• Ei tuloksia

Musiikki muistin tukena näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Musiikki muistin tukena näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 6 / 2 0 0 9 73

Musiikki muistin tukena

Juha Partanen

Oliver Sacks: Musicophilia. Tales of Music and the Brain. Picador 2007.

Samuel S. oli liki 70-vuotias ja kär- si vaikeasta afasiasta aivoverenvuo- don seurauksena. Hän oli täysin puhekyvytön kahden vuoden ajan intensiivisestä puheterapiasta huo- limatta ja hänen tilaansa pidettiin toivottomana. Eräänä aamuna mu- siikkiterapeutti kuuli hänen laula- van Ol’ Man River, suurella tunteel- la, mutta tavoittaen vain pari lau- lun sanaa.

Terapeutti aloitti puoli tuntia kestävät istunnot Samuelin kanssa kolmasti viikossa, laulaen hänen kanssaan tai säestäen häntä har- monikalla. Pian Samuel löysi kaik- ki laulun sanat ja vähitellen mo- nia balladeja, jotka hän oli oppinut nuoruudessaan 1940-luvulla. Kah- den kuukauden kuluttua hän pys- tyi antamaan lyhyitä, mutta asial- lisia vastauksia hänelle esitettyihin kysymyksiin.

Tämä on yksi monista tarinois- ta, joita Oliver Sacks kertoo uusim- massa kirjassaan Musicophilia ku- vatessaan musikaalisuuden ja sen puuttumisen tai katoamisen, amu- sian luonnetta. Se on sympaattinen teos, jossa aiempien kirjojen tapaan analyyttinen ote yhdistyy lämpi- mään myötätuntoon poikkea via ihmisiä kohtaan. Sacks kohtaa hei- dät ihmisinä, ei potilaina.

Hänen neljäkymmentä vuotta kestänyt toimintansa psykiatrina, lukuisten kollegojen kokemukset ja hänen saamansa tuhannet kirjeet ympäri maailmaa ovat tarjonneet

rikkaan aineiston musiikin tuotta- misesta ja vastaanottamisesta. Pe- rinteistä psykiatrista havainnointia täydentävät aivotutkimuksen uusi- en menetelmien antamat tulokset.

Musikaalisuus on hyvin moni- muotoinen ja -asteinen ilmiö. Hui- pulla oli Mozart, jonka kyky tallen- taa ja toistaa virheettömästi koko- nainen pitkä sävellys vain yhden kuuleman jälkeen on tavalliselle ihmiselle käsittämätön. Noin yh- dellä ihmisellä kymmenestätuhan- nesta on absoluuttinen sävelkorva, joka ilmoittaa tarkasti sävelkorkeu- den. Heille jokaisella säveleellä on sille ominainen värisävy.

Sacks kertoo myös suomalaises- ta hyön teis tutkijasta Olavi Sotaval- lasta, joka tunnisti hyönteiset niiden siipien liikkeen aikaansaamasta len- toäänestä. Koilaji oli Plusia gamma, ääni matala fis, mutta vielä tarkem- min 46 värähdystä sekunnissa.

Joillakin on absoluuttinen sä- velkorva ja taipuisat sormet, ja sil- ti kyky tavoittaa sävellyksen luon- ne puuttuu täysin. Jotkut eivät pys- ty kahdesta peräkkäisestä sävelestä sanomaan kumpi niistä on korke- ampi. Joiltakin puuttuu täysin ryt- mitaju. Kerrotaan, että Che Gueva- ran saattoi nähdä tanssivan mam- boa, kun orkesteri soitti tangoa.

Monet eivät saa musiikista minkäänlaista mielihyvää. Kuten Freud, joka eli musiikin kyllästä- mässä Wienissä. Darwin kadotti kyvyn nauttia musiikista, ”kun hä- nen mielestään tuli jonkinlainen kone, joka jauhoi esiin yleisiä lake- ja laajoista tosiasioiden joukosta”.

Kirjalilija Vladimir Nabokov sa- noo muistelmissaan musiikin vai- kuttavan häneen vain enemmän tai vähemmän ärsyttävien äänien mie- livaltaisena rykelmänä.

Musiikin taju voi kadota tila-

päisesti. Sacks itse rakastaa klassis- ta musiikkia ja hän osti sadan dolla- rin lipun Dietrich Fischer-Diskaun konserttiin Carnegie Hallissa vain todetakseen, että jotain oli hänen mielestään pahasti vinossa. Ää- ni kuulosti täysin lattealta ja elot- tomalta. Seuraavan päivän lehtiar- vostelut totesivat, että laulaja oli pa- remmassa kunnossa kuin koskaan ennen.

Aivotoimintojen paikannus- menetelmät ovat tarkentaneet kä- sityksiä muistin rakenteesta. Kes- keinen on erottelu toimintamuis- tin eli implisiittisen muistin ja ta- pahtumamuistin eli eksplisiittisen muistin välillä. Edellisen perusta- na ovat limbinen järjestelmä ja ai- vojen primitiivisemmät subkorti- kaaliset alueet. Niihin tallentuu jo kahden ensimmäisen elinvuoden aikana toimintaskeemoja ja tun- nemuistoja, ilman selviä muisti- kuvia. Toimintamuisti on jäykkä ja kestävä.

Tapahtumamuisti kehittyy myö- hemmin ja perustuu kompleksi- seen systeemiin, jossa on mukana hippocampus ja aivojen otsalohkon rakenteet. Sen sisältö on tietoista ja yksilöllistä, tapahtumista ja niiden havaitsemisesta riippuvaista.

Musiikin esityksessä molem- mat muistin lajit ovat mukana. Kun mestariviulisti soittaa ulkomuistis- ta konserton, hän tukeutuu harjoit- telulla aikaansaatuihin kompleksi- siin toimintaskeemoihin, jotka ak- tivoituvat esitystilanteessa.

Mutta tämä ei yksin riitä. Jotta esitys eläisi, sen on tavoitettava mu- siikin ”momentum”. Musiikkikap- pale ei ole vain nuottien järjestys, vaan tiukasti organisoitu orgaani- nen kokonaisuus. Jokainen tahti ja jokainen fraasi nousee siitä mikä on edeltänyt sitä ja viittaa siihen mikä

(2)

74 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 6 / 2 0 0 9

sitä seuraa. Kaiken taustalla ovat sä- veltäjän tavoitteet, tyyli ja logiikka, jotka tämä on luonut ilmaisemaan musiikillisia ideoitaan ja tuntei- taan. Ne esittäjän on yritettävä ta- voittaa jokaisessa ainutkertaisessa esitystilanteessa.

Musiikki on universaali ilmiö, maailmassa ei ole kulttuureja ilman musiikkia. Sen perustavin element- ti on rytmi. Ihmislapsilla, toisin kuin muilla ihmisapinoilla rytmin taju ilmaantuu spontaanisti. Tämä on saanut monet pohtimaan musii- kin asemaa ihmislajin kehityksessä ja sen suhdetta kielen kehitykseen.

Darwin ajatteli, että musiikki on edeltänyt kielen syntyä. Jotkut muut ovat olleet vastakkaisella kan- nalla. Sacks tuntuu olevan sitä miel- tä, että kummallakin on oma erilli- nen alkuperänsä, sillä rytmin pol- jento on erilainen kuin epäsäännöl- lisesti painottuvan puheen.

Silti musiikissa voidaan havai- ta kulttuuriset ja kielestä aiheutu- vat erot, kuten Elgarin englantilai- suus tai Debussy’n ranskalaisuus.

Janáček kuunteli ihmisten puhei- ta kahviloissa, upottaen niiden tšekkiläistä rytmiä sävellyksiinsä.

Luonnonvalinnan näkökulmas- ta katsoen musiikki ei suoranaisesti palvele ihmislajin evoluutiota. Sen yleismaailmallisuus perustuu mu- siikin sosiaaliseen luonteeseen:

”Kaikissa yhteiskunnissa musiikin ensisijainen tehtävä on kollektiivi- nen ja yhteisöllinen, ihmisten tuo- minen ja sitominen yhteen. Ihmiset laulavat yhdessä ja tanssivat yhdes- sä kaikissa kulttuureissa, niin lienee tapahtunut jo ensimmäisillä leiri- tulilla, satatuhatta vuotta sitten.”

Rytmi sitoo yhteen, synkronisoi aivoja ja mieliä yhä edelleen kon- serteissa, työlauluissa, marssiessa.

Tärkeä tekijä ihmisen evoluuti-

ossa on mimesis, kyky esittää tun- teita ja ulkoisia tapahtumia käyttä- en vain ilmeitä ja asentoja, liikettä ja ääntä, ilman kieltä. Mimesis on tänäkin päivänä kulttuurin perus- taa, ja rytmi on kaikkein olennai- sin mimeettinen taito

Kirjan toistuva, Sacksin kaikkia pohdintoja läpäisevä teema on mu- siikin panos erilaisten psyykkisten vammojen ja häiriöiden diagnosti- soinnissa ja terapiassa. Havainnoi- malla eri tavoin vammautuneiden tai geneettisesti poikkeavien ihmis- ten suhdetta musiikkiin saadaan aivotutkimusta täydentävää tietoa ihmismielen rakenteesta.

Musiikkiterapiaa on järjestel- mällisesti harjoitettu vasta vii- me vuosikymmeninä, mutta se on tuottanut tuloksia. Erityyppi- set vammat ja sairaudet edellyttä- vät erilaisia lähestymistapoja. Par- kinsonin taudin liikuntahäiriöistä kärsivää voi auttaa MP3:sta korva- kuulokkeisiin tuleva rytmikäs mu- siikki.

Kaikkein hämmästyttävintä on musiikin avulla saatu yhteys vai- keasti dementoituneisiin ihmisiin.

Se on mahdollista, koska musiikin tajuaminen ja muistaminen säilyy kauan sen jälkeen, kun muut muis- tin lajit ovat kadonneet, niin kauan kun ihmisen mieli on vielä elossa.

Kirjoittaja on eläkeellä oleva Helsingin yliopiston dosentti ja Stakesin tutki- musprofessori.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vanhempi musiikki on ollut miesten musiikkia siinä mieles- sä, että julkisen musiikin esittäjik- si kelpasivat pääosin miehet.. Nais- ten esittämä musiikki liittyi usein

On the Move -teoksessa hän kuvaa omaa orkestraatiotaan ja kertoo, miltä hänen oma sisäinen musiikkinsa tuntuu ja miten se on muotoutunut.. Sota-aika sisäoppilaitokses-

Sipilän hallituskaudella onkin tapahtunut kaksi huomionarvoista muutosta: luottamus koulutuk- seen on jonkin verran vähentynyt ja luottamus al- kanut eriytyä koulutusasteen

jo runsaan kuuden vuoden kuluttua vuonna 1,864 Kasta- rin isäntåpart osti naapurista Paavolan talon.. Kallella jaMarjastiinalla oli ilmeisesti mielessään

ta kansalaisten onnellisuus lisääntyy seuraavan sadan vuoden aikana vähän ja vain tilapäisesti.. lukija kysyy, riittäkö materiaalisen

Neuvostoliiton ensimmäiset tarkistetut rauhanehdot saatiin talvella 1944, jolloin neuvostoarmeija taisteli jo Narvanjoella. Ehdot hylättiin lähinnä 600 miljoonan dolla-

Joskus siis koko kielen- käyttäjistö olisi Paunosen mukaan ollut kie- lenohjailun tavoitettavissa, mutta ilmi ei käy, milloin. Itse pitäisin todennäköisenä, ettäjuuri nykyisin

(Vastaavanlaista asenteellisuutta voisi nähdä siinä tavassa, jolla radio-ohjelmien otsakkeet jaottelevat taide musiikkia. Vanha musiikki edustaa barokkia edeltänyttä