• Ei tuloksia

Tieteellinen elämä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteellinen elämä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

345

TIETEELLINEN ELÄMÄ • T&E 4/99

T I E T E E L L I N E N E L Ä M Ä

NOBELIN kirjallisuuspalkin- non juuri saanut Günther Grass (71 v.) ja ranskalainen sosiologi Pierre Bourdieu (69 v.) on Saksassa saatu saman pöydän ääreen keskustele- maan tv- ja radio-ohjelmassa maailman menosta. Kyse on Arte-kanavalla lähetettävästä Radio-Bremenin tuottamasta

“Günter Grass” -teemaillasta 5. joulukuuta. Radio Bremen 2 lähettää sen myös “Studio Bremenissä” myöhemmin 29.

joulukuuta (klo 22.05–23.05;

Euroopassa se on kuultavissa kanavalta Satellit Astra 1B, Transponder 19). Keskustelu julkaistiin etukäteen 2. joulu- kuuta sekä saksaksi (“Alles seitenverkehrt – Zivilisiert end- lich den Kapitalismus!”, Die Zeit, Nr. 49/1999) että rans- kaksi (“La tradition ‘d’ouvrir sa gueule’”, Le Monde). Grass ja Bourdieu kehuvat haastat- telussa toisiaan ja toistensa kirjoja. Mielenkiintoista on, että Grass on lukenut Bour- dieun ja kumppanien mag- num opuksen La misére du monde ja on siitä kovasti pitä- nyt. Heideggeristakin keskus- tellaan, mutta lähinnä tuomit- sevasti. Pääosassa keskuste- lussa on kuitenkin neolibera- lismi, jota kumpikin keskus- telija arvostelee. Vastarintapo- tentiaaleja pohditaan myös, Grass valistuksen traditota ja sitä, mikä siinä on mennyt pieleen. Bourdieu on toisaal- ta hieman pessimistisempi, mutta uskoo uutta “utopis- mia” löytyvän ennen muuta

“kriittis-refleksiivistä sosiaali- sista liikkeistä”. Melkoinen keskustelupari siis ja melkoi- nen keskustelu, joka valitet- tavasti on vain saksan ja rans- kan kielen taitoisten ulottu- villa – ja tokkopa ilmestyy englanniksi, saati suomeksi...

TÄLLÄ palstalla kerrottiin ke- väällä (2/99) Anthony Gidden-

sin BBC:n Reith-luennoista.

Nyt, kuten arvata saattoi, ne on julkaistu myös pienenä kir- jana Runaway World: How globalisation is reshaping our lives (Profile Books). Lisäksi Giddensin kotisivulla Lon- don School of Economicsissa (www.lse.ac.uk/Giddens) jat- ketaan keskustelua aihepiiris- tä otsikolla “Runaway World:

The Reith Lectures revisited”, johon voivat kaikki osallistua internetin kautta. Giddens pi- tää LSE:ssa myös ns. rehtorin luentosarjan, jossa hän jatkaa keskustelua. Luennot ovat jälki- käteen luettavissa yllä maini- tulta kotisivulta. Kuka sanoi- kaan: It’s a small world... ? MÜNCHENIN kävijälle saat- taa olla tuttu Max-Weber-Platz.

Se on nimetty alkujaan maist- raatinneuvos Max Weberin (1823–1893) mukaan. Häntä tuskin historia tuntee Mün- chenin ulkopuolella. Sosiolo- gian professori Ulrich Beck aloittikin saadessaan vuonna 1996 kaupungin kulttuuripal- kinnon kampanjan aukion uudelleen nimeämiseksi suu- ren sosiologi Max Weberin (1864–1920) mukaan. Kam- panja onnistuikin, mutta ei täysin. Aukio nimettiin uu- destaan, mutta lokaali piti pin- tansa: se nimettiin molempien Max Webereiden mukaan.

Refleksiivisen modernisaation profeetta Beck totesikin au- kion uudelleennimittäjäispu- heessaan, että prosessiin si- sältyi “paljon enemmän reflek- siivisyyttä” kuin alunperin näyt- ti. Nyt aukiolla seisoo kyltti:

“Max-Weber-Platz benannt nach

dem Magistratsrat in der Vorstadt Heidhausen (1823–

1893)

dem Soziologen und Phi- losophen (1864 –1920).”

Paikalla sopinee käydä myös niiden kymmenen Max

Weberin jotka nykyään puhe- linluettelon mukaan Münche- nissä elävät. Eläköön reflek- siivinen modernisaatio!

VIIME numerossa kerroimme, että professori Juha “Weltgeist”

Manninen on väitellyt Oulus- sa 17.9.1999. Mannisen väi- töskirja Feuer am Pol. Zum Aufbau der Vernunft im eu- ropäischen Norden on jul- kaistu vuonna 1996 saksalai- sen kustantajan Peter Langen sarjassa.

FK Manninen sai 22.10.

1999 väitöskirjastaan arvosa- nan eximia. Tähän kokouk- seen Manninen oli lähettänyt vastineen vastaväittäjien yh- teiselle lausunnolle. Vastine on varsin erikoinen ja kiin- nostava. Weltgeist ei valita arvosanasta. Vastine ei ole- kaan vain vastine, vaan se on

“yhdistettynä palauteselostuk- seen sekä ehdotukseen väit- telyinstituution pedagogisek- si kehittämiseksi”. Paulautese- lostuksessa tärkeä asema on Mannisen omilla ensimmäisen vuoden opiskelijoilla, jotka ovat laatineet opettajansa väi- töstilaisuudesta päiväkirjoja.

Näitä opiskelijoiden muis- tiinpanojen tekstinäytteitä Manninen käyttelee lähes laa- dullisen sosiologin varmuu- della. Palauteselostuksella ei ole sisällöllisesti niin suurta yleistä arvoa, että niitä kan- nattaisi tässä selostaa. Sen si- jaan muutosehdotukset väit- telyinstituution kehittämisek- si ovat Weltgeist-tasoa ja siis yleisesti kiinnostavia. Sitee- raamme siis sivuilta 18-20 joi- takin näistä:

“En pidä väittelemistäni tur- hana, sillä se oli ajatuksia he- rättävä ja mielenkiintoinen ta- pahtuma sekä minulle että ole- tettavasti oillekin osallistujille.

Näihin ajatuksiin kuuluu se, että toimittuani lukuisia kerto- ja kiusaantuneena ja vanhan

(2)

346

T&E 4/99 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

tavan toimettomaksi määrää- mänä kustoksena olen lopulta kypsynyt siihen, että ehdotan tiettyjä muutoksia kustoksen tehtäviin.

Seuratessani ensimmäisen kerran väitöstilaisuutta joskus yli 30 vuotta sitten ihmettelin kes- kellä istuvaa henkilöä, joka oli tieteellisesti niin mitätön, että hänellä ei ollut sanaakaan san- ottavana ja että hän ei eleelläkään osallistunut keskusteluun.

Mitä sellaiset tekevät yli- opiston professoreina? Vasta myöhemmin minulle selvisi, että juuri sellaista käytöstä kus- tokselta edellytetään. Totta kai olen voinut seurata kustokse- na keskusteluja ihan kiinnos- tuneenakin, mutta on ollut sel- laisiakin tilanteita, että on teh- nyt mieli olla kokonaan muual- la, kun ei ole voinut puuttua keskusteluun ja vetää sitä asiaan. Olen täysin vakuuttunut siitä, että minusta on tehty myös samanlaisia havaintoja kuin nyt käsitellyn väitöstilaisuuden kus- toksesta. En tiedä hänen reak- tioidensa syitä, mutta yksi mah- dollisuus on se, että hän on ymmärtänyt aivan oikein sen, mitä vastaväittäjät puhuivat.

Vika ei ole nykyohjeiden mukaisesti kustoksina esiinty- vissä henkilöissä, vaan itse ohjeissa tai oikeammin niiden vanhassa tulkintatavassa, sen pohjalta määrittyvästä kustosin- stituutiosta. Kannattaa huoma- ta, että kysymys on ohjeista, ei käskyistä. Ohjeita voi myös soveltaa käyttämällä harkin- takykyä. Pahoittelen sitä, että minulla nähtävästi aikaisemmin ei ole ollut sellaista riittävästi ja että olen tähän saakka mu- kautunut huonon tradition paineeseen. [...]

Kustoksen tehtäviä voi käy- tännössä kehittää kahdella ta- valla. Ensinnäkin voidaan pois- taa kustos korokkeelta istu- maan muun yleisön joukossa ensimmäisellä penkkirivillä,

joka kuitenkin muutoin jää aina tyhjäksi. Hän aloittaa tilai- suuden, keskeyttää sen tauoksi ja lopettaa sen, mutta tyytyy muutoin tarkkailijan osaan jou- tumatta epälukuisten silmäpa- rien maalitauluksi. Itse asias- sa hän pystyy katsojana seuraa- maan paremmin tapahtumien etenemistä. Väittelijä väitte- lee omalla presidiollaan, ku- ten tällaista tilannetta aikai- sempina vuosisatoina kutsut- tiin. Tällainen malli muistut- taa ruotsalaista väitöstilaisuut- ta, jossa kustosta ei ole lainkaan.

Se, minne hattu sijoitetaan, voi- daan tässä jättää avoimeksi.

Toinen vaihtoehto on se, että kustos omaksuu nykyistä aktiivisemman roolin tilaisuu- den juontajana. Ehkä joillakin aloilla on näin jo meneteltykin.

Puolueettomuuden kanssa yh- teensopivaa on esimerkiksi se, että kustos tekee yleisöä aja- tellen tiivistelmiä, ilmaisee asioita toisin sanoin, varmistaa asioiden tulleen ymmärretyik- si yhtäpitävästi, katkaisee sivu- poluille menneen tai puurou- tuneen keskustelun, muistuttaa väittelijän oppiaineen laadus- ta tai vastaavista seikoista jne.

Sen sijaan kustoksen ei sovi hyökätä kumpaakaan osapuol- ta vastaan eikä myöskään aset- tua kummankaan osapuolen puolustajaksi. Jos kustoksen omia tutkimuksia arvostellaan vaikka väärinkin perustein, kustos pysyy visusti hiljaa eikä anna ilmeenkään värähtää.

Tällainen tilanteen aktiivinen seuraaminen ja sen etenemis- en varovainen ohjaaminen on kustokselle myöhemmin avuk- si hänen laatiessaan väitästilai- suudesta lausuntoaan tiede- kunnalle.

Kustoksen rooli menneinä vuosisatoina ja perustelu hänen paikalleen väittelijöiden välissä oli siinä, että kustoksen tuli estää kiihtyneitä väittelijöitä käymästä fyysisesti toistensa

kimppuun. Nykyisin sellaisel- la tilanteella ja roolilla on vain verbaalinen vastineensa. Se ei pelkästään oikeuta vaan myös tarkemmin ajatellen velvoittaa kustoksen käyttämään harkittu- ja puheenvuoroja. Ei ole olemas- sa sääntöä, joka kieltäisi ne, vain tapa, joka on syytä muuttaa.

Näistä erilaisista rooleista voidaan valita kulloiseenkin tilanteeseen parhaiten sopiva.

En ole vakuuttunut siitä, että edes kannattaa etsiä yhtä ainoa- ta oikeata tapaa. Ja käytännöt ovat muutettavissa nykyisiäkin sääntöjä vapaasti tulkiten. Jos joku haluaa noudattaa entistä tapaa, sekin on mahdollista, mutta lukekoon ensin huolel- lisesti kaiken tähän esityksee- ni sisältyvän.”

KUOLEMANSUUDELMAN on saanut nyt myös Tiede & edis- tys -lehti. Professori Matti Klin- ge on kehunut lehden. Olem- me tyytyväisiä kiitoksesta ja tulemme käyttämään sitä le- vikkikampanjassamme. Viime aikoina Klingeä vastaan kam- panjoineiden silmissä olemme nyt vähintään epäilyttäviä. Kiit- tävä kuolemansuudelma Klin- gen teoksesta Päiväkirjasta- ni sivulta 191 on tässä:

“Silmäilen vielä shakkiar- tikkeleita, pohdintoja shakki- hevosen erikoislaadusta kaik- kin muihin nappuloihin ver- rattuna, mutta siirryn sitten lukemaan Tiede & edistys -lehteä. Se on toisinaan pui- seva ja yleensä aina melkein liikuttavan sisäänlämpiävä, ja sillä on minun mielestäni ai- van kaamea DDR-henkinen nimi, mutta kyllä kai se sit- tenkin on tärkein suomeksi nykyisin ilmestyvä aikakaus- lehti...”.

Ja sivulta 146: “... Tiede &

edistys -lehti on ranskalai- sen kulttuurin ystäville vält- tämätön...”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tällä oletuksella yliopistojen autonomia lisääntyisi, jos se ei enää saisi itse päättää, mitä koulutus- ohjelmia tarjoaa, vaan ministeriö päättäisi siitä..

2012 raportoivat, että noin 120 ihmistä osoitti mieltään Butlerin palkintoa vastaan samaan aikaan kuin hän piti kiitospuhettaan Frankfurtin Paulskirchessä (ja 15 ihmistä

Negri ja Kriegel kävivät sananvaihtoa imperiumin ja tasavallan eroista, ja Kriegel arveli, että Negrillä on vaikeuksia erottaa toisistaan imperiumi ja tasavalta johtuen

Samalla kävi tosin myös ilmeiseksi, että myös radikaaleja puheenvuoroja esit- tävät puhujat olivat varmis- taneet itselleen oppituolin. Ehkä tässä oli vähintään

tuaan internetin keskusteluista huolestuneita kommentteja, joiden mukaan tuo 1500-sivui- nen tuotos olisi jollain uudella tavalla vakavasti otettava ja erilainen kuin

Ironista kyllä, murhatutkinnan edetessä pal- jastui, että kyse oli perinteisestä mustasukkaisuusmurhasta; Bala nimittäin epäili, että murhan uhri tapaili hänen

Tieteen & edistyksen on myös vaikea uskoa, että erityisen raskaan vainoamisen kohteeksi joutunut emerita professori Heller voisi olla poikkeukselli­. sen epäpätevä

Näyttää siltä, että hän on tulkinnut api- noiden käyttäytymistä koskevaa aineistoa väkisin omien oletus- tensa mukaisesti ja lisäksi myös raportoinut sellaisia empiirisiä