäjän val-

3 Teko on moraalisesti hyvä, jos mak- siimin, jonka perusteella tekoon ryhdyttiin, voitaisiin toivoa olevan yleispätevä laki. Kategorisen impe- ratiivin mukaan ihmisen on siis toimittava oman itsensä täydellis- tämiseksi ja muiden hyvinvoinnin lisäämiseksi.

4 Hyvä kuvaus Randin objektivis- min arvostelusta löytyy osoitteesta https://owlcation.com/humanities/

The-Virtue-of-Stupidity-A-Critique- of-Ayn-Rand-and-Objectivism

(4)

64 TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2018 KIRJALLISUUS

lankumouksiin. Usko yli-ihmisiin puolestaan aiheutti toisen maail- mansodan hirveydet. Toisaalta on selvää, että tuloeroja tarvitaan yh- teiskunnan pitämiseksi luovana ja antamassa kansalaisilleen toivoa paremmasta.

On aiheellista kysyä, miten Rand suhtautuisi pohjoismaisen hyvinvointivaltion malliin, jossa py- ritään edistämään sosiaalista ko- heesiota, yhdistämään yksityisyrit- teliäisyyden luovuus ja tehokkuus yhteiskunnalliseen tasa-arvoon, vastuun ottamiseen ja mahdol- lisuuksien antamiseen kaikille esimerkiksi julkisen terveyden- huollon ja koulutuksen avulla. Tu- loksethan ovat olleet hyviä.

Kirjan Kun maailma järkkyi yh- teiskuntamallien kuvaus on musta- valkoinen ja kysymyksenasettelu suuresta sivumäärästään huoli- matta varsin yksinkertaistettu. Kir- jan uuden yhteiskunnan kuvaus kelpaa vielä huonommin uuden yhteiskunnan malliksi kuin Tolkie- nin Taru sormusten herrasta tai Karl Mayn poikien seikkailukirjat.

Randinkaan oppien ihannoinnis- sa kyse ei voi olla logiikasta, ajat- telusta tai analyysistä vaan yksin- kertaisesti riistoon oikeuttavasta uskonnosta. Kirjan suomentamista on sponsoroinut Björn Wahlroos.

MATTI KARVINEN

Kirjoitttaja on tutkimusjohtaja ja tieto- kirjailija.

Tiedekirjasta

faktaa opintoihin ja iloa opintonsa päättäville!

SNELLMANINKATU 13, HELSINKI WWW.TIEDEKIRJA.FI

Sanna Nyqvist & Outi Oja Kirjalliset väärennökset Kirjailijat lainaavat sanoja, juonenkäänteitä ja identiteet- tejä. Teksteissä kuuluu aina ääniä aiemmista teksteistä, mutta toisinaan lainaaminen ylittää sopivan ja sallitun rajat.

Hannikainen ym. (toim.) Menneisyyden rakentajat

Teos tarkastelee eri teoria- perinteiden ja historian välistä suhdetta sekä mm. luonnon- ja käyttäytymis- tieteiden ja big datan hyödyntämistä historian- tutkimuksessa.

Tepora & Roselius (toim.) Rikki revitty maa Sisällissota jakoi kansakun- nan ja jätti syvät haavat sen muistiin. Oliko sota välttä- mätön paha, vapaustaisto itsenäisyyden takaamiseksi vai kansan hätähuuto sorron alla?

Sari Kivistö & Sami Pihlström Sivistyksen puolustus Kapeakatseinen näkemys tiedosta ja tieteestä johtaa sivistystä ja jopa koko kansa- kuntaa rappeuttaviin seu- rauksiin. Mitä on akateemi- nen elämä ja mitä tarkoit- tavat sivistysyliopisto ja akateeminen vapaus?

Kevään

uutuuskirjat

Gaudeamukselta

Tervetuloa

verkkokauppaamme

gaudeamus.pikakirjakauppa.fi

Zeranska-Gebert & Lampinen Parlando

Musiikkisanakirja kokoaa yhteen kaikki tärkeimmät musiikkiin liittyvät sanat. Se kattaa musiikin lajit klas- sisesta jazziin ja rockiin sekä eri kulttuurialueet ja aika- kaudet. Hakuteos joka- päiväiseen käyttöön. Eerola & Pirskanen (toim.)

Perhe ja tunteet Tunteet ovat perhe- ja läheissuhteita rakentava, kiinnipitävä ja hajottava voima. Kaikki perheet ovat omanlaisiaan, mutta tunteet eivät synny vain perheen sisäisessä vuorovaikutuk- sessa.

Riku Neuvonen Sananvapauden historia Suomessa Sananvapautta – samoin kuin julkisen keskustelun rajoja – määrittelevät kaikki yhteiskunnan jäsenet. Teos kuljettaa lukijan läpi sanan- vapauskiistojen 1700-luvulta nykypäivään.

Kaarina Mönkkönen Vuorovaikutus asiakastyössä Sosiaali-, terveys- ja kasva- tusalan työn muuttuessa ja monipuolistuessa tarvitaan yhä enemmän luovia taitoja. Asiakas on osattava kohdata yksilönä ja kunkin tilanteen omilla ehdoilla.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Valtio alkoi tukea opintokerho-opiske- lua pienin opintokerhokohtaisin summin jo vuonna 1921, jolloin myös tuli tarpeelliseksi määritellä opintokerho selkeästi: sen

Osmo Kivinen, Risto Rinne ja Sakari Ahola, Koulutuksen rajat ja rakenteet.. "reproduktioteorian"

Petri Tamminen pohtii puolestaan luvussa ”Kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu minulle” Veijo Meren Vuoden 1918 tapahtumat -teoksen teemoja, joista jokainen voi löytää myös

Yrittäjätutkimuksiin liittyy se ongelma, et- tä yrittäjät ovat niin suuri ja heterogeeninen ryhmä, että heistä on hankala tuottaa tietoa, joka olisi yleistettävissä

Tietojen vaihdossa havaittiin, että Suomen tullille ilmoitettu vienti oli kaksi kertaa niin suuri kuin Venäjän tullille ilmoitet- tu tuonti, vaikka kysymys oli samoista

Saadaan siis seuraava kuvio, jossa on esitetty sekä maailman kaikkien polttonesteitten tuotanto että raaka- öljyn ja kondensaatin (C&C)

Artikkelin johtopäätös on se, että nettikyselyt ovat nyky- aikaa, mutta hyvät käytännöt ovat vielä haku- sessa..

Kautta linjan tuntuu siltä, että Halonen moittii vain kirjoitukseni sivujuonteita, eikä suinkaan itse pääväittämiä.. Hän takertuu nootteihin, mutta sivuuttaa