• Ei tuloksia

Tekoälyn olemassaolo ja tietoisuus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tekoälyn olemassaolo ja tietoisuus"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2009 niin & näin 45

K

äsitteenä ’elämä’ on laaja ja joustava. Sen eri merkitykset antavat lähtö- ja vertailu- kohdat myös tekoelämän ja konetietoi- suuden pohdinnalle. Biologiassa elämän perusteena on elävä solu, joka ylläpitää itseään aineenvaihdunnan avulla. Arkikielessä elämällä tarkoitetaan usein myös elämän kulkua, kaikkia tapah- tumia, joita ihminen olemassaolonsa aikana kokee. Pu- hutaan myös henkisestä sisäisestä elämästä, joka liittyy tietoisuuteen ja sen sisältöön.

A-Lifen piirissä tekoelämän tutkimus on tavallisesti abstraktia, eikä se yleensä pyri mallittamaan todellisia biologisia soluja. Tämä saattaa olla tutkimuksen vahvuus, koska tulosten uskotaan olevan yleistettävissä monen- laisiin eläviin järjestelmiin. Toisaalta tämä on heikkous, koska tulokset eivät erityisesti liity ainoaan tunnettuun elävään järjestelmään, biologiseen soluun. Keinotekoista elämää tutkitaan myös biologiassa, jolloin tavoitteena on mallittaa ja simuloida todellisia soluja ja viime kädessä luoda tällaisia keinotekoisesti orgaanisen kemian keinoin.

Nykyinen A-Life toimii puhtaasti tietokonesimulaatioin ja yhdistelee eri tutkimusalueita kuten soluautomaatit, keinotekoiset neuroverkot, itseorganisoituminen, komp- leksisuus ja emergenssi, evoluutio ja geneettiset algo- ritmit. Huomattakoon, että soluautomaatti on mate- maattinen käsite, jolla ei ole mitään tekemistä biologisten solujen kanssa.

Tekoälytutkimuksen perimmäinen haaste on tietoisen koneen rakentaminen. Siinäkin eteen tulevat käsitykset elämästä.

Tietoisuus

Tietoinen systeemi operoi merkityksillä ja ymmärtää, mitä aistien tuottamat signaalit tarkoittavat. Sen sijaan tietokoneen toiminta perustuu symbolien käsittelyyn annettujen sääntöjen perusteella, eikä tietokone tiedä, mihin ulkoisiin merkityksiin nämä symbolit mahdolli- sesti viittaavat. Jotta systeemi voisi ylipäätään ymmärtää merkityksiä, sillä pitäisi olla fysikaalisen maailman kyt- kentöjä, joihin merkitykset voisivat perustua.

Elävän järjestelmän peruskytkentä fysikaaliseen maa- ilmaan on sen oma biologinen olemus ja kyky ylläpitää

itseään. Tähän liittyy systeemin tasapainotilan ylläpito vaihtuvissa olosuhteissa. Tämä taas edellyttää monien järjestelmien ja prosessien yhteistoimintaa ja säätyvyyttä toistensa suhteen. Insinööritermein puhuttaisiin pro- sessien mittauksesta ja takaisinkytketyistä säätösystee- meistä. Kehittyneemmissä biologisissa olioissa keskus- hermosto seuraa systeemin tilaa ja toimintoja jatkuvasti lukuisten anturien, reseptorien, välittämän tiedon pe- rusteella. Myös prosesseissa vapautuvat kemikaalit toi- mivat indikaattoreina systeemin tilasta ja voivat täten myös osaltaan säätää prosessien toimintaa. Tämä mah- dollistaa lopulta biologisen olion, kuten ihmisen, tietoi- suuden omasta ruumiistaan ja sen tilasta. Osa systeemin ylläpitoon liittyvästä tiedosta on jatkuvasti tietoisuuden käytettävissä, osa vain silloin, kun jokin ei ole kohdallaan (jano, nälkä, kipu…). Kaiken tämän tiedon ajatellaan olevan edellytyksenä tietoisuuden kehittymiselle.

Tällä perusteella eräät tutkijat, kuten Ziemke2, ovat esittäneet, että vain elävä biologinen olio voi olla aidosti tietoinen. Useammat tutkijat (allekirjoittanut mukaan lukien) eivät mene näin pitkälle, sillä tämä olettamus näyttäisi edellyttävän jotain biologisesti elävän olion eri- koisominaisuutta (élan vital), jota muilla systeemeillä ei voisi olla. Insinöörikokemuksen perusteella oletetaan, että myös keinotekoinen systeemi voi luoda itselleen mer- kitysjärjestelmän, jos se pystyy havainnoimaan itseään ja ympäristöään sopivilla sensoreilla. Edelleen oletetaan, että keinotekoinen säätösysteemi on omalta osaltaan riittävä itsetietoisuuden perustaksi, jos se tehdään itseään moni- toroivaksi. Tietoista konetta ei nykytutkimuksen mukaan ollakaan tekemässä keinotekoisista elävistä soluista vaan perinteisellä mikropiireihin perustuvalla elektroniikalla.

Sisäinen elämä

Konetietoisuuden tutkimuksen kohteeksi on tullut myös

’sisäisen elämän’ käsite (inner life tai mental life). Esimer- kiksi Chalmers tarkoittaa sillä aivojen tietojenkäsittelyn elämyksellistä osaa, jonka yksilö itse subjektiivisesti kokee tietoisuutensa sisältönä3.

Mutta mitä olisi koneen sisäinen elämä? Nykytek- niikka on tuottanut monimutkaisia laitteita, joiden toi- mintaa on tullut tavaksi kutsua älykkääksi, yleensä ilman

Pentti O A Haikonen

Tekoälyn olemassaolo ja tietoisuus

Tekoälytutkimuksessa ’elämän’ käsite tulee esiin tekoelämän (Artificial Life tai lyhyesti

A-Life)

1

ja konetietoisuuden (machine consciousness) yhteydessä. A-Life -tutkimuksella

tarkoitetaan itseään ylläpitävien, muuntuvien ja monistavien olioiden matemaattisten

perusteiden tutkimusta tietokonesimulaatioin.

(2)

46 niin & näin 3/2009

(3)

3/2009 niin & näin 47

Eeva-Riitta Eerola,In My Room (2009), öljy & akryyli kankaalle, 55 x 40 cm

sen kummempaa perustetta. On myös kyetty valmis- tamaan hyvinkin ihmisenkaltaisia robotteja, joita tieto- koneohjelmiin ja mikroprosessoreihin perustuva tekoäly ohjaa. Tällainen tekoäly on vain kokoelma suunnitteli- jansa luomia sääntöjä: se ei ole robotin omaa älyä tai tie- toisuutta. Tietokoneohjelman suorittuminen mikropro- sessorissa, niin kuin se nykyisin tapahtuu, ei ole sellaista

’sisäistä henkistä elämää’, jota voisi kohtuudella verrata ihmisen ajatusvirtaan; robotilla voi olla valot päällä, mutta taatusti ketään ei ole kotona. Teollisuusrobottien yhteydessä tämä ei yleensä ole ongelma, mutta tilanne on toinen viihde-, pelastus- ja hoivarobottien kanssa. Seura- laisrobotit, joilla ei ole mitään sisäistä elämää, ovat tylsiä.

Pelastus- ja hoivarobotit voivat olla hyödyttömiä tai suo- rastaan vaarallisia, jos ne eivät kykene ymmärtämään tilanteita, suunnittelemaan toimintaansa sekä enna- koimaan toimintansa seuraamuksia. Tällaisten robottien pitäisi tuntea empatiaa ja ymmärtää käyttäjänsä tarpeita eri tilanteissa.

Tekoälytutkimuksen haasteena onkin sellaisten sys- teemien kehittäminen, jotka voisivat olla tietoisia omasta olemassaolostaan ja pohtia sitä. Konetietoisuuden eräänä edellytyksenä nähdään systeemin kyky mielikuvitukseen ja oman historian sekä mahdollisen tulevaisuuden tarkas- teluun4. Kun mukaan otetaan emotionaalinen arviointi ja tavoitteellisuus, voidaan ehkä päästä samantapaisiin ajatusprosesseihin kuin ihmiselläkin on. Koneella olisi tällöin mielikuvitus ja omaehtoinen sisäinen elämä. Täl- laisella koneella olisi myös kipuun ja mielihyvään ver- rattavia tiloja, joiden vaikutukset olisivat samantapaisia

kuin ihmiselläkin. Kone saattaisi käyttäytyä ikään kuin se kokisi todellista kipua ja myös ilmoittaa tämän sanal- lisesti. Ulkopuolisen tarkkailijan olisi kuitenkin vaikea tietää, josko raportoitu kipu olisi todellista, samanlaista kuin me tunnemme. Näin päädytään kysymyksiin, jotka toistaiseksi ovat vain filosofisia: Miten tällaista konetta tulisi kohdella? Olisiko eettisesti oikein tuottaa kipua ja mielipahaa tietoisille roboteille?

Viitteet

1 Ks. Levy 1993.

2 Ziemke 2007.

3 Chalmers 1996 .

4 Esim. Aleksander 2005; Haikonen 2003 & 2007.

Kirjallisuus

Aleksander, I., The World in My Mind, My Mind in the World. Key Mech- anisms of Consciousness in People, Animals and Machines. Imprint Academic, Exeter 2005.

Chalmers, D. J., The Conscious Mind. In Search of a Fundamental Theory. Oxford University Press, Oxford 1996.

Haikonen, Pentti O A, The Cognitive Approach to Conscious Machines.

Imprint Academic, Exeter 2003.

Haikonen, Pentti O A, Robot Brains. Circuits and Systems for Conscious Machines. John Wiley & Son, New York 2007.

Levy, Steven, Artificial Life. A Report from the Frontier Where Computers Meet Biology. Vintage Books, New York 1993.

Ziemke, Tom, What’s Life Got to Do with It? Teoksessa Artificial Con- sciousness. Toim. A. Chella & R. Manzotti R. Imprint Academic, Exeter 2007.

T

iedepiireissä ja -tapaamisissa käy alituinen kiista elämän määritelmästä ja sen alkute- kijöistä Maassa. Kaikilla on suosikkiteo- riansa, eikä ole puhettakaan yksituumai- suudesta.

Vinkeintä elämän etsinnässä eksoplaneetoilta on se, että me yksinkertaisesti sivuutamme elämän määrittele- misen. Emme keskity siihen, mitä elämä on, vaan siihen, mitä elämä tekee. Maan päällä elämä muuntaa, metabo-

lisoi. Aineenvaihdunta vapauttaa sivutuotteinaan kaasuja, jotka voivat kasaantua planeetan ilmakehään ja luoda elä- mänjäljen1 kaukaisia havainnoitsijoita varten.

Ei se nyt aivan totta ole, että elämän määrittelemi- sestä kokonaan laistettaisiin. Tähtitieteilijät myöntävät sentään sen, että kaikki elämä tarvitsee nestemäistä vettä.

Kun ryhdytään hakemaan elämää Maan tuolta puolen, aloitetaan planeetoista, joilla voisi vesi virtailla.

Sara Seager

Elämästä maailmankaikkeudessa

Elämän alkuperä ja kehitys on nykyajan ihmiskunnan ongelmista kaikkein kutkuttavimpia ja mutkikkaimpia. Onkin ironista, että omalla tutkimusalallani ei juuri murehdita sitä, miten elämä Maassa kehkeytyi, tai muutenkaan tongita elämän käsitettä. Oletetaan vain, että jos elämä tuli esiin Maassa, se pääsi esille muuallakin. Tutkimuksissamme selvitellään elämää eksoplaneetoilla eli planeetoilla, jotka kiertävät jotakin muuta tähteä kuin

Aurinkoa. Haluamme löytää elonmerkkejä noista kaukaisista maailmoista.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ne on tiivistetty viideksi rahvaan- elämän tyypiksi: onneton elämä, talonpoikainen pakkorako, aidosti onnellinen elämä, moderni "hyvin menee" -tyyppi sekä

Lähellä kotimaata Viisumi helppo saada Mahdollisuus pysyvään oleskeluun maassa Yksittäisen akateemisen henkilön tunnettuus Sosiaalinen elämä Kaupunki/opiskelupaikka

Esitä ja todista Fréchet-Rieszin lause.. Hilbertin avaruuksissa on

[r]

Työpaikan työn ja muun elämän yhteensovittamisen käytäntöjä työpaikalla ja niiden yhteyksiä työ-elämä -kulttuuriin sekä henkilöstön mahdollisuuksiin sovittaa

Mikä pahinta, hän on täydellisen kiittämätön ja hemmoteltu sekä sisäises- ti tyhjä: ”Sisäiseen joutilaisuuteen tuomittu elämä on elämän jyrkin vastakohta, jyrkempi

Pidennetyn elämän vastustajat – tässä lähteitäni ovat Leon Kass ja Michael Sandel – voivat olla sen kannattajien kanssa yhtä mieltä siitä, että elämä, niin kuin me

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja