• Ei tuloksia

Sodankylä, kritiikki, politiikka – Paikan päältä ja jälkipuheissa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sodankylä, kritiikki, politiikka – Paikan päältä ja jälkipuheissa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

100 niin & näin 3/2018

elokuva

P

olitiikka on läsnä jo elokuvajuhlien ensim- mäisessä näytöksessä ja sen jälkipuinneissa.

Elokuvajuhlat halusi asettaa samaan yhtey- teen Erik Blombergin Cannesissa palkitun Valkoisen peuran (1952) ja Marja Helan- derin Risto Jarva -palkitun lyhytelokuvan Eatnanvuloš lottit – Maan sisällä linnut (2018). Tarkoitus oli kenties tehdä korjausliike, onhan Blombergin fantasiaelokuvan kipukohta juuri stereotyyppinen esitys saamelaisista li- kaisina ja viinaanmenevinä maahisina. Lapin Kansan haastattelussa Helander koki, että saamelaisuuden ja sen irvikuvan suhde jäi ilman erillistä artikulointia ongelmal-

Tytti Rantanen

Sodankylä, kritiikki, politiikka

Paikan päältä ja jälkipuheissa

Sodankylän elokuvajuhlilla on aina jonkinlainen elokuvavuoden välitodistuksen tai -tilinpäätöksen tuntu: kokemuksena intensiivinen festivaali on hyvä tilaisuus tarkastella, miten vuoden aikana keskusteluttaneet aiheet näyttäytyvät käytännössä. Tänä kesänä puhutti esittämisen politiikka, niin kinokatselmuksen aikana kuin vielä jälkikäteen.

Seitsemännen taiteen arvoa ei poliittinen puntarointi himmennä, päinvastoin.

liseksi näytöksessä, jossa hän aikataulusyistä ei päässyt sanomaan sanastaan1. Oman lisänsä jännitteeseen toi jyväskyläläisen Ruamjai-sekakuoron Blomberg-säestys, jossa Helanderin mukaan oli kaikuja viihdeohjelmien yksinkertaistavista joikumukaelmista. Tämä lienee jon- kinlainen musiikillinen vastine feikkigáktille: rikas ja omaleimaisuudessaan vaihteleva kulttuuri typistetään ka- rikatyyriksi.

Helanderin haastatteluun tarttui elokuvatoimittaja Kalle Kinnunen. Hän vetosi Blombergin teoksen asemaan kansainvälisesti tunnustettuna fantasiaelokuvana, joka ei ole dokumentaari eikä viihdettä2. Jos Helanderia ohjaajan omien sanojen mukaan osuivat stereotypiat hermoon, tämän hermoon osuminen tuntuu osuneen vuorostaan Kinnusta hermoon. Tietenkään päähenkilön vierailu saa- melaisnoidan luona ei ole koko Valkoisen peuran sisältö, mutta kohtaus kuitenkin on teoksessa, kiusallista tai ei.

Kuten Helander vastineessaan Kinnuselle painotti, ylei- sellä tasolla stereotypiat ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat siihen, miten saamelaisiin arjessa ja kansallisessa politii- kassa suhtaudutaan3. Helanderin Eatnanvuloš lottit kä- sittelee huolitelluissa balettikuvaelmissaan muun muassa saamelaisten maanomistuskysymystä. On mainiota, että kansainvälisiä festivaaleja kiertävä teos nähtiin myös So- dankylässä. Nyt vain teoksesta ja representaatiosta toiseen siirtyminen näin ilmiselvässä hankauksessa jäi puolitiehen.

Ehkä efekti olisi ollut eri, jos Eatnanvuloš lottit olisi esi- tetty kirpeänä jälkikommentaarina Valkoiselle peuralle, kun taas tässä yleisemmin suositussa järjestyksessä – lyhyt alkukuva, pitkä pääteos – Blomberg jäi vetämään mattoa viime vuosikymmenien saamelaiskuvauksista käydyn kamppailun ja kehityksen alta.

Muistoja misogynian ajoilta?

Myös Sodankylän elokuvajuhlien ohjelmapolitiikan tasa- arvoisuus nostatti polemiikkia. Viisi tutkijaa kirjoitti Helsingin Sanomien mielipidepalstalle otsikolla ”Naiset eivät ole päässeet näkyviin Sodankylän elokuvajuh- lilla”4. Vaikka tänä vuonna ohjaajavieraiden joukko oli Kuva:

Oona Koivuranta

Mahamat-Saleh Haroun kohtaa pohjoisen yleisön.

(2)

3/2018 niin & näin 101

elokuva

kieltämättä mieskylläinen, edellisvuosina vieraiden jou- kossa ovat loistaneet muun muassa niin Małgorzata Szu- mowska, Katell Quillévéré, Alice Rohrwacher kuin pika- visitoinut konkari Claire Denis’kin. Tänä vuonna nuoren polven naisohjaajia edustivat sveitsittäret Anja Kofmel ja Katharina Wyss. Szumowska ja Rohrwacher taas pa- lasivat ohjelmistoon tuoreilla elokuvillaan Mug (Twarz, 2018) ja Happy as Lazzaro (Lazzaro felice, 2018).

Vaikka festivaalia siinä missä muitakin tapahtumia pitää tarkastella kokonaisuutena, ohjelmakartta ei vält- tämättä nopealla silmäyksellä kerro kaikkea naisten tä- mänkertaisesta näkyvyydestä. Esimerkiksi Sami van In- genin kuratoima mestariluokkanäytös koostui kokonaan naispuolisten kokeellisten tekijöiden lyhytelokuvista.

Oman panoksensa mestariluokkien vetäjinä toivat yh- dysvaltalainen animaatioekspertti Jennifer Barker sekä ranskalainen elokuvakasvattaja Nathalie Bourgeois. Ter- vehdin ilolla, jos jatkossa muidenkin kuin miespuolisten tekijöiden, tutkijoiden, kuraattoreiden ja kriitikoiden kädenjälki eri muodoissaan vain vahvistuu entisestään.

Petraamista varmasti riittää, kuten elokuvakulttuurissa ja -teollisuudessa kauttaaltaan. Maailma – Sodankylästä pu- humattakaan – ei ole vielä valmis.

Outoa kyllä, yhdeksi oman festivaalikimarani viis- tosti viihdyttävimmistä näytöksistä jää elokuva, joka it- seäni eniten ”osui hermoon”. Kuubalaisen Tomás Gu- tiérrez Alean Muistoja alikehityksen ajoilta (Memorias del subdesarrollo, 1968) esitettiin 50-vuotiaan Filmihullun ja 40-vuotiaan Risto Jarva -seuran yhteisessä juhlanäy- töksessä. Kuten Valkoisen peuran tapauksessa, nytkin voi kysyä, mitä ja kenen ehdoilla tällä elokuvalla juhlitaan.

Monimielistä provosointialttiutta ainakin, mikäs siinä.

En ole aivan varma, kuinka hyvin ja mihin suuntaan kuu- balaismiehen spleenistä ja kitkeristä naissuhteista kertova teos on vanhentunut. Toki elokuva kantaa itsessään myös vahvaa mahdollisuutta luentaan satiirina porvariston rap- piosta. Yhtä sulavasti sen voi silti katsoa vain holtittoman miehen holtittomuuskertomuksena, mistä lajityypistä tuo- reempana edustajana mainittakoon Veiko Õunpuun tyy- likäs mutta hiertävä Free Range (2013).

Alean elokuvan päähenkilö Sergio on jäänyt Kuubaan jupisemaan vaimonsa ja muun omistavan luokan paettua sosialismia Miamiin. Kuubatarten henkistä ”alikehit- tyneisyyttä” ruotivien mietteiden ohella Sergio itse haa- veilee kirjailijuudesta, mutta ennen kaikkea hän haluaisi olla eurooppalainen. Mannermaisen mielen tavoittelussa miekkonen onnistuu siinä määrin, että hänen ajatuksen- virtansa kääntyy jopa koomisen dekadentiksi: ”Kunpa pelon voisikin voittaa juoksemalla puhvelin perässä.

Kuubassa ei ole puhveleita. Olen idiootti.” Vielä riemas- tuttavampi itseluonnehdinta kiteyttää: ”Elämäni on kuin hirviömäinen ja ontto kasvi. […] Mielestäni olemuk- sessani on tiettyä arvokkuutta.”

Kumpi on vinossa: peili vai naama?

Tämänvuotiset päävieraatkaan eivät ole kaihtaneet poli- tiikkaa. Dominik Grafin televisioon tehty RAF-tutkielma

The Red Shadow (Tatort: Der rote Schatten, 2017) pil- lastutti liittopresidentin. Barbet Schroeder puolestaan on omistanut pahuuden syväluotaukselle kokonaisen vuosi- kymmenten yli ulottuvan dokumenttielokuvien trilogian Ugandan diktaattorin Idi Aminin muotokuvasta (1974) Myanmarin kansanmurhaa taustoittavaan teokseen Munkki lietsoo vihaa (Le vénérable W., 2017). Mahamat- Saleh Haroun taas esittää sitkeästi hankalia kysymyksiä kolonialismista ja siirtolaisuudesta. Tšadilaissyntyinen mutta Ranskassa asuva ohjaaja on kiinni tämän päivän politiikan takaisten ihmiskohtaloiden kuvaamisessa siinä missä brittikollega Ken Loach tai belgiveljekset Jean- Pierre ja Luc Dardenne. Harounin hahmottama maisema vain on epäreilun lisäksi väkivaltainen. Dry Season (Daratt, 2006) on vielä kahden perheen välinen suora- sukainen moraliteetti, joka on kiinni oikean ja väärän, velvollisuuden ja päivittyvän tilannearvion peruskysy- myksissä. Päähenkilö Atim lähetetään kostamaan isänsä murha, mutta nuorukainen päätyykin juuri sen leipurin oppipojaksi, joka hänen on määrä tappaa. Lopulta Atimin onnistuu sekä syödä että säästää koston kakku (tai leipäkontekstissa kakko).

Tuoreempi Une saison en France (2017) kuvaa tur- vapaikanhakijaveljeksiä Abbasia ja Étienneä, jotka pii- leksivät yhteiskunnan laitamilla näkymättöminä, turvat- tomina ja turhautuneina. Realistiseen eriarvoistuneen Euroopan kuvaukseen sekoittuu vaivihkaista eläinsymbo- liikkaa: Mieluummin liekit kuin pakkopalautuksen valit- sevan Étiennen haudalta lehahtaa vapaana lentoon per- honen, jota rajat eivät estä. Abbasin lapsi kuljettaa sin- nikkäästi väliaikaisesta majapaikasta toiseen kultakalaa.

Kuinka monta hätäistä siirtymää sen onnistuu sinnitellä?

Elokuvan poliittisuus ei ole pelkkä keskustelunaihe, joka yksisuuntaisesti ojennetaan ohjaajilta yleisölle. Sen on luonteva kulkea myös yleisöltä tekijöitä ja instituu- tioita kohti. Venäläisen sananlaskun mukaan on turha syyttää peiliä, jos naama on vino. Mutta Sodankylän elo- kuvajuhlilla käydyt ja sen jälkipuinnissa kertautuvat kes- kustelut antavat aihetta epäillä, olisiko sittenkin aikaansa heijastava peili toisinaan vino. Elokuva taidemuotona kestää kyllä haastamisen sekä ennen kaikkea ulkoeloku- vallisen todellisuuden ja vastaanoton esittämät kriittiset vaateet. Eikä tämä ole edes ensimmäinen vastahankainen ja politisoitunut aikakausi liikkuvan kuvan historiassa.

Keskustelu – poleeminenkin – jatkukoon, filmikelat pyörikööt! Elokuvalle on vain hyväksi, jos siltä odotetaan enemmän ja parempaa.

Viitteet & Kirjallisuus

1 Saamelaisuuden esittäminen on yhä ongelmallista – palkittu esi- koisohjaaja Marja Helander kertoo miksi vääntelehti tuolissaan jyväskyläläiskuoron ”joikatessa”. Lapin Kansa 17.6.2018.

2 Huomio: Valkoinen peura ei ole dokumentti saamelaisuudesta.

Kalle Kinnusen elokuvablogi Kuvien takaa 17.6.2018.

3 Elokuvaohjaaja Marja Helander: Valkoisen peuran likainen saa- melaisnoita on rasistinen nunnuka-stereotypia. Suomen Kuvalehti 25.6.2018.

4 Naiset eivät ole päässeet näkyviin Sodankylän elokuvajuhlilla.

Helsingin Sanomat 22.6.2018.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ministry of Social Affairs and health, Finland, National Institute for Health and Welfare, Finland, European Observatory on Health Systems and Policies, United nations

Jarva käsittelee tutkimuksessaan sitä, miten suomen murteiden venäläisperäinen sanasto sulautuu kielessä entuudestaan ole- Vesa Jarva Venäläisperäisyys ja ekspressiivisyys

R etoriikkaa kasittelevaa opiskelu- ja oppimateriaalia etsivalle Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttilan toirnittama retoriikan oppikirja A rgumentti ja kritiikki: lukemisen,

Taloustieteen Nobel- palkitun Milton Fried- manin oppeja saatiin pidäkkeettä soveltaa Chi- lessä, jossa vaaleilla valittu presidentti Allende oli surmattu ja kenraali Pino-

merkitystä, mutta niiden pohjalla pitää olla myös faktaa.. Maine syntyy hyvistä teoista,

Hän halusi että sitten kun hän olisi kuollut, Ingrid haudattaisiin samaan hautaan, ja alkajaisiksi hän anoi lupaa Ingridin haudan siirtämiseksi.. aivan eri

Reijo Wilenius opiskeli filosofiaa Helsingin yliopistossa ja valmistui filosofian kandidaatiksi 1952.. Hän kertoo varsinai- sesti löytäneensä filosofian Erik

Liberaalin tradition yksinker- taistaminen korostuu, kun Losurdo asettaa vastakkain liberaalit ajatte- lijat, jotka hyväksyivät orjuuden tai ainakin valkoisen ylivallan