• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Goliarda Sapienza: Elämän ilo

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Goliarda Sapienza: Elämän ilo"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Goliarda Sapienza: Elämän ilo | Maailmankirjat

Rakastaa rakastuen LIISA RINNE 19.12.2014

Goliarda Sapienzan romaaniElämän iloon intensiivinen kuvaus Modestasta, hänen kas- vustaan pienestä tytöstä itsenäiseksi, aja elevaksi naiseksi. Modesta syntyy tammikuun ensimmäisenä 1900 ja hänen elämänsä symboloi koko vuosisataa, sen kuohuntaa ja mur- roksia. Tarina sijoi uu Italiaan, tarkemmin o aen Sisiliaan, joka vielä vuosisadan alussa on erillinen osa Italiaa, ruhtina arien ja ruhtinaiden valtakunta. Romaanin sisilialainen mie- lenmaisema on sekoitus vanhoja tapoja, uskomuksia ja omaa kieltä – menny ä maailmaa, johon mantereelta puhaltavat uudet aa eet törmäävät kuin mereltä paiskautuva myrsky sisilialaiseen rantakallioon.

Sapienzan (1924-1996) romaani julkaistiin ensimmäisen kerran vasta 1996, eikä kirjailija koskaan ehtinyt nähdä sitä paine una. Nykyään voi vain arvailla, mikä romaanissa oli liian radikaalia e ei sitä aikanaan halu u julkaista eikä siitä myöhemminkään oltu innostuneita.

Vasta saksan- ja ranskankielisten painosten ilmesty yä ja ulkomaalaisten kriitikoiden löy- de yä Modestan, sille osa iin antaa arvoa myös kotimaassaan. Romaani on sekoitus fiktio- ta ja faktaa. Kirjailija ja näy elijä Goliarda Sapienzan elämä oli vähintäänkin yhtä värikäs kuin romaanin päähenkilön Modestan elämä. Useilla henkilöillä on ollut esikuva todelli- suudessa kuten myös paikoilla ja tapahtumilla. Kirjailijan vapaudella Sapienza kuitenkin sekoi aa pakan ja luo vivahteikkaita henkilöhahmoja ja tarkkaa ajankuvaa. Romaani onkin oiva kurkistusikkuna Euroopan historiaan, hyisestä pohjolasta sen päinvastaiselle laidalle, jossa sykkii kuuma, kuiva maa, vastakohtaisuuksien yhteiskunta.

“Vuosikausia he olivat olleet niin lempeitä ja kauniita ja pitkiä! Nyt he eivät olleet edes pitkiä. Olin viidentoista ja jo pitempi kuin sisar Costanza joka oli paitsi rumin myös pisin kaikista. Sääli. Olisin melkein halunnut palata aikaan, jolloin ihailin heitä ja yritin kävellä ja puhua niin kuin he. Varo itseäsi, Modesta, myös halu palata menneisyyteen, jota ei enää voi olla olemassa, on tunteiden viri ämä ansa, johon lankeaminen saa aa tulla kalliiksi. Ei!

Katsokaamme totuu a: se, mikä on ollut, on ollut eikä olisi voinut olla toisin. Nyt minun on päästävä tästä maanpaosta, johon äiti Leonora on minut viskannut.”

Modesta nimi tarkoi aa kainoa ja vaatimatonta, vähäpätöistäkin, mu a Modesta on päin- vastoin kuin nimensä. Hän on älykäs ja tarkkanäköinen. Elämän ilo etenee kronologisesti Modestan lapsuudesta aina vanhuuden kynnykselle asti. Kerronnan hetki ajoi uu 1960- 70-luvuille, samaan aikaan kuin romaanin kirjoi amisen hetki. Modesta, nyt jo vanheneva nainen, muistelee läpi romaanin elämäänsä, joka on tuonut hänet paikkaan ja asemaan, jossa on. Väliin sukelletaan syvälle Modestan ajatuksiin ja tunteisiin ja väliin taas kerronta etääntyy, viilenee muu uen objektiiviseksi, tarkkailevaksi. Muistot ja tapahtumat sekoit- tuvat, mu a sen ei pidä hämätä, romaanin kertojaääni on Modestan. Hänen äänensä joh-

1

(2)

da aa lukijan läpi polveilevan tarinan, köyhän lapsuuden ja luostarielämän kau a kohti lopullista iloa.

Romaani on paksu ja painava opus, jonka olisi suonut lukevan pokkarina. Sillä se on juuri niin kouku ava, e ä sen kanssa haluaa kulkea kaikkialle, ase ua sohvalle löhöasentoon ja uppoutua romaanin värikylläiseen maailmaan. Vallankumoukset, sosialismi, Mussoliini ja sota tempaavat niin Modestan kuin tarinan muut lukuisat henkilöt mukaansa. Vaativat lu- kijaa todistajakseen. Kerronnallinen tyyli vaihtelee. Väliin romaani on mitä parhainta viih- de ä ihmissuhdekiemuroineen ja murhineen, ja heti seuraavassa luvussa se on taas terävä ajankuva 1900-luvun aa eellisesta ja polii isesta noususta ja pirstaloitumisesta, uskonnon ja politiikan sovi ama omista ristiriidoista.

Ennen muutaElämän iloon kuitenkin tiukkaa naisasiaa. Romaani on moderni kuvaus nai- sen seksuaalisesta halusta, naisesta subjektina ei objektina – aja elevasta, itsenäisestä olen- nosta, joka ei suostu miehisen vallan alistamaksi.

” – Ty ö juoksi kuin pikkupoika, ruhtinatar! Hänen mekkonsa likaantuu. Niin siis alkaa ero elu. Heidän mielestään vasta viisivuotiaan Bambolinan pitäisi jo liikkua eri tavalla, olla hilli y, silmät alas luotuina, vaalia itsessään huomispäivän nuorta neitiä. Niin kuin luostarissa, sääntöjä, vankiloita, miesten rakentamaa historiaa. Mu a nainen suostunut olemaan avaimenhaltija, miehen sanan taipumaton vartija. Luostarissa Modesta vihasi van- ginvartiojoitaan orjan vihalla, nöyryy ävällä mu a väistämä ömällä. Nyt hän puolustaa Bamboliinaa puoluee omasti ja varmasti niin miehiltä kuin naisiltakin, ja puolustaa hä- nessä itseään, omaa menneisyy ään, tytärtä, joka ajan myötä saa aa syntyä… Muistatko Carlo, muistatko kun sanoin sinulle, e ä vain nainen voi au aa naista ja sinä et miehisessä ylpeydessäsi ymmärtänyt sitä? Ymmärrätkö nyt? Nyt kun olet saanut ty ären, huomaatko sen?”

Ja kuten aina, rakkaus on kaikista suurin. Se on romaanin liikkeellepaneva voima, joka liukuu henkilöstä toiseen, sukupuolesta toiseen. Rakkaus maahan ja aa eeseen saa ihmiset toimimaan, se saa heidät uskomaan ja tekemään vallankumousta. Ja kun rakkaus lopussa jälleen löytää päähenkilön, se tulee tasavertaisena ja vapaana. Sillä vain niin voi rakastaa rakastuen.

Goliarda Sapienza,Elämän ilo, Gummerus, 2014. s. 716. Suom. Laura Lahdensuu.

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Työpaikan työn ja muun elämän yhteensovittamisen käytäntöjä työpaikalla ja niiden yhteyksiä työ-elämä -kulttuuriin sekä henkilöstön mahdollisuuksiin sovittaa

Mikä pahinta, hän on täydellisen kiittämätön ja hemmoteltu sekä sisäises- ti tyhjä: ”Sisäiseen joutilaisuuteen tuomittu elämä on elämän jyrkin vastakohta, jyrkempi

Esikuva on Oswald Daniel Rufeizen, joka romaanin päähenkilön Daniel Steinin tapaan oli puolalaissyntyinen katoliseen uskoon kääntynyt juutalainen, munkki ja pappi..

Hävityksen jumala on Kate Atkinsonin edellisen romaanin

Pidennetyn elämän vastustajat – tässä lähteitäni ovat Leon Kass ja Michael Sandel – voivat olla sen kannattajien kanssa yhtä mieltä siitä, että elämä, niin kuin me

1 Jonnie Wolf, McMindfulness by Ronald Purser; Mindfulness by Christina Feldman and Willem Kuyken –

Onkin ironista, että omalla tutkimusalallani ei juuri murehdita sitä, miten elämä Maassa kehkeytyi, tai muutenkaan tongita elämän käsitettä. Oletetaan vain, että jos elämä

hansa huippusuorittajan, jolla ei ole ollut juuri muuta kuin yksi mie- lenkiinnon kohde, elämä saattaa romahtaa, kun tämä yksi asia katoaa.. Muut elämän osa-alueet