• Ei tuloksia

Tieteellinen elämä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteellinen elämä näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

82

T&E 1/08 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

T T T T

T I E T E E L L I N E N I E T E E L L I N E N I E T E E L L I N E N I E T E E L L I N E N I E T E E L L I N E N E L Ä M Ä E L Ä M Ä E L Ä M Ä E L Ä M Ä E L Ä M Ä

RANSKALAINEN sosiologi ja Ecole des Hautes Etudes en Sciences sociales’in profes- sori Robert Castel tunnetaan Suomessa parhaiten kenties hänen 1970-luvun työstään psykiatrisen järjen kriitikkona ja Michel Foucault’n kollega- na. Castel oli mukana muun muassa Foucault’n organisoi- massa tutkimusprojektissa, jos- sa joukko tutkijoita analysoi vuonna 1835 perheensä mur- hanneen Pierre Rivièren muis- telmia ja hänestä tuolloin kir- joitettuja asiantuntijalausunto- ja. Niin kuin yleensäkin tuon ajan tutkimuksissaan Castelin avainkäsite hänen analyysis- saan oli ”sosiaalinen kontrol- li”. Sittemmin Castel siirtyi tut- kimaan hyvinvointivaltiota ja siinä tapahtuvia ulossulkemi- sia avainkäsitteenään vaikeasti käännettävä désaffiliation.

Jokin aika sitten Libératio- nessa (24/3/2006) julkaistussa artikkelissa Castel palasi van- haan sosiaalisen kontrollin tee- maansa. Enää tähtäimessä ei- vät kuitenkaan olleet psykiatrit ja hullut vaan terveysterroristit ja tupakoitsijat. Jotta kirjoituk- sen ymmärtämisen kannalta olennainen tyylilaji ei jää lu- kijalta huomaamatta, t&e jul- kaisee jutun kokonaisuudes- saan. Sen otsikkona on Kuo- lema tupakoitsijoille.

”On iloittava siitä, että kaikis- sa julkisissa tiloissa tupakoi- mista ollaan vihdoinkin kiel- tämässä. Näin voidaan rangais- ta niitä yksilöitä, jotka ovat tarpeeksi välinpitämättömiä tai kyynisiä sallimaan itselleen jazzin kuuntelun ja parin tupa- kan käryttämisen baarissa tai hyvän, ystävien kesken nauti- tun aterian päättämisen kahvin tai konjakin seurana poltet- tavaan sikariin.

Tämä Hyvien voimien voit- to Pahoista lienee kuitenkin vielä epätäydellinen, ja siksi on

jatkettava valitulla tiellä. Niin- pä on kiireen vilkkaa hyväk- syttävä laki, joka kieltää tupa- koinnin myös kaduilla ja kau- pungin puistoissa, pitäisihän olla selvää, että tupakansavu on vaarallisempaa kuin auto- sivilisaatiomme tuottamat saas- tuttavat kaasut. Kielto täytyy kuitenkin ulottaa kaukaisim- paan maaseutuun asti, koska edelleen on olemassa valtava määrä nurkkakuntaista väkeä joka ei vielä ymmärrä, että tupa- kansavu on uhka ihmiskunnan hyvinvoinnille ja planeettam- me ekologiselle tasapainolle.

Nämäkin toimenpiteet tule- vat kuitenkin olemaan riittämät- tömiä: vielä ovat jäljellä itse tupakoitsijat. Mitä tehdä tälle sukupuuttoon kuolevalle lajille?

Ehkä heidät voisi sijoittaa eril- lisiin tiloihin, jossa heitä ha- vainnoitaisiin, valvottaisiin, ehkä jopa rangaistaisiin ja uu- delleenkoulutettaisiin (tätä vii- meistä vaihtoehtoa voitaisiin punnita suhteessa kanssaih- misten suvaitsevaisuuteen).

Valitettavasti tämä toiminta- muoto on vaarassa palauttaa mieliin keskitysleirit, joihin nat- sismin kauhujen muistot yhä liitetään. Voidaan heti aavistaa, ettei toimenpide olisi tarpeek- si suosittu otettavaksi käyttöön ainakaan heti (joka tapauksessa aiheen tiimoilta olisi mahdol- lista järjestää mielipidekysely, joka antaisi päätöksentekijöille hieman tuntumaa).

Eräällä toisella toimenpiteel- lä olisi ehkä paremmat mah- dollisuudet tulla toteutetuksi.

Ensi keväänä vaaliuurnilta pa- laavan kansan enemmistön (millainen se sitten olisikaan, nyt on kyse kansallisesta asia- sta) olisi oltava tarpeeksi roh- kea ehdottamaan lakia, joka laajentaisi tupakointikiellon yksityisiin tiloihin: autoihin, asuntoihin, omakotitaloihin.

Kun laki olisi hyväksytty, polii- sin pitäisi myös kyetä valvo- maan että lakia noudatetaan:

tämän se tekisi iskemällä odot- tamatta asuntoihin niin päivi- sin kuin öisin. Pahasti myöhässä olevat ihmisoikeuksien kan- nattajat tietenkin moittisivat näiden toimenpiteiden rikko- muksia yksityisyyteen ja va- pauteen, mutta järjestysvoimat eivät tietenkään olisi tehneet mitään muuta kuin velvollisuu- tensa soveltamalla lakia.

Tupakan vastaista sotaa, aivan samalla tavalla kuin ter- rorismin vastaista sotaa, on vaikeaa käydä. Sitä ei voiteta, ellei vastustajaan, tässä tapauk- sessa tupakoitsijaan, suhtaudu- ta säälimättömästi: nollatole- ranssilla! Ei voi kuin olla kiitol- linen kaikkia niitä yhä lukuisam- pia henkilöitä kohtaan, jotka arkailematta järjestäytyvät tais- teluun viedäkseen eteenpäin tätä hyvää asiaa. He haluavat meidän parastamme ja taistele- vat suurella antaumuksella, jotta elämämme olisi täydel- lisen turvallista yhteiskunnas- sa, josta kaikki riskit olisi vih- doin kitketty pois. Turvallisuus voittaa aina vapauden, ja tuo maailma olisi paras mahdolli- nen maailma.

Mitä minuun tulee, ja mikä- li minun tulisi osallistua vähäi- sillä keinoillani tähän jaloon hankkeeseen, ehdottaisin Hy- vän puolustajille yksinkertais- ta toimintatapaa, jonka käyt- töönotto ei tulisi kovinkaan kalliiksi mutta jonka symboli- nen anti voisi olla tuntuva: hau- tausmaiden tulisi olla avoinna tupakoitsijoille. Näiden hau- tausmaiden pitäisi olla mah- dollisimman kaukana asutuk- sesta ja niistä haudoista, joissa tavalliset kuolleet lepäävät.

Kuten ammoin kerettiläisten ja muiden uskonnottomien, joil- ta evättiin lepopaikka siunatus- sa maassa, tupakoitsijoiden

(2)

83

TIETEELLINEN ELÄMÄ • T&E 1/08

stigmatisoiminen olisi samalla hoidettu ikuisuuteen saakka

Tällä tavoin tupakoitsijat saisivat ansionsa mukaan. Sa- malla voisi panna vireille muis- tityön, joka kyseenalaistaisi kuuluisiin rikollisiin yhä koh- distetun ihailun: Sigmund Freud, Winston Churchill, Jean-Paul Sartre, André Malraux, Hum- phrey Bogart, Georges Bras- sens, Hannah Arendt ja mo- net muut eivät ole katuneet te- kojaan. Todisteena ovat bar- baarisilta ajoilta periytyvät va- lokuvat, joissa heidät nähdään sikari, savuke tai piippu suus- sa. Joskus he jopa hymyilevät sen näköisinä kuin halveksisi- vat meitä tai tekisivät pilaa kai- nostelustamme.

Jotkut turhan kaavamaiset henkilöt väittävät tietenkin vas- taan ja sanovat että moisesta on jo kauan, että nuo suuret persoonat eivät tienneet mitä tekivät, antaa menneiden olla ja niin edelleen. Jos tupakasta on kuitenkin tullut absoluutti- sen Pahan ilmentymä jonka käyttö on verrattavissa rikok- seen (kymmenien miljoonien tupakka-askien kanteen on painettu ”Tupakka tappaa”) on myös palattava syntiseen su- vaitsevaisuuteen, josta tupakka hyötyi menneisyydessä. Entis- päivän tupakoitsija, kuten ny- kyinenkin, rikkoo ainoaa py- hää jonka nyttemmin pystym- me käsittämään: palvomme ruumista, sen terveyttä, sen pitkäikäisyyttä, johon on lopul- ta kirjattu ikuisen elämän toive.

On oltava yhä säälimättömäm- pi niitä kohtaan, jotka nähtäväs- ti eivät osallistu näiden jokai- sen hyvänä pitämien arvojen juhlistamiseen ja uskovat, että tämä ruumiin valta on katoa- vainen, että edes kaikki maail- man varotoimet eivät takaa kuolemattomuutta. Jos kuole- maa ei voida kuitenkaan voit- taa, voidaan ainakin stigmati-

soida ne, jotka paljastavat sa- laisuuden osoittamalla vas- tuuttomalla käytöksellään, että kaikki kuljemme tuohon sa- maan suuntaan.

Jos siis julistamme sodan tupakalle, meidän on osoitet- tava melkoista johdonmukai- suutta nähdäksemme koko sen logiikka viimeisenä episodina vuosisataisesta taistelusta, jota Hyvä käy Pahaa vastaan ja joka lähentelee ristiretken tunnel- maa. Lukija on jo varmastikin ymmärtänyt, että juuri niin olen yrittänyt tässä tehdä – liioitel- len toki hieman. En mahtaile omalla häpeämättömän tupa- koitsijan statuksellani, neuvon aivan jokaista pidättäytymään tupakasta, osallistuisin jopa mielelläni rehelliseen kampan- jaan, joka pyrkisi varoittamaan epäilemättä haitallisten tapojen kasvavasta vaikutuksesta ter- veyteen. Jokaiselle on kuitenkin tarjottava valinnanvapaus. Olen sitä vastoin enemmän kuin vastahakoinen, mitä tulee kau- niisti ajatellun autoritarismin, pseudotieteellisen mahtailun ja hyvän, turvallisuushakuisen omantunnon sekoitukseen, joka luonnehtii usein terveys- fanaatikkoja. Tässä ei sitä pait- si ole kyse ainoastaan tupakas- ta ja terveydestä: suojelkaam- me itseämme niiltä, jotka valit- sevat meidän parhaaksemme meidän puolestamme, jotka tyrkyttävät totuuttaan kaikin keinoin miettimättä koskaan, ovatko itse oikeassa. Tupak- kakielto ei ole viimeinen niistä kielloista, joihin meitä valmis- tellaan.”

14.3. 2008 tuli kuluneeksi 100 vuotta Maurice Merleau-Pon- tyn syntymästä. Toisen maail- mansodan jälkeen Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre ja Maurice Merleau-Ponty perus- tivat Les Temps modernes -leh- den. Beauvoir kuvaa Manda-

riinit-romaanissaan lehden ympärillä pyörineen intellek- tuellipiirin ongelmallisuutta:

konkreettisista pyrkimyksistään huolimatta saavutukset jäivät kirjallisiksi ja siksi ”mandarii- nit” on osuva nimi tälle piirille.

50-luvun alussa Merleau-Pon- ty teki kuitenkin eron ”man- dariineihin”. Hänen mielestään sartrelainen ”ultra-bolshevis- mi” eli eksistentialismi ei ollut todellista vapauden filosofiaa, vaan ainoastaan tietoisuuden- sisäistä asennoitumisen va- pautta.

Maineessaan Merleau-Pon- ty jäi Sartren ja Beauvoirin var- joon. Hän ei suuntautunut kau- nokirjalliselle uralle, vaan aka- teemiselle. Merleau-Ponty eteni aina Collège de Francen filoso- fian professoriksi asti, mikä on Ranskassa erittäin arvostettu virka. Hänen sanansa on ikuis- tettu tämän kaikille avoimen koulun seinään: ”Ei saavute- tut totuudet, vaan vapaan tut- kimuksen idea.”

Vuonna 1945 ilmestyneessä väitöskirjassaan Phénoménol- ogie de la perception (Havait- semisen fenomenologia) Mer- leau-Ponty etsii tapaa saada ruumis esiin filosofiaa ja tie- dettä perinteisesti hallinneen tietoisuuden alta. Perinteisesti ruumista on lähestytty objekti- na, toisin sanoen tietoisuuden kohteena. Merleau-Ponty näyt- tää kuinka havaitsemme objek- tit oman kokemuksellisen ruu- miimme kautta sen sijaan, että ruumis olisi vain yksi objekteis- ta. Havainto ei ole vain ajatus havaitsemisesta, vaan se on ruumiillinen suhde maailmaan ja toisiin.

50-luvun lopulla Merleau- Ponty alkoi työstää suurteos- ta, jonka oli tarkoitus syventää aikaisemman teoksen perustei- ta. Se jäi kuitenkin kesken- eräiseksi Merleau-Pontyn kuol- tua sydänkohtaukseen 3. tou-

(3)

84

T&E 1/08 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

kokuuta 1961, 53-vuotiaana.

Postuumisti julkaistu käsikirjoi- tus Le visible et l’invisible (Näky- vä ja näkymätön) tuo esiin Merleau-Pontyn pyrkimyksen purkaa maailman yläpuolelle asettuvaa tietoisuusfilosofiaa ja

hahmottaa aistimisesta lähtien uudella tavalla myös ajattelua ja kieltä.

Viimeistään 2000-luvulla Merleau-Ponty on nousemas- sa merkittävämmäksi filosofiksi kuin ystävänsä ja kiistakump-

paninsa Sartre. Ehkä Merleau- Pontylle ei ollutkaan haittaa Sartren varjoon jäämisestä vaan päinvastoin hänen filosofian- sa on odottanut varjossa omaa tulemistaan.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tällä oletuksella yliopistojen autonomia lisääntyisi, jos se ei enää saisi itse päättää, mitä koulutus- ohjelmia tarjoaa, vaan ministeriö päättäisi siitä..

2012 raportoivat, että noin 120 ihmistä osoitti mieltään Butlerin palkintoa vastaan samaan aikaan kuin hän piti kiitospuhettaan Frankfurtin Paulskirchessä (ja 15 ihmistä

Negri ja Kriegel kävivät sananvaihtoa imperiumin ja tasavallan eroista, ja Kriegel arveli, että Negrillä on vaikeuksia erottaa toisistaan imperiumi ja tasavalta johtuen

Samalla kävi tosin myös ilmeiseksi, että myös radikaaleja puheenvuoroja esit- tävät puhujat olivat varmis- taneet itselleen oppituolin. Ehkä tässä oli vähintään

tuaan internetin keskusteluista huolestuneita kommentteja, joiden mukaan tuo 1500-sivui- nen tuotos olisi jollain uudella tavalla vakavasti otettava ja erilainen kuin

Ironista kyllä, murhatutkinnan edetessä pal- jastui, että kyse oli perinteisestä mustasukkaisuusmurhasta; Bala nimittäin epäili, että murhan uhri tapaili hänen

Tieteen & edistyksen on myös vaikea uskoa, että erityisen raskaan vainoamisen kohteeksi joutunut emerita professori Heller voisi olla poikkeukselli­. sen epäpätevä

Näyttää siltä, että hän on tulkinnut api- noiden käyttäytymistä koskevaa aineistoa väkisin omien oletus- tensa mukaisesti ja lisäksi myös raportoinut sellaisia empiirisiä