5 * &5&
&
4 4
5"
" 1 56 ) 6
4)%4%%33Ë4!0!(455
'EORG 3IMMEL 3UURKAUPUNKI JA MODERNI ELÛ MÛ+IRJOITUKSIAVUOSILTAn3UOMENTA NUT4IINA(UUHTANEN6ALIKOINUTJAESIPUHEEN KIRJOITTANUT!RTO.ORO'AUDEAMUS +UN 3UOMI EUROOPPALAISTUI LUVULLA IN NOSTUTTIIN ENSIN KAUPUNKIKULTTUURISTA JA SITTEN SUOMENNETTIIN KAUPUNKISOSIOLOGI 'EORG 3IM MELIN n TEKSTEJÛ 4APAHTUMAT OVAT MURUSIA SIINÛ PROSESSISSA JOLLA %UROOPPAA IN TEGROITIIN+YLMÛNSODANPÛÛTTYMIENMAANSI SÛINEN MUUTTOLIIKE UUSI TIETOTALOUS JA MAAIL MANKAUPAN AVAUTUMINEN HAASTOIVAT PERINTEI SETKANSALLISETYHTEISTPOHTIMAANTEHTÛVÛÛNSÛ 0UHEKAUPUNGISTAJAKAUPUNKIKULTTUURISTAVOI MISTUI -ODERNIN ELÛMÛN TUNNUKSET KANSAIN VÛLISYYSYKSILLLISYYSMONIKULTTUURISUUSJASU VAITSEVAISUUSSAIVATNYTKAIKUPOHJAA
3UOMENNETTUUN ESSEEKOKOELMAAN 3UUR KAUPUNKIJAMODERNIELÛMÛ ONKOOTTUKIRJOITUKSIA 3IMMELIN ELÛMÛN VIIME VUOSIKYMMENILTÛ .E OSOITTAVAT ETTÛ %UROOPPA JA KAUPUNKIKULTTUU RILIITTYVÛTYHTEEN5RBANISOITUVA3UOMIONKAT SONUTLUVULTALÛHTIEN%UROOPPAUUSINSIL MIN +UN MUUTOSVOIMAT TUOLLOIN MUOVASIVAT YHTEISKUNNANPOLIITTISIARAKENTEITAUUDETSOSI AALISETVOIMARYHMÛTNOUSIVATESIIN%NÛÛEIPU HUTTUPORVARISTOSTAKUTENLUVULLA.YTELE TÛÛN YRITTÛJIEN TALOUDEN JA KAUPANKÛYNNIN AI KAA 3IMMEL LIITTYY SAMAAN KOKONAISUUTEEN MODERNIINELÛMÛÛN
"ERLIINILÛINENJUUTALAISINTELLEKTUELLI'EORG3IM MEL KIRJOITTI LUVUN TAITTEESSA PIENIÛ TUT KIELMIA KAUPUNKISOSIOLOGIASTA %SSEIDEN ARVO ON SÛILYNYT 6IIMEISEN PARIN VUOSIKYMMENEN AIKANA HÛN ON JÛLLEEN NOUSSUT MODERNITEETIN KULTTUURIlLOSOlKSI 3UOMENKIN NUOREMMASTA KAUPUNKITUTKIJASUKUPOLVESTA ON TULLUT MONIA vSIMMELIAANEJAvJOTKAOVATKIINNOSTUNEETPOH TIMAANKAUPUNKIJULKISUUTTAJAKANSSAKÛYMISTÛ TOREILLAJAKADUILLAKAUPOISSAJAKAHVILOISSA
3IMMELIN PUHE VAIKKAPA TUNTEISTA RAHASTA MUODISTA KULUTUKSESTA JA SUURKAUPUNGIN MO DERNISTA ELÛMÛSTÛ HAHMOTTAA SITÛ KUINKA NY KYAIKA VÛLITTYY YKSILLLISENÛ KOKEMUKSENA 3E EDELLYTTÛÛ SEISOMISTA OMILLA JALOILLAAN VAPAA NAYHTEISKUNNANVANHOISTATUKIPUISTAJAYHTEI
SNTRADITIOISTA0ERINTEISETARVOANKKURITVAKAA USKO SÛÛTYSIDONNAISUUS TAI MAAILMANKATSO MUSOVATJÛÛNEET-ODERNIAONYKSILNOIKEUS VARJELLAITSENÛISYYTTÛÛNHISTORIALLISENPERINTEEN KULTTUURINJATEKNIIKANYLIVALTAAVASTAAN
3UURKAUPUNKILAISEN SIELUNELÛMÛ ON INTEL LEKTUAALISTAAIKATAULUTETTUATÛSMÛLLISTÛVUORO VAIKUTTEISTAJALASKELMOIVAA3IMMELINMUKAAN URBAANIA9HÛKINVAIKUTTAVATURBANISMINPOSI TIIVISET MIELLEYHTYMÛT PALAUTUVAT LUVUL LE KUN EUROOPPALAISET METROPOLIT 0ARIISI ,ON TOO"ERLIINI7IENJA0IETARIELIVÛTGLOBAALINLOIS TONSAAIKOJA!IKAKAUSISYNNYTTISUURTENHOTEL LIEN LISÛKSI BULEVARDIT JA ESPLANADIT KAARISILLAT JA PUISTOT MUISTOMERKIT JA PATSAAT RAVINTOLAT JAKAHVILATTEATTERITJAOOPPERATRAUTATIEASEMAT JA LIIKEPALATSIT TAVARATALOT JA KAUPUNKIHOTELLIT 3UURET JULKISET KELLOT JA MAINOSTAULUT ILMESTYI VÛTKATUKUVAAN4ÛMÛAIKAJALOSTIHUIPPUUNSA MYS MONET MODERNIN ELÛMÛN NYKYAIKAISILTA TUNTUVATPIIRTEET
6ETERAANISOSIOLOGI!RTO.OROTUNNUSTAUTUUAI TOSIMMELIAANIKSI .ORON MAINIO ESIPUHE JOH DATTELEE LUKIJAN SEKÛ 3IMMELIN HENKILHISTORI AAN ETTÛ POHTIMAAN TÛMÛN ASEMAA SOSIOLOGIAN vSUURIENNIMIENvKENTÛLLÛ.OROESITTELEEJAERIT TELEEMYSSYITÛJOTKAVAIKUTTIVAT3IMMELINUU TEENTULEMISENERITYISESTIKULTTUURITUTKIMUKSEN MASKOTTINAVIIMEISENPARINKYMMENENVUODEN AIKANA
%SSEETJOITANYTONVALITTUJULKAISTAVAKSITU KEVATTÛTÛNÛKKULMAA*OHTOAJATUKSENAONESI TELLÛ 3IMMELIÛ MODERNIN ELÛMÛN SOSIOLOGINA
%SIIN ASTUU MYS 3IMMEL ESTEETTISENÛ TARKKAI LIJANA
%LÛMME KAUPUNKIKESKUSTOJEN KUKOISTUK SEN AIKAA 3IMMEL SOPII 3UOMEEN KUIN NAPPI SILMÛÛN+ESKUSTANUUSISSAJAVANHOISSATILOIS SAELETÛÛNMODERNIAKAUPUNKIELÛMÛÛ5UDELLA KATUSOSIAALISUUDELLAEIPERIAATTEESSAOLEMITÛÛN RAHALLISTATAIVAIHTOARVOA4AVOITTEENAONURBAA NIVIIHTYMINENSEURALLISUUDENTARVEEHKÛERO TIIKANKIN AISTIMINEN JA ENNEN KAIKKEA ELÛMYK SELLINEN NAUTTIMINEN )HMISEN JA KAUPUNGIN UUSISUHDEMERKITSEESEKÛOIKEUTTANÛIHINKOH TAAMISIIN ETTÛ AIKAA JA TILAA JOISSA KOHTAAMISET VOIVAT TAPAHTUA 4ARVITAAN RIITTÛVÛSTI YHTEISTÛ
'EORG3IMMELnEDELLEENKAUPUNKITUTKIMUKSENEDELLËKËVIJË
,AURA+OLBE
I T ET E E S
SÄ
TA
PAHT UU
71
T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 0 5
julkista kodin ulkopuolista kaupunkitilaa, jossa ihmiset yksilöinä ja yhdessä voivat kokoontua,
”leikkiä ja olla” ilman että tulee olla hyödylli- nen, dynaaminen, tehokas tai tuottava.
Uudet urbaanit sukupolvet ovat jälleen löy- täneet vanhan porvarillisen kaupungin näyttä- möt. Näillä näyttämöillä kelpaa kävellä, istus- kella ja lukea Simmelin oivaltavia esseitä. Uu- dessa urbaanissa kansanelämässä ”oleminen”
ja vuorovaikutus korostuvat. Simmeliläisittäin ihmisen suhde yhteisöön ei määrity kollektiivi- sin tunnuksin vaan suhteessa omaan kokemuk- seen. Minä ja elämyksellisyys nousevat kau- punkikulttuurisen identiteetin perustaksi. Mas- sa- ja eliittikulttuurin välinen raja liudentuu.
On myös palattu arvostamaan vanhaa.
*
Eurooppalaiseen kaupunkielämään kuuluvat kerroksellisuus ja vastakohdat, hyvä ja paha, pelottava ja turvallinen, kaunis ja ruma, rikas ja köyhä, nuori ja vanha. Kaikkialla kaupunki- kulttuuriin kuuluvat kaikkialla läsnä olevat ris- tiriidat ja jatkuva eettinen, moraalinen ja poliit- tinen uudelleen arviointi. Georg Simmel, fi loso- fi , sosiologi ja esteetikko, antaa meille edelleen avaimet ymmärtää itseämme, historiaamme ja nykyaikaamme.
Käännöskokoelma on helmi ja aarreaitta, semminkin kun Simmeliä ei aiemmin ole koo- tusti ja laajasti julkaistu suomennettu. Tekijät ansaitsevat kiitoksen innostuksesta, käännök- sen osuvuudesta ja paneutuvasta toimittami- sesta.
Kirjoittaja on historian professori Helsingin yliopis- tossa.
Richard Sennett: Kunnioitus eriarvoisuuden maailmassa. Suom. Kaisa Koskinen. Vastapai- no 2004. 277 s.
Richard Sennett on chicagolainen kaupunkiso- siologi, joka on luokkaeroille herkästä näkökul- masta tutkinut itsensä esittämistä toisille sekä julkisen ja yksityisen elämänpiirin rajapintaa eri yhteyksissä. Meillä Sennett on tullut tunnetuk- si lähinnä intiimin terroria ja luonteen rapautu- mista koskevilla elämäntapatutkielmillaan.
Sosiaalipsykologinen analyysi The Fall of Pub- lic Man (1977) käsitteli fi losofi Hannah Arendtin hengessä yksityisen ja julkisen elämänpiirin se- koittumista psykokulttuurissa, jossa tunnustus- ta sisimmille kokemuksille haettiin ihmisiä yh- distävältä alueelta samalla, kun puhuminen it- sen ulkopuolisesta todellisuudesta vaikeutui ja tyhjensi politiikan substanssista. The Corrosion of Character (1997, Työn uusi järjestys, 2002) jat- koi jo 1970-luvun byrokraattisten suuryritysten konformismista lähtenyttä kritiikkiä joustavaa persoonaa vastaan, jonka lankeaa yhteen mate- riaalisten elinehtojensa kanssa, sopeutuu jous- tavasti kaikenlaiseen yhteistyöhön. Joustava
nykyihminen ottaa elinehtonsa annettuna mut- ta koettaa sitäkin ponnekkaammin näyttää sub- jektiuttaan ihmissuhteissa.
Sennett käyttää läpi tuotantonsa tyypillis- tä sosiaaliluonnetta yhteiskuntajärjestelmän ar- vosteluun, mikä erottaa hänet sekä tabula rasa -konstruktionisteista että niistä reduktionisteis- ta, joiden mielestä kansanpsykologiset kuvauk- set sisäisistä vaikuttimista ovat tarpeettomia.
Kunnioitus eriarvoisuuden maailmassa -teok- sessaan Sennett jatkaa selvästi David Ries- manin kuuluisaa aikalaisanalyysia The Lonely Crowd (1950).Sennett ei näe vapautumista sisäi- sen moraalisen gyroskoopin ohjaamasta pien- yrittäjän askeesista samanlaisena emansipaatio- na kuin opettajansa, jonka aikalaisdiagnoosi en- nakoi 1960-luvun elämäntaparadikaalia yritys- tä vapauttaa yksilölliset kehitysmahdollisuudet vauraassa yhteiskunnassa turhaksi katsotusta työpakosta ja kilpailusta.
Metodisesti Sennett jatkaa opettajansa tyy- liä keriä auki omien kokemusten, havaintojen ja taideteosten yleisempiä ulottuvuuksia. Hän ei eliminoi kuvasta selittäviä tekijöitä yksi kerral- laan, kuten tilastollista elaboraatiota tekevät so-