• Ei tuloksia

Tietotyö vapauttaa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tietotyö vapauttaa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

269

Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning 3/2007 (5. vsk.)

TIETOTYÖ VAPAUTTAA

Jakke Holvas & Jussi Vähämäki: Odotustila.

Pamfletti uudesta työstä. Helsinki, Teos. 215 s.

On hahmottumassa uusi yhteiskunnallisten rikka- uksien tuotantomalli, joka luo työn uuden muodon.

Koska kuitenkin tutkimme uutta vanhoissa raameissa, hahmotamme sen vain epätyypilliseksi ja oudoksi, jopa epätoivottavaksi.

Jussi Vähämäen ja Jakke Holvaksen pamfletti Odotustila pyrkii päinvastaiseen. Se luo uusia näkökulmia uuden hahmottamiseksi, jotta voisimme ymmärtää epätyypillisen työn paitsi ongelmaksi myös avaumaksi, joka sisältää uusia mahdollisuuksia. Sen tarkoituksena on osoittaa, että epätyypillisistä työsuhteista on luettavissa työn tyypillistyvä muoto ja uusien työtä koskevien oikeuksien materiaalinen perusta.

Odotustila alkaa oivaltavasti.

Ekskursio antiikin Kreikkaan tuo eteen yllättäviä yhtäläisyyksiä palveluhenkisyyttä ja käyttäjäys- tävällisyyttä korostavan nyky-yh- teiskunnan kanssa. Kreikkalaisten käsityksen mukaan työ oli ensisi- jaisesti työtä tuotteen käyttäjää varten. Työn tekijä ei ilmaissut itseään, vaan alistui käyttäjälle.

Työ ei siten kuulunut varsinai- sen toiminnan piiriin, jolla vain käytettiin työn tuloksia. Toiminta oli isäntien ja käskijöiden aluetta siinä missä työ viittasi palvelus- suhteeseen ja orjuuteen.

”Odotustila” viittaa juuri täl- laiseen työn muotoon: työtä ei tehdä, sitä odotetaan; odotetaan, että joltain tulee tilaus, joka pääs- tään toteuttamaan. Odotustila on pätkätyöläisen paradigmaattinen elämänmuoto, jota symboloi aina valmiustilassa oleva kännykkä.

Mutta se on myös kenen tahansa työnkuva palveluhenkistyvässä ja prekarisoituvassa taloudessa, jossa ensisijaista työtä on työ- kykyjen jatkuva kehittäminen ja toisten vakuuttaminen sisäisestä

yrittäjyydestä – siis CV:n ja ima- gon pönkittäminen.

Nyky-yhteiskunnassa työtä ei kuitenkaan pidetä orjuutena – ennemminkin ihmisarvon ja itsetoteutuksen lähteenä. Elämme läpeensä työkeskeisessä yhteiskun- nassa, jossa ”joutilaisuuden” puo- lestapuhujat kivitetään nopeasti julkisen sanan ”avoimella” kentällä.

Holvas ja Vähämäki huomauttavat kirpeästi, ettei näin suinkaan ole ollut aina. Nykyisin teknologisen kehityksen ikoniksi mielellään nostetaan intohimoisesti työhönsä uppoutuva keksijä. Yhtä hyvin voi- taisiin viitata ihmisten laiskuuteen ja haluun vapautua työn ikeestä.

Odotustila herättää kysymään, elämmekö orjayhteiskunnassa, jos- sa orjien työnä on vieläpä itsensä piiskaaminenkin. Tässä tilanteessa

”paskaduuni” olisi sekä yleinen häväistys että työn yleinen nimi.

Siirtymä tietoyhteiskuntaan on nostanut tiedon tuotannon ta- louskasvun keskiöön. Tieto ei kui- tenkaan ole samanlainen resurssi kuin aineelliset resurssit. Tieto ei ole samalla tavalla niukkaa. Sen jakaja ei menetä tietoaan. Toisaal- ta tiedon tuotantokustannukset saattavat olla huomattavan suuria, mutta uusintaminen lähes ilmaista.

Niinpä tieto voidaan ottaa helposti käyttöön, mutta sen tuottaminen

vaatii investointeja, joiden tuloksellisuus on aina epävarmalla pohjalla.

Tiedon tekee hanka- laksi myös se, ettei sen varsinainen arviointikri- teeri ole käytettävyys, vaan totuus tai ”uusi tie- to” jostain asiasta. Tieto ei siten voi vain vastata ennalta asetettuihin ky- symyksiin tai olla ratkaisu annettuihin ongelmiin.

Tiedon tuotanto on itsessään uuden kysy- myksen asettamista siten, että koko tapa ajatella muuttuu. Tällaista kon- septia on kuitenkin vaikea myydä. Kuka haluaa ostaa jotain epävarmaa ja ennalta arvaamaton- ta? Ostajalla on yleensä välittömiä tarpeita tyydytettävänään.

Kun tiedosta kuitenkin on tullut talouden keskeisin resurssi, on sitä jotenkin hallittava taloudellisista tarpeista lähtien. Yliopistosta ale- taan muokata yritysyliopistoa, joka vastaisi saumattomasti yhteiskun- nasta tuleviin tilauksiin. Tiedon tuo- tannolle määritellään palvelutehtävä ja laadunvarmistuksella kitketään pois kaikkea, mikä ei näytä tuotta- van mitattavaa tulosta. Yliopistoa hierarkisoidaan ja uuden tuotta- misen tila varataan pienelle (myös yhteiskunnallisesti sovinnaiselle?) huippututkijoiden eliitille.

Mitään syvällistä semioottista analyysia yliopiston murroksen tul- kitsemiseksi ei tarvita. Odotustilan suorat sitaatit sekä viitteet yliopis- tolaista ja yliopistojen strategioista kertovat selkokielellä yliopiston aktiivisesta muuttamisesta yritys- toimintaa harjoittavaksi yksiköksi.

Yliopistoa velvoitetaan käyttämään yritystoiminnan kaltaisia toiminta- tapoja, tuottamaan yritystoimintaa hyödyttävää tietoa sekä varmis- tamaan yliopiston ulkopuolinen edustus yliopiston hallituksessa.

Semioottista analyysia tarvitse- vat tuskin yliopistossa työskente- levätkään. Kokemukset kasvavista

kirjasto

(2)

270

Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning 3/2007 (5. vsk.)

työtaakoista sekä alistuksesta vieraan toimintatavan alle, henki- lökohtaisesti kannettaviksi tulleista riskeistä puhumattakaan, ovat täyt- tä arkipäivää. Odotustilan osuus tietotyöstä ja yliopiston asemasta on varmasti yksi kirjan helmistä – ainakin uuteen palkkausjärjes- telmään siirtymisen jälkilöylyissä, yliopistomurroksen vuosina.

Odotustila on osa uuden työn diskurssia, jota muun muassa verk- kolehti Megafoni ja Tutkijaliiton Po- lemos-kirjasarja ovat viime vuosina tuoneet Suomeen. Marx on jälleen pop. Välillä jo päätään nostaneiden vapaa-ajan yhteiskunnan ja keski- luokkaistumisen teesien jälkeen kysymykset työstä, työläisyydestä ja riistosta ovat jälleen pinnalla.

Kaduillakin kohistaan prekari- saatiosta ja vaaditaan perustuloa uudeksi yhteiskunnalliseksi palkki- ojärjestelmäksi.

Eikö siitä Marxista siis päästy- kään? Ilmeisesti ei, mutta eipä nä- emmä päästy työstä ja työvoiman alistuksestakaan. Odotustilassa ei kuitenkaan jahkailla paluuta vanhojen kunnon töiden tai kek- koslaisten keskitettyjen säätelyjär- jestelmien aikaan. Pamfletti murtaa vallalla olevaa työideologiaa pe-

räänkuuluttaen kamppailua, jonka lähtökohtana voi olla vain uuden työn tilanne itsessään.

Odotustila ei ole myöskään salaliittoteoria vapaista miehis- tä, jotka käyttävät työn orjia härskisti hyväkseen. Pamfletti peräänkuuluttaa ennemminkin pakoa ja kieltäytymistä kohtalosta, spontaaniutta toisten vaateille alistumisen sijasta. Odotustila on nietzscheläistä kommunismia. Työ- voiman on löydettävä vapautensa oman olemassaolonsa ehdoista ja niiden luovasta ylittämisestä.

Jos viitataan Nietzscheen, mik- sei viitattaisi myös ”kaikkien arvo- jen uudelleen arviointiin”. Kuten uuden työn keskustelut ylipäätään, Odotustilakin tuntuu väistelevän kysymystä taloudellisen arvon arvosta. Tämä voi olla keskuste- lun kipupisteitä, sillä uuden työn subjektia on vaikea ajatella ilman kytköstä niin sanottuihin uusiin yhteiskunnallisiin liikkeisiin. Näis- tä on puolestaan hankala puhua ilman viittausta elämänlaatua koskeviin uusiin arvotuksiin, joita eritoten vaikutusvaltainen ekolo- ginen liike on tuottanut. Voisi siis sanoa, että uudet liikkeet ovat kyseenalaistaneet taloudellisen

arvon arvon ja marssittaneet sen tilalle muita arvoja.

Siinä missä uuden työn kes- kusteluissa puhutaan kaiken elä- män muuttumisesta työelämäksi, ekologinen liike on kritisoinut kaiken elämän muuttumista ku- luttajuudeksi. Yhteistä on kamp- pailu taloudellisen arvon hallit- sevaa asemaa vastaan ja asettu- minen ”elämän” puolelle, mitä se täsmällisesti tarkoittaakaan.

Näkökulmat ovat kuitenkin vas- takkaiset. Yhteistä kosketuspintaa voisi hakea konkretisoimalla käsitystä uuden työn subjektin elintarpeista.

Kuten Marx korosti, ihmisten elintarpeiden kokonaisuus ei mää- räydy objektiivisesti vaan subjek- tiivisesti ja historiallisesti. Uudet liikkeet pakenivat teollisuusyhteis- kunnasta, mutta ne myös loivat uusia tarpeita ja niiden mukaisia arvotuksia. On siis hahmottumassa rikkauksien uusi tuotantomalli, mutta on ehkä hahmottumassa myös kokonaan uudenlainen käsi- tys rikkauksista itsestään. Kulutus- yhteiskunnan kritiikki uuden työn näkökulmasta odottaa kuitenkin vielä tulemistaan.

Jukka Peltokoski

kirjasto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Projektin taustalla on Kemi-Tornio -seudun teolli- suuden pitkään jatkunut rakennemuutos ja työt- tömien henkilöiden melko alhainen koulutustaso. Suhteellisesti eniten ovat

Voidaan kaiketi siis päätellä, että HFA/As- puhujien puhetuoton prosodian jäykkyys ei johdu näiden puhujien kieliopillisen ja/tai kielellisen kompetenssin puutteesta vaan sen

Erityisesti tilastokartoilla voi ai- neiston valinnalla, esitystavalla, yleistyksillä ja niin- kin yksinkertaisella toimenpiteellä kuin tilastollisen luokittelun rajojen

kintaa~ Esseessään Friedman puolustaa»epärealis- tistell'» oletusten oikeutusta taloustieteessä ja tie- teessä yleensä ja väittää, että on virhe arvioida teo- rioita

Kaikki oppijat ovat tekemisissä englannin kielen kanssa myös vapaa­ajalla, mutta suurin positii­. vinen vaikutus oppimiseen on aktiivisella kielenkäytöllä, esimerkiksi video pelien

»Se [infiniittinen verbinmuoto] on saatu vartaloverbistä [!] lisäämällä siihen infinii- tin (infinitiivin tai partisiipin) tunnus, ja sen syntaktisessa käyttäytymisessä näkyy

Kirja tarjoaa uusia näkökulmia hanke- toimintaan liittyvän kirjoittamisen yhteiseen kehittelyyn sekä opettajille, opiskelijoille että työelämän hanketoimijoille. Kirja sisältää

Suomalaisen kasvatustieteen tieteenalahistoriaa käsittelevä tutkimus ei ole viime vuosina ollut kovin runsaslukuista. Viime vuosikymmeniltä tunnetuimpia lienevät Taimo Iisalon, Paavo