• Ei tuloksia

MIkä muuttuu kun opetamme etiikkaa verkossa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "MIkä muuttuu kun opetamme etiikkaa verkossa"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

SotePeda 24/7 -hanke

Rahoittaja: Opetus ja kulttuuriministeriö

CC BY-SA 4.0

Tekstivastine podcastiin: Mikä muuttuu kun opetamme etiikkaa verkossa

Arja Koski, Diakonia-ammattikorkeakoulu

Katariina Välikangas, Hämeen ammattikorkeakoulu

Tervetuloa kuuntelemaan keskusteluamme siitä, mikä muuttuu kun opetamme etiikkaa verkossa. Minun nimeni on Arja Koski ja toimin Diakonia-

ammattikorkeakoulussa lehtorina

Olen Katariina Välikangas ja mä tuun tuolta Hämeen ammattikorkeakoulusta.

Meillä on tänään hyvin mielenkiintoinen aihe tässä ja ihan ensimmäisenä.

Tässä keskustelussa haluaisimme lähteä miettimään sitä että mitä se etiikka tarkoittaa? Miten se ilmenee meidän elämässä? Mitä mieltä Arja olet - Mitenkä etiikka on osa meidän elämää?

Etiikka on kaikkialla, se on työssä, se on elämässä, se on kaikissa meidän ihmissuhteissamme.

Se on kaiken läpileikkaava käsite. Kyllä. Ja jos me ajatellaan meitä opettajina, niin silloin voidaan sanoa näin että etiikka on asia mikä myös opettajina

leikkaa läpi kaiken sen mitä teemme työssämme meidän arvomme ja oma asennoituminen näkyy siinä meidän työssä ja se peilautuu myös siihen miten me toimitaan opetustilanteessa opettajina ja myös sitten mitä opiskelijat meiltä saavat.

(2)

Nyt jos me ajatellaan sitä pohditaan tässä että miten opettaa etiikkaa verkossa niin sit tästä tulee myöskin se kysymys, mitkä ovat ne meidän arvot ja

ajatukset ja pohdinnat siitä mitä on se verkossa toimiminen, mitä se

digitalisaatio kaikkinensa on. Kyllä. Miten me sitä eletään eläväksi.Ja samaten mietintään tulee se että millä tavoin etiikka näkyy opetussuunnitelmissa?

Tämä on hyvä kysymys. Tällä hetkellä oma kokemus on ainakin se, että se ei siellä välttämättä näy kaikissa niissä kohdissa missä se tulisi näkyä ihan sanallisesti kun ne luetaan. Ja me opettajat katsotaan sitä mikä se

opetussuunnitelma on. Se on meidän ikään kuin kartta siihen miten me toteutamme sitten opetusta. Kyllä.

Samalla tavoin voidaan ajatella että etiikan pitäisi näkyä toteutussuunnitelmissa.

Se antaa sitten vähän enemmän väljyyttä. Mutta tässä tulee sitten ne opettajan ajatukset siitä että miten voin toteuttaa opetusta jatkuvasti

muuttuen ja miten tämä muuttuva ympäröivä todellisuus ikäänkui haastaa meidät siihen muutokseen, jos meidän opetussuunnitelmat staattisia kuin tänä päivänä vielä ovat. Kyllä. Ja sitten jos ajatellaan etiikka näyttäytyy

opetussuunnitelmissa ja toteutussuunnitelmassa niin siitähän päästään oikeastaan siihen perusasioiden äärelle tästä eettisten kysymysten pohdinnassa, koska näiden meidän suunnittelemien työkalujen kautta opiskelija rakentaa meidän kanssamme yhteistyössä tätä omaa

identiteettiään sekä henkilökohtaista identiteettiä että sitä ammatillista identiteettiään.

Totta ja sitten juuri tämä, että minkälainen osa siinä ammatillisissa

identiteetissä on se jos ajatellaan digitalisaatiota ja kaikkea sitä toimintaa mikä ei ole tässä vielä meidän käsissämme face-to-face välttämättä.

Niin mikä se on? Mikä on se opiskelijan identiteetti verkossa ja mikä on meidän opettajien identiteetti verkossa? koska toimintaympäristö luo sen ikään kuin sen identiteetin tarpeen.

Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä. Siitä onkin luonnollista siirtyä sitten tähän eettisen osaamiseen.

Ja mitäs Arja, näet: Mitkä ovat semmosia tärkeitä eettisen osaamisen alueita?

No tuossa kun puhuttiin näistä mitkä ovat opettajan arvot ja sitten miettiin opiskelijaa ja sitä, että etiikka on jokapuolella.., niin herkkyys. Millä tavalla me ollaan tässä arjessa toistemme kanssa erilaisissa suhteissa ja miten me ollaan valmiita tutkailemaan ja tutkimaan sitä. Sitä meidän omaa olemisen tapaamme ja niitä arvoja. Mä näkisin, että se on, Se on se ja sitä kautta päästään sitten siihen kokemukseen.

(3)

Sen pohtimiseen ja miettimiseen, mitä minun ympärilläni tapahtuu ja miten mä toisaalta myöskin olen ammattilaisena vaikuttamassa siihen mitä tapahtuu asiakkaiden kanssa ja siinä suhteessa, jossa toimin. Kyllä.

Ja tällä tavalla tarkasteltuna eettistä osaamista niin sieltä hyvin vahvasti nousee eettinen motivaatio.

Kuinka paljon ihmisellä itsellään on sitä eettistä motivaatiota lähteä

miettimään näitä kysymyksiä. Ja kuinka paljon on sitä eettistä motivaatiota lähteä miettimään eettistä päätöksentekoa eettisiin kysymyksiin liittyvissä asioissa mutta myös sitten sitä toimeenpanotaitoa. Miten sinä Katariina nyt näet tämän digitalisaation tuomat haasteet tähän eettiseen osaamiseen?

Digitalisaatiohan tuo meille sen mahdollisuuden, että me voidaan toimia opettajina ja opiskelijoina verkossa. Ja nyt jos mietitään opettajan

näkökulmasta tätä digitalisaation tuomia haasteita, niin kyllähän meillä on ne vastaavat kun hetki sitten Arja kerroit eettisen osaamisen osa-alueista. Ne ovat samat asiat myös verkossa. Sen lisäksi me opetetaan ja ohjataan opiskelijoita verkossa kokemaan tai löytämään herkkyyttä eettisten

kysymysten tunnistamisessa ja niiden pohtimisessa ja erilaisten vastausten miettimistä siellä. Digitalisaatio haastaa vielä lisää: meidän täytyy lähteä miettimään ihan uusia asioita esimerkiksi digitaalisten palveluiden

kehittyessä. Minkälaista esimerkiksi muutosta meidän opetus

kokonaisuuksista ja omissa asenteissä omassa identiteetissä, omassa ymmärryksessämme

Esimerkiksi sitä kautta sitä syntyy kun me pohditaan asiakkaan

itsemääräämisoikeuden turvaamista tai esimerkiksi eettistä toimintaa digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja ylipäätänsä tasavertaisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Jos me ajatellaan sitä, että mitä digitaalisuus tuo meille siihen opettamiseen lisää ja erilaisia elementtejä niin se haastaa myös oppimisympäristöämme, tätä verkko-oppimisympäristöä. Miten Arja näet, miten opettaja voi luoda turvallisen oppimisympäristön verkkoon?

Tämä on hyvä kysymys koska tunne siitä, että mikä on itselle turvallista niin siihen vaikuttavat monet asiat. Kyllä mä itse opettajana ajattelen, että se peruslähtökohta on se, että jos ajatellaan, että siellä verkossa ollaan

tietynlaisessa tarkoituksessa. Me ollaan täällä verkossa, tässä opintojaksossa oppimassa niitä asioita, joita me ollaan yhdessä sovittu että tässä on

mahdollisuus tutkia ja oppia sekä luodaan hyvin toimiva verkkoympäristö ja myöskin se että se mitä siellä tapahtuu niin siinä on selkeät rakenteet.

Ja sitten se, että opintojakso on selkeästi jäsennelty jäsennelty ja siellä on luotu selkeät oppimisen tilat.Ja ajattelisin, että myöskin sillä tavalla että ne pelisäännöt. Siinä vaiheessa kun tullaan kaikki yhdessä sinne

oppimisympäristöön, on tärkeää, että pelisäännöt ovat riittävän selkeät. Tästä

(4)

oli Katariina hyvä sinun mainitsemasi esimerkki kun opiskelija kysyi:

näkyvätkö hänen tekemänsä tehtävät muille opiskelijoille verkossa. Mitä tästä sovitaan? Onko se vain opettajan ja opiskelijan välillä vai onko se avointa pohtivaa materiaalia yhdessä sopien, josta kaikki voivat oppia. Tää avoimuus on yksi eettisyyden peruslähtökohta oikeasti.

Siihen liittyy myös vahvasti luottamus. Kyllä. Se, mitä toit esiin pelisäännöistä niin silloin olemme juuri tämän trialogisen oppimisen lähteillä. eli toisin

sanoen ensin meidän täytyy miettiä sitä monologista tiedonhankintaa, jossa opiskelija itse hankkii tietoa Ja sitten dialogista osallistumista, osallistavaa opiskelua missä opiskelijat yhdessä dialogisesti oivat laajentaa ymmärrystään ja sitten tämä trialogisen yhdessä tiedon luomisen vaihe, missä voidaan

erilaisin verkkovälitteisin työkaluin tuottaa semmosta ryhmän muodostamaa yhteistyötä ja sitä kautta uuden tiedon luomista, mutta toit tuossa äsken hyvin esiin se vaatii pelisääntöjä, ja että kaikki tietää missä mennään, kuinka

toimitaan. Ja jokaisella on se ymmärrys myös siitä että se on jokaisen oma panos on koko ryhmän kannalta koko sen oppimisen kannalta merkityksekäs.

Ja nyt kun me puhutaan näin, puhumme opiskelija ryhmästä, mutta sitten se, miten päästä aitoon dialogiin myös työelämän toimijoiden kanssa. Esimerkiksi miten vaikka harjoittelureflektiot voidaan toteuttaa esimerkiksi

verkkoympäristössä ja pohtia eettisiä kysymyksiä tai miten voidaan toteuttaa eettinen foorumi yhdessä verkossa, jossa todella on eri toimijoita eri paikoista ja siinä fokuksessa on osallistujien kokemukset eettisistä kysymyksistä.

Tottakai on tärkeä miettiä miten tämä on turvallinen toimintaympäristö kun jokainen tulee sinne omien kysymysten ja pohdintojen kanssa.

Ja luodaan yhdessä sitä uutta. Se on trialogista oppimista.

Perusajatus siihen liittyen. Aivan. Ja tästä päästään hyvin seuraavaan ajatukseen, mitä on tässä yhdessäkin mietitty. Eli että on erittäin tärkeää pystyä tunnistamaan näitä eettisiä dilemmoja ja tarkastella niitä monesta näkökulmasta.

Ja tässä tämä eettisen dilemman tarkastelu. Onkin mielenkiintoista pohtia, miten opiskelijoiden kanssa ensinnäkin päästään yhdessä pohtimaan sitä, että mikä on eettinen dilemma ja se että on vähintään kaksi eri näkökulmaa tai vaihtoehtoa, joista voi valita niin myöskin. Itse olen kohdannut niitä tilanteita kun opiskelijat ovat hämmentyneitä kun opettaja ei osannutkaan sanoa kumpi ratkaisu on oikein.

Ja sitten ihmetellään, että millaisia opettajia on kun eivät osaa sanoa mikä on oikein. Eli tässä ollaan ihan etiikan peruskysymysten äärellä.

Tähän oikeastaan liittyy eettisen toimintamallin ajattelun vahvistaminen siinä omassa ajattelussa ja sen oman ajattelun jäsentämisessä.

Että millä tavalla, millä tavalla me sitten omaa eettistä ajattelua ja päätöksentekoa sekä toimeenpanotaitoa kehitetään sekä omasta

opettajuudessa mutta myös siinä millä tavalla opetamme opiskelijoita ja miten voimme opiskelijoita eettisen ajattelun ja ymmärryksen kasvamista. Ja tässä

(5)

on tärkeätä, kun me puhumme eettisestä toimintamallista niin se ei ole alakohtainen eettinen toimintamalli. Se on ajattelun tukena tuo tuo sitä rakennettakin ja ehkä jollain tavalla myös monialaisuuden ideaali yhä laajemmin. Oli sitten sote alalla tai oli liiketoiminnassa tai missä vaan: se ajattelumalli ohjaa eettistä pohdintaa riippumatta työalasta.

Me ollaan käsitelty tässä keskustelussa aikalailla eettistä osaamista ja sen osa- alueita osa-alueita, mitä digitaalisuus ja verkko-oppimisympäristöt

merkitsevät opettajuudessa ja tulevaisuuden ammattilaisten eettisen ymmärryksen kasvussa. Mutta miten Arja näet, miten mahdollistetaan opiskelijan ammatillinen kasvu, jossa eettinen herkkyys on rakentuvan identiteetin ytimessä?

No nyt on kyllä semmonen kysymys joka vaatisi vähän enemmän pohdintaa.

Ajattelisin, että nyt kun me olemme tämän opettajavalmennuksen

aloittamisvaiheessa tai opettaja valmennuksen kontekstissa niin ajattelen että vastaus tähän kysymykseen löytyy siitä dialogista ja niistä niistä

keskusteluista, joita valmennusprosessissa käydään. Sehän tässä onkin

parasta, että en minä etkä sinä yksin vaan me opettajat yhdessä voimme luoda

ajatuksia ja askeleita eteenpäin.

Itse ainakin ajattelen niin, että keskustelut, muun muassa tämä yksi niistä myös rohkaisee siihen ajatteluun ja tekee itselle näkyväksi ja on tehnytkin itselle näkyväksi etiikan merkitystä riippumatta siitä mikä on se substanssi alue missä mitä itse opettaa. Et se etiikka tosiaan on kaikkialla - läsnä nyt ja aina.

Kyllä. Ja varmasti myös opettajan aktiivisuus myös siellä verkossa on hyvin tärkeää ja tämmönen ohjauksellinen ote etiikan opiskelun eteenpäin

saattamisessa.

Joo ja sitten se että mitä se on se ohjaus siellä verkossa Ja ne keskustelut ja jakaminen niin Katariina sanoitkin aikaisemmin että kun pohditaan eettisiä kysymyksiä niin kun opiskelija rakentaa niitä identiteettejään niin samalla lailla kun opettaja ohjaa verkossa tai ohjaa myöskin face to face edelleen.

Ja sen pohjalta mitä on, että se on kaikki mitä meillä, niin se on tässä. Kun katsotaan eteenpäin niin löytyy niitä uusia ajatuksia ja välineitä siihen työhön.

Mutta mikä muuttuu kun opetamme etiikkaa verkossa.

Tähän kysymykseen on hyvä päättää tämä keskustelu.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kaikki kolme tasoa voidaan tehdä sisäisesti tai kumppanuuksien (esim. 1) Outreach-taso: Esimerkiksi kotimaan lukiolaisille suunnatut moocit, kv-hakijoille markkinoidut moocit,

Puukon mukaan se on tyhmyyttä, joka tuhoaa sen, joka ei kykene sitä voittamaan (Puukko, alkup. Job 5:2).Tämä viitannee juuri suuttumuksen vahingollisuuteen, jos se

199, 204; 2002, 102, 184–202, 206–207.) Toisin sanoen totaalinen ideologia pyrkii tekemään mahdottomiksi ne pienet kertomuk- set, joita yksilöt ajattelevina toimijoina Arendtin

Moral Machine -kokeen vahvuutena on, että siinä joukkoistetaan moraalisen normiston luominen maail- manlaajuiselle tasolle, sillä kuka tahansa voi osallistua ja

Pohdittavina ovat yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja moraaliset emootiot 1800-luvun kotimaisessa tendenssikirjallisuudes- sa, kirjeromaanin eettiset ulottuvuudet 1980- ja

Kirjoitettuja journalistieettisiä säännöstöjä on ollut suurin piirtein sadan vuoden ajan. Vielä tätäkin vanhempi ilmiö on ihmisoikeudet. Ajatus kaikille ihmisille

Informaatiolukutaidon opetuksessa on siis kaksi pyrkimystä: sekä tehokkuuden saavutta- minen (löytää oikea tieto informaatiotulvasta, käyttää sitä tehokkaasti) että

1900-luvun jälkipuoliskolla tuli myös ilmeiseksi, että usean vuoden tai jopa vuosi- kymmenen aikamittakaavassa toistuvat säätilan syklit ovat erittäin tärkeä osa maapal-