• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Jonathan Littell: Hyväntahtoiset

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Jonathan Littell: Hyväntahtoiset"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Jonathan Li ell: Hyväntahtoiset | Maailmankirjat

suom. Ville Keynäs, WSOY 2008, 858 s.

Aleksis Salusjärvi 1

Hyväntahtoiset on merkkitapaus monessa mielessä: Sen on ajateltu ennätyspainostensa pe- rusteella palau avan suuret lukuromaanit nykykirjallisuuteen. Se kuvaa sisältäpäin perus- teellisesti Kolmannen valtakunnan toimintamekanismeja. Se on kirjoite u näkökulmasta, jonka historia on jä änyt lähes pimentoon: operatiivisen SS-upseerin muistelmina. Teos on hämmästy ävästä auten isuudestaan huolima a fiktiota, mikä syöksee sen merkitykset laajalle sektorille, ja samalla se rinnastaa itsensä häpeämä ä lukuisin vii auksin romaani- taiteen ja historiankirjoituksen keskiöön.

Kokonaisuus on kuitenkin ailahteleva, siinä sekoi uvat sotkuinen lörpö ely ja tarkkaan viila u proosa. Hyväntahtoiset elää juuri tällä joko-tai -akselilla. Ja vaikka sivuja on kolmen romaanin edestä, ei niitä ole rii ävästi lunastamaan ensimmäisen kolmanneksen olennai- simpia teemoja. Tai ehkä voisi sanoa, e ä Jonathan Li ell ei ole kyennyt samastumaan ai- heeseensa rii ävästi. Hän joutuu turvautumaan kehnon draamakäsikirjoi ajan temppuun:

luomaan henkilöhahmon joka motivoi kokonaisuu a.

Asian voi tietysti nähdä myös niin, e ä Kolmas valtakunta on itsessään kehno draama- käsikirjoitus – seikka jota romaani tuntuu paikoin väi ävän, mu en halua o aa sitä huo- mioon; moraalista vastuuta kun on aina vältelty käsien pesulla. Tämä onkin yksi Hyvän- tahtoisten olennaisimpia kysymyksiä, jota Li ell käsi elee paitsi esseistisesti ja psykologi- soimalla myös teoksensa rakenteella. Näin suuri pyrkimys on kunnianhimossaan puhu e- leva, mu a virkkeiden paino karkaa mikawaltarimaisen epiikan väleissä epämääräiseksi ja myös epäusko avaksi lipsumiseksi. Li ell on haalinut niin monta lankaa käsiinsä, e ä romaanin päähenkilön, Maximilian Auen, motiivit ja puhe itsestään haipuvat välillä jon- nekin anekdoo ien ja rinnastusten takamaille. Sangen raskas puute muistelmamuotoon laaditulle romaanille.

2

Kirjallisuusvii aukset ovat Hyväntahtoisissa näkyvästi läsnä. Teoksen taustatyö on ollut massiivinen, ja yksityiskohtien säntilliset kuvaelmat ja sivulauseissa ilmenevä lukeneisuus ovat kiehtovia. Joihinkin teoksiin vii aa päähenkilö Aue, o aen kantaa ja taustoi aen pa- remmintietävästi. Pitkät katkelmat romaanissa kuroutuvat myös historiantutkimukseen.

Toiset vii aukset ilmenevät hienovaraisemmin. Esimerkiksi Erich Frommin Tuhoava ihmi- nen löytyy unijaksoista, varsinkin ulostekuvaelmista.

Yöllä levo omuus piti minua valveilla ja sekoi i uneni; minulle tuli hirveä vessahätä ja juoksin käymälään, paska norui paksuna, jatkuvana virtana joka täy i nopeasti pöntön,

1

(2)

sitä tuli yhä lisää, paskansin lakkaama a, läjä ulo ui jo pakaroihin ja kiveksiin mu a perä- suoli syyti sitä jatkuvalla syötöllä. Pohdin vimmatusi miten saan kaiken siivotuksi, mu en pystynyt lope amaan, kirpeä kamala, kuvo ava maku täy i suuni ja minua alkoi yökö ää.

(102)

Auen unet ovat lähes iden isiä Frommin natsi-psykoanalyysin esimerkeille. Frommin tut- kimuksen keskeinen anti on nekrofilia, jonka hän määri elee sairaalloiseksi kiinnostuksek- si koneista. Li ell tulkitsee tätä maailmaa Auesta käsin, mu ei suoranaisesti pysty rikas- tamaan sitä. Olennainen huomio on se, e ä Kolmannen valtakunnan hahmot eivät sure, surun ilmaukset eivät ole suotavia tai edes mahdollisia. Tässä taas kaarrutaan Heinrich Bölliin, jonka maailmaa Li ell lähestyy tuokiokuvaimitaatioilla – toki sangen onnistuneil- la sellaisilla.

Tämä Hyväntahtoisten metataso ei ole kovin kiinnostava – onhan pyrkimys ollut nimeno- maan verevöi ää kaunokirjallisin keinoin abstraktia historiaa. Tässä tapauksessa historia vain on niin tu u, kuten myös siitä kirjote u keskeinen kirjallisuus, e ä myös piilotetuksi tarkoite u romaanitekniikka on helposti nähtävissä. Li ellin hieman ontuva tapa loiventaa tätä ongelmaa on kirjoi aa Auen toistuvaksi repliikiksi, e ä Trevor-Roper ja muut tutkijat ovat jo käsitelleet tätä asiaa rii ävästi – lukekaa niitä.

Interteksteistä olennaisimmat ovat samalla koko romaania kanna eleva Li ellin oivallus:

hän on kirjoi anut klassikkokirjallisuuden moraaliongelmia natsi-Saksan episodeiksi. Vic- tor Hugon Kurjissa esiintyvä ruumiiksi muu unut laki, komisario Javert, esiintyy Hyvän- tahtoisissa kahden rikospoliisin hahmossa, Clemensin ja Weserin. Javert ei kykene koh- taamaan moraalista ristiriitaa, mikä johtaa hänen tuhoonsa. Hyväntahtoisissa tämä risti- riita on rikosoikeudellisen moraalin sekä kansallissosialistisen ihmiskuvan ja sodan väli- nen. Toinen löytämäni rinnastus lii ää William Goldingin Kärpästen herran Kampfgruppe Adamiin, joka on syntynyt linjojen takana toisistaan turvaa hakevista orpolapsista. Heidän aseensa ovat puukeppejä tai kuokkia ja vaa eet kuolleilta sotilailta haali uja. Muutaman aukeaman katkelma on kirjan keskeisintä antia.

3

Li ell on kirjoi anut romaaniinsa paljon kliseitä ja fraaseja. Päähenkilö, SS-upseeri, on homo. Hän on rakentanut kadonneesta isästään myy isen hahmon. Hän rakastaa desin- fiointiaineen tuoksua ja askee ista sisustusta, mu ei voi olla hekumoima a paskaa. Hän on klassisen sivistyksen saanut organisointikykyinen byrokraa i, joka harrastaa klassista musiikkia. Konjakkia juodaan paljon.

Näistä seikoista pusertuu ihmiskuva, joka on lopulta täysin etääntynyt tunnemaailmastaan ja tarkastelee ympäristöään psykopaatin silmin. Ahdistuksen lasien läpi tihkuu vain senti- mentaalisuu a, jota samalla kritisoidaan ympäristöstä. Ainoa ystävä, Thomas, on hänkin vain hedonistinen opportunisti, jonka tekemät palvelukset tuntuvat kaikki hämmästy ä- viltä. Ikään kuin edes ystävältä ei voisi odo aa pyytee ömiä tekoja.

Ylenemistä ja mitalia kärkkyvät suljetussa systeemissä työskentelevät SS-upseerit murhaa- vat juutalaisia työkseen. Se on valite avaa, mu a niin tehdään velvollisuudesta. Tärkeintä on työ ja työelämässä edistyminen, ei niinkään se, mikä on työn tulos. Moraali näy ää ai-

2

(3)

na olleen työelämän altavastaaja, kuten se on nykyäänkin. On kunniakasta työskennellä mainostoimistossa, vaikka kulutus on tappamassa koko planeetan. Jos ristiriitaan ei ole yksinkertaista ratkaisua, sitä katsotaan sormien läpi – vaikka se olisi kansanmurhan kokoi- nen.

Toinen teoksen oivallus kytkeytyy seksuaalisuuteen, jota on mahdotonta hallita ja joka pur- kautuu taha omana, lopulta minuu a määri ävänä. Natsiupseeri on seksifantasioiden ja leikkien kärkihahmoja. Eleetön, arrogan i, tunteeton ja moi ee omaan univormuun son- nustautunut ihminen synny ää itsessään vietin mielikuvan. On mahdoton kuvitella nat- siupseerin pyytävän tai anelevan. Hän käskee, kuten halu ei pyydä vaan käskee. Kiviko- vana jökö ävä erektio ei tunteile, se vaatii kunnes purkautuu. Tässä on emootion ja vietin välinen ero, joka on natsifilosofian spartalainen perintö.

4

Li ellin olisi Hyväntahtoisissaan kanna anut mennä vielä syvemmälle. Epäsuhta piirun- tarkoissa havainnoissa ja päälleliimatuissa kohdissa on huoma ava, eikä lopputulos ole siksi täysin vakuu ava. Muistelmamuoto on kirjoi aessa välillä unohtunut, ja välillä se on pakotetun oloinen, virkkeissä vilahtelee Auen sijaan ranskalais-amerikkalinen 2000-luvun kirjailija.

Suurin osa kirjan lopun vaiheista on kömpelöä kerrontaa, jota täytyy lukea tulkiten, älyllä perkaamalla. Romaanin lopullinen pyrkimys tuntuu jäävän saavu ama a – totalitarismin psykologia on liian suuri kala tullakseen osaksi humanismia. Skandalöösiä Anthony Bee- vorin yleisöä kosiskelevaa historiadramatiikkaa seuraava kerronta kulje aa yhden ihmisen natsimytologian läpi pyrkien valaisemaan sitä kokemuksellisin lausein. Silloin kun se on- nistuu, syntyy maailmankirjallisuu a. Sellaista Hyväntahtoisissa on pari sataa sivua.

Niiden välissä on si en heikompia hetkiä. Kun kirjan päähenkilö kirjoi aa, e ä se Höss oli si en heikkolahjainen kaveri, tai e ä Speer ei enää vastaa mulle puhelimeen, tulee kiusaan- tunut olo. Suurten nimien paatoksellisuus korostuu elee ömän murhaajahahmon kerron- nassa. Siitä seuraa falskeja sivumakuja.

Joskus kirjailijalle käy niin, e ä lähdeteokset pesevät lopputuloksen. Hyväntahtoiset on tästä oivallinen esimerkki. Anne akoon tunnustus kuitenkin siitä, e ä Li el on yri änyt kirjoi aa natsit ihmisiksi. Se ei ole ihan onnistunut, mu a natsimyy i ei sentään pääse kasvamaan.

3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Yrit¨ a ainakin antaa jokin yl¨ araja normille molem-

(a) Anna θ :n posteriorijakauma. Diskreetti otosavaruus: Oletetaan, että San F ransisossa on N johdinautoa, jotka on numeroitu järjestyksessä 1:stä N :ään. Näet

Klovni Krone on kuitenkin selkeämmin omakuva sikäli, e ä hän on taiteilija, joka – aivan kuten kymmenen vuo a odote ua teostaan kirjoi anut Hoeg – on kansainvä- lisesti arvoste u

Moraalin synty ja kehitys I Siveelliset yleiskäsitteet Werner Söderström Osakeyhtiö Porvoo 1933 384... White book on Bangla Desh World

Silloin tytöt jättivät kaikki siihen paikkaan ja taitaa päiviä kulua en nenkuin T u ru ssa u m pelijat asem aansa korjaavat, sillä sen m e tu lim m e huom aam aan,

kuussa kävi h errain senatorien puheilla, niin vakuuttivat näm ä, että oli raittiusasialle eduksi kieltolain käsittelem isen viipym inen senatissa, koska u u d et

— jätedirektiivi : sivutuotteiden ja jätteeksi luokittelun päättymistä koskevat edellytykset (5 artiklan 2 kohta, 6 artiklan 2 kohta), jäte- luettelon muuttaminen (7 artiklan 1 ja

Valiokunta katsoi lausunnossaan, että sään- telyä tulee ehdottomasti täsmentää siten, että myös tytäryhtiöiden valvojilla on todelliset mahdollisuudet valvoa alueellaan