• Ei tuloksia

Luovuus yksilössä ja organisaatiossa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Luovuus yksilössä ja organisaatiossa näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

AIKUISKASVATUS 1/2002

71

Luovuus on kykyä toimia tarkoituksenmukaisella ja epä- tavallisella tavalla uusissa, yl- lättävissä tai epämääräisissä ti- lanteissa. Luovuus on vaihto- ehtojen etsintää ja niiden olemassaolon näkemistä. Se on myös kykyä tuottaa uusia ajatuksia yhdistämällä eri nä- kökulmia totutusta poikkea- valla tavalla. Luovuus ei siis ole ns. luovuusalojen privile- gio. Päinvastoin, taiteilija voi olla jopa huomattavassa osassa tuotantoaan epäluova.

Luovuudesta on lukuisia teorioita ja selitysmalleja. Pa- nematta niistä toista toisen edelle Jussi T. Koski asettuu vankasti sille kannalle, että tieto, kokemus, erityisosaa- minen ja asiantuntijuus kyt- keytyvät luovuuteen. Luovuus tarvitsee riittävän monipuoli- sen ja syvän materian, mistä konstruoitua. Koski viittaa

Luovuus yksilössä ja organisaatiossa

”Kaikki tulisi tehdä niin yksinkertai- sesti kuin mahdollista, mutta ei yhtään yksinkertaisemmin.”

ALBERT EINSTEIN

Jussi T. Koski (2001) Luova hierre. Näkökul- mia yksilöiden, ryhmi- en ja organisaatioiden l u o v u u t e e n .

GUMMERUS

pari kertaa kirjassaan asiantun- tijaksi kasvamisen ns. kymme- nen vuoden sääntöön. Tärke- ää materiaa tässä on vuorovai- kutus: monet erinomaiset oi- vallukset ja ideat syntyvät vuorovaikutuksen ja keskuste- lun hedelminä. Zygmund Bau- man on todennut, että vasta toisten erilaiset ajatukset ja näkemykset ”pamauttavat ta- junnan liikkeelle” – kiteytys, mikä koskee niin ryhmien ja organisaatioiden kuin yksilöi- denkin luovia ajatuksia ja te- koja (Aikuiskasvatus 2001, s.

53). Luova hierre -teoksessa vastaavia ajatuksia on lainattu luovuustutkija Vera John-Steiner- ilta: luovan kyvyn ja ajattelun kehittyminen tapahtuu ennen muuta ihmisten välillä, ei niinkään yksilöiden ”sisällä”.

Jussi T. Koski edustaa luovuuden väylillä kykyä an- taa tiedontulvalle hahmo ja napata sieltä uteliaisuudella ja herkkyydellä oman ajattelunsa rakennuspuiksi sellaisia aja- tuksia, missä pieneen tilaan kiteytyy suuri määrä koke- musta, viisautta, oivaltamista ja tietoa. Siksi hän siteeraa herkästi ja auktorisoi ajatuksi- aan tihein lainauksin. Laina- ukset ovat kuin pieniä ti- mantteja tekstissä. Ne antavat kuvattavalle asialle hengen.

Tällainen käsittelytapa lienee välttämätöntäkin sen vuoksi, että Koski on metatutkija. Hä- nellä ei siis ole luovuuden alueelta omaa alkuperäistutki- musta – ”luovia ihmisiä koe- putkessa” – vaan hän synteti- soi ja konstruoi. Kosken tut- kijanotetta kuvaa se, miten huolellisesti hän on lähteistä- nyt kaikki lainaamansa kitey- tykset, väittämät ja esittele- mänsä luovuustutkimukset.

Teoksen luotettavuuden nä- kökulmasta se on myös välttä- mätöntä, joskin Koskelle itses- täänselvä, luonnollinen työs- kentelytapa.

Infoähky-käsitteen

kielenkäyttöömme livauttanut Jussi T. Koski käsittelee myös uusimmassa kirjassaan hallit- sematonta tiedontulvaa ja sen puu-duttavaa, luovuuden nujertavaa vaikutusta. Hän tarjoaa kahden aikamme pa- han epidemian, infoähkyn ja alinomaisen kiireen, lääkkeik- si tietoista, opeteltua keskit- tymistä vain itselle tärkeisiin asioihin ja muun määrätie- toista karsimista, sekä luovaa laiskuutta ja riittävää lepoa.

Kiireettömyys ja väljä aika ovat luovan prosessin välttä- mättömiä elementtejä. Tehok- kuutensa maksimoijia Jussi Koski nimittää uraohjuksiksi.

(2)

72

AIKUISKASVATUS 1/2002 Riittävän levon puutteella on

mielenkiintoinen kytkös Ka- lervo Siikalalta napatun laina- uksen (s. 50) kautta myös kansanvallan ja maailman ti- laan: ”Maailmaa hallitaan su- muisin aivoin”, on Siikala to- dennut. ”Kansanvalta tarvitsee myös aikaa, kiireetöntä har- kintaa, väljyyttä ja näköaloja.

Ilman niitä ei synny uutta tieteen, taiteen tai talouden aloilla – saati sitten politiikas- sa ja yhteiskuntaelämässä.”

Terveellinen havainto minis- tereittemme päiväkalenterei- hin rinnastettuna!

Luova hierre -kirjassa esitellään valikoiden keskei- simpien luovuustutkijoiden ja -teoreetikkojen ajatuksia. Eni- ten kirjassa saa huomiota Chi- cagon yliopiston psykologian ja kasvatustieteen professori Mihaly Csikszentmihaly, joka on kehittänyt systeemisen luo- vuusteorian ja jonka tunne- tuin käsite on optimaalinen kokemus, flow.

Mielenkiintoisinta Csikszentmihalyn teorioiden esittelyssä on kenties luovuu- den julkisen tunnustamisen keskeisyys. Ei siis riitä, kuten Maslow väittää, että jokin asia on luova henkilön omasta mielestä ja hänen kriteereil- lään. Idean tai tuotteen on saatava sosiaalinen hyväksyntä.

Portinvartijoina toimivan asiantuntijayhteisön on tulta- va vakuuttuneeksi suoritteen arvosta. Tästä ulkoisen tun- nustuksen ehdosta seuraa mielenkiintoinen, ennen muuta taiteista tunnetuksi tullut paradoksi, onhan moni historian luova nero saanut teoksilleen tunnustuksen vasta kauan kuolemansa jälkeen.

Sitä paitsi aitoon luovuuteen kuuluu usein myös anarkisti-

nen, asiantuntijayhteisöt si- vuuttava elementti.

Mihaly Csikszentmihalyn korostama asiantuntijayhteisö käyttäytyy erilailla ja sen sää- telyvalta vaihtelee riippuen asiantuntemusalan luonteesta.

Eriytyneillä ja monimutkaisilla aloilla yhteisö on pieni ver- rattuna vähemmän eriytynei- siin ja vähemmän kompleksi- siin aloihin. Yhteisön elinkaa- ri myös vaihtelee ja huipen- tuu eräänlaiseen stagnaatioon ja pystyynkuolemiseen. Eikö siis tällaiset asiantuntijayhtei- söt toimi luovuuden kampit- tajina? Niinkin toisinaan.

Kuitenkin luova ajatus tai teko vaatii luovaksi muuttu- akseen vastakaikua. Koska luo- vuus elää vuorovaikutuksessa, oppiminen toimimaan jonkin tietyn kentän sääntöjen mu- kaan lisää Csikszentmihalyn mukaan valtaisasti yksilön luovuuden mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia.

Jos asiantuntijayhteisö on liian avoin ja hyväksyy kaiken, seurauksena on kritii- kittömyys – ja epäluovuus.

Asiantuntijayhteisöt toimivat siis myös kulttuureiden ole- massaolon takaajina. ”Selviyty- äkseen kulttuurien tulee eli- minoida useimmat uudet ideat. Kulttuurit ovat konser- vatiivisia, ja hyvästä syystä.

Mikään kulttuuri ei voi omaksua kaikkia ihmisten tuottamia uusia ideoita ajau- tumatta kaaokseen”, Mihaly Csikszentmihaly toteaa (s. 75).

Asiantuntijayhteisöjen itseriittoisuudessa piilee vaa- ra, joka vaikkapa aikuiskasva- tustieteilijöiden on syytä it- sessään tunnistaa. Yhteisöillä on nimittäin taipumus tuot- taa itse omat käsitteistönsä ja

kysymyksenasettelunsa ja eris- täytyä näin muista asiantunti- jakulttuureista.

Luovaa yksilöä Jussi T.

Koski käsittelee kirjassaan va- jaan sadan sivun verran. Jäl- leen Csikszentmihalyn tutki- mukseen nojaten saamme tie- tää, että luovat ihmiset ovat joko analyyttisia tai intuitiivi- sia oman oppimansa tiedosta- jia. Luovaan henkilöön voi liittää erilaisia ominaisuuksia.

Yllättävintä tällä listalla on kenties huumori ja nauru, eli kuten Jussi T. Koski tiivistää:

ahaa- ja hahaa-elämykset liit- tyvät toisiinsa likeisesti. Aja- tuksen takana on itse asiassa tunneäly-guru, psykologi Da- niel Goleman (s. 91–92 sekä 96–97), jonka mukaan naura- minen auttaa ihmisiä ajattele- maan ja assosioimaan vapaam- min. Erinomaisen mielenkiin- toinen luovan yksilön kym- meneen ominaisuusalueeseen jakautuva analyysi löytyy jäl- leen Csikszentmihalyltä (s.

94–103).

Intohimo, motivaatio ja sinnikkyys ovat ominai- suuksista keskeisellä sijalla.

Luovien ihmisten toiminta- tarmo ja intohimo kohdistuu itse asetettuihin tavoitteisiin toisin kuin ihmisten enem- mistöllä, joka missä tahansa kulttuurissa käyttää valtaosan ajastaan itsensä ulkopuolelta asetettujen tavoitteiden to- teuttamiseen. Tämä on Kos- ken mukaan yhteiskuntien ja kulttuureiden koossapysymi- sen kannalta välttämätöntäkin.

Mutta toisaalta kulttuurit voi- vat kehittyä vain, jos mukana on kompromissittomia oman tien kulkijoita.

Yksi luovuuden

paradokseista liittyy marginaa- K I R J A - A R V I O I T A

(3)

AIKUISKASVATUS 1/2002

73

lisuuden ja sosiaalisuuden vä- liseen suhteeseen. Vanhem- mat esimerkiksi soisivat las- tensa olevan sosiaalisia ja sosi- aalisesti hyväksyttyjä sekä eri- laisia ja luovia. Luovan lapsen ei kuulu olla eristynyt, mutta kuten Csikszentmihaly toteaa, ihminen ei voi olla normaali ja poikkeuksellinen samanai- kaisesti.

Csikszentmihaly ei suin- kaan ole Kosken ainoa luo- vuusauktoriteetti, vaikka kyl- läkin keskeisin ja päätä pi- dempi muita. Harwardin ja Bostonin yliopistoissa profes- sorina toiminut Howard Gardner tulee kirjassa tutuksi erityisesti neljän luovuustyy- pin kehittäjänä. Nämä keske- nään erilailla toimivat ja pro- filoituvat tyypit ovat mestari (master), uudistaja (maker), itsetutkija (introspector) ja vaikuttaja (influencer). Heistä nimenomaan uudistajia Gard- ner pitää äärimmäisen luovina henkilöinä (s. 163–170).

Työyhteisöille

hyödyllisintä tutkimustietoa ja luovuusteoriaa sisältyy kir- jan viimeiseen, ryhmiä ja or- ganisaatioita koskevaan osaan.

Yhteisöluovuuden teoreetik- koja ovat ennen muita Bennis ja Ward Biederman, Ikujiro Nonaka, jonka Koski on tavan- nut itsekin useamman kerran Helsingin kauppakorkeakou- lussa työskennellessään, Leonard ja Swap, Robinson ja Stern sekä Pe- ter Senge.

Robinson ja Stern romuttavat myyttiä sankarilli- sesta luovasta yksilöstä ja pitä- vät sen sijaan organisaation kokonaisluovuuden kannalta

olennaisempana edistää kaik- kien työntekijäin luovuutta.

Tämä tapahtuu säätelemällä organisaation luovuuden kes- keisiä elementtejä, joita he erittelevät teoksessaan Corpo- rate Creativity (1998).

Yksi aivan keskeisiä elementtejä on ihmisten väli- nen, samassa fyysisessä tilassa tapahtuva vuorovaikutus. Sitä pitävät korvaamattoman tär- keinä niin Robinson & Stern, Leonard & Swap kuin Ikujiro Nonaka, jonka käsitteistöä on yhteinen tila, ”ba”. Se voi olla sauna, kahvihuone, tu- pakkahuone tai mikä tahansa paikka, joka mahdollistaa työntekijäin kesken tapahtu- van suunnittelemattoman ad hoc -kommunikaation ja lisää onnekkaiden sattumien to- dennäköisyyttä.

Bennis ja Ward ovat tutkineet joukkoa maailman huippuluovia ryhmiä. Kym- meneen ominaisuusryhmään kiteytetty erittely soveltuu malliksi myös tavallisemmalle- kin oppivalle organisaatiolle.

Tavallisia ja käyttökelpoisia työyhteisön luovuutta edistä- viä keinoja on mm. työtehtä- vien kierrättäminen sekä toi- menkuvien riittävä rosoisuus.

Toimenkuvia ei tule eriyttää liikaa. Aivan keskeinen me- nestystekijä työyhteisössä on luottamus ja luottamukselli- nen ilmapiiri. Charles Handy puhuu jopa luottamusjohta- misesta ja vertaa luottamusta lasiin: kun se kerran rikkou- tuu, sitä ei voi koskaan pa- lauttaa entiselleen.

Kosken kirja ottaa raikkaasti kantaa luovuuden palkitsemiseen ja bonuksiin organisaatioluovuuden kan- nustimina. Ihmisen sisäinen

motivaatio on keskeinen te- kijä. Mitä vähemmän työnte- kijöiden kehittämisideoita palkitaan materiaalisesti eli motivoidaan ulkoisesti, sitä enemmän esiintyy luovuutta.

Ainoa kestävä palkitsija on työntekijän sisäinen toiminta- motiivi ja itsensä toteuttami- sen tarve sopusoinnussa yh- teisen vision ja yhteisten ta- voitteiden kanssa.

Mutta mitä kummaa on luova hierre? Monet luovuus- tutkijat katsovat, että luo- vuutta arvostavassa ja vaalivas- sa organisaatiokulttuurissa eri- tyisesti älyllisten konfliktien tietoinen synnyttäminen on hyväksyttävää ja toivottavaa.

Jos tiimien ja ryhmien anne- taan itseorganisoitua, ’simila- rity-attraction’ (tottumus pit- käaikaiseen yhdessä työsken- telyyn, samantyyppinen kou- lutus, samantyyppinen ajatte- lutapa, samantyyppinen työs- kentelytapa jne.) vetää saman- kaltaisia ihmisiä tekemään työtä yhdessä. Luovuuden kannalta huonoja ryhmiä ovat siis sellaiset, joissa ei lainkaan esiinny luovaa hierrettä näke- mystapojen välillä, ja sellaiset, joissa hierre muuttuu henki- lötason jännitteiksi.

Joukossa tyhmyys tiivistyy, sanoo vanha sanan- lasku. Niinkin tietyin reuna- ehdoin. Siitä Kosken kirja kuitenkin lukijaansa vakuut- taa, että puhuttiinpa miten paljon tahansa luovista ryh- mistä, ihmiset synnyttävät enemmän ja parempia ideoita yksin kuin ryhmässä. Mutta sitä ennen tarvitaan useimmi- ten vuorovaikutusta.

Anneli Kajanto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Perussairaudet Hoidon tarve Verenpainetaso Alkoholi, tupakka Muu hoidon tarve Hoidon tavoitteet Verenpainetaso Kolesterolitaso. Muut tavoitteet, aikataulu

Kirkkopuiston yleissuunnitelman päivityksen on laati- nut Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy Jyväskylän kaupungin kaupunkirakenteen toimialan toimeksian- nosta vuosien

Selonteon mukaan muun muassa ”Luovuus on kyky yhdistellä asioita ja merkityksiä uusiksi kokonaisuuksiksi ennen kokemattomalla tavalla.” 87 sekä ”Luovuus on ihmiselle

On myös mahdollista, että myyjä kohtaa asiakkaan kasvokkain useamman kerran ennen kuin kaupat syntyvät.. Asiakkaat haluavat oppia uutta eikä käyttää

Koski: Infoähky ja muita kirjoituksia oppimi- muita kirjoituksia oppimi- muita kirjoituksia oppimi- muita kirjoituksia oppimi- muita kirjoituksia oppimi- sesta, organisaatiosta

nut maan tasalle vuosina 1933 ja 1949, sekä kerran osittain.. Mikä saha on

Edelleen näytetään joskus paheksuvan sitäkin, että eräät tuotannonalat eivät saa pidettyä palk- koja niin alhaalla, että ne selviytyisivät kilpai- lussa kehitysmaiden

Esimerkkiä Keijo juoksee kävellen tarkastellessaan Hamu- nen katsoo, että lause tuntuu oudolta siksi, että molempien verbien leksikaa- linen merkitys kuvaa samaa liike tyyppiä