• Ei tuloksia

Monipuolinen kirja japanilaisesta musiikista näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Monipuolinen kirja japanilaisesta musiikista näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

KIRJALLISUUS

Monipuolinen kirja japanilaisesta musiikista

Lasse Lehtonen: Japanilainen musiikki. Taiko-rumpujen kumi- nasta j-poppiin. Gaudeamus 2019.

Lasse Lehtonen on koonnut laa- jan kokonaisesityksen japanilai- sesta musiikista kautta aikojen.

Haaste on ollut valtava, mutta lop- putulos on muhkea tietopaketti esihistoriasta nykyisyyteen. Luki- jan iloksi kustantamon verkkosi- vuilla on kuunneltavia (ja katselta- via) esimerkkejä erityisesti kirjan

72 TIETEESSÄ TAPAHTUU 1 2020

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 1 2020 73 KIRJALLISUUS

ensimmäiseen osaan liittyvistä pe- rinteisistä japanilaisista musiikki- esityksistä.

Kirja jakautuu kolmeen osaan.

Ensimmäisessä osassa Lehto- nen käsittelee japanilaisen musii- kin varhaisvaiheita vuoteen 1868 saakka. Toinen osa käsittelee vuosia 1868−1989 ja kolmas siitä eteenpäin nykyaikaan.

Lehtonen on lähtenyt liikkeel- le ajatuksesta, että musiikki syntyy täyttämään tiettyjä tarpeita yhteis- kunnassa ja että musiikin muutok- set kulkevat käsi kädessä yhteis- kunnan muutosten kanssa. Teos antaa siten käsityksen myös japa- nilaisen yhteiskunnan vaiheista ja muutoksista.

Muinaisuudesta nykyaikaan Musiikin historia ulottuu kaukai- seen menneisyyteen. Japanissa musiikki on liittynyt uskonnollisiin seremonioihin ja hienostuneisiin hovitapoihin mutta myös taval- lisen kansan arkielämään ja hil- peään huvitteluun. Osa vanhasta musiikista on säilynyt nykyaikaan, mutta monenlaista musiikkia on myös hävinnyt kokonaan.

Japanilaiseen musiikkiin on liittynyt monia länsimaisesta poikkea via piirteitä. Esimerkiksi nuottikirjoitus on ollut soitinkoh- taista ja eri koulukunnilla on ol- lut erilaisia nuottikirjoituksia, joten yhtenäistä japanilaista nuottikirjoi- tusta ei ole olemassa. Tavallisesti nuottikirjoituksessa ei ole merkitty nuotteja, vaan esimerkiksi puhalti- missa sormitus. Länsimaissa tärke- än sävelkorkeuden lisäksi tärkei- tä ovat sointiväri sekä soitettaessa syntyvä häly ja hiljaiset hetket, joil- la on omat merkityksensä.

Vanhempi musiikki on ollut miesten musiikkia siinä mieles- sä, että julkisen musiikin esittäjik- si kelpasivat pääosin miehet. Nais- ten esittämä musiikki liittyi usein prostituutioon tai kerjäämiseen.

Vuosi 1868 on Meiji-uudistuk- sen vuosi, jolloin Japanissa ta- pahtui paljon. Ylin valta palautet- tiin keisarille ja feodaalijärjestelmä lakkautettiin. Maassa alkoi no- pea modernisaatioprosessi, jonka

myötä maahan tuli runsaasti länsi- maisia vaikutteita, jotka luonnolli- sesti vaikuttivat myös musiikkiin.

Uudistusinnossa haluttiin pääs- tä eroon vanhasta, joten myös pe- rinteisiä musiikinmuotoja työn- nettiin syrjään ja otettiin käyttöön länsimaisia sävelmiä. Toisaalta myös vanhat muodot pitivät pin- tansa, jotkut jopa vahvistuen, jot- kut uudistuen. Jotkut japanilais- muusikot, kuten Kōsaku Yamadan, opiskelivat länsimaissa. Aivan uusi populaarimusiikin perinne syntyi 1910-luvulla. Siihen kuuluivat le- vytuotanto, tiedostettu tekijyys ja tähtikultti sekä länsimaiset vaikut- teet yhdistyneinä perinteisiin.

Toisen maailmansodan aikana varsinkin viihdemusiikkia sensu- roitiin ja valvottiin tarkasti. Viran- omaiset suosivat reipasta mars- simusiikkia, jonka sanoituksessa haluttiin vuodattaa vihollisverta ennen kunniakasta kuolemaa. So- dan jälkeen musiikissa haluttiin nähdä kansakunnan nousu ja toi- saalta myös Japanin kansainvä- linen nousu. Ennen pitkää myös Japanissa nähtiin Beatlesit ja te- levisio musiikkiohjelmineen löysi tiensä joka talouteen.

Kirjan viimeinen osa on hiu- kan muita laajempi ja käsittelee ja- panilaista nykymusiikkia vuodes- ta 1989 lähtien. Tähänkin osaan mahtuu paljon monenlaista. Leh- tonen tarkastelee Suomessakin erittäin suositun j-popin ja j-rockin syntyvaiheita, kehitystä, musiikin- tekijöitä ja esittäjiä sekä japani- laisen idoli- ja fanikulttuurin piir- teitä. Myös kuvitteelliset idolit, kuten Hatsune Miku, sekä toisaal- ta karao keharrastus saavat oman osansa.

Japanilaiseen musiikkimaail- maan kuuluu myös pelien sekä animen ja muiden elokuvien mu- siikki. Lehtonen nostaa esille muun muassa Suomessakin suo- sittujen Dragon Quest ja Final Fantasy -pelien musiikkimaailmat ja musiikin tekijät. Kirjan jokaises- sa osassa Lehtonen esittelee pe- rusteellisesti monia nykyisiä ja jo edesmenneitä japanilaisia musii- kintekijöitä ja esittäjiä. Kirjan vii-

meiset viisikymmentä sivua ennen loppusanoja sisältävät Lehtosen tekemiä musiikkihenkilöiden haas- tatteluja, jotka on kirjoitettu kiin- nostavaan artikkelimuotoon.

Japanilainen musiikki on moni- puolisuudessaan ja yksityiskohdis- saan niin runsas, että sen sisältä- mää asiaa on mahdoton omaksua yhdeltä istumalta. Kirja onkin mai- nio lähdeteos, josta löytyy valta- vasti tietoa Japanin perinteisistä soittimista, musiikinlajeista ja nii- den esittäjistä aina nykypäivän peli- ja elokuvamusiikkien tekijöi- hin saakka. Kirjan lopun henkilö- hakemisto ja asiasanahakemisto lisäävät kirjan käyttökelpoisuut- ta lähdeteoksena. Japanilaisen musiikin lähdeluettelon teoksis- ta suuri osa on japaninkielisiä, eli niiden tiedot olisivat useimmille lukijoille saavuttamattomia ilman tätä kirjaa. Ennen varsinaista läh- deluetteloa on kuitenkin lisäluke- misto-osio, jossa on mainittu lu- vuittain paljon englanninkielisiä teoksia ja joitain suomenkielisiä- kin. Lisäksi osiossa on mainittu eri aikakausien suosittuja musiikki- kappaleita.

MERJA LEPPÄLAHTI

Kirjoittaja on folkloristi, tietokirjailija, krii- tikko ja Japani-fani.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

N14 on yhdistänyt musiikkia historian opetukseen (länsimaisen taidemusiikin historia - keskiaika, renessanssi jne), maantietoon (eri maiden musiikki), kuvataiteeseen,

Tutkimuksessa selvitettiin, miten erityisopettajat käyttävät musiikkia kouluarjessa autismikirjon oppilaiden kanssa ja miten musiikin avulla on mahdollista tukea autismikirjon

Hän toteaa artikkelinsa alussa, että populaarimusiikin yhteyttä musiikkiteol- lisuuteen pidetään niin vahvana, että koko musiikin laji määritellään usein teollisen tuotannon

Allen väittää, että oletan miesten ja nais- ten perusolemusten välille sellaisen eron, että vain miehet kykenevät tuntemaan keskinäis- tä yhteenkuuluvuutta.. Tämä loisi

Musiikin tunneteorian perinteisiä versioita ovat musii- kin itseilmaisuteoria, jonka mukaan musiikki on säveltäjän omien tunteiden ilmaisua, mu- siikin herätysteoria, jonka

Musiikin muutoksen keskeisin piirre on ollut musiikin tehtävän eri- koistuminen: muinaissuomalainen musiikki oli yleistä ja yhtäläistä, se oli samalla sekä

(Vastaavanlaista asenteellisuutta voisi nähdä siinä tavassa, jolla radio-ohjelmien otsakkeet jaottelevat taide musiikkia. Vanha musiikki edustaa barokkia edeltänyttä

ESIPUHE MUSIIKKI 1/2016 — 6 ennustaa tulevaisuutta on yksi musiikin ja yhteiskunnan suhdetta hahmottavien teorioiden vakioteemoja; sen parissa ovat viihtyneet niin pythagoralaiset