• Ei tuloksia

Tiedon perässä hullun tai ainakin hölmön lailla näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tiedon perässä hullun tai ainakin hölmön lailla näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

80 TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2018 KIRJALLISUUS

vat todella viitata siihen, että tie- toisuus ei ole sidottu pelkästään fyysisiin aivoihin, vaan se on laa- jempi ilmiö. Tiede on usein histo- riansa kuluessa joutunut radikaa- listi tarkistamaan paradigmaattisia perusoletuksiaan; miksi se ei oli- si mahdollista myös tietoisuuden tapauksessa? Itse asiassa on filo- sofien ohella tunnettuja aivotut- kijoita, jotka aktiivisesti haastavat perinteisen materialistisen tietoi- suudenteorian. Näihin lukeutuvat Christof Koch ja Giulio Tononi, jot- ka uskovat, että tietoisuus ei ole aivojen tuotetta, vaan eräänlainen aineen redusoitumaton perusomi- naisuus.

Mitkä kuolemanrajakokemus- ten piirteet sitten ovat ongelmalli- sia neurotieteellis-materialisti sille teorioille? Ainakin kaksi voidaan mainita. Tiedetään, että sydän- pysähdyksen jälkeen kuluu noin 10–20 sekuntia, kunnes EEG:llä mitattu aivosähkökäyrä osoit- taa viivaa eli aivojen kuorikerrok- sen aktiivisuus on sammunut. Kui- tenkin näyttää vahvasti siltä, että moni rajakokija käy läpi kokemuk- sensa tuon lyhyen ajanjakson jäl- keen. Mutta kuinka silloin on mah- dollista, että henkilöllä voi tuossa tilassa olla normaalia kirkkaam- pi kokemus, johon liittyy selkeä tarkkaavaisuus, ajattelu, ”havain- tokyky” ja muisti? Ilman aivojen kuorikerroksen aktiivisuutta se ei vallitsevien tietoisuusteorioiden mukaan ole mahdollista. Kuiten- kin rajakokijat pystyvät usein an- tamaan hämmästyttävän tarkkoja kuvauksia oman kriisitilansa ai- kaisista tapahtumista (esimerkiksi leikkaussalissa). Juuri rajakokijoi- den myöhemmin todeksi osoit- tautunut tieto on toinen kiinnosta- va piirre.

Näitä haasteita Häkkinen kom- mentoi kirjassaan tutkimuksiin pohjautuen. Itse en ole aivan va- kuuttunut Häkkisen selityksistä.

Esimerkiksi rajakokijoiden verifi- oituja ”havaintoja” on yksinkertai- sesti sen verran paljon, että nii- tä on vaikea sivuuttaa ainakaan pelkkinä anekdootteina. Toisaalta on myönnettävä, että kuolemisen

prosessista tiedetään neurofysio- logisesti niin vähän, että aivotut- kimus tuonee tulevaisuudessa lisävaloa myös kuolemanrajako- kemuksiin.

Kriittisistä huomioistani huoli- matta suosittelen Häkkisen kirjan lukemista jokaiselle oudoista ko- kemuksista kiinnostuneelle. Ihmi- sen kokemusten rikkautta poh- dittaessa kannattaa itse kunkin kuitenkin muistaa Shakespearen viisaus Hamletista: ”There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.”

LEO NÄREAHO

Kirjoittaja on uskonnonfilosofian dosent- ti Helsingin yliopistossa.

Tiedon perässä hullun tai ainakin hölmön lailla

Markus Hotakainen: Neroja vai mielipuolia. Kosmos 2017.

Kun lukee uutisotsikoita tuoreista tieteellisistä löydöistä, tutkijat vai- kuttavat usein mielipuolisen vas- tuuttomilta tai suorastaan rikolli- silta. Milloin he ovat rakentaneet ilman kautta leviävän superviruk- sen, milloin kasvattaneet ihmisel- le korvan hiiren selässä ja milloin taas lähettäneet alastomia ihmi- siä esittäviä piirroksia ulkoavaruu- teen. Otsikoiden tieteentekijöiden vastuuttomuus on tietenkin pitkälti toimittajien antamaa vaikutelmaa.

Tieteestä saa vetäviä otsikoita.

Silti objektiivisesti ajateltuna tieteessä todella tehdään asioi-

ta, jotka ovat vähintäänkin epäilyt- täviä. Tieteellinen uteliaisuuskin rinnastetaan usein leikkivän lap- sen uteliaisuuteen, jossa moraalin tai lakien rajoja ei ole. Äärimmäi- nen tiedonjano on myös monen mytologian perusmateriaa. Sehän ajoi Aatamin ja Eevankin pois Pa- ratiisista.

Muun muassa tiedonjulkistami- sen valtionpalkinnon saanut Mar- kus Hotakainen on kirjoittanut ja suomentanut kymmeniä tietokirjo- ja. Suurin osa niistä sijoittuu tähti- tieteen ja fysiikan alueelle. Samo- ja tieteenaloja sivuaa Hotakaisen toistaiseksi tuorein kirja Neroja vai mielipuolia.

Takakansiteksti antaa ymmär- tää, että kirjassa esitellään nimen- omaan nerouden ja hulluuden epäselvällä rajalla toimivien tie- teentekijöiden ideoita ja propelli- päisen oloista elämää. Aivan ta- kakannen lupaamaa näkymää tieteentekoon kirja ei tarjoa. Kah- denkymmenen tieteentekijän elä- mä ja aikaansaannokset käydään läpi muutamien aukeamien mit- taisissa teksteissä, mutta mukaan valitut henkilöt ovat liian erilaisia asettuakseen luvatulle ja sinänsä kiinnostavalle ”hullun nerouden”

kaistaleelle. (Ehkäpä sellaista ei oikeasti ole olemassakaan.)

Esimerkiksi Charles Dawson, joka löysi myöhemmin huijauksek- si paljastuneen Piltdownin ihmisen fossiilin, ei vaikuta hullulta eikä ne- rolta, vaan lähinnä tittelinkipeältä huijarilta tai ainakin aivan liian hy- väuskoiselta. Toisena ääripäänä voi ajatella Marie Curieta, joka taas oli todellinen, ilmeisen sinnikäs ja omistautunut tieteentekijä, jonka nerouden hullu puoli näkyy kor- keintaan siinä, että hän kuoli omien tutkimustensa seurauksena.

Hotakainen on valinnut kirjaan mukaan monenlaisia henkilöitä:

on Galileon ja Newtonin kaltaisia tieteen ja luonnontieteellisen maa- ilmankuvan kivijalkoja, ja toisaal- ta paljon tuntemattomampia, sel- laisia hyväuskoisia hölmöjä kuin Dawsonkin oli.

Naisia kahdestakymmenes- tä tieteentekijästä on vain kaksi,

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2018 81 KIRJALLISUUS

eikä luonnontieteiden ulkopuolel- le juuri kurkisteta. No, tieteen his- toria on mitä on: kovin miehistä.

Toisaalta laajentamalla tieteenalo- jen edustusta naisiakin olisi voinut löytyä mukaan useampi.

Kun pääsen kirjassa ”mykolo- gian tuntemattomaan suuruuteen”

Anatolij D. Mbdrinoviin asti, hä- lytyskelloni alkavat soida. Goog- laan. Internet kertoo minulle, että Mbdrinov on kuvataiteilija Viggo Wallensköldin keksimä hahmo, josta Wallensköld on kirjoittanut kaksikin teosta, Anatolij D. Mbd- rinov aikalaistensa silmin (2016) ja Anatolij D. Mbdrinov, sienitieteili- jä (2005).

Hotakainen kyllä ilmoittaa sivu- lauseessa, että ”itse asiassa Mbd- rinovin olemassaolostakaan ei ole täyttä varmuutta”. Ehkä olisin silti valinnut mukaan mieluummin jon- kun todellisen hahmon, heitähän riittää. Tieteessä ei ole pulaa mer- killisistä ja koskettavista henkilö- historioista.

Enemmän kuin hullusta nerou- desta, Hotakaisen kirja on kerto- mus ihmiskohtaloiden moninai- suudesta tieteenteon ympärillä.

Kun ihminen antautuu kutsumuk- selleen, tiede lävistää lopulta koko elämän. Se määrittää asuinpaikan, puolison, mahdollisuuden per- heen perustamiseen, terveyden ja Hotakaisen esittelemillä henkilöil- lä kovin monesti kuolemankin.

Tiede vaikuttaa jopa siihen, millaisena ihminen on esitetty kuolemansa jälkeen: Lamarckille naurettiin vielä viisi vuotta hänen kuolemansa jälkeen, kun maalliset jäännökset kaivettiin siirtoa var- ten ylös Montparnassen hautaus- maalta.

Neroja ja mielipuolia saa luki- jassa aikaan varsinaisen tunteiden kirjon. Paracelsus-alkemisti nau- rattaa, mutta Lamarckin kohtalo saa häpeämään. Curieta ajattelee ihaillen, mutta jotenkin haikeana:

Voi, Marie, kunpa olisit tiennyt hie- man enemmän!

Werner Heisenbergin moni- mutkainen rooli kolmannen valta- kunnan yrityksessä rakentaa ato- mipommi – ja toisaalta noiden

samojen aikeiden kaatamises- sa – muistuttaa siitä, kuinka ”hul- lu tiedemies” ei ole pelkkä arjen ulkopuolinen kuriositeetti, vaan toisinaan hahmo, jonka tekojen merkitys maailmanhistoriassa on valtava.

Moni tarina saa aikaan ha- lun lukea lisää ja ottaa henkilöstä enemmänkin selvää. Täytyypä kai- vaa jostakin myös se Wallensköl- din kirja.

Tieteestä puhutaan julkisuu- dessa liian paljon pelkkien tutki- muslöytöjen kautta. Se saa tieteen näyttämään pikaisesti tehdyltä ja sisäisesti kovin ristiriitaiselta. Uu- tisotsikoiden perusteella tutki- jat pistävät käsityksen evoluutios- ta uusiksi vähintäänkin muutaman vuoden välein.

Oikeasti tiede on paljon muu- ta kuin yksittäisten tutkimusten tu- loksia. Se on sinnikästä, hidasta puurtamista, joka useimmiten epä- onnistuu. Suurin osa tiedettä teke- vistä ihmisistä ei ole huippututki- joita, vaan vaikkapa opiskelijoita, laborantteja ja teknikoita.

Olen pitkään ajatellut, että tie- teestä pitäisikin kertoa jotenkin muuten kuin yksittäisten ”vavah- duttavien” tulosten tai nimek- käiden tutkijoiden kautta. Pitäisi kertoa erehdyksistä ja epäonnistu- misista, ja Nobel-voittajien sijaan vaikkapa väitöskirjantekijästä, jon- ka kymmenen vuoden työ menee hukkaan, kun paljastuu, että tutki- muksen kohteena ollutta geeniä ei koskaan ollutkaan olemassa.

Tähän toiveeseen Hotakai- sen kirja vastaa. Tiede on yritystä, erehdystä ja ihmiselämää.

TIINA RAEVAARA

Kirjoittaja on filosofian tohtori, kirjailija ja työelämäprofessori.

Kansallinen instituutio politiikan ristipaineessa

Aleksi Mainio: Erkon kylmä sota. Helsingin Sanomat Mos- kovan varjossa. Siltala 2018.

Kansalliseksi instituutioksi muo- dostunut, Päivälehtenä vuonna 1889 aloittanut Helsingin Sanomat on osoittautunut ehtymättömäksi tutkimuskohteeksi. Vuosina 1940–

49 ilmestyi Alli Rytkösen ajan- kohtaan nähden suurimittainen ja monessa suhteessa ansiokas kol- miosainen Päivälehden historia.

Vuonna 1989 ilmestyi Helsingin Sanomien poliittista linja itsenäis- tymisestä talvisotaan tarkasteleva Keijo K. Kulhan teos. Markku Kuis- man johtaman Helsingin Sano- mien historiaprojektin tuloksena ilmestyi vuonna 2014 Antti Blåfiel- din sujuvasti kirjoitettu Loistavat Erkot, vuonna 2017 Niklas Jensen- Eriksenin ja Elina Kuorelahden Helsingin Sanomien taloushistoria ja uusimpana vuonna 2018 Aleksi Mainion teos Erkon kylmä sota.

Kuvaa Helsingin Sanomien vaiheista täydentävät Erkon su- vun jäsenistä tehdyt elämäkerrat, joista mittavimpia ovat Seppo Zet- terbergin Eero Erkko (2001) sekä Ohto Mannisen ja Raimo Salokan- kaan Eljas Erkko (2009). Lisäk- si on useita Helsingin Sanomissa toimineiden henkilöiden muistel- mateoksia.

Aleksi Mainion teos kartoit- taa Helsingin Sanomien historiaa puolen vuosisadan ajan, 1944–94.

Tehtävänmäärittelynsä mukaan kyseessä on esitys lehden poliitti- sesta linjasta noina vuosina. Mai-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jo arkkiherttua Kaarlesta kirjoitettu laaja, kolmiosainen elämäkerta (Oskar Criste, Erzherzog Carl von Österreich), joka ilmestyi vuonna 1912 Wienissä ja

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran sihteeri Frans Wilhelm Rothsten laati ansiokkaan latinalais-suomalaisen sanakirjan, joka ilmestyi vuonna 1864.. Helsingin yliopiston saksan

Kannattavuusnäkymiä pidettiin melko hyvinä: vastaushetkel- lä 58% yrittäjistä koki kannattavuuden olevan vähintään tyydyttävällä tasolla, ja viiden vuoden päästä jopa 70%

ja annettiin sille tehtiiviiksi ravintolan toimeen pano tiimiin ehtlo- tuksen mukaan. Tiimiin nojalla on johtokunta sittemmin hakenut yhdistykselle sekii, ravintolan ettii

Helsingin yliopiston valtiotieteelliseen tiedekuntaan, viestinnän laitokselle on vuonna 2003 perustettu yliopistossa toteutetun laajan kirjastotoiminnan arviointihankkeen

- ilmoittaa maksatuskelpoisia kasveja vuonna 2017 edelleen 5,00 ha - vuonna 2017 tulee käytettyä samat 5 tilatukioikeutta, kuin vuonna 2016. - vuonna 2016 ja 2017

Metsä Board Oyj:n Kaskisten tehtaan jätevesien vaikutusta Kaskisten edustan merialu- eella tarkkailtiin vuonna 2017 vuonna 2009 uudistetun ja vuonna 2012 päivitetyn tark-

Hankkeen tavoitteena on ollut jakaa tietoa kiinteistön omistajille haja-asutuksen jätevesien käsittelyä koskevasta lainsäädäntömuutoksesta ja paikallisista jätevesien