• Ei tuloksia

Paranormaalit uskomukset ja ydintieto näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Paranormaalit uskomukset ja ydintieto näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Teloittajat takaisin muiden ih- misten joukkoon palauttanut Rose- lius on pohtinut sisällissodan myö- hempää käyttöä pidemmälle kuin Salminen. Roseliuksen mukaan ka- pinasta irtisanoutunut SDP pystyi löytämään yhteyden vanhan työ- väenliikkeen kenttään pitämällä rohkeasti esillä valkoista terroria ja keräämällä siitä tilastoja. Vaik- ka vallankumousyritystä pidettiin virheenä, voitiin puolustaa siihen osallistuneita rivimiehiä ja -naisia.

Analyysia voisi jatkaa uusimpiin ai- koihin: perinneliikkeeksi muuttu- nut vasemmisto voi nykyään vah- vistaa vasemmistolaista identiteet- tiä vain puhumalla vuodesta 1918, kun vallankumouksellisten vaihto- ehtojen esittäminen on käynyt käy- tännössä mahdottomaksi ja vaali- kampanjan epäonnistuminenkin tulkitaan signaaliksi siirtyä kes- kemmälle myös retorisesti.

Kirjallinen sisällissotabuumi taas on ymmärrettävissä älymys- tön identiteettityöksi postmoder- nin subjektivismin jälkeen. Onhan aihe mitä kovin ja reaalisin. Vähis- sä ovat kaunokirjoittajat, jotka eivät vielä olisi aihetta käsitelleet. Etäis- tä kohdetta on ilmeisesti helpompi käsitellä eeppisesti kuin oman ajan ristiriitoja, jotka epäsuorasti heijas- tuvat asetelmiin. Taitelijat, kuten tutkijatkin, ovat aina oikeuttaneet itsensä vetoamalla muihin periaat- teisiin kuin taloudellinen eliitti. Ta- loudellisen kysymyksenasettelun hallitessa nyt myös politiikkaa ja mediaa antaa sisällissodan kertaa- minen tilaisuuden näyttäytyä mo- raalisten kysymysten unilukkarina – olkoonkin, että erottuvuus alkaa jo heiketä tungoksessa.

Kirjoittaja on Suomen historian pro­

fessori Helsingin yliopistossa.

paranormaalit

uskomukset ja ydintieto

Leo Näreaho

Kia Aarnio: Paranormal, superstitious, magical, and religious beliefs. Academic dissertation. Department of Psychology, University of Helsinki (Department of Psychology, Studies 44: 2007).

Kia Aarnio väitteli lokakuussa 2007 Helsingin yliopistossa paranor- maaleja ja yliluonnollisia ilmiöitä koskevista uskomuksista. Väitös- kirja1 liittyy laajempaan, Marjaana Lindemanin johtamaan projektiin, jossa on psykologisin tutkimuksin kartoitettu ihmisten epätavallisia uskomuksia. Aarnion väitöskirja- työn pohjana on viisi aiemmin kan- sainvälisissä tieteellisissä lehdissä julkaistua artikkelia, joissa Aarnio on ollut toisena kirjoittajana.

Tutkimuksen tausta

Väitöskirja käsittelee erittäin kiin- nostavaa aihetta. Empiirisen ai- neiston pohjana – kolmessa yllä- mainituista viidestä artikkelista – on ollut 3 261 suomalaista koe- henkilöä (74 % naisia, 96 % yli- opisto-opiskelijoita tai ammatti- koululaisia), jotka ovat vastanneet Internetin kautta tutkijoiden kyse- lylomakkeisiin viisiportaisella ”sa- maa mieltä – eri mieltä” -asteikol- la. Erityisesti on huomattava, et- tä Aarnion työssä on tutkittu usei- ta paranormaaleihin uskomuksiin liittyviä muuttujia. Paranorma- lien uskomusten yleisyyden lisäk- si on kartoitettu mm. uskonnolli-

1 Väitöskirja on luettavissa Hel- singin yliopiston osoitteessa http://

ethesis.helsinki.fi/.

sia uskomuksia, ruokaan ja tervey- teen liittyviä maagisia uskomuksia, ns. ydinuskomuksia rikkovia käsi- tyksiä samoin kuin erilaisia ajatte- lutyylejä, emotionaalista tasapai- noisuutta, mystisten kokemusten määrää ja arvoihin liittyviä asentei- ta (erityisesti ”humanistisen maa- ilmankuvan” kannatusta). Näiden (ja muidenkin) tekijöiden välille väitöskirjassa analysoidaan esiin kiinnostavia korrelaatioita.

Väitöskirjan keskeinen lähtö- kohta ja samalla empiirisen ana- lyysin tukema tulos on tekijän esittämä uusi paranormaalien us- komusten määritelmä. Paranor- maalit, taikauskoiset, maagiset ja yliluonnolliset uskomukset ovat kategoriavirheitä, joissa fysikaalis- ten, mentaalisten ja biologisten en- titeettien/prosessien keskeisiä piir- teitä sekoitetaan toisiinsa (s. 15).

Esimerkiksi fengshuin kannatta- jat ajattelevat energian (fysikaali- nen ilmiö) olevan elävää (biologi- nen attribuutti) tai aaveisiin ja en- keleihin uskovat pitävät näitä oli- oina, joilla on mieli, vaikka niillä ei ole ruumista. Tässä Aarnio tu- keutuu kognitiivisen psykologian teorioihin, joiden mukaan jo pie- nelle lapselle kehittyy (evoluution tuottama) intuitiivinen käsitys fysi- kaalisten, biologisten ja mentaalis- ten olioiden ydinpiirteistä; esimer- kiksi fysikaaliset kappaleet eivät voi mennä toistensa läpi, biologi- set entiteetit lisääntyvät ja kasva- vat, mentaalisilla olioilla on mie- lentiloja ja tavoitteita. Aarnio kui- tenkin huomauttaa, että kaikki ka- tegoriavirheet eivät ole yhteydessä para normaaleihin uskomuksiin.

Henkilö voi sekoittaa kategorioi- ta, jotka eivät liity ydintietoon ja toisaalta metaforiset sekä allegori- set ilmaisut, joissa tietoisesti sekoi-

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 8

55

(2)

tetaan kategorioita, eivät ilmennä paranormaaleja uskomuksia.

Tuloksia

Miten paranormaaleihin ilmiöihin uskovat erosivat tutkimuksen skep- tisemmistä vastaajista? Tärkein erotteleva tekijä oli se, että vah- vemmin uskovat sekoittivat testis- sä enemmän ydinkategorioita kuin skeptisemmät koehenkilöt – tulos oli siten tutkimushypoteesia vah- vistava. Seuraavaksi tärkein erot- telija oli ajattelutyyli: parailmiöi- hin enemmän uskovat olivat ajat- telutyyliltään intuitiivisempia kuin vähemmän uskovat. Jälkimmäi- seen tulokseen liittyy se, että naiset olivat miehiä taipuvaisempia para- normaaleihin uskomuksiin. Kos- ka naisilla esiintyi myös intuitiivis- ta ajattelutyyliä enemmän (ja ana- lyyttistä ajattelutyyliä vähemmän) kuin miehillä, selittyi naisten suu- rempi taipumus paranormaaleihin uskomuksiin osittain ajattelutyy- lin eroilla. Edelleen havaittiin, että yleisesti ottaen paranormaa lien ja uskonnollisten uskomusten esiin- tyminen korreloi keskenään, mut- ta toisaalta uskonnollisuuden voi- mistuessa paranormaalien usko- musten määrä väheni – tulos, jo- ka on havaittu aiemminkin. On ilmeistä, että kaikkein uskonnol- lisimmat henkilöt ovat sitoutuneet (kristillisen opin) uskontulkintaan, joka jyrkästi torjuu paranormaalin tyyppiset uskomukset.

Kaiken kaikkiaan Aarnion väi- töskirjassa on mielenkiintoisia löy- döksiä. Edellisten lisäksi voidaan mainita, että paranormaaleihin il- miöihin enemmän uskovat osoit- tautuivat arvoiltaan vähemmän konservatiiveiksi ja enemmän avoi- muutta suosiviksi. Toki tilastollisis- sa tutkimuksissa voidaan aina esit-

tää kysymys, kuinka valideja käy- tetyt mittarit ovat, kuinka hyvin ne todella mittaavat tiettyä piirret- tä tai taipumusta. Samoin korrelaa- tiosuhteiden tulkinta on usein on- gelmallista (kuinka päin syysuhde menee?).

Käsitteellisiä ongelmia

Suurimmat ongelmat ovat kuiten- kin väitöskirjatyön käsitteellisessä rakenteessa. En ensinnäkään ym- märrä, miksi Aarnio puhuu kate- goriavirheistä (category mistakes).

Hänhän tutkii ihmisten uskomuk- sia, mihin luulisi sisältyvän sen, ettei tutkija ota kantaa uskomus- ten virheellisyyteen. Neutraalimpi termi olisi esimerkiksi kategoria- ylitykset. Itse asiassa väitöskirjas- sa olisi pitänyt olla (ala)luku, jos- sa kirjoittaja olisi selvittänyt tutki- muksensa suhdetta paranormaali- en uskomusten totuusarvoon. Nyt näyttää siltä, että Aarnio pitää pa- ranormaaleja uskomuksia yleisesti ottaen epätosina (esim. s. 14: ”But these kinds of definitions do not differentiate paranormal beliefs from other false beliefs.”). Aarni- on paranormaalien uskomusten kategoria sisältää myös erilaiset yli- luonnolliset uskomukset eli siis us- konnollisetkin uskomukset. Juma- lan olemassaolon pitäminen lähtö- kohtaisesti epätotena tuskin kuu- luu tällaisen työn luonteeseen.

Perusongelmana on Aarnion esittämä paranormaalien usko- musten määritelmä. Voin tutkia ih- misten paranormaaleja uskomuk- sia haastattelututkimuksen avulla.

Tällöin syvähaastattelen yksittäi- siä ihmisiä ja kartoitan heidän us- komuksiaan ja maailmankuvaan- sa. Tämän jälkeen sijoitan hen- kilön paranormaalit uskomukset hänen maailmankuvansa koko-

naisuuteen tai diskurssianalyytti- sesti hänen kielellisten ilmaisujen- sa kokonaisuuteen ja tutkin, mikä merkitys (rooli, funktio) noilla us- komuksilla on kokonaisuudessa.

Paranormaalit uskomuksen saa- vat siten merkityksen, semantiikan, osana henkilön maailmankuvaa tai kielellistä maailmaa. Tällaisessa tutkimuksessa voin tutkijana täysin sivuuttaa kysymyksen siitä, viittaa- vatko henkilön uskomukset maail- man todellisiin objekteihin tai ilmi- öihin, voin siis sivuuttaa kysymyk- sen uskomusten referenssistä ja to- tuudesta.

Aarnion tutkimus on luonteel- taan toisenlainen. Ensiksikin ky- seessä on tilastollinen tutkimus, jossa monien ihmisten uskomuk- sia verrataan keskenään. Toisek- si, väitän, että Aarnio ei voi edel- lisen kappaleen haastattelututkijan tavoin sivuuttaa kysymystä tutkit- tavien uskomusten totuudesta ja viittaavuudesta, vaikka haluaisi- kin niin tehdä. Tämä johtuu Aar- nion tutkimuksen teoreettisen läh- tökohdan eli kognitiivisen psyko- logian oletuksista.

Aarnion paranormaalien usko- musten määritelmässä nämä us- komukset saavat merkityksensä suhteessa intuitiivisiin, ”normaa- leihin” ydinuskomuksiin. Jälkim- mäiset ovat ihmisen kognitiivisten rakentei den tuottamia perususko- muksia maailman elottomista, elol- lisista ja mielellisistä olioista. Kog- nitiivisen lähtökohdan luonnolli- nen liittolainen on evoluutioteoria (ja -psykologia), jonka mukaan ih- misen kognitiiviset rakenteet ovat kehittyneet pitkän evoluutiohisto- rian kuluessa metsästäjä-keräilijä- kaudella. Tämä sisältää oletuksen, että mielen kognitiiviset raken- teet ja niiden tuottamat ydinus-

56

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 8

(3)

komukset viittaavat ihmisen ul- kopuoliseen (luonnon)maailmaan ja useimmat noista uskomuksista ovat tosia. On vaikea tehdä evoluu- tiopsykologista tai -teoreettista tut- kimusta olettamatta, että evoluuti- on synnyttämät mielen rakenteet tuottavat aidosti uskomuksia ul- komaailmasta ja että ainakin suu- rin osa noista uskomuksista on to- sia (kuinka evoluutio olisi voinut tuottaa lähtökohtaisesti maailmaa koskevia, enimmäkseen epätosia uskomuksia?).

Mitä tästä seuraa kategoriara- jat ylittävien, paranormaalien us- komusten kannalta? Näyttää sil- tä, että ainakin useimmat luonnon kohteita koskevat, kategoriarajo- ja rikkovat uskomukset ovat epä- tosia. Jos ihminen tai eläin esimer- kiksi pitää jotain luonnon objek- tia (faktisessa mielessä) elottoma- na, vaikka kyseessä on elävä olento, hänen uskomuksensa on ilmeises- ti epätosi. (Toisaalta joku voi ydin- tiedon kannalta epäintuitiivisesti uskoa, että elolliset oliot koostuvat elottomista prosesseista; tämä us- komus on tosi, jos materialismi on tosi teoria ja joka tapauksessa mai- nittua uskomusta näyttää nykytie- de tukevan). Usko ruumiittomiin henkipersooniin rikkoo intuitiivi- sia kategoriarajoja toisella tavalla, koska henkiä ei voi havaita.

Onko Aarnion kaltaisen tutki- jan pidettävä yllä esitetyn päätte- lyn nojalla myös henkiuskomuk- sia (ja muita, sofistikoituneempia para normaaleja uskomuksia) au- tomaattisesti epätosina? On vai- kea ajatella toisin. Kognitiivinen psykologia ja erityisesti evoluuti- opsykologia ovat osa luonnontie- teellistä, naturalistista tutkimusoh- jelmaa, jossa selittävät tekijät voi- vat olla vain materiaalisia ominai-

suuksia tai tapahtumia. Näin ollen Aarnion esittämästä paranormaa- lien uskomusten määritelmästä ja hänen tutkimuksensa muista eh- doista seuraa noiden uskomuksen epätotena pitäminen. Mutta miksi ihmisten uskomuksia tutkivan psy- kologin tutkimusasetelmaan pitäisi sisältyä näin selvä ja vahva ontolo- ginen oletus, kun kyseessä ovat mo- nien normaalien ihmisten kannat- tamat uskomukset?

Entä mitä seuraa siitä, että Aar- nion määritelmän mukaisia para- normaaleja uskomuksia pidetään epätosina (ja Aarnio näyttää niin tekevän)? Jos paranormaalit usko- mukset määritellään (ydin)katego- riavirheiksi ja siis epätosiksi, eivät uskomukset ja väitteet, jotka viit- taavat kategorioiden rajat ylittä- viin objekteihin, voi milloinkaan olla tosia (tämä on siis seurausta paranormaalien uskomusten mää- ritelmästä).

Mutta tällöin päädymme seu ra- uk siin, joita ei voi hyväksyä. Edel- lisen perusteella meidän täytyy esi- merkiksi päätellä, että ei ole koskaan mahdollista rakentaa robottia tai tietokonetta, jolla on aidosti inten- tioita (tavoitteellisia tiloja); tällais- ta oliota koskevat uskomuksemme ovat epätosia – oliohan rikkoisi ka- tegoriarajoja (mekaaninen objekti, joka kuitenkin toimii tavoitteelli- sesti). Ehkäpä todella ajatteleva ro- botti ei ole mahdollinen, mutta tuo- ta mahdottomuutta tuskin voi joh- taa ajattelumme ydinkategorioiden viittausehdoista. Yhden kvanttime- kaniikan tulkinnan mukaan tutki- jan tietoisuus vaikuttaa suoraan sii- hen, mihin tilaan tutkittava kvant- tisysteemi päätyy (ns. aineaallon romahtaminen). Yllä esitetyn pe- rusteella tällainen tulkinta ei olisi mahdollinen, koska siinä rikottai-

siin kategoriarajoja (tietoisuus vai- kuttaa suoraan fysikaaliseen maa- ilmaan). Mutta kuinka ydinkate- gorioihin perustuva ontologia voisi kertoa, mikä kvanttiteorian tulkin- ta on mahdollinen ja mikä ei? Toi- saalta monia tieteen paljastamia objekteja koskevat väitteet jäisivät vaille totuusarvoa. Ei esimerkiksi ole selvää, voiko virusta pitää var- sinaisesti elävänä vai ”pelkästään”

mekaanisena oliona. Onko siis vi- rusta koskevia väitteitä pidettävä totuusarvoltaan epäselvinä, koska ydintietomme kategoriat eivät voi sijoittaa sitä selvästi kumpaankaan luokkaan?

uskomukset vai ilmiöt?

Ongelman ydin on siinä, että kog- nitiivisen psykologian esittämät ajattelun/uskomusten ydinkate- goriat ovat aivan liian epämääräi- siä, jotta niiden avulla voisi tehdä maail maa koskevia päteviä episte- mologisia ja ontologisia rajauksia.

Yllä esitetty analyysi osoittaa, että Aarnio salakuljettaa myös ontolo- gisia väitteitä paranormaalien us- komusten määritelmäänsä.

Aarnion olisikin kannattanut edetä paranormaalien uskomusten määritelmään siten, että hän olisi ensin luonnehtinut tai määritellyt paranormaalien ilmiöiden luokan.

Hän olisi voinut seurata Stephen Braudea (1979) ja määritellä pa- ranormaaleiksi ilmiöt, a) joita yk- sikään tämänhetkinen tieteellinen teoria ei selitä, b) joita ei voi selit- tää tieteellisesti ilman huomattavia muutoksia muualla tieteen teori- oissa ja c) jotka rikkovat odotuk- siamme siitä, miten tietyntyyppi- set oliot normaalisti käyttäytyvät.

Tässä määritelmässä c-kohta vas- taa suurin piirtein Aarnion ydin- tieto-ehtoa. Mutta koska Brauden

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 8

57

(4)

määritelmä viittaa tieteen (edisty- viin ja muuttuviin) teorioihin, se ei sido paranormaalien ilmiöiden aitoutta tai epäaitoutta arkikoke- muksen ontologiaan. Tällöin voi- daan jättää ainakin monien para- normaalien ilmiöiden totuusarvo avoimeksi: tulevaisuuden tieteelli- set teoriat voivat osoittaa tietyn pa- ranormaalin ilmiön aidoksi, eli ky- seistä ilmiötä koskevat uskomukset ovatkin tosia.

KIRJALLISUUS

Braude, Stephen E. (1979). ESP and Psychokinesis: A Philosophi- cal Examination. Philadelphia:

Temple University Press.

Kirjoittaja on uskonnonfilosofian dosentti Helsingin yliopistossa.

58

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 8

säänsä erittäin heterogeenisen jou- kon. Vaihtelua on niin aiheissa, si- sällössä, laadussa kuin resursseis- sakin. Usea tieteentekijä varmasti haaveilee voivansa julkaista joskus väri- ja kuvakylläisen, kalliille pape- rille painetun teoksen ammatillisen intohimonsa kohteesta. Useim pien totuus jää kuitenkin pehmeiden kansien sisään, mustavalkopainon jäljeksi. Kustannusalan realitee- tit ovat ymmärrettävät. Parinsadan kollegan keskuuteen leviävään kir- jaan on turha satsata omaisuuksia.

Kallis ei kuitenkaan tarkoita au- tomaattisesti hyvää, eikä halvan tar- vitse olla synonyymi huonolle. Jos Työterveyslaitoksella kustannus- toimittajana työskentelevää Virve Mertasta on uskominen, onnistu- nut tietokirjoittaminen on ennen kaikkea perehtyneen suunnittelun, tarkan harkinnan ja virman luo- vuuden summa. Tuoreessa teokses- saan hän tarjoaa tukun perustietoa tulevalle tietokirjailijalle. Opas käy kirjoitus- ja kustannusprosessin läpi alkeista lähtien, tiiviissä muo- dossa. Ensimmäistä kirjaansa hah- mottelevalle tutkijalle teos tuntuu lähes välttämättömältä, mutta aja- tuksia ja vinkkejä riittää myös ko- keneemmalle kirjoittajalle.

Oikeaoppisen tietokirjoittamisen vaikeus

Ohjeet jäävät helposti sanoiksi jos vastaanottaja ei tiedä, mitä nii- den avulla tulisi tavoitella. Niin- pä Mertanen ujuttaa tekstinsä lo- maan pohdintaa siitä, millainen hyvän tietokirjan tulisi olla. Yksi- selitteisen määritelmän luominen on tietenkin mahdotonta. Kirjojen taustamotiivit vaihtelevat ja yleisöt ovat erilaisia. Myös aihepiirit niihin liittyvine esitystapoineen ohjaavat kirjan luonnetta. Joitakin yleisiä

ensiapua

tietokirjoittajalle

Hannu Linkola

Virve Mertanen: Tietokirjoittajan käsikirja. Vastapaino 2007.

Kansalliskirjaston vapaakappale- osaston mukaan Suomessa julkais- tiin vuonna 2005 lähes 9 000 tieto- kirjaa. Tiedekirjallisuuden verkko- kauppa Granumin myyntilistoil- ta löytyy hieman yli 1 200 viime vuonna julkaistua nimikettä. Lu- vut ovat hämmästyttävän suuria.

Vaikka seuraan tiedekirjamarkki- noita suhteellisen aktiivisesti, kulki silmieni läpi viime vuonna viitisen- kymmentä tietokirjaa. Syvällisen tuttavuuden muodostin noin kol- meenkymmeneen. Sekin ylittänee tietokirjallisuuden kulutuksen yk- silökohtaisen keskiarvon.

Markkinoiden suuruuteen näh- den suomalainen tietokirjatehtailu on ilahduttavan ahkeraa. Komeat julkaisuluvut kätkevät kuitenkin si-

luonnehdintoja voi kuitenkin esit- tää – tietäähän lukija jo muutaman sivun jälkeen, onko käsillä oleva kirja temmannut mukaansa.

Jokainen osaa varmasti antaa jonkinlaisia määritelmiä onnistu- neelle kirjalle. Silti, paradoksaalis- ta kyllä, vain muutamat osaavat kir- joittaa sellaisen. Hyvän tietokirjan pitäisi pystyä esittämään asiansa nasevasti, mutta riittävän kattavas- ti ja syvällisesti. Kielen pitäisi olla sujuvaa, varmaa, värikästäkin. Ku- vien pitäisi tukea tekstiä ja syventää tunnelmaan. Kirjoittajan otteen tu- lisi olla asiantunteva, mutta ilman turhaa kaitsemista tai ylenkatset- ta. Vaatimukset ovat kovat ja täyt- tyvät vain toisinaan. Toisinaan syy on lepsussa toimittamisessa, mutta useimmiten ongelman juuret ulot- tuvat kirjoittajaan asti. Tämän tästä käteen osuu kirja, josta välittyy kir- joittajan epätieto siitä, miksi tai ke- nelle hän on ylipäänsä kirjoittanut kirjan. Kun perusta on tällainen, on kurssia vaikea korjata, vaikka tek- niset ja rahalliset puitteet olisivat- kin kunnossa.

Kirjaa kirjoitetaan lukijalle. To- teamus on banaali, mutta ylittämät-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Halme-Tuomisaari, Miia (2020). Kun korona mullisti maailmamme. KAIKKI KOTONA on analyysi korona-ajan vaikutuksista yhteis- kunnassa. Kirja perustuu kevään 2020

Tutkimus ei Peltosen mukaan ole vain muistamista ja muistuttamista, vaan sen koh- teena ovat paljolti muistamisen käytännöt.. Uudet syytökset eivät yleensä paranna

Samalla pro- movoitiin joukko ansioitune1ta kunniatohtoreita, JOista nimek- käimpiin kuuluva Stuart Hall piti myös pienen alustuksen tiedotus- opin laitoksen

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

A on aidosti diagonaalisesti

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput

Pohjaneli¨ on l¨ avist¨ aj¨ an puolikas ja pyramidin korkeus ovat kateetteja suorakulmaisessa kolmiossa, jonka hypotenuusa on sivus¨ arm¨ a.. y-akseli jakaa nelikulmion

Emilie Pinen feministinen Tästä on vaikea puhua -esseekokoelma on teos, joka tarkkanäköisesti ja jopa kipeän omakohtaisesti alleviivaa länsimaisessakin yhteisössä