• Ei tuloksia

Deleuzen filosofia : taistelu transendenssia vastaan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Deleuzen filosofia : taistelu transendenssia vastaan näkymä"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

DELEUZEN FILOSOFIA TAISTELU

TRANSSENDENSSIA VASTAAN

Deleuzen filosofia on ateistis- ta. Siksi hänen suurimmat san- karinsa ovat Spinoza ja Nietz- sche. Tällöin ateismilla täytyy kuitenkin olla erityinen sisäl- tö. Se ei merkitse niinkään us- konnonvastaisuutta kuin tiet- tyä asennetta suhteessa filo- sofiaan. Deleuzelainen ateis- mi on antitranssendentismia.

Transsendenssi nimittäin tu- hoaa ajattelun, se pysäyttää ajattelun liikkeen.1 Se asettaa sille ulkoisen rajan, ja ainoa raja, jonka ajattelulle saa aset- taa, on sen oma raja. Todelli- nen filosofia vie ajattelun aina omalle rajalleen. Tämä on ak- tiivista filosofiaa transsenden- tin reaktiivisen filosofian si- jaan. Filosofia, joka ei kykene vastustamaan transsendens- sia, ei ole ajattelun voiman af- firmointia vaan ikään kuin pa- pin uskonnollista harjoitusta tai pakanallisen tietäjän viisas- telua.

Transsendentin filosofian sijaan on harjoitettava imma- nenssin ajattelua. Immanens- sin ajattelu edellyttää vuoros- taan sellaista empirismiä, jossa mikään ei kohoa immanentin tapahtumakentän yläpuolelle.

Kyse ei kuitenkaan ole tieteel- lisestä empirismistä, jossa ai- noita asioita jotka ovat todelli- sia tutkimuksen kohteita ovat havaittavat asiat itse. Siinä ak- tuaalisista asioista tulee trans- sendentteja. Todellinen filoso- fia ei lakkaa vastustamasta täl- laista käsitystä filosofiasta. De- leuzen empirismi on transsen- dentaalia empirismiä.2 Sen kohteena eivät ole aktuaaliset asiat vaan tapahtumat (evene- ments), immanenssin tason (pian d'immanence) tapahtu- mat. Filosofiassa tämä tapah- tuma on käsite. Se on sitä aina joidenkin olosuhteiden valli- tessa, ei historiallisen kehityk-

sen paljastamana olemukse- na. Käsite ei ole historiallinen, ennemminkin se on puhdasta, historiatonta tulemista (de- venir). Filosofian tehtävänä ei kuitenkaan ole kontemploida näitä käsitteitä vaan luoda nii- tä, aiheuttaa tulemisia. De- leuzelle filosofia on käsittei- den luomista tai käsitteellisten tapahtumien, tulemisien, kek- simistä immanenssin tasolle.

Käsite ei ole transsendentti suhteessa immanenssin kent- tään (champ d'immanence) tai tasoon. Se ei ole yleinen käsite, joka sulkee muut käsit- teet itseensä eräänlaisina ala- käsitteinä. Yleiskäsite on aina transsendoiva ja siksi Deleuze hylkää kaikki sellaiset filosofi- set yleiskäsitteet kuten Olemi- nen, Totuus tai Järki epäfiloso- fisina. Käsite on itsekin taval- laan immanentti: käsitteet ovat virtuaalisia moneuksia (muitip- ficites), jotka oleilevat imma- nenssin tasolla. Ne asuttavat immanenssin tasoa vähän sa- malla tavalla kuin "heimot asuttavat autiomaata ilman, että autiomaa lakkaa olemas- ta".3 Toki ne aktualisoituvat — tulevat ikään kuin transsen- denteiksi suhteessa imma- nenssin tasoon — aina jossakin sanassa paikkansa ja aikansa saaden, mutta niitä ei voida palauttaa näihin ruumiillistu- miin. Käsite ei ole aktuaalinen vaan virtuaalinen.

Virtuaalinen on Deleuzelle jotakin joka on reaalinen ole- matta aktuaalinen, ideaalinen olematta abstrakti. jos käsit- teestä tulee abstrakti, se me- nettää kosketuksensa imma- nenssin tasoon ja transsendoi kaikkia muita käsitteitä asetta- en ne ikään kuin tuomiolle te- oistaan. Erityisesti Deleuzea harmittaa tämä transsendens- sin tuomitseva luonne. (Kan- fängen der Psychoanalyse

1882-1902. Briefe an Wilhelm Fliess. Fischer, Frankfurt am Main 1962.

Holland, Eugene W.: "The Anti- Oedipus: Postmodernism in Theory; or, the post-Lacanian historical contextualization of psychoanalysis". Boundary 2, Vol. XIV, No. 1-2, Fall 1985/

Winter 1986,291-307.

Köhler, Jochen: "Geistiges No- madentum. Eine kritische Stel- lungnahme zum Poststruktu- ralismus von Gilles Deleuze".

Philosophisches Jahrbuch, 91.

jahrgang, 1984,158-175.

Lacan, Jacques: Ecrits. Seuil, Paris 1966. (Lyh.: E.)

— Le Seminaire II: Le moi dans la thåorie de Freud et dans la technique de la psychanalyse.

Seuil, Paris 1978.

— Le Seminaire III• Les psychoses.

Seuil, Paris 1981.

Lasch, Christopher: Haven in a Heartless World: The Family Besieged. Basic Books, New York 1977.

Lyotard, Jean-Francois: "Capital- isme energumene". Teoksessa.

Jean-Francois Lyotard: Des dis- positifs pulsionnels. Christian Bourgois, Paris 1980,7-50.

— Economie libidinale. Minuit, Paris 1974.

— Martin, Jean-Clet: Variations.

La philosophie de Gilles De- leuze. Payot, Paris 1993.

Massumi, Brian: A user's guide to Capitalism and Schizophre- nia. Deviations from Deleuze and Guattari. The MIT Press, Cambridge — Massachusetts — London1993.

Wilden, Anthony: The Language of the Self. The Johns Hopkins University Press, Baltimore 1968.

(2)

tin osalta tämä tuomarin asen- ne oli tuttu jo Nietzschelle, joka havaitsi Kantin olion it- sessään olevan pieni tuomi- oistuin oliolle ilmiönä.) Trans- sendenssin hylkäämisessä ei ole kyse vain tietyn filosofisen asenteen hylkäämisestä vaan ylipäätään tuomitsemisen, vai- non ja kieltämisen vastustami- sesta: "Moni tuomitsee työk- seen ja se ei ole mikään hyvä ammatti — parempi olla kadun.- lakaisija kuin tuomari." Imma- nentti filosofia olisikin erään- laista demokratiaa, ellei enem- mistö muodostaisi totuuden tribunaalia demokratiassa: "De- mokratiat ovat enemmistöjä, mutta tuleminen olemuksensa pakosta aina pakenee enem- mistöjä."4

Virtuaalinen on se, joka kaikessa tapahtumisessa jää aktualisoitumatta. Tämä tapah- tuman aktualisoitumaton puo- li on Tapahtuma itse omassa singulaarisuudessaan ("se kyl- lä aktualisoituu asiaintiloissa, ruumiissa ja elämissisällöissä, mutta siinä on aina tietty var- joinen ja salainen osansa, joka on joko enemmän tai vähem- män kuin tämä aktualisoitumi- nen"). Eikö tällainen virtuaali- nen johda välttämättä tiettyyn metafysiikkaan? Kenties, mut- ta syy tähän ei ole siinä, että virtuaalinen asetettaisiin jona- kin aktuaalista perustavampa- na mahtina sen alkuperään vaan siinä, että filosofin tehtä- vänä on ajatella ajattelun epä- aktuaalisia ehtoja, ajattelun virtuaalisuutta. Aktuaalinen ei tule virtuaalisen jälkeen, sillä virtuaalinen itse on tulemista, kun taas aktuaalinen on asian historiallista olemista. Ne eivät ole kausaalisessa tai historial- lisessa vaan korkeintaan sa- tunnaisessa ja ympäristöön viittaavassa suhteessa toisiin-

sa.5 Niiden ero ei ole vain määrällistä vaan laadullista eikä niitä tämän takia voida palauttaa toisiinsa.

Immanenssi filosofisena koetinkivenä on vaativa, ken- ties liian vaativa, sillä trans- sendenssi palaa välttämättä.

Sitä ei voida välttää, mutta täs- tä huolimatta filosofin on so- dittava sitä vastaan, sen luo- mia illuusioita vastaan. Hänen on pyrittävä ajattelemaan sitä mitä ei voida ajatella, ajattele- matonta ajattelussa. Sitä on ajateltava vaikka sitä ei suo- rastaan voida ajatella tai pi- kemminkin: on osoitettava, että se on olemassa — tämä

"kaikkien tasojen kivijalka" — ajattelemattomana jokaisella.

tasolla. Tämä mitä ei voida aja- tella, on kuitenkin ajateltu ker- ran, aivan kuten Kristus on tul- lut lihaksi kerran. Tämä kerta.

oli Spinoza. Näin hänestä tu- lee ikään kuin filosofian Kris- tus — "ja suurimmatkin filosofit ovat vain apostoleja, jotka lä- hestyvät tätä mysteeriä ja loit- tonevat siitä". Tämä "filosofin ääretön tuleminen" nimeltä.

Spinoza on osoittanut, että im- manenssin taso on olemassa ja siksi hän on "kaikkien filoso- fien ruhtinas". Deleuzen mu- kaan Spinoza ei tehnyt ainoa- takaan kompromissia trans- sendenssin kanssa.

Tosin Bergsonillakin on Deleuzen mukaan ollut joskus omat hyvät hetkensä hänen virittäessään materian liikkee- nä ja ajattelun kuvana yhtä ai- kaa Kaaosta leikkaavan imma- nenssin tasossa. Immanenssi ei siedä minkäänlaista siitä eril- listä yhteenkokoavaa trans- sendenssia. Immanenssi "ah- mii, vie ja sulattaa itseensä kai- ken erillisen". Tämän takia im- manenssi ei koskaan ole im- manentti jollekin. Tästä josta-

kin tulisi muuten transsen- dentti ja transsendentaali em- pirismi muuttuisi joksikin muuksi. Eikö kuitenkin aina ilmesty immanentin kentän reunoille jotakin transsen- denttista? Eivätkö esimerkiksi aivot, joille Deleuze ajattelun tavallaan alistaa, ole transsen- denttiset suhteessa ajattelun immanenttien tapahtumien ta- soon? Kantin transsendentaali idealismi olisi näin vain kään- netty löyhäksi materialismiksi.

Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että ajattelu palautettaisiin bio- logisiin aivoihin. Aivot eivät nimittäin ole vain biologinen tila eikä niissä tapahtuvaa ajat- telua voida palauttaa tähän materiaaliseen puoleen. Aivot ovat pikemminkin immateriaa- linen voima tai kyky, "henki itse".6 Vain tämä henki on im- manentti kun taas se tila, bio- logiset aivot, joissa ajattelu ak- tualisoituu, on transsendentti- nen. Kuitenkaan nämä vir- tuaaliset "ajattelu-aivot" eivät ole mikään Kantin Subjekti vaan ennemminkin eräänlai- nen Whiteheadin "superjek- ti".7 Minän sijaan nämä aivot ajattelevat — "mieleni tekevi, aivoni ajattelevi" — ja Minä on vain näiden aivojen eräs kris- tallisaatio, jähmettymä. Jos fi- losofi asettaa tämän kristal- lisaation etusijalle, tulee filo- sofian immanenssista imma- nenttia tälle kristallisaatiolle ja tästä kristallisaatiosta, Minäs- tä, tulee tuomioistuin ajattelul- le ja filosofialle. Siitä tulee tuo- mari, mutta filosofin ei tarvitse loogikon tavoin laskea kau- neus-, totuus- tai muitakaan arvoja — filosofia ei ole totuu- den tunnistamista —vaan myön- tää tulemista, ajattelun ääre- töntä liikettä.

Filosofiassa immanenssin taso on käsitteen asumus. Kä-

a.

(3)

site luodaan tälle tasolle. Se itse ei kuitenkaan ole filosofi- nen käsite vaan ennemminkin eräänlainen esifilosofinen kä- sitteen edellytys. Esifilosofi- nen ei kuitenkaan tarkoita mi- tään filosofian olemassaoloa.

edeltävää. Kyse on ennem- minkin sisäisestä edellytyk- sestä,8 tasosta, joka filosofian on pystytettävä tai piirrettävä.

Immanenssin tasoa ei kuiten- kaan pidä sekoittaa Kaaok- seen. Kaaos on jotakin paljon perustavampaa kodittomuut- ta. Immanenssilla on tosin suhde Kaaokseen, mutta vain siinä mielessä, että se virittää tasonsa siihen. Käsitettä ei nimittäin voi luoda suoraan Kaaokseen vaan se edellyttää jotakin, jolla se voi ikään kuin asua, eräänlaista perustaa. Tä- mä perustakin on kuitenkin luotava. Se ei ole olemassa luonnostaan. Sen luominen ei tosin ole filosofin varsinaista työtä. Immanenssin taso syn- tyy tämän työn tuloksena, välttämättä. Se on filosofia, filosofian Yksi-Kaikki (Un- Tout), kaikki käsitteet sisältä- vä "pöytä, tasanko, maljakko"

tai kuoro, jonka lauluja käsit- teet ovat. (Yksi-Kaikkea ei pidä sotkea kaikkeen, sillä se ei seuraa yhden ja monen lo- giikkaa vaan virittää oman erot- tumattoman moneuden ta- son.) Itse se kuitenkaan ei ole käsite. Käsitteet ovat nimittäin tietyssä mielessä äärellisiä si- käli kun niillä on tietyt kom- ponentit (näitä on aina enem- män kuin yksi kussakin käsit- teessä): ne ovat fragmentaari- sia kokonaisuuksia, tai kuten Deleuze kirjoittaa, "äärellisten komponenttiensa kautta kul- kevia liikkeiden äärettömiä nopeuksia". Immanenssin ta- so filosofian Yksi-Kaikkena on sen sijaan rajaton. Se on

rajaton ehdottomuus, ikään kuin ainutkertainen aalto, jo- hon moninkertaiset käsiteaal- lot koko ajan kääriytyvät ja josta ne purkautuvat: "Taso on kuin autiomaa, jota käsitteet asuttavat jakamatta sitä keske- nään."

Organismille immanenssin taso on Ruumis ilman elimiä — ei tosin enää käsitteiden taso- na, filosofian Yksi-Kaikkena, vaan elinten edellytyksenä, äärellisten orgaanisten koko- naisuuksien äärettömänä eh- dottomuutena, niiden abso- luuttisena horisonttina. Se on elinten asumus, mutta itses- sään kuitenkin elimetön ja jopa elämätön. Ruumis ilman elimiä on epäorgaanista elä- mää: "Ruumis ilman elimiä jää, kun otetaan kaikki pois. Ja se mitä otetaan pois on juuri fan- tasma, merkitsevien kykyjen ja subjektivaatioiden koko- naisuus."9 Eikö elämä itses- säänkin ole immanenssin ta- so? Kyllä, mutta elämää ei ole vain organismeissa — kenties jopa kivet elävät. Ne jopa ajat- televat, kontemploivat. Ne kontemploivat oman mate- riansa elementtejä aivan kuten kasvi, joka kontemploi valoa, hiiltä ja suoloja. Elämä imma- nenssissa on kenties epäor- gaanista, mutta epäorgaani- nen on tässä mielessä ymmär- rettävä jonakin muuna kuin aktuaalisena elämänä. Ihmi- nen tai eläin, joka elää vain aktuaalista elämää, kärsii vält- tämättä. Elämän aktualisointi on jokaisen totalitaristisen val- tion haave.10 Kaikki on nä- kösällä ja hyvässä järjestykses- sä. Deleuzelle elämässä on kuitenkin oma salainen osan- sa, joka lakkaamatta pakenee kaikkia organisointiyrityksiä, kaikkea valtion kontrollia.

Se on elämän epäaktuaalinen

puoli, sen virtuaalinen mutta silti reaalinen komponentti.

Viimeiseksi jääneessä teks- tissään "L'immanence, une vie"

Deleuze nimenomaan kirjoit- taa, että immanenssi on elämä eikä mitään muuta.11 Se ei kui- tenkaan ole elämä yleensä vaan eräs elämä, une vie, sin- gulaarinen elämä tai elämän tapahtuma, haecceite. Tämä elämä on absoluuttinen imma- nenssi, "täydellisten autuus".

Siinä, että tämä samainen im-

manenssi on samalla transsen-

dentaali kenttä (champ tran-

cendantal) ei ole mitään ih-

mettelemistä, sillä transsenden-

taali ei Deleuzelle ole lainkaan

sama kuin transsendentti. Sub-

jekti ja objekti ovat transsen-

dentteja suhteessa immanens-

sin tasoon, mutta transsenden-

taali kenttä muistuttaa enem-

män tietoisuuden puhdasta

asubjektiivista virtaa, refleksi-

töntä, esipersoonallista tietoi-

suutta ilman Minua. Tietoi-

suutta ei kuitenkaan tässä pidä

käsittää koekstensiivisena

suhteessa transsendentaaliin

kenttään, ennemminkin tämä

kenttä edeltää kaikkea tietoi-

suutta — niin subjektiivista

kuin asubjektiivistakin.12

Tämä kenttä sellaisenaan ei

koskaan paljastu tietoisuudel-

le, puhumattakaan, että se oli-

si Minän identtisyyttä itsensä

kanssa: tosiasiassa tietoisuus

lävistää sen äärettömällä no-

peudella. Se on kaikkea tietoi-

suutta edeltävää elämää. Im-

manenssi, elämä, ei näin ollen

ole Subjektin elämää — en-

nemminkin se on yksilöllisen

elämän ja universaalin kuole-

man välissä olevaa kuolemalla

leikkivää elämää, elämää hy-

vän ja pahan tuolla puolen,

elämää neutrissa.13 Aivan ku-

ten filosofian immanenssin

taso käsitteen asumuksena on

(4)

tavallaan esifilosofinen, on im- manenssia elämänä pidettävä esiyksilöllisenä.

Une vie, elämä, on tehty virtuaalisuuksista, tapahtu- mista ja singulaarisuuksista, epämääräisistä tulemisista.

Nämä tulemiset, nämä tapah- tumat, ne ovat reaalisesti kaik- kialla. Elämä on kaikkialla, se tulee kaikkialta. Se on kaikissa niissä hetkissä, jotka läpäise- vät elävät subjektit ja ympäröi- vät objekteja. Itsessään siinä ei kuitenkaan ole mitään hetkiä, ei mitään aikaa, joka suhteut- taisi sen historiaan, sillä tämä epämääräinen elämä sisältää vain väliaikoja (entre

-

temps).

Tämän elämän tapahtumat ei- vät ole toisiaan seuraavia vaan sijoittuvat ajan tyhjässä ääret- tömyydessä sen itsensä väliin,

"jonnekin joka ei ole ikuisuut- ta mutta ei enää aikaakaan vaan tulemista". Ei kuitenkaan pidä luulla, että tämä epämää- räisyys johtaisi abstraktiin elä- mään — päinvastoin, se on täy- sin reaalista, reaalista olematta aktuaalista, ideaalista olemat- ta abstraktia. Se ei ole elämää asiana, havaittavana objektina tai subjektin kokemuksena — jos se on kokemus, on se ab- soluuttinen kokemus kaikkien subjektien ja objektien tuolla.

puolen. Tämä elämä, epämää- räinen elämä ilman määräistä artikkelia, ilman transsendent- tia, tämä määrätty elämä im- manenssin tasolla, ei ole jon- kun elämää vaan elämää, jos- sa tämä joku menettää identi- teettinsä — se on elämää jossa- kin kaiken potentiaalisen ja aktuaalisen tuolla puolen, elä- mää, joka ei kulje mahdol- lisesta aktuaaliseen vaan vir- tuaalisesta reaaliseen, imma- nenssista transsendentaaliin kenttään. Se ei ole ihmisen elämää... eikä sylikoiran.

Filosofin elämä ei koskaan olekaan vain ihmisen elämää.

— kyse voi olla hyvinkin tietys- tä eläimeksi tulemisesta. Ajat- teleminen, jota filosofi harjoit- taa, sisältää pakosti aina "ro- tan hätää ja teuraaksi vietävän vasikan kauhua". Elämä ajat- telussa — elämä ajattelun tule- misessa ja tulevassa ajattelussa

— on elämää, joka viritetään Kaaokseen. Se on elämää, joka ei sulkeudu aktuaalisten mielipiteiden sateenvarjon suojaan vaan joka lakkaamat- ta puhkoo reikiä tähän var- joon. Tälle elämälle jokainen, kaikkein pitävimmältäkin näyt- tävä varjo on rei'itettävissä eikä edes tunkkaisin huone ole niin tunkkainen, etteikö luova filosofi toisi siihen edes hiu- kan puhdasta ilmaa. Tässä suhteessa Deleuze oli samaa rotua kuin Nietzsche, joka kir- joitti:

Mikä on juuri minusta sietä- mätöntä? Sitä mistä en suo- riudu yksin, mikä tukehdut- taa ja näännyttää minua?

Huono ilma! Huono ilma!

Kun jotakin pilalle mennyttä tulee lähelle, kun minun täy- tyy haistaa pilaantuneen sie- lun sisälmyksiä!

Se mukavuus, jossa nykyaikai- nen filosofi nauttii keskuste- lusta kollegojensa kanssa aavis- tamatta mitään Kaaoksesta tai luomisen haasteesta, sai De- leuzen voimaan pahoin. Eikä ihme.

Mika Ojakangas

viitteet

1. Ajattelusta äärettömiin jat- kuvana liikkeenä ks. Gilles Deleuze — Felix Guattari:

Mitä filosofia on? Gaudea- mus 1993, 46-47.

2. Deleuzen filosofiasta trans- sendentaalina empirisminä ks. esim. Bruno Paradis:

Schemas du temps et phi- losophie transcendentale.

Philosophie, numero 47, Mi- nuit 1995, 10-27.

3. Gilles Deleuze: Pourparlers.

Minuit 1990, 199.

4. Mitä filosofia on? op. cit., 113.

5. Deleuzen mukaan saman- lainen suhde vallitsee filoso- fian ja sen alkunäyttämön eli Kreikan välillä. Sieltä ei tule etsiä filosofian alkupe- rää vaan filosofialle sopivaa miljöötä, ystävällistä ympä- ristöä, joka sen edellytykse- nä aina on, "ympäristöä, jos- sa filosofi lakkasi olemasta komeetta". Mitä filosofia on? op. cit., 101.

6. Aivoista henkenä tai Ajatte- lu-aivoina ks. Mitä filosofia on? op. cit., "loppusanat".

7. Whiteheadille superjekti on

"organismin filosofian" vas- taus Descartesista Kantiin ulottuvan "substanssifiloso- fian" subjektille, alle heite- tylle (sub--ject) ajatuksen tai kokemuksen omistajalle, joka tällä kertaa tulee aja- tuksen ja kokemuksen jäl- keen, niiden ylilentona (su- per-ject). Ihminen ei ajatte- le vaan ajattelu — rytmisenä luovana prosessina, aktivi- teettina — luo ihmisen, ajat- telijan ajatuksen seuraukse- na. Whiteheadin superjek- tista ks. esim. Ivor Leclerc:

Whitehead's Metaphysics, An Introductory Exposition:

Indiana University Press 1958, 165-174.

8. Deleuzen mukaan tätä esifi- losofista tasoa voidaan tie- tyin varauksin verrata Hei- deggerin olemisen esionto- logiseen ymmärrykseen. Mi-

(5)

N. MUODONMUUTOKSIA

DELEUZE JA KANT

GC

Minkälaisia etäisyyksiä luotaa- kaan suoruus Neljän poeetti- sen muotoilun riveillä, jotka saattaisivat koota yhteen kan- tilaisen filosofian. Säikeitä ja haarautumia, hienoja kuin hä- mähäkinseitti — tämä sana vie- hätti tietämän mukaan Gilles Deleuzea erikoisesti.

***

Jos lähtee seuraamaan langan juoksua tässä kirjoituksessa, niin joutuu heti labyrinttiin.

Lanka ei kuitenkaan katkea, se palaa — muttei loppuun. Ei myöskään alkuun. Se palaa ajan lankana, moraalisena lan- kana, riidan juonteena. Laby- rintti onkin "lanka, suora vii- va, yksinkertaisuutensa vuok- si entistäkin arvoituksellisem-

Esittelevätkö nämä sivut Königsbergin avantgardea? De- leuze ei piittaa avantgardesta, se tulee selväksi esimerkiksi kirjoituksesta, jossa hän tarkas- telee italialaisen Carmelo Be- nen teatteria. Tämä kirjoitus on kiinnostava, sillä Deleuzea innostaa selvästi Benen tapa vähentää, tehdä pientä ja epä- ajanmukaista, keskikohtaa, lai- minlyödä alku ja loppu — vaik- kapa Shakespearen kohdalla.

Esimerkiksi Romeo ja Juha - näytelmästään Bene vähentää, amputoi keskeisen elementin, Romeon, mutta tämä peittyy Mercution odottamattomaan kehitykseen, jota Deleuze ku- vaa hämmästyttäväksi.

Jotain samaa haluaisin näh- dä näissä neljässä muotoilus- sa. Se mikä niissä on Kantilta

"amputoitua", on ainakin sen- sus communis, joka takaa ajat- teluun osallistuvien kykyjen keskinäisen sääntelyn. Kant kokee tällöin kyllä muodon- muutoksen, mutta alkaa mie-

lestäni kommunikoida eri ai- kojen ja tilojen kanssa.

Ensimmäinen Kantin suoritta- ma käänne saa ilmauksensa Hamletin muotoilussa Aika on sijoiltaan. Ajan suistuminen raiteiltaan vapauttaa tapahtu- mat, jotka muodostivat sen si- sällön, ja kääntää liike-aika- suhteen ympäri: aika ei ole enää alistettu liikkeelle, kardi- naalipisteille, vaan liike ja muutos alistuu ajalle. Hamle- tilta löytyy siis Kantin puhdas ja tyhjä ajan muoto.

Se löytyy myös Hölderlinil- tä, vieläpä labyrinttiin viittaa- via piirtein terästettynä. Höl- derlin puhuu kesuurasta, kat- koksesta, jonka seurauksena aika lakkaa riimittymästä, kos- ka alku ja loppu eivät kesuu- ran ansiosta enää soinnu kes- kenään. Tämä epätasainen ja- kautuminen antaa Deleuzelle aiheen puhua ajan järjestyk- sestä, muodollisesta kolmiyh- teisestä rakenteesta "ennen"- kesuura-"jälkeen".1

Kesuuran on tässä järjes- tyksessä viitattava ajan koko- naisuuteen. Tämä edellyttää kuvaa ainutlaatuisesta ja hir- muisesta toiminnasta tai ta- pahtumasta, joka vastaa aikaa kokonaisuudessaan. Kuva on symbolinen, sillä sen repeyty- vä muoto yhdistää kaksi epä- tasaista osaa — ja konstituoi si- ten ajan kokonaisuuden: ajat

"ennen" ja "jälkeen" sekä ke- suura yhdistyvät. Esimerkiksi ajan irrottaminen saranoiltaan on tällainen ajan kokonaisuu- delle adekvaatti symboli, mui- ta esimerkkejä ovat Deleuzen mukaan syöksy tulivuoreen sekä isän tai Jumalan murha.

Symbolinen kuva toimittaa ajat sarjaksi. "Ennen" on aikaa, jolloin mainittu toiminta, kuva tä filosofia on? op. cit., 49.

9. Gilles Deleuze — Felix Guat- tari:, Mille plateaux. Minuit 1980, 188.

10. Elämän aktualisoinnista to- talitaristisen valtion haavee- na ks. myös. Jean-Francois Lyotard: Moralites postmo- dernes. Galilee 1993, 105- 110.

11.Gilles Deleuze: "L'imma- nence: une vie...". Philosop- hie, numero 47, Minuit 1995, 3-7.

12.Epäpersoonallisen tai esi- persoonallisen Minän tuot- tavan transsendentaalin ken- tän keksiminen oli Deleuzen mukaan Sartren suuri ansio, mutta se missä Sartren kent- tä eroaa Deleuzen vastaa- vasta liittyy jälleen tietoisuu- teen, jolle tämä kenttä aliste- taan — tällä kertaa tosin il- man Minää, puhtaana inten- tionaalisuutena. Gilles De- leuze: Logique de sens. Mi- nuit 1969, 120-121.

13. "Ja kun organismi kuolee, se ei kuitenkaan katoa vaan kääriytyy (involue), laskos- tuu äkisti vielä uinuvaan sie- meneen välietappien yli hy- päten." Kuoleminen, tait- teen avautuminen (deplier) merkitsee vahvistumista, kasvamista, kun taas elämi- nen organismissa, taittumi- nen (plier) merkitsee hei- kentymistä, pienenetymistä.

Gilles Deleuze: Le Pli. Mi- nuit 1988, 13. Une vie on täs- sä taitteessa ja sen avautu- misessa, mutta kenties en- nen kaikkea niiden välissä, taittuvan ja suoristuvan liik- keenä, kelmeänä eleenä tai hyppynä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Dans ce travail, nous avons étudié « Le Bateau ivre » et sa traduction « Juopunut pursi » dans la perspective de la métaphore, le premier objectif du travail étant de découvrir les

car c'est cette opposition qui constitue, avant comme après la guerre, la 00se de la lutte des class~ oùvrières dans les divers pays contre le capital, maître

Agitation constante pour la journ(le de huit heures , eL enfin, au point de vue théorique, les reycudications contenues dans tous les cahiers électoraux socialistes des

publique, dans tous les pays, pour tous les travaiHeurs et pour toutes les sections de la communauté. Le Congrès engage les tra\'a iHeurs de tous les pays à

Aussi, le lien entre la langue et le pouvoir social apparait plusieurs fois dans notre corpus : les articles concernant la Coupe du Monde 2010 ne révèlent pas seulement les

Dans le chapitre « Une cuillerée de culture » (BMD : 91–94), la culture est présentée par la littérature, la musique et l’histoire de France avec les références suivantes

Par exemple le fait que quelques répliques sont produites en même temps ne peut pas être indiqué dans la littérature de la même façon que dans la transcription car dans

Les objectifs de l’enseignement pour la langue A dirigés par Opetushallitus (LOPS 2015 : 111) sont les suivants : le lycéen enseigne la langue cible dans différents