• Ei tuloksia

Sosiaalityön jäljillä (Teppo Kröger) näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sosiaalityön jäljillä (Teppo Kröger) näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

356 suomalainen yhteiskunta on muut- tunut huomattavasti 1970-luvun jäl- keen, näyttävät sosiaaliset ongelmat säilyneen yllättävän samankaltaisina.

On mielenkiintoista huomata, että myös sosiaalihuollon keinot vastata sosiaalisiin ongelmiin 1970-luvulla olivat perusolemukseltaan samanlai- sia kuin nykypäivänä. Sipilän ana- lyysin ajattomuuden vuoksi teos on edelleen varteenotettava puheenvuo- ro sosiaalisten ongelmien tutkimises- ta kiinnostuneelle.

Minna Malkamäki

Teoreettinen yleiskatsaus so- siaalityöhön

Sipilä, Jorma: Sosiaalityön jäljil- lä. Helsinki: Tammi. 1989, 245 s.

Sosiaaliviesti-lehdessä (nro 2/1990) julkaistiin tästä kirjasta seuraavanlai- nen arvio:

Jorma Sipilän pohdintojen poltto- pisteessä on sosiaalityö, etenkin so- siaalityön moniaineksinen ja komp- leksinen suhde yhteiskuntaan – niin valtiokoneistoon kuin kansalaisten yhteiskunnalliseen toimintaan. Moni- aineksinen on kirjakin. Sipilä jäljittää sosiaalityön paikkaa yhteiskunnassa useiden eri yhteiskuntateoreettisten näkökulmien avulla. Teos esittelee huomattavan määrän 1980-luvun yh- teiskuntatieteellistä, pääosin kriittistä keskustelua.

Arvioinnin kohteeksi joutuvat mm.

yhteiskuntatieteissä vallitsevat eri ihmiskäsitykset. Perinteinen sosiolo- gia antaa perin pessimistisen kuvan modernin länsimaisen yhteiskunnan jäsenen toimintamahdollisuuksista:

yhteiskuntarakenne määrää toimintaa ja asettaa sille hyvin ahtaat rajat, ih- minen elää ”rautahäkissä”. Eksisten- tialistinen psykologia taas korostaa ihmisen rajatonta vapautta muotoilla itse oma elämänsä.

Sipilä ehdottaa teoreettista kompro- missia: on otettava huomioon yhteis- kuntarakenteen vaikutukset ihmisten elämään mutta nähtävä myös toimi- joiden tietty autonomia ja vapaus toi- mintansa muuttamiseen. Tämänsuun- taisen ihmiskäsityksen Sipilä löytää sosiaalipsykologisesta tutkimuksesta.

Sosiaalityön asiakastilanteen mo- lemmat osapuolet sijoitetaan kirjassa

(2)

357

KIRJALLISUUS

yhteiskunnalliseen ja historialliseen yhteyteensä. Sosiaalityöntekijä edus- taa viime vuosisadan vaihteen Eng- lannissa ja Yhdysvalloissa syntynyttä ja keskeiset piirteensä ja ongelmansa (esim. ikuinen ristiriita yksilötyön ja

”rakenteellisen” työn välillä) saanutta ammattikuntaa. Hänen toimeksianta- janaan toimii ideologisia tavoitteita julistava mutta toimintatavaltaan by- rokraattinen sosiaalivaltio.

Sosiaalityön asiakkuuden taustalla taas on kansalaisten keskinäisten tu- kiverkostojen ja perinteisten yhteisö- jen heikentyminen ja näiden aiemmin täyttämien tehtävien siirtyminen jul- kisen vallan hoidettaviksi.

Sosiaalityöntekijät ja myös heidän usein byrokraattiset toimintaorgani- saationsa pyrkivät valikoimaan asiak- kaitaan ja rajoittamaan käsiteltäväksi otettavia ongelmia. Valikoinnin lä- päisseen asiakkaan ja sosiaalityönte- kijän kohtaamiseen jää silti vielä mo- nia ongelmia: osapuolet määrittelevät tilanteen, roolinsa ja tavoitteensa usein toisistaan poikkeavasti. Heiltä voi puuttua yhteinen kieli ja yhteinen kokemusmaailma asioiden käsittele- miseen.

Sosiaalityöntekijät eivät asiakasti- lanteissa useinkaan pyri ensisijaisesti yhteisymmärryksen saavuttamiseen asiakkaan kanssa vaan suuntautuvat ennemmin kohti omia tai organisaati- onsa (tai myös työyhteisön epäviral- lisen työpaikkakulttuurin) asettamia tavoitteita. Ihmistyössä ei Sipilän mukaan kuitenkaan ole olemassa tek- nologisia taikatemppuja, jolloin lähes ainoaksi työvälineeksi jää työntekijän ja asiakkaan välinen kommunikaa- tioprosessi, jolle edellytyksinä ovat mm. molemminpuolinen luottamus ja

yhteisymmärrys sekä asiakassuhteen riittävä kesto.

Kirjan päätösluvussa Sipilä jakaa sosiaalityön mielenkiintoisella taval- la kolmeen ideaalityyppiseen osaan:

byrokratiatyöhön, palvelutyöhön ja psykososiaaliseen työhön. Byrokra- tiatyö on työtä, jonka tekemisen tavat ja päämäärät määrittelee valmis sään- nöstö (esim. lait, ohjekirjeet, viraston sisäiset normit). Palvelutyö tarkoittaa neuvontaa ja ohjausta, joka tapahtuu asiakkaan aloitteesta. Psykososiaa- linen työ taas pyrkii ihmisen psyyk- kiseen selviytymiseen, usein myös hänen toiminta- ja ajattelutapansa muuttumiseen. Näillä sosiaalityön eri alueilla on Sipilän mukaan toisistaan poikkeavat toimintatavat, erilaiset si- säiset logiikat, jotka edellyttävät eri- laista suhtautumistapaa asiakkaaseen ja hänen elämäntilanteeseensa sekä mieluiten jopa erillisiä toimintaorga- nisaatioita.

Sipilä ennustelee täten Suomeenkin sosiaalityön sisäisen eriytymisen ja työnjaon uutta kierrosta, josta Ruot- sissa ja Norjassa on jo merkkejä. Täl- lä hetkellä hänen esittämänsä työn- jako ei toimi. Palvelutyötä tekevät kaikki asiakastyössä olevat sosiaali- työntekijät organisaatiosta riippumat- ta. Perinteiseen ”byrokratiatyöhön”

eli toimeentulotuen jakoon ja mm.

lastensuojelun pakkotoimiin liittyy paljon ei-byrokraattisia ja epäviral- lisia piirteitä. Psykososiaaliseen työ- hön erikoistuneet ja korkeammasta ammatillisesta statuksesta nauttivat erillisorganisaatiot valikoivat asiak- kaansa ja käsittelemänsä ongelmat niin tarkoin, että monien asiakkaiden kohdalla sosiaalitoimistot vastaavat edelleen niin psykososiaalisesta, by-

(3)

358 rokratia- kuin palvelutyöstäkin.

”Tieteellisesti argumentoiva sosi- aalityötä koskeva ajattelu on pakko hajottaa pienemmiksi kokonaisuuk- siksi”, kirjoittaa Sipilä. Hän itse pyr- kii teoksessaan kuitenkin kokoamaan yhteen lähes kaiken viime aikojen yhteiskuntatieteellisen keskustelun.

Kirjan kokonaisuus jää tällöin sel- kiytymättömäksi ja useat teoreettiset näkökulmat osin pintapuolisesti esi- tellyiksi.

Relevantteja yhtymäkohtia yhteis- kuntateorian ja sosiaalityökeskustelun välille Sipilä löytää runsaasti, näitä yhtymäkohtia hän ei itse kuitenkaan ryhdy syventämään. Teos soveltunee siten lähinnä sosiaalityön opetukseen johdantona sosiaalityöhön liittyvään yhteiskuntateoreettiseen keskuste- luun.

---

Yllä olevassa kirja-arviossa nuori vastavalmistunut sosiaalityöntekijä ruotii aiemman professorinsa uutuus- kirjaa varsin kriittisesti. Työskentelin arvion kirjoittamisen aikaan sosiaa- litoimiston sosiaalityöntekijänä ja ri- veillä ja rivien väleissä kuuluu 1980- luvulla yleinen syytös sosiaalityön tutkijoita kohtaan siitä, ettei heidän teorioistaan ole käytännön sosiaali- työlle hyötyä. Kovin suoraan en tätä kritiikkiä Jorma Sipilän kirjan arvi- ossa voinut kuitenkaan esittää, sillä monet hänen pohdintansa itse asiassa selittivät oman arkityöni piirteitä. Al- kusanoissaan Sipilä itse myös varoit- taa toivomasta teorialta liikaa, sillä ammattikäytäntöjen läpitieteellistä- minen ei hänen mukaansa ole mah- dollista. Arviossani kuuluu lisäksi perussosiaalityön tekijän kritiikki – ja kenties kateus – perheneuvoloiden,

A-klinikoiden ja muiden erityistoimi- pisteiden sosiaalityötä kohtaan. Sosi- aalitoimistosta käsin katsottuna näytti siltä, että sosiaalityön erikoisalat ke- räävät paitsi motivoituneimmat asi- akkaat myös ammatillisen statuksen ja arvonannon.

Sipilän kirja todellakin soveltui sosiaalityön opetukseen – siitä tuli Suomessa yksi sosiaalityön tutkinto- vaatimusten kulmakivistä koko 1990- luvun ajaksi. Kirja antaa sosiaalityös- tä ja sen yhteiskunnallisista ja his- toriallisista taustoista monipuolisen kuvan enkä enää menisi väittämään, että kirjan kokonaisuus jää selkiyty- mättömäksi. Esimerkiksi Jyväskylän yliopiston pääsykoekirjana kirja pal- veli vielä vuonna 2002, joten sillä on ollut hämmästyttävän pitkä elinikä.

Kirja ei tunnu vieläkään varsinaisesti vanhentuneelta ja suurin syy sen siir- tämiseen sivuun kurssivaatimuksista lieneekin sen julkaisuvuosi: ”Eihän kukaan vuonna 2005 kehtaa enää 1980-luvulla julkaistua kirjaa lukea – tai ainakaan luetuttaa sellaista opis- kelijoilla”. Kauaa ei mene siihen, kun 1990-luvun eli ”vanhan vuosituhan- nen” julkaisutkin löytyvät poistohyl- lystä.

Sosiaalityön jäljillä kuitenkin käy keskustelua selvästi eri kumppanien kanssa kuin nykykirjat. Yhteiskunta- tieteellisten muotivirtausten muutok- sen huomaa. Sipilän kirjan merkitys oli nähdäkseni juuri siinä, että se kokosi 1980-luvun keskeiset yhteis- kuntateoreettiset keskustelut ja toi ne suuntaansa etsivän suomalaisen sosiaalityön tutkimuksen saataville.

Jari Heinosen viittä vuotta aiemmin ilmestyneen lisensiaattityön Sosi- aalityö sosiaalivaltion mikrostruk-

(4)

359

KIRJALLISUUS

tuurin menetelmänä tavoin Sipilän tuurin menetelmänä tavoin Sipilän tuurin menetelmänä

kirja sovelsi sosiaalivaltiokritiikkiä sosiaalityön tutkimukseen mutta sa- malla Sipilä kuitenkin jo avasi tien 1990-luvulle, sosiaalityön sisällöistä lähtevään tutkimukseen. Sosiaalityön jäljillä oli silta 1980-luvun kriittisen yhteiskuntateorian nimiin vannonees- ta tutkimuksesta 1990-luvun sosiaali- työn omista ilmiöistä ja ongelmista nousevaan tutkimukseen. Sitä kirjoit- tamaan tarvittiin sosiaalipoliitikko, jolle suomalaisen sosiaalityön tutki- muksen kehittyminen oli tärkeää.

Teppo Kröger

Mihin katosi marginaalisten miesten kapinapotentiaali?

Sipilä, Jorma & Tiihonen, Arto (toim.) Miestä rakennetaan, mas- kuliinisuuksia puretaan. Tampere:

Vastapaino. 1994, 277 s.

Miksi mieheyttä pitäisi tutkia? Eikö valtavirtatutkimuksessa ja länsimai- sen ajattelun normeissa ole jo riittä- västi miestä? Osin näihin kysymyk- siin vastauksena julkaistiin vuonna 1994 Jorma Sipilän ja Arto Tiihosen toimittama antologia. Kyseessä oli ladunavaus: ensimmäinen monitie- teinen ja -metodinen suomalaisten laatima miestutkimuskirja. Antologia ilmestyi ajankohtana, jolloin miehe- yttä alettiin Suomessa vasta tutkia.

Sitä vastoin Pohjois-Amerikassa, Britanniassa ja Australiassa mies- tai maskuliinisuuden tutkimus muodosti jo oman selvärajaisen, vaikka margi- naalisen koulukuntansa valtavirtatut- kimukseen nähden. Kaiken kaikkiaan 1970-luvulta alkanut miehiä koskeva tutkimus paikantuu feminismin suu- ren aallon, naistutkimuksen ja homo- tutkimuksen lähtökohtiin.

Miehiä ja maskuliinisuuksia käsit- televä tutkimus samoin kuin sukupuo- len tutkimus on vahvistunut, vaikka se edelleen onkin marginaalista Suo- messa. Myös antologian ilmestymis- ajankohtaa luonnehtinut suomalaisen miestutkimuksen yhtenäiskulttuuri on ymmärtääkseni jonkin verran ha- jonnut. Miessukupuolta purkavaksi ja kyseenalaistavaksi koulukunnaksi on julistautunut kriittinen miestutkimus, joka on julkilausutusti profeministis- tä ja tekee selvän pesäeron naisvastai- seen miesten tutkimiseen. Nykyisin

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Aineistossa esille nousseita pääasiallisia syitä sosiaalityön alavalinnalle olivat sosiaalityön arvomaailma (auttaminen, yhteiskunnallinen vaikuttaminen, heikompien

Kun tarkastellaan sosiaalityön muuttuvia organisaatioita, muutoksessa tulisi kiinnittää eri- tyistä huomiota alhaalta ylöspäin lähtevään työntekijöitä osallistavaan bottom

Suunnitelmallisen sosiaalityön yhteydessä puhutaan systemaattisesta käytännöstä (systematic practice), joka voidaan nähdä sosiaalityön hyvien käytäntöjen

Sosiaalityön tutkimuksen seuran ja valtakunnallisen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnetin tutkimusetiikkaa ja eettistä ennakkoarviointia sosiaalityön tutkimuksessa

Kaikkiaan sosiaalityön opettajat suh- tautuvat aineistossamme kaunokirjal- lisuuden hyödyntämiseen sosiaalityön opetuksessa myönteisesti. Yhtään vas- tausta, jossa

(Kivistö 2014, 179, 218.) Tavoitteena tulisi olla sosiaalityön teks­. tien kirjoittaminen ihmisille

Sosiaalityön tutkimuksen päivillä Jyväskylässä 18.–19.2.2010 Sosiaalityön tutkimuksen seura myönsi jo perinteeksi muodostuneen sosiaalityön pro gradu -palkinnon Helsingin

Sosiaalityön tutkimuksen päivillä näen olevan ainakin kaksi erityistehtävää: Ne tuo- vat sosiaalityön eri osa-alueiden tutkijat ja sosiaalityön käytännön työntekijät