• Ei tuloksia

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet syksy 2002

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet syksy 2002"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet syksy 2002

1. Perusteita 1

Äänenpainetasoja

150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0

dB

kuulokynnys kaiuton huone lehtien havina

kuiskaus (3 m) klassinen musiikki ppp keskustelu (3 m) luento (3 m) paineilmapora (15 m)

klassinen musiikki fff meluisa tehdas meluisa katu

henkilöauton sisällä televisio (3 m)

suihkukone (5 m)

hiljainen talo myymälä asumalähiö yöllä kipuraja

Aivojen äänihavainto

ntarkka äänimuisti on erittäin lyhyt: 1–2 s

non helppo kuulla sitä mitä haluaa

non helppo olla kuulematta epätärkeinä pidettyjä ääniä

nHaasin ilmiö: useita yhtäläisiä äänilähteitä kuunnellessa lähin määrää havaitun äänensuunnan

nkriittiset taajuuskaistat: ei havaita yksittäisiä taajuuksia vaan taajuuskaistoja, joissa voimakas ääni voi peittää kaistan hiljaisemmat äänet

Sävelkorkeus (musical pitch)

nnuotin sävelkorkeus:

usuhteessa taajuuteen

uvoimakkuus voi vaikuttaa madaltavasti

nstandardi sävelkorkeus: 440 Hz = A

noktaavi (octave) = taajuuden kaksinkertaistus

usiis 220 Hz = A, 880 Hz = A jne.

npuolisävelaskeleen (semitone) taajuussuhde =

12√2:1 ≈1,06:1

Nuottien taajuudet

220 a

233 a#

247 h

262 C (keski-C)

277 C#

294 D

330 D#

349 F

370 F#

392 G

415 G#

440 A

Taajuus (Hz) Nuotti

Äänilähteiden taajuusalueita

700–4000 ksylofoni

15–8000 kirkkourut

30–4000 piano

70–600 sello

200–3500 viulu

200–1000 trumpetti

125–650 alttosaksofoni

60–600 fagotti

250–2500 huilu

100–350 mieslaulaja

250–1000 naislaulaja

Taajuusalue (Hz) Äänilähde

Sointiväri (timbre)

nerottaa äänilähteet toisistaan

nsyyt:

uyläsävelet (harmonics)

tperustaajuuden harmonisia monikertoja

ualuke (starting transients)

täänen alkaessa esiintyviä, ei- harmonisia taajuuksia

tkestävät 0,01–0,2 s

(2)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet syksy 2002

1. Perusteita 2

1.3. Äänen syntetisointi

n

olemassa olevien äänten jäljittely

n

keinotekoisten äänten luonti

Menetelmiä 1(2)

naaltomuototaulukkosynteesi (wavetable)

usamplataan äänilähdettä eri taajuuksilla

→aaltomuototaulukko

umikäli haluttua taajuutta ei löydy taulusta, interpoloidaan aaltomuoto

nvähentävä (subtractive) synteesi

ulähtöaaltomuodossa paljon yläsäveliä

ulopullinen sointiväri saadaan suodattamalla pois taajuuksia

Menetelmiä 2(2)

nlisäävä (additive) synteesi

usummataan yhteen eritaajuisia, -amplitudisia ja -vaiheisia siniaaltoja

nFM-synteesi (frequency modulation)

umoduloidaan kantoaallon taajuutta toisella aallolla

umuokataan lopullisen aaltomuodon amplitudia verhokäyrällä

uSound Forge: Tools > Synthesis > FM

Ääniaaltoja

siniaalto (sine wave) kanttiaalto (square wave)

kolmioaalto (triangular wave) saha-aalto (saw wave) valkoinen kohina (white noise)

1.4. Samplaus ja kvantisointi

nAD-muunnos: analogisesta digitaaliseksi

nDA-muunnos: digitaalisesta analogiseksi

ndigitaalisen esitysmuodon etuja:

ukopioitavuus

ukohinan vähyys

umuokattavuus

AD-muunnos

nhetkellä tmikrofonin kalvon poikkeama on x(t)

nkaksi ongelmaa:

ut:n diskretisointi:

samplaus

ux(t):n diskretisointi:

kvantisointi

nkaksi

approksimaatiota!

x(t)

i0, i1, i2,..., im

(3)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet syksy 2002

1. Perusteita 3

Samplaus (sampling) eli näytteistys Matala samplaustaajuus

Nyquistin taajuus

nfs≥2 ·fmax

njos fmax= 20 kHz, niin fs≥40 kHz

Kvantisointi (quantizing)

nnäytearvon pyöristys kokonaislukuun

u8 bittiä: [-128, +127]

u16 bittiä: [-32768, +32767]

Kvantisointi ja dynamiikka?

norkesterin fff= 100 dB

norkesterin ppp= 40 dB

nkvantisoidaan 16 bittiin:

b15b14b13b12b11b10 b9 b8 b7 b6 b5 b4 b3 b2 b1 b0 etumerkki

fff

ppp

1.5. Tiedostoformaatit

nitsensä kuvaavat (self-describing)

uhierarkinen rakenne

usisältää tietoa esim.

tsamplaustaajuudesta

tkanavien lukumäärästä

tkäytetystä koodauksesta

ttekijänoikeuksista

nraa’at (raw)

ulaiteparametrit ja koodaus kiinnitetty

usisältää pelkkää dataa

(4)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet syksy 2002

1. Perusteita 4

Yleisiä tiedostoformaatteja

Microsoft, IBM Real Networks

Moving Picture Experts Group Sun, NeXT

Apple, Electronic Arts Kehittäjä(t)

Real Audio, Real Media .ra, .rm

MPEG Audio .mp2, .mp3

Sun Audio .au, .snd

Audio Interchange File Format .aiff, .aif

Windows WAVE, RIFF WAVE .wav

Nimi Tiedostopääte

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Matematiikan perusteet taloustieteilijöille Ib. Harjoitus 1,

Matematiikan perusteet taloustieteilijöille Ib. Harjoitus 2,

Matematiikan perusteet taloustieteilijöille Ib. Harjoitus 3,

Matematiikan perusteet taloustieteilijöille Ib. Harjoitus 4,

Matematiikan perusteet taloustieteilijöille Ib. Harjoitus 5,

Matematiikan perusteet taloustieteilijöille Ib. Harjoitus 6,

Matematiikan perusteet taloustieteilijöille Ia.. Harjoitus 2,

Matematiikan perusteet taloustieteilijöille Ia. Harjoitus 5,