• Ei tuloksia

Konevitsa - Laatokan luostarisaari · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Konevitsa - Laatokan luostarisaari · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Konevitsa

- Laatokan luostarisaari

Kuluneen vuoden aikana on Laatokan toinen luostarisaari Konevitsa siirtynyt osittain Venä- jatr ortodoksisen kirkon haltuun.

Muutama vuosi sitten huomatta- vasti suurempi Valamon luostari

siirtyi jo

Venäjän ortodoksiselle

kirkolle ja

tämä saari

on

ollut myöskin tu ristikohteena.

Konevitsan luostarisaari kuului ennen sotia maantieteellisesti Vpl Pyhajarven kuntaan. Huittisissa asuville entisille pyh ajarveläisille

ja sakkolalaisille

vanhemman polven edustajille saari

ja

siellä sijainnut luostari onkin viela en- tuudestaan jonki

nverran

tuttu.

Saari

sijaitsi noin 5

kilometrin

päässä mantereelta. Saaren suurin pituus

on

5 kilometria

ja

suurin

leveys 3 kilometriä. Saaren ympä-

rysmitta on 14 kilometriä.

Jo ennen talvisotaa I 930-luvulla saa-

rella toimi suomalainen sotilastu-

kikohta RT-3 patteristo

ja

useat

lähiseudun nuorukaiset ehtivät suorittaa asevelvollisuutensa saa- rella.

Heinäkuussa

l99l

ensimmäiset lehtimiehet pääsivät tutustumaan saareen

ja

luostarirakennusten nykykuntoon. Ensimmäinen py- hiinvaellusmatka

37

henkilön suuruisella ryhmalla tehtiin saa-

relle syyskuun

l3-15

päivinä ja allekirjoittaneella oli yhdessä vai- monsa kanssa ainutlaatuinen ti- laisuus osallistua matkalle, jonka osanottajat koostuivat luostari-

saarella

1930-luvulla asuneista upseerien ja aliupseerien lapsista, kolmesta entisestä aktiiviupsee- rista, muutamasta Suomen orto- doksisen kirkon jäsenestä, eräistä

restauroinnin asiantuntijasta ja

muista

kiinnostuneista. Olikin ainutlaatuinen kokemus päästä paitsi

yli

50 vuotta kiellettynä ole-

valla saarella myöskin seurueessa,

jonka jäsenet olivat

mahtavia oppaita tietäen jokaisen raken-

nuksen

alkuperäisen tarkoituk- sen'

jopa niissä viimeksi

asu- neiden munkkien nimen

ja

teh- tävänkin.

Konevitsan historiaa

Konevitsan

luostari on

aina

ollut

munkkiluostari. Luostarin on perustanut munkki Arsenij v.

1393, joten parin vuoden päästä luostari viettää 600 -vuotisjuhlia.

Munkki Arseni oli

pienestä

pitäen kasvatettu Jumalan pelossa ja hurskaudessa. Niinpä han peri- mätiedon mukaan olikin täydestä sydamestään

kiinfynyt

pyhään Kirkkoon

ja

kuunteli mielellaan Jumalan sanan julistusta. Vuonna

1379 hän vihkiytyi munkiksi Nov- gorodin Lisja Gora nimisella vuo-

Luostarin pääkirkot: alakirkko ja yläkirkko ovat valmistuneet 1800-luvun alussa. Ulospäin kirkot ovat suhteelli- sen hyvässä kunnossa, mutta sisällä kosteus on pahoin turmellut maalauksia.

26

(2)

Isän Nazari

ja

noviisi Vjatseslav luostarin korj aussuunnitelmia.

rella

sijainneeseen Ylösnouse- muksen luostariin. Arseni

oli

tai- tava kupariseppä, jota taitoa luos- tarin piirissä arvostettiin suuresti.

Täällä luostarissa kilvoitellessaan Arseni tapasi Athosvr.roren luosta-

rista tulleita

munkkeja. Näiden kertomusten innoittamana han pyysi igumenilta luvan ja siunauk-

sen lahtea Athosvuoren luostariin.

Täällä hän viipyi 3 vuotta palaten jalleen kotimaahansa.

Novgorodiin palattuaan Arseni

sai arkkipiispa

Johannekselta siunauksen lähteä perustamaan

luostaria pohjoiseen

maahan.

Mukaansa

hän

sai ottaa Athos-

woren

luostarista saamansa Ju- malaäidin ikonin,

joka

sitten on tullut kuuluisaksi Konevitsan Ju- malaäidin ikonina.

Purjehdittuaan Olhavanjokea

pitkin

Laatokalle han

tuli

ensin Valamon saarelle, jossa

jo

siihen aikaan

toimi

luostari. Oleskeltu- aan täällä

jonkin

aikaa han lähti

jatkama?n

matkaansa l9y1ääk-

seen sopivan paikan uudelle luos-

tarille. Myrskyn kourissa

han

joutui Konon

(Konevitsan) saa- reen. Myrskyn laannuttua Arseni lähti jatkamaan matkaansa, mutta uusi myrsky

heitti

hänet jälleen takaisin saareen.

Niinpä

Arseni

näki

siinä ylhäältä tulleen osoi- tuksen, että uusi luostari on perus- tettava

juuri

tälle saarelle. Ensi- töikseen hän pystytti puisen ristin kummulle' joka sittemmin tunnet-

tiin

Pyhänä Vuorena. Tänne han rakensi itselleen myöskin vaati- mattoman

majan.

Majansa lä-

helle han rakensi pienen

ru-

selostavat matkalaisille Konevitsan

koushuoneen,

johon sijoitti

At-

hosvuorelta tuomansa

pyhän

ikonin.

Vuonna 1398 saaressa tiedetään olleen jo pienen veljestön. Ensim- mäinen

kirkko

rakennettiin saa-

relle 1396.

Konevitsan

luostarin

historia on kokenut saman kuin Karjalan historia. V. 1570 alkaneen Ruotsin

ja

Venäjän välinen sota

oli

myös

luostarille kova koettelemus. Kä- kisalmen

linnan

kukistuttua v.

1580

joutui

Konevitsan luostarin veljestö jättamään luostarinsa siir- Uen Novgorodin Vösnousemuk- sen luostariin vieden irtaimistoa myöskin mennessään. Konevitsan luostari havitettiin maan tasalle.

Kirkon alle

kätketty pyhän Ar-

senin hauta säilyi

kuitenkin koskemattomana.

V. 1595 solmitun Täyssinän rau- han jalkeen v. 1598 veljestö saattoi jalleen palata autiolle luostarisaa- relleen. Tsaarin antaman mää- räyksen mukaisesti

luostari

ra- kennettiin nopeasti

valtion

kus- tannuksella. [Jusien sotien seu-

rauksena luostarisaari autioitui jälleen v. 1610. Kirkon

tiilit

kulje- tettiin valloittajien toimesta Käki- salmen

linnoituksen

rakennus- aineeksi.

1700-luvun alussa Venäjän val- loitettua

jälleen Karjalan

alkoi myös K.onevitsan luostarin elpy- mlsen arka. Nykyisin saarella ole-

vat kirkot ja muut

rakennukset ovat rakennetut lopullisesti vasta

I 8O0-luvulla. Nykyinen alakirkko on vihitty käyttöönsä 12.6.1 802 ja pyhitettiin Herran temppeliintuo-

misen muistolle, sivualttari Kone- vitsan Jumalaidin

ikonin

muis-

tolle. Kirkko valmistettiin pappis-

munkki

Silverterin piirustusten mukaisesti. Pääluostarin yläkirk- ko valmistui varojen puutteen joh-

dosta vasta myöhemmin

ja

vihittiin

12.6.1 809 Jumaläidin syn- fymän muistolle. Tämä kirkko oli tarkoitettu käytettäväksi vain läm- piminä vuodenaikoina.

Talvisota autioitti jälleen luostarin 12.3.1940 luostarin veljestö jou-

tui

suomalaisten sotilasviran- omai sten kehoituksesta j attam ään luostarisaaren. Luostarin veljes- töön kuului sillä hetkellä 36 hen-

keä

kasittava munkkien

ja

no- viisien joukko. Suurin osa luosta-

rin

irtaimistoa pystyttiin evakoi- maan. Luostari aloitti uuden toi-

minnan Keiteleen

Hiekassa.

Luostarin johtajana

oli

siirtymä- vaiheessa toiminut igumeni Mav-

riki. joka oli valittu

luostarin johtajaksi

jo

u. 1929.

Talvisodassa ja jatkosodan val- tauksessa luostarin rakennukset säilyivät lähes vahingoitta. Igu- meni kavi muutaman pappismun-

kin kanssa lokakuussa l94l

tutkimassa mahdollisuuksia luos- tarin takaisinmuutosta. Luostarin kunnostusta

jatkettiin

vähäisin voimin aina vuoteen

lgM,jolloin

lopullisesti selvisi myöskin luosta-

rin kohtalo. Igumeni

Mavriki

kuoli

kesällä 194/ Kuopiossa ja toivomuksensa mukaisesti hänet

Pääluostarin kellotorni

on

pa-

hoin rapistunut. Kello

on

tor- nissa mutta se on rikkoutunut eikä Konevitsan kellot enää soi.

27

(3)

Hevoskiven tsasouna on entisellä paikallaan ja hyvässä kunnossa.

haudattii n luostarisaarelle. Sodan

kovat

kohtalot

jattivat

jälkensä ikaantyneeseen veljestöön

ja

kun riittavästi uusia noviisejakaan ei Keiteleelle enää saatu veljestö siir-

tyi

195O-luvulla Heinäveden kun- taan perustettiin Uuden Valamon

luostarin

yhteyteen.

Siellä

vii- meinen Konevitsan veljestön jä-

sen noviisi Anrei

Pesckoff eli

"Konevitsan Antti" kuoli 2.8.1991 .

Mainittakoon.'

että

Konevitsan

Antti ehti

viela alkukesästä vie- railla Konevitsan luostarisaarella antaen tärkeitä tietoja

eri

raken- nuksista luostarin nykyiselle joh- dolle.

Konevitsa tänään

Syyskuisen illan jo hamärtyessä

pyhiinvaeltajien

joukko

saapui

koko päivän matkanneena Laato- kan rantaan Sortanlahden sotilas- tukikohtaan. Mielessä

kyti

viela pieni epäilys

-

pääsemmekö var- masti saarelle. Luostarin toimesta tehdyt etukäteisjärjestelyr aumoi- vat meidät selviyrymään ohi kiel- letyn portin varsin nopeasti ja jo

muutaman minuutin

kuluttua sellrueemme

oli

sota-aluksessa

matkalla

muutaman kilometrin päässä olevaan luostarisaareen.

Luostarin laiturilla olivat meitä vasterssa luostarin

johtaja

arkki- madriitta Nazari

ja

apulaisensa noviisi Vjatseslav. Kädestä pitaen

he

toivottelevat meidat tervetul- leeksi luostarisaarelle. Siirrymme

pimeälta laiturilta

I860-luvulla

rakennettuun

hotellirakennuk-

28

seen

ja

ihmetyksemme

on

suuri

kun

majoittuessamme entiseen 1930-luvulla saakka Suomen ar- meijan kayössä olleeseen esikun- tarakennukseen.,

joka

viimeiset vuosikymmenet on

ollut

neuvos-

tosotilaiden käytössä

huo-

maamme tulleemme paitsi erittäin

hienoon myöskin

olosuhteisiin katsoen varsin siistiin rakennuk- seen. Huoneet,

jotka on

varattu

kahdeksi

seuraavaksi päiväksi käyttöömme

on

neuvostoarmei- jan

jäljilta

maalattu

ja

tapetoitu.

Kalustus

on viela

puutteellista, mutta

kaikki

välttämätön löytyy.

Keskuslämmityspatteri hohtaa

lämpöä ja

naapurihuoneiston kanssa yhteinen wc- ja pesuhuone

tosin ilman

lammintä vettä on kaytossämme.

Hetkisen kuluttua kokoonnum-

me yhteiselle illalliselle.

Isä

Nazari

kaanryy aulassa olevan vaatimattoman ikonin ääreen lau- suen kiitoksen sanat

siitä,

että olemme kaikkien vaikeuksien jäl- keen

vihdoin

saapuneet perille luostariin. Ruoka on maittavaa ja nautimme sen hyvällä ruokaha-

lulla.

Ruokailun yhteydessä Isä Nazari kertoo meidän käyntimme olevan todella historiallisen,, sillä

olemme todella

ensimmäinen suuri ryhmä, joka on luostarin vie- raana. Samalla han

jo

pyytelee anteeksi sitä, että luostari ei vielä

ole valmis

palvelemaan vierai- taan. Kaikesta

on

puutetta. Kun luostarin

väki tuli

keväällä saa-

relle

oli

kalustuksena vain kolme teekuppia.

Rasittavan matkamme jalkeen matkalaiset vaipuvat uneen. Aa- miaisen jalkeen lahdemme luosta-

rin

isäntien johdolla kierrokselle luostarin rakennuksiin. Saarella

on

edelleen sotaväkeä vaikka

emme sita

näekkään. Vuoteen 1993 koko saari on luostarin käy- tössä selittaa Isä Nazari. Kaikki luostarin alkuperäiset

6

kirkkoa on pystyssä. Ulkoisesti niin kirkot

kuin muutkin

rakennukset ovat suhteellisen hyvän nakoisia. Pa-

rempia kuin

Valamossa tietää

joku

asiantuntija kertoa. Sotilaat ovat kuitenkin surutta käyttäneet kaikkia kirkkoja asevarastoin a ja kaikki irtonainen on hävinnyt kir- koista. Luostarin pääkirkkoa on jo luostarin väen toimesta aloitettu korjaamaan. Eräät sivukirkot on

saatu luostarin haltuun

vasta

viikko sitten ja

sivuluostari Marian skiitta on edelleen sotilai-

den

hallussa. Lahes

kaikki

kir-

koissa olevat

maalaukset ovat kosteuden johdosta pahoin rapis- tuneet. Ikonostaasi

kirkon

etu- osassa loistaa

tyhjyftään.

Kor- jausfyössä on päähuomio kiinni- tettävä nyt kirkon kuivattamiseen kertoo puolestaan retkemme joh- taja arkkitehti Heikki Hänninen.

Jos ryhdytään

liian

aikaisin kor- jaamaan itse maalauksia on muu-

taman

vuoden sisallä

uusi

re-

montti edessä.

.

Kuljemme saaren eri kirkoissa

ja muissa

rakennuksissa. Isä Nazari on hWin toiveikas luosta-

rin

kunnostuksen suhteen. Myö- hemmin

on

tarkoituksena saada

Konevitsan luostarin hotellirakennus on on jo ehditty entisöimään ja on hyvässä rakennuksessa toimi RT-3

I

patteriston

valmistunut v. 1860. Rakennus kunnossa. Sodan aikana tässä esikunta.

(4)

Kirkkojen maalaukset ovat pahasti

Suomen ortodoksiselta kirkolta takaisin luostariin sielta evakuoi- tuja esineistöä. Luostarin korjauk-

seen varat saadaan

Venäjän kirkolta. Uudistuskauden myötä useita kymmeniä seurakuntia on aloittanut toimintansa Leningra-

din

hiippakunnassa.

Voi

hyvin olla, että myöskin varojett suhteen

tulee myöhemmin ongelmia to- teaa Isä Nazari.

Konevitsan saaren luonnon- kauneus

on

sanoinkuvaamaton.

Mahtavan

Karjalan

meren -Laa- tokan laineet liplattavat rantahie-

tikkoon, jota on

silmänkanta- mattomiin. Vuosisatojen aikana pienet

kivet

ovat hioutuneet si-

leiksi. Kun katsoo

Konevitsan rannasta itaan ei toista rantaa näy.

Kestäisi hyvinkin kokonaisen päi- vän moottoriveneellä kulkea en-

päässeet 50-vuodessa rapistumaan.

nenkuin toinen ranta

tulisi vastaan.

Nyt

saaren rantoja ru- mentaa valtaisa määrä erilaista rautaromua. Siinä olisi suomalai- selle romunkerääjälle melkoinen apaja. Rannat

tullaan

lähikuu-

kausien aikana

puhdistamaan romusta kertoo Heikki Hänninen.

Ensimmäisenä uutena rakennus- kohteena

on myöskin

aikaan- saada Konevitsan ikimännyistä rakennettu sauna.

Konevitsan tulevaisuus

Mikä on sitten Konevitsan luos- tarisaaren tulevaisuus. Luostarin 600-vuotisjuhla on parin vuoden päästä.

Siihen

mennessä edes-

sämme

on

todella suuri urakka.

Tutkimme saaren egologista tilaa

ja

tarkoituksena

ei ole

tehdä

sarnoja virheitä kuin Valamossa.

Ensi kesänä odotamme saarella

vain

8 000 turistia,

joista

suurin osa on päiväturisteja. Pyhiinvael- tajille on tarkoitus järjestää muu- taman päivän matkoja. Ensi ke- sänä luostarissa toimitaan jo luos- tarin säännöillä

ja

silloin pyhiin- vaeltajat voivat osallistua luosta- rin eri toimituksiin. Luostarin toi- mesta hankitaan varoja ikoneja maalauttamalla ja niitä myymällä matkamuistoina. Tästä onkin jo muutama näyte Laatokan lainei- den sileiksi hiomille kiville maa- lattuna. Pyhiinvaellusmatkat jär- jestää luostari suoraan itse, joten matkatoimistot eivät pääse mat-

koja

myymään selittaa

Isä

Na- zari.

Kun

matkailija saapuu Kone-

vitsan

luostarisaarelle ensim- mäistä kertaa on helppo

jo

luos- tarin nykykunnossakin päästä sel- vyyteen mitä luostari on ennen tal- visotaa ollut. Suomen ortodoksi-

sen kirkon jasenille

luostarista muodostunee antoisa pyhiinvael- luskohde. Vierailu luostarissa on

ainutlaatuinen kokemus

myös evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvalle.

Jos matkareitti

on suunnitteilla Kuopioon kannattaa siellä tutustua ortodoksiseen mu- seoon,

jossa on

säilyettävänä

myöskin runsaasti

Konevitsan luostarin esineistöä. Osa esineis-

töstä on

Uudessa Valamossa Heinävedellä,

joka

myöskin on tutustumisen arvoinen paikka.

Konevitsan luostarille

ja

sen

korjaajille

voi

hyvällä syyllä toi- vottaa menestystä tässä tärkeässä työssä.

Reino Ritcia 50-vuodessa rapistumaan.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(2018): Naantalin luostarin kirja suomeksi. Keskiaikaisia tekstejä pyhimyksistä ja parantamisesta. Tämä käy toki ilmi tekstin nimestä ”yrttikirja”. Toisaalta tekstien

Lopulta Symeon pääsi Normandiaan, missä hän sai kuulla Richard- herttuan kuolleen jo aika päiviä sitten, ja että pyhän Katariinan luostarin oli muuttuneessa tilanteessa turha

Hän korosti luostarin historiallista merkitystä saarta ympäröineiden heimojen kautta: ”Sekavan ja pitkän olemassaolonsa aikana Valamo, kuten Solovetsk pohjoisessa, teki

Laatokan pohjoisten rantamaiden yleinen luonne. Korkeat »vuo- ret. Wenäjän puoleisen Laatokan rantamaat. Me-.. den korkeus. Jäälautat ja „romppeikot**. Wienti- ja

Että sinuakin sentään vielä näkee. ^ JAAKKIMA f > 7 ? f h * rt e * ■ * ) Niin, terve tuloo vaan

Kun dominikaaniveljeskunta vuonna 1249 perusti Turkuun Suomen ensim m äisen luostarin, sen suojeluspyhimykseksi valittiin Pyhä Olavi. Uskonpuhdistuksen aikaan

1. Noviisi on esimerkiksi opiskelija tai kesäharjoittelija, joka on liikkeenjohtajaksi kehittymisen alkutaipaleella. Yleiskonsultit ja liiketaloustieteen professorit

Ei ole viitteitä siitä, että Solov′evin vierailun aikainen repertuaari olisi ollut olennaisesti toisenlainen kuin mitä luostarissa laulettiin 1900-luvun alussa ja myöhemmin,