• Ei tuloksia

Tammisalon kritiikin kärki hukassa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tammisalon kritiikin kärki hukassa näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

I T T E E E S

SÄ

TA

PAHT UU

43

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 2 / 2 0 0 6

Keskustelu eläinten oikeuksista päättyy tällä erää tähän. Keskustelu alkoi Aulis Aarnion artikkelista Tieteessä tapahtuu -lehdessä 2/2005 ja siitä virin- nyt keskustelu jatkui niteissä 3-6/2005 ja 1/2006.

minkä takia se ei kuulu lainsäätäjän keinovali- koimaan. Ihminen voi lain määräyksin velvoit- taa vain toisia ihmisiä. Ihminen voi esimerkik- si kieltää kohtelemasta kettuja huonosti, kos- ka myös ketun hyvinvointia pidetään tärkeä- nä. Näitä säännöksiä on laissa jo nyt (eläinsuo- jelunormisto), joten kovin kummoisia muutok- sia ei tarvita. Sen sijaan tarvitaan terveitä asen- teita eläinten hyvinvoinnin kunnioittamiseksi, mistä ilman muuta seuraa eläinsuojelua koske- vien normien jämäkkä noudattaminen.

Eläinten moraalisten oikeuksien pohtiminen on siis arvokasta, jotta eläintenkin hyvinvointi koettaisiin merkitseväksi. Pohdinta epäilemättä myös ajan oloon terävöittää ihmisten lainkuu- liaisuutta, heidän valmiuttaan noudattaa eläin- suojelunormeja. Muutoin oikeus on valitetta- vasti eri asia eläinten moraali tai eläimiä koske-

va moraali. Sen asian ymmärtämiseen ei tarvita Antiikin viisaita.

Koska minulla ei ole enää mitään lisättävää jo esittämääni, ja on siten vaara, että pelkästään toistan itseäni, päätän keskustelun omalta osal- tani tähän ja kiitän lämpimästi kaikkia alkupe- räistä tekstiäni kommentoineita. Oikeus ja mo- raali ovat aina keskustelun väärttejä asioita.

Kirjoittaja on OTT ja Tampereen yliopiston emeri- tusprofessori.

Osmo Tammisalon teosta Rakkauden evoluu- tio parinvalinnan evolutiivisesta perustas- ta on tervehdittävä ilolla ja mielenkiinnolla.

Muiden ansioiden ohessa teos muistuttaa on- gelmista, joita muiden lajien kategorinen (ja hierarkkinen) erottelu ihmisestä sekä tietyn sukupuoliteoretisoinnin täydellinen irtaantu- minen suvullisesta lisääntymisestä aiheutta- vat. Outoa on kuitenkin, että hän sortuu vas- tineessaan (TT 1/2006) Sari Charpentierille (TT 8/2005) juuri siihen, mistä syyttää Charpen- tieria: keskustelemattomuuteen tosiasiaväit- teistä.

Luonnontieteiden ja ihmistieteiden väliseen suhteeseen voi suhtautua ontologisesti vähin- tään kahdella tavalla: 1) niillä katsotaan ole- van yhteiset päämäärät ja käsitteistöt tai 2) ne ovat ainakin osittain yhteismitattomia ihmistie- teiden tutkimuskohteen ja tutkijan samuudesta johtuvan erityisluonteen takia (esim. Raatikai- nen 2004).

Tammisalon edustama tiedekäsitys edus- taa ensin mainittua, ns. monistista kantaa. Tä- hän pohjaa hänen vaatimuksensa siitä, että so- siaalitieteiden tulee olla palautettavissa eräisiin

fundamentaalisiin luonnontieteisiin. Loogises- ti tästä tulisi kuitenkin seurata myös sen vaa- timus, että luonnontieteiden väittämien ei tuli- si olla ristiriidassa sosiaali- ja kulttuuritieteiden (mm. naistutkimuksen) löydösten kanssa.

Tässä ei ole kysymys moraalisesta tai poliit- tisesta mielipiteestä. Esimerkiksi seksuaalisuu- teen, sukupuolisuuteen ja kauneuteen liittyvis- sä ihanteissa, normeissa ja uskomuksissa (mu- kaan lukien tieteelliset selitykset) esiintyy ero- avaisuuksia yhteneväisyyksien ohessa, kuten Tammisalokin myöntää. Tällöin on mieletöntä vaatia, että ensin opiskelemme tietyt ”biologi- set tosiasiat” ja vasta sitten perehdymme siihen, mitä niiden ”yli” mahdollisesti jää. Silmien um- mistaminen sosiokulttuurisilta faktoilta, empii- risiltä löydöksiltä ja niiden selityksiltä, kaivaa kuoppaa itse biologisilta selityksiltä.

Peilauksen olisi aidossa biososiaalisessa tut- kimuksessa, josta muiden muassa Anna Rot- kirch ja J-P Roos ovat tässä lehdessä keskustel- leet, oltava vastavuoroista sen selvittämiseksi, mikä on ”biologista” ja mikä ”kulttuurista”, vai onko näistä edes järkevää puhua erikseen.

Evoluutioteorian selitysvoiman todisteeksi eivät riitä monetkaan niistä empiiristen kokei-

Tammisalon kritiikin kärki hukassa

Taina Kinnunen

(2)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

44

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 2 / 2 0 0 6

den tuloksista, joihin Tammisalo viittaa teokses- saan. Usein nämä kertovat jotain mieltymyksis- tä ulkonäköön tai muuhun parinvalinnan kan- nalta merkitykselliseksi esitettyyn piirteeseen.

Kokeiden tulokset eivät välttämättä kerro nii- den perimmäisistä syistä mitään. Niitä voitai- siin aivan yhtä hyvin käyttää näyttöinä kulttuu- rin vaikutuksista.

Tällä en väitä, ettei esimerkiksi suuntaa an- tavaa universaalia mieltymystä lantion ja vyö- tärön suhteesta (WHR) molemmilla sukupuolil- la olisi olemassa tai että nuoruus ja terveys oli- sivat mielivaltaisesti pelkästään länsimaissa va- likoituneita kauneuden määreitä. On kuitenkin todettu, että esimerkiksi WHR-mieltymyksissä on sellaisia kulttuurisia vaihteluja, että naisten maagisen 0,7 ja miesten 0,9 suhdelukujen pai- nottaminen universaalisti merkittävinä attrak- tioina on kyseenalaista. Lisäksi mieltymyksen noihin suhdelukuihin on todettu kehittyvän länsimaalaisillakin vasta 10 vuoden iässä, min- kä arvellaan johtuvan myös kulttuurisista syis- tä (ks. Connolly ym. 2004).

Epäilemättä äärimmäiset poikkeamat ihmi- sen ”ideaalityypistä” karsiutuvat – harva kult- tuurintutkijakaan kieltää ihmisen ja vaikka- pa kissan ruumiillisen perusrakenteen – mutta elinkelpoisiin piirteisiin mahtuu sittenkin liik- kumavaraa. Eikä nuoruuden sisältyminen kau- neuden tunnusmerkkeihin riitä selittämään vaikkapa länsimaisen kulttuurin nuoruuden ja seksuaalisuuden maniaa.

Toisaalta biologisista peruskehikoista on pit- kä matka moniin kauneuden, seksuaalisuuden ja parinvalinnan kannalta merkittäviin ilmiöi- hin, kuten naisten ja miesten ympärileikkauk- siin, kauneusleikkauksiin, tatuointeihin, prosti- tuutioon, laihuutta ja lihavuutta tuottaviin syö- mishäiriöihin, erilaisiin pukeutumistapoihin napapaidoista burkhiin, ihon länsimaisesta rus- kettamisesta ihon itämaiseen valkoiseksi puu- terointiin ja moniin muihin pelkän evoluutio- teorian valossa käsittämättömiksi jääviin ruu- miintekniikoihin. On etsittävä kulttuurisia syitä myös sille, miksi molemmilla sukupuolilla sek- suaalisesti merkitseviksi valikoituneita piirtei- tä, kuten penis ja rinnat, korostetaan vaihtele- vasti (vrt. Etcoff 1999).

Moniin Tammisalon teoksessaan esittämistä yleistyksistä löytyy luultavasti yhtä viisastutta- via selityksiä niin kulttuurintutkimuksen kuin evoluutioteorian piiristä. Näitä ovat esimerkik- si naisen ulkonäön ”aiempi vanheneminen”, naisten ”uskollisuus,” naisten nihkeä suhtautu- minen pornoon tai sukupuolten ulkonäöllisten

ominaisuuksien tärkeys.

Aiheita koskevat empiiriset tulokset ovat va- jaita ja epäyhteneviä, mikä tekee kauneuden merkityksestä monimutkaisen palapelin jo yk- sinomaan evoluutioteorian valossa (ks. esim.

Geary ym. 2004; Singh 2004).

Eivät liioin Tammisalon esittämät biologiset

”tosiseikat” selvennä historiallisia ja kulttuuri- sia vaihteluita naisten ja miesten seksuaalises- sa nautinnossa, seksuaalimoraalissa, seksikäyt- täytymisessä tai vaikkapa käsityksissä seksu- aalisista poikkeavuuksista. Niiden selvittämi- seksi tarvitaan nimenomaan monenlaisten yh- teiskunnallisten käytäntöjen tutkimista. Sosiaa- liset ja taloudelliset valtasuhteet sekä järjestel- mät, ideologiat ja teknologian kehitys vaikutta- vat ratkaisevasti seksuaalisuuteen. Syytä ei ole myöskään väheksyä tutkimusta, joka pyrkii en- nen kaikkea kuvaamaan empiiristä todellisuut- ta. Ilman sitä ei ole mitä selittää. Tätä kaikkea muun muassa naistutkimuksen edustajat, so- siologit ja kulttuuriantropologit tekevät.

*

Itselleni on jäänyt epäselväksi, mitä Tammisalo oikeastaan haluaa kritisoida. Hän toteaa teok- sessaan useaan otteeseen, kuinka erilaiset muo- ti-ilmiöt erilaisine kulttuurisine merkitysmaa- ilmoineen suorastaan itsestään selvästi muo- vaavat kauneusmieltymyksiämme ja parinva- lintaa. Kuuluuko näiden tutkiminen Tammisa- lon mielestä kulttuurintutkijoiden ja/vai biolo- gien työnkuvaan? Jos kulttuurintutkija saa näi- tä aiheita tutkia, mistä asti ja millaisten aihei- den parissa hänen on lähdettävä evoluutioteo- riasta liikkeelle?

Ainakaan Tammisalon asiantuntemus kult- tuuritieteellisten käsitteiden osalta ei vakuuta.

Puhe kulttuurista yksioikoisesti tiettyjen uni- versaaleja yksilöpsykologisia ominaisuuksia kantavien yksilöiden summana ei selitä alkuun- kaan kulttuurisia mekanismeja. Kulttuurinen potentiaali on tietysti biologista (elämän) po- tentiaalia – mitä muuta se voisi olla, mutta kult- tuurisen todellisuuden selvittely vaatii erityis- alojen tietämystä. Toisaalta biologinen on myös sosiaalista, kuten naistutkimuksen ja kulttuuri- antropologian lisäksi esimerkiksi psykologian, lääketieteen ja aivotutkimuksen piirissä on täh- dennetty.

Kirjoittaja on tutkijatohtori Taideaineiden ja antro- pologian laitoksella Oulun yliopistossa.

(3)

I T T E E SE

SÄ

TA

PAHT UU

45

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 2 / 2 0 0 6

KIRJALLISUUTTTA

Connolly, Jennifer M. & Slaughter, Virginia & Mealey, Linda (2004): ”The Development of Preferences for Specifi c Body Shapes”. The Journal of Sex Research 41 (1): 5-15.

Etcoff, Nancy (1999): Survival of the Prettiest – The Science of Beauty. New York: Anchor Books.

Geary, David C. & Vigil, Jacob & Byrd-Craven (2004):

”Evolution of Human Mate Choice”. The Journal of Sex Research 41 (1): 27-42.

Raatikainen, Panu (2004): Ihmistieteet ja fi losofi a. Hel- sinki: Gaudeamus.

Singh, Devendra (2004): ”Mating Strategies of Young Women: Role of Physical Attractiveness”. Journal of Sex Research 41 (1): 43-54.

Tammisalo, Osmo (2005): Rakkauden evoluutio – Ihmisen parinvalinnan biologiaa. Helsinki: Terra Cognita.

Tieteessä tapahtuu -lehdessä 8/2005 Eino Lyy- tinen vastasi selventävästi kirjoitukseeni, joka oli lehdessä 7/2005. Kuten hän tuo esil- le, olisi imperialismin ja kolonialismin jälki- vaikutusten pohtiminen tärkeää. Samaan ai- heeseen tarttui myös Timo Särkkä pohties- saan samaisessa lehdessä mahdollisuuksia se- littää ”siirtomaaperinnön sitkeää elämää Bri- tannian entisten siirtomaiden arkitodellisuu- dessa”. Näillä perustein toivoisi viriävän kes- kustelua, ei vain Britannian vaan koko kolo- niaalisen maailman perinnön vaikutuksista – myös Suomessa ja Suomeen.

Jälkikoloniaalin teorian leimaaminen ideolo- giseksi kiihkoksi ja intohimoksi, kuten Särk- kä sitä luonnehtii, ei vuorostaan tee oikeutusta tuon teoriakentän monimuotoisuudelle ja -läh- töisyydelle.

Kriittisessä teoriassa, johon jälkikoloniaa- li teoriakin voidaan lukea, on toki myös enem- män tai vähemmän ideologisia tai utooppisia

näkökulmia, mutta siihen kuuluu myös avoin kontekstualisointi ja positiointi (esimerkiksi de- konstruktion tai feminismin tavoin), jolloin nuo lähtökohdat asetetaan kriittisen tarkastelun alaiseksi eikä oleteta jonkinlaista ideaalista tie- teen kontekstistaan ja tekijästään vapaata objek- tiivisuutta.

Itse erityisesti intialaisen jälkikoloniaalin kir- jallisuuden ja kulttuurin tutkijana voin vain toi- voa, että keskustelu aiheesta jatkuu, koska joka tapauksessa kolonialismin ja imperialismin vai- kutusten arviointi on ristiriitaista ja vasta aluil- laan. Osaltaan tätä kritiikkiä käydään avoimen globalisaatiokriittisissä taloudellis-poliittisissa ympyröissä, mutta vastaavasti tarvitaan tutki- muksellisia

Kirjoittaja on erikoistutkija Joensuun yliopiston Vie- raiden kielten laitoksella ja dosentti Jyväskylän yli- opiston Nykykulttuurin tutkimuskeskuksessa.

Imperialismin ja kolonialismin tuolle puolen

Joel Kuortti

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tâmän ylläolevan alueellisen tasoerottelun mukaan juuri patriarkaattitason mukaan otta- minen on naistutkimuksen haaste ja anti alu- eelliselle tutkimukselle. Kuitenkin

”sääntöperustaisen” metodologian ongelmis- ta sellaisen johtopäätöksen, että koko kansan- taloustieteen metodologia on kuollut ja että taloustieteilijät voivat

Tällöin siis toisin sanoen ohitetaan itse toimijan ratio, hänen järkensä ja valintansa, ja siirretään vaa- timus ration ja järjen asettami- sesta “toiselle tasolle” eli ko-

Vaarana oli- si, että kriitikot voisivat taas vitsailla saksalaisesta koira- koulusta, mutta olisi myös mahdollista, että biisistä tuli- si samanlainen hitti filoso- fian

Kielen normit voidaan kuitenkin tulkita myös laajemmin sosiaali- seksi ilmiöksi, samanalaiseksi järjestelmäk- si kuin esimerkiksi käyttäytymisnormit ovat.. Tällöin normit ovat

Vahvimmin analogisen imperfektin kannalla ovat ne murteet, joissa esiin- tyy analogista varianttia sellaisissakin verbiryhmissä, jotka yleensä ovat si- variantin kannalla;

Vastaa- vasti itäisten savolaismurteiden ja karja- lan kielen samankaltaisuus ansaitsee seli- tyksekseen muutakin kuin vain ylimal- kaisen toteamuksen (s. 181): ”Pohjois- Karjalaan

Suurmieselämäkertaperinteen kritiikin ohella Leskelä-Kärki kiertää teoksessa ympäri ajatusta uudenlaisen sukupuolitietoisen mieselämäkerran