• Ei tuloksia

Kansansivistys - informatiivisuus - empatia - ja mitä sitten?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kansansivistys - informatiivisuus - empatia - ja mitä sitten?"

Copied!
8
0
0

Kokoteksti

(1)

mutta eivät uutisina, vaan juttuina tai raportteina muussa ohjelmistos- sa. Toinen selvityksessä havaittu seikka oli oma-aloitteisen uutishan- kinnan ja ideoinnin vähäisyys. Kai- kissa Tampereen sähköisissä viesti- missä suurin osa uutisista perustui STT:n aineistoon tai erilaisten yh- teisöjen ja yritysten tiedotteisiin ja esityslistoihin.

Määrällisesti eniten paikallis- uutisia oli A-uutisissa, vähiten taas Radio 957:ssä. Jos taas tarkastel- laan yksinomaan Tampereen kau- punkia koskevia uutisia, niin niitä oli vähiten Yleisradiolla, joka laajan kuuluvuusalueensa vuoksi keskittää huomattavan osan voimistaan ympä- ristökuntien asioiden selvittelyyn.

A-uutisista taas voitiin todeta Aamulehden vaikutus. Käytännössä kaikki merkittävimmät A-uutiset voitiin lukea myös seuraavan päivän Aamulehdestä, mikä johtuu A-uutis- ten ja Aamulehden toimituksellises- ta yhteistyöstä. Yleisesti ottaen kaikkien kolmen median uutisvälitys oli tutkimusajankohtana suhteellisen informatiivista ja moitteetonta.

Kaupallisista tai poliittisista syistä johtuvia uutisvalintoja ei tässä tut- kimuksessa kyetty juurikaan löytä-

32

maan, joskin muutaman uutisen kohdalla voidaan esittää tämän suuntaisia arveluja. Tällöin on kui- tenkin huom9.utettava, että selvitys koski vain uutislähetyksiä, joilta perinteisesti odotetaan tiettyä neutraalia käsittelytapaa. Selviyksen ulkopuolelle jätettiin tarkoitukselli- sesti kommentoivat jutut, musiikki sekä esim. kaapeli-TV:n sarjafilmit, joissa voi olla hyvinkin kantaaotta- vaa ainesta.

Kirjallisuus

AHMAVAARA, Yrjö. Informaatio. Kol- mas, uudistettu painos. Tapiola 1975.

HARTIKAINEN, Riitta. Paikallisradio meillä ja muualla. Yleisradio STO sar-

ja B, 1/1981. ' '

HEMANUS, Pertti & TERVONEN, Ilkka.

Objektiivinen joukkotiedotus. Keuruu 1980.

MINKKINEN, Sirkka ym. Joukkotiedotus.

Helsinki 1979.

OKSANEN, Matti. Suomalaisten viestin- ten käyttö vuonna 1987. Yleisradio

STO, sarja B 3/1987. '

Paikallisradiotutkimus. Liikenneministe- riön julkaisuja, l/1987.

Sanomalehtimies- Journalisten 9/1987.

Tampereen kaupunginhallituksen esityslis-, taj3.4.1987.

Aamulehti, Kansan Lehti ja Hämeen Yhteistyö, numerot 13.4.-16.4.1987.

katsauksia

Huhtikuun alkupäivinä pidettiin Helsingissä seminaari julkisen yleisradiotoi- minnan tulevaisuudesta. Tilaisuuden järjestäjinä olivat Tiedotusopillinen yhdis- tys TOY ry sekä Radio- ja televisiotoimittajien Uitto RTIL.

Tiedotustutkimus-lehti julkaisee ohessa osan seminaarissa pidetyistä alus- tuksista tekijöidensä edelleen kirjalliseen asuun kehitteleminä versioina.

Pertti Hemanus

Tämän puheenvuoron otsikko on minulle valmiina annettu ja kuvas- taa ns. tavanomaista viisautta.

Yleensä kai ajatellaan, että Yleis- radion ohjelmapolitiikan kehitys reaalitodellisuudessa on noudatellut otsikossa kuvattua latua.

Kiistän tässä asiassa tavanomai- sen viisauden. Minulle annettu ot- sikko sisältää ajatusharhan.

Toisaalta otsikkoa ei ole helppo parantaakaan. 1 os sallitaan suomen kielessä erittäin harvinainen sana ja myös melkoinen kömpelyys, ot- sikko voisi kuulua vaikkapa Kansan- sivistys joukkotiedotuksellisuus ja sen eri variantit.

Kansansivistys ja joukkotiedotuk- sellisuus ovat tietyistä yhteisistä elementeistään huolimatta eri kate-

s s

gorioita tai ulottuvuuksia, ja Yleis- radion ohjelmapolitiikka on välillä painottunut toiseen, välillä toiseen suuntaan. Niin kansansivistystä kuin joukkotiedotuksellisuutta on myös useita eri variantteja, ja käytännös- sä variaatioita on ollut havaittavis- sa paljonkin nimenomaan jälkimmäi- sellä ulottuvuudella.

Valistuksen

patemalistinen variantti

Minkälainen oli luonteeltaan kan- sansivistyksellinen Yleisradio, siitä antavat ainakin alustavan kuvan Tulpon (1976a ja b) artikkelit. Pu- heena oleva ihanne esiintyy niissä jopa eksplisiittisesti, kuten joulu- kuussa 1924 pidetyn "yleisradio-

(2)

kysymyksen järjestämisestä" kiin- nostuneiden tahojen tekemän ehdo- tuksen yksi kohta osoittaa. Tuon kohdan (Tulppo 1976a, 35) mukaan

"4. toimilupayhtymän tulee olla luonteel- taan niin edustava, että valtio voi ilman vaaranuhkaa myöntää sille sellaiset mo- nopolioikeudet, jotka ovat omiaan tur- vaamaan yrityksen taloudellisen puolen.

Katetta täytyy olla siinä, että yleisradio pidetään sisäisen poliittisen puolue-elä- män ulkopuolella, että ohjelmat laatunsa puolesta pidetään riittävän korkealla tasolla, ettei radiota suoranaisesti käyte- tä yksityisiin taloudellisiin tarkoituksiin ja yksityisreklaamiin, että maaseudun tarpeet asianmukaisesti otetaan huomioon sekä että yleisradion välittämä tieto kuvastaa objektiivisuutta ja asiallisuutta, ennenkaikkea kansanvalistustarkoituksia ".

Tuskin on epäilystä siitä, etteikö vuonna 1926 toimintansa aloittanut Yleisradio myös käytännössä olisi pyrkinyt täyttämään kansansivistyk- sen ihannetta. Sitä palvelivat ensin- näkin STT:n uutiset. Jos niiden sivistävyys joutui joskus ristiriitaan joukkotiedotuksellisuuden ja journa- listisuuden kanssa, jälkimmäinen helposti hävisi. Yhtiön hallintoneu- voston sosialidemokraattinen Jasen Lahtinen reagoi sivistävyyden puo- lesta ottaessaan johtokunnassa esiin sen, että "murha- ja rikosuutisia oli liikaa uutisaineistossa", ja johto- kunta "piti suotavana, että toimi- tusjohtaja huolehtisi uutismateriaa- lin tarkistuksen ja seuraisi läheises- ti uutisten lukemista" (Tulppo 1976b, 65-66).

Sivistävyyttä suorastaan para- digmaattisessa muodossa edustivat Helsingin yliopiston professorien ja muiden asiantuntijoiden pitämät yleistajuiset esitelmät. Yleisradion taiteellisen tarjonnan puolella sa- mansukuisia ilmiöitä olivat Radio- teatterin kuunnelmat sekä ennen muuta klassiseen keskittynyt mu- siikkianti.

Näitä esimerkkitapauksia yhdis- tää yksi piirre: radiota käytettiin

teknisenä välineenä siirtämään kuuntelijoiden ulottuville jotakin, joka sinänsä muutenkin oli olemas- sa. STT:n uutiset olivat ilman Yleisradiotakin olemassa sanomaleh- dille tarkoitettuina uutisliuskoina, esitelmät professorien luentorunkoi- na, kuunnelmat "lavateatteri"näy- telminä ei välttämättä sanan- mukaisesti - ja musiikki esityksinä joiden alkuperäinen foorumi oli konserttisali. Radion ns. luova pa- nos oli verraten vähäinen.

Eikö tällaista ohjelmapolitiikkaa leimannut keskiluokkaisuus? Näin oli, jopa sananmukaisesti. Lainaan taas Tulppoa (1976b, 62-63):

"Vuonna 1928 ohjelmajärjestäjä Erkki Kivijärvi teki radiolehdessä selkoa niistä periaatteista, joita ohjelmiston kokoon- panossa olisi otettava huomioon. Hänen mielestään ohjelmilla tuli olla ennen kaikkea se vaatimus, että niissä otetaan huomioon se yhteiskuntaryhmä, jonka keskuudessa kuulijoita on eniten. Tämä ryhmä oli todennäköisesti Suomessa niin kuin Ruotsissakin keskiryhmä. Suomessa tulisi erityisesti ottaa huomioon myös maaseudun asukkaat, koska heiltä puuttu- vat muut henkiset huvittelumahdollisuu- det. Kivijärvi siis totesi, että varatte- koon siis Suomessa kuten Ruotsissakin l/3 ohjelmista maaseudun kuuntelijoille ja loput 'kultivoidummalle yleisölle'.

Samalla Kivijärvi mainitsi, että maaseu- dun vaatimukset oli jo otettu huomioon, sillä maatalousaiheisten esiteimien ja maataloudellisten markkinatiedotusten lisäksi oli lähetetty kansanomaista mu- siikkia vähintään kahtena iltana viikossa.

- -

-"

Yksi tapa tutkia Yleisradion 1920- ja 30-lukujen ohjelmapolitiikkaa olisi etsiä hyvää näyttöä siitä, pyr- kikö yhtiö intentionaalisesti levit- tämään keskiluokan arvomaailmaa muihinkin kerrostumiin tai johtiko sen ohjelmatoiminta intentioista riippumatta mahdollisesti tähän tulokseen. Tulpolla (1976a ja b) on asiasta näkökohtia, mutta ei vielä varsina1s1a pitkälle vietyjä tulkintoja.

Murdockin (1981, 26) puhe "hol- hoavasta (paternalistisesta)" perus- asenteesta yleisöihin ehkä on varsin hyvä nimi ilmiöille, jotka löydämme oman maamme yleisradioyhtiön varhaisista vaiheista. Samoin hänen (ema., 26) tulkintansa tuntuu osu- valta: "Intellektuaalisten ja talou- dellisten eliittien nauttimat kult- tuurimuodot antavat yhteiskunnallis- ten ja esteettisten arvojen yleis- pätevän mittapuun". Empiirisestä todellisuudesta on aivan ilmeisesti löydettävissä ulottuvuus, jonka toi- nen pää on paternalistisuus ja toi- nen pää haarautuu populaarisuu- deksi ja populistisuudeksi (niiden eroa ks. ema., 25). Sen sijaan empiirisestä todelHsuudesta tuskin on muuten kuin hyvin väkinäisesti löydettävissä W.F. Haugin ja hänen PIT -projektinsa tarkoittamassa mie- lessä joko ylhäältä alaspäin suun- tautuvaa tai alhaalta päin ohjautu- vaa joukkotiedotusta; joukkotiedo- tuksen teknologinen perusluonne yhdessä yhteiskunnan hierarkisuuden kanssa tekee joukkotiedo- tuksesta tietyssä mielessä "ylhäältä alaspäin" suuntautuvaa Hema- nus Tervonen 1986, 128-135).

Tämä on tarpeen sanoa siksi, että Yleisradion varhaista ohjelmapoli- tiikkaa varmaan aikanaan tullaan tutkimaan myös teoreettisesti tähänastista syvemmälle pyrkien ja teoreettisten ideoiden inventaa- riosta saattaa silloin olla hyötyä.

Ehkäpä valistuksen aatehistoria kaikesta huolimatta tarjoaa eritte- lylle hedelmällisimmät lähtökohdat.

"Kaikesta huolimatta" tarkoittaa, että valistukseen liittyvät liberalis- min, sananvapauden ja keskustele- vuuden ideat tuntuvat olevan aika lailla ristiriidassa edellä pähkinän- kuoressa kuvaamani Yleisradion

1920- ja 30-lukujen ohjelmapolitii- kan kanssa. Ristiriita tulee kenties ymmärrettäväksi vuoden 1918 muis-

tolla: suomalainen porvaristo katsoi itsellään olevan varaa våin valis- tuksen paternalistiseen varianttiin. Suunnitteluprojekti,

ei toteutuma

Sivuutan tässä yhteydessä pelkällä maininnalla Yleisradion sodanaikai- sen ohjelmapolitiikan, jota luonneh- ti yhtiön valjastaminen kansallisten sotaponnistusten palvelukseen. Näin lienee tapahtunut - vain vahtelevin sisällöin ja muodoin - kaikissa sotaa käyvissä maissa.

Niin ikään sivuutan vähällä Hel- la Wuolijoen pääjohtajakauden 1945-1949). Wuolijoki ja hänen esi- kuntansa olivat toki kansanvalistuk- sen elähdyttämiä, eikä heiltä liene puuttunut edes elitistis-paternaHs- tisia piirteitä; tunnettua lienee. esim. pääjohtajan kielteinen suhtau- tuminen levytettyihin "renkutuk-

• Samalla Wuolijoen aika mer- kitsi joukkotiedotuksellisen, jopa journalistisen painotuksen lisäämistä yhtiön ohjelmapolitUkassa sekä mikä siis on eri ulottuvuuden asia - keskHuokkaisuuden ylivallan hor- juttamista, tosin tuskin lainkaan siinä määrin on kuviteltu ja väitetty ( vrt. Koskinen 197 4). Ken- ties Wuolijoen radiota koskevaksi hypoteesiksi tulevan tutkimuksen tarpeisiin soveltuisi ajatus valistuk- sen liberaalista variantista, joka antoi myös työväenluokan kukkien kukkia mutta ei katkonut pääjohta- jana toisenkaariväristen kukkien varsia?

Wuolijoen vaihtaminen pääjohta- jana dramaattisen erottamisen muo- dossa Einar Sundströmiin oli puh- daspiirteinen ideologis-poliittinen ilmiö. "Ajan henki", niin kaavamai- nen kuin tämä sanonta onkin, vaati muutoksia, ja niiden sisällöksi tuli lisääntyvä joukkotiedotuksellisuus - toki aikana jona Suomi ratkaise-

(3)

kysymyksen järjestämisestä" kiin- nostuneiden tahojen tekemän ehdo- tuksen yksi kohta osoittaa. Tuon kohdan (Tulppo 1976a, 35) mukaan

"4. toimilupayhtymän tulee olla luonteel- taan niin edustava, että valtio voi ilman vaaranuhkaa myöntää sille sellaiset mo- nopolioikeudet, jotka ovat omiaan tur- vaamaan yrityksen taloudellisen puolen.

Katetta täytyy olla siinä, että yleisradio pidetään sisäisen poliittisen puolue-elä- män ulkopuolella, että ohjelmat laatunsa puolesta pidetään riittävän korkealla tasolla, ettei radiota suoranaisesti käyte- tä yksityisiin taloudellisiin tarkoituksiin ja yksityisreklaamiin, että maaseudun tarpeet asianmukaisesti otetaan huomioon sekä että yleisradion välittämä tieto kuvastaa objektiivisuutta ja asiallisuutta, ennenkaikkea kansanvalistustarkoituksia ".

Tuskin on epäilystä siitä, etteikö vuonna 1926 toimintansa aloittanut Yleisradio myös käytännössä olisi pyrkinyt täyttämään kansansivistyk- sen ihannetta. Sitä palvelivat ensin- näkin STT:n uutiset. Jos niiden sivistävyys joutui joskus ristiriitaan joukkotiedotuksellisuuden ja journa- listisuuden kanssa, jälkimmäinen helposti hävisi. Yhtiön hallintoneu- voston sosialidemokraattinen Jasen Lahtinen reagoi sivistävyyden puo- lesta ottaessaan johtokunnassa esiin sen, että "murha- ja rikosuutisia oli liikaa uutisaineistossa", ja johto- kunta "piti suotavana, että toimi- tusjohtaja huolehtisi uutismateriaa- lin tarkistuksen ja seuraisi läheises- ti uutisten lukemista" (Tulppo 1976b, 65-66).

Sivistävyyttä suorastaan para- digmaattisessa muodossa edustivat Helsingin yliopiston professorien ja muiden asiantuntijoiden pitämät yleistajuiset esitelmät. Yleisradion taiteellisen tarjonnan puolella sa- mansukuisia ilmiöitä olivat Radio- teatterin kuunnelmat sekä ennen muuta klassiseen keskittynyt mu- siikkianti.

Näitä esimerkkitapauksia yhdis- tää yksi piirre: radiota käytettiin

teknisenä välineenä siirtämään kuuntelijoiden ulottuville jotakin, joka sinänsä muutenkin oli olemas- sa. STT:n uutiset olivat ilman Yleisradiotakin olemassa sanomaleh- dille tarkoitettuina uutisliuskoina, esitelmät professorien luentorunkoi- na, kuunnelmat "lavateatteri"näy- telminä ei välttämättä sanan- mukaisesti - ja musiikki esityksinä joiden alkuperäinen foorumi oli konserttisali. Radion ns. luova pa- nos oli verraten vähäinen.

Eikö tällaista ohjelmapolitiikkaa leimannut keskiluokkaisuus? Näin oli, jopa sananmukaisesti. Lainaan taas Tulppoa (1976b, 62-63):

"Vuonna 1928 ohjelmajärjestäjä Erkki Kivijärvi teki radiolehdessä selkoa niistä periaatteista, joita ohjelmiston kokoon- panossa olisi otettava huomioon. Hänen mielestään ohjelmilla tuli olla ennen kaikkea se vaatimus, että niissä otetaan huomioon se yhteiskuntaryhmä, jonka keskuudessa kuulijoita on eniten. Tämä ryhmä oli todennäköisesti Suomessa niin kuin Ruotsissakin keskiryhmä. Suomessa tulisi erityisesti ottaa huomioon myös maaseudun asukkaat, koska heiltä puuttu- vat muut henkiset huvittelumahdollisuu- det. Kivijärvi siis totesi, että varatte- koon siis Suomessa kuten Ruotsissakin

l/3 ohjelmista maaseudun kuuntelijoille ja loput 'kultivoidummalle yleisölle'.

Samalla Kivijärvi mainitsi, että maaseu- dun vaatimukset oli jo otettu huomioon, sillä maatalousaiheisten esiteimien ja maataloudellisten markkinatiedotusten lisäksi oli lähetetty kansanomaista mu- siikkia vähintään kahtena iltana viikossa.

- -

-"

Yksi tapa tutkia Yleisradion 1920- ja 30-lukujen ohjelmapolitiikkaa olisi etsiä hyvää näyttöä siitä, pyr- kikö yhtiö intentionaalisesti levit- tämään keskiluokan arvomaailmaa muihinkin kerrostumiin tai johtiko sen ohjelmatoiminta intentioista riippumatta mahdollisesti tähän tulokseen. Tulpolla (1976a ja b) on asiasta näkökohtia, mutta ei vielä varsina1s1a pitkälle vietyjä tulkintoja.

Murdockin (1981, 26) puhe "hol- hoavasta (paternalistisesta)" perus- asenteesta yleisöihin ehkä on varsin hyvä nimi ilmiöille, jotka löydämme oman maamme yleisradioyhtiön varhaisista vaiheista. Samoin hänen (ema., 26) tulkintansa tuntuu osu- valta: "Intellektuaalisten ja talou- dellisten eliittien nauttimat kult- tuurimuodot antavat yhteiskunnallis- ten ja esteettisten arvojen yleis- pätevän mittapuun". Empiirisestä todellisuudesta on aivan ilmeisesti löydettävissä ulottuvuus, jonka toi- nen pää on paternalistisuus ja toi- nen pää haarautuu populaarisuu- deksi ja populistisuudeksi (niiden eroa ks. ema., 25). Sen sijaan empiirisestä todelHsuudesta tuskin on muuten kuin hyvin väkinäisesti löydettävissä W.F. Haugin ja hänen PIT -projektinsa tarkoittamassa mie- lessä joko ylhäältä alaspäin suun- tautuvaa tai alhaalta päin ohjautu- vaa joukkotiedotusta; joukkotiedo- tuksen teknologinen perusluonne yhdessä yhteiskunnan hierarkisuuden kanssa tekee joukkotiedo- tuksesta tietyssä mielessä "ylhäältä alaspäin" suuntautuvaa Hema- nus Tervonen 1986, 128-135).

Tämä on tarpeen sanoa siksi, että Yleisradion varhaista ohjelmapoli- tiikkaa varmaan aikanaan tullaan tutkimaan myös teoreettisesti tähänastista syvemmälle pyrkien ja teoreettisten ideoiden inventaa- riosta saattaa silloin olla hyötyä.

Ehkäpä valistuksen aatehistoria kaikesta huolimatta tarjoaa eritte- lylle hedelmällisimmät lähtökohdat.

"Kaikesta huolimatta" tarkoittaa, että valistukseen liittyvät liberalis- min, sananvapauden ja keskustele- vuuden ideat tuntuvat olevan aika lailla ristiriidassa edellä pähkinän- kuoressa kuvaamani Yleisradion 1920- ja 30-lukujen ohjelmapolitii- kan kanssa. Ristiriita tulee kenties ymmärrettäväksi vuoden 1918 muis-

tolla: suomalainen porvaristo katsoi itsellään olevan varaa våin valis- tuksen paternalistiseen varianttiin.

Suunnitteluprojekti, ei toteutuma

Sivuutan tässä yhteydessä pelkällä maininnalla Yleisradion sodanaikai- sen ohjelmapolitiikan, jota luonneh- ti yhtiön valjastaminen kansallisten sotaponnistusten palvelukseen. Näin lienee tapahtunut - vain vahtelevin sisällöin ja muodoin - kaikissa sotaa käyvissä maissa.

Niin ikään sivuutan vähällä Hel- la Wuolijoen pääjohtajakauden 1945-1949). Wuolijoki ja hänen esi- kuntansa olivat toki kansanvalistuk- sen elähdyttämiä, eikä heiltä liene puuttunut edes elitistis-paternaHs- tisia piirteitä; tunnettua lienee.

esim. pääjohtajan kielteinen suhtau- tuminen levytettyihin "renkutuk-

• Samalla Wuolijoen aika mer- kitsi joukkotiedotuksellisen, jopa journalistisen painotuksen lisäämistä yhtiön ohjelmapolitUkassa sekä mikä siis on eri ulottuvuuden asia - keskHuokkaisuuden ylivallan hor- juttamista, tosin tuskin lainkaan siinä määrin on kuviteltu ja väitetty ( vrt. Koskinen 197 4). Ken- ties Wuolijoen radiota koskevaksi hypoteesiksi tulevan tutkimuksen tarpeisiin soveltuisi ajatus valistuk- sen liberaalista variantista, joka antoi myös työväenluokan kukkien kukkia mutta ei katkonut pääjohta- jana toisenkaariväristen kukkien varsia?

Wuolijoen vaihtaminen pääjohta- jana dramaattisen erottamisen muo- dossa Einar Sundströmiin oli puh- daspiirteinen ideologis-poliittinen ilmiö. "Ajan henki", niin kaavamai- nen kuin tämä sanonta onkin, vaati muutoksia, ja niiden sisällöksi tuli lisääntyvä joukkotiedotuksellisuus - toki aikana jona Suomi ratkaise-

(4)

valla tavalla kaupungistui ja ·moder- nisoitui. Lisääntyvä joukkotiedotuk- sellisuus ei kuitenkaan niinkään

merkinnyt kasvavaa journalistisuutta kuin enenevää viihteellisyyttä.

Kevyt musiikki sai vähä vähältä yhä legitiimimmän aseman radiossa, minkä sinetöi Sävelradion perusta- minen. Tv-toiminta alkoi korostetun viih teellisenä.

Eino S. Revon pääjohtajakausi (1965-1969) jäi niin lyhyeksi, että voisin sivuuttaa vähällä myös sen, eräänlaisen poikkeaman valtavirras- ta. Se olisi kuitenkin pään panemis- ta pensaaseen tämänhetkisen vies- tintäpoliittisen ja tiedotusopillisen keskustelun keskellä. Jokainen asiasta kiinnostunut varmaan ha- vaitsee, että eläkeläinen Eino Sa- kari Revon nimi esiintyy yhä ti- heästi julkisudessa, milloin puhtaana henkilönimenä, milloin "Reporadion"

etikettinimen osana. Kieltämättä Reporadion, sen aikaisen pääjohta- jan ja hänen esikuntansa kannalta on imartelevaa, miten heidän lyhyt- aikaiseksi Jaaneen työnsä jäljet tai ainakin muistot elävät.

Mitä oli se "informatiivinen ohjelmapolitiikka", johon Reporadion mm1 periaatteessa aivan oikein yhä yhdistetään? Asian ymmärtämi- seksi tarjolla ovat Yleisradion suun- ta -kirjojen kaksi ensimmäistä osaa (Stormbom 1968 ja 1969) sekä tuo- reeltaan tehty kuvaus Reporadion noususta ja tuhosta (Hemanus 1972). Pähkinänkuoressa idea käy ilmi yhä voimassa olevan ohjelma- toiminnan säännöstön periaatejakson ensimmäisestä kappaleesta (Yleis- radion •.• 1972, 2):

"Yleisradiotoiminnan päätavoitteena on pidettävä oikeisiin tietoihin ja tosiasioi- hin perustuvan maailmankuvan tarjoamis- ta, kuvan joka muuttuu sitä mukaa kuin maailma muuttuu ja tietomme siitä li- sääntyvät, muuttuvat tai täydellistyvät.

Yleisradion ei tule pyrkiä minkään tietyn maailmankatsomuksen istuttamiseen ylei-

söönsä vaan omakohtaisten katsomusten rakennusosien tarjontaan. Erilaisia ja toistensa suhteen jopa vastakkaisia maa- ilman- ja elämänkatsomuksia voidaan ja pitääkin · ohjelmassa esittää, mutta katsomusten muodostaminen ei ole yleis- radiotoiminnan tehtävä."

Mitä tämä oppi on? Eksplisiitis- ti luottamusta oikeisiin tietoihin ja implisiitisti myös järkeen, jonka käyttäminen ei liene mahdollista ilman tietoa, ts. kyseessä on klassi- nen valistuksen oppi.

"... ei tule pyrkiä minkään tie- tyn maailmankatsomuksen istutta- miseen ••• "· Kyseessä on siis myös liberalismin oppi erilaisten katso- musten vapaasta kilpailusta samalla foorumilla. Hämmästyttävää kyllä suomalainen tiedotustutkimus on lyönyt laimin Reporadion ideoiden suhteuttamisen valistuksen ja siihen liittyvän liberalismin aatehistoriaan.

Toisaalta tutkimus ei myöskään ole erehtynyt tulkitsemaan Repo- radion oppia marxilaiseksi, vaan sen se on jättänyt aikanaan vilk- kaana velloneelle vulgaarille ideo- logis-poliittiselle keskustelulle.

Reporadio oli muutaman vuoden kestänyt suunnitteluprojekti, joka julkisti omalle opilleen uskollisena suunnitelmansa, Yleisradion suunta -kirjat, keskustelun virikkeeksi.

Koskaan se ei ollut enempää. Sen ei sallittu olla enempää.

Toki Revon pääjohtajakauden käytännön ohjelmapolitiikka jonkin verran poikkesi Sundströmin kauden linjasta, ja se poikkesi Reporadion opin suuntaan: uutis- ja ajankoh- taistoimintaa kehitettiin, samoin aluetoimintaa, yhteiskunnallisen ohjelmiston osuutta lisättiin varo- vasti, viihdettä sekä radio- ja tv-teatteria yhteiskunnallistettiin.

Hieman yksityiskohtaisempia ku- vauksia näistä muutoksista tarjoaa yksi jo mainittu kirja (Hemanus 1972), ja sen aineisto riittänee to- dentamaan ajauksen että Reporadio

rukkasi yhtiön ohjelmatoiminnan joukkotiedotuksellisuutta journalisti- seen suuntaan, poispäin sundströmi- läisestä viihteellistämisestä. Mutta rukkaus ei määrällisesti ollut kovin- kaan suuri.

Silloin kun Reporadiosta ja informatiivsesta ohjelmapolitiikasta julkisesti keskustellaan, tehdään miltei aina kardinaalivirhe jonka vuoksi keskustelu jää hedelmättö- mäksi. Informatiivista ohjelmapoli- tiikkaa ei nähdä suunnitteluprojek- tiksi jollainen se vaan se tellaan käytännössä toteutuneeksi ilmiöksi, jota voidaan luonnehtia tutkimalla tai edes muistelemaHa v. 1965-69 lähetettyjä ohjelmia.

Tuolla tekniikalla informatiiviseen ohjelmapolitiikkaan tietenkin voi- daan aidon subjektiivisesti eli mie- livaltaisesti projikoida minkälaisia ominaisuuksia tahansa.

Käsittelen hieman tarkemmin kolmea usein kuultua väitettä:

1. informatiivinen ohjelmapoli- tiikka merkitsi informaation/tiedon yliarvioimista ja mahdollisesti tar- koitti informaatiolla/tiedolla pinta- tason ns. dataa, kenties erityisesti numeeriseen asuun puettua,

2. kyseinen politiikka tarkoitti kansalaisten opettamista ylhäältä alaspäin; tapana on lisätä sanat

"sormi pystyssä", sekä

3. kyseisen politiikan vallitessa ei riittänyt kiinnostusta ohjelmien muodon kehittämiseen, vaan sisältö oli kaikki kaikessa.

Tyypillistä on että koskaan en ole nähnyt enkä kuullut näiden väitteiden esittäjien viittaavan yhteenkään lähteeseen.

Siinä kieltämättä monessa suhteessa hyvin keskeneräiseksi jääneessä suunnitteluprojektissa, jota informatiivinen ohjelmapolitiik- ka oli, arvostettiin suuresti ihmisen kognitiivis-rationaalista puolta; siinä arvostettiin tietoa mutta sanan

väljässä merkityksessä. Ve~baaliseen

saati numeeriseen asuun puett'ua pintadataa ei arvostettu millään erityisellä tavalla.

Mitä tieto "sanan väljässä mer- kityksessä" tarkoittaa, sitä havain- nollistakoon muuan esimerkki. Yh- dessä parhaista kirjoistaan Stein- bock ( 1985) pistelee tuolloin tällöin - kuten johdonmukaista kyllä muis- sakin kirjoituksissaan - informatii- vista ohjelmapolitiikkaa ja samalla esittää hyvin myönteisen arvion Mikko Niskasen tv-sarjasta Kahdek- san surmanluotia. Tuo arvio on minusta oivaltava ja yhdyn siihen. Mutta se mitä Steinbock ei alkuun- kaan oivana on, että Kahdeksan surmanluotia oli nimenomaan hänen tuomitsemansa ohjelmapolitiikan ajatuksellinen ilmentymä tosin Niskasen taiteilijan luomus, teo- reettisista opeista riippumatta syn- tynyt ja tehty, mutta yhtä kaikki samana yhden opin paradigmaatti- nen ilmentymä. Sarja antoi taiteen keinoin tietoa pienviljelijäväestön elämästä syrjä-Suomessa 1960-luvun loppuvuosina, ja se antoi tietoa eräistä tuohon väestönosaan kuulu- vista ihmisistä elävinä lihaa ja ver- ta olevina yksilöinä, yhteiskunnallis- ten vmm1en ja yksilöpsyykeiden leikkauspisteinä. Sarja lisäsi ym- märtämystä puheena olevia vakavia ilmiöitä kohtaan. Sarja vastasi oh- jelmatoiminnan säännöstön jo lai- nattuja periaatteita mestarillisella tavalla.

Puheelle kansalaisten opettami- sesta "sormi pystyssä" en näe mi- tään muuta perustetta kuin mahdol- lisesti sen, että informatiivisen ohjelmapolitiikan suunnitteluprojek- tiin ei varsinaisesti kuulunut sellai- sia utopioita joukkotiedotuksesta, jossa lähettäjien ja vastaanottajien ero olisi muka kyetty häivyttämään kokonaan pois (sivutyönä ja Repo- radion PTS:n ulkopuolella tuo jouk-

(5)

valla tavalla kaupungistui ja ·moder- nisoitui. Lisääntyvä joukkotiedotuk- sellisuus ei kuitenkaan niinkään merkinnyt kasvavaa journalistisuutta kuin enenevää viihteellisyyttä.

Kevyt musiikki sai vähä vähältä yhä legitiimimmän aseman radiossa, minkä sinetöi Sävelradion perusta- minen. Tv-toiminta alkoi korostetun viih teellisenä.

Eino S. Revon pääjohtajakausi (1965-1969) jäi niin lyhyeksi, että voisin sivuuttaa vähällä myös sen, eräänlaisen poikkeaman valtavirras- ta. Se olisi kuitenkin pään panemis- ta pensaaseen tämänhetkisen vies- tintäpoliittisen ja tiedotusopillisen keskustelun keskellä. Jokainen asiasta kiinnostunut varmaan ha- vaitsee, että eläkeläinen Eino Sa- kari Revon nimi esiintyy yhä ti- heästi julkisudessa, milloin puhtaana henkilönimenä, milloin "Reporadion"

etikettinimen osana. Kieltämättä Reporadion, sen aikaisen pääjohta- jan ja hänen esikuntansa kannalta on imartelevaa, miten heidän lyhyt- aikaiseksi Jaaneen työnsä jäljet tai ainakin muistot elävät.

Mitä oli se "informatiivinen ohjelmapolitiikka", johon Reporadion mm1 periaatteessa aivan oikein yhä yhdistetään? Asian ymmärtämi- seksi tarjolla ovat Yleisradion suun- ta -kirjojen kaksi ensimmäistä osaa (Stormbom 1968 ja 1969) sekä tuo- reeltaan tehty kuvaus Reporadion noususta ja tuhosta (Hemanus 1972). Pähkinänkuoressa idea käy ilmi yhä voimassa olevan ohjelma- toiminnan säännöstön periaatejakson ensimmäisestä kappaleesta (Yleis- radion •.• 1972, 2):

"Yleisradiotoiminnan päätavoitteena on pidettävä oikeisiin tietoihin ja tosiasioi- hin perustuvan maailmankuvan tarjoamis- ta, kuvan joka muuttuu sitä mukaa kuin maailma muuttuu ja tietomme siitä li- sääntyvät, muuttuvat tai täydellistyvät.

Yleisradion ei tule pyrkiä minkään tietyn maailmankatsomuksen istuttamiseen ylei-

söönsä vaan omakohtaisten katsomusten rakennusosien tarjontaan. Erilaisia ja toistensa suhteen jopa vastakkaisia maa- ilman- ja elämänkatsomuksia voidaan ja pitääkin · ohjelmassa esittää, mutta katsomusten muodostaminen ei ole yleis- radiotoiminnan tehtävä."

Mitä tämä oppi on? Eksplisiitis- ti luottamusta oikeisiin tietoihin ja implisiitisti myös järkeen, jonka käyttäminen ei liene mahdollista ilman tietoa, ts. kyseessä on klassi- nen valistuksen oppi.

"... ei tule pyrkiä minkään tie- tyn maailmankatsomuksen istutta- miseen ••• "· Kyseessä on siis myös liberalismin oppi erilaisten katso- musten vapaasta kilpailusta samalla foorumilla. Hämmästyttävää kyllä suomalainen tiedotustutkimus on lyönyt laimin Reporadion ideoiden suhteuttamisen valistuksen ja siihen liittyvän liberalismin aatehistoriaan.

Toisaalta tutkimus ei myöskään ole erehtynyt tulkitsemaan Repo- radion oppia marxilaiseksi, vaan sen se on jättänyt aikanaan vilk- kaana velloneelle vulgaarille ideo- logis-poliittiselle keskustelulle.

Reporadio oli muutaman vuoden kestänyt suunnitteluprojekti, joka julkisti omalle opilleen uskollisena suunnitelmansa, Yleisradion suunta -kirjat, keskustelun virikkeeksi.

Koskaan se ei ollut enempää. Sen ei sallittu olla enempää.

Toki Revon pääjohtajakauden käytännön ohjelmapolitiikka jonkin verran poikkesi Sundströmin kauden linjasta, ja se poikkesi Reporadion opin suuntaan: uutis- ja ajankoh- taistoimintaa kehitettiin, samoin aluetoimintaa, yhteiskunnallisen ohjelmiston osuutta lisättiin varo- vasti, viihdettä sekä radio- ja tv-teatteria yhteiskunnallistettiin.

Hieman yksityiskohtaisempia ku- vauksia näistä muutoksista tarjoaa yksi jo mainittu kirja (Hemanus 1972), ja sen aineisto riittänee to- dentamaan ajauksen että Reporadio

rukkasi yhtiön ohjelmatoiminnan joukkotiedotuksellisuutta journalisti- seen suuntaan, poispäin sundströmi- läisestä viihteellistämisestä. Mutta rukkaus ei määrällisesti ollut kovin- kaan suuri.

Silloin kun Reporadiosta ja informatiivsesta ohjelmapolitiikasta julkisesti keskustellaan, tehdään miltei aina kardinaalivirhe jonka vuoksi keskustelu jää hedelmättö- mäksi. Informatiivista ohjelmapoli- tiikkaa ei nähdä suunnitteluprojek- tiksi jollainen se vaan se tellaan käytännössä toteutuneeksi ilmiöksi, jota voidaan luonnehtia tutkimalla tai edes muistelemaHa v. 1965-69 lähetettyjä ohjelmia.

Tuolla tekniikalla informatiiviseen ohjelmapolitiikkaan tietenkin voi- daan aidon subjektiivisesti eli mie- livaltaisesti projikoida minkälaisia ominaisuuksia tahansa.

Käsittelen hieman tarkemmin kolmea usein kuultua väitettä:

1. informatiivinen ohjelmapoli- tiikka merkitsi informaation/tiedon yliarvioimista ja mahdollisesti tar- koitti informaatiolla/tiedolla pinta- tason ns. dataa, kenties erityisesti numeeriseen asuun puettua,

2. kyseinen politiikka tarkoitti kansalaisten opettamista ylhäältä alaspäin; tapana on lisätä sanat

"sormi pystyssä", sekä

3. kyseisen politiikan vallitessa ei riittänyt kiinnostusta ohjelmien muodon kehittämiseen, vaan sisältö oli kaikki kaikessa.

Tyypillistä on että koskaan en ole nähnyt enkä kuullut näiden väitteiden esittäjien viittaavan yhteenkään lähteeseen.

Siinä kieltämättä monessa suhteessa hyvin keskeneräiseksi jääneessä suunnitteluprojektissa, jota informatiivinen ohjelmapolitiik- ka oli, arvostettiin suuresti ihmisen kognitiivis-rationaalista puolta; siinä arvostettiin tietoa mutta sanan

väljässä merkityksessä. Ve~baaliseen

saati numeeriseen asuun puett'ua pintadataa ei arvostettu millään erityisellä tavalla.

Mitä tieto "sanan väljässä mer- kityksessä" tarkoittaa, sitä havain- nollistakoon muuan esimerkki. Yh- dessä parhaista kirjoistaan Stein- bock ( 1985) pistelee tuolloin tällöin - kuten johdonmukaista kyllä muis- sakin kirjoituksissaan - informatii- vista ohjelmapolitiikkaa ja samalla esittää hyvin myönteisen arvion Mikko Niskasen tv-sarjasta Kahdek- san surmanluotia. Tuo arvio on minusta oivaltava ja yhdyn siihen.

Mutta se mitä Steinbock ei alkuun- kaan oivana on, että Kahdeksan surmanluotia oli nimenomaan hänen tuomitsemansa ohjelmapolitiikan ajatuksellinen ilmentymä tosin Niskasen taiteilijan luomus, teo- reettisista opeista riippumatta syn- tynyt ja tehty, mutta yhtä kaikki samana yhden opin paradigmaatti- nen ilmentymä. Sarja antoi taiteen keinoin tietoa pienviljelijäväestön elämästä syrjä-Suomessa 1960-luvun loppuvuosina, ja se antoi tietoa eräistä tuohon väestönosaan kuulu- vista ihmisistä elävinä lihaa ja ver- ta olevina yksilöinä, yhteiskunnallis- ten vmm1en ja yksilöpsyykeiden leikkauspisteinä. Sarja lisäsi ym- märtämystä puheena olevia vakavia ilmiöitä kohtaan. Sarja vastasi oh- jelmatoiminnan säännöstön jo lai- nattuja periaatteita mestarillisella tavalla.

Puheelle kansalaisten opettami- sesta "sormi pystyssä" en näe mi- tään muuta perustetta kuin mahdol- lisesti sen, että informatiivisen ohjelmapolitiikan suunnitteluprojek- tiin ei varsinaisesti kuulunut sellai- sia utopioita joukkotiedotuksesta, jossa lähettäjien ja vastaanottajien ero olisi muka kyetty häivyttämään kokonaan pois (sivutyönä ja Repo- radion PTS:n ulkopuolella tuo jouk-

(6)

kotiedotuksen pohdiskelun vaihe toki tuotti myös tiedotusvälineiden toiminnan demokratisoimisideoita, ks. Paasilinna ja Tuovinen 1970).

jos informatiiviseen ohjelmapolitiik- kaan kuului "sormi pystyssä" opet- taminen, se kuuluu yhtä suuressa määrin myös esim. Kantti-, Suomi- ja Tiedotustutkimus-lehtien linjaan, Radio Cityn toimintaan sekä W.F.

Haugin kirjoihin ja artikkeleihin.

Lopuksi sananen ohjelmien muo- tokielestä. Reporadion aika oli myös muotokokeilujen aikaa: Reino Paasilinnan erikoistoimitus teki aiemmasta suomalaisesta tv-käytän- nöstä suuresti poikenneita doku- mentteja, radio- ja tv-teatterit kokeilivat kabareella, dokumentaa- risten ja fiktiivisten elementtien yhdistämisellä yms., tv-viihde loi Jatkoajan tyyppisiä talk show -oh- jelmia jne. Puuttuiko kokeiluista kuitenkin jotakin? Toki niistä puut- tui sellaisia kirjoituspöytäideoita, joita kukaan ei olisi yrittänytkään toteuttaa käytännössä.

Tämä Reporadiota koskeva jak- soni on varmaan helppo lukea niin, että ihailisin tuota suunnittelupro- jektia, ehkä jopa sokeasti, ja toi- voisin että se voitaisiin ottaa jäistä uudelleen kehiteltäväksi. Tätä en kuitenkaan tarkoita. Tuo hyvin kes- keneräiseksi jäänyt projekti - sitä on syytä toistaa - olisi ilman mel- koista revidoimista tänään niin yksipuolinen, että sen aukot näkyi- sivät kauas.

Mainitsen esimerkkeinä vain muutaman kohdan. Suhteeton luot- tamus ihmisen kognitiivis-rationaali- seen puoleen olisi tänään vanhahta- vaa. Reporadion opin näkemys

"oikeista tiedoista ja tosiasioista"

ei vastaisi tämän hetken edisty- neimpiä tieto-opillisia suuntauksia.

Viihteen itseisarvon kieltäminen olisi tänään paternalistista, ehkä jopa moralisoivaa. Taiteenkin itseis-

arvon implisiitti kieltäminen ja taiteen näkeminen lähinnä tiedon ja ymmärryksen levittämisen väli- neeksi olisi tänään ihmisen ja yhteiskunnan köyhdyttämistä.

Paha kyllä Reporadion oppi ei ole saanut vakavasti otettavia kil- pailijoita, edes yhtä pitkälle kehi- teltyjä, edes yhtä vakuuttavia vaih- toehtoja.

Elämäntapaesseistit ja Titanic

Reporadion jälkeisestä ajasta en sano paljon. Kun Repo oli erotettu - yhtä puhtaasti ideologis-poliittinen ilmiö kuin aiemmin Wuolijoen erot- taminen - hänen seuraajansa Erkki Raatikainen joutui suhteellisen vai- keissa oloissa "Yleisradion Hu- sakina" ns. normalisoimaan yhtiön ohjelmatoimintaa: kääntämään sen joukkotiedotuksellisuutta taas viih- teelliseen suuntaan, nyhtämään sen journalistisuudesta hampaita jne.

Sen hän myös teki.

Sakari Kiurun ohjelmapoliittisista ideoista tunnetuin lienee empatia, mutta en tiedä hänen tai muiden- kaan tässä yhteydessä sitä koskaan määritelleen. Empatia voi periaat- teessa tarkoittaa monenlaisia asioi- ta. Se voi merkitä eläytymistä esim. ohjelmissa esiintyvien ja niis- sä kuvattujen ihmisten elämään ja eräänlaista "pehmeää" suhtautu- mista heihin. Mutta siis keihin?

Yhtä hyvin työnantajiin kuin työn- tekijöihin? Yhtä hyvin tyhjillään olevien huoneistojen omistajiin kuin talonvaltaajiin? Yhtä hyvin natsi- Saksan keskitysleirien komendant- teihin kuin juutalaisiin uhreihin?

Edelleen empatia voi merkitä eläy- tymistä kuuntelijoiden ja katsojien elämään ja vastaavasti "pehmeää"

suhtautumista heihin. Mutta kun yleisön osaryhmät ovat kaikenkirja- via, niin keihin?

Niin Raatikaisen kuin Kiurun kunniaksi on joka tapauksessa sa- nottava, että he tuskin ovat ohjel- mapolitiikoissaan tinkineet valistuk- sen aatteellisesta perinnöstä enem- pää kuin mitä siitä yhteiskunnassa yleensä on alettu tinkiä esim. pin- nallisen mutta ilmeisesti monia kiehtovan "postmodernismin" nimis- sä.

Uusin ohjelmapoliittinen proble- matiikka liittyy erottamattomin säikein siihen yleisradiomonopolien murtumiseen, jonka keskellä koko Länsi-Euroopassa elämme, se liittyy tilanteeseen jonka yksi aspekti on teknologinen kehitys, toinen on taloudellinen paine lähinnä satel- liittilähetysten suunnalta, kolmas on ideologis- poliittinen murros ja neljäs on kulttuurinen tai suoras- taan maailmankatsomuksellinen muutos - juuri äsken mainittu.

Viittaus kahteen Yleisradion julkaisuun antaa vihjeitä siitä mitä on tulossa. Aikanaan "kriittiseksi intellektuelliksi" ilmoittautunut Steinbock ( 1984) on vain pari vuot- ta sen jälkeen muuttunut varsin kritiikittömäksi populistiksi, jonka huolena on "kotimaisen kuvadraa- man" suosio tai pikemminkin suo- sion vähyys (Steinbock 1986). Kym- menen elämäntapaesseen kirjoittajat (Heikkinen 1986) suuntaavat aina halutessaan olla poleemisia kärjen Reporadiota ja informatiivista oh- jelmapolitiikkaa vastaan kuvitellen tuon politiikan joskus jotenkin toteutuneeksi, ei pelkäksi suunnit- teluprojektiksi. Yksikään kirjoittaja ei arvostele Raatikaisen tai Kiurun ohjelmapolitiikkaa. Ohjelmapoliitti- nen populismi pilkistää useista es- seistä, selvimmin ehkä Heiskasella ( 1986).

Elämäntapaesseillä on varmasti joistakin näkökulmista tarkasteltuna suuriakin ansioita, mutta näihin näkökulmiin ei kuulu ohjelmapoliit-

tinen. Vastaukseksi ei riitä että kyseessä on joukkotiedotuksen kyt- keminen Suomessa uudella tavalla elämäntapaan - sinänsä toki hedel- mällinen kytkentä - koska elämän- tapaan voisi tulevaisuudessakin kuu- lua myös ihmisen kognitiivis-ratio- naalisen puolen viljeleminen, ei pelkkä antautuminen elämyksellisyy- teen.

Titanicin neitsytmatkalla ei oltu informatiivisia, vaan elämyksellisiä: sen salongissa jääpalaset kilisivät viskilasien !aitoihin ja tanssimusiik- ki soi. Mutta Titanicpa törmäsi jäävuoreen. Ihmiskunnan edessä on jäävuorensa: globaaliset ongel- mat, Suomella lisäksi omat kansal- liset pulmansa. Mitä sanomista mainituilla elämäntapaesseisteillä on mahdollisuuksista edistää joukko- tiedotuksella ongelmien ratkaisemis- ta?

Niin, mitä?

Kirjallisuus

HEIKKINEN, Kalle (toim.). Kymmenen eseetä elämäntavasta. Helsinki 1986. HEISKANEN, Ilkka. Televisio, elämän-

tapatutkimus ja todellisuuden määrit- ty/äminen. Teoksessa: HEIKKINEN, Kal- le (t9im.). Op.cit.

HEMANUS, Pertti. Reporadion nousu ja tuho. Keuruu 1972.

HEMANUS, Pertti ja TERVONEN, Ilkka. Totuuksista utopioihin. Journalismin, muun todellisuuden ja yleisön suhteista. Keuruu 1986.

KOSKINEN, Pirjo. Poliittinen muutos ja tiedonvälitys, Yleisradion yhteiskun- nallisen funktion määräytyminen Hella Wuolijoen pääjohtajakaudella vv. 1945-

1949. Tiedotusopin pro gradu -tutkielma Tampereen yliopistossa 197 4.

MURDOCK, Graham. Television tarve ja tarjonta. Tiedotustutkimus 4/1981. PAASI LINNA, Reino ja TUOVINEN,

Pentti. Näkeekö silmä, kuuleeko korva. Hämeenlinna 1970.

STEINBOCK, Dan. Suomalaisen älymystön

(7)

kotiedotuksen pohdiskelun vaihe toki tuotti myös tiedotusvälineiden toiminnan demokratisoimisideoita, ks. Paasilinna ja Tuovinen 1970).

jos informatiiviseen ohjelmapolitiik- kaan kuului "sormi pystyssä" opet- taminen, se kuuluu yhtä suuressa määrin myös esim. Kantti-, Suomi- ja Tiedotustutkimus-lehtien linjaan, Radio Cityn toimintaan sekä W.F.

Haugin kirjoihin ja artikkeleihin.

Lopuksi sananen ohjelmien muo- tokielestä. Reporadion aika oli myös muotokokeilujen aikaa: Reino Paasilinnan erikoistoimitus teki aiemmasta suomalaisesta tv-käytän- nöstä suuresti poikenneita doku- mentteja, radio- ja tv-teatterit kokeilivat kabareella, dokumentaa- risten ja fiktiivisten elementtien yhdistämisellä yms., tv-viihde loi Jatkoajan tyyppisiä talk show -oh- jelmia jne. Puuttuiko kokeiluista kuitenkin jotakin? Toki niistä puut- tui sellaisia kirjoituspöytäideoita, joita kukaan ei olisi yrittänytkään toteuttaa käytännössä.

Tämä Reporadiota koskeva jak- soni on varmaan helppo lukea niin, että ihailisin tuota suunnittelupro- jektia, ehkä jopa sokeasti, ja toi- voisin että se voitaisiin ottaa jäistä uudelleen kehiteltäväksi. Tätä en kuitenkaan tarkoita. Tuo hyvin kes- keneräiseksi jäänyt projekti - sitä on syytä toistaa - olisi ilman mel- koista revidoimista tänään niin yksipuolinen, että sen aukot näkyi- sivät kauas.

Mainitsen esimerkkeinä vain muutaman kohdan. Suhteeton luot- tamus ihmisen kognitiivis-rationaali- seen puoleen olisi tänään vanhahta- vaa. Reporadion opin näkemys

"oikeista tiedoista ja tosiasioista"

ei vastaisi tämän hetken edisty- neimpiä tieto-opillisia suuntauksia.

Viihteen itseisarvon kieltäminen olisi tänään paternalistista, ehkä jopa moralisoivaa. Taiteenkin itseis-

arvon implisiitti kieltäminen ja taiteen näkeminen lähinnä tiedon ja ymmärryksen levittämisen väli- neeksi olisi tänään ihmisen ja yhteiskunnan köyhdyttämistä.

Paha kyllä Reporadion oppi ei ole saanut vakavasti otettavia kil- pailijoita, edes yhtä pitkälle kehi- teltyjä, edes yhtä vakuuttavia vaih- toehtoja.

Elämäntapaesseistit ja Titanic

Reporadion jälkeisestä ajasta en sano paljon. Kun Repo oli erotettu - yhtä puhtaasti ideologis-poliittinen ilmiö kuin aiemmin Wuolijoen erot- taminen - hänen seuraajansa Erkki Raatikainen joutui suhteellisen vai- keissa oloissa "Yleisradion Hu- sakina" ns. normalisoimaan yhtiön ohjelmatoimintaa: kääntämään sen joukkotiedotuksellisuutta taas viih- teelliseen suuntaan, nyhtämään sen journalistisuudesta hampaita jne.

Sen hän myös teki.

Sakari Kiurun ohjelmapoliittisista ideoista tunnetuin lienee empatia, mutta en tiedä hänen tai muiden- kaan tässä yhteydessä sitä koskaan määritelleen. Empatia voi periaat- teessa tarkoittaa monenlaisia asioi- ta. Se voi merkitä eläytymistä esim. ohjelmissa esiintyvien ja niis- sä kuvattujen ihmisten elämään ja eräänlaista "pehmeää" suhtautu- mista heihin. Mutta siis keihin?

Yhtä hyvin työnantajiin kuin työn- tekijöihin? Yhtä hyvin tyhjillään olevien huoneistojen omistajiin kuin talonvaltaajiin? Yhtä hyvin natsi- Saksan keskitysleirien komendant- teihin kuin juutalaisiin uhreihin?

Edelleen empatia voi merkitä eläy- tymistä kuuntelijoiden ja katsojien elämään ja vastaavasti "pehmeää"

suhtautumista heihin. Mutta kun yleisön osaryhmät ovat kaikenkirja- via, niin keihin?

Niin Raatikaisen kuin Kiurun kunniaksi on joka tapauksessa sa- nottava, että he tuskin ovat ohjel- mapolitiikoissaan tinkineet valistuk- sen aatteellisesta perinnöstä enem- pää kuin mitä siitä yhteiskunnassa yleensä on alettu tinkiä esim. pin- nallisen mutta ilmeisesti monia kiehtovan "postmodernismin" nimis- sä.

Uusin ohjelmapoliittinen proble- matiikka liittyy erottamattomin säikein siihen yleisradiomonopolien murtumiseen, jonka keskellä koko Länsi-Euroopassa elämme, se liittyy tilanteeseen jonka yksi aspekti on teknologinen kehitys, toinen on taloudellinen paine lähinnä satel- liittilähetysten suunnalta, kolmas on ideologis- poliittinen murros ja neljäs on kulttuurinen tai suoras- taan maailmankatsomuksellinen muutos - juuri äsken mainittu.

Viittaus kahteen Yleisradion julkaisuun antaa vihjeitä siitä mitä on tulossa. Aikanaan "kriittiseksi intellektuelliksi" ilmoittautunut Steinbock ( 1984) on vain pari vuot- ta sen jälkeen muuttunut varsin kritiikittömäksi populistiksi, jonka huolena on "kotimaisen kuvadraa- man" suosio tai pikemminkin suo- sion vähyys (Steinbock 1986). Kym- menen elämäntapaesseen kirjoittajat (Heikkinen 1986) suuntaavat aina halutessaan olla poleemisia kärjen Reporadiota ja informatiivista oh- jelmapolitiikkaa vastaan kuvitellen tuon politiikan joskus jotenkin toteutuneeksi, ei pelkäksi suunnit- teluprojektiksi. Yksikään kirjoittaja ei arvostele Raatikaisen tai Kiurun ohjelmapolitiikkaa. Ohjelmapoliitti- nen populismi pilkistää useista es- seistä, selvimmin ehkä Heiskasella ( 1986).

Elämäntapaesseillä on varmasti joistakin näkökulmista tarkasteltuna suuriakin ansioita, mutta näihin näkökulmiin ei kuulu ohjelmapoliit-

tinen. Vastaukseksi ei riitä että kyseessä on joukkotiedotuksen kyt- keminen Suomessa uudella tavalla elämäntapaan - sinänsä toki hedel- mällinen kytkentä - koska elämän- tapaan voisi tulevaisuudessakin kuu- lua myös ihmisen kognitiivis-ratio- naalisen puolen viljeleminen, ei pelkkä antautuminen elämyksellisyy- teen.

Titanicin neitsytmatkalla ei oltu informatiivisia, vaan elämyksellisiä:

sen salongissa jääpalaset kilisivät viskilasien !aitoihin ja tanssimusiik- ki soi. Mutta Titanicpa törmäsi jäävuoreen. Ihmiskunnan edessä on jäävuorensa: globaaliset ongel- mat, Suomella lisäksi omat kansal- liset pulmansa. Mitä sanomista mainituilla elämäntapaesseisteillä on mahdollisuuksista edistää joukko- tiedotuksella ongelmien ratkaisemis- ta?

Niin, mitä?

Kirjallisuus

HEIKKINEN, Kalle (toim.). Kymmenen eseetä elämäntavasta. Helsinki 1986.

HEISKANEN, Ilkka. Televisio, elämän- tapatutkimus ja todellisuuden määrit- ty/äminen. Teoksessa: HEIKKINEN, Kal- le (t9im.). Op.cit.

HEMANUS, Pertti. Reporadion nousu ja tuho. Keuruu 1972.

HEMANUS, Pertti ja TERVONEN, Ilkka.

Totuuksista utopioihin. Journalismin, muun todellisuuden ja yleisön suhteista.

Keuruu 1986.

KOSKINEN, Pirjo. Poliittinen muutos ja tiedonvälitys, Yleisradion yhteiskun- nallisen funktion määräytyminen Hella Wuolijoen pääjohtajakaudella vv. 1945-

1949. Tiedotusopin pro gradu -tutkielma Tampereen yliopistossa 197 4.

MURDOCK, Graham. Television tarve ja tarjonta. Tiedotustutkimus 4/1981.

PAASI LINNA, Reino ja TUOVINEN, Pentti. Näkeekö silmä, kuuleeko korva.

Hämeenlinna 1970.

STEINBOCK, Dan. Suomalaisen älymystön

(8)

nelikenttä. Teoksessa SUNDELL, Pekka Robert (toim.). Keskusteleva filosofia.

Helsinki 1984.

STEINBOCK, Dan.

vatus, Niskasen, ja Turkan töitä strukturalis tisesta kylä 1985.

Taideteos ja taidekas- Mollbergin, Salaman yhteiskunnallisesta ja näkökulmasta. J yväs- STEINBOCK, Dan (toim.). Kotimaisen

kuvadraaman kenttä. Oy Yleisr;:~dio Ab, Yleisradion suunnittelu- ja tutkimusosas- to, Sarja C 2/1986.

STORMBOM, Nils-Börje (toim.). Yleis- radion suunta, Ohjelmatoiminta. Tapiola 1968.

Helena Mäkinen

@sradi

Viime vuosina on viestinnästä käyty keskustelu kohdentunut aikaisem- masta poiketen seuraavasti. Ensiksi, uuden viestintäteknologian merki- tyksen korostuminen. Toiseksi, kes- kustelun siirtyminen viestintäpolitii- kasta informaatiopolitiikkaan. Kol- manneksi, viestinnän talouden näkö- kulm;:m painotus kulttuurin näkö- kulman rinnalla entistä selvemmin (vrt. McQuail & Siune 1986 ja Kleinsteuber, McQuail & Siune

1986).

Yleisradiotoimintaa koskeva ta- louden näkökulma on jäänyt yleis- radiotoiminnan sisällöllistä ja yh-

STORMBOl\l, Nils-Börje (toim.). Yleis- radion suunta, Toimintaedellytykset.

Tapiola 1969.

TULPPO, Pirkko. Alkuvaiheet vuoteen 1926. Teoksessa TULPPO, Pirkko (toim.). Radioamatööreistä tajuntateolli- suuteen, Puoli vuosisataa suomalaista yleisradiotoimintaa. Porvoo 1976(a}.

TULPPO, Pirkko. Yleisradiotoiminnan vakiintuminen 1926-39. Teoksessa TULPPO, Pirkko (toim.). Op.cit.

(l976b).

Yleisradion ohjelmZttoiminnan säännöstö.

Helsinki 1972.

s s

teiskunnallista roolia koskevan kes- kustelun taustalle, samoin yleisesti viestintäinstituutioita käsittelevä talouden näkökulma. Siirtyminen keskustelemaan yleisradiotoiminnan taloudellisista selviytymisstrategi- oista heijastaa mielestäni tapahtu- vaa viestinnän kentän teknologista muutosta ja joukkoviestintätalouden merkityksen kasvua osana koko informaatiotalouden kasvua. Toi- saalta on pidettävä mielessä histo- riallisesti tosiasia, että esimerkiksi sanomalehtitaloutta koskeva tutki- mus alkoi jo tämän vuosisadan alussa (Hardt, 1979, 99-1 08).

Seuraavassa tarkastelen yleis- radiotoimintaa erityisesti talouden näkökulmasta, joka yleensä on jää- nyt keskusteluissa taka-alalle. En- siksi, miten yleisradiotoiminta si- joittuu informaatiotalouteen. Toi- seksi, mitkä ovat julkisen yleis- radiotoiminnan haasteet ja kolman- neksi, miten julkinen yleisradiotoi- minta vastaa haasteisiin.

Yleisradiotoiminta informaatiotaloudessa

Miten yleisradiotoiminta sijoittuu informaatiotalouteen? Informaatio- yhteiskunnan käsite on perustunut taloudellisessa keskustelussa ajatuk-

seen, että kansantaloudessa voidaan ajatella erotettavaksi erityinen , in- formaatiosektori. Sen muodostavat toimialat, jotka tuottavat tieto- tavaroita ja tietopalveluita. Infor- maatiosektori koostuu toimialoista, jotka joko pääasiallisena toimialana tuottavat tietopalveluita ja tieto- tavaroita (primaarinen informaatio- sektori) tai tuottavat niitä muiden toimialojen sisällä (sekundaarinen informaatiosektori). Jälkimmäisestä esimerkkinä tietopalvelu autoteh- taassa. (Ks. kuvio 1)

Informaatiotalous sijoittuu in- formaatioyhteiskunnan keskiöön, jolloin informaatioteollisuuden eri alat nähdään keskeisinä kasvualoina

INFORMAATIOYHTEISKUNTA

KOKO INFORMAATIOSEKTORI (INFORMAATIOTALOUS)

PRIMAARINEN INFORMAATIOSEKTORI

JOUKKOVIESTINNÄN TALOUS

SÄHKÖINEN VIESTINTÄ

YLEISRADIOTOIMINTA

Kuvio 1. Informaatiotalouden rakenne

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kansanedustaja Anna Kontula kirjoitti Politiikka-lehden numerossa 4/2017, että kansalaisten ohella myös kokeneet politologit vaikuttavat olevan välillä heikosti perillä

Osoita, että tasakylkisen kolmion kyljille piirretyt keskijanat ovat yhtä pitkät ja että huippukulmasta piirretty keskijana on huippukulman puo- littajalla.. Suorakulmaisen kolmion

[r]

[r]

[r]

[r]

Oletetaan, että kommutaattori [a, b] kommutoi alkion a kanssa.. Oletetaan, että [a, b] kommutoi alkioiden a ja

[r]