• Ei tuloksia

Ihmiset ovat eläimiä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihmiset ovat eläimiä näkymä"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

Ihmiset ovat eläimiä

Kevin J. Mitchell: Innate. How the Wiring of Our Brains Sha- pes Who We Are. Princeton University Press 2018; Ste- ve Stewart-Williams: The Ape that Understood the Univer- se. How the Mind and Culture Evolve. Cambridge University Press 2018; Nicholas A. Christa- kis: Blue print. The Evolutionary Origins of Good Society. Little, Brown Spark 2019.

Miten valtavirtaistui ajatus, jonka mukaan biologia ei voi selittää ih- misen käyttäytymistä? Saatan olla yliherkkä, mutta törmään jatku- vasti näkemyksiin, joiden mukaan esimerkiksi sukupuolten eroille ei millään voi olla biologista syy- tä. Miksi yleinen ja tieteellinen nä- kemys voivat olla tismalleen päin- vastaisia? On masentavaa, että yhä kiehtovammiksi käyvä tutki- mus jää valtaosalle koulutetuista- kin täysin vieraaksi.

Tässä esiteltävät kolme kirjaa tarjoavat tilanteeseen parannusta.

Ne täydentävät toisiaan, sillä ih- misyys näyttäytyy niissä kolmella eri tasolla, neurogenetiikasta psy- kologian kautta ihmisyhteisöihin.

Vaikka todellisuutta on käytännös- sä pakko tutkia eri organisaatiota- soilla, eivät ne ole toisistaan erilli- siä. Viime kädessä yhteiskuntien toiminnan taustalla on siihen kuu- luvien yksilöiden psykologia ja yk- silöiden psykologian syynä on hei- dän aivojensa toiminta.

Geneetikko

Yleisen tietämyksen mukaan var- haiset elämänkokemukset, kasva- tus ja kulttuuri muovaavat meidät

(2)

täessään viimeksi mainitun luon- netta. Useimpien psykologisten piirteidemme varianssista iso osa selittyy geneettisellä varianssil- la, kun taas kasvatuksen vaikutus on vähäinen, jopa olematon. Ja- kamattomat ympäristöolosuhteet selittävät loput, mutta Mitch el lin mukaan ne eivät ole varsinaisia ympäristötekijöitä lainkaan (nur- ture-merkityksessä). Todellisuu- dessa kyse on suurelta osin siitä satunnaisuudesta, joka vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen.

Aivojemme miljardit hermosolut jakautuvat satoihin erilaisiin tyyp- peihin. Kehittyvässä sikiössä niiden välille muodostuu yhteyksiä solu- jen välisen monimutkaisen aivo- kemiallisen viestinnän perusteel- la. Geenien ohjeiden perusteella valmistuu välittäjäaineita ja paikal- lishormoneja, mutta geenit eivät määrää tarkasti, miten hermosolu- jen väliset liitännät eli synapsit syn- tyvät. Tähän vaikuttaa viime kä- dessä fysikaalinen satunnaisuus.

Havaitsemme satunnaisuuden it- sessämmekin vertaamalla vasen- ta ja oikeaa puoliskoamme. Ilman satunnaisuutta ja merkittävää ym- päristöllistä eroa niiden pitäisi olla toistensa peilikuvia, mutta käytän- nössä näin ei ole. Kaltaisemme kaksikylkisen eläimen puoliskot to- teuttavat kehittyessään saman ge- neettisen ohjelman kahtena lähes- tulkoon erillisenä tapahtumana.

Ne, jotka puoltavat geenit vai ympäristö -kiistassa ympäristöteki- jöiden vaikutusta geneettisen de- terminismin pelosta, ovat viime vuosina kokeneet aivojen niin sa- notun plastisuuden pelastavaksi ol- jenkorrekseen. Plastisuudella tar- koitetaan aivojen kykyä muuttua ja korjautua mikroskooppisella tasol- la. Sen on mielletty liittyvän enem- män ympäristöön kuin geeneihin, ja tämän on ajateltu mahdollista- van, että kulttuurimme tai perä- ti tahtomme voisi sittenkin määrä- tä biologiaamme. Tähän liitetään usein vielä epigeneettinen sääte- ly, joka ylitulkitaan ympäristötekijöi- den voitoksi geenien tyranniasta.

Mitchell osoittaa näiden haavei- den perustuvan plastisuuden vää-

rinkäsittämiseen. Hän kuitenkin korostaa, ettei yksilönkehityksem- me sittenkään ole ennalta määrät- ty englannin kielen merkityksessä hardwired vaikka sen laajat kaa- ret ovatkin geenien ohjaamia mer- kityksessä prewired. Näin ollen myös pelko geneettisestä determi- nismistä on turha. Geenit vai ympä- ristö -dikotomia on sikälikin virheel- linen, että biologiset piirteemme selvästikin vaikuttavat siihen, mil- laisia ympäristöjä itsellemme valit- semme. Esimerkiksi geneettisten ja kehitysbiologisten syiden vuok- si urheilulliseksi syntynyt lapsi saa ympäristönsä aikuisilta todennäköi- sesti rohkaisevaa palautetta, joka entisestään vahvistaa hänen lah- jakkuuttaan.

Mitchellin on pakko käsitellä ai- heita, joiden kiistanalaisuus johtuu poliittisesti motivoituneista väärin- käsityksistä. Älykkyyden tutkimi- nen on pitkään ollut tabu, joka tuo mielleyhtymiä eugeniikan synkästä menneisyydestä. Mitchell käsitte- lee älykkyystutkimuksen historiaa kiistoineen (mittaamisen luotetta- vuus tai ihmisryhmien väliset älyk- kyyserot) ja siihen liittyvän gene- tiikan nykytilannetta valaisevasti.

Älykkyyden taustalla on lukematto- mia geenejä, ja monet niistä näyt- täisivät ilmenevän sikiöiden aivois- sa. Ne siis koodaavat proteiineja, jotka vaikuttavat muun muassa hermosolujen sijaintiin tai niiden välisten haarakkeiden kasvuun.

Valtaosa älyllisestä kehitysvammai- suudesta on taustaltaan geneettis- tä. Aivot ja niiden rakentamiseen liittyvä ohjelmisto ovat monimut- kaisia, ja sadat tunnetut vahingol- liset mutaatiot alleviivaavat tätä tosiseikkaa. Aivojen synty voi epä- onnistua lukemattomilla eri tavoilla.

Sukupuolten kognitiiviset erot ovat toinen esimerkki aiheesta, jos- sa ristiriitoja suorastaan tehtaillaan, vaikka maltillisesti ajatellen tieteel- linen konsensus olisi olemassa.

Tutkijat pelkäävät tuloksiaan esitel- lessään ”neuroseksistiksi” leimaa- mista.1 Sen sijaan tutkija, joka ju- 1 Larry Cahill 2017: An issue whose

time has come. Journal of neurosci- ence research 95: 12–13.

sellaisiksi kuin olemme. Hermoston kehitykseen erikoistunut geneetik- ko Kevin Mitchell selittää kirjassaan Innate, miten auttamattoman van- hentunut näkemys tämä on. Puoli vuosisataa jatkunut käyttäytymisge- neettinen tutkimus, jonka tulokset replikoituvat uusissa tutkimuksissa, antaa meille selkeän käsityksen to- dellisuudesta. Kasvatuksella ei ole vaikutusta siihen, kuinka neurootti- sia, ekstroverttejä, älykkäitä tai lais- koja lapsemme ovat keski-ikäisinä.

Tässä suhteessa vanhempien tär- kein vaikutus on geeneissä. Tyrmis- tynyt haluttomuus tunnustaa tämä tosiasia johtuu väärinkäsityksestä.

Ajatellaan tutkijoiden väittävän, että kasvatus olisi täysin merkityksetön- tä, mikä on vastoin kaikkien nor- maaleissa olosuhteissa lapsuuttaan viettäneiden kokemusta. Vanhem- mat tietenkin vaikuttavat ratkaise- vasti lapsuusajan käyttäytymiseen ja lapsuuden onnellisuuteen. Ne vain ovat eri asia kuin syvät persoo- nallisuuspiirteet.

Biologit ovat jo vuosikymme- niä ymmärtäneet, että jyrkkä diko- tomia perimän ja ympäristön vai- kutuksen välillä on virheellinen.

Toisaalta ympäristön vaikutus ym- märretään yleisesti väärin. Se ei tarkoita biologisen vastakohtaa eikä varsinkaan pelkkää kasvatus- ta, vaan kaiken muun paitsi gee- nien vaikutusta. Esimerkiksi koh- dun olosuhteet ovat kehittyvälle sikiölle ympäristötekijöitä, joiden vaikutus on tietenkin synnynnäi- nen, siis biologinen. Me tiedämme vastauksen ikivanhaan ongelmaan perimän (nature) ja ympäristön (nurture) suhteellisesta tärkeydes- tä. Hieman kärjistäen voi sanoa naturen voittaneen nurturen sel- laisena kuin se yleensä käsitetään (eli suorastaan freudilaisittain).

Kaksos- ja adoptiotutkimuksis- sa havaittavan fenotyyppisen vaih- telun syynä voi olla geenien vaih- telu, yhteisten ympäristötekijöiden (shared environment) vaihtelu tai vaihtelu jakamattomissa ympäris- tötekijöissä (nonshared environ- ment, siis sellaisissa, jotka ident- tisillä kaksosilla ovat erilaisia).

Mitchell on parhaimmillaan selit-

(3)

listaa, ettei ole olemassa naisten aivoja tai miesten aivoja, saa var- masti mediahuomiota, koska bio- logisia selityksiä kohtaan tunnet- tu vastenmielisyys on niin yleistä.

Mutta kukaan vakavasti otettava tutkija ei oikeasti kuvittele essen- tialistisesti naisia ja miehiä täysin erilaisina. Tosiasias sa tutkijat tie- tävät, että miesten ja naisten aivot eroavat toisistaan monissa yksi- tyiskohdissaan. Kyse on kuiten- kin keskimääräisistä eroista aivan kuin vaikkapa kasvojenpiirteiden tapauksessa. Ei ole olemassa es- sentialistisia naisen kasvoja, kos- ka joukossamme on esimerkiksi jykeväleukaisia naisia ja hentoleu- kaisia miehiä. Mutta kun huomioi- daan useita piirteitä yhtä aikaa, su- kupuolet erottuvat toisistaan täysin selvästi. Hienoisia eroja löytyy ai- vojen osien koossa, niiden välis- ten yhteyksien määrässä, solujen tihey dessä sekä geenien aktiivi- suudessa itse hermosoluissa.

Kirjan lopussa Mitchell esitte- lee, kuinka geneettinen ja kehitys- biologinen tutkimus tulee mullis- tamaan psykiatristen sairauksien etiologian ja hoidon. Autismin, skitsofrenian ja epilepsian syitä on etsitty mitä erilaisimmista ympäris- tötekijöistä, tunnekylmistä äideistä rokotteisiin, mutta nyt tiedämme näiden sairauksien olevan geneet- tisiä. Useiden geenien yhteisvai- kutus aiheuttaa riskin, joka voi toteutua kehitysbiologisen muun- telun kautta. Uudet analyysimene- telmät ovat paljastaneet monien tautiriskiä aiheuttavien mutaatioi- den olevan yhteisiä kaikissa edel- lä mainituissa psykiatrisissa häi- riöissä.

Evoluutiopsykologi

Mitchelliä kiinnostaa aivojen ra- kentuminen, mutta evoluutiopsy- kologi Steve Stewart-Williams tut- kii, millaista käyttäytymistä aivot loppujen lopuksi aikaansaavat.

Stewart-Williams väittää luonnon- valinnan olevan taustalla monis- sa sellaisissa käyttäytymispiirteis- sä, jotka perinteisesti on selitetty kulttuurilla ja sosialisaatiolla. Hän väittää epäröimättä, että psykolo-

gia on edistynyt vähemmän kuin olisi pitänyt, koska psykologit ovat olleet tietämättömiä muiden lajien käyttäytymisestä. Kulttuurien vä- liset erot voivat toki olla suuria, mutta ne voisivat olla vielä paljon suurempiakin. Se, ettei näin ole, johtuu yhteisestä ihmisyydestäm- me, siis lajityypillisistä ominaisuuk- sistamme.

Samat ihmiset, jotka kiistä- vät aivojen sukupuolierot, suh- tautuvat tietenkin vihamielisesti myös sukupuolten käyttäytymis- eroja koskevaan tutkimukseen.

Käyttäytymiserot saatetaan kiel- tää kokonaan. Niiden ainoana syy- nä saatetaan pitää naisiin kohdis- tunutta syrjintää. Tai niiden syyksi väitetään pelkkä järjestelmällinen sosialisaatio. Monelle on varmasti tuttu väite, jonka mukaan vauvan potkupuvun värin aiheuttama ole- tus sukupuolesta vaikuttaa siihen, miten vauvalle puhutaan. Mutta riittääkö tämä selittäväksi meka- nismiksi? Stewart-Williams esittää hienon tiivistelmän siitä, mitä bio- logian ohittavat hypoteesit vaati- vat meitä uskomaan. Ensinnäkin luonnonvalinta olisi jostain syystä poistanut psykologiset sukupuoli- erot vain meidän kehityslinjastam- me, vaikka itse valintapaine py- syi samana. Toiseksi sukupuolten anatomiset erot (koko, lihasmassa jne.) eivät ole kadonneet. Ja kol- manneksi nämä samat sukupuo- lierot olisivat syntyneet toisistaan riippumatta eri kulttuureissa juu- ri sellaisina kuin seksuaalivalinnan teoria ennustaa. Tämä on tieten- kin täydellisen epäuskottavaa. Sii- tä huolimatta Stewart-Williams käy yksityiskohtaisesti läpi sekä evolu- tiiviset että sosialisaatioon liittyvät hypoteesit ja niihin liittyvän evi- denssin (tai sen puutteen).

Ei ole epäilystäkään, ettei- kö biologia selittäisi sosialisaatio- ta parsimonisemmin (”yksinker- taisemmin”) ne havainnot, joita maailman kulttuureista saamme.

Usein sukupuolierot säilyvät it- sepäisesti, vaikka vallitseva kult- tuuri varta vasten yrittäisi niitä häivyttää. Kulttuurillinen muutos tietenkin vaikuttaa käyttäytymi-

seemme. Esimerkiksi ehkäisypille- rin mukanaan tuomaa seksuaalista vapautumista olisi järjetöntä liit- tää pelkästään evoluutioon. Mutta ympäristötekijöiden muutokset ei- vät milloinkaan vaikuta mielemme

”tyhjään tauluun”, vaan siihen ka- pasiteettiin, jonka luonnonvalinta on psyykeemme muovannut.

Biologi hölmistyy siitä vaivan- näöstä, jota puhtaan sosiokulttuu- rillisen selityksen kannattajat ovat nähneet. Alice Eaglyn ja Wendy Woodin teoria on tästä hämmen- tävä esimerkki. He kysyvät, miksi miehet ovat naisia väkivaltaisem- pia kaikissa kulttuureissa. (Tämä on ansio. Usein sosiaalisen seli- tyksen kannattajat vain sivuutta- vat kulttuurien yhteiset piirteet.) He esittävät käyttäytymiserojen syyksi sukupuolten ilmeiset mor- fologiset erot. Morfologia ohjaa sukupuolet kaikkialla maailmas- sa erilaisiin rooleihin. Stewart-Wil- liamsin mielestä tämä on yhtä us- kottavaa kuin se, että meille olisi kehittynyt ruuansulatuselimistö il- man siihen liittyvää nälän psykolo- giaa. Aggressiivisuuden sukupuo- liero on sitä paitsi havaittavissa jo hyvin pienillä lapsilla eikä se ka- toa, vaikka monissa kulttuureissa poikia nimenomaan kasvatetaan hillitsemään itseään. Kaiken lisäk- si sukupuolten aggressiivisuusero vielä kasvaa puberteetin alkaessa.

Stewart-Williamsin mukaan evolutiiviset sukupuolierot ovat yksi vakuuttavimman evidenssin saaneista psykologisista tutkimus- tuloksista. Hänen suhtautumisensa on periaatteessa humoristista, mut- ta sen taustalta on aavistettavissa turhautuminen niistä hyökkäyksis- tä, joita alan tutkijoihin kohdistuu.

Kyse on samoista seksismisyytök- sistä, jotka Kevin Mitch ellkin mai- nitsee. Nähdäkseni monet sinänsä pätevät evolutiivista ihmistutkimus- ta arvostelevat tutkijat käyttäyty- vät tutkijoiden välisissä debateissa asiallisesti, mutta esimerkiksi leh- tihaastatteluissa tai populaareissa tiedekirjoissa heidän sävynsä voi olla epäreilu ja harhaanjohtava.

Sukupuolierojen lisäksi The Ape that Understood the Universe

(4)

käsittelee seksuaalisuuden, rak- kauden ja jälkeläishuollon psyko- logiaa sekä ihmisen kykyä epä- itsekkääseen käyttäytymiseen.

Stewart-Williamsin mielestä su- kupuolierojamme sittenkin itse asias sa liioitellaan. Olemme poik- keuksellinen nisäkäslaji, sillä naa- raatkin kilpailevat vastakkaisen sukupuolen suosiosta ja koiraat- kin huoltavat jälkeläisiään. Epä- itsekkyys, josta käyttäytymistut- kijat käyttävät käsitettä altruismi, vaatii evolutiivisen selityksen, kos- ka luonnonvalinnan pitäisi peri- aatteessa suosia itsekkyyttä. Alt- ruismia selittäviä hypoteeseja esiteltyään Stewart-Williams to- teaa meidän tässäkin suhteessa olevan poikkeuksellinen laji eikä moraalisen käyttäytymisen tieteel- linen ymmärtäminen mitenkään vähennä oikein toimimisen eettis- tä arvoa.

Lopuksi Stewart-Williams käsit- telee kulttuurievoluutiota, joka jät- timäisen laajana aiheena ei ehkä valotu yhtä elegantisti kuin kirjan alkuosa. Hän kannattaa memeet- tistä lähestymistapaa, mutta ei niin että se sulkisi pois muut tavat tut- kia kulttuurievoluutiota. Meemi tarkoittaa geenille analogista kult- tuurillisen periytymisen yksikköä.

Stewart-Williams pohtii meemikä- sitteeseen kohdistunutta kritiikkiä ja pitää sitä pitkälti kohtuuttoma- na. Esimerkiksi syyte epämääräi- syydestä on tavallaan oikeutettu, mutta käsitteiden jonkin asteinen epämääräisyys on aivan tavallis- ta. Mitä loppujen lopuksi tarkoitta- vat ”idea” tai ”kulttuuri”? Parhaana memetiikan vastaisena argument- tina Stewart-Williams pitää sitä, et- tei tämä lähestymistapa ole syn- nyttänyt runsasta uutta tutkimusta.

Hän myöntää, että monet mee- meihin liittyvät hypoteesit kaipaa- vat kunnollista testaamista. Hän pitää kuitenkin paradigman suu- rena ansiona sitä, että se selittää kulttuurilliset sopeutumat meemiä itseään hyödyttävinä. Muut lähes- tymistavat olettavat kulttuurillisten sopeutumien hyödyttävän yksi- löä tai ryhmää, joissa meemit si-

jaitsevat. Tämä kuitenkin jättää se- littämättä, miksi meemit – kuten ketjukirjeet tai tapa aloittaa lause sanomalla ”elikkä” – leviävät niin tehokkaasti.

Sosiologi

Biologia ei tee yhteiskuntatieteis- tä tarpeettomia. Mutta biologian edistyminen takaa sen, että gee- nit sivuuttavilla yhteiskuntatietei- lijöillä on edessään yhä vaikeam- pia aikoja. Nicholas Christakis on Yalen yliopiston sosiologian pro- fessori, joka ei tunne minkäänlaista kammoa Mitchellin tai Stewart-Wil- liamsin edustamia tieteenaloja koh- taan. Christakis integroi biologi- an omaan tutkimukseensa tavalla, joka on analoginen sille, miten so- lubiologit suhtautuvat kemiaan.

Blueprintin aiheena on, kuinka onnistuneet yhteisöt syntyvät ja miksi jotkut yhteisöt epäonnistu- vat kammottavilla tavoilla? Chris- takis puolustaa ajatusta univer- saaleista kulttuuripiirteistä, jotka kumpuavat yhteisestä lajitaustas- tamme. Geenit vai ympäristö -kiis- ta kaikkine väärinkäsityksineen nousee siksi väistämättä esiin täs- säkin kirjassa. Lajityypillisiä piirtei- tämme ovat ainakin yksilöllisyys, rak kaus puolisoa ja jälkeläisiä kohtaan, ystävyys, sosiaalinen ver- kostoituminen, yhteistyö, oman ryhmän suosiminen, kohtalainen tasa-arvo sekä sosiaalinen oppimi- nen ja opettaminen. Jotkut pitävät tällaista listaa tieteellisesti ja jopa moraalisesti arveluttavana. Heil- le yksikin kulttuurillinen vastaesi- merkki riittää kumoamaan univer- saalisuuden, mutta se ei ole hyvä argumentti. Kyse on universaalis- ta kapasiteetista, ei universaalista ilmentymisestä. Christakis mainit- see esimerkkinä uusiguinealai- sen kulttuurin, jossa aikuiset jou- tuvat käyttämään valtavasti aikaa ja energiaa kieltääkseen lasten leikkimisen. Jopa tämä kaikille ni- säkkäille tyypillinen käyttäytymis- piirre on mahdollista tukahduttaa, mutta helposti se ei käy. Christakis on kiinnostunut vain evolutiivisis- ta, siis geneettisen taustan omaa-

vista, universaaleista piirteistä. Ei sellaisista, joita hän kutsuu ekolo- gisiksi ja jotka selittyvät samankal- taisten elinympäristöjen aiheutta- malla järkeilyllä.

Christakis jaottelee ihmisyhtei- söt vahingossa syntyneisiin (kuten haaksirikot), tarkoituksella suunni- teltuihin (kuten erilaiset utopiat) ja täysin keinotekoisiin (kuten interne- tin peliyhteisöt). Kymmenet purje- laivojen aikakaudella tapahtuneet haaksirikot tarjoavat varsin laajan luonnollisten koeasetelmien aineis- ton. Joskus seurauksena oli kanni- balismiin vajoava painajainen, jos- kus taas tuloksena oli ihmisyyden parhaita puolia korostava menes- tystarina. Jälkimmäisistä upea esi- merkki on antarktisiin jäihin jumiu- tuneen Endurance-laivan miehistön kamppailu armottomia luonnonolo- suhteita vastaan vuosina 1914–16.

Onnistumisten tärkeä yhteinen te- kijä näyttäisi olevan pätevä johta- juus. Johtamisen merkitys korostuu myös tietyntyyppisissä suunnitel- luissa yhteisöissä. Amundsen-Scott etelänapa-asemalle jää joka tal- vi eristyksiin noin sadan tutkijan ja tukihenkilön joukko, joka on suu- ren psyykkisen stressin alaisena.

Eri vuosien välillä on kiehtovia eroja yhteishengessä, keskinäisessä ver- kostoitumisessa ja jaksamisessa.

Syitä on tietenkin monia, mutta joh- tamisen taso on keskeistä.

Utopistiset kokeilut epäonnis- tuvat usein siksi, että ne perus- tuvat epärealistiseen ihmiskäsi- tykseen. Tabula rasa -ajattelun mukaan yhteiskunnat ovat täysin muovattavissa, koska yksilöiden mieletkin ovat ympäristötekijöillä täysin muovattavissa. Esimerkke- jä riittää shaker-uskonlahkon täy- dellisestä selibaattivaatimuksesta kibbutsikommuunien pyrkimyk- seen häivyttää vanhempien ja las- ten välinen voimakas side.

Blueprintin inhimillisiä univer- saaleja käsittelevät luvut sisältä- vät lukuisia kiehtovia yksityiskoh- tia. Vaikka rakkaus on universaali tunne, sen kulttuurillisissa yksityis- kohdissa riittää selittämissä. Suu- telu on yleistä vain hieman alle puolessa tutkituista kulttuureis-

(5)

ta. Osa lajitovereistamme pitää ta- paa jopa inhottavana. Entä miksi hadzakansan metsästäjä-keräi- lijät ovat yksiavioisia, mutta tur- kanakansan paimentolaiset ovat polygynisiä? Paimentolaisuus on selvästikin mahdollistanut varal- lisuuden kasaantumisen ja epä- tasa-arvon kasvamisen. Millaisia ominaisuuksia puolisot toisissaan arvostavat toisaalta metsästäjä- keräilijöiden, toisaalta paimento- laisten joukossa? Joissain kulttuu- reissa lapsella katsotaan olevan useita isiä. Erään tiibetiläisen kult- tuurin piirissä taas uskotaan, et- tei lapsilla ole isiä lainkaan, koska lapset ovat valmiiksi naisen sisäl- lä. Miestä tarvitaan vain lapsen kasteluun seksiaktin aikana. Nämä erikoisuudet osoittavat, että yhtei- sestä biologiastamme huolimatta kulttuurien vaihtelun selittämiseen ei pelkkä biologia riitä.

Käytännöllisen etiikan kannalta on ratkaisevaa, millä reunaehdoil- la sosiaalisuuden evoluutio ylipää- tään on mahdollista. Luonnonva- linta suosii geneettistä itsekkyyttä, mutta psykologinen epäitsekkyys voikin tietyssä tilanteissa olla hyvä tapa tämän saavuttamiseksi. Täs- tä johtuu kaksinainen luonteem- me: toisaalta pyrkimys eettisten ihanteiden toteuttamiseen, toi- saalta sortuminen itsekkyyteen ja koko mutkikas psykologiamme hä- peän tunteineen ja kolkuttavine omatuntoineen. On lukuisia esi- merkkejä siitä, kuinka ulkopuoli- nen uhka yhdistää ihmiset ja saa parhaat puolemme kukoistamaan ryhmän keskinäisissä suhteissa.

Ikävä kyllä, samaan aikaan psyko- logiamme helposti johtaa toisen ryhmän epäinhimillistämiseen ja niihin hirvittävyyksiin, jonka huo- noin historiamme paljastaa. Kysy- mys siitä, olemmeko oikeasti hyviä vai pahoja on turha – meillä on ka- pasiteetti kumpaankin. Tämän dy- namiikan tieteellinen ymmärtämi- nen on äärimmäisen tärkeää.

Stewart-Williamsin tavoin Chris- takis on kiinnostunut gee nien ja kulttuurin yhteisevoluu tiosta. Hei- dän esimerkkinsäkin ovat ymmär- rettävästi osittain samoja, sillä

hyvin tunnettuja tapauk sia on tois- taiseksi varsin vähän. Maitosokerin eli laktoosin sietämisen evoluutio karjatalouskulttuureissa on kuului- sa oppikirjaesimerkki. Varhaisempi esimerkki on tulen käytön vaikutus kasvonpiirteisiimme ja älykkyy- teemme. Kypsytetty ruoka ei vaa- tinut isoja leukoja ja ravintoaineet hyödynnettiin tehokkaammin, mikä mahdollisti fysiologisesti hintavien aivojen suurenemisen.

Blueprint päättyy aatehistorial- liseen pohdintaan: miksi ihmiset halutaan vielä 150 vuotta Darwi- nin jälkeen nähdä luonnosta erilli- sinä? Sitten 1970-luvun sosiobio- logiakiistojen on lukemattomia kertoja selitetty, mistä biologiaan kohdistuva pelko kumpuaa ja mik- si se on irrationaalista. Tällä ker- taa on Christakisin vuoro yrittää.

Hän esittelee neljä ajatusraken- nelmaa – positivismi, reduktionis- mi, essentialismi ja determinismi – joiden pelkääminen estää myön- tämästä, että luonnonvalinta oli- si tuottanut mieleemme sopeutu- mia. Oma näkemykseni on, että nämä ”ismit” usein vain julistetaan anteeksiantamattomiksi synneik- si, mutta pelkkä julistaminen ei rii- tä argumentiksi. Christakis joka tapauksessa selittää kärsivällises- ti, miksi kyse on tarpeettomista fobiois ta. Esimerkiksi käy determi- nismin pelko. Kaikkein karmeim- min epäonnistuneet yhteiskun- nalliset kokeilut ovat perustuneet uskoon loputtomasti muovailta- vasta ihmisluonnosta. Miksi so- siaalinen determinismi olisi jo- tenkin geneettistä determinismiä vähemmän pelättävä asia? Chris- takisin mielestä on ironista, että juuri biologiamme tekee meis- tä eliökunnan vähiten biologias- taan riippuvaisen lajin. Geenimme mahdollistavat joustavuuden, joka näkyy kulttuurillisena sopeutumi- sena mitä erilaisimpiin ympäristö- olosuhteisiin.

Biologiaa vastustavien argu- menttien yhteisenä taustana on se, että on helppo löytää esimerk- kejä, jotka osoittavat sosiaalisen todellisuuden kontingentin luon- teen. Ainutlaatuisilla historiallisilla

sattumilla on usein merkittävä roo- li. Tämän liiallinen painottaminen johtaa ääriasenteeseen, jonka mu- kaan sosiaalista maailmaa ei lain- kaan pysty tutkimaan tieteellisin menetelmin – ainoaksi tehtäväksi jäisi todellisuuden tulkitseminen.

Tällaisen asenteen Christakis sa- maistaa tylysti teologiaan. Monet tuntuvat toivovan, että evidenssi geenien vaikutuksesta käyttäyty- miseemme vain jotenkin katoaisi.

Näin ei tule tapahtumaan. Vaik- ka piirteisiimme vaikuttaa yhtäai- kaisesti tuhansia geenejä, vaik- ka yhdellä geenillä on tyypillisesti vaikutus useisiin piirteisiimme ja vaikka geeneillä ja ympäristöte- kijöillä on monimutkainen yhteis- vaikutus, ei tämä valtava moni- mutkaisuus sittenkään tarkoita, että paluu Darwinia edeltänei- siin käsityksiin olisi mahdollinen.

Christakis kehottaa ennemmin- kin lähtemään mukaan kiehtoval- le matkalle.

Näistä kirjoista välittyy evo- luutiobiologi Edward O. Wilsonin vuonna 1998 lanseeraama ajatus tieteen konsilienssista. Tieteellinen tieto muodostaa yhden kokonai- suuden, koska eri tieteenalat tutki- vat yhteistä, meistä riippumatonta todellisuutta. Olisi omituista, jos so- siologian tulokset olisivat ristiriidas- sa psykologian tulosten kanssa ja psykologia vastaavassa ristiriidas- sa biologian kanssa. The Ape that Understood the Universe on hyvä kirja, Innate ja Blueprint suorastaan loistavia. Yhdessä ne muodostavat tarinan, jossa alemman tason ilmi- öt selittävät ylemmän tason ilmiöi- tä samalla, kun kokonaisuudesta muodostuu looginen ja kaunis.

PETTERI WELLING

Kirjoittaja on filosofian tohtori (käyttäy- tymisekologia) sekä lukion biolo gian ja  maantieteen lehtori.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

-podcastille ja kymmenien yhteis- työkumppaneiden kanssa julkaisemallemme populaarille kertomuskriittiselle oppaalle Kertomuksen vaarat – kriittisiä ääniä tarinataloudessa

Kivikk’ahon runossa sivilisaation ja luonnon välinen konflikti ilmenee vielä selkeärajaisesti ja kaksinapaisesti, kun taas Jääskeläisen ja Hännikäisen runoissa ihmisen

Ajatuskoe muistuttaa kuitenkin siitä, että tuotannon kasvuvaatimukset nojaavat nykyisen ruokajärjestelmän malliin (Tomlinson 2013, 85; Lundqvist & Unver 2018, 874).. Jos

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18

Jos It’s Our History olisi ollut esillä pari vuotta sitten, ei esimerkiksi bulgarialaista lactobacillus bulgaricusin keksijää... Rumen Borissovia olisi tietenkään kelpuutettu

Tekijän mukaan tutkimuksen tavoitteena on kertoa, mitä television ohjelmaformaatit ovat, mistä ne tulevat, miten niitä sovitetaan suomalaisiin tuotantoihin, ja

Syr- jäytymisvaarassa olevat diakonian asiakkaat tarvitsevat tukea ja neuvoja siitä, miten välttää tartuntoja, miten hakeutua testeihin ja miten päästä

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa