• Ei tuloksia

Lopuksi: Maisema, kylät ja asukkaat liikkeessä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Lopuksi: Maisema, kylät ja asukkaat liikkeessä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Marko Lamberg, Tiina Miettinen ja Jasse Tiilikkala

Lopuksi:

Maisema, kylät ja asukkaat liikkeessä

Asutushistoriallisesti uusien rakennusten pystyttäminen ja uusien peltojen raivaaminen vahvistavat jo tiedettyä sikäli, että väestön kasvaessa asutus tietenkin levittäytyi uusille paikoille. Rautakautiset muinaisjäännökset ovat löydettävissä alueilta, jotka olivat asuttuja 1700-luvulla piirrettyjen ensim- mäisten Hauhon ympäristöä koskevien karttojen valossa. Mutta moni mui- nainen asuinpaikka oli kuitenkin jäänyt pellon alle, ehkä jo viikinkiajalla.

Halu kasvattaa peltoalaa selittänee, miksi jotkut kylät vaihtoivat paikkaa ja siirtyivät alavilta, vesistöjen läheisiltä paikoilta mäkien päälle.

Asutuksen sijoittuminen ei näytä tapahtuneen yksinomaan luonnon eh- doilla. Hauholla oli vanhoja kyliä, joista monesta näyttää olleen näköyhte- ys pitäjän yhteiseen kirkkoon. Näköyhteys ja joissain tapauksissa varmasti myös kirkonkellojen soiton tuottama kuuloyhteys saattoivat lujittaa paikal- lista yhteisöllisyyttä siinä missä kirkkomatkat ja kokoontumiset jumalan- palveluksiin. Monesta kylästä nähtiin myös omat pellot sekä usein myös naapurikylät, ainakin osaksi. Samaten esikristilliseen uskonharjoituksen kuuluneet kuppikivet näyttävät sijainneen näkyvillä paikoilla.

Uuden ajan alussa Hauhokin kytkeytyi aikaisempaa tiukemmin Ruotsin valtakunnan hallintojärjestelmään, mikä näkyi uudenlaisen väen muuttoina Hauhon pitäjään ja muuallekin Hämeeseen. Vanhat eränkävijäsuvut köyh- tyivät, koska kruunu takavarikoi erämaat uudisasutukselle. Lisäksi maata ja hallinnon virkoja ajautui aatelis- ja säätyläissukujen haltuun.

Monet talonpojat viljelivät vastedes maata vuokralaisina ja alustalaisina eivätkä enää maanomistajina. Kaukaiselle Hauholle saapui paikallisen tason vallanpitäjiä, jotka eivät välttämättä osanneet suomea eivätkä olleet perillä paikallisista käytännöistä. Tuomiokirjojen sivuilta voikin lukea toistuvista yhteenotoista eri yhteiskuntaryhmien välillä. Silti kylät olivat eripuraisia keskenäänkin monesta maan omistukseen ja käyttöön liittyvästä kysymyk- sestä.

Tutkijoiden on kuitenkin hyvä tiedostaa tilattomien olemassaolo paikal- lisyhteisössä, vaikka he ovatkin jättäneet vähiten jälkiä itsestään ja erityisen vähän kartta-aineistoon. Virallisten kylien eli maakirjoihin kyliksi merkit- tyjen yhteisöjen viereen ja rinnalle ja joskus päällekin kasvoi sätereitä ja

79

(2)

rälssitiloja, jotka muodostivat hyvin kylämäisiä yhteisöjä. Ilmeisesti eron te- keminen oli hankalaa aikalaisillekin, koska eri lähteissä kuten kirkonkirjois- sa myös suurehkot tilayksiköt saattoivat toimia kirjatun väestön "osoitteina"

varsinaisten maakirjakylien nimien lisäksi.

Väestön liikkeet heijastuivat myös Hauhon asukkaiden solmimiin avio- liittoihin. Kuten näyttää olleen muissakin suomalaisissa agraarin ajan pai- kallisyhteisöissä, joiden avioliittokenttiä on tutkittu, enemmistö pitäjäläi- sistä näyttää solmineen avioliittonsa saman kylän tai jopa samalla tilalla asuvan kanssa. Koska avioliitto oli tuon ajan todellisuudessa usein liiketoi- mi, aviokumppaniksi valittiin mieluusti sellainen, jonka varallisuus hyödyt- ti perheen taloutta ja joka tunnettiin hyvin entuudestaan. Agraarissa todel- lisuudessa tuttuuden kriteerit täytti parhaiten se, joka asui lähellä ja joka siis tavattiin usein tai josta oli helppo saada tietoa.

Kylä- ja tilatasolla samoin kuin sukupuoliryhmittäin tarkasteltuina Hau- hon väestön avioliittokentät paljastavat paikallistason kirjavuuden. Ainakin 1600- ja 1700-luvun vaihteessa Kirkonkylä ja monet muut pitäjän ydinalu- eilla ja siis suhteellisen toimivien kulkuyhteyksien varrella sijaitsevat kylät olivat yhteisöjä, joissa puoliso löytyi usein nimenomaan omasta yhteisöstä.

Avioliittokenttien verkkainen laajeneminen eteni kuitenkin eritahtisesti eri kylissä ja niihin rinnastettavissa suuremmissa tilayksiköissä, samoin eri su- kupuolten kokemana.

Suomalaisia paikallisyhteisöjä koskeva tutkimus nostaa tai huomaa hel- pommin esiin muutokset ja liikkumisen silloin, kun puhutaan kaupungeista tai rannikoiden, saaristojen ja rajaseutujen väestöstä. Kuitenkin myös har- vaan asutussa ja vaikeammin saavutettavassa sisämaassa tapahtui merkit- täviä väestön elämäntapaan vaikuttaneita muutoksia. Kun tarkastelu ulote- taan pitäjäntasoa alemmalle talolle, kyliin ja jopa taloihin, elinolosuhteet ja niiden jatkumot ja muutokset tavoitetaan selvemmin.

80 Suomen Museo 2014

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ahmala liittää Suomen tilannetta käsitte- levät Kilven tekstit laajempaan 1900-luvun alun kansainväliseen, konservatii- viseen ilmapiiriin, mutta osoittaa myös, että

tiin emäseurakunnan ja kappelin palovakuu- tuskuntien koko tasoittaa niin, että emäpitäjän joen eteläpuolella sijaitsevat kylät Äimälästä Kiusalaan ja

On se siinä vieläkin, mutta kun 1930-luvun lopulla lossin paikkaa muutettiin, siirrettiin Mannilan risteyk­.. sen nimikin uudelle risteykselle, joka sekin taisi

66 Jarmo Kortelainen Kylat ja tehdasyhdyskunnat metsäsektorin TERRA 104:,21992.. Lopullisen kysynnän yhteydet ovat näkyneet väestönkasvusta ja paikallisen talouden

Tiedetään, että saamelaiset ovat Vienan Karjalan kanta-asukkaita, ja 1500-luvun lop- pupuoliskon asiakirjojen perusteella on mahdollista todeta, että 1500- ja 1600-luvun

1600-luvun teks- teissä äärettömän harvinainen allatiivi esiintyy 1700-luvun aineistossani verbien haiskahtaa, haista, hajata, maistaa ja näyt- tää määritteenä (ks.

Sitoutumisvaiheessa – transitiovaiheessa – kylät ovat siis samanaikaisesti arkielämän (TY/AY), vierailuiden (MY) ja matkailun kehittämistoiminnan (LIY/AKY) kohteita.. Ne eivät

Mieleen tulee ainakin uusi, muusikoille rakennettu Jallukka ja taiteilijakoti Lal- luk ka, jotka eivät ole tarkoi- tettu vain vanhuuden asun - noiksi, vaan niihin voi hakea