• Ei tuloksia

Elokuva, filosofia ja arkkitehtuuri – valmiiksi annettua vastaan

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Elokuva, filosofia ja arkkitehtuuri – valmiiksi annettua vastaan"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2014 niin & näin 143

otteita ajasta

D

eleuzelaiseen elokuvan filosofiaan no- jaavissa esitelmissä suurimpana heikko- utena näyttäytyy helposti filosofin ajat- telun omalakisuus. Deleuzen termistöön joudutaan pureutumaan pitkällisesti, ja välillä poiketaan Henri Bergsonilta periytyvän metafy- siikan läpikäyntiin. Tämäkään seminaari ei ollut poikkeus.

Mika Väisäsen esitelmä Deleuzen ja elokuvaohjaaja Peter Greenawayn kohtaamisesta latistui hieman terminologian alle. Väisänen kuitenkin tiivisti hyvin Greenawayn muo- toilemat neljä tyranniaa, jotka hallitsevat modernia elo- kuvaa: tekstipohjaisuuden, kuva-alan keinotekoisuuden, näyttelijöiden positioinnin sekä ajatuksen kameran kyvystä ainoastaan toisintaa vailla luovuutta. Purkaessaan näitä neljää tyranniaa arkkitehtonisesti ohjaaja luo elokuvaa, joka resonoi Deleuzen filosofian kanssa.

Greenawayn Drowning by Numbers (1988) esimerkiksi paljastaa otoksiin piilotettujen vihjeiden kuten numeroiden avulla, ettei kuva ole vain nähtävä tai luettava vaan mo- lempia. Deleuzen mukaan kaikki yritykset palauttaa kuva silkkaan kieleen hävittävät kuvan havainnoinnissa nousevat ei-kielelliset elementit. Prospero’s Books (1991) taas mars- sittaa kankaalle sekoittuvia vartaloita, toimintakeskeisyy- destä riisuttuja puhtaita sonaarisia ja optisia tilanteita sekä kuvan monikerroksista fragmentaarisuutta ja muistin ark- kitehtuuria. Nämä järjestystä purkavat esimerkit sulauttavat esitelmän osaksi seminaarin läpäisevää linjaa: annettua ja normeja vastaan asettumista. Tätä linjaa voisi yleisemmin kutsua yksinkertaisesti muutokseksi, joka myös luonnehtii koko Deleuzen ajattelua. Se määrittää myös luovuutta, joka asettuu annettua vastaan.

Tila ja tekniikka

Myös Randall Teal esitti luovuuden olemuksellisesti muutoksen liikkeenä. Hän huomautti, miten arkkiteh-

tuurissa käytettävien CAD-tietokoneohjelmien heikkous piilee siinä, että talo näyttäytyy ruudulla kokonaisena kolmiulotteisena kappaleena. Tällöin piirustusten luon- nosmaisuus ja kokemus talosta eivät enää välity samalla tavalla kuin paperilla. Talo esiintyy kolmiulotteisena kokonaisuutena: yleinen ottaa vallan, ja yksityiskohtien suunnittelu ohitetaan. Muutamalla napin painalluksella on helppo lisätä vaikkapa parvelle tietokoneohjelman valmiin sapluunan mukainen kaide. Tällöin normien kautta muovautuva ”jokin” – oli se sitten vaikka oma- kotitalo – hallitsee valmiiksi ajateltuna päämääränä, eikä luovuus pääse purkautumaan vapaasti yksityiskohtien suunnittelussa.

Niin ikään Hollywoodin blockbustereita tehtailtaessa käännytään valmiiden kehikoiden puoleen. Teal käyttikin tätä siltana Lars Von Trieriin, joka pyrki Dogvillea (2003) tehdessään välttämään ”yleisesti hyväksyttyjä” blockbuster- normeja esimerkiksi rakentamalla elokuvaan teatteria mukailevan minimalistisen lavastuksen. Näin syntyy De- leuzen esittelemä mikä-tahansa-tila (espace quelconque), jota voidaan etsiä myös arkkitehtuurista. Mikä-tahansa- tila ei ole tilaa sellaisenaan vaan hahmottuu toiminnassa.

Tällaisella tilalla ei kuitenkaan ole mitään jatkuvuuteen perustuvaa olemusta tai määritystä. Arkkitehtuurin pii- rustusluonnoksissa korostuvat yleensä rakennuksen fasadi tai kuvitteellinen ympäristö, johon rakennus on asetettu.

CAD-ohjelmien kolmiulotteisissa ja formaaleissa kaavaku- vissa taas ei mitä-tahansa-tilaa synny. Piirustusluonnosten yksityiskohdista kasvaa usein moniosaisia ja montaasi- maisia kokonaisuuksia, jotka pyrkivät esittämään raken- nusta eletyn ja koetun elämän piirissä, aivan kuin eloku- vasta leikattuina lohkoina, otoksina tai liike-kuvina.

Pekka Passinmäki yhtyi Tealin esille nostamaan tekniikan kritiikkiin. Hän käsitteli Platonin luola- teorian, Martin Heideggerin ajattelun ja Akira Ku- rosawan Ikirun (1952) avulla sitä, miten arkkitehtuu-

Juho Rantala

Elokuva, filosofia ja arkkitehtuuri

– valmiiksi annettua vastaan

Tieteen- ja taiteenalojen välillä on aina etsitty horisontaalisia linjoja. Elokuvan, filosofian ja arkkitehtuurin yhteentörmäyksessä yhteisten sävelten löytyminen on joskus yllättävänkin helppoa. Tampereen teknillisessä yliopistossa tammikuun puolivälissä järjestetyssä

Film, Philosophy, and Architecture -seminaarissa puhujat maalailivat suhteellisen kevyin

vedoin näitä kolmea laajaa aluetta lävistäviä linjoja. Arkkitehti Juhani Pallasmaa tiivisti

arkkitehtuuria ja elokuvaa yhdistävän temporaalisuuden ja tilallisuuden: molemmat alat

artikuloivat elettyä, eksistentiaalista tilaa. Filosofia taas toimi eräänlaisena teoreettisena

pohja-aaltona, jonka harjalla tasapainoili Gilles Deleuze.

(2)

144 niin & näin 1/2014

otteita ajasta

riopetus kasvattaa opiskelijoita myös ihmisinä: arkki- tehdiksi tuleminen vaatii maailmassa olemista. Ikirun byrokraatti Watanabe löytää uudelleen olemisen ja elämisen tajuttuaan elämänsä vääjäämättömän rajal- lisuuden ja ryhtyy kamppailuun byrokraattista ko- neistoa vastaan. Passinmäen mukaan moderni tek- niikan koneisto toimii kuin byrokratia Watanaben tapauksessa: se saa unohtamaan autenttisen olemisen.

Ihminen ja ihmisen katse

Kritiikkiin yhtyi myös Stephen Loo, joka kuitenkin ko- rosti samalla tekniikan mahdollisuuksia. Hän pureutui elokuvan ja arkkitehtuurin kykyyn ajatella ”lopullista katastrofia”: ihmisparadigma on hylättävä ja käännettävä katse kohti trans- tai posthumanismin tarjoamia vaihto- ehtoja. Olisi huomioitava toiseus sen omilla ehdoilla ja kysyttävä esimerkiksi, millaista on vegetatiivinen ajattelu.

Ihmisen ja ympäristön välillä on aina jaettuja intressejä (”ekologia on symbioottista”). Elokuva ja arkkitehtuuri voivat auttaa paradigman ylittämisessä ja rakentaa uusia suhteita, joista on tällä hetkellä vain epäselviä käsityksiä.

Loo pyrki kytkemään tämän ihmisparadigman ra- jaaman näkemistavan elokuvan kehykseen (tai kuva- alaan). Hänen mukaansa Deleuzen käsitteistöä hyödyn- tävän elokuvan välityksellä voitaisiin nähdä maailma tavoilla, joissa ihmishavainto ei olisi kaiken keskellä.

Esimerkiksi Deleuzen käsittelemä aika-kuva hajottaa perinteistä mennyt-nykyinen-tuleva-aikakäsitystä.

Aika-kuva esittää jatkuvasti muuttuvan ja puhtaan ajankuvan, joka ei nojaa tietoisuuden tapaan rakentaa montaasimaista kokonaisuutta palapelimäisistä ajan osista. Moderni elokuva esittää myös tilanteet enem- mänkin nähtävinä kuin toimintana, johon on rea-

goitava. Deleuze ottaa esimerkiksi neorealismin, jossa siteet henkilöiden, toiminnan ja reagoimisen välillä löystyvät. On vain tilanteita, jotka tapahtuvat, ja hen- kilöitä, jotka jäävät sivustakatsojiksi. Deleuzen mukaan tällöin annetaan myös ajattelun nousta. Ihmissubjektin havainto ei ole enää keskipisteenä vaan otos tai kohtaus on enemmänkin asentrisen universumin mikä-tahansa- piste (tai edellä mainittu mikä-tahansa-tila).

Seminaarin loppua kohden muutoksen ja autenttisen olemisen linjat alkoivat törmätä toisiinsa. Myös semi- naaritila oli vihdoin täyttynyt: viimeisenä puhuneen Pal- lasmaan kuuluisuus arkkitehtinä oli tehnyt tehtävänsä.

Onneksi Pallasmaa käsitteli selväsanaisesti elokuvan ja arkkitehtuurin kokemuksellista luonnetta, joten pai- kalle saapuneet saivat kokonaisvaltaisen esityksen. Ark- kitehtuurin ja elokuvan kuvaamat eletyt tilat ovat aina ulkoisen ja sisäisen synteesiä. Niiden oletetaan jatkuvan kuva-alan ja katseen ulkopuolella. Pallasmaa viittasi myös siihen, kuinka ”talon rakentaminen” koskee arkki- tehtien lisäksi myös elokuvantekijöitä ja taidemaalareita.

Niin arkkitehdit kuin elokuvantekijätkin pyrkivät ajat- telemaan annettua uudelleen ja ennen kaikkea luomaan uutta. Tai kuten Pallasmaa totesi: ”taiteilijat syntyvät fe- nomenologeina”.

Arkkitehtuurin ja elokuvan liike-kuvien mailla saatiin myös suoraa kokemuksellista tuntua muutoksesta, nor- meista tai järjestyksestä poikkeamisesta. Itse seminaaritila – avara sali, jonka perällä seisoivat valtavat, keskeneräisiltä vaikuttavat betoniportaat – hajotti esitystilan ja -tilanteen rajoja, kun viereiseen luokkaan säntäilevät opiskelijat kä- velivät tämän tästä suoraan kankaan edestä. Aivan kuin keskelle elokuvaa olisi leikattu häiritseviä ja katkoksellisia otoksia, tai arkkitehdin luonnoksessa pyritty kuvaamaan päällekkäisiä ja yhtäaikaisia suhteellisia aikoja.

”Arkkitehdiksi tuleminen vaatii maailmassa olemista.”

Tiina Mielonen,Violetti pelto (2012), öljy pleksille, 50 x 60 cm

(3)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

— Le Seminaire II: Le moi dans la thåorie de Freud et dans la technique de la psychanalyse. — Le Seminaire III• Les psychoses. Lasch, Christopher: Haven in a Heartless World:

(Eräs kunniamaininnan vuoden 1958 Creative Film Awards -kilpailussa saanut elokuva oli Round and Square, poeettinen, rytmillinen esitys autojen tanssivista valoista

Wallace kirjoitti: ”Luonnonvalinta olisi voinut tuottaa villin ihmisen, jonka aivot ovat vain vähän ihmisapinaa paremmat, mutta todellisuudessa hänen aivonsa eivät ole juuri

Minä olisin toki valinnut tämän kaiken, jos viisaudenhalulla olisi niin suuri kyky ja voima, kuin jot- kut opettajat väittävät.. Luultavim- min ei minua olisi siitä kauimmak-

L isää viljelysmaata sam oin kuin laidunmaata ja metsämaata on p y rittäv ä hankk im aan kaikille sitä tarv itsev ille -pienviljelijöille.. Sen vastustam iseksi

Tosiasia kumminkin on, että vaikka Ruotsissa jokaisella hyvä- maineisella täysikasvaneella kansalaisella, miehellä ja naisella, on oikeus saada joka kuukausi

täneet selkänsä raam atulle jum alallisena ilm estyskirjana, vasta sitte kun tosi sivistyn yt järki ja sydän pääsevät ohjaam aan ihm iskunnan kehitystä, vasta

Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettaviksi eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annettua lakia, eräitä tuoteryhmiä koskevista ilmoitetuista laitoksista annettua lakia