• Ei tuloksia

Naurun ja vallan kiemurainen suhde näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Naurun ja vallan kiemurainen suhde näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 36 (2019): 3−4

52

Naurun ja vallan kiemurainen suhde

Janne Zareff, Kuinka vallalle nauretaan:

Poliittinen satiiri suomalaisessa televisios- sa. Gaudeamus 2020. 272 s.

Huhujen mukaan suomalainen satiiri, ja erityisesti television poliittinen satii- ri, on oksymoron – mahdoton yhdistel- mä. Jos satiiria onkin, se on hampaaton- ta ja kilttiä. Kansakunnan tuntemat hu- moristit Jari Tervosta Jussi Tuomiseen ja Aarno ”Loka” Laitiseen vannovat, että suomalaisen satiiri historia on olematon ja nykyhetki toivoton. Käsikirjoittaja- tutkija Janne Zareffin uutuuteos Kuinka vallalle nauretaan (2020) osoittaa nämä kuvitelmat harhaisiksi.

Zareff aloittaa kirjansa siteeraamal- la yllä mainittuja humoristeja, ja todis- taa pitkin teosta väittämät kestämättö- mäksi. Vaikka kirja on ensisijassa tie- teellinen, satiirin piikkejä löytyy läpi tekstin. Zareff tunnetaan muun muas- sa satiiristen tv-ohjelmien Pressiklubin ja Noin viikon uutisten käsikirjoittajana, ja hänen velmu pisteliäisyytensä tavoittaa suomalaista satiirikenttää tuntevat. Suo- ranaisen vitsikkääksi kirjaa ei voi kuvail- la, vaan huumori on kätkettyä ja hieno- varaista. Toisaalta lukijoita epäilemät- tä kiinnostavat tieteellistä tutkimus- ta rytmittävät paljastukset Noin viikon

uutisten kulisseista ja tekoprosessista.

Nauhurin ja naurun on annettu raikaa, joten kirjassa satiirin teoria ja tekeminen lyövät kättä.

Teos keskittyy alaotsikkonsa mu- kaisesti erityisesti poliittiseen satiiriin suomalaisessa televisiossa ja osoittaa il- miön vuosikymmenten mittaiset juuret.

Harhaluulot täkäläisen poliittisen satii- rin olemattomuudesta kumoutuvat tyy- likkäästi, ja suopeasti tulkittuna Suomi on ollut eturintamassa poliittisen satii- rin uidessa televisiovirtaan.

Kirjan anti on monitahoinen. Ensin- näkin Zareff on uurastanut suomalaisen viihdehistorian arkistoissa ja osoittaa, et- tä suomalainen tv-satiiri on oikeastaan yhtä vanha kuin koko televisio. Vaikka vuosikymmenten takaiset ohjelmat vai- kuttavat melko viattomilta hupailuilta, on politiikka ollut piikittelyn kohteena Suomessa jo pitkään.

Vahvimmillaan Zareff on analysoi- dessaan journalismin ja poliittisen satii- rin välistä yhteyttä. Vaikka esimerkik- si Yleisradio on aika ajoin kipuillut yh- teiskunnallisten aiheiden käsittelyn suh- teen, journalismi näyttää monipuolistu- neen satiirisen tyylin vahvistuessa te- levisiossa. Esimerkiksi jo 1960- luvulla Jatkoaika-ohjelmassa vitsailtiin Urho Kekkosen valta-asemalle, ja tämä on Za- reffin mukaan raivannut tietä myös kriit- tiselle journalismille: ”[S]atiirikkojen pi-

lailu toimi konkreettisena suojana toi- mittajille. Kun poliitikkoja jo pilkattiin suorasukaisesti yhdessä tv-ohjelmassa, toisessa voitiin sanoa enemmän ilman, että se näytti kovinkaan poikkeukselli- selta.” (s. 115)

Satiiri saa yhtäältä aiheita journa- lismilta, kun ajankohtaisia uutisia ruo- ditaan piikikkäästi, mutta samanaikai- sesti se myös tarjoaa tilaa journalismil- le ja journalistisen ilmaisun monimuo- toisuudelle. Zareff huomauttaa aiheelli- sesti, ettei kriittistä huumoria ole aina pi- detty itsestäänselvänä tapana tehdä jour- nalismia, vaan prosessi on ollut kupliva:

satiirikot ovat joutuneet puolustamaan tekemisiään julkisesti, eikä vitsailua ole katsottu hyvällä valtaapitävien toimes- ta. Nykytilannekaan ei ole muotoutunut tyhjiössä: ”poliittisen tv-satiirin puoli- vuosisataisen kehitystarinan keskeisiin punaisiin lankoihin on kuulunut rajan- käynti sekä journalismin että komedian kanssa.” (s. 117)

On turha kuvitella, että satiiri olisi saavuttanut pyhän lehmän aseman kult- tuurisessa kontekstissa: vielä uudella- kin vuosikymmenellä satiirisiin ohjel- miin kohdistuu purevaa kritiikkiä ennen kaikkea soveliaisuuden näkökulmasta.

Zareff analysoikin kattavasti sensuurin ja itsesensuurin suhdetta, ja hänen huo- lensa on, että satiirikkoihin kohdistuva palaute alkaa vaikuttaa humorististen

(2)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 36 (2019): 3−4

53

huomioiden tekemiseen. Tekijät eivät ole kulttuurin ulkopuolisia, vaan he kuunte- levat herkästi saamaansa palautetta. Täs- tä kirjailija jakaa myös omakohtaisia ko- kemuksia puntaroidessaan, oliko kaik- kia poistettuja vitsejä syytä sysätä syr- jään ohjelmista.

Poliittisen satiirin Zareff määritte- lee napakasti: Politiikka tarkoittaa val- lan käyttämistä asioissa, jotka vaikut- tavat suuriin ihmismääriin. Satiiri puo- lestaan on kriittistä huumoria. Samalla hän muistuttaa, että satiiri itsessään on vallan muoto, koska suosituimmat oh- jelmat vaikuttavat tutkitusti katsojiinsa.

Zareff esittää, että jo satiirin aiheenvalin- ta on yksi vallan tyyppi samoin kuin ai- heisiin valittavat näkökulmat. Tämän li- säksi esitys tavat ovat merkityksellisiä:

”Nämä kolme työvaihetta on tavalla tai toisella pakko käydä läpi kaikissa poliit- tisissa satiireissa, joissa tietoisesti kom- mentoidaan kriittisesti yhteiskunnalli- sia ilmiöitä. Ellei työvaiheita tehdä tie- toisesti, ne tehdään tiedostamatta. Jo- kaisessa humoristisessa puheenvuoros- sa on kuitenkin välttämättä jokin aihe, näkökulma ja tapa, jolla näitä käsitel- lään.” (s. 167)

Muotoilu on relevantti, mutta samal- la se laventaa satiirin kenttää. Kun Za- reff hyväksyy moninaisen piikittelyn sa- tiiriksi, tällöin oikeastaan mistä tahansa suositusta komediasarjasta, jossa vitsail-

laan jostain poliittiseen liittyvästä, tulee poliittista satiiria – olivatpa tekijät itse asiasta mitä mieltä tahansa. Niinpä mi- kä tahansa viihdeohjelmien politiikan il- miöitä sivuava vitsi kategorisoi ohjelman poliittiseksi satiiriksi.

On kuitenkin perusteltua ajatella, että esimerkiksi Kummelin poliittisuus ja satiirisuus on sangen toisenlaista kuin vaikkapa Erasmus Rotterdamilaisen Tyhmyyden ylistyksen, Cervantesin Don Quijoten tai nykyisten suoraviivaisesti poliittisia ilmiöitä kommentoivien pii- kikkäiden ohjelmien. Zareff on oikeas- sa siinä, että humoristin on pakko ot- taa näkökulma tiedostaen tai tiedosta- mattaan, mutta tämä on toisaalta peru- sinhimillinen piirre: kaikki ihmiset otta- vat kaikessa toiminnassaan inhimillisen näkö kulman maailmaan, eikä tarjolla ole objektiivisen tarkkailijan paikkaa. Täten määritelmä ei varsinaisesti tarkenna kä- siteltyä asiaa.

Mikäli kaikkea mahdollista valtaa käsittelevää huumoria ei ole mielekäs- tä luokitella satiiriksi, käsite on rajattava tarkemmin. Helppoa se ei toki ole, mut- ta mahdollisesti tekijöiden aikomukset ja prosessin luonne voivat olla huomioi- misen väärtejä. Kummelin tekijät ovat sa- noneet, että heidän sketsinsä kumpuavat siitä, että otetaan jokin hahmo ja keksi- tään sille jokin vika. Niinpä (kieltämät- tä varsin velmu) vinoilu pääministeri

Jermusta, joka laukoo toimittajille suun- sa puhtaaksi ymmärtämättä politiikan retoriikkaa, ei välttämättä ole pyrkimyk- siltään samankaltaista satiiria kuin Noin viikon uutisten ja sittemmin Noin viikon studion tiimin tarkkaan käsikirjoittamat ajankohtaisvinoilut.

Zareff ymmärtää satiirin vuosisatais- ta jatkumoa, mutta hänen katsauksensa aiheen historiaan jää suppeaksi. Kirjas- sa nostetaan antiikin poliittiset satiirit osoittamaan lajityypin aikajänteen pi- tuutta, mutta hypyt historian halki ovat pikaisia. Lukija ei varsinaisesti vakuutu, kun Zareff väittää, että satiiria on ollut vuosituhansia, ja todistaa väitetään pa- rilla lähteellä halki vuosisatojen. Tästä teemasta olisi saanut herkullisempiakin yhtymäkohtia nykypäivään.

Tieteellisestä näkökulmasta on myös ongelmallista, että Zareff vetoaa muutaman kerran omaan kokemukseen- sa esittäessään väittämiä satiirin yleisestä luonteesta. Vaikka väitteet ovat sinänsä uskottavia, määrällisten oletusten tueksi ne eivät suoranaisesti riitä. Toisaalta tä- mä puute on myös mahdollinen etu: olet- tamuksiaan esitellessään Zareff tulee tar- jonneeksi avauksia jatkotutkimuskoh- teisiin, joiden myötä väittämät voidaan verifioida (tai osoittaa virheellisiksi).

Kaiken kaikkiaan kyseessä on tärkeä teos, joka tarjoaa kiehtovaa ajateltavaa niin satiirin kuin vallan suhteen. Erityi-

(3)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 36 (2019): 3−4

54

sen kutkuttava on ajatus siitä, että huu- morintajusta olisi tehtävä kansalais taito, jotta ihmiset ymmärtäisivät paremmin, kuinka huumori kytkeytyy moninai- siin yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Kirjan edetessä Zareffin journalistinen tausta välittyy kirkkaana, ja hän on omimmil- laan käsitellessään politiikan ja median kimuranttia suhdetta. Myös hänen arvo- ja koskevat väittämänsä ovat kiinnosta- via, jos kohta spekulatiivisempia. Arvo- jen vyyhtiin olisikin suonut mentävän syvemmälle.

Kuinka vallalle nauretaan on erin- omainen lisä suomalaiseen satiirintut- kimukseen. Erityisesti Sari Kivistö ja H. K. Riikonen (2009) ovat ruotineet suomalaista satiiria pääasiassa kirjalli- sessa muodossa, mutta nyt tutkimus- kuvastoon tuodaan ansaitusti ja kat- tavasti myös televisiossa nähty satiiri.

Zareff osoittaa olevansa paitsi tarkkanä- köinen tutkija myös kujeileva satiirik- ko ja oivaltava visiönääri satiirin tulevia muotoja hahmotellessaan.

Jarno Hietalahti

Kirjoittaja tutkii Alfred Kordelinin säätiön rahoituksella huumorin ja vakavuuden suh- detta Jyväskylän yliopistossa. Hietalahti on julkaissut väitöskirjan lisäksi lukuisia ver- taisarvioituja artikkeleita huumorin filoso-

fiasta. Hänen teoksensa Huumorin ja naurun filosofia (2018, Gaudeamus) oli Vuoden tiede kirja 2018 -kisan finalisti.

• • •

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Osoita, ett¨ a jokaisen s¨ a¨ ann¨ ollisen kielen generoi jokin tyypin 3 kielioppi.. M¨ a¨ arittele eri kielioppityypit ja selosta (ei todistuksia) niiden yhteys

Osoita, että tasakylkisen kolmion kyljille piirretyt keskijanat ovat yhtä pitkät ja että huippukulmasta piirretty keskijana on huippukulman puo- littajalla.. Suorakulmaisen kolmion

[r]

[r]

[r]

[r]

Alla olevat taulukot määrittelevät joukon

Taulukosta nähdään, että neutraalialkio on 0, kukin alkio on itsensä vasta-alkio ja + on vaihdannainen, sillä las- kutaulukko on symmetrinen diagonaalin suhteen.. Oletuksen