• Ei tuloksia

Missä olet kirja? Mihin menet kirjallisuudentutkimus? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Missä olet kirja? Mihin menet kirjallisuudentutkimus? näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

AVA I N V O L 1 8 N R O 3 ( 2 0 2 1 ) 8 7

Missä olet kirja?

Mihin menet kirjallisuuden- tutkimus?

Elina Arminen, Anna Logrén & Erkki Sevänen (toim.): Kirjallinen elämä markkinaperus- taisessa mediayhteiskunnassa, Tampere, Vastapaino, 2020, 428 s.

Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa -teos tuo kiinnosta- valla tavalla suomalaista kirjamaailmaa tarkastelun kohteeksi. Se näyttää, mitä digitalisaatio, globalisaatio ja markkinallistuminen tekevät kirjalle, lukemiselle, lukemisen kulttuureille sekä millaisin kirjallisuudentutkimuksen välinein näi- hin ilmiöihin voi tarttua.

Suomalaisen kirjallisen elämän syvyys – tekstimaailman laajuus ja sen yhteys institutionaalisiin rakenteisiin – näytetään kahdessatoista artikkelissa, joiden aineistona ovat muun muassa kirjastojen lainaustilastot, kirjailijoiden blogit ja muut kirjallisuusblogit, akateemisen lukemisen uudet muodot, lukupiirit, ylioppilaskirjoitusten lukutaidon koe ja runouden lukeminen – sekä kuunte- leminen. Kirjallisuutta tarkastellaan niin kulttuurintuotannon ja -politiikan kehyksessä kuin yksilöllisenä ja yksityisenä toimintana, mutta ennen kaikkea monimuotoisena ilmiönä, johon niin tutkimuksen kuin opetuksen maailman on reagoitava. Kati Launis ja Aino Mäkikalli, jotka artikkelissaan kirjoittavat nuor- ten lukemistottumuksista, suuntaavat kohti tulevaa esittäessään, että nuorten lukuharrastusta edistäisi verkkomaailman mukaan tuominen nykylukion kir- jallisuustarjontaan nykyistä tiiviimmällä tavalla. Heidän mukaansa esimerkiksi verkon lukija- ja kirjoittajayhteisöjen näkeminen tärkeänä osana lukemisen maailmaa voisi toimia keinona houkutella oppilaat kaunokirjallisuuden äärelle.

Historiatietoisen lähestymistavan rinnalla Launis ja Mäkikalli painottavat eläy- tyvän lukutavan korostamisen tärkeyttä. Äänikirjojen maailma ei valitettavasti ole mukana Kirjallinen elämä -teoksen analyyseissa, mutta Siru Kainulaisen artikkeli, jossa käsitellään runouden lukemisen lisäksi lava runoutta, valottaa taiteen, ja erityisesti siis runouden, kuuntelemisen ja kollektiivisen kokemisen puolta. Runous näyttäytyy elämyksellisenä, moniaistisena kokemuksena, ja myös runouden lukemisesta tulee aktiivinen ja yhteisöllinen tapahtuma.

Vaikka ylirajaistumisen kaltainen ilmiö ei olekaan teoksen polttopisteessä, siihen tullaan ottaneeksi kantaa: artikkelikokoelman toimittajien mukaan suo- malainen kirjallisuus on liikkeessä myös siinä merkityksessä, että kielten ja kult- tuurien kohtaamisia tapahtuu uudella tavalla. Loppusanoissaan he ilmoittavat, että ”viime vuosikymmeninä suomalainen kirjallinen elämä on myös avautunut

(2)

A R V O S T E L U T 8 8

laajemmin kansallisesta eristyneisyydestään ja suuntautunut uudella tavalla entisten rajojensa ulkopuolelle”. Näin Kirjallinen elämä -teos tulee tarjonneeksi oman kiinnostavan lisänsä Olli Löytyn Jäähyväiset kotimaiselle kirjallisuudelle -esseekokoelman myötä tänä keväänä syntyneeseen keskusteluun kotimaisesta kirjallisuudesta, sen kaanonista ja laajemmin myös tutkimusparadigmoista.

Esimerkiksi Jopi Nyman näyttää artikkelissaan, joka käsittelee Matti Röngän Viktor Kärppä -dekkareita ja erityisesti Tappajan näköinen mies -romaania, miten neuvottelu kielellisistä ja kulttuurisista eroista on osa suomalaisuuteen kuulu- misen määrittelyprosessia sekä miten dekkari- tai rikoskirjallisuus voi auttaa lukijaa näkemään esimerkiksi kaupungin monikulttuurisena urbaanina tilana.

Nyman tarttuu aiheeseensa rajatutkimuksen (border studies) keinoin. Rajaa ja rajamaisemaa ei nähdä ainoastaan geopoliittisessa merkityksessä vaan ne ovat ennen kaikkea sosiokulttuurisia ilmiöitä, jotka valottavat suomalaisuudenkin kaltaista kategoriaa ja identiteettiä sekä ennen kaikkea siihen liittyviä valta- kamppailuja tuoreesta näkökulmasta.

Siinä missä Nyman ja suurin osan teoksen kirjoittajista käsittelee nykykirjal- lisuuden ja -kulttuurin ilmiöitä, Mika Hallilan aiheena on kirjallisuushistorian kirjoittaminen sekä kirjallisuuden arvottamisen ja kanonisoinnin kysymykset.

Hallila ottaa tarkemman analyysin kohteeksi Markku Eskelisen Raukoilla rajoilla -teoksen (2016) ja erityisesti sen vastaanoton. Olen itsekin osallistunut keskus- teluun, mutta silti toistan tässä teoksen keskeisen ongelman: keskittymisen pelkästään suomenkieliseen proosaan. Vaikka teoksella varmasti on ansionsa, ei voi välttyä ajattelemasta, että sen myötä kirjallisuudentutkimus siirtyy reip- paasti ajassa taaksepäin. Aikaisemmasta, pelkästään suomenkieliseen kirjalli- suuteen keskittyvän kirjallisuushistorian ilmestymisestä lienee lähes 70 vuotta.

Lisäksi teos huokuu sellaista aikaa, jolloin kirjallisuushistorian kirjoittamisessa nojattiin yhden miehen asiantuntemuksen varaan. Eskelisen kirjan saaman ristiriitaisen vastaanoton Hallila toki tuo esiin, mutta hän kirjoittaa myös, että mikäli teos ei olisi ollut tyyliltään niin poleeminen, sitä olisi saatettu pitää varsin tärkeänä suomalaisen kirjallisuudenhistorian täydentäjänä ja uudelleen arvioijana. Jos ylirajaisuuden kaltaiset piirteet näkee osana nykykirjallisuutta ja kirjallista menneisyyttä, tämänkaltainen lopputulema on kuitenkin ongelmal- linen. Tietenkin voi olla myös niin, että mikäli Eskelisen viitoittamalla tiellä on niin paljon kannattajia kuin Hallila antaa ymmärtää, ajatus suomalaista kirjal- lisuutta koskevan tutkimuksen paradigmanvaihdosta on vielä varsin kaukana.

Kaiken kaikkiaan Kirjallinen elämä kuitenkin tarjoaa tärkeitä näkökulmia kirjallisuuden moninaisuuden ja erityisesti kirjallisuuden vastaanotossa tapah- tuneiden muutosten tutkimiseen. Se näyttää, miten digitalisaatio, globalisaatio ja liike-elämän lainalaisuudet – ja näiden ilmiöiden yhteenkietoutuminen – ovat monimutkaistaneet suomalaisen kirjallisuuden ja kansallisen kulttuurin kaltaisten käsitteiden määrittelyä. Lähtökohdiltaan artikkelikokoelma nojaa sosiologisesti suuntautuneen kirjallisuudentutkimuksen pitkään traditioon Antti Eskolan ja Katarina Eskolan toimittamasta Kirjallisuus Suomessa (1974)

(3)

AVA I N V O L 1 8 N R O 3 ( 2 0 2 1 ) 8 9

-teoksesta lähtien, mutta loppujen lopuksi kirjallista elämää jäsennetään hyvin- kin erilaisista tutkimustraditioista käsin. Monissa artikkeleissa tuodaan esiin lukemisen vähentyminen ja erityisesti huoli nuorten lukemiskulttuurin muu- toksesta. Korona-ajan mukanaan tuoma kirjamyynnin ja lukemiseen käytetyn ajan lisääntyminen jäävät tulevien tutkimusten aiheiksi.

Heidi Grönstrand

Kirjallisuus

Grönstrand, Heidi 2017. Jännitteinen proosahistoria (Markku Eskelinen, Raukoilla rajoilla. Suomen- kielisen proosakirjallisuuden historiaa). Niin & Näin 1/2017, 142−143.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kirja tulee kirjoittaa valmiiksi kalenterikuukauden aikana ja sen on oltava julkaisukynnyksen ylittävä korkeatasoinen, kaunokirjallinen teos. Osuuskunta Poesia julkaisee kunkin

Älykäs kaupunki (smart city) on jo käyttöön vakiintunut käsite, maakunnat (smart region) älykään erikoistumisen (smart specialisation) asialla ja maaseutu (smart

Waltarin teosten ja niiden saaman vastaanoton kautta pääsen käsiksi siihen, mitä sukupuolista ajateltiin 1920- ja 1930- lukujen Suomessa – mitä niiden ajateltiin olevan,

Kansainvälisten opiskelijoiden joukkoon mahtuu niin monenlaisia yksilöitä, tarpeita ja suunnitelmia, että on haasteellista luoda linjauksia siitä, miten kotimaisten kielten..

He olivat kuitenkin ajatelleet, että vaikka kyseinen ihminen olisikin keksitty, hänen kuvaamansa asiat olisivat periaatteessa voineet ta- pahtua jollekin..

Kun Edistys-kustantamo viime vuoden lopulla julkaisi Karl Marxin "Pääoman" kolmannen kirjan suomennoksen, on tämä Marxin pää- teos nyt kokonaisuudessaan saatettu suomen

Tämä heijastuu kirjan aiheisiin ja kirjoitus- tyyliin ja näkyy myös siinä, että kirja sisäl- tää harjoituksia — toisin kuin Hutchbyn ja Wooffittin teos..

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18