• Ei tuloksia

Tuomo Peltonen 2017. Kohti viisasta johtamista. Järkevyys ja typeryys strategisessa päätöksenteossa (ekirja). Tmi Peltonen Consulting and Training, 175 s. näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tuomo Peltonen 2017. Kohti viisasta johtamista. Järkevyys ja typeryys strategisessa päätöksenteossa (ekirja). Tmi Peltonen Consulting and Training, 175 s. näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

kirja-arvio 213

Tuomo Peltonen 2017. Kohti viisasta johta- mista. Järkevyys ja typeryys strategisessa päätöksenteossa (ekirja). Tmi Peltonen Consulting and Training, 175 s.

Kaikesta saatavillamme olevasta tiedosta huo- limatta keskuudestamme eivät ole poistuneet yllättävät ja epätodennäköisiksi nähdyt tapah- tumat sekä lyhytnäköiset päätökset. Tuomo Peltonen väittää uudessa teoksessaan, että mas- siivinen tietämys ole kehkeytynyt kestäväksi järkevyydeksi, koska viisaus jätetään päätöksen- teossa hyödyntämättä. Peltonen alleviivaa filo- sofisen ja intuitiivisen viisauden roolia hyvässä johtamisessa ja käänteentekevissä strategisissa ratkaisuissa. Mitä siis on viisaus ja miten palaut- taa se päätöksenteon yhteyteen?

Peltonen ei pohdi sitä, vaatiiko viisauden tavoittaminen viisautta, onnistuuko se keneltä tahansa, joka hallitsee tietämisen työkalut, vai edellyttääkö se mahdollisesti erityistä mene- telmää. Hän lähestyy asiaa “business as usual”

-tyyliin: määrittele käsite, kokoa keissit, liimaa käsite niihin ja tee loppupäätelmät. Peltosen nä- kemys viisaudesta voi olla platonis-sokraattinen, mutta asiaansa hän lähestyy tieteenalalleen tyy- pilliseen tapaan.

Teoksen ensimmäinen luku ilmentää sitä pa- koa viisaudesta, jonka Peltonen näkee ajallem- me ominaiseksi. Toinen luku viisauden kolmes- ta tasosta puhuu samanaikaisesti monella eri kielellä. Viisauden kolme muotoa nimetään analyyttis-rationaaliseksi järkevyydeksi, intui- tiivis-kokemukselliseksi herkkyydeksi ja varsi- naiseksi filosofiseksi viisaudeksi. Peltonen pu- huu kahdesta ensimmäistä viisauden perustana, nimittää niitä samalla viisauden muodoiksi ja sen esihahmotelmiksi fokusoituneena ja her- kistyneenä asennoitumisena, jota matka var- sinaiseen viisauteen vaatii. Myöhemmin hän kääntää ajatuksen toisin päin ja katsoo, että vii- saus muodostaa perustan muulle informaatiolle (s. 39). Tätä sekoittaa edelleen Peltosen tulkinta Platonin janasta, jossa viisaus näyttäytyy ulottu- vuutena matalasta korkeimpaan, jossa erilaiset tietämisen kohteet ja tietämisen tavat tulevat tulkituiksi viisauden asteina.

Vaikka olisi vaikea väittää, että Peltosen käsi- tys viisaudesta syntyisi taitavan ja vastaansano- mattoman filosofisen argumentaation tuloksena,

on kuitenkin helppo allekirjoittaa hänen käsi- tyksensä viisaudesta jonakin, jossa tiedollinen, eettinen, esteettinen ja hyveellinen (tai ehkä oikeudenmukainen) ovat läsnä. Peltonen to teaa, että konkreettisten päätöksentekotapausten tarkastelu edellyttää vapauksien ottamista suh- teessa hänen viisauden malliinsa: ”[o]n vaikea irrottaa toimijoiden näkyvän maailman havain- not heidän mahdollisista syvemmistä filosofi- sista ideaaleistaan ja arvoistaan” (s. 57). Viisaus pelkistyykin tiedolliseksi nöyryydeksi, kyvyksi tunnustaa oma tietämättömyytensä ja epäillä si- tä myös muissa. Tämä voi olla menetelmällisesti järkevää, mutta se samalla hämmentää analyy- sin tarkoitusta.

Kuuban ohjuskriisiin liittyvää päätöksen- tekoa koskeva tarkastelu dokumentoi tapahtu- mat ja yhdistää niitä sitten viisauden elementtei- hin, erityisesti JFK:n ajattelun viisauteen tilan- teen lukutaitona (kyky itsenäiseen ajatteluun), kriittisenä reflektiona (kyky laajemman näkö- kulman käyttöön), moraalisuus (kyky yleisem- mästä eettisestä periaatteesta kiinnipitämiseen) ja virheistä oppimisena (kyky jalostaa intuitii- vis-kokemuksellista tietämystä). Aloitukseen sisältyy vahva viite siitä, että kuva viisaudesta johtamisessa tulee syvenemään ja kirkastumaan seuraavien tapausten myötä – olettaen toki, että Peltonen seuraa kauppatieteen parhaita pedago- gisia perinteitä ja valitsee tapaukset sen mukaan, miten kirkkaasti opittavaksi tarkoitettu asia tai periaate niissä näyttäytyy.

Peltosen seuraavat tapaukset käsittelevät Neu vostoliiton suurhyökkäyksen Karjalan kan - naksella, Natsi-Saksan hyökkäystä Neu vos to- liittoon ja sotapaniikkia jälkimmäisessä 1980- luvun alussa – miksi ilmeinen haihtui niin Sta- linilta, Mannerheimilta kuin myös Neuvos to- liiton myöhemmältä johdolta? Man ner heim näyttää luottaneen omaan kokemuksellis-intui- tiiviseen näkemykseensä enemmän kuin ana- lyyttis-rationaaliseen tietämykseen, jota tiedus- telu ja oma organisaatio hänelle tuottivat. Hän oli Peltosen mallissa viisauden toisella tasolla, mutta ajautui virhepäätelmiin tilanteessa, jossa sodankäynnin tapa oli muuttunut radikaalisti.

Peltonen ei, kuten eivät Mannerheim tai Stalinkaan, aseta omia intuitioitaan ja näke- myksiään syvempään henkis-filosofiseen tes- tiin. Kaikilta heiltä puuttuu nöyryyttä, jota teos peräänkuuluttaa. Kunkin kohdalla filosofinen

Hallinnon Tutkimus 36 (3), 213-–214, 2017

(2)

214 HaLLiNNoN TUTkiMUS 3/2017

pohdiskelu ja itsekriittisyys olisivat voineet va- lottaa omien uskomusten rajoja ja auttaneet näin välttämään virheitä. Peltonen on vahvim- millaan osoittaessaan, miten omat ja kansalliset kokemukset, ideologiat ja vakiintuneet käsityk- set sekä luulot hämärtävät ilmeisen havaitsemis- ta ja tulkitsemista, mutta ei näe samaa malkaa omassa silmässään. Teos itsessään käy täten kuudenneksi tapausesimerkiksi siitä, miten hel- posti omat uskomukset johtavat harhaan, saavat havaitsemaan puolesta puhuvan näytön ja rajaa- maan ulos kaiken, mikä puhuu omia uskomuk- sia vastaan.

Tapausanalyysi vuoden 2008 finanssikrii- siä edeltäneestä lehtikirjoittelusta on uutta an tia. Sen seikkaperäisyydestä ei kuitenkaan ole viisauden valottajaksi. Suurin virhe lienee ollut se, etteivät toimittajat konsultoineet yli- opistoprofessoreita (”opettajia”) vaan luottivat pikemminkin taloustieteellisen tiedon käytän- nön soveltajiin (”oppilaisiin”) sekä enemmän analyyttis-rationaalisesti luotuihin numeroihin kuin laadukkaaseen näkemykseen ja historian tuntemukseen. Viimeinen tapaus luotaa Nokian matkapuhelinliiketoiminnan romahdusta ko- rostetun analyyttis-rationaalisen orientaation (insinöörien hallitsema yritys), virheellisen in- tuitiivis-kokemuksellisen viisauden (insinööri- tiedon arvostus) ja riittämättömän filosofisen nöyryyden, kyseenalaistamisen ja epäilyn ke- hyksessä.

Teoksen viimeinen luku pohtii viisauden vahvistamisen mahdollisuuksia ja esteitä. Pel- tonen on oikeassa perätessään organisaatioilta kriittistä analyysia kokemuksen tuomista opeis- ta, tietokäsityksestä ja tavoista lisätä tietämys- tä. Hänen mukaan hyväksi päätöksentekijäksi kasvaminen vaatii yleissivistystä, moninaisia kokemuksia, mielikuvitusta ja ennen muuta ymmärrystä todellisen tietämyksen elimellises- tä sitoutumisesta yhteen ajattomien eettisten ja esteettisten totuuksien kanssa (s. 157). Tulevat

johtajat tulisi kouluttaa ”sisäoppilaitoksessa” tai jalostaa ”viisaushautomoissa”. Parhaat tulisi sit- ten valita suoraan johtamaan valtiota ja organi- saatioita perinteisten uratikkaiden kiipeämisen sijaan. Elitismisyytöksen välttäväksi ratkaisuksi Peltonen näkee todistuksen vaatiminen siitä, että hakija on osallistunut pitkäjänteiseen kou- lutus- ja kasvatusohjelmaan sekä tullut näin pä- tevöityneeksi viisauden harjoittajaksi. Ehkäpä johtajat voisi arpoa tästä muodollisesti pätevien joukosta, Peltonen maalailee, mutta katsoo, että hänen aristokraattinen mallinsa voi olla liian ra- dikaali askel modernin maailman kansalaisille.

Radikaali radikaalisti taantumuksellisen merki- tyksessä onkin jotakin uutta.

Peltonen jossakin määrin onnistuu viisau- den käsitteellisessä jäsentämisessä (”talking the talk”), mutta epäonnistuu sen seuraami- sessa (”walking the walk”). Yhteenvedossa hän ei sanallakaan ota kantaa viisauskehikkonsa analyyttiseen toimivuuteen, lähestymistapansa kestävyyteen, tapausten toimivuuteen tässä yh- teydessä, onnistumiseensa viisauden ja typeryy- den dynamiikan tulkitsemisessa eikä filosofian rajoituksiin ja reunaehtoihin. Se nöyryys, epäily ja kyseenalaistaminen, joita hänen teoksensa perää, loistavat poissaolollaan hänen omassa tekstissään. Kaikista teoksen tapauksista vain yksi pyrkii lausumaan jotakin johdon viisau- desta ja loput, kuten kokonaisuus itsessäänkin, valottavat enemmän typeryyden kuin viisauden dynamiikkaa.

Tässä teoksessa tekijän lukeneisuus ja flirttai- lu filosofian kanssa eivät jalostu oppineisuudek- si, näkemyksellisyydeksi, oivaltavuudeksi ja sy- vällisyydeksi. Pikemmin käy päin vastoin. Pää- syynä on nähdäkseni siinä, että tekijä unohtaa omien työohjeidensa alkeellisenkin seuraami- sen. Vahinko on kuitenkin helposti korjattavissa.

Vesa Huotari

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Viljelykasvien syysmuodot ovat tulevaisuudessa kuitenkin tärkeitä myös talviaikaisen kasvipeitteisyyden takia (Peltonen-Sainio ym. 2009d), sillä tulevaisuudessa eroosio- ja

[r]

Kuten Fingerroos ja Peltonen esipuheessaan huomauttavat, muistitietotut- kimukseen liittyy myös niin sanotun toisen tiedon tutkimus, jossa on pyritty paljas- tamaan

Matti Peltonen on jäljittänyt Lydia Hällforsin muistelmien lisäksi kaksi muuta kertomusta Saxbergin surmatyöstä.. Oikeuspöytäkirjojen lisäksi tapahtumia kuvataan

Latvala, Johanna & Peltonen, Eeva & Saresma, Tuija (toim.) 2004: Tutkija kertojana.. Tun- teet, tutkimusprosessi

SySTemaaTTiSen väiTTelyn Tarve STraTegiSeSSa pääTökSenTeoSSa Systemaattista väittelyä tarvitaan strategisessa päätöksenteossa monista syistä..

Tutkija kertojana -kirjan toimitta- jat Johanna Latvala, Eeva Peltonen ja Tuija Saresma sanoutuvat tosin irti muodikkaista murros-tulkin- noista, sillä heidän

Rahikainen tosin muistuttaa, että virhetulkintoihin osallisia ovat myös jotkut hänen seuraajikseen nimetyt tai itsensä nimenneet tutkijat, joista hän mainitsee erityisesti