• Ei tuloksia

Totalitarismi on ruma sana

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Totalitarismi on ruma sana"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

124 niin & näin 2/2013

otteita ajasta

A

jattelu ja politiikka muodostavat eris- kummallisen, jatku- vasti tukkanuottasilla teutaroivan pari- valjakon. Yleisö arpoo mielellään, kumpi on missäkin tapauksessa saanut niskaotteen. Olivatko esimer- kiksi reaalisosialismit Marxin aja- tusten johdonmukainen seuraus? Vai toimiko aate vallanpitäjien hallinto- välineenä?

Kun Jyväskylässä alkuvuodesta juhlistettiin ”Totalitarianism and Ideological Politics” -seminaarissa Hannah Arendtin Totalitarismin synnyn tuoretta suomennosta, kiin- nosti väkeä kysymys ajattelun ja po- litiikan suhteesta.

Ajattelun ja politiikan historian ikimuistoinen ja traumaattinen hahmo on Martin Heidegger, joka tunnetaan sekä ontologisiin kysy- myksiin keskittyneenä teoreetikkona että kätensä 1930-luvun politiikassa lianneena natsina. Toisten mielestä Heideggerin ajattelu ja poliittinen aktiivisuus ovat saman kolikon kään- töpuolia, kun taas toiset pitävät nat- sismia suuren ajattelijan mutta poli- tiikan maailmaa ymmärtämättömän miehen hairahduksena.

Entäs Heideggerin poliittinen teoria? Susanna Lindberg tarjosi luennan Heideggerin vuosien 1933–1934 Hegelin oikeusfilosofiaa käsitelleistä luennoista, joissa Hei- degger poikkeuksellisesti keskittyi poliittiseen teoriaan. Luentosarjassa on tavatonta, että siinä missä Hegel esiintyy Heideggerilla yleensä esi- merkkinä filosofisesta vastustajasta, Heidegger valitsi hänet tällä kertaa

strategiseksi liittolaisekseen. Kun Carl Schmitt tokaisi, että Hegel kuoli Hitlerin noustua valtaan, Hei- degger vastaa luennoissaan Hegelin pikemminkin vasta silloin alkaneen elää.

Luennot oikeushistoriasta pal- jastavat Heideggerin ja Hegelin vä- lillä useita yhtymäkohtia, joista ehkä keskeisin on valtio korkean meta- fyysisen totuuden ruumiillistumana.

Heidegger antaa Hegelille arvoa, koska hän ei pidä aitoa vapautta yk- silön asiana vaan ajattelee sen nou- sevan kollektiivisesta tunnustami- sesta. Lindbergin mukaan miesten läheisyyteen kätkeytyy kuitenkin suuri etäisyys. Toisin kuin Hegelille, Heideggerille kansalaiset eivät ole va- paalla tahdolla varustettuja subjekteja.

Heidegger ei myöskään näe Hegelin tavoin ihmisten suhdetta valtioon traditionaalisena patrioottisena rak- kautena vaan puhuu siitä poliittisen koulutuksen termein. Lisäksi Hei- deggerin Hegel-luennassa on selviä aukkoja, sillä Heidegger jättää suuren osan Hegelin Oikeusfilosofiasta käsit- telemättä. Näkyvimmin tulee ohi- tetuksi sen keskeinen, eettistä järjes- telmää koskeva luku.

Heideggerin valtiokäsitys sopii yhteen hitlerismin kanssa. Hei- degger luennoi valtiosta totuuden inkarnaationa sekä siitä, miten kaikki kysymykset katoavat kansan tuntiessa rakkautta johtajaan. Kum- mallista kyllä tämänkaltaiset aja- tukset sointuvat jopa paremmin yhteen natsismin kuin Heideggerin itsensä kanssa. Lindberg huomautti, että olemisen puhdas läsnäolo val- tiossa ja kaikkien kysymysten ka-

toaminen ovat vastakkaisia Heideg- gerin normaalille kysyvän asenteen korostamiselle ja teesille olemisen kätkeytyväisyydestä. Lindberg joutui lopulta toteamaan, ettei Hei- deggerin Hegel-luennoista löydy lupaavaa poliittista teoriaa sen pa- remmin kuin erityisen mullistavaa Hegel-tulkintaakaan. Heidegger pikemminkin tyytyy vain keskit- tymään valtion ontologiseen koh- talokkuuteen sen sijaan, että esi- merkiksi erittelisi valtion käsitettä ja vallanjakoa tai muita valtioon liittyviä poliittisia kysymyksiä. Lu- ennot voidaan nähdä yhtenä lisänä Heideggerin omaan filosofiaan.

Likaisen empirian maailmassa

Arendtia ei voi syyttää Heideggerille ominaisesta onttisia yksityiskohtia vieroksuvasta kaukotaittoisuudesta.

Tuija Parvikko esitelmöi siitä, miten totalitarismin syntyhistoriaa jäljit- täessään Arendt löysi tiensä buurien perin konkreettisen rasismin ää- relle. Arendtin keskeinen väite on, että imperialismin aika mahdollisti natsismin. Natsit eivät suinkaan ensimmäisinä ottaneet rotua poli- tiikan teon periaatteeksi, vaan siitä oli jo kosolti esimerkkejä Afrikasta, etenkin Etelä-Afrikasta. Buurit, jotka eivät ikinä unohtaneet afrikkalaisen toiseuden kohtaamisen aiheuttamaa ensikauhistustaan, eivät voineet kuvitella kuuluvansa samaan lajiin mustien villien kanssa. Tämä jär- kytys toimi myöhemmin perustana rotuerottelulle, kun buurit oppivat, että jo pelkällä väkivallalla ihmiset

Janne Säynäjäkangas

Totalitarismi on ruma sana

(2)

2/2013 niin & näin 125

otteita ajasta

voidaan jakaa rotuihin ja oma kansa nostaa muiden yläpuolelle.

Konkreettisen historian ja sen väheksyttyjenkin yksityiskohtien nostaminen aatehistorian edelle on vain yksi esimerkki Arendtin puh- taiden ideoiden maailmaa kohtaan osoittamasta epäluuloisuudesta.

Eksplisiittisemmin tämä näkyy Arendtin ideologiakritiikissä. Esi- telmässään ”The Politics of No- velty: Idea and Ideology in Arendt and Badiou” Jussi Backman ver- taili Hannah Arendtin ja Alain Badioun käsityksiä. Arendtilla ei riitä ymmärrystä ideologioille, jotka olivat hänelle ennen kaikkea totalitaaristen liikkeiden poltto- öljyä. Hänelle ideologinen idea ei ollut idea Platonin tai Aristoteleen tarkoittamassa mielessä, vaan his- torian kulkua selittävä totaalinen periaate, joka sisältää historian logiikan. Näin ideologisessa ajat- telussa kaikki partikulaariset his- torialliset tapahtumat päätellään yhdestä ainoasta ideasta, jonka tieltä tulkinnan ja empirian kal- taiset sotkuiset hidasteet väistyvät.

Arendt ajatteli, että koska logiikka voi toimia jopa täydellisessä yksi- näisyydessä, logiikkaan perustuvina ideologiat vetoavat etenkin vieraan- tuneisiin ihmisiin. Niinpä yksinäi- syyden lisääntyminen onkin oivaa kasvualustaa totalitaristisille liik- keille. Virtaviivaistusvimmassaan ideologinen totalitarismi sivuuttaa empiiristen faktojen kontingenssin ja ihmisolentojen ennustamatto- muuden. Näin ideologiat muut- tuvat ihmisen uutta luovan kyvyn tukahduttamisen välineiksi.

Vallankumous ja sen hämärtäjät

Arendtin äkkiväärä ideologiavas- taisuus ei saa vastakaikua Badioulta.

Slavoj Žižekin tavoin Badiou tähtää ideologisen politiikan uskottavuuden palauttamiseen. Backmanin mukaan tässä ei kuitenkaan ole tarkoituksena stalinismin tai maolaisuuden rehabi- litaatio, sillä sekä Žižek, että Badiou pyrkivät välttämään totalitarismin ja politiikan ennalta määräytymisen vaarat. Badioun ja Arendtin pe- rustava erimielisyys löytyy kenties tärkeimmästä totalitarismin historiaa koskevasta kysymyksestä: miten to- talitarismit suhtautuvat ideoihin, joiden nimissä niihin johtaneet val- lankumoukset tehtiin? Badiou ei hyväksy ajatusta, että ”ideologinen”

idea olisi itsessään totalitaristinen.

Badioulle 1900-luku oli ideologinen ja vallankumouksellinen vuosisata, sekä hyvässä että pahassa.

Badioun selitystä totalitarismille voi etsiä hänen subjektia ja évène- mentia, ’tapahtumaa’ koskevasta teoriastaan. Tapahtuma on jotakin, mikä ei sovi vallitseviin ontologisiin koordinaatteihin ja on siis ontolo- gisesti mahdoton – toisin sanoen jotain radikaalisti uutta. Tällaisena tapahtumana Badiou pitää esimer- kiksi lokakuun vallankumousta.

Subjekti puolestaan on aina ole- massa vain suhteessa tapahtumaan, ja subjektin tyyppi määräytyy tämän suhteen luonteen mukaan.

Ensinnäkin on olemassa uskollisia eli vallankumouksellisia subjekteja, joita luonnehtii pyrkimys toteuttaa tapahtuman seurauksia nykyisyy-

dessä (esimerkiksi tasa-arvoa, kun kyseessä on ollut tasa-arvon ni- missä tapahtunut vallankumous).

Toisaalta on taantumuksellisia subjekteja, jotka kyllä kieltävät ta- pahtuman ja uskollisuuden mah- dollisuuden, mutta usein kuitenkin hyväksyvät jotkin tapahtuman seu- raukset (tasa-arvo on hyvä, kunhan se ei mene liiallisuuksiin). Vallanku- mouksen fasistisia tai totalitaristisia subjekteja Badiou kutsuu obscu- reiksi, ”hämäriksi”. Hämärät sub- jektit manaavat tapahtuman tilalle kuvitteellisen ykseyden – ”täyden ja puhtaan ruumiin” – kuten rodun tai Jumalan.

Ajatusta voisi valaista sovelta- malla sitä stalinismiin: Stalin manasi esiin historian rautaisen välttämättö- myyden vakiinnuttaessaan oman ver- sionsa tsaariudesta vallankumouksen alkuperäisten ideoiden kustannuk- sella. Toisaalta ajatus, että stalinismi ja natsismi olisivat molemmat olleet saman subjektityypin reaktioita lo- kakuun vallankumoukseen, tuntuu jokseenkin arveluttavalta. Žižek jakaakin hämärän subjektin vielä kahteen alatyyppiin: totaaliseen vas- tahyökkäykseen (natsismi) ja tapah- tuman totaaliseen pakottamiseen (stalinismi)1. Kuten Backman esitel- mässään totesi, eroistaan huolimatta sekä Arendt että Badiou painottavat inhimillistä kykyä luoda uutta.

Viite & Kirjallisuus

1 Slavoj Žižek, On Alain Badiou and Logi- ques des mondes. Lacan Dot Com, 2007.

http://www.lacan.com/zizbadman.htm

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Arvioinnista saadun tiedon hyödyntämisestä opetuksen ja koulun kehittämisessä rehtorit olivat melko optimistisia, mutta sekä rehtoreiden että opettajien mielestä

Jos nykypäivänä menisi moista julistamaan, niin väitän, että Aristoteleellä olisi vähemmän hampaita kuin naisella.. Ei miettinyt loppuun asti tuota

Vaikka Heideggerin tekemät ero elut ovat itsessäänkin eri äin mielenkiintoisia, käy nopeasti ilmi, e ä tulkintojen varsinainen päämäärä on jos- sain muualla kuin itse ero

Uusia avauksia etsittiin erityisesti suomenkielisen ja ruotsinkielisen kirjallisuuden yhteyksiin, rinnakkaisuuksiin ja eroihin, periodisaation kysy- myksiin sekä

Niin kuin runoudessa kieli kuvaa kohdettaan vierei- syyden, metonyymisen suhteen kautta, myös proosassa voitaisiin riistäytyä vähän kauemmas suomalaisesta bio- grafistisen

Antro- poseenin taitteessa ikkuna sekä menneeseen että tulevaan on auki, ja yritykset vastata antroposeenin suuriin kysy- myksiin ihmisen, luonnon ja yhteiskunnan paikasta

”Olen aikoinaan sanonut, että jos samankaltaiset objektit – Brillo Box ja Brillo-laatikko – ovat havaittavilta ominai- suuksiltaan yhtäläisiä on niiden oltava myös

Siksi metsänuudistamisen ja metsien hoidon ja kasvatuksen kysy- myksiin tarvitaan käyttökelpoista tietoa, jotta puuntuotanto pysyy kilpailukykyi- senä myös