• Ei tuloksia

Orjuus ja vapaus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Orjuus ja vapaus"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

148 niin & näin 1/2015

kirjat

vuotta? Vahva nainen, joka pelkäsi syömistä ja lihomista, on kuihdut- tanut itsensä luisevaksi, iän lannista- maksi luukasaksi ja köyristää hänelle selkäänsä kuin kissa. Kaarina kaste- lee kinnasta ämpärissä, pesee kädet, ensin oikean, sitten vasemman, lopulta pään. Harventuneet harmaat hiukset painautuvat kallonmyötäi- siksi. Missä on nyt se nainen, joka ei jättänyt pienintäkään mahdollisuutta kertoa, ettei kelpaa?” (232)

Selänpesusta kasvaa tekstissä elämää suurempi, sukupolvien välisiä aukkoja

umpikurova katharsis: peseminen tyynnyttää vihanpitoa, mahdollistaa koskettamisen ja kosketetuksi tule- misen. Kehon alastomuuden kautta jaetaan ja kohdataan asioita, joita kieli ei riitä käsittelemään.

Kinnusen kirjoittamien kuvien ruumiillisuus sekä niiden varovainen groteskin sivuaminen jalostaa tekstistä suoraan lukijan hermoihin iskevää.

Kuvien taitava ja säästeliäs annostelu avainkohtiin säästää teoksen valumasta itsetarkoitukselliseen mässäilyyn kehol- lisella rumuudella. Tehokeinoja käy- tetään hallitusti ja taloudellisesti.

Ruumiillisuuden kuvaus toimii Neljäntienristeyksessä avartavana tilana, joka muistuttaa myös lukijaa elämän peruskysymyksistä ja inhi- millisyyden kipeistä puolista: ruumis kuluu loppuun ja tehtyjen valintojen kanssa on elettävä. Samalla alastomat kohtaamiset tarjoavat kirjassa vä- läyksen torjumisen vaihtoehdosta, toisen ihmisen aidosta kohtaami- sesta ja ymmärtämisestä. Nähdyksi tuleminen vaatii asettumista toiseksi, itsensä näkemistä toisena ja toisen silmin.

O

n tavallaan hätkähdyttävää, että orjuutta on puolus- tettu vetoamalla orjanomis- tajien vapauteen. Tähän huomioon perustuu Domenico Losurdon Li- beralismin musta kirja, joka pyrkii laatimaan liberaalista traditiosta vastahistorian tuomalla esiin siitä häivytetyn osan. Losurdo tekee va- kuuttavaa työtä näyttämällä, kuinka monet liberaaleina pidetyt ajattelijat Lockesta Tocquevilleen sietivät eri tavoin orjuutta instituutiona. Esi- merkiksi Thomas Jeffersonille ja Benjamin Franklinille vaatimukset orjuuden lakkauttamisesta olivat hyökkäys orjanomistajien vapaata elinkeinonharjoittamista vastaan.

Myöhemmin 1800-luvulla monet liberaalit hyväksyivät rasistisen syr- jinnän ja eugeniikan.

Vyöryttämällä lukijan eteen yhä useampia tapoja, joilla vapauden re- toriikka kytkettiin orjuuden hyväk- symiseen, orjakaupan tukemiseen tai mustien orjien ihmisarvon kiel- tämiseen, Losurdo tulee myös osoit- taneeksi, kuinka monimuotoista oli keskustelu orjuudesta ja vapaudesta 1700- ja 1800-luvuilla. Vyöryttä-

misen ongelmana on, että Losurdon liberalismin vastahistoriasta tulee hyvin yksinkertainen. Ongelma korostuu kirjan markkinoinnissa, alkaen kirjan suomenkielisestä ni- mestä sekä takakansitekstistä, jonka mukaan ”liberalistit ovat syyllis- tyneet orjuuttamiseen, kolonia- lismiin, kansanmurhaan, rasismiin – ja silkkaan snobismiin”.

Väitteessä on varmasti perää,

mutta keitä ovat nämä liberalistit ja miksi heillä on jonkinlainen kol- lektiivinen vastuu? Jatkuuko tämä vastuu myös aikana, jolloin orjuuden puolustaminen vapauden retoriikan avulla on käynyt mahdottomaksi?

Kirjassa esitetään vain yksi esi- merkki, jossa orjuutta on puolustettu liberalismin nimissä, ja siinäkin sana on Losurdon eikä alkuperäislähteen.

Kaikissa muissakin Losurdon esi- merkeissä, joissa läntisen tradition suurmiehet hyväksyvät orjuuden, orjakaupan tai pakkotyön, vedotaan tavalla tai toisella vapauteen, ei libe- ralismiin: siirtomaiden orjanomista- jaeliitin vapauteen emämaastaan tai omistavan luokan vapauteen valtion säätelystä. Orjuutta vastustaneita li- beraaleja, esimerkiksi Adam Smithia ja Alexis de Tocquevillea, Losurdo suomii siitä, että he hyväksyivät hil- jaisesti orjuuden kaltaisia käytäntöjä, kuten pakkotyön.

Losurdo nivoo nämä esimerkit yhteen ja tulee samalla yhdistäneeksi vapausretoriikan, liberalismin ja li- beraalin puolueen. Näin sementoitu liberaali traditio ei kestä intellek- tuaalista tarkastelua. 1700-luvulla

Jani Marjanen

Orjuus ja vapaus

Domenico Losurdo, Liberalismin musta kirja (Controstoria del liberalismo, 2005).

Suom. Pauliina de Anna. Into, Helsinki 2013. 433 s.

(2)

1/2015 niin & näin 149

kirjat

ei edes käytetty sanaa ”liberalismi”

puhumattakaan siitä, että Losurdon yhteen niputtamat ajattelijat olisivat katsoneet kuuluvansa samaan tra- ditioon. Yksittäisten ajattelijoiden tarkasteleminen heidän omista läh- tökohdistaan käsin olisi tuottanut monipuolisemman ja uskotta- vamman kuvan vapauden retoriikan ja orjuuskeskustelun limittymisestä.

Tämä pätee erityisesti kirjan siteera- tuimpaan ajattelijaan Tocquevilleen.

Hänen näkemyksiään orjakaupasta, orjuudesta, Amerikasta, rotusyrjin- nästä ja poliittisesta osallistumisesta siteerataan kerta kerran jälkeen, mutta missään vaiheessa ei tarjota kokonaiskatsausta Tocquevillen ajat- teluun. Losurdolle riittää, että Toc- queville oli liberaali.

Liberaalin tradition yksinker- taistaminen korostuu, kun Losurdo asettaa vastakkain liberaalit ajatte- lijat, jotka hyväksyivät orjuuden tai ainakin valkoisen ylivallan siir- tomaissa, ja radikalismin tradition, johon hän laskee orjuutta aggressii- visesti vastustaneita vapaakirkollisia johtajia sekä Haitin vallankumouk- sesta riemuinneita ranskalaisia val- lankumousajattelijoita. Radikaali traditio oli kuitenkin jo 1800-luvun alussa hyvin heterogeeninen. Kun Losurdo vielä liittää Marxin ja En- gelsin sen seuraajiksi, traditio näyttää paitsi hajanaiselta myös tarkoitusha- kuiselta.

Liberalismin vastahistoria

Sinänsä Losurdo on oikeassa väittäes- sään, että liberalismin historiaa on kirjoitettu tavallaan hagiografiana.

Ajatteluperinnettä on kuvattu tämän päivän perspektiivistä häivyttämällä siitä nykypäivän liberalismiin sopi- mattomat elementit. Muistutus on tärkeä: ei ole olemassa yhtenäistä jat- kumoa Lockesta Milliin, demokrati- soitumiseen ja tämän päivän liberaa- leihin demokratioihin. Liberalismin tarina – jos sellainen halutaan kertoa – on täynnä ristiriitoja ja epämiellyt- täviä totuuksia.

Liberalismin mustan kirjan on- gelma ei ole kriittisyys liberaalia tra- ditiota kohtaan vaan oletus tradition koherenssista ja homogeenisuudesta.

Teoksen suomenkielisen nimen viittaus Kommunismin mustaan kirjaan korostaa tendenssiä ja on epäonnistunut sikäli, että Losurdo ei ensisijaisesti ole kiinnostunut li- beraalien aiheuttamasta yhteiskun- nallisesta tuhosta vaan haluaa pikem- minkin pohtia, miten vapausajattelu on eri aikoina nivoutunut kolonia- lismiin, orjakaupan ja rasismin puo- lustukseen.

Viime aikojen aatehistoriallinen tutkimus onkin murtanut myyttiä koherentista liberaalista traditiosta.

Tilalle on tarjottu vapaus-ajat- telun eri konteksteissa syntyneitä variaatioita. Michael Freeden on kirjoittanut siitä, kuinka liberaalin tradition olemuksesta on kiistelty yhdistämällä vapaussanastoa eri- laisiin poliittisiin teemoihin. Andrew Sartori on pohtinut, miten libera- lismin mukauttaminen agraariseen Bengaliin loi aivan uudenlaisen pai- kallisen liberalismin.1 Nämä ovat myös liberalismin vastahistorioita, mutta niiden pyrkimys on ollut kuvata traditio moniäänisenä ja kiis- tanalaisena.

Losurdon teos sisältää monia mielenkiintoisia oivalluksia. Eri- tyisen kiinnostava on huomio, että 1600-luvulla Alankomaat ja Eng- lanti kehittyivät taloudellisesti yli- voimaiseen asemaan ja nousivat or- jakaupan suurvaltioiksi – ja samaan aikaan näissä maissa vaikuttivat aikakauden johtavimmat vapaus- ajatteluun nojaavat filosofit. Toinen merkittävä huomio liittyy Saint- Dominguen tai Haitin asemaan abolitionismin historiassa. Vuoden 1804 vallankumouksessa Haiti muuttui itsenäiseksi mustien johta- maksi valtioksi, jossa orjuus oli lak- kautettu. Jokainen orjakauppaa ja orjuutta käsittelevä ajattelija joutui ottamaan kantaa Haitin tilan- teeseen, valtion onnistumisen mah- dollisuuksiin sekä vallankumouk- sen mahdolliseen leviämiseen.

Haitin vallankumous muutti myös käsitystä Yhdysvalloista liberaalina yhteiskuntana. Yhdysvaltojen raju reaktio Haitin tapahtumiin – pelko orjavallankumouksen leviämisestä – teki siitä vahvemmin orjuuteen pe- rustuvan rotuvaltion.

Liberalismin mustan kirjan ana- lyysi liberalismista on köykäinen, mutta Losurdon monet orjuuskes- kusteluun liittyvät oivallukset ja sadat esimerkit ovat lukemisen ar- voisia. Orjuuden puolustaminen vapaudella (jolla argumentoitiin myös orjuutta vastaan, vaikka tätä ei varsinaisesti käsitelläkään kirjassa), alleviivaa vapauspuheeseen yhä kuu- luvaa jännitettä. Monelle tulee yllä- tyksenä, että Thomas Jeffersonin kal- taiset vapausaatteen sankarit olivat myös orjanomistajia ja orjuuden puolustajia – minkä esille tuominen on tärkeää. Tämän tiedon poliittiset johtopäätökset on jokaisen tehtävä itse. Onko mahdollista inspiroitua Jeffersonista ajattelijana, vaikka hän kytkeytyy niin vahvasti Yhdysvaltain rotuvaltion luomiseen ja ylläpitä- miseen? Jefferson vastusti (vuonna 1800 lakkautettua) transatlanttista orjakauppaa Yhdysvaltoihin mutta puolusti laajalle levinnyttä orjuutta yhteiskuntarauhaan vedoten.

Vapauden jatkuva monimuotoisuus

Omistuksen ja elinkeinojen va- pauden sekä ihmisten ja eläinten emansipaation välinen jännite ei rajoitu orjuuteen ja orjakauppaan.

Tämän päivän keskustelut, joissa asetetaan vastakkain perheiden oikeus itse päättää vanhempainva- paiden käytöstä ja valtion suhtautu- minen molempiin vanhempiin tasa- arvoisesti, tarjoavat tavallaan kaikuja samasta vapauden sisäisestä jännit- teestä. Ja eikö puolustuspuhe tur- kistarhauksesta laillisena elinkeinona ole itse asiassa analoginen 1700- luvun keskustelulle abolitionismista ja orjanomistajien vapaudesta?

Viite & Kirjallisuus

1 Ks. Freedom and the Construction of Europe I–II. Toim. Quentin Skinner &

Martin van Gelderen. Cambridge Uni- versity Press, Cambridge 2013; Michael Freeden, Ideologies and Political Theory.

A Conceptual Approach. Oxford Uni- versity Press, Oxford 1996. 139–314;

Andrew Sartori, Liberalism in Empire.

An Alternative History. University of California Press, Oakland 2014.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Robinsonin isä teki sopimuksen ostaakseen itselleen va- pauden 1150 dollarilla, josta hän kerkesi maksaa 800 dollaria, mutta yllättäen hän joutui takai- sin kahleisiin, ja hänet

Elokuvajuhlat halusi asettaa samaan yhtey- teen Erik Blombergin Cannesissa palkitun Valkoisen peuran (1952) ja Marja Helan- derin Risto Jarva -palkitun lyhytelokuvan

Niinpä kun ihmiset kansalaisiksi tullessaan säilyttävät osan luonnollisesta vapaudestaan, eli kun heidän kan- salaisvapautensa tai poliittinen vapautensa määrittyy,

Jos ei teoksesta muuta irtoa, niin ainakin siitä välittyy se viesti, että tie- teen kannalta uskonnossa ei ehkä olekaan kyse niin yksinkertaisesta asiasta kuin usein

Vapaan sivistystyön subjek- tiksi nousee, ei yksilö vaan valtio?.

Yksi terveyskurin muotoutumista ohjaava yhteiskunnallinen rationaliteetti on yksi- löllisyyden, kyvykkyyden ja jatkuvan muutoksen eetos (Campbell 2009). Terveyskuri toi- mii tässä

Onkin ehkä yllättävää, että Sugden näkee ristiriitaa liberaalin paternalismin ja perintei- sen, liberaalin markkinamekanismin roolia korostavan tradition välillä, ja kenties

Rethinking Modernity in the Global Social Oreder. Saksankielestä kään- tänyt Mark Ritter. Alkuperäis- teos Die Erfindung des Politi- schen. Suhrkamp Verlag 1993. On